eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
356 دنبال‌کننده
1هزار عکس
209 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴سالروزشهادت سیدالساجدین/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️ای کاش همه خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس مانند معاویه سعی بر تخریب اسلام میکردند اما آنها کار خطرناکتری کردند و آن تحریف اسلام بود و اینکار آنچنان قرنها موفق بوده که اگر نگاهی نو از اسلام و قرآن و اهلبیت تعریف شود گویی به آنان توهین شده مثلا امام سجاد را یک امام بیمار و بی‌اراده صعیف معرفی کردن و هیچ لقب احساس برانگیز و شور برانگیزی غیر بیمار کربلا برای این مجاهد نیافتند آن هم چه امام با عظمتی، آن امام سجاد که بنیانگذار نهضت مخفی تشیع بعد عاشورا است، امام سجاد متزلزل کننده بنیانهای سلسله اموی است، امام سجاد والد و ضامن همه نهضتهای طول تاریخ تشیع است، امام سجاد اقامه کننده ذکرالله است، اما شیعه امروزش او را بیمار کربلا میخواند، دیگر نباید این عنوان غلط را بر این امام با عظمت بماند باید عنوان امام عالم، امام مجاهد، امام تشکیلات ساز، امام بنیادساز اینهاست آن عناوین حقیقی امام سجاد! ۵۱/۱۱/۱۹ # از کانال جهاد تبیینی
🏴سالروزشهادت سیدالساجدین/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️بنده این روایت امام صادق را مکرر گفتم که حضرت میفرماید: بعد از شهادت امام حسین، همه شیعیان مرتد شدند یعنی همه از راه درست امامت برگشتند، مرتد شدن را کافر شدن معنا نكنید. ارتداد یعنی راه انقلاب را نیمه کاره گذاشتن؛ یعنی هنگام ضرورت، به خاطر سختیها و فشارها، راه را رها کردن، به زندگی راحت دل دادن، از سختیها سرپیچیدن؛ این معنای ارتداد است. مردم از راه درستی که امامان راستین اسلام در مقابل آنها گذاشته بودند، برگشتند. یعنی آنهایی که درِ خانه اهلبیت بودند هم بر اثر ترس برگشتند فقط سه نفر ماندند یحیی بن اُم طویل، ابوخالد کابلی، جبیر بن مطعم، که میتوانستند در مقابل خلفا حرفشان را بگویند باقی همگی از مرکز امامت جدا شدند اما با مجاهدت و محوریت امام سجاد تشیع تقویت شد آن وقت مردم ذره ذره، گرد آمدند و تشیع گسترش پیدا کرد، اگر زحمات سی و چندساله امام سجاد نبود ما دیگر امام باقر و صادق هم نداشتیم و دنبالش معارف اسلامی و شیعی هم نداشتیم این حاصل مجاهدت امام سجاد بود و الا باعاشورا همه چیز تمام شده بود! ۷۹/۲/۱۱ # از کانال جهاد تبیینی
🏴سالروز شهادت سیدالساجدین/۳ 💠رهبر انقلاب: ‼️«مفهوم صبر در شمار مهمترین واژه‌های فرهنگ اسلامی است اما متاسفانه بلای تحریف که اغلب واژگان اسلامی را دچار کرده، این واژه را نیز بی‌نصیب نگذاشته و تا حد مسخ مفهوم آن پیش رفته؛ به طریقی که صبر، تحمل ناگواری‌ها معنا شده. لذا این واژه در یک جامعه ستم‌کِش و بی‌اراده و اسیر عوامل فقر و فساد و انحطاط، بزرگترین وسیله ستمگران و مفسدان برای عقب ماندگی خواهد شد و شربت تلخ مهلک آنان برای وضع نابسمان جامعه است. رواج چنین صبری فقط به سود ظالمان است در حالی که معنی و مفهوم واژه صبر در آیات و روایات ضد معنی رایج است بطوری که صبر تبدیل میشود به اهرمی که سنگین‌ترین موانع را باسهولت برطرف میکند و کلید خوشبختی‌ها می‌شود. صبر، عمل مجاهدانه است نه تحمل منفعلانه، به این خاطر است که صبر، آخرین توصیه انبیا و اولیا به جانشینان و پیروانشان است؛ ابوحمزه ثمالی که از پیروان خاص و از عناصر اصلی جبهه تشیع راستین است از امام و استاد و رهبر خود یعنی امام باقر روایت میکند که حضرت فرمود پدرم امام سیدالساجدین در هنگام شهادت مرا به سینه خود چسباند و فرمود: ای فرزندم تو را به چیزی وصیت میکنم که پدرم حسین بن علی در هنگام شهادت به من وصیت کرد و پدرش به او وصیت کرد که فرمود "اصبر علی الحق و ان کان مرّا" این کوتاه‌ترین و پرمغزترین جمله درباره صبر است؛ یعنی بر حق صبر کن گرچه تلخ باشد، یعنی در راه حق مردد مشو از موانع واهمه نکن راهت را با مجاهدت ادامه بده گرچه تلخ باشد، این وصیت سلسله امامت است!» / گفتاری در باب صبر ص۱تا۱۶ کانال جهاد تبیینی
