1️⃣ معیار اوّل: هماهنگی با کلّ منظومۀ دینی و مذهبی!
🔸 اولین شرط آن است که هر مصداقی از مصادیق شعائر حسینی باید با مجوعۀ معارف دینی و مکتب اهل بیت (ع) منسجم و هماهنگ باشد؛ یعنی به این شکل نباشد که یکی از اصول و مبانی اصلی دین و مذهب را زیر سؤال ببرد و نقض کند! اسلام، دینی است که تمام بخش ها و اجزاء آن با یکدیگر مترابط است و کسی نمی تواند فعلی را بدون توجه به سایر ابعاد و ساحت های آن انجام دهد. «فقه» اسلام باید با «نظام اخلاقی»، و اخلاقِ آن باید با «منظومۀ فکری و اعتقادی» آن هماهنگ و مرتبط باشد. بنابراین یکی از وظائف عالم دین یا اسلام شناس این است تشخیص بدهد فلان عملی که عدۀ معدودی در مراسم عزاداری بجا می آورند – مثلاً صدای سگ در آوردن – با اصول قطعیِ تبلیغیِ اسلام سازگار است یا نه؟!
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
2️⃣ معیار دوّم: انسجام و سازگاری با اهداف حسینی!
🔸 دومین ملاک برای تعیین مصادیق شعائر مذهبی این است که آن فعل، با هدف یا اهدافی که امام حسین (ع) به خاطر تحقّق یافتن آنها شهید شد، منافات و تعارض نداشته باشد؛ وگرنه اگر محبّین اهل بیت (ع) کارهایی را انجام دهند که مخالف غرض اصلی سید الشهداء (ع) از قیام خود باشد، در این صورت نقض غرض لازم می آید و خود همین افراد، در عمل با اهداف و اغراض مولای خود مخالفت ورزیده اند! مثلاً یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) مبارزه با ظلم و استکبار بود، بر این اساس اگر کسی کاری انجام دهد که در جهت منافع و مطامع ظالمان باشد، باید آن فعل را ترک کند! در غیر این صورت، در مقام حرف و شعار، با دشمنان اسلام مبارزه می کند، اما در عمل – دانسته یا نادانسته – در جهت تقویّت آن ها و تحقّق اهدافشان گام بر می دارد!
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
3️⃣ معیار سوّم: تناسب با شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی!
🔸 شاخصۀ سوّم در تعیین مصادیق شعائر امام حسین (ع) این است که آن ها علاوه بر هماهنگی با کلّ منظومۀ معارف دینی و سازگاری با اهداف سید الشهدا (ع)، 👈 متناسب با شرایط زمانی و مکانی هم باشند؛ یعنی هر فعلی که انسان به نام امام حسین (ع) انجام می دهد، باید ببیند آیا آن عمل او با شرایط جغرافیایی و اقتضائات اجتماعی و فرهنگیِ زمانۀ او تناسب دارد یا نه؟! 👉
البته تشخیص این موارد در درجۀ اوّل به عهدۀ مجتهد و «مرجع دینی» است و مرجع دین هم از دیدگاه ما، صرفِ مجتهد در فروع دین و متخصص در فقه نیست، بلکه فقط کسی را شامل می شود که هم در «اصول دین» مجتهد باشد و هم در «فروع دین» به مقام اجتهاد و تخصّص نائل شده باشد! علاوه بر اینکه، زمان شناس و آگاه به اوضاع فکری، فرهنگی و سیاسی عصر خویش باشد.
〽️ به عنوان یک مثال، اگر کسی لباس مردم چند قرن پیش را بپوشد، از نظر فقهی حرام نیست، اما در زمان حاضر و عرف امروز، در خیابان به او می خندند و مسخره اش می کنند! به عبارت دقیق تر، هر عملی که به اسم شعائر حسینی (ع) از سوی هر شخص یا جریانی انجام می شود، باید نظریۀ زمان و مکان در آن لحاظ شده باشد و این یعنی مدخلیت اقتضائات زمانی و مکانی در کیفیّت و چگونگی ابراز شعائر دینی و مذهبی! فقیهی که شرایط، نیازها، هنجارها، ناهنجارها، ارزش ها و ضدّارزش های زمان خود را به خوبی نشناسد، فقیه نیست و هر فتوایی که بدهد، از آن جهت که رنگ روز ندارد، جامعه آن را پس می زند!
