eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
357 دنبال‌کننده
1هزار عکس
217 ویدیو
261 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ توضیحات استاد خسروپناه درباره کلیپ و نگاشته‌ای که از ایشان از طب اسلامی منتشر شده است 🆔 @ejtehadjame
⭕️ مختصات شخصیتی آیت‌الله خامنه‌ای/عبدالحسین خسروپناه/روزنامه وطن امروز 🔻... نکته مهمی را درباره شخصیت مقام معظم رهبری نباید هیچ وقت فراموش کرد و آن هم اینکه ایشان به حیطه‌هایی از علم و دانش پا نهادند که معمولا حوزوی‌ها و روحانیت به این وادی‌ها وارد نمی‌شوند. آیت‌الله خامنه‌ای جزو نوادر دوران ما در فهم آثار هنری هستند. ایشان هم خوب هنر را می‌فهمند، هم خوب زوایای گوناگون آن را درک و نقادی می‌کنند و هم خود هنرمند و یک شاعر حاذق هستند. این از آن وادی‌هایی است که کمتر کسی در فضای روحانیت به آن وارد می‌شود و این از خصیصه‌های ممتاز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. 🔻به این ترتیب ما با رهبری مواجهیم که فقط سیاستمدار نیستند، فقط یک دانشمند صرف نیستند، بلکه با یک نظریه‌پرداز و تئوریسین مواجهیم که حوزه وسیعی از دانش علمی و تجربه عملی را با هم ادغام کرده‌اند. این یک موهبت استثنایی بوده که شامل حال ایران‌زمین شده است. به همین خاطر است که وقتی شما سراغ بیانات ایشان می‌روید، با مجموعه پراکنده‌ای از توصیه‌ها و سخن‌ها روبه‌رو نمی‌شوید، بلکه با یک نظام فکری مواجه می‌شوید. مقام معظم رهبری صاحب یک منظومه فکری هستند و هر ۳ رکن نظام بینشی، منشی و کنشی در مجموعه بیانات ایشان به وضوح به چشم می‌خورد. 🔻اگر بخواهم نگاهی بسیار گذرا و اجمالی به منظومه فکری ایشان داشته باشم، باید بگویم توحید، محور و هسته نظامات فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. سپس این اندیشه توحیدی، در شاخه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نظام فکری ایشان تسری پیدا می‌کند. 🔻وقتی آیت‌الله خامنه‌ای در سیاست خارجی موضعی می‌گیرند، این یک موضع مقطعی نیست، بلکه بر اساس یک نظام فکری توحیدمحور بیان شده است. اتفاقا عدم فهم همین موضوع است که موجب می‌شود دیدگاه ایشان در برابر قدرت‌های خارجی بدرستی برای برخی جریانات سیاسی قابل درک نباشد. ایشان وقتی در سیاست می‌اندیشند و سخن می‌گویند بر اساس روح توحیدی حرف می‌زنند، نه بر اساس یک تحلیل و موضع صرفا سیاسی. 🔻در قدم بعدی باید گفت نظام فکری توحیدمحور ایشان، یک نگاه تمدنی نیز هست. یعنی همان روح توحیدی در تفکر ایشان چنان پیش می‌رود که زمینه‌ساز تشکیل یک تمدن توحیدمحور می‌شود. این هم از ویژگی‌های فکری ایشان است، یعنی نگاه‌شان و فکرشان محدود نیست، بلکه یک فرآیند مرحله‌ای به سمت یک قله وسیع و بلند است. همین نگاه است که روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب است و عناصر خودسازی، دولت‌سازی و جامعه‌سازی را برای تحقق زمینه‌های تمدن اسلامی دربر می‌گیرد. 🔻نکته دیگری که درباره رهبر معظم انقلاب مایل هستم به آن اشاره کنم، نقش ویژه ایشان در زمینه پیشرفت‌های گوناگون علمی ایران است. شما فکر نکنید نقش آیت‌الله خامنه‌ای، صرفا یک توصیه به پیشرفت علمی بوده است، خیر! اینگونه نبوده است، ایشان شخصا راهبری و پیشروی حرکت علمی کشور را به دست گرفتند و وضعیت علمی کشور را به نقطه کنونی رساندند. 