Recording۲۰۱۹۰۱۱۶_002.amr
210.8K
بحثی درباره لزوم تبیین مبانی زیربنایی نظام جمهوری اسلامی به عنوان مقدمه ای برای دفع بعضی شبهات(۱)
@ejtehad_jame
Recording۲۰۱۹۰۱۱۶_001.amr
10.05M
بحثی درباره تأثیر قواعد فقهیه در اجتهاد و استنباط-بحثی درباره رعایت قوانین حکومتی و دولتی و راهنمایی رانندگی
@ejtehad_jame
Recording۲۰۱۹۰۱۱۶_003.amr
589.1K
بحثی درباره لزوم تبیین مبانی زیربنایی نظام جمهوری اسلامی به عنوان مقدمه ای برای دفع بعضی شبهات(۲)
ادامه قبلی
@ejtehad_jame
بسم الله الرحمن الرحيم
امروز 13 اسفند 97 با جمعي از طلاب موسسه عالي فقه و علوم اسلامي ديداري خصوصي با اقايمان ، امام خامنه اي داشتيم. اين نوشته مضمون برخي از مطالب ايشان در جلسه است.
تذکر مهم اينکه اين مطالب برداشت نويسنده از بيانات ايشان است و ممکن است با اصل مطالب ايشان متفاوت باشد. هر چند نويسنده تمام تلاش خود را بکار برده تا دقيقا مراد ايشان ذکر شود. همچنين نوشته زير فقط بخشي از مطالب معظم له ميباشد.
1 . ايشان با توجه به گزارشي که مديريت مدرسه مطرح کردند که برخي طلاب کوشا از 6 صبح تا 9 شب در مدرسه مشغول فعاليت هستند فرمودند : بنده با اين کار مخالفم. همه مسائل خانواده مسائل عقلاني نيست بلکه برخي مسائل جنبه عاطفي و واقعي دارد. لازم است مرد ساعت هايي در کنار خانواده باشد. البته خود بنده در برهه اي از زمان همين طور زندگي ميکردم . صبح وقتي از خانه خارج ميشدم بچه ها خواب بودند و وقتي بر ميگشتم هم بچه خواب بودم. اما در ان زمان چاره اي جز ان نبود. اما امروز شما استقرار داريد و شرايط ان روز ما را نداريد.
2 . درباره ضرورت فلسفه و نقش ان استنباط احکام فرمودند : بنده مخالف فلسفه خواندن نيستم بلکه انرا خوب بلکه لازم ميدانم. اما فلسفه نظري ما چون تبديل به حکمت عملي نشده ظهور وبروزي در جامعه ندارد هر چند غربي ها اين کار را کردند و فلسفه نظري خود را به حکمت عملي تبديل کردند اما اين کار در مورد مثلا فلسفه صدرايي انجام نشده هر چند که ظرفيت ان وجود دارد و نياز به کار هست. بنابراين انچه که امروز عملا در جامعه کار ميکند و اداره جامعه را به عهده دارد فقه است و بايد به ان پرداخته شود.
3 . با توجه به اينکه گفته شد درس خارج اصول در حوزه به طور متوسط 15 سال طول ميکشد فرمودند: اين اصلا خبر خوبي نيست. بنده شنيده ام که خارج اصول ايشان 5 سال طول ميکشيد . اصولي تر از محقق خويي کيست ؟ اين فقيه اصولي کجاي اصول را در درس خود از قلم ميانداختند ؟ بنابراين اصول را بايد مضيق تر خواند. البته اين مساله درباره فقه مطرح نيست و عرصه کار در ان باز است.
4 . با توجه به درخواست طلاب درباره مطالعه تفسير و حديث فرمودند : بنده برنامه درسي شما را نميدانم اما شما هرگز خود را از تفسير قران جدا نکنيد. همين تفسير مجمع البيان تفسير خوبيست که مولف ان طبرسي ، در ضمن برخي ايات ملايي خود را نشان داده است.
5 . فرمودند : بنده قبلا به مديران حوزه هم گفته ام که کسي که درس ميخواند نياز به يک مدرک و گواهي دارد. مثلا کسي که سه سال درس خارج عمومي ميگذراند بايد معلوم باشد که کيست. اشتباه بزرگ اين بود که ابتدا مدارک حوزوي را با مدارک دانشگاهي مقايسه کردند و بعد هم بحث معادل سازي مطرح شد که مثلا فلان اگر درس بخوانيد معادل کارشناسي ارشد است. درحالي که اين اشتباه است زيرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است. شما نياز به يک گواه و شهادت داريد. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسي که درس ميخواند به او اجازه اجتهاد ميدادند.
6 . درباره اينکه روش برخي موسسات اين است که درس توسط خود طلاب ارائه ميشود و استاد نظارت دارند فرمودند : درس هايي که توسط طلاب ارائه ميشود استاد نبايد در حاشيه قرار گيرد.
7 . کار بطيء و متقن بهتر از کار سريع و سست است.
8 . به دنبال اساتيد خود حرکت کنيد.
9 . بدون توسل نماز شب و تضرع نميشود به جايي رسيد. گاهي انسان از کساني سخني هم ميشنود اما به دل انسان نمينشيند. دعا و توسل باعث انفتاح دل و معنويت ميشود . مخصوصا نماز شب که اگر هم موفق به ان نشديد قضاي ان را به جا اوريد .