❇️ بنابراین هر عملی که فاقد یکی از شروط و معیارهای سه گانۀ فوق باشد، نه تنها صلاحیّت اطلاق عنوان شعائر دینی و مذهبی را ندارد، بلکه مصداق بدعت و خرافه بوده و انجام آن ممنوع و حرام می باشد!
🔘 ادامه دارد...
📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
⚫️پوشش و دينداري در کلام امام حسین(ع)
🖊احمدحسین شریفی
🔹«همشکلي»، خواسته يا ناخواسته به «همدلي» ميانجامد و همدلي به «همزباني» و همزباني به «همفکري» و همفکري به «همکيشي». به تعبير ديگر، شباهت در پوشش به شباهت در روش و منش و نهايتاً به شباهت در باور و ارزش کشيده خواهد شد.
🔹نهي شديد اولياي دين از پوشيدن «لباس شهرت» را نيز ميتوان از همين جهت تحليل کرد.
در برخي از مجامع روايي ما باب مستقلي دربارة نهي از پوشيدن لباس شهرت وجود دارد.
امام حسين(ع) در اين باره ميفرمايد:
🌹"مَنْ لَبِسَ ثَوْباً يَشْهَرُهُ كَسَاهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَوْباً مِنْ نَارٍ؛ کسي که لباسي بپوشد که او را انگشتنما کند، خداوند در روز قيامت لباسي از آتش بر او ميپوشاند."
🗓 چهارشنبه ١٢ شهریور ماه ١٣٩٩
#استفتاء از حضرت آیتالله بهجت قدسسره
سؤال: چرا گریه براى حضرت سیدالشهدا علیهالسلام نماز را باطل نمىکند؟
حضرت آیتالله بهجت قدسسره: چون محبت خدا و حُب اولیاى او، موجب حزن و گریه بر مصائب اولیاى خداى متعال مىشود.
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت علامه شیخ محمدصالح مازندرانی؛ ١٣٩١ق.
🔹 روز بهورز
🔹 روز مبارزه با استعمار انگلیس (سالروز شهادت رئیسعلی دلواری)
🗓روزبانکداریاسلامی بدونربا/۲
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از کمبودهای اساسی فقه ما، ضعف معرفت به موضوعات است؛ چون حکم فقهی، حکمی کلّی است که بر روی موضوع سوار میشود؛ به یک موضوع تعلّق پیدا میکند. اگر فقیه موضوع را نشناسد، در شناخت حکم و در تطبیق، اشتباه خواهد کرد؛ کما اینکه مثلاً در زمینه مسائل مالی، بعضیها پول را نمیشناسند، اعتبار بانکی را نمیشناسند، بانک را نمیشناسند؛ در نتیجه حکم ربای قرآنی را درست نمیفهمند و ممکن است طور دیگری فتوا بدهند! ۷۷/۲/۲۲
‼️امروز ما در درس خارج دیگر حق نداریم در باب لباس مشکوک، ۶ماه صرف وقت کنیم. امروز دیگر ما حق نداریم افتخار کنیم که فروع علم اجمالی را از ۸۰ یا ۹۰ تا آوردیم، آن زمان بعضی از طلبه ها بودند که اشکال میکردند که آقا فایده اش چیست؟! آن زمان من میگفتم که آقا میخواهیم مکانیسم فقاهت را یاد بگیریم؛ میخواهیم بدانیم کسی که فقیه میشود از کتاب و سنت چگونه استنباط میکند احکام الهی را؛ میخواهیم قوتش را پیدا کنیم. الآن قوه فقاهت را در کتاب جهاد پیداکنید! در مباحث روز پیدا کنید! بگردید شیوه های جدید برای بانک اسلامی پیدا کنید! ۶۲/۱/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبانکداریاسلامی بدونربا/۳
💠رهبرانقلاب