🔻ما امروز تنها کشور تولیدکننده صنعتی بیوایمپلنت، رتبه هشتم در جهان در صنعت هسته‌ای، رتبه ششم در تولید زیردریایی، رتبه دهم در فناوری لیزر، رتبه هشتم در چرخه کامل فناوری فضایی، رتبه چهارم در علوم باروری و ناباروری، دومین کشور دارای فناوری ساخت پهپاد رادارگریز، دومین ارتش سایبری دنیا، رتبه اول در فناوری نانو و دومین کشور دارای دانش طراحی و ساخت هواپیمای استراتژیک خورشیدی هستیم؛ تمام این پیشرفت‌ها، در تک‌تک این زمینه‌ها، نه صرفا با توصیه مقام معظم رهبری، دقت بفرمایید! نه صرفا توصیه بلکه با راهبری و مدیریت شخص ایشان در ابعاد کلان موضوع به ثمر رسیده است. ایشان شخصا در پژوهشگاه رویان حاضر می‌شدند و از نزدیک پیشرفت دانشمندان ما را در زمینه سلول‌های بنیادین رصد می‌کردند و مدیریت و راهبری کلان اینگونه پروژه‌ها را در دست داشتند. 🔻تازه همه اینها نتیجه تلاش ایشان برای پیشرفت کشور در علوم تجربی و مهندسی است، در حالی که زحمات بی‌نظیر ایشان در رشد علوم انسانی در کشور نیز موضوع جداگانه‌ای برای دقت و تأمل است. مفاهیمی که ایشان در علوم انسانی ابداع و تولید کردند، نهضت‌هایی را که در زمینه‌های مختلف علوم انسانی و اسلامی‌سازی علوم راه‌اندازی کردند، تیزبینی‌هایی که در تحلیل وقایع سیاسی از دریچه علوم انسانی داشتند، مانند مفهوم بیداری اسلامی یا پیچ تاریخی که همگی بر پایه یک نظام فکری منسجم بوده است، همه اینها در کنار هم از شخصیت عظیم علمی و نظریه‌پرداز ایشان پرده‌برداری می‌کند. 🆔 @ejtehadjame
⭕️ مختصات شخصیتی آیت‌الله خامنه‌ای/عبدالحسین خسروپناه/روزنامه وطن امروز 🔻من به ضرس قاطع می‌گویم اگر رهبر معظم انقلاب نبودند، بسیاری از پیشرفت‌های کنونی ما رقم نمی‌خورد و هر جا پسرفتی داشتیم به خاطر بی‌توجهی به نظام فکری ایشان بوده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عرصه مدیریت امنیت منطقه‌ای، حاج‌قاسم سلیمانی را داشتند و در عرصه مدیریت پیشرفت هسته‌ای، حاج‌محسن فخری‌زاده را؛ ۲ شهید بزرگواری که هم نظام فکری رهبری را بخوبی می‌فهمیدند و هم بخوبی آن را به ثمر می‌نشاندند. اگر در عرصه اقتصاد و سلامت و سایر عرصه‌ها هم، حاج‌قاسم‌ها و حاج‌محسن‌ها داشتند، وضعیت کشور بسیار بهتر و متعالی‌تر از وضعیت کنونی بود و آسیب‌هایی که الان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با آنها هستیم، وجود نداشت. 🔻من یک گلایه‌ای بکنم و آن هم اینکه واقعا اندیشه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کشور ما بخوبی شناخته نشده و نهادهای متولی، کار خود را در این زمینه آنچنان که باید و شاید انجام نداده‌اند. من یک برنامه در صداوسیما ندیده‌ام که منظومه فکری رهبر معظم انقلاب را بدرستی و کامل و جامع به مردم معرفی کند. من وقتی کتاب منظومه فکری امام خمینی را نوشتم، سپس نوشتن کتاب منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای را آغاز کردم، کسی که این ۲ کتاب را بخواند به وضوح می‌بیند اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای امتداد اندیشه امام است. خب! وقتی این نظام و انقلاب بر مبنای اندیشه امام، تأسیس شده است، چطور است که امتداد این اندیشه‌ها را نمی‌آموزیم و معرفی نمی‌کنیم؟ چرا نمایندگان مجلس که می‌خواهند قانون‌گذاری کنند، موظف نمی‌شوند یک دوره مبانی نظری و منظومه فکری امام و رهبری را بخوانند؟ چرا در آموزش‌وپرورش ما به صرف درج یک عکس و یک جمله از حضرت امام و مقام معظم رهبری در ابتدای کتاب‌های درسی اکتفا می‌شود اما جایگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان یک متفکر ایده‌پرداز و یک تئوریسین به دانش‌آموزان و نسل جوان ما معرفی نمی‌شود؟ اینها همه کم‌کاری‌هایی است که در ترویج اندیشه‌های این متفکر بزرگ انجام شده و هر چه سریع‌تر برای رفع این کاستی‌ها باید اقدام کنیم. 🍀 سلامتی مقام عظمای ولایت صلوات، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🆔 @ejtehadjame
👓 رهبر انقلاب، کدام صحیفه را تحسین کرد؟! ❗️ صحیفه‌ی سجادیه، انتشارات جمال ترجمه‌ی آقای محمد مهدی رضایی، ساکن ، 🔹 با مترجم تماس گرفتم؛ نشانی منزل او را خواستم؛ اجمالی از ماجرا را نیز گفتم. حدود ساعت هفت بعدازظهر به سمت منزل او رفتم. منزل او در شهرک قم بود. با دو تن از دوستان طلبه‌ام همراه بودم. جلوی در آپارتمان به استقبالمان آمد؛ 🔹 طلبه‌ی معمم لاغر اندام جوان. ابتدا از او خواستم که مزاحم نشویم و همین بیرون منزل با او سخن بگوییم اما اصرار کرد که حتماً به داخل خانه‌اش برویم. داخل خانه رفتیم. منزل محقر و ساده در طبقه‌ی دوم آپارتمان با مقداری کتاب و یک کامپیوتر؛ می‌گفت هنوز باورم نمی‌شود که آقا ترجمه‌ی مرا این‌قدر مورد محبت قرار داده باشند. از ترجمه پرسیدم؛ گفت حدود شش ماه برایش زحمت کشیدم؛ سعی‌ام این بود که علاوه بر رساندن مفهوم، وجوه ادبی و آهنگ کلام و ظرافت‌های معنایی حفظ شود؛ سعی کردم پیش از آن، تمام ترجمه‌ها را ببینم @pardiesan
صدا ۰۶۰.m4a
11.54M
♨️توضیحات بسیار خوب حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین
♨️ پیامی که نماینده پاپ را غافلگیر کرد! 🏥 بمناسبت دیدار پاپ با مرجعیت اعلای شیعه در عراق 💥ماجرای یک دیدار: ۵۰ سال قبل، در جلسه آیت الله شیخ حسین لنکرانی و نماینده پاپ چه گذشت؟! 👈 اینقدر ولی نعمت خود را آزار ندهید!! 1️⃣ «ژوزف كواك»، سرپرست قسمت روابط دربارِ پاپ اعظم با جهان غيرمسيحى، در بهار 1349 جهت مطالعه و تبادل‏ نظر دربارۀ ايجاد روابط نزديك‏تر با جهان اسلام به كشورمان آمد و برخی مجلسی را برای گفت و گوی وی با یکی از علمای شیعه ترتیب می‌دهند. 2️⃣ بارى، مجلس با حضور دو روحانى برجستة شيعى و كاتوليك (آيت‏ اللّه‏ شیخ حسین لنكرانى و نمايندة پاپ) تشكيل مى‏ شود و در طول آن، به مناسبت، از هر درى سخن مى‏‌رود. در اواخر مجلس، مقام روحانى مسيحى از همتاى مسلمان خويش (لنكرانى)، درخواست مى‏ كند كه چنانچه به عنوان يك عالم شيعه، سخن و سفارشى به پاپ (رهبر كاتوليكهاى جهان) دارند، مطرح سازند تا او كه نمايندة پاپ است در بازگشت به عرض ايشان برساند. 3️⃣ مرحوم لنكرانى، از زبان روحانيت شيعه، سخنى مى‏‌گويد كه مجلس را يكپارچه به شور و ولوله مى‏افكند. سخن وى كه فى‏‌المجلس براى نمايندة پاپ ترجمه مى‏‌شود چنين بوده است: حضرت آقا، از قول من به جناب پاپ سلام برسانيد و به ايشان بفرماييد كه: در اروپا و آمريكاى مادّى و دور از معنويت امروز شما، جايى براى دين و روحانيت و طبعاً كليسا و كشيش و كاردينال و پاپ وجود ندارد. دولتهاى استعمارى غرب، كه با خدا و مسيح عليه‏ السلام كاملاً بيگانه‏ اند، تنها بدين علت هر ساله مبالغى هنگفت، صرفِ حفظ و توسعة تشكيلات مذهبى مسيحيت مى‏‌كنند كه شما را براى تقابل با اسلام و روحانيت ــ بالاخص روحانيت شيعه ــ لازم دارند؛ وگرنه، اگر روحانيتى در شرق اسلامى نبود، بساط شما را نيز در هم مى‏‌پيچيدند. 