10 . اين مطلب را شايد بتوان مهمترين قسمت فرمايشات ايشان دانست که فرمودند : هيچ يک از مسائل مدرسه نبايد وجهه انقلابي بودن را تحت الشعاع قرار دهد . طلبه و ملا و استاد و مرجعي که انقلابي نباشد بدرد اين کشور ( يا بدرد اين انقلاب ) نميخورد. امروز بسياري از افراد در کشورهاي ديگر از مکتب هاي غلط غربي سرخورده اند و هيچ ملجا و پناهي ندارند و فقط نگاهشان به جمهوري اسلاميست.
تلک عشرة کامله . و الحمد لله رب العالمين / 13 اسفند 97 / قم المقدسه
🆔 @ejtehad_jame
باز خوانی وصیت نامه حضرت امام:
نویسندگان و جامعه شناسان و تاریخ نویسان،مسلمانان را از این اشتباه بیرون آوورند و آنچه گفته شده و می شود که انبیا(علیهم السلام)به معنویات کار دارند و حکومت و سررشته داری دنیایی،مطرود است و انبیا و اولیا و بزرگان از آن احتراز میکردند و ما نیز باید احتراز کنیم اشتباه تأسف آوری است که نتایج آن،به تباهی کشاندن ملت های اسلامی و باز کردن راه برای استعمارگران خون خوار است.زیرا آنچه مردود است حکومت های شیطانی و دیکتاتوری و ستمگری است جمع آوری ثروت و مال و قدرت طلبی و طاغوت گرایی است و بالاخره دنیایی است که انسان را از حق تعالی غافل کند،اما حکومت حق برای نفع مستضعفان و جلوگیری از ظلم و جور و اقامه عدالت اجتماعی،همان است که مثل سلیمان نبی(علیه السلام) وپیامبر عظیم الشأن اسلام(صلی الله علیه و آله) و اوصیای بزرگوارش برای آن، کوشش میکردند از بزرگترین واجبات و اقامه آن،از والاترین عبادات است.
@ejtehad_jame
سه نوع اختلاف رایج بین اشخاص و جریان های سیاسی و نهادها،و مذاهب دینی و حکم آن-.amr
6.33M
سه نوع اختلاف رایج بین مجتهدان ،اشخاص و جریان های سیاسی و نهادها،و مذاهب دینی و حکم آن-بازخوانی منشور برادری حضرت امام(قدس سره)
@ejtehad_jame
بازخوانی کوتاه و اجمالی از نظرات شهید مطهری درباره اجتهاد.amr
5.67M
بازخوانی کوتاه و اجمالی از نظرات شهید مطهری درباره اجتهاد
@ejtehad_jame
معرفی اجمالی چند کتاب مفید برای طلاب خصوصا بعضی کتب استاد اکبرنژاد .amr
4.34M
معرفی اجمالی چند کتاب مفید برای طلاب خصوصا بعضی کتب استاد اکبرنژاد
@ejtehad_jame
🗓سالروزشهادت فیلسوف متأله
🏳شهیدشیخشهابالدینسهرودی
🏳و دستور موکد و مکرر رهبری
🏳برتدریسوتعمیمفلسفهاسلامی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️شما در تاریخ، برجستگان علمی و فرهنگی در فلسفه، فقه و ریاضی دارید که از این سرزمین برخاستهاند و یکی از معروفترین آنها شیخ اشراق «شیخ شهابالدین سهروردی» است که به عنوان یک فیلسوف و متفکّر برجسته اسلامی، نام درخشانش در همه دایرة المعارفهای دنیا ثبت شده است! ۸۲/۷/۲۱
‼️ما باید در علوم عقلی پیش برویم، غربیها با امتداد فلسفهشان مسائل سیاسی، اجتماعی و... را حل کردهاند؛ من در نمایشگاه کتاب کتابی دیدم که غربیها درباره تأثیر فلسفه در فوتبال نوشتهاند یعنی امتداد فلسفه حتی به فوتبال! ببینید این امتداد دادن مسائل فکری خودشان به تمام عرصههای زندگی است؛ ما هم این کار را بایستی انجام بدهیم! ۹۷/۲/۲۲
(نقل از کانال جهاد تبیینی)
@ejtehad_jame
🗓سالروزشهادت فیلسوف متأله
🏳شهیدشیخشهابالدینسهرودی
🏳و دستور موکد و مکرر رهبری
🏳برتدریسوتعمیمفلسفهاسلامی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️سیاست اسلامی بر مبنای فلسفه اسلامی استوار است! ۶۰/۱۰/۱۷
‼️تفکر فلسفی اسلام کاری میکند که انسان قدرت تحلیل پیدا کند و در هر لحظه بداند در کجای راه و به سمت چه هدفی حرکت میکند و وظیفه خود را تشخیص بدهد! ۷۸/۶/۱۳
‼️فلسفه اسلامی، فقه اکبر است؛ پایهى دين است؛ مبناى همهى معارف دينى در ذهن و عمل خارجی انسان است لذا اين بايد گسترش و استحکام پيدا کند و برويد و اين به کار و تلاش احتياج دارد! ۸۲/۱۰/۲۹
‼️فلسفه، حفاظ جنگ اعتقادی است؛ شما الآن ببینید جُرج بوش یک حرفی میزند فوراً ۶۰تا آدم برایش فلسفه و زیرساخت ایدئولوژیک میسازند و پخش میکنند. ماهم باید فلسفه مان به همین طرف برود که امتداد سیاسی و اجتماعی داشته باشد اما متاسفانه فلسفه ما از ذهنیات بیرون نمیاید و صورت واقعی اجتماعی و سیاسی ندارد! ۷۶/۱/۱۸
(نقل از کانال جهاد تبیینی)
@ejtehad_jame
🗓سالروزشهادت فیلسوف متأله
🏳شهیدشیخشهابالدینسهرودی
🏳و دستور موکد و مکرر رهبری
🏳برتدریسوتعمیمفلسفهاسلامی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️فکر اسلامی در جنبهی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند، سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشد! ۹۷/۱۲/۱۳
(نقل از کانال جهاد تبیینی)
@ejtehad_jame
یه سری به کانال های زیر بزنید شاید براتون مفید باشه!