‼️شهیدصدر قطعا نابغه بود؛ کارى که از عهده او برمیآمد، از عهده خیلى از فقها و علمای حوزههاى ما برنمیاید، فضاى دید بسیار وسیع، فهم و پاسخگویی سریع به نیازهاى دنیاى اسلام، ایشان همین «البنکُ اللّاربوى» را در جواب درخواست دولت پاکستان نوشت؛ آنطورکه شنیدم آنها میخواستند یک کار اینجورى درست کنند، ایشان بلافاصله این کتاب را فراهم کرد و براى آنها فرستاد، ایشان واقعا یک نابغه بود! ۸۵/۵/۲۵
‼️حوزه میتواند همه نیازهای یک نظام اسلامی و جامعه اسلامی را برآورده کند، اگر بانک مرکزی برای مدیریت اسلامی خودش سؤالی پیدا کند، به چه کسی باید مراجعه کند؟ به حوزه، اما الان این اتفاق نمیافتد، یعنی این کار الان وجود ندارد. درحالیکه یک روزی پاکستانیها خواستند بانک اسلامی درست کنند؛ فراخوان دادند به فقهای اسلامی و شهید صدر آن البَنک اللاربَوی را نوشت و فرستاد؛ خب آن یک نمونه است. شما چند نمونه از این پاسخها سراغ دارید؟ خیلی کم، خیلی کم؛ در حالیکه حوزه میتواند این کار را انجام بدهد، پس باید حوزه این آرزو را تحقق ببخشد! ۹۷/۱۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبانکداریاسلامی بدونربا/۴
💠رهبرانقلاب
‼️امروز مسائل تازهای در زمینهی پول و بانکداری وجود دارد؛ کی باید اینها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من عرض بکنم که نیاز ما به کرسیهای بحث آزاد فقهی در حوزه قم که مهمترین حوزههاست، هنوز برآورده نشده است. در قم باید درسهای خارجِ استدلالىِ قوی مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدید حکومتی و چالشهائی را که بر سر راه حکومت قرار میگیرد و مسائل نو به نو را که هی برای ما دارد پیش میآید، از لحاظ فقهی مشخص کنند، روشن کنند، بحث کنند، بحثهای متین فقهی انجام بگیرد؛ بعد این بحثها میآید دست روشنفکران و نخبگان گوناگون دانشگاهی و غیر دانشگاهی، اینها را به فرآوردههائی تبدیل میکنند که برای افکار عموم، برای افکار دانشجویان، برای افکار ملتهای دیگر قابل استفاده است. این کار بایستی انجام بگیرد، ما این را لازم داریم. محصول این کاوشهای عالمانه میتواند در معرض استفادهی ملتها و نخبگان دیگر کشورها هم قرار بگیرد! ۹۰/۶/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز ولادت عالم مجاهدبصیر
🏳مطیع ولایت، سیدحسن نصرالله
💠رهبرانقلاب
‼️وجود شما (سیدحسن نصرالله) در لبنان، در آن نقطه حساس، نعمت بسیار بزرگی برای اسلام و امت اسلامی است و امیدواریم خدای متعال به شماها توفیق بدهد و به آنچه که رضای او در آن است، کمک و هدایت کند. من همیشه شما ها را دعا می کنم و معتقدم این من تنها نیستم، خیلیها هستند که به شما دعا می کنند و موفقیت شما را از خدای متعال مسألت دارند و متضرعانه میخواهند که خداوند شما را در راهتان موفق کند. حتماً خدای متعال اجابت می کند و شما ها در کارتان موفق خواهید شد. ۷۷/۹/۳
💠شهیدقاسم سلیمانی
‼️سید یک خصوصیتی دارد که ماها تا حالا هیچکدام به این درجه نرسیدهایم. فکر میکنم ما اصلاً درس ولایتشناسی را باید برویم پیش ایشان یاد بگیریم. او اعتقاد جدی به بیانات رهبر معظم انقلاب دارد و اینها را یک بیانات الهی و غیبی میداند. لذا به هر بیانی و به هر کلمهای که از ناحیهی رهبر معظم انقلاب صادر شده باشد، اهتمام جدی و توجه اساسی و فوقالعاده دارد! ۹۸/۷/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت رئیسعلی دلواری