4️⃣ پس در واقع، ولى‏ نعمت حقيقى شما، و عامل بقا و حفظ موجوديت شما در غرب مادّيت زدة امروز، ما روحانيون شيعه‏‌ايم. از قول من به عرض جناب پاپ برسانيد كه: اين‏ قدر، ولى‏‌نعمتهاى خويش را اذيت نكنند و ماية آزار و دردسر آنها را فراهم نياورند! با اين پيغام، مجلس را همهمه فرا گرفته و نمايندۀ پاپ (كه انتظار هرگونه پيغام را داشت، جز اين پيام را) جا خورده و به فکر فرو می‌رود. [ گویا این ماجرا در زمان پاپ پل ششم بوده است Papa PAULUSSextus ] 📚منبع: مقاله آيت‏ اللّه‏ حاج شيخ حسين لنكرانى، از تعامل تا تقابل با آمريكا اثر استاد ابوالحسنی (منذر) 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 @meshkatnoor
🔆 پیامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: 🔰العُلَماءُ كُلُّهُم هَلْكى إلاّ العامِلينَ و العامِلونَ كُلُّهُم هَلْكى إلاّ المُخْلِصينَ، و المُخْلِصونَ على خَطَرٍ 💠عالمان همه به هلاكت درافتند؛ مگر آنان كه به علم خود عمل كنند و عاملان همه هلاك شوند، مگر آنان كه از روى اخلاص كار كنند، و مخلصان در خطرند. 📚تنبيه الخواطر، ج۲، ص۱۱۸ ‌ 🆔 @ejtehadjame
19.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقل کرامتی شنیدنی از مرحوم بهلول ،با زبانی شیرین.... 🌺 از دست ندهید جالبه👌 💠 @avaymarefat
آیا اثربخشی داروی مشهور به داروی امام کاظم(ع) در درمان بیماری‌هایی مانند کرونا مورد تأیید شما است؟ پرسش آیا داروی منتسب به امام کاظم(ع) که در روایات بیان شده صحیح است؟ پاسخ اجمالی خداوند هدف از فرستادن پیامبران را تزکیۀ معنوی و آموزش حکمت و دین برشمرده، و پیامبر اسلام(ص) هدف از بعثت خود را نهادینه کردن اخلاق نیک در جامعۀ بشری اعلام کرده است. از طرفی با توجه به بی‌شمار بودن دانش‌های بشری؛ نظیر پزشکی، صنعت و ...، راهبرد کلی پیشوایان دینی آن بود که صرف نظر از دانش نامحدودی که از جانب پروردگار در اختیار آنان قرار گرفته بود، اما خود را متخصص تمام رشته‌ها معرفی نکنند، بلکه - دست کم در ظاهر – مانند دیگر مردم، به دانش‌های پذیرفته‌شدۀ بشری احترام گذارند. آنان به پیشرفت طبیعی دانش پزشکی توجه داشته، با آن‌که انتقادات و پیشنهاداتی نیز به برخی رویه‌های معمول داشتند، اما بسیاری از درمان‌های توصیه‌شده توسط پزشکان آن‌روز را مورد استفاده قرار داده و به دیگران نیز توصیه می‌کردند. در همین راستا، هرگز ادعایی با عنوان ایجاد رشته‌ای نوین به نام "طب اسلامی" از جانب آن بزرگواران مطرح نشد که بر اساس آن، دانش مرسوم پزشکی آن‌روز و نیز پیشرفت‌های بعدی این دانش را در کلیت آن به چالش بکشند! به نظر می‌رسد آن بزرگواران، اگر امروزه نیز در میان ما حضور داشتند، به همان رویکرد ادامه می‌دادند. البته پزشکان متعهد می‌توانند برخی توصیه‌های موجود در طب سنتی که به پاره‌ای از آنها در روایات نیز اشاره شده را مورد کنکاش دقیق علمی قرار داده و نتایج آن‌را ارائه کنند، اما هیچ‌گاه نباید با تقدس‌بخشی به "طب سنتی" و اسلامی قلمداد کردن آن، پیشرفت‌های به دست آمده در دانش پزشکی نوین، زیر سؤال برده شود. به همین دلیل، این پزشکان متعهد هستند که باید