👈آوای معرفت(اخلاقی معنوی)
🆔@avaymarefat
👈آرشیو صوتی و کتابخانه کانال آوای معرفت
🆔@arshiv_avaymarefat
👈پله پله تا اجتهاد جامع
🆔@ejtehad_jame
شیطان شناسی
🆔@anti_sheitan
👈قرارگاه طلاب و اساتید حوزه علمیه قم
🆔@gharar_at
👈مباحث اصول بر مبنای نظام اعتباریات
🆔@osul_etebariat
#آیت_الله_حسن_زاده_آملی
#اهم مراقبات
یکی از اهم مراقبات، این است که انسان واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد. آن لقمه نانی را که به دهان می گذارد اگر از روی حساب نباشد، هرزه خوار می شود. و انسان هرزه خوار، هرزه گو می گردد. آن دهانی که وارداتش آلوده است، صادراتش هم آلوده است.
انسانی که واردات گوشش یاوه و هرزه و گزاف است، صادراتش نیز آنچنان خواهد بود، قلم هرزه و نوشته های زهرآگین خواهد داشت.
چرا دفتر وجود و صحیفه نفست را به اینگونه اباطیل پر میکنی. یکی از عهدهای شیخ رئیس(ابن سینا)، در رساله عهدش این است که رمان و قصه های باطل نخواند. حرفها و افسانه های باطل، دهن و ذهن را کج و معوج می کند، و نفس را از درست اندیشی و درست یابی منحرف میکند.
مجموعه مقالات ص36
🆔 @ejtehad_jame
میرزا اسماعیل دولابی(ره):
شکر هر چیزی مناسب خود آن چیز است. شکر پول،کمک کردن و انفاق به فقیر است، شکر علم،تعلیم دادن است،شکر قدرت،گرفتن دست ضعیف است. اینها شکر نعمتند
سفارش علما در انس و ارتباط با #قرآن
ای وای از عمر به باد رفته
#امام_خميني ره در صحيفه نور ميفرمايد: «... و اين جانب از روي جد، نه تعارف معمولي ميگويم از عمر به باد رفته خود، در راه اشتباه و جهالت تأسف دارم و شما اي فرزندان برومند اسلام، حوزهها و دانشگاهها را از توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسيار مختلف آن بيدار كنيد. تدريس قرآن در هر رشتهاي از آن را محطّ نظر و مقصد اعلاي خود قرار دهيد، مبادا خداي ناخواسته در آخر عمر كه ضعف پيري بر شما هجوم كرد از كردهها پشيمان و تأسف بر ايام جواني بخوريد، همچون نويسنده...»
[صحيفه نور، ج 20، ص 20]
⚡️ @lezate_khayerin
🔺 تربیت نفس
🔹ما بدون ریاضت #تربیت شدیم. #انسانیت بیریاضت نمیشود. ما باید اول #صبح بگوییم: #پدر ما که پیر است، نباید به نانوایی برود. #مادر ما که پیر است، نباید رختشویی کند. لباسمان را بشوییم، نان سنگک را خودمان بگیریم. بیاوریم و جلوی پدر و مادر بگذاریم.
وقتی ما اینطوری نشدیم، بنابراین ریاضت میخواهد برای سلامتی #روح که این طمعکاری و این خوشگذرانیِ نابجا از ما رفع شود. به این میگویند ریاضت. نه اینکه ریاضت یعنی اینکه به #هندوستان بروید. آنجا در درختها #زندگی کنیم و غذا نخوریم و آب نخوریم. #ریاضت یعنی در همین منزل، #اسلام بیاید. #احکام اسلام بیاید، دستورات اسلام بیاید.
۹۳٫۸٫۱۳
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
🆔 @ejtehad_jame
🔰اصلاح خود، نقطه شروع برای اصلاح عالم است
🔻رهبرانقلاب: در اسلام، نقطهی اصلی و محوری برای اصلاح عالم، اصلاح نفس انسانی است. همه چیز از اینجا شروع میشود.