🏳درپی قیام علیه استعمار انگلیس
🏳بفتوایآیةاللهسیدعبداللهبلادی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️قبل از دوران مبارزات اخیر ملت ایران با رژیم ستمشاهی هم، مقاومت مردم بوشهر در مقابل تهاجم دشمنان خارجی انگلیسیها ورد زبان کسانی بوده است که با این قضایا آشنایی دارند. هم ماجراهای تهاجم انگلیسیها به این منطقه و اشغال بوشهر، که شجاعتهای رئیسعلی دلواری برای ملت ایران یک یادگار ارزنده تاریخی است و هم پشتیبانیهای شما از مبارزات مرحوم آیةالله سید عبدالحسین لاری، جزو قضایای نادر زمان گذشته است. آن روزی که انگلیسیها در زمان محمّد شاه قاجار در بوشهر پیاده شدند، برای اینکه او هرات را زیر فشار قرار داده بود، اینجا اهرم فشاری برای او بوجود آمد. چه کسی در مقابل اینها ایستاد؟ چه کسی به امثال رئیسعلی فتوا داد و برایشان بیان کرد و تشویق کرد و تحریض کرد و به مردم دلگرمی و قدرت داد؟ غیر از علما چه کسانی بودند؟ آنها در مقابل زورگوها و قلدرها میایستادند. این تکلیف همیشه ماست که باید در مقابل سلطه گران بایستیم! ۷۰/۱۰/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت رئیسعلی دلواری
🏳درپیقیامعلیهاستعمارانگلیس/۲
💠رهبرانقلاب
‼️رئیسعلی دلواری، این مرد شجاع، در راه اعتقاد دینی خود، تنها و در غربت با دشمنان جنگید؛ آن روزگاری که ملت ایران، جز عده بسیار کمی در گوشه و کنارهای کشور، خواب بودند و بیگانگان از این غفلت مردم سوء استفاده میکردند و دشمن بر مناطق مختلفی از کشور عزیز ما تسلط پیدا کرده بود؛ در تهران، نمایندگان دولتهای انگلیس و روس، آزادانه حکمرانی میکردند و از پادشاهان آن زمان هم حساب نمیبردند و با ملت ایران با تحقیر برخورد میکردند؛ در یک چنین شرایطی، در هر گوشهیی از این کشور، مردان شجاعی پیدا شدند که به حکم دین، جهاد را بر خودشان واجب دانستند و فکر نکردند که با غربت و دست خالی نمیشود کاری را انجام داد؛ مردان خدا اینگونهاند. یکی از این افراد، همین رئیسعلی شماست؛ که رئیسعلی ملت ایران است؛ اگرچه متعلق به دلوار است. اگر «رئیسعلیها» در غربت به شهادت نمیرسیدند، امروز ملت ایران به این عظمت نمیرسید! ۷۰/۱۰/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
روش اجتهاد استاد شب زنده دار- ویرایش جدید.pdf
652.9K
✅ #روششناسی اجتهاد استاد #شبزندهدار (ویرایش جدید)
🔹در این فایل کوشیده شده است بر اساس ۶۶ جلسه درس خارج فقه استاد شبزندهدار، منطق و روش اجتهاد و استنباط استاد به دست آید (در این فایل، از سوی نگارنده اصلاحات مختصری نسبت به نسخه پیشین انجام گرفته است)
🔹تدوین: حجت الاسلام و المسلمین مجتبی خندقآبادی
▫️پینوشت:
شما نیز اگر فرایند اجتهاد فقیهی را به صورت روشمند تدوین کردهاید، برای روشنا ارسال نمایید.
