eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
360 دنبال‌کننده
1هزار عکس
219 ویدیو
264 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
71-مکاسب، خیار غبن(نقش شریعت در تنظیم قوانین عرفی.mp3
21.63M
71-مکاسب، خیار غبن(نقش شریعت در تنظیم قوانین عرفی، شریعت انبیاء از چه زمانی شروع شد)
79-استصحاب(اصالةالصحة در اقوال و اعتقادات) مهم.mp3
32.31M
اصالةالصحة در اقوال و اعتقادات (از نظر عقل نظری و عقل عملی)
82-خلاصه ای جامع در باب استخاره.mp3
22.18M
82-خلاصه ای جامع و کاربردی در باب استخاره
1-فلسفه(تعریف،غرض،سیر کلی فلسفه از ابتدا تا انتها.mp3
47.49M
1-فلسفه(تعریف،غرض،سیر کلی فلسفه از ابتدا تا انتها،تفاوت فلسفه با عرفان) *مطالب بسیار دقیقی در این صوت بیان شده. @avaymarefat
🌀 حوزه علمیه هیچ کاری با قرآن ندارد 📝 رکن حوزه فقط فقه و اصول است 👤 آیت الله جوادی آملی 🔸 ضرورت حضور قرآن در جامعه از راه حوزه باید باشد. حوزه هم علوم فراوانی دارد منتها آنها هستند؛ ولی رکن اساسی [حوزه] فقه و اصول است. علوم اصلی و عنصر اصلی و رگ حیات حوزه همان فقه و اصول است. 🔻 اجتهاد در اصول بدون قرآن اصول از اول تا آخر هیچ ارتباطی با قرآن ندارد. ممکن است کسی در تمام مدت عمر اصلاً قرآن را ندیده باشد و در اصول مجتهد باشد. شما این جلد اول کفایه را ده بار تدریس بفرمایید، یک آیه ندارد که مثلاً مطلبی باشد که فنی به آیه تمسک بکند! اما جلد دوم کفایه دو تا آیه است، همه، بدون استثنا -همه محققین- میگویند که این را ما «تشحیذاً للأذهان» میآوریم وگرنه دلیل حجیت خبر واحد، نه آیه «نبأ» است نه آیه «نفر» این همه هشت میلیارد [جمعیت زمین] که به خبر واحد عمل میکنند که آیه «نبأ» ندارند آیه «نفر» ندارند، این بنای عقلاء است و موثّقی خبری آورد به آن عمل میکنند، ما هم همین هستیم، انبیاء هم همینطور بودند، اولیاء هم همینطور بودند، ائمه هم همین روش را داشتند، من که یادم نیست یک محقق اصولی به آیه «نبأ» یا «نفر» تمسک بکند هر کس نقل کرد برای اشکال و «تشحیذاً للأذهان» است. پس جلد اول و جلد دوم کفایه را دهها بار شما تدریس بکنید یک آیه در آن نیست که علم اصول به آیه تکیه کند، هیچ! این یک عنصر اصلی حوزه است. ⚠️ در فقه آیات هست اما... فقه چرا، آیات هست، اما اگر هم آیات در یک مسئله‌ای باشد یا مطلق است یا عام، مخصصاتش مقیداتش به وسیله روایات بیان شده است، مثلاً شما اول تا آخر فقه را که تدریس کردید و می‌کنید، ببینید کجا فقط به یک آیه تمسک کرده باشد! اگر هم باشد گاهی برای تأیید است، چون اگر باشد به نحو اطلاق است یا به نحو عموم است که همان اطلاق و عموم به اضافه مقیدات و مخصصات در روایات ما فراوان است. ♨️ حوزه هیچ کاری با قرآن ندارد! بنابراین حوزه یعنی حوزه! هیچ یعنی هیچ! کاری با قرآن ندارد و اگر قرآن را ما در بالای سر نگذاریم و به حوزه نیاوریم و در زیر چتر قرآن نباشیم، آن هدف والایی که قرآن دارد حاصل نمیشود. این [قرآن] نیامد بگوید که ما فقط آمدیم زندگی را به شما یاد بدهیم که بعد بیایید بهشت! اینها سرجایش محفوظ است اینها را گفته است، گفته ما آمدیم شما را زنده بکنیم، این زندگی چیست؟ ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ﴾ این چه حیاتی است؟ به مردم زنده خطاب میکند، به متمدّنان آن روز هم خطاب میکند. پس معلوم میشود که زندگی دیگری است، حیات دیگری است، یک نحو زندگی است یک نحو جامعه زنده است، یک نحو اقتصاد زنده است، یک نحو ملت زنده است، یک نحو امت زنده است که قرآن دوست دارد. ✅ بنابراین الا و لابد حوزه باید در خدمت قرآن باشد: یا تفسیر ترتیبی، یا تفسیر موضوعی، یا «علوم القرآن» یا امثال ذلک که بالاخره مشخص بشود این برای ما آمده است. 📗 مباحث علوم القرآن جلسه اول 📅 ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ @ejtehadjame