🔹قرآن به آن نسلی که میخواست با دست قدرتمند خود، تاریخ را ورق بزند، فرمود: «قوا انفسکم»(۱)، «علیکم انفسکم»(۲). خودتان را مراقبت کنید، به خودتان بپردازید و نفس خودتان را اصلاح و #تزکیه کنید؛ «قد افلح من زکّیها»(۳).
🔺اگر جامعهی اسلامی صدر اول اسلام، از تزکیهی انسانها شروع نشده بود و در آن به اندازهی لازم، آدمهای مصفا و خالص و بیغش وجود نداشتند، اسلام پا نمیگرفت، گسترش پیدا نمیکرد، بر مذاهب مشرکانهی عالم پیروز نمیشد و تاریخ در خط اسلام به حرکت نمیافتاد.۶۹/۰۵/۲۴
۱-تحریم/۶
۲-مائده/۱۰۵
۳-شمس/۹
🌹شنبهها؛ مجموعه #مؤمن_باشیم
@khamenei_ir
💢الف لام؛ خدمت یا خیانت؟!💢
حدودا یک ماه پیش بود که برگزیدگان کتاب سال جمهوری اسلامی جوایز خود را از رئیس جمهور دریافت کردند و در میان آثار برگزیده اثری در خصوص زندگانی امام خمینی قدس سره جای داشت؛ کتاب « #الف_لام_خمینی ». کتابی که به گفته نویسنده آن قرار بود شناختی کافی از امام قدس سره به مخاطبی که ایشان را ندیده بدهد امّا بررسی این اثر چیز دیگری را نشان میدهد و این کتاب نتوانسته نظر منتقدین متعهد را به خود جلب کند و اشکالات فراوانی به آن وارد شده است.
🔵یکی از منتقدین جدّی این اثر؛ تاریخنگار انقلاب اسلامی و یار دیرین امام قدس سره؛ حجّتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی است. ایشان این کتاب را در قالب مقالهای علمی نقد کرده و پس از بررسی آن بر اساس موازین تاریخنگاری؛ اعلام کرد که این کتاب نه تنها بازگویی صادقانهای از زندگی امام قدس سره نیست بلکه توطئهای جدید در تحریف راه ایشان محسوب میشود.
نظر به پروژه قطعی #تحریف_امام و لزوم مقابله جدی با آن, بخش اول از این مقاله را برای مخاطب فرهیخته و هوشمند به اشتراک میگذاریم.
📓در این مقاله میخوانید:
⬅️مقدمه: معرفی ترفند ارتجاعیها و فراماسونرها در تحریف تاریخ:
1. بیاعتبار کردن نهضتها و ناامید کردن ملتها
2. زیر سؤال بردن رهبران و پیشتازان
3. آمیختن نادرستیها با راستیها
⬅️رئیس بنیاد تاریخپژوهی پس از ذکر این مقدمه در چند عنوان کلی به نقد کتاب میپردازد:
1. تکرار نوشتههای سابق و نبود بعد پژوهشی
2. پذیرش بیچون و چرا و بدون راستیآزمایی و اعتباربخشی به منابع ساواک و منابع مخدوش
3. بهرهبرداری از شایعات دور از واقعیت در خصوص امام قدس سره
4. ابهامآمیز جلوه دادن برخی رویدادهای تاریخی پیرامون امام قدس سره؛ در اثر ناتوانی در تحلیل یا غرضورزیهای سیاسی
5. عدم رعایت بیطرفی مورد ادعا در استناد به منابع و گزینشی عمل کردن در این زمینه
6. به کار نبردن ملاکهای خردمندانه در صحت و سقم خاطرات نقل شده
🔵حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی سپس در دو بخش «تحریفگریها» و «شبههافکنی و پروندهسازی» به نقد این کتاب ادامه میدهند و موارد متعدّدی از اشتباهات تاریخی را بازگو و به آن پاسخ میدهند؛ اشتباهاتی که مغرضانه بودنش بعید نیست.