نظر نهایی را در زمینه‌ی‌ میزان اثربخشی داروهای سنتی اعلام کنند. با ذکر این مقدمه، در مورد داروی امام کاظم(ع) باید گفت: امام رضا(ع) فرمود: روزی امام موسی بن جعفر(ع) بیمار شد و پزشکانی به بالین ایشان آمدند و آثار درمانی برای پاره‌ای از داروها را نزد آن‌حضرت(ع) بیان کردند. اما امام کاظم(ع) فرمود: به کجا می‌روید؟! به استفاده از مهم‌ترین دارو بسنده کنید که هلیله و رازیانه و شکر(سرخ) است. پس در آغاز تابستان، سه ماه و در هر ماه سه بار خورده شود و در آغاز زمستان سه ماه و در هر سه ماه سه مرتبه استفاده شود و به جای رازیانه، از مصطکی استفاده شود. با این دارو کسی مریض نمی‌شود، مگر آن مرض مرگ به سراغ او بیاید.[1] در مورد سند این روایت باید گفت که در میان راویانش، اشخاص ناشناسی با نام‌های «سری بن احمد بن سری» و «محمد ین یحیی ارمنی» وجود دارند که وضعیت آنان در کتاب‌های رجالی معتبر بیان نشده است و بر این اساس، از دیدگاه دانش رجال، «مجهول» هستند. حدیث‌شناسان بهتر می‌دانند که با استناد به چنین روایت ضعیفی نمی‌توان تمام پیشرفت‌های پزشکی را نادیده گرفت و حتی معتقد بود که شیعیان در زمان امام کاظم(ع) جز این دارو، داروی دیگری مصرف نمی‌کردند؛ زیرا می‌دانیم که در روایات دیگر به داروهای دیگری – مانند سیاه‌دانه - نیز اشاره و توصیه شده است که در صورت پذیرش این روایت، تمام آن توصیه‌ها را باید نادیده گرفت. از این‌رو ترویج این دارو به عنوان جایگزین مقدسی برای داروهای پیشنهاد شده در دانش پزشکی جدید را نمی‌توانیم مورد تأیید قرار دهیم، اگرچه دانشکده‌های طب سنتی می‌توانند و باید تحقیقاتی در این زمینه و میزان اثربخشی آن انجام دهند. 👇
☝️ مواد تشکیل دهنده این دارو به هر حال داروی پیشنهاد شده در این روایت، در دو نوع تابستانه و زمستانه متفاوت است. در ایام تابستان از سه گیاه هلیله و رازیانه و شکر استفاده می‌شود؛ اما در زمستان از سه گیاه هلیله و مصطکی و شکر استفاده می‌شود که هر یک از این گیاهان دارای خاصیتی می‌باشند: هلیله هلیله، واژه فارسی است و میوه‏ای ریز به شکل بیضی است که معروف‌ترین آن هلیله‏ کابلی است در گونه‏های متعدد، زرد و سیاه وجود دارد.[2] بر اساس گزارش‌های موجود در طب سنتی، نوع سیاه آن سرد و خشک است که بواسیر را از بین می‌برد و موجب تقویت معده می‌شود و زخم‌های آن‌را از بین می‌برد. نوع زرد آن نیز در سرد و خشک است و صفراء را از بین می‌برد و موجب تقویت معده می‌شود.[3] بهتر است که پودر آن‌را همراه با شکر و یا ترنجبین مصرف شود و طبخ شده آن همراه با عناب و سبستان مصرف شود.[4] رازیانه(رازیانج) در زبان‌های مختلف به آن «شَمَر»، «شمار» و «انیسون»[5] گفته می‌شود. در مورد خواص آن گفته شده است که اگر به صورت بخار مصرف شود صداع را تسکین می‌دهد، شیر زن را زیاد می‌کند، تشنگی را از بین می‌برد، از گرفتگی کبد و طحال جلوگیری می‌کند، ادرار را زیاد را می‌کند(در نتیجه سموم بدن دفع می‌شود)، قدرت شهوت را بالا می‌برد و گرفتگی کلیه و مثانه را از بین می‌برد.[6] سکر آب نی مخصوص است که آن‌را پخته باشند. مصطکی این گیاه دفع بلغم از سر، موجب تقویت لثه، رفع بلغم از سر، خوشبو شدن دهان، سردی معده و کبد را از بین می‌برد و موجب تقویت آن می‌شود و گرفتگی آن‌را از بین می‌برد، موجب تقویت روده در دفع فضولات بدن می‌شود...