eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
356 دنبال‌کننده
1هزار عکس
209 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 راه دریافت لطایف قرآن 🔻تلاوت قرآني که دوستان در ماه مبارک رمضان، با آن اُنس برقرار کردند، از کليّات است، چه در سلوک عملي انسان تا مقصد، چه در قوس نزول، چه در خلقت انسان يا خلقت به معناه‌الاعم، براي سماوات و ارض است. تمام آن‌ها قاعده‌مند، لطيف و دقيق بيان شده است. نوع نگاه ما خيلي کوچک و کودکانه است و اين ارتباط، نوع نگاه را تغيير مي‌دهد. 🔸 بايد بدانيم که شناخت قرآن، علوم و معارف و دقائق قرآن هم براي خود قواعد دارد. روايات فراوانی داریم که فقط از بخش لطايف قرآن و اشارات و دقائق قرآن مي‌گويند؛ اما گره کار ما کجاست ؟! اينکه انجماد، تحجر و سختي در دل ماست که با لطايف قرآن منطبق نمي‌شود. ما بايد اين سختي، سياهي و کدورت را از بين ببريم. که اين از بين بردن هم شرايط خود را دارد. صَمت و جوع و سَهر و عزلت و ذکري به دوام / ناتمامان جهان را کند اين پنج تمام («سهر» با "ه" به معناي بيداري شب است) ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ از حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🔘 @ejtehad_jame
بسمه تعالی: احادیث معنوی 👈. الإمامُ‌عليٌّ علیه السلام : إیّاکَ أن تُکرِّرَ العَتبَ؛ فإنّ ذلک یُغري بالذَّنبِ. امام‌علی علیه السلام : زنهار از سرزنش‌کردن‌های مکرر؛ زیرا این کار بر گناه (و خلاف‌کاری) جری می‌کند و سرزنش را بی‌ارزش می‌سازد. الإمامُ‌عليٌّ علیه السلام : لا تُکثِرَنَّ العِتابَ؛ فإنّهُ یُورِثُ الضَّغینَةَ، و یَدعو إلَی البَغضاءِ. امام‌علی علیه السلام : زیاد سرزنش مکن؛ زیرا این کار کینه به‌بار می‌آورد و به دشمنی و نفرت می‌کشاند. 👈. الإمامُ‌عليٌّ علیه السلام ـ لکُمَیلِ‌ بنِ زیادٍـ رُوَیْدَکَ لا تُشْهَرْ، وأخْفِ شَخْصَکَ لا تُذْکَرْ. امام‌علی علیه السلام به کمیل‌بن‌زیاد فرمود: آرام باش و خود را شهره مساز، خویش را پنهان دار تا یاد تو نکنند، علم بیاموز تا دانا شوی. رسول‌الله صلی الله علیه وآله لا یَزالُ العَبدُ بخَیرٍ ما لَم یُعْرَفْ مَکانُهُ، فإذا عُرِفُ مَکانُهُ لَبسَتْهُ فِتْنَةٌ لا یَثْبُتُ لَها إلّا مَن ثَبَّتهُ اللهُ. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: بنده تا زمانی‌که جایگاهش دانسته نباشد در خیر و خوبی به‌سر می‌برد، اما همین‌که جایگاهش شناخته شد فتنه‌ای به سراغش آید که بر آن پایداری نتواند، مگر آن‌کس که خداوند پایدارش بدارد. 👈. الإمامُ عليُّ علیه السلام : سَبَبُ زَوَالِ الْيَسَارِ مَنْعُ الْمُحْتَاج. امام علي علیه السلام : سبب زوال آمدن توانگري، محروم كردن نيازمند است. 👈. رسول‌الله صلی الله علیه وآله مَن أعرَضَ عن مُحَرَّمٍ أبدَلَهُ اللهُ بهِ عِبادَةً تَسُرُّهُ. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: هرکه از کاری حرام روی گرداند خداوند به‌‌جای آن عبادتی شادکننده عطایش فرماید. 👈. الإمام‌الصادق علیه السلام ـ في قَولِهِ تعالی: «و بالوالِدَیْنِ إحْساناً» ـ: الإحسانُ أن تُحسِنَ صُحبَتَهُما، و أن لا تُکَلِّفَهُما أن یَسألاکَ شَیئاً مِمّا یَحتاجانِ إلَیهِ و إن کانا مُستَغنِیَینِ. امام‌صادق علیه السلام ـ دربارۀ آیۀ «و به پدر و مادر نیکی کنید» ـ: نیکی‌کردن، این است که با آنان خوش‌رفتاری کنی و اجازه ندهی که مجبور شوند آنچه را نیاز دارند اظهار کنند و از تو بخواهند، اگرچه بی‌نیاز باشند (بلکه پیش از آنکه مجبور به اظهار نیاز خود شوند آن را برطرف ساز). 