🔗پیوند دریافت مقاله«الف لام؛ خدمت یا خیانت»به قلم حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی/فصلنامه 15 خرداد شماره56:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/154
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🆔 @ejtehad_jame
🔵 یک اقدام کوچک اما تاریخ ساز❓
#طلاب ، حتما بخوانند👇
💠 رفقا تا حالا به این فکر کردید کسانی که انقلاب کردن، جنگ رفتن، احیانا اسیر و جانباز شدن، کم کم دارن از بین ما میرن❓
🔹جوانهای زمان انقلاب، الان بالای 60سال سن شونه و اگر دیر بجنبیم با همه خاطرات شون خواهند مرد؛ به همین صراحت💯
🔆 پیشنهاد و خواهش جدی من از همه رفقا اینه که حتما روی خاطرات جوانان، مجاهدان و جانبازان کار کنند. دقت کنید❗️ این کار صرفا ارزشی و برای تکریم ایشان نیست بلکه هدف اصلی روایت صحیح تاریخ است برای آیندگان. روایت شما در آینده مرجع هویتی محله و شهر و روستای شما خواهد بود👌
خاطرات را چگونه ضبط کنیم❓ هیچ امکانات پیشرفته ای نیاز نیست. من همین کانال را با گوشی همسرم اداره میکنم چون گوشی خودم ساده ست، با همین گوشی، سراغ تک تک پیرمردهای انقلابی روستای پدری مان میروم و خاطرات ایشان را ضبط میکنم. فقط دقت کنید که حتما چندین عکس و دو قطعه فیلم چند دقیقه ای از مصاحبه ضبط کنید.✅
🔰 همچنین از اسناد در دست مردم (تصاویر قدیمی یا عکس های شهدا و.. ) هم اسکن بگیرید. مصاحبه ها را به تدریج تدوین کرده و حتما تبدیل به کتاب کنید. این کتاب قطعا برای مردم محل، شهر یا روستا جذاب خواهد بود و در عین حال نسل جدید را با انقلاب آشنا میکند و مهم تر از همه، تاریخ انقلاب را روایت میکند.👌
🔰به نظرم با اعتماد به نفس، از همین عید شروع کنید و پس از طراحی تعدادی سوال از پیشینه محله، بیوگرافی اشخاص، تاریخ اجتماعی محله، فضای زمان انقلاب، حبس ها و شکنجه ها و رشوه ها و.. در دوره پهلوی، مبارزات انقلابی، دفاع مقدس و..، به سراغ افراد بروید. اگر خدمتی از دست بنده بر بیاید هم فروگذار نمیکنم🙏
❌تاخیر نکنید که فردا دیر است❌
ادمین:
@hmohammadii
🆔 @ejtehad_jame
🔺بسیاری از دروس حوزه کاربردی نیستند و پاسخگوی نیاز جامعه نمی باشند!
🔲حجت الاسلام قرائتی :
🔸امروز حوزه و دانشگاه جوابگوی نیازهای جامعه نیست، حتی بسیاری از دروسی که در حوزه میخوانیم، پاسخگوی نیازهای جامعه و کاربردی نیستند.
🔸حوزههای علمیه برای تعطیلات عید باید برنامهای داشته باشد؛ ما صد هزار طلبه داریم که ۲۰ روز نوروز تعطیل هستند و باید از تعطیلات نوروز نهایت استفاده را ببرند.دنیای مسیحیت حتی برای بیماران خارجی خود برنامه تبلیغی جذاب دارد.
🔸ما ۲۰ روز در ایام عید به خوشی میگذرانیم و هیچ برنامه تبلیغی در روزهای تعطیلات عید نداریم.
🔸ما در ارائه برخی مسائل، واجبات و مستحبات باید بازنگری داشته باشیم و مسائل غیرنیاز را از کتب درسی و پراستفاده جوانان حذف کنیم، به عنوان مثال شک بین دو و پنج در نماز به ندرت اتفاق میافتد و یا شاید اصلا اتفاق نیفتد که میتوان این شک را از شکهای نماز حذف کرد.
🔸ما با فراگرفتن درسهای رسمی پاسخگو نیستیم، ما باید به درستی پیام اسلام را به گوش جهانیان برسانیم.
🔸ما ۳۵۰ «أعوذ» داریم، اما پیامبر گرامی اسلام صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم هر روز میفرمودند: «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ»؛ ما باید علمی را فرابگیریم که واجب و یا مستحب باشد و یا اینکه مشکل فرد و یا جامعه را حل کند.
20اسفند97
🆔 @ejtehad_jame
#یادداشت_استاد_اکبرنژاد
🔶در حاشیه سخنان یکی از مراجع بزرگوار
▪️به این بیانات دقت کنید:
«قبل از صفویه در ایران شیعه نبود و صفویه اولین طایفه بود که توانستند مکتب شیعه را در ایران ترویج دهد و بعدها با عظمت شد، اما به مرور زمان دشمنان برای مقابله، اخباریین را علم کردند و توانستند حوزه را به تسخیر در بیاورند. همین مسئله باعث بدعت هایی در حوزه شد و در پی این همه مسئله توانستند اصولین و مراجع را مورد تسلط بگیرند. تا این که وحید بهبهانی در برابر اخباریین قیام کرد و این قوم را سرکوب کرد و در ادامه سایر علما در قرنهای دیگر حمایت کرد و به ترویج اصول و فقه و تربیت مجتهد پرداختند.»
🔹بگذریم از خطاهای تاریخی که در این بیان وجود دارد از قبیل اینکه؛ "قبل از صفویه تشیع در ایران نبود!" در حالی که تشیع از صدر اسلام در ایران و به طور خاص توسط اشعریون در قم وجود داشت و بعدها در قرن چهارم و پنجم با حمایت حکومت های شیعی آل بویه مصر و حمدانیان سوریه، در ایران نیز گسترش پیدا کرد و بعدها نیز تشیّع سلطان محمد خدابنده پادشاه مغول به دست علّامه حلی(ره) تأثیر زیادی در گرایش ایرانیان به اهل بیت (علیهم السلام) داشت. پس از آن نیز حکومت شیعی قراقویونلوها در ایران نیز بی تأثیر نبود و زمینه را برای تشیع صفوی فراهم آورد.