بسمه تعالی: https://www.farsnews.ir/news/14001217001064/%D9%88%D9%84%D9%88%D8%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D8%B2%D9%84%D9%86%D8%B3%DA%A9%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D9%81%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%E2%80%8C%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%AF ☝️☝️☝️ولودیمیر زلنسکی کیست و با چه ترفندهایی رئیس‌جمهور اوکراین شد؟ رئیس‌جمهور اوکراین، پیرو فرقه هدونیسم است و اعتقاد دارد برای رسیدن به قدرت و لذت، می‌توان به هر نوع فساد اخلاقی و مالی دست زد که اسناد مفاسد مالی پاندورا و تولید ده‌ها اثر مستهجن و آزادسازی ماریجوانا، قمار و روسپی‌گری، نمونه‌هایی از آن است. رهبر معظّم انقلاب: حکمرانی در منطق اسلام از بن و بنیاد با حکمرانی های رایج جهان متفاوت است. نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاست جمهوریهای امروز دنیاست، نه شبیه فرماندهی‌هاست، نه شبیه رؤسای کودتاگر است، شبیه هیچ کدام از اینها نیست. یک چیز خاصی است متکی به مبانی معنوی. 🔹بایستی در جهاد تبیین راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراهه‌ها و کج‌راهه‌ها جدا بشود. بدانیم که اگرجهاد تبیین به درستی صورت نگیرد، دنیامداران حتی دین را هم وسیله‌ی هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد. @ejtehadjame
2-فلسفه.روایات خودشناسی،عجز تنها راه خودشناسی.mp3
35.44M
2-فلسفه.روایات خودشناسی،عجز تنها راه خودشناسی قیامت شناسی @avaymarefat
📱 نسخه دوم نرم‌افزار «مشكات» منتشر شد👆 تاریخ : 1400/02/30 در این نرم‌افزار كه برای عرضه آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله‌تعالی‌عليه تولید شده، متن 100 جلد از كتاب‌های آن حكیم فرزانه در موضوعات تفسیر و علوم قرآن، شرح روایات و سیره معصومان، فلسفه و منطق، كلام و فلسفه دین، اخلاق و عرفان، مدیریت، علوم سیاسی، حقوق و مسایل اجتماعی و فرهنگی همراه با امكانات پژوهشی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. علاقمندان می‌توانند این نرم‌افزار را از طریق لینک زیر با حجم 144مگابایت دانلود كنند یا لوح فشرده آن را از انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه‌الله‌ و نمایندگی‌های آن دریافت كنند. 🌐https://mesbahyazdi.ir/meshkat2/
👓 مرحوم : من سالهای طولانی شب های جمعه (سالهای ۵۱ به بعد) به جهت تبلیغ از قم به تهران می رفتم؛ در مسیری که به طرف مکان بر گزاری جلسه بود، افرادی بسیاری از کسبه بودند، هر هفته به آنان سلام گرمی می کردم. یک روز شخصی به نام آقای پیش من آمد و گفت: “من از جمله کسبه ای بوده ام که هر هفته بر من سلام می کردید، اما من مسلمان نبوده ام بلکه اعتقاد به آیین یهودیت داشته ام اما بواسطه ی این حسن بر خورد شما و هم چنین حقانیت دین اسلام ، می خواهم بدست شما مسلمان شوم. این شخص مسلمان شد و نامش را به محمد علی احمدی تغییر داد و از آن جا که اولاد نداشت تمام اموالش را هم به بنده بخشید. و بعد از یکی دو ماه که مسلمان شد ، از دنیا رفت. من هم منزل این شخص را صندوق قرض_الحسنه وحدت فاطمیه قرار دادم که تاکنون پابرجاست. 🆔 @ejtehadjame