#اختصاصی_روشنا
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید |ضرورت زمانبندی و وجود شاخص پیشرفت در برنامهی جامع اجرائی
گزیده سخنرانی رهبر انقلاب در اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران آموزش و پرورش
📌http://eitaa.com/joinchat/3428581380Cfdb28be55a
* #امام_حسین #آیت_الله_کشمیری
🔻متأسفانه بعضي از دوستان، شايد درست منظور مرحوم آية اللّه كشميري را متوجه نشده بودند و از ایشان نقل كرده بودند كه «اگر كسي زيارت عاشورا بخواند چوب دارد.»
🔸بعضي از بندگان خدا از شهرستان زنگ مي زدند و در مورد صحت این سخن مي پرسيدند. گفتم من اين جمله را از ايشان نشنيده ام و نمي تواند صحيح باشد. اين همه بركات مادي و معنوي برای زیارت عاشورا از خود متن زيارت عاشورا بر مي آيد.
🔹بله ايشان يك جمله اي مي گفتند كه هدف حضرت سيد الشهداء (علیه السلام) با دادن بهترين و عزيزترين افراد در مسير خداي متعال و دين خدا خيلي بلند است؛ حالا كه شما مي خواهيد زيارت عاشورا بخوانيد يك نيت كوچك مادي را در نظر نگير و همتت را بلند قرار بده و فكرت را ارتقاء بده و خودت را با متن زيارت عاشورا هماهنگ كن.
🔸حال كه در زیارت عاشورا مقام محمود مي خواهي آن وقت ديگر براي يك امر كوچك مادي اين قدر خودت را پائين نياور. وقتي از آن ابزار عظيم و بلند داري استفاده مي كني(زیارت عاشورا) اگر نيت كوتاه شد و هدف بسيار كوچك و مادي شد با حكمت جور در نمي آيد و موازنه در كار نيست.
🔹شما داري مي گوئي يا اباعبداللّه شما عزيزترين افرادتان را كه يك موي آن ها شرافت داشت بر افراد زيادي آن ها را در راه خدا دادي؛ آن وقت بنشيني پاي زيارت عاشورا و يك چيزي بسيار كوچكي را مسألت كني. همه دنيا در نزد خداي متعال كوچك است تا چه رسد به يك مسأله جزئي آن.
🔸از زيارت عاشورا بايد ملاقات با حضرت بقية اللَّه (علبه السلام) را خواست؛ از حضرت اباعبداللّه (عليه السلام) بايد مقام محمود را خواست؛ باید عاقبت به خيري را خواست. امور مادی و مشکلات جزئی را با توسلات و دستورهای دیگر مثل استغفار باید حل کرد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
🔴مطالبات برزمين مانده امام خميني از حوزههاي علميه
🖊احمدحسين شريفي
🔸#امام_خميني(ره) در بند (ط) وصيتنامه (صحيفه امام، ج21، ص424-426) خود خطاب به #حوزههای_علميه چند نکته مهم را يادآور ميشود:
1️⃣از مهمترين شگردهاي مخالفان اسلام، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزههاي علميه خواهد بود: «يكى از راههاى با اهميت براى مقصد شوم آنان و خطرناك براى اسلام و حوزههاى اسلامى نفوذ دادن افراد منحرف و تبهكار در حوزههاى علميه است، كه خطر بزرگ كوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه ها با اعمال ناشايسته و اخلاق و روش انحرافى است و خطر بسيار عظيم آن در دراز مدت به مقامات بالا رسيدن يك يا چند نفر شياد كه با آگاهى بر علوم اسلامى و جا زدن خود را در بين توده ها و قشرهاى مردم پاكدل و علاقه مند نمودن آنان را به خويش و ضربه مهلك زدن به حوزه هاى اسلامى و اسلام عزيز و كشور در موقع مناسب مىباشد.»
2️⃣خطر روحانينمايان براي اسلام به مراتب از خطر مليگراها و روشنفکران مصنوعي بيشتر است؛ اينان «اگر مجال يابند از همه پرخطرتر و آسيب رسانترند».
3️⃣نفوذيها ممکن است دهها سال با مشي اسلامي و مقدسمآبي در حوزههاي علميه و در ميان مردم با صبر و حوصله زندگي کنند «و در موقع مناسب مأموريت خود را انجام مىدهند.»