👈. الإمامُ‌الکاظم علیه السلام : إجعَلوا لِأنفُسِکُم حظّاً مِن الدنیا بِإعطائها ما تَشتَهي مِن الحلالِ و ما لا یَثلِمُ المُروّةَ و ما لا سَرَفَ فیهِ، واستَعِینوا بذلکَ علی اُمورِ الدِّینِ، فإنّهُ رُوِيَ: لیسَ مِنّا مَن تَرَکَ دُنیاهُ لدِینِهِ، أو تَرَکَ دِینَهُ لِدُنیاهُ. امام‌کاظم علیه السلام : با برآوردن خواهش‌های نفسانی خود از حلال، تا آنجا که به مروت لطمه‌ای نزند و به اسراف نینجامد، به نفس‌های خویش از دنیا بهره‌ای دهید و از این طریق برای انجام امور دین خود کمک بگیرید؛ زیرا روایت شده است که: از ما نیست کسی‌که دنیایش را به‌خاطر دینش رها کند یا دینش را برای دنیانش فرو گذارد. 👈. رسول‌الله صلی الله علیه وآله اِنَّ اللهَ تعالی یُحِبُّ المُداوَمَةَ علی الإخاءِ القدیمِ، فَداوِمُوا علَیهِ. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: خداوند بزرگ ادامۀ برادری دیرینه را دوست می‌دارد، بنابراین آن را ادامه دهید. 👈. وَ قَالَ علیه السلام قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ. امام علیه السلام :‌ عمل اندکی که مدام باشد قابل اتکاتر است تا عمل زیادی که از آن خسته باشی. 🆔 @ejtehad_jame
💠 بهره‌های تلاوت قرآن، در آینده نمایان می‌شود 🔻نهج‌البلاغه، برادرِ قرآن، بخشي از سخنان حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام است. با توجه به اين کتاب، درمي‌يابيم که چقدر آن حضرت در مقابلِ قرآن و آورنده آن، رسول خدا، فروتن است. ببينيد اهل‌بيت علیهم السلام چقدر با قرآن مأنوس بودند و آن را تلاوت مي‌کردند. 🔸ما گاهي اسيرِ توهمِ خود هستيم و نمي‌توانيم با آن ارتباط برقرار کنيم. اين مشکل با تلاوت و توجهِ بيشتر حل مي‌شود. بايد آن را بيشتر مطالعه کنيم و در صورتِ لزوم، ترجمه و تفسيرِ آن را هم بخوانيم تا با اين کتابِ الهي آشنا شويم. 🔹اين آشنايي، دستگيرِ ماست، باعث رشد و بالندگيِ ما مي‌شود و در قيامت دستمان را خواهد گرفت. يقين بدانيد هر آيه‌اي که خوانديم، حتي اگر الآن بهره محسوسي از آن نبريم، بعدها نتيجه آن را خواهيم ديد.‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 💠 طهارت، شرط ورود به بطن قرآن 🔻[بخش اعظم] معارف قرآن در بطن آن است [که] دریافتش طهارت مي‌خواهد، تهذيب وپاکي مي‌خواهد. [هر] کسي هر چه هم برود، مثل فواره است، برمي‌گردد. بايد زمينه و استعداد براي درک معارف باطني داشته باشد. که دراین حالت است که وقتی انسان مي‌خواند، مي‌بيند يک کلمه از آن کافي است. باید انسان از تحجّر دربيايد، ما سخت هستيم، ما خيلي سنگ هستيم. 🔸 انسان اگر از اين تحجر و سختي دربيايد، توفیق می یابد یک کلمه‌ي قرآني را نگه دارد و چهار ساعت، پنج ساعت و بيشتر [ با آن حرکت کند، در آن تفکر و سير معنوي کند] اگر کسي اهل فکر شد، گاهي يک کلمه از آن کافي است که وقتي انسان را در قبر گذاشتند، سر رشته ای از قرآن به او بدهند با يک کلمه و بگويند: برو. اگر اهل اُنس و بطن قرآن و معناي قرآن شد، با همين يک کلمه تا قيامت برود. امکان آن هست، به نوعي با يکديگر مربوط است. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺نقل از حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🔘 @ejtehad_jame