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه) 🔸 امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمی‌خواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود. روز عاشورا می‌گوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟» 🔸 شب صحبت می‌کند تا مبادا خبیثی در بین طیّب‌ها باشد، و روز سخن می‌گوید تا مبادا طیّبی در بین خبیث‌ها مانده باشد. 🔸 شب غربال می‌کند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال می‌کند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند. @ejtehadjame
🔹 مصادیق شعائر حسینی، توقیفی است یا غیر توقیفی؟! آیا مشخص نمودن مصادیق شعائر دینی در ایام محرم، «توقیفی» است یا «غیر توقیفی»؟ یعنی ما فقط حق داریم همان طور که ائمه (ع) برای ما تعیین نموده اند عزاداری کنیم یا مجازیم برخی از مصادیق را هم خودمان به آن ها اضافه کنیم؟! یک عالم، مجتهد و مرجع دینی باید مبنای خودش را در این باره مشخّص کند؛ یعنی باید برای اثبات توقیفی یا غیر توقیفی بودن این اعمال جدید، دلیل بیاورد. اگر کسی با استدلال اثبات کرد که مصادیق شعائر حسینی (ع) توقیفی است، در این صورت بسیاری از کارهایی که امروزه در ایام محرم انجام می شود - اما اهل بیت (ع) آنها را به جا نیاورده اند - از اساس باطل و مصداق بدعت محسوب می شود! طبق این مبنا، به این دلیل که مثلاً هیچیک از ائمه (ع) نه قمه زده اند و نه کسی را به قمه زنی و شکافتن سر خود توصیه نموده اند، عمل «قمه زنی» بدعت در دین و مذهب قلمداد شده و حرام می گردد! یعنی هر عملی که نصّ شرعیِ معتبر در اثبات صحّت آن وجود نداشته باشد، خطّ قرمز محسوب شده و عمل به آن جایز نمی باشد. اما در مقابل، اگر کسی بگوید موارد ذکر شده از سوی اهل بیت (ع) همچون حزن و گریه و زاری صرفاً از باب مثال و بیان برخی از مصادیق بوده، و لذا باب افزودن مصداق های جدید برای آن مفتوح است، در واقع مبنای غیر توقیفی بودن شعائر حسینی را اخذ نموده است. 🔘 ادامه دارد... 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة https://eitaa.com/alhaydari
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش دوم) ... ⚫️ ملاکِ تعیین مصادیقِ مسائل شرعی و شعائر حسینی چیست؟! 🔹 در پاسخ به این نگرش (غیر توقیفی بودن مصادیق شعائر حسینی) و بر فرض صحّت آن – چنانچه کسی بدان قائل باشد - لازم است یک مطلب بسیار مهم علمی و فقهی را مطرح کنیم و آن اینکه: 🔅 تعیین مصادیق برای مسائل و عبادات شرعی بر دو قسم است: ➖ یک قسم آن از سنخ «قضایای شخصیّه» است که به خود انسان «به عنوان یک فرد» مربوط می شود؛ به عنوان مثال، در مسألۀ وجوب نفقه برای اهل و عیال، شارع مصادیق آن را معیّن ننموده بلکه آن را به عرف مردم ارجاع داده است؛ یعنی مصادیق آن را به عهدۀ خود انسان گذاشته تا از میان آنچه که در عرف جامعه معمول است، مواردی را که خودش صلاح می داند انتخاب و إعمال کند. ➖ اما قسم دیگرِ آن که صبغۀ عام و فراگیر دارد، مربوط می شود به «قضایای دینی، مذهبی و اجتماعی»، و نه «مسائل شخصی و فردی»! با توجه به دو نوع مصادیق مذکور، سؤال این است که شعائر حسینی، یک «قضیۀ شخصی» می باشد یا امری است که به کلّ مکتب اهل بیت (ع) ارتباط می یابد؟! پاسخ آن روشن است؛ چرا که در فرهنگ تشیّع، امام حسین (ع) نماد مکتب اهل بیت (ع) بوده و امور مربوط به ایشان به همۀ مسلمانان تعلّق می یابد، نه اینکه به فرد یا جریانی معیّن اختصاص داشته باشد! 