✅ فرصت فوق العاده [1] 🔹 مرحوم ، در ابتدای کتاب «فدک فی التاریخ» می نویسد: 🔸 «ایّها القاری الکریم! هذا إنتاج اغتنمتُ له عطلة من عطل الدّارسة فی جامعتنا الکریمة النّجف الاشرف و توفرتُ فیها علی درس مشکلة من مشاکل التاریخ الاسلامی و هی مشکلة فدک و الخصومة التاریخیة التی قامت بین الزهراء (صلوات الله علیها) و الخلیفة الاوّل... ▫️خوانندۀ ارجمند! این اثر رهاورد بهره ای است که از فرصت تعطیلی دروس در حوزه گرامی نجف اشرف بردم و در آن، به بررسی یکی از موضوعات پیچیدۀ تاریخ اسلام پرداختم. این موضوع عبارت است از «مسألۀ فدک» و... ⭕️ جالب اینجاست که شهید صدر این اثر را در کودکی و در سنّ 13 سالگی نگاشته است؛ لکن عمق و دقّت مباحث تاریخی، فقهی و فلسفی کتاب به قدری خیره کننده است که به تنهایی بر نبوغ و احاطه علمی شهید صدر کفایت می کند! ☑️ پس از آنکه کتاب به دست رسید، ایشان کتاب را مطالعه کرد و پس از اتمام کتاب آن را بست و گفت: «اُشهِدُ بِاللهِ أنَّهُ مُجتَهِدٌ»؛ به خدا سوگند که او مجتهد است! ➕ فرصت عالیِ تعطیلات، برای همۀ ما می تواند منشأ خیرات بسیار زیادی باشد، اگر دریابیم... 📚 فدک فی التاریخ، ص 17
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش 🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین 🏳فقیه ، ادیب‌ و محدث گمنام 🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی 🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️کتاب زَهرُ الرّبیع ایشان با اینکه یک کتابی است که در حوزه‌های علمیّه به عنوان یک کتاب فکاهی معروف شده، لکن نشان‌دهنده‌ی این است که فقهای ما، بزرگان ما، علمای ما، در عین کارهای عمیق علمی و فقهی به این جور مسائل هم توجّه داشتند. یعنی ایشان در اوّل زهر الرّبیع میگوید که دیدم طلبه‌ها احتیاج دارند به یک تفنّنی و تفکّهی، این کتاب را برای آنها نوشتم؛ این کتاب را برای آنها نوشتم؛ حالا ما اینجا خشک بنشینیم، تا یک کسی آن طرف یک شوخی‌ای کرد فوراً به ما بربخورد! این‌جوری نبودند علمای ما؛ آن هم عالمی مثل سیّد نعمت‌اللّه که اخباری و متصلّب است دیگر؛ امّا این چیزها را هم داشتند. به نظر من این تفنّن علمای گذشته‌ی ما خیلی مهم است؛ ۹۱/۱۲/۱۰ @Jahade_tabeini
🗓روزجهانی کتاب کودک و نوجوان/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️من کتاب «بینوایان» را اوّلین بار در همان دوره از کتابخانه آستان قدس گرفتم و خواندم. ۷۶/۱۱/۱۴ ‼️رمان ویکتور هوگو است که در طول تاریخ نوشته شده است. من همه‌ی رمان‌های طول تاریخ را نخوانده‌ام، اما رمان‌های زیادی خوانده‌ام که مربوط به حوادث قرن‌های گوناگون هم هست. بعضی رمان‌های خیلی قدیمی مثل کمدی الهی، امیرارسلان و هزار و یک شب را هم خوانده‌ام اما وقتی رمان ویکتور هوگو را نگاه میکنم، میبینم این چیزی است که اصلاً امکان ندارد هیچ کس بتواند بهتر از این بنویسد، واقعا در عالم رمان‌نویسی، یک است، من به همه‌ی جوان‌ها توصیه میکنم، نه حالا که دارم با شما صحبت میکنم، بارها این را گفته‌ام. زمانی که جوانها زیاد دور و بر من میآمدند قبل از انقلاب، بارها این را گفته‌ام که بروید یک دور حتماً بینوایان را بخوانید. این بینوایان کتاب جامعه‌شناسی است، کتاب تاریخی است، کتاب انتقادی است، کتاب الهی است، کتاب محبت و عاطفه و عشق است! شرح اسم ص۷۰ @Jahade_tabeini