🔸دامادِ رمضان ▪️: مادرجان شنیدم عروسی شما در ماه مبارک رمضان بود، در حالی‌ ‌که رسم نیست در ماه رمضان ازدواج کنند. چرا؟ ▪️: چون درسها تعطیل بود. ‌ ▪️ یعنی تا این حد به درس مقیّد بودند که حتی برای‌ ‌ازدواجشان حاضر به تعطیل کردن درس نبودند؟ ‌ ▪️بله آقا به درسشان مقید بودند. می‌گفتند چون درسها تعطیل است.‌ ‌(وقت برای ازدواج مناسب است.)‌ 📚برداشت‌هایی از سیره امام خمینی، ج۲، ص۳۳۰. 🆔 @ejtehad_jame
🔴 بر سر قرآن همان آوردند که کلیسای جاهل و سیاستمداران بازیگر بر سر مسیحیت آوردند : هر طايفه اى از علماى اعلام و دانشمندان معظم به بُعدى از ابعاد الهى اين كتاب مقدس دامن به كمر زده و قلم به دست گرفته و آرزوى عاشقان قرآن را برآورند و در ابعاد سياسى، اجتماعى، اقتصادى، نظامى، فرهنگى و جنگ و صلح قرآن وقت صرف فرمايند، تا معلوم شود اين كتاب سرچشمه همه چيز است؛ از عرفان و فلسفه تا ادب و سياست، تا بیخبران نگويند و بافته ها و تخيلاتى بيش نيست و رياضت و سير و سلوك كار درويشان قلندر است، يا اسلام به و و اداره كشور چه كار دارد كه اين كار سلاطين و رؤساى جمهور و اهل دنياست. يا اسلام دين صلح و سازش است و حتى از و با ستمكاران برى است. و به سر قرآن آن آورند كه كليساى جاهل و سياستمداران بازيگر به سر دين مسيح عظيم الشأن آوردند. 📚 صحيفه امام، ج ۲۰، ص ۹۳ @ejtehad_jame
احادیث معنوی درباره # علم 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله تعلّموا العلم و تعلّموا للعلم السّكينة و الوقار و تواضعوا لمن تعلّمون منه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دانش بياموزيد و با دانش وقار و آرامش آموزيد و نسبت بآموزگار خويش فروتن باشيد. 👈قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله تواضعوا لمن تعلّمون منه و تواضعوا لمن تعلّمونه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: با استاد و با شاگرد خود تواضع كنيد. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله مثل الّذي يتعلّم العلم ثمّ لا يحدّث به كمثل الّذي يكنز الكنز فلا ينفق منه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حكايت كسى كه علم آموزد و از آن سخن نكند چون كسى است كه گنجى نهد و از آن خرج نكند. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله لكلّ شي ء طريق و طريق الجنّة العلم. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر چيزى راهى دارد و راه بهشت دانش است. 👈قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله العالم من يعمل. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: عالم حقيقى آنست كه عمل كند. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله من زهد في الدّنيا علّمه اللَّه بلا تعلّم و جعله بصيرا. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه از دنيا بگذرد خدايش بدون تعلّم علم آموزد و بصيرت دهد. 👈الإمام‌الصادق علیه السلام :مَن زَهِدَ في الدُّنیا أثْبَتَ اللهُ الحِکمَةَ في قَلبِهِ. امام‌صادق علیه السلام فرمودند: هر که به دنیا پشت کند خداوند حکمت را در دلش استوار گرداند و زبانش را به آن گویا سازد. 👈قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله من ازداد علما و لم تزدد في الدّنيا زهدا لم يزدد من اللَّه إلّا بعدا. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه علمش فزون شود و بى‌رغبتى وى بدنيا فزون نشود دوريش از خدا بيشتر شود. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إنّ اللَّه عزّ و جلّ و ملائكته و أهل السّموات و الأرضين ليصلّون على معلّم النّاس الخير. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خدای عز و جل و فرشتگان او و اهل آسمانها و زمين كسى را كه نيكى بمردم بیآموزد، دعا ميكنند. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله اطلبوا العلم و لو بالصّين رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دانش را بجوئيد اگر چه در چين باشد 👈قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله اطلبوا العلم من المهد إلى اللّحد. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: از گهواره تا گور دانش بجوئيد. 👈قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله طلب العلم فريضة على كلّ مسلم و مسلمة. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: جستن علم بر هر مرد مسلمان و هر زن مسلمان واجبست. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله و من تعلّم فعمل علّمه اللَّه ما لم يعلم. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: و هر كه تعليم گيرد و عمل كند خدا آنچه نمى داند باو تعليم دهد. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله قيّدوا العلم بالكتاب. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: علم را بنوشتن در بند كنيد. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله كاتم العلم يلعنه كلّ شي ء حتّى الحوت في البحر و الطّير في السّماء. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: همه چيز حتى ماهى دريا و مرغ هوا نهان كننده علم را لعنت كنند. 👈قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله ما أتى اللَّه عالما علما إلّا أخذ عليه الميثاق أن لا يكتمه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خدا بعالمى علم نداده مگر آنكه از او پيمان گرفته كه علم خويش را نهان ندارد. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إنّ قليل العمل مع العلم كثير رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: كار اندك كه با بصيرت و دانش انجام گيرد، اندک نیست بلکه بسيار است 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله من طلب العلم تكفّل اللَّه برزقه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه در جستجوی علم برآید خدا عهده دار روزى او شود. @ejtehad_jame
🗓سالروز رحلت عارف بألله 🏳سيد هاشم موسوی حداد 💠رهبرانقلاب: 📘کتاب "روح مجرد" بسیار کتاب خوبی است چاپ اول را خود علامه طهرانی به من دادند و آنقدر برایم جالب بود که ۳روزه خواندم، علامه طهرانی این کتاب را بعنوان یک تحفه برای ما باقی گذاشتند، بنده این کتاب را ۷بار خوانده ام! کلام رهبری در بازدید از نمایشگاه قرآن ۸۷/۷/۶ 💠سیدهاشم حداد: ‼️برای اجرای احکام اسلام باید حکومت اسلامی آیةالله خمينى را حمایت و تقویت کرد! کتاب نور مجرد، یادنامه علامه طهرانی؛ ص٣٠٠ 📸رهبری درحال تورق کتاب روح مجرد در بازدید از نمایشگاه قرآن، رمضان۱۴۲۹ ⬇️نسخهpdf # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
روح مجرد.pdf