👈 اکنون که مشخّص شد مسائل مربوط به امام حسین (ع) یک امر عامّ دینی و مذهبی است، باید افزود تعیین مصادیق احیاء و بزرگداشت ایام محرّم به عنوان شعائر حسینی (ع)، باید از سه معیار و شرط مهم و اساسی برخوردار باشد؛ وگرنه قطعاً مصداق بدعت و خرافه خواهد بود! 👉 https://eitaa.com/alhaydari
1️⃣ معیار اوّل: هماهنگی با کلّ منظومۀ دینی و مذهبی! 🔸 اولین شرط آن است که هر مصداقی از مصادیق شعائر حسینی باید با مجوعۀ معارف دینی و مکتب اهل بیت (ع) منسجم و هماهنگ باشد؛ یعنی به این شکل نباشد که یکی از اصول و مبانی اصلی دین و مذهب را زیر سؤال ببرد و نقض کند! اسلام، دینی است که تمام بخش ها و اجزاء آن با یکدیگر مترابط است و کسی نمی تواند فعلی را بدون توجه به سایر ابعاد و ساحت های آن انجام دهد. «فقه» اسلام باید با «نظام اخلاقی»، و اخلاقِ آن باید با «منظومۀ فکری و اعتقادی» آن هماهنگ و مرتبط باشد. بنابراین یکی از وظائف عالم دین یا اسلام شناس این است تشخیص بدهد فلان عملی که عدۀ معدودی در مراسم عزاداری بجا می آورند – مثلاً صدای سگ در آوردن – با اصول قطعیِ تبلیغیِ اسلام سازگار است یا نه؟! https://eitaa.com/alhaydari
2️⃣ معیار دوّم: انسجام و سازگاری با اهداف حسینی! 🔸 دومین ملاک برای تعیین مصادیق شعائر مذهبی این است که آن فعل، با هدف یا اهدافی که امام حسین (ع) به خاطر تحقّق یافتن آنها شهید شد، منافات و تعارض نداشته باشد؛ وگرنه اگر محبّین اهل بیت (ع) کارهایی را انجام دهند که مخالف غرض اصلی سید الشهداء (ع) از قیام خود باشد، در این صورت نقض غرض لازم می آید و خود همین افراد، در عمل با اهداف و اغراض مولای خود مخالفت ورزیده اند! مثلاً یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) مبارزه با ظلم و استکبار بود، بر این اساس اگر کسی کاری انجام دهد که در جهت منافع و مطامع ظالمان باشد، باید آن فعل را ترک کند! در غیر این صورت، در مقام حرف و شعار، با دشمنان اسلام مبارزه می کند، اما در عمل – دانسته یا نادانسته – در جهت تقویّت آن ها و تحقّق اهدافشان گام بر می دارد! https://eitaa.com/alhaydari
3️⃣ معیار سوّم: تناسب با شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی! 🔸 شاخصۀ سوّم در تعیین مصادیق شعائر امام حسین (ع) این است که آن ها علاوه بر هماهنگی با کلّ منظومۀ معارف دینی و سازگاری با اهداف سید الشهدا (ع)، 👈 متناسب با شرایط زمانی و مکانی هم باشند؛ یعنی هر فعلی که انسان به نام امام حسین (ع) انجام می دهد، باید ببیند آیا آن عمل او با شرایط جغرافیایی و اقتضائات اجتماعی و فرهنگیِ زمانۀ او تناسب دارد یا نه؟! 👉 البته تشخیص این موارد در درجۀ اوّل به عهدۀ مجتهد و «مرجع دینی» است و مرجع دین هم از دیدگاه ما، صرفِ مجتهد در فروع دین و متخصص در فقه نیست، بلکه فقط کسی را شامل می شود که هم در «اصول دین» مجتهد باشد و هم در «فروع دین» به مقام اجتهاد و تخصّص نائل شده باشد! علاوه بر اینکه، زمان شناس و آگاه به اوضاع فکری، فرهنگی و سیاسی عصر خویش باشد. 