4️⃣هر چند خطر نفوذ منحصر در حوزههاي علميه نيست، و بايد نسبت به همه بخشهاي جامعه حساسيت ويژه وجود داشته باشد؛ اما «از همه لازمتر حوزه هاى علميه است كه تنظيم و تصفيه آن با مدرسين محترم و افاضل سابقه دار است با تأييد مراجع وقت.»
5️⃣يکي از راههاي لازم و ضروري خنثيکردن نقشهها و توطئههاي دشمنان عليه اسلام و حوزههاي علميه در عصر حاضر «قيام براى نظام دادن به حوزه ها ... است؛ كه علما و مدرسين و افاضل عظيم الشأن صرف وقت نموده و با برنامه دقيق صحيح حوزه ها را و خصوصاً حوزه علميه قم و ساير حوزه هاى بزرگ و با اهميت را در اين مقطع از زمان از آسيب حفظ نمايند.»
6️⃣اهتمام به فقه و فقاهت و محافظت از ميراث سلف و تلاش در جهت افزودن دقتها و ابتکارها و تحقيقها بر ميراث فقهي گذشتگان؛ و جلوگيري از انحراف از فقه سنتي که موجب سست شدن ارکان تحقيق و تدقيق خواهد شد.
7️⃣افزون بر فقه در ساير رشتههاي ديگري که مورد نياز اسلام و جامعه اسلامي است بايد افرادي تربيت شوند؛
8️⃣در رأس همه علومي که تعليم و تعلم آنها لازم است علوم معنوي اسلام است: «از بالاترين و والاترين حوزه هايى كه لازم است به طور همگانى مورد تعليم و تعلم قرار گيرد، علوم معنوى اسلامى است، از قبيل علم اخلاق و تهذيب نفس و سير و سلوك الى اللَّه- رزقنا اللَّه و إياكم- كه جهاد اكبر مى باشد.»
🏳آغازسالتحصیلیجدیدحوزه/۱
💠امام خمینی
‼️حوزه علمیه اگر درست بشود، ایران درست میشود. و اگر خدای نخواسته در حوزه علمیه فسادی به وجود آید ولو در دراز مدت، در سرتاسر ایران آن فساد پیدا میشود! ۶۵/۱۱/۵
💠رهبرانقلاب
‼️اولیّن مسئوليّت شما طلاب و روحانیون عبارت از پاسداری از اسلام و نظام اسلامی است. ۶۹/۱/۴
‼️حوزههای علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام كار كنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حركت كنند! ۹۱/۷/۱۹
‼️اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی بماند، باید حوزهی علمیه، انقلابی بماند؛ زیرا اگر حوزهی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت! ۹۴/۱۲/۲۵
‼️امروز تمام علمای اسلامی از یک طلبه کوچک تا علمای بزرگ يک وظیفه دارند و آن حمایت از حکومت اسلامی در این کشور ولیعصر(عج) است! ۷۰/۱۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳آغازسالتحصیلیجدیدحوزه
🏳و آغاز دروس خارج علما/۲
💠رهبرانقلاب
‼️هر طلبهای برای آینده علمی خودش برنامهریزی کند؛ بیهدف در حوزه نماند. میخواهد درس خارج برود و مجتهد بشود، خیلی خوب بعد برای آینده باید برنامهریزی کند. هرکس ذوق و توانی دارد؛ اینچنین نباشد که ۲۰سال همینطور بیهدف در حوزه باشند و پای این درس و آن درس بنشینند و فسیل بشوند درآخر نه فایدهای برای مردم و نه برای خودشان داشته باشند! ۷۰/۶/۳۱
‼️امروز ما در درس خارج دیگر حق نداریم در باب لباس مشکوک، ۶ماه صرف وقت کنیم. امروز دیگر ما حق نداریم افتخار کنیم که فروع علم اجمالی را از ۸۰ یا ۹۰ تا آوردیم، آن زمان بعضی از طلبه ها بودند که اشکال میکردند که آقا فایده اش چیست؟! آن زمان من میگفتم که آقا میخواهیم مکانیسم فقاهت را یاد بگیریم؛ میخواهیم بدانیم کسی که فقیه میشود از کتاب و سنت چگونه استنباط میکند احکام الهی را؛ میخواهیم قوتش را پیدا کنیم. الآن قوه فقاهت را در کتاب جهاد پیداکنید! در مباحث روز پیدا کنید! بگردید شیوه های جدید برای بانک اسلامی پیدا کنید! ۶۲/۱/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳آغازسالتحصیلیجدیدحوزه/۳
💠رهبرانقلاب:
‼️پیشنهادهائی که بنده در طول این سالها دربارهی حوزهی علمیه کردم، چه در مجامع عام که با طلاب و فضلا و مدرسین جلسه داشتیم و چه در جلسات کوچک و خصوصیتر که با بعضی از مسئولین حوزه یا بزرگان حوزه یا مراجع یا فضلا داشتیم و پیشنهادهائی دائم مطرح شده و گفته شده، خیلیهایش تا حالا تحقق پیدا نکرده، یا به صورت نیمهکاره و نیمهراهه تحقق پیدا کرده است! ۸۶/۹/۸
‼️ما برای حوزههای علمیهی خود چقدر برنامه ریزی میکنیم؟ چه کسی این برنامه ریزی را میکند؟ چند درصد وقت بزرگان روحانیت، صرف برنامهریزی برای حوزه میشود؟ آیا برای حوزه، به قدر یک دانشگاه کوچک، برنامه ریزی منظم انجام میگیرد؟ ما الان در کشور چقدر حوزهی علمیه داریم؟ در دوران تاریخ شیعه، آیا هرگز حوزهی علمیهای چون حوزهی علمیه قم وجود داشته است؟ در مقابل این ارزش عظمی، آن کاری که ما میکنیم، تقریباً در حکم صفر است! ۷۰/۶/۳۱
📌نکته؛
🏳جالب آنکه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ۵بار از نقش دانشگاه یاد کردند اما ۱بار هم از نقش حوزه اسمی نیاوردند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🔅 #امام_حسین علیه السلام:
✍️ مِن عَلاماتِ أسبابِ الجَهلِ المُماراةُ لِغَيرِ أهلِ الفِكرِ؛
🔴 از نشانههاى نادانى، جدل با بىفكران است.
📚 تحف العقول، صفحه ۲۴۸
#حدیث_روز
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
* #امام_حسین #تبلیغ
🔻هميشه به رفقای طلبه می گفته ام تا جوان هستيد تبلیغ برويد و در اين كار سستی نشود؛ اگر هم به دليلي نتوانستيد تبلیغ برويد يك كار درست و حسابي برای امام حسین علیه السلام انجام بدهید.
🔸اگر اهل منبر نبوديد يك كاري براي حضرت سيد الشهداء علیه السلام بكنيد؛ كارهاي زيادي از جهت فرهنگي مي شود برای ایشان انجام داد؛ مثلا اگر اهل قلم هستید یه چیزی در مورد ایشان بنویسید.
🔹هميشه حضرت أبوي ما می فرمایند: گوشت وپوست و أستخوان ما از سر سفره اهل بيت علیهم السلام است و ما مديون هستيم.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 حوزههای علمیه، اصولیاند یا اخباری؟!
➖ حوزههای علمیه ما اصولی به معنای واقعی کلمه نیستند، بلکه اخباری معتدل هستند!
➖ در فقه و اصول رایج، محوریت از آنِ حدیث و اجماع است، و نه قرآن و عقل!
➖ محوریت حدیث و اجماع در فقه و اصول مشهور، باید جای خود را به محوریت قرآن و عقل بدهد!
➖ اصول فقه کنونی، متأثّر از تفکر اخباری است
#فایل_های_تصویری
#حوزه_های_علمیه
#فقه_و_اصول
#اخباری_گری
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات!
◾️ آیت الله سید کمال حیدری
...
🔹 رجوع به «روایات» یا «راویان» روایت (عالمان دین شناس)؟!
➖ ممکن است کسی بپرسد چرا ما در مسائل مربوط به شعائر حسینی (ع)، اینقدر روی حوزه های علمیه و عالمان دین تمرکز می کنیم و ایشان را مسئول اصلی در ایفای این رسالت بزرگ می دانیم؟!
🔅 در پاسخ باید عرض کنم علتش این روایت معتبر و مشهور (توقیع شریف) است که: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ»؛ (وسائل الشیعة، ج 7، ص 140). متأسفانه خواسته یا ناخواسته دربارۀ این حدیث، یک مغالطه و اشتباه صورت گرفته که باید نسبت به آن تنبّه دهیم!
شاهد مثال، این عبارت است: «فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا» که در آن امام (ع) فرموده اند به «راویان» احادیث ما که همان فقهای جامع الشرایط (مجتهد در اصول و فروع دین توأمان) هستند رجوع کنید و نه به «روایات»! یعنی در زمان غیبت به «عالمان دین» رجوع کنید تا برای شما معنای صحیح روایات ما را تبیین کنند، نه اینکه هر کس هر حدیثی را در هر کتابی دید برای مردم بخواند و طبق آن عمل کند! شناخت و عمل به روایات هم دارای یک سلسله اصول و ضوابط خاصّ است که هر کسی از آن ها آگاه نیست! در روایت مذکور، فرموده اند: «فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ»؛ یعنی عالمان و دین شناسان حجت من بر شما هستند و نفرمودند: «فإنّها حُجَّتِی عَلَیْکُمْ» تا اینکه ضمیر «ها» به روایات باز گردد!! این روش اخباری هاست که کتاب روایی را دستشان می گیرند و از روی آن برای مردم می خوانند و همه را دعوت می کنند که به مضمون آن ها عمل کنند! بدون اینکه معیارهای نقد و ارزیابی سندی و محتوایی احادیث را – که دو نمونه از مهمترین آنها «عرضه به قرآن» و «عرضه به احکام قطعی عقل» است – به کار ببندند.
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
📝 با داشتن قرآن و عترت و علمای معاصر باز این قدر به آمریکا و شوروی گدایی میکنیم، تا تفضّلاً چیزی به ما بدهند. حاضریم صبح تا شام سر راه آنها بنشینیم تا پنج قِران(ریال) [ کنایه از پول ناچیز ] به ما بدهند.
⭕️ صورت ظاهر ریالها را میبینیم، ولی باطن آن را که استعباد و نوکری است، درک نمیکنیم.
📚 در محضر بهجت، ج١، ص١١٣
💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت الله بهجت(ره):🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/599
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت قدس سره
✅ @bahjat_ir
امام خمینی رحمه الله علیه پس از درگذشت آیتالله طالقانی، در 19 شهریور 1358، او را ابوذر زمان، مالک اشتر و بازوی توانای اسلام خواندند. ایشان در پیامشان به مناسبت رحلت آیتالله طالقانی فرمودند:
«... او يك شخصيتي بود كه از حبسي و به حبس و از رنجي به رنج ديگر در رفت و آمد بود و هيچگاه در جهاد بزرگ خود سستي و سردي نداشت. من انتظار نداشتم كه بمانم و دوستان عزيز و پرارج خودم را يكي پس از ديگري از دست بدهم. او براي اسلام به منزله حضرت ابوذر بود. زبان گوياي او چون شمشير مالك اشتر بود، برنده بود و كوبنده...»
همچنین حضرت امام خمینی رحمهًْاللهعلیه در دیدار با خانواده آیتالله طالقانی، شخصیت او را چنین تشریح کردند:
«... مرحوم آقاي طالقاني مستقيم بود، مستقيم فكر ميكرد، مستقيم عمل ميكرد، انحراف به چپ و راست نداشت، نه غربزده بود و نه شرقزده، اسلامزده بود، دنبال تعليمات اسلام بود و براي يك ملت مفيد بود و رفتنش ضايعه است...»
______________________