7.34M
روح مجرّد 💠رهبر معظم انقلاب: 📘کتاب "روح مجرد"(زندگینامه و احوالات عرفانی عارف بزرگ آقا سید هاشم حداد از شاگردان آیت الله سید علی قاضی رحمةالله علیهما) بسیار کتاب خوبی است چاپ اول را خود علامه طهرانی به من دادند و آنقدر برایم جالب بود که ۳روزه خواندم، علامه طهرانی این کتاب را بعنوان یک تحفه برای ما باقی گذاشتند، بنده این کتاب را ۷بار خوانده ام! کلام رهبری در بازدید از نمایشگاه قرآن ۸۷/۷/۶ از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
از دستور العملهای بسیار مهم علمای اخلاق توجه به قرائت قرآن کریم می باشد. در روایتی از حضرت پیغمبر - صلّی اللّه علیه و آله - مروی است که: «هیچ شفیعی در روز قیامت بلند مرتبه‌تر از قرآن نیست، نه پیغمبری و نه ملکی و نه غیر این‌ها» و فرمود که: «خدای - تعالی - دو هزار سال پیش از آنکه عالم را خلق کند سوره طه و یس را خواند، چون ملائکه آن را شنیدند گفتند: خوشا به حال امّتی که این آیات بر آنها نازل شود؛ و خوشا به حال سینه‌هایی که این‌ها را حفظ کند؛ و خوشا به حال زبانهایی که این‌ها را بخواند» از این رو در ادامه به نکاتی در اهمیت قرائت قرآن از علما اشاراتی می شود. اگه می خواهید آدم شوید قرآن بخوانید خانم مرضیه حدیده چی می گوید: وقتی غذای امام را داخل اتاق می بردم، وارد اتقاق که می شدم، می دیدم قرآن را باز کرده اند و مشغول قرائت قرآن هستند، مدتی این مسئله (کثرت قرائت قرآن) ذهنم را مشغول کرده بود تا این که روزی به امام عرض کردم: حاج آقا شما سراپای وجودتان قرآن عملی است. دیگر چرا این قدر قرآن می خوانید؟ امام مکثی کردند و فرمودند: هرکس بخواهد از آدمیت سر در بیاورد و آدم بشود باید دائم قرآن بخواند. هیچ گاه از قرآن جدا مشو آیت الله نجابت می فرمودند: آیت الله میرزا علی قاضی به مرحوم آیت الله شیخ علی محمد بروجردی (از شاگردان برجسته آقای قاضی) فرموده بودند که: « هیچ گاه از قرآن جدا مشو و ایشان تا آخر عمر بر این سفارش آقای قاضی وفادار و پایبند بود. هر وقت از کارهای ضروری و روزمره فارغ می شد، قرآن می خواند و با قرآن بود. » آقای سید محمد حسن قاضی می فرمایند: « چند سفارش ایشان عبارت است از: اول روخوانی قرآن. می فرمودند قرآن را خوب و صحیح بخوانید. توصیه دیگر ایشان راجع به دوره تاریخ اسلام بود. می فرمودند یک دوره تاریخ اسلام را از ولادت حضرت پیغمبر(ص) تا 255 هـ.ق یا 260 هـ.ق بخوانید. و بعد از عمل به این ها می فرمودند برو نمازشب بخوان! » آیت الله قاضی در نامه ای به آیت الله طباطبایی می فرمودند: « دستورالعمل، قرآن کریم است؛ فیه دواء کل دواء و شفاء کل عله و دوا کل غله علماً و عملاً و حالاً. آن قره العیون مخلصین را همیشه جلوی چشم داشته باشید و با آن هادی طریق مقیم و صراط مستقیم سیر نمایید و از جمله سیرهای شریف آن قرائت است به حسن صورت و آداب دیگر، خصوص در بطون لیالی...» و نیز:« بر شما باد به قرائت قرآن کریم در شب با صدای زیبا و غم انگیز، پس آن نوشیدنی و شراب مومنان است. تلاوت قرآن کمتر از یک جزء نباشد. » تاملی در قرآن –توصیه ای از مرحوم نراقی در کلامی که بلاواسطه از خدا صادر شده باشد، و لفظ آن از غایت و فصاحت به حدّ اعجاز رسیده باشد تأمّل و تفکر کن. معنای قرآن مشتمل بر اصول حقایق معارف و مواعظ و احکام، و متضمّن مفاهیم دقیق تربیتی است. کسی که از اهل ایمان باشد و مواظبت بر تلاوت آن نماید و آداب و شرایط تلاوت را رعایت کند ، آثار و فواید معنوی آن به او خواهد رسید. @ejtehad_jame
ادامه قبل: براى بهره‌گیرى بیشتر و بهتر از تلاوت قرآن، آداب و دستورالعمل‌هایى در قرآن و روایات معصومین(ع) بیان شده است. این آداب در نگاه كلى به دو بخش تقسیم‌مى‌شود: الف) آداب ظاهرى كه مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: مسواك زدن، وضو گرفتن، رو به قبله نشستن، رعایت وقار، خشوع در قرائت، محزون خواندن، رعایت ترتیل، خوش صدا خواندن، توجه به معناى آیات، رعایت سكوت هنگام تلاوت دیگران، به خدا پناه بردن، با نام خدا آغاز كردن تلاوت. ب) آداب باطنى كه درباره حالت‌هاى روحى مطلوب قارى قرآن، هنگام تلاوت است. با استفاده از آیات و روایات، مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: 1. اعتراف به مقام قرآن و علت نزول آن 2. بزرگ‌داشت و تكریم خداوند كه صاحب قرآن است 3. حضور قلب 4. تدبر در معانى قرآن 5. تفهّم و كشف ربط و هدف آیات 6. دورى گزیدن از موانع شناخت و فهم قرآن 7. خود را مخاطب خداوند پنداشتن 8. تأثیر پذیرى روحى از آیات 9. ترقى بخشیدن به روح در حال قرائت 10. بیگانه شدن از خود با عنوان انسان خطاكار و گناه‌كار 11. كسب خشنودى در دل، هنگام قرائت. یکی از اکابر دین، چون قرآن را برای تلاوت می گشود می گفت: «هذا کلام ربّی هذا کلام ربّی». یعنی: این کلام پروردگار من است. این کلام پروردگار من است، و بیهوش می شد. قرآن کریم کتاب حق است و برای هدایت همه انسان‌ها نازل شده است؛ یکی از زمینه‌های هدایت، تلاوت قرآن همراه با تدبر است ولی برخی بر اثر «گناه» دلشان بیمار می‌شود و توفیق تدبر در قرآن نصیبشان نمی‌شود. خداوند در این زمینه می‌فرماید: «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ؛ پس آیا در این قرآن تدبر و اندیشه نمىكنند یا بر دلهایى قفلهاى (عناد و قساوت و شقاوت) آن نهاده شده است؟»، (سوره مبارکه محمد، آیه 24) دلبستگی به دنیا و گناه مانع توجه و تفکر در قرآن و آیات الهی است. گناه قفل محکمی در آیینه دل است ، درست مانن د درب‌های معمولی که با قفل آن را می‌بندند. برای فهمیدن معانی قرآن از سوی خدای مهربان حجاب و مانعی نیست، باید آیینه دل را از زنگار گناه پاک کرد، آنگاه می‌توان با نگاه کردن به قرآن، جمال دوست را در آن دید و به محض برخورد با قرآن و معانی آیات آن قلب انسان جذب کلام خدا و پیام او می‌شود. ثنایی غزنوی می‌گوید: کسی که مانند اهل دنیا، اهل فساد و تباهی باشد، کی تواند محرم اسرار قرآن شود. اگر می‌خواهی اهل قرآن شوی ابتدا خویشتن باید شست. @ejtehad_jame
💠رهبرانقلاب ‼️من در دوران اختناق، استادِ معروفِ عالی‌مقامی را میشناختم که روی کفش شاه آن‌وقت - محمّدرضا - افتاد! اساتید در صفی ایستاده بودند و محمّدرضا از برابر آنها عبور میکرد و این شخص روی پای او افتاد! بعدا شاگردان و رفقایش ملامت کردند و این هم جوابی نداشت. گفت: هیبت سلطانی من را گرفت، کسانیکه اینطور زندگیشان را در ذلتِ در مقابل قدرتها گذراندند، حالا که نوبت نظام جمهوری اسلامی میرسد، گردنکشی میکنند! این گردن، ارزش ندارد. باید توی سر اینها زد. این بی‌احترامی به علم است که ما اینها را در عداد استاد و علما راه بدهیم! ۶۹/۸/۱ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
💠رهبرانقلاب ‼️اولیّن مسئوليّت شما طلاب و روحانیون عبارت از پاسداری از اسلام و نظام اسلامی است. ۶۹/۱/۴ ‼️حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام كار كنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حركت كنند! ۹۱/۷/۱۹ ‼️اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی بماند، باید حوزه‌ی علمیه، انقلابی بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت! ۹۴/۱۲/۲۵ ‼️امروز تمام علمای اسلامی از یک طلبه کوچک تا علمای بزرگ يک وظیفه دارند و آن حمایت از حکومت اسلامی در این کشور ولیعصر(عج) است! ۷۰/۱۲/۱۴ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
💠رهبرانقلاب: ‼️اگر از معممان کسانی پیدا بشوند که امتیاز عظیمی را که امروز نظام اسلامی به مسلمین و مومنین و روحانیون و علما داده است، درک نکنند و خدای نکرده در اظهاراتشان حرفی باشد که مردم را نسبت به این نظام، یا بدبین کند و یا مردد نمایند، بلاشک عملشان، خیانت به اسلام و قرآن و مسلمین است و باید با برخورد خود جامعه ی روحانیت، مواجه بشود. ۶۵/۵/۱۱ ‼️چقدر در قرآن با عباراتى همچون «لتبین للنّاس»، «هذا بیانٌ للنّاس»، بر بیان و تبیین تکیه شده است! این، شأن علماى دین است که باید تبیین و بیان کنند. خیال نشود که منظور فقط بیان و تبیین احکامى همچون حکم خمس و زکات است. لعنت خدا بر کسانى که کوشش کردند تا دین را از اساسى‌ترین اصول آن، یعنى صحنه‌هاى واقعى زندگى و صحنه‌ى سیاست و حکومت جدا و مخصوص به همین کارهاى فردى کنند. البته نماز و روزه مهمّ است؛ اما عاملِ برپا داشتنِ همین نماز و روزه، حکومت است! ۱۳۷۴/۷/۲۲ از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
💠 القاب حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها 🔻با داشتن حضرت خديجه جايگاه ام المؤمنيني براي شيعه است، و قدر آن را شيعه بايد بداند. جای غصه فراوان دارد که اینقدر درباره حضرت خديجه کار نکرديم و حضرت خديجه (سلام الله عليها) را معرفی نکردیم که دیگران اسوه‌هاي خود را بر سر تاريخ زدند. ما با داشتن حضرت و آن همه کرامت وفضیلت، چرا نبايد مصداق ام المؤمنين را ما ارائه کنيم؟ در همان زمان هم نسبت به حضرت خديجه حسادت مي کردند. 🔹 ايشان خانه‌ای پشت مسعی (محل سعی بین صفا ومروه) داشت آنقدر بزرگ بود که اهل مکه آن زمان يکجا براي اطعام آنجا جمع می شدند. قبل از اينکه همسر رسول خدا بشود به ام الأيتام، مشهور بود خيلی‌ها (از اشراف وغیره) اين لقب را برای او نمی پسندیدند... می‌گفت: نه، من همين لقب را می‌خواهم. 🔸 از ایشان يک جمله نقل نشده که اشاره‌ای باشد به این که من اموالم را براي رشد اسلام دادم؛ خيلي مهم است، يک نفر اين همه اموال را اصلاً نبيند، فقط رسول خدا را ببیند. آن وقت چرا ما درباره شخصيت ايشان کار نمی‌کنيم؟ سزاوار است گروهی از خواهران حوزه‌های علمیه ممحض شوند در احياء چنین اسوه‌ای. پژوهش کنند ببينند چقدر بزرگ است؟! بعد مستدل و مستند ارائه کنند ؛ حضرت زهرا خشنود می‌شوند، اميرالمؤمنين و رسول خدا خشنود می‌شوند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 نقل از حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🔘 @ejtehad_jame
🗓سالروز هلاکت یپریم خان ارمنی 🏴قاتل چند مشروطه‌مشروعه‌خواه 🏴همچون شهیدشیخ فضل‌الله‌نوری 🏴وآیةالله‌آخوندملاقربانعلی‌زنجانی 