〽️ به عنوان یک مثال، اگر کسی لباس مردم چند قرن پیش را بپوشد، از نظر فقهی حرام نیست، اما در زمان حاضر و عرف امروز، در خیابان به او می خندند و مسخره اش می کنند! به عبارت دقیق تر، هر عملی که به اسم شعائر حسینی (ع) از سوی هر شخص یا جریانی انجام می شود، باید نظریۀ زمان و مکان در آن لحاظ شده باشد و این یعنی مدخلیت اقتضائات زمانی و مکانی در کیفیّت و چگونگی ابراز شعائر دینی و مذهبی! فقیهی که شرایط، نیازها، هنجارها، ناهنجارها، ارزش ها و ضدّارزش های زمان خود را به خوبی نشناسد، فقیه نیست و هر فتوایی که بدهد، از آن جهت که رنگ روز ندارد، جامعه آن را پس می زند! ❇️ بنابراین هر عملی که فاقد یکی از شروط و معیارهای سه گانۀ فوق باشد، نه تنها صلاحیّت اطلاق عنوان شعائر دینی و مذهبی را ندارد، بلکه مصداق بدعت و خرافه بوده و انجام آن ممنوع و حرام می باشد! 🔘 ادامه دارد... 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة https://eitaa.com/alhaydari
⚫️پوشش و دين‌داري در کلام امام حسین(ع) 🖊احمدحسین شریفی 🔹«همشکلي»، خواسته يا ناخواسته به «همدلي» مي‌انجامد و همدلي به «همزباني» و همزباني به «همفکري» و همفکري به «هم‌کيشي». به تعبير ديگر، شباهت در پوشش به شباهت در روش و منش و نهايتاً به شباهت در باور و ارزش کشيده خواهد شد. 🔹نهي شديد اولياي دين از پوشيدن «لباس شهرت» را نيز مي‌توان از همين جهت تحليل کرد. در برخي از مجامع روايي ما باب مستقلي دربارة نهي از پوشيدن لباس شهرت وجود دارد. امام حسين(ع) در اين باره مي‌فرمايد: 🌹"مَنْ لَبِسَ ثَوْباً يَشْهَرُهُ كَسَاهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَوْباً مِنْ نَارٍ؛ کسي که لباسي بپوشد که او را انگشت‌نما کند، خداوند در روز قيامت لباسي از آتش بر او مي‌پوشاند."
🗓 چهارشنبه ١٢ شهریور ماه ١٣٩٩ از حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره سؤال: چرا گریه براى حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام نماز را باطل نمى‌کند؟ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: چون محبت خدا و حُب اولیاى او، موجب حزن و گریه بر مصائب اولیاى خداى متعال مى‌شود. 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت علامه شیخ محمدصالح مازندرانی؛ ١٣٩١ق. 🔹 روز به‌ورز 🔹 روز مبارزه با استعمار انگلیس (سالروز شهادت رئیسعلی دلواری)
🗓روزبانکداری‌اسلامی بدون‌ربا/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️یکی از کمبودهای اساسی فقه ما، ضعف معرفت به موضوعات است؛ چون حکم فقهی، حکمی کلّی است که بر روی موضوع سوار میشود؛ به یک موضوع تعلّق پیدا میکند. اگر فقیه موضوع را نشناسد، در شناخت حکم و در تطبیق، اشتباه خواهد کرد؛ کما اینکه مثلاً در زمینه مسائل مالی، بعضیها پول را نمیشناسند، اعتبار بانکی را نمیشناسند، بانک را نمیشناسند؛ در نتیجه حکم ربای قرآنی را درست نمیفهمند و ممکن است طور دیگری فتوا بدهند! ۷۷/۲/۲۲ ‼️امروز ما در درس خارج دیگر حق نداریم در باب لباس مشکوک، ۶ماه صرف وقت کنیم. امروز دیگر ما حق نداریم افتخار کنیم که فروع علم اجمالی را از ۸۰ یا ۹۰ تا آوردیم، آن زمان بعضی از طلبه ها بودند که اشکال میکردند که آقا فایده اش چیست؟! آن زمان من میگفتم که آقا میخواهیم مکانیسم فقاهت را یاد بگیریم؛ میخواهیم بدانیم کسی که فقیه میشود از کتاب و سنت چگونه استنباط میکند احکام الهی را؛ میخواهیم قوتش را پیدا کنیم. الآن قوه فقاهت را در کتاب جهاد پیداکنید! در مباحث روز پیدا کنید! بگردید شیوه های جدید برای بانک اسلامی پیدا کنید! ۶۲/۱/۹ @Jahade_tabeini