🔹 از اینها که بگذریم، مطلب اصلی بنده چیزی است که در ادامه آمده است؛ "دشمن برای مقابله با عظمت تشیع اخباری گری را علم کرد و توانست حوزه را تسخیر و مراجع را تحت تسلط درآورد!" این مطلب از چند منظر قابل بحث است؛
1⃣آیا ایشان مستند روشن و متقنی بر این ادعای بزرگ دارند؟ بلکه اتهام عظیم به بسیاری از بزرگان شیعه از قبیل علّامه ملّا امین استرآبادی و اتباع ایشان از قبیل مجلسیین، فیض کاشانی و شیخ حرّ و بحرانی(رحمة الله علیهم) می باشد و اینکه آنها خواسته یا ناخواسته بازیچه دشمن بوده اند، این چیزی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت. به ویژه اگر مرجع بزرگوار دارای تریبون آن را مطرح سازد.
2⃣ آیا مواجهه با یک جریان علمی -ولو ناصواب- با این روش درست است؟ اینکه جریان رقیب را بدون هیچ مدرک موجه به دشمن نسبت بدهیم، کار درستی است؟
🔹ملّا امین استرآبادی گرچه رویه غلط علمی را پایه گذاری کرد اما کسی در تقوا و مناعت طبع و حرّیّت علمی ایشان تردید ندارد. اینکه ایشان قلبشان برای اسلام و اهل بیت میتپید محل تردید نیست. اما آیا رواست که بزرگان شیعه را به این راحتی متهم کنیم و به دشمن نسبت دهیم.
🔹 در آن دوره کدام دشمن خارجی از آن ظرفیت و توان برخوردار بود که بتواند برای تضعیف تشیع در حکومت مقتدر شیعی صفوی رخنه کند و کنترل حوزه علمیه شیعه را 180 سال در اختیار بگیرد و بر آن حکم براند و به تعبیر ایشان بر مراجع تقلید تسلط یابد!
🔹اگر بزرگان بخواهند در برخورد با نظریات علمی این چنین مقابله کنند، طبیعتا اشخاصی هم جرأت می کنند تا منتقدین به اصول فقه را دست استکبار بخوانند.
🔹به گمانم اگر بنا باشد چیزی را به دشمن نسبت دهیم، رخوت دویست ساله حوزه را باید به آن نسبت بدهیم! اینکه به تعبیر امام راحل، تحت تاثیر تبلیغات آنها باور جدایی دین از سیاست پیش از مجامع روشنفکری، در خود حوزه جا افتاد و حوزه جامعه را به حال خود رها ساخت و به لاطائلات مشغول شد.
🔹 اگر قرار باشد اخباریون را به دشمن نسبت دهیم پس عملکرد سیاسی اجتماعی شیخ انصاری را چه طور باید قضاوت کنیم چرا که ایشان در حساسترین مقطع تاریخی؛ یعنی درست زمانی که علوم انسانی در غرب نضج میگرفت و زمانی که کشورهای شیعی ایران و عراق در دست بیگانگانی از جمله انگلیس و روس دست به دست میشدند، در زمانی که باب و بهاء ترویج میشد و در زمانی که افغانستان از ایران جدا شد، فارغ از هر دغدغه سیاسی به گسترش بی رویه مسائلی پرداخت که بعضاً خود اذعان به بی ثمر بودن آن داشت!
🔹هیچ عین و اثری از مسائل جاری دنیای اسلام در آثار علمی شیخ یافت نمیشود. نه بیانیهای در برخورد با بابیّت و نه حرکتی در صیانت از کشور. بزرگترین ضربه رویه اجتهادی شیخ این بود که حوزه را چنان درگیر مسائل بی ثمر و کم ثمر از یکسو و قیل و قالهای خسته کننده از سوی دیگر نمود که بالکل حوزه از دنیای پیرامونیش منفک گردید.
🔹گاه با خود میاندیشم اگر در آن مقطع شیخ پای مسائل جاری دنیای اسلام را به حوزه میگشود و دست کم در حوزه نظری به آنها میپرداخت، ما کجا بودیم؟!
3⃣ اگر اخباری گری مکتب دست ساز توسط دشمن است اما در عوض بزرگانش به رقبای خود با گشاده رویی میدان دادند و سه روز درس خود را در اختیار مخالفین خود قرار دادند، کاری که مکتب اصولی با هر ترفندی از آن فراری است.
▪️ادامه دارد...
▪️محمد تقی اکبرنژاد
🆔 @feghahat
🆔 @ejtehad_jame
در حاشیه بیانات یکی از مراجع بزرگوار
🔶بخش دوم از یادداشت اختصاصی استاد اکبرنژاد
🔹اخباری و اخباری گری برای ما نماد ظاهرگرایی، جمود و تحجر است.
🔹 اخباری کسی است که در مواجهه با دین برای عقل و خرد سهمی نمی بخشد. جمله معروف «اسماعیل یَشهد أن لااله الا الله» بر کفن پیرزنان مهر ننگی شده بر تارک اخباریان تا نشان دهد که تا چه اندازه نسبت به متون جمود داشتند. از قرآن بهره نمیبرد و تنها به روایت بسنده میکند. اصول را به معنای متعارف آن نمیپذیرد و آن را از بدعتهای اهل سنت میشمارد.