🗓روزبانکداری‌اسلامی بدون‌ربا/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️شهیدصدر قطعا نابغه بود؛ کارى که از عهده او برمیآمد، از عهده خیلى از فقها و علمای حوزه‌هاى ما برنمیاید، فضاى دید بسیار وسیع، فهم و پاسخگویی سریع به نیازهاى دنیاى اسلام، ایشان همین «البنکُ اللّاربوى» را در جواب درخواست دولت پاکستان نوشت؛ آنطورکه شنیدم آنها میخواستند یک کار اینجورى درست کنند، ایشان بلافاصله این کتاب‌ را فراهم کرد و براى آنها فرستاد، ایشان واقعا یک نابغه بود! ۸۵/۵/۲۵ ‼️حوزه میتواند همه نیازهای یک نظام اسلامی و جامعه اسلامی را برآورده کند، اگر بانک مرکزی برای مدیریت اسلامی خودش سؤالی پیدا کند، به چه کسی باید مراجعه کند؟ به حوزه، اما الان این اتفاق نمیافتد، یعنی این کار الان وجود ندارد. درحالیکه یک روزی پاکستانیها خواستند بانک اسلامی درست کنند؛ فراخوان دادند به ‌فقهای اسلامی و شهید صدر آن البَنک اللاربَوی را نوشت و فرستاد؛ خب آن یک نمونه است. شما چند نمونه از این پاسخها سراغ دارید؟ خیلی کم، خیلی کم؛ در حالیکه حوزه میتواند این کار را انجام بدهد، پس باید حوزه این آرزو را تحقق ببخشد! ۹۷/۱۲/۱۳ @Jahade_tabeini
🗓روزبانکداری‌اسلامی بدون‌ربا/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️امروز مسائل تازه‌ای در زمینه‌ی پول و بانکداری وجود دارد؛ کی باید اینها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من عرض بکنم که نیاز ما به کرسیهای بحث آزاد فقهی در حوزه قم که مهمترین حوزه‌هاست، هنوز برآورده نشده است. در قم باید درسهای خارجِ استدلالىِ قوی مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدید حکومتی و چالشهائی را که بر سر راه حکومت قرار میگیرد و مسائل نو به نو را که هی برای ما دارد پیش میآید، از لحاظ فقهی مشخص کنند، روشن کنند، بحث کنند، بحثهای متین فقهی انجام بگیرد؛ بعد این بحثها می‌آید دست روشنفکران و نخبگان گوناگون دانشگاهی و غیر دانشگاهی، اینها را به فرآورده‌هائی تبدیل میکنند که برای افکار عموم، برای افکار دانشجویان، برای افکار ملتهای دیگر قابل استفاده است. این کار بایستی انجام بگیرد، ما این را لازم داریم. محصول این کاوشهای عالمانه میتواند در معرض استفاده‌ی ملتها و نخبگان دیگر کشورها هم قرار بگیرد! ۹۰/۶/۱۷ @Jahade_tabeini
🗓سالروز ولادت عالم مجاهدبصیر 🏳مطیع ولایت، سیدحسن نصرالله 💠رهبرانقلاب ‼️وجود شما (سیدحسن نصرالله) در لبنان، در آن نقطه حساس، نعمت بسیار بزرگی برای اسلام و امت اسلامی است و امید‌واریم خدای متعال به شماها توفیق بدهد و به آنچه که رضای او در آن است، کمک و هدایت کند. من همیشه شما ها را دعا می کنم و معتقدم این من تنها نیستم، خیلی‌ها هستند که به شما دعا می کنند و موفقیت شما را از خدای متعال مسألت دارند و متضرعانه می‌خواهند که خداوند شما را در راهتان موفق کند. حتماً خدای متعال اجابت می کند و شما ها در کارتان موفق خواهید شد. ۷۷/۹/۳ 💠شهیدقاسم سلیمانی ‼️سید یک خصوصیتی دارد که ماها تا حالا هیچ‌کدام به این درجه نرسیده‌ایم. فکر می‌کنم ما اصلاً‌ درس ولایت‌شناسی را باید برویم پیش ایشان یاد بگیریم. او اعتقاد جدی به بیانات رهبر معظم انقلاب دارد و این‌ها را یک بیانات الهی و غیبی می‌داند. لذا به هر بیانی و به هر کلمه‌ای که از ناحیه‌ی رهبر معظم انقلاب صادر شده باشد، اهتمام جدی و توجه اساسی و فوق‌العاده دارد! ۹۸/۷/۹ @Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت رئیسعلی دلواری 🏳درپی قیام علیه استعمار انگلیس 🏳بفتوای‌آیةالله‌سیدعبدالله‌بلادی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️قبل از دوران مبارزات اخیر ملت ایران با رژیم ستمشاهی هم، مقاومت مردم بوشهر در مقابل تهاجم دشمنان خارجی انگلیسیها ورد زبان کسانی بوده است که با این قضایا آشنایی دارند. هم ماجراهای تهاجم انگلیسیها به این منطقه و اشغال بوشهر، که شجاعتهای رئیسعلی دلواری برای ملت ایران یک یادگار ارزنده تاریخی است و هم پشتیبانیهای شما از مبارزات مرحوم آیةالله سید عبدالحسین لاری، جزو قضایای نادر زمان گذشته است. آن روزی که انگلیسیها در زمان محمّد شاه قاجار در بوشهر پیاده شدند، برای اینکه او هرات را زیر فشار قرار داده بود، اینجا اهرم فشاری برای او بوجود آمد. چه کسی در مقابل اینها ایستاد؟ چه کسی به امثال رئیسعلی فتوا داد و برایشان بیان کرد و تشویق کرد و تحریض کرد و به مردم دلگرمی و قدرت داد؟ غیر از علما چه کسانی بودند؟ آنها در مقابل زورگوها و قلدرها میایستادند. این تکلیف همیشه‌ ماست که باید در مقابل سلطه گران بایستیم! ۷۰/۱۰/۱۱ @Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت رئیسعلی دلواری 🏳درپی‌قیام‌علیه‌استعمارانگلیس/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️رئیسعلی دلواری، این مرد شجاع، در راه اعتقاد دینی خود، تنها و در غربت با دشمنان جنگید؛ آن روزگاری که ملت ایران، جز عده‌ بسیار کمی در گوشه و کنارهای کشور، خواب بودند و بیگانگان از این غفلت مردم سوء استفاده میکردند و دشمن بر مناطق مختلفی از کشور عزیز ما تسلط پیدا کرده بود؛ در تهران، نمایندگان دولتهای انگلیس و روس، آزادانه حکمرانی میکردند و از پادشاهان آن زمان هم حساب نمیبردند و با ملت ایران با تحقیر برخورد میکردند؛ در یک چنین شرایطی، در هر گوشه‌یی از این کشور، مردان شجاعی پیدا شدند که به حکم دین، جهاد را بر خودشان واجب دانستند و فکر نکردند که با غربت و دست خالی نمیشود کاری را انجام داد؛ مردان خدا اینگونه‌اند. یکی از این افراد، همین رئیسعلی شماست؛ که رئیسعلی ملت ایران است؛ اگرچه متعلق به دلوار است. اگر «رئیسعلی‌ها» در غربت به شهادت نمیرسیدند، امروز ملت ایران به این عظمت نمیرسید! ۷۰/۱۰/۱۳ @Jahade_tabeini
روش اجتهاد استاد شب زنده دار- ویرایش جدید.pdf
652.9K
اجتهاد استاد (ویرایش جدید) 🔹در این فایل کوشیده شده است بر اساس ۶۶ جلسه درس خارج فقه استاد شب‌زنده‌دار، منطق و روش اجتهاد و استنباط استاد به دست آید (در این فایل، از سوی نگارنده اصلاحات مختصری نسبت به نسخه پیشین انجام گرفته است) 🔹تدوین: حجت الاسلام و المسلمین مجتبی خندق‌آبادی ▫️پی‌نوشت: شما نیز اگر فرایند اجتهاد فقیهی را به صورت روشمند تدوین کرده‌اید، برای روشنا ارسال نمایید. 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید |ضرورت زمان‌بندی و وجود شاخص پیشرفت در برنامه‌ی جامع اجرائی گزیده سخنرانی رهبر انقلاب در اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران آموزش و پرورش 📌http://eitaa.com/joinchat/3428581380Cfdb28be55a
‍ * 🔻متأسفانه بعضي از دوستان، شايد درست منظور مرحوم آية اللّه كشميري را متوجه نشده بودند و از ایشان نقل كرده بودند كه «اگر كسي زيارت عاشورا بخواند چوب دارد.» 🔸بعضي از بندگان خدا از شهرستان زنگ مي ‏زدند و در مورد صحت این سخن مي‏ پرسيدند. گفتم من اين جمله را از ايشان نشنيده ‏ام و نمي‏ تواند صحيح باشد. اين همه ‏بركات مادي و معنوي برای زیارت عاشورا از خود متن زيارت عاشورا بر مي‏ آيد. 🔹بله ايشان يك جمله‏ اي مي‏ گفتند كه هدف حضرت ‏سيد الشهداء (علیه السلام) با دادن بهترين و عزيزترين افراد در مسير خداي متعال و دين خدا خيلي بلند است؛ حالا كه شما مي‏ خواهيد زيارت عاشورا بخوانيد يك نيت كوچك مادي را در نظر نگير و همتت را بلند قرار بده و فكرت را ارتقاء بده و خودت را با متن زيارت عاشورا هماهنگ كن. 🔸حال كه در زیارت عاشورا مقام محمود مي‏ خواهي آن وقت ديگر براي يك امر كوچك مادي اين قدر خودت را پائين نياور. وقتي از آن‏ ابزار عظيم و بلند داري استفاده مي‏ كني(زیارت عاشورا) اگر نيت كوتاه شد و هدف بسيار كوچك و مادي شد با حكمت جور در نمي‏ آيد و موازنه در كار نيست. 🔹شما داري مي‏ گوئي يا اباعبداللّه شما عزيزترين افرادتان را كه يك موي آن‏ ها شرافت داشت بر افراد زيادي آن‏ ها را در راه خدا دادي؛ آن وقت‏ بنشيني پاي زيارت عاشورا و يك چيزي بسيار كوچكي را مسألت كني. همه دنيا در نزد خداي متعال كوچك است تا چه رسد به يك مسأله جزئي آن. 🔸از زيارت عاشورا بايد ملاقات با حضرت بقية اللَّه (علبه السلام) ‏را خواست؛ از حضرت اباعبداللّه‏ (عليه السلام) بايد مقام محمود را خواست؛ باید عاقبت به خيري را خواست. امور مادی و مشکلات جزئی را با توسلات و دستورهای دیگر مثل استغفار باید حل کرد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
🔴مطالبات برزمين مانده امام خميني از حوزه‌هاي علميه 🖊احمدحسين شريفي 🔸(ره) در بند (ط) وصيت‌نامه (صحيفه امام، ج21، ص424-426) خود خطاب به چند نکته مهم را يادآور مي‌شود: 1️⃣از مهم‌ترين شگردهاي مخالفان اسلام، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌هاي علميه خواهد بود: «يكى از راه‌هاى با اهميت براى مقصد شوم آنان و خطرناك براى اسلام و حوزه‏هاى اسلامى نفوذ دادن افراد منحرف و تبهكار در حوزه‏هاى علميه است، كه خطر بزرگ كوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه‏ ها با اعمال ناشايسته و اخلاق و روش انحرافى است و خطر بسيار عظيم آن در دراز مدت به مقامات بالا رسيدن‏ يك يا چند نفر شياد كه با آگاهى بر علوم اسلامى و جا زدن خود را در بين توده‏ ها و قشرهاى مردم پاكدل و علاقه‏ مند نمودن آنان را به خويش و ضربه مهلك زدن به حوزه‏ هاى اسلامى و اسلام عزيز و كشور در موقع مناسب مى‏باشد.» 2️⃣خطر روحاني‌نمايان براي اسلام به مراتب از خطر ملي‌گراها و روشنفکران مصنوعي بيشتر است؛ اينان «اگر مجال يابند از همه پرخطرتر و آسيب رسانترند». 3️⃣نفوذي‌ها ممکن است ده‌ها سال با مشي اسلامي و مقدس‌مآبي در حوزه‌هاي علميه و در ميان مردم با صبر و حوصله زندگي کنند «و در موقع مناسب مأموريت خود را انجام مى‏دهند.» 4️⃣هر چند خطر نفوذ منحصر در حوزه‌هاي علميه نيست، و بايد نسبت به همه بخش‌هاي جامعه حساسيت ويژه وجود داشته باشد؛ اما «از همه لازمتر حوزه‏ هاى علميه است كه تنظيم و تصفيه آن با مدرسين محترم و افاضل سابقه‏ دار است با تأييد مراجع وقت.» 5️⃣يکي از راه‌هاي لازم و ضروري خنثي‌کردن نقشه‌ها و توطئه‌هاي دشمنان عليه اسلام و حوزه‌هاي علميه در عصر حاضر «قيام براى نظام دادن به حوزه‏ ها ... است؛ كه علما و مدرسين و افاضل عظيم الشأن صرف وقت نموده و با برنامه دقيق صحيح حوزه‏ ها را و خصوصاً حوزه علميه قم و ساير حوزه‏ هاى بزرگ و با اهميت را در اين مقطع از زمان از آسيب حفظ نمايند.» 6️⃣اهتمام به فقه و فقاهت و محافظت از ميراث سلف و تلاش در جهت افزودن دقت‌ها و ابتکارها و تحقيقها بر ميراث فقهي گذشتگان؛ و جلوگيري از انحراف از فقه سنتي که موجب سست شدن ارکان تحقيق و تدقيق خواهد شد. 7️⃣افزون بر فقه در ساير رشته‌هاي ديگري که مورد نياز اسلام و جامعه اسلامي است بايد افرادي تربيت شوند؛ 8️⃣در رأس همه علومي که تعليم و تعلم آنها لازم است علوم معنوي اسلام است: «از بالاترين و والاترين حوزه‏ هايى كه لازم است به طور همگانى مورد تعليم و تعلم قرار گيرد، علوم معنوى اسلامى است، از قبيل علم اخلاق و تهذيب نفس و سير و سلوك الى اللَّه- رزقنا اللَّه و إياكم- كه جهاد اكبر مى‏ باشد.»