🔹بالطبع اصولی گری نماد روشنفکری به معنای درست آن است. اصولی در متن جمود ندارد و میتواند از آن عبور کند و عقل را حجت میشمارد و قرآن را ارج میدهد و ظواهر آن را از أقوی الحجج میشمارد.
🔹خدا رحمت کند شهید مطهری که میگفت: "ما خیال میکنیم خوارج از بین رفتند. خوارجی گری گرچه به عنوان یک فرقه با نام مشخص در تاریخ محو شد، اما حقیقت آن از در قالبهای جدید رخنه کرد و به حیات خود ادامه داد و امروزه در قالب وهابیت خودش را نشان میدهد."
🔹او میگفت: "خیال نکنید اخباری گری از بین رفته است. اسم اخباری رفت اما رسم آن در قالب اصولی استمرار یافت." از نظر شهید مطهری بسیاری از کسانی که به نام اصولی گری نان میخورند، از نظر بینادهای فکری پشت سر اخباری گری نماز میخوانند! مثلاً:
اخباریها به ضدیّت با عقل رمی میشوند در حالی که آنان نیز عقل را در حد قریب من الحِسّ-همانندملا امین استرآبادی- یا فطریات العقول-همچون علامه بحرانی- قبول داشتند.
🔹 در مقابل شهید ثانی(ره) و آیة الله خویی(ره) از بزرگان اصولی تصریح میکنند که عقل کارکردی در فقه ندارد. همین طور مرحوم محقق اصفهانی(ره) و مرحوم مظفر(ره) تصریح دارند که عقل جز در آراء محموده حجیت ندارد و این عبارت أخرای قریب من الحس یا فطریات العقول است.
🔹یادم نمیرود که در گفتگو با استادی اصولی! در اثبات اینکه حلیّت بیع یک مسأله عقلی است، ناتوان ماندم! کجای اصول ما عقلی است که به عقل گرایی مینازیم و اخباریان را به ضدیت عقل رمی میکنیم.
🔹اخباریها ظواهر کتاب را حجت نمیشمردند و متعرض آن نمیشدند. آقایان اصولی بفرمایند که از حجیت ظواهر کتاب چه چیزی نصیب فقهشان شده است! به تعبیر مفسّر بزرگ معاصر علامه طباطبایی(ره) در سازوکار موجود اجتهاد ممکن است که کسی از روز اول طلبگی تا وقتی مرجع تقلید میشود، خطی از قرآن را نخواند ولی اختلالی در فقاهت او ایجاد نشود!
🔹اخباریها متهم به ظاهرگرایی هستند، آقایان اصولی بفرمایند کدام برداشتهای لطیف و فراتر از ظواهر اولیه را داشته اند که اخباریها از آن عاجز بوده اند. کیست که برداشتهای علامه مجلسی(ره) از روایات را ببیند و در برابر آن خضوع نکند؟ کیست که تحلیلهای فیض کاشانی(ره) را در روایات فقهی ملاحظه نماید و اذعان نکند که بسیار دقیق تر از اغلب علمای اصول با روایات مواجه میشود. کیست که نپذیرد شیخ انصاری(ره) بارها متعرض برداشتهای صاحب حدایق(ره) میشود و با دقت به مناقشه در آن میپردازد.
🔹من هنوز نفهمیدهام علمای اصول به چه چیز اصولی گری خود مینازند و کدام ویژگی خود را برتری روشنی بر اخباری گری میشمارند؟
🔺 به شهادت تاریخ، جمود و رکودی که بعد از شیخ انصاری (ره) بر حوزه شیعی سایه انداخته در هیچ مقطع تاریخی نظیر نداشته است.
🔺 خود باختگی در برابر آثار قدماء، تحقیر اندیشمندان معاصر و بی اعتنایی به نظریه پردازان نو اندیش، اصرار بر گذشته و پروای از پذیرش اقتضائیات زمان و مکان اینها چیزهایی است که از سر و روی حوزه میبارد.
🔺اینکه بنده مکرر گفته ام آنچه به غلط از آن به اصولی گری یاد میشود، تنه به تنه اخباری گری میزند و فاصله زیادی با آن ندارد نه از سر کین که از مقایسه واقعیت عینی اصولی گری مصطلح با اخباری گری به دست آمده است.
🔺 اصول فقه موجود حتی نتوانسته از اصول اهل سنت فاصله بگیرد و چارچوبهایی را که شیخ طوسی بر اساس ضرورت زمانه خودش از اهل سنت اقتباس کرد را در هم بشکند و طرحی نو در اندازد.
🔺 به باور نگارنده، اجتهاد اصولی به قرائت شیخ انصاری نسخه پیچیدهتر اخباری گری به قرائت ملا امین استرآبادی است و برای همین نیز در دویست سال گذشته فقه را نه تنها پیش نبرده که گرفتار یک خود درگیری خسته کننده نموده است.
🔺 باز برای همین است که به اذعان امثال شهید مطهری در دو صده اخیر فقه متوقف شده و درجا میزند و صد البته این فهم نمیشود مگر با مطالعه دقیق هر پنج جلد بسته جامع اجتهادی. در این مجال سخن بسیار است و تفصیل آن را به کتاب«تاریخ تحول مکاتب فقهی اصولی» حواله میدهم.
▪️محمد تقی اکبرنژاد
🆔 @feghahat
🆔 @ejtehad_jame
🎭 #ادبی_هنری
🔹 پاسخ به سؤالاتی درباره ولایت فقیه در یک کتاب
🔸 کتاب «خودکامه یا قانونمدار» روایتی جدید از نظریه و اصل ولایت فقیه، وارد بازار کتاب شد.
این کتاب که توسط گروه تحقیق موسسه فرهنگی هنری قدرولایت تهیه شده، به سؤالات رایج مردم و خواص درباره رهبر انقلاب و اصل ولایت فقیه پاسخ داده است. تحلیل کتاب، مبتنی بر اسناد و مصادیقی از رهبری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است.
کتاب «خودکامه یا قانونمدار» ابتدا در سه فصل، به طور فشرده به مبانی حکومت اسلامی، احکام اولیه و ثانویه، مفهوم درست ولایت مطلقه فقیه و کارکردهای آن در نظام اسلامی، منظومه فکری رهبریت نظام و ملاکها و معیارهای شناخت این منظومه میپردازد. در 10 فصل بعدی کتاب، در هر فصل یکی از ملاکها و شاخصهای رفتاری و تأثیرگذار در تصمیم گیریها و اقدامات ولی فقیه و رهبری نظام، بررسی شده و مصداقهای هر کدام از آنها از تاریخ انقلاب، مطرح شده است.
انتشارات قدر ولایت، منتشرکننده این کتاب است.
🆔 @ejtehad_jame
📚 #معارف
🔹 بهترین کتابهای مشرق زمین کجا هستند؟
🔸 یادم هست که استاد بزرگوار ما حکیم عالیقدر مرحوم آقا میرزا مهدی آشتیانی(اعلیالله مقامه) که واقعا مرد حکیم و فیلسوفی بود و در حدود بیست و پنج سال قبل به قم آمده بودند و تدریس میکردند، قضیهای نقل کردند، ایشان گفتند: رفته بودم به یکی از کتابفروشیها و کتابی میخواستم. کتابفروش یک نسخه خطی از کتابی که من نمیشناختم و در ریاضیات بود، به من ارائه داد و گفت: آقا میرزا این کتاب شاید به درد شما بخورد، شما از من بخرید، گفتم: قیمتش چقدر است؟ گفت: ده تومان. با پول آن موقع ده تومان خیلی زیاد بود و من هم نداشتم که بدهم ولی وقتی که کتاب را نگاه کردم، اجمالا فهمیدم که از کتابهایی است که ریاضیون اسلامی نوشتهاند و ممکن است ارزشهای زیادی داشته باشد.
گفتم: من میخرم، به شرط آنکه در قیمتش تخفیف بدهی. کتابفروش حاضر نشد تخفیف بدهد. اما هنوز آن کتاب روی ویترین بود و ما داشتیم چانه میزدیم که یک مرد خارجی وارد شد، و چشمش به کتاب افتاد، پرسید: قیمت این کتاب چقدر است؟ کتابفروش گفت: ده تومان. او فورا ده تومان را داد و مثل برق بیرون رفت. بعدها فهمیدم این کتاب دست به دست شده و در همین تهران میان نسخهشناسها به مبالغ هنگفتی تقویم شده که برای ما قابل تصور نبود. معلوم شد اولا خود کتاب از نظر محتوا بسیار نفیس بوده و ثانیا نسخه منحصر به فرد بوده و کتاب را بردهاند برای کتابخانههای اروپا. معلوم شد که این آدم از اروپا، از یکی از کتابخانههای اروپا ماموریت داشته که این کتاب را و شاید بعضی کتابهای دیگر نظیر این کتاب را از کتابخانههای مشرق زمین پیدا کند و ببرد. این تفاوت یک ملت رشید و لایق است که حتی ارزش سرمایههای دیگران را هم درک میکنند... شما الان اگر بخواهید بهترین کتابهای مشرق زمین و نسخههای بسیار عالی اسلامی را پیدا کنید، در کجا میتوانید پیدا کنید؟ در تهران میتوانید پیدا کنید؟ در اصفهان میتوانید پیدا کنید؟ خیر در کتابخانههای اروپا یا آمریکا یا شوروی میتوانید پیدا کنید، یا لااقل در آنجا بهتر میتوانید پیدا کنید. (1)
_______________________
1- انسان و سرنوشت، شهید مرتضی مطهری(ره)، ص 162
🆔 @ejtehad_jame
🔸شرط انقلابی ماندن حوزه توجه به مبانی و احادیث اهلبیت است
حضرت آیتالله #جوادی_آملی در درس اخلاق :
🔹حوزه وقتی انقلابی می ماند که کتب ارزشمندی همچون صحیفه سجادیه و نهجالبلاغه جزء کتب درسی آن قرار گیرد.
🔹فقر طبیعی لازمه عالم هستی است، و وجود پیرمردان، پیرزنان، کودکان و بیماران لازمه این دنیا است، اما فقر اقتصادی نباید در عالم وجود داشته باشد و هر انسانی در هرکجای عالم باید نانی برای خوردن داشته باشد.
🆔 @ejtehad_jame