🗓 جمعه ١۴ شهریور ماه ١٣٩٩ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: به هر اندازه از بیانات اهل‌بیت علیهم‌السلام دور باشیم، از خود ایشان دوریم. 📚 نکته‌های ناب، ص٧٤ 🔻مناسبت‌ها: 🔹 فرستادن سرهای مطهر شهدا به‌سوی شام؛ ٦١ق. 🔹 شهادت آیت‌الله قدوسی و سرتیپ وحید دستجردی؛ ١٣٦٠ش.
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه/۱ 💠امام خمینی ‼️حوزه علمیه اگر درست بشود، ایران درست می‌شود. و اگر خدای نخواسته در حوزه علمیه فسادی به وجود آید ولو در دراز مدت، در سرتاسر ایران آن فساد پیدا میشود! ۶۵/۱۱/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️اولیّن مسئوليّت شما طلاب و روحانیون عبارت از پاسداری از اسلام و نظام اسلامی است. ۶۹/۱/۴ ‼️حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام كار كنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حركت كنند! ۹۱/۷/۱۹ ‼️اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی بماند، باید حوزه‌ی علمیه، انقلابی بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت! ۹۴/۱۲/۲۵ ‼️امروز تمام علمای اسلامی از یک طلبه کوچک تا علمای بزرگ يک وظیفه دارند و آن حمایت از حکومت اسلامی در این کشور ولیعصر(عج) است! ۷۰/۱۲/۱۴ @Jahade_tabeini
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه 🏳و آغاز دروس خارج علما/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️هر طلبه‌ای برای آینده علمی خودش برنامه‌ریزی کند؛ بی‌هدف در حوزه نماند. میخواهد درس خارج برود و مجتهد بشود، خیلی خوب بعد برای آینده باید برنامه‌ریزی کند. هرکس ذوق و توانی دارد؛ اینچنین نباشد که ۲۰سال همینطور بی‌هدف در حوزه باشند و پای این درس و آن درس بنشینند و فسیل بشوند درآخر نه فایده‌ای برای مردم و نه برای خودشان داشته باشند! ۷۰/۶/۳۱ ‼️امروز ما در درس خارج دیگر حق نداریم در باب لباس مشکوک، ۶ماه صرف وقت کنیم. امروز دیگر ما حق نداریم افتخار کنیم که فروع علم اجمالی را از ۸۰ یا ۹۰ تا آوردیم، آن زمان بعضی از طلبه ها بودند که اشکال میکردند که آقا فایده اش چیست؟! آن زمان من میگفتم که آقا میخواهیم مکانیسم فقاهت را یاد بگیریم؛ میخواهیم بدانیم کسی که فقیه میشود از کتاب و سنت چگونه استنباط میکند احکام الهی را؛ میخواهیم قوتش را پیدا کنیم. الآن قوه فقاهت را در کتاب جهاد پیداکنید! در مباحث روز پیدا کنید! بگردید شیوه های جدید برای بانک اسلامی پیدا کنید! ۶۲/۱/۹ @Jahade_tabeini
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه/۳ 💠رهبرانقلاب: ‼️پیشنهادهائی که بنده در طول این سالها درباره‌ی حوزه‌ی علمیه کردم، چه در مجامع عام که با طلاب و فضلا و مدرسین جلسه داشتیم و چه در جلسات کوچک و خصوصیتر که با بعضی از مسئولین حوزه یا بزرگان حوزه یا مراجع یا فضلا داشتیم و پیشنهادهائی دائم مطرح شده و گفته شده، خیلیهایش تا حالا تحقق پیدا نکرده، یا به صورت نیمه‌کاره و نیمه‌راهه تحقق پیدا کرده است! ۸۶/۹/۸ ‼️ما برای حوزه‌های علمیه‌ی خود چقدر برنامه ریزی میکنیم؟ چه کسی این برنامه ریزی را میکند؟ چند درصد وقت بزرگان روحانیت، صرف برنامه‌ریزی برای حوزه میشود؟ آیا برای حوزه، به قدر یک دانشگاه کوچک، برنامه ریزی منظم انجام میگیرد؟ ما الان در کشور چقدر حوزه‌ی علمیه داریم؟ در دوران تاریخ شیعه، آیا هرگز حوزه‌ی علمیه‌ای چون حوزه‌ی علمیه قم وجود داشته است؟ در مقابل این ارزش عظمی، آن کاری که ما میکنیم، تقریباً در حکم صفر است! ۷۰/۶/۳۱ 📌نکته؛ 🏳جالب آنکه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ۵بار از نقش دانشگاه یاد کردند اما ۱بار هم از نقش حوزه اسمی نیاوردند! @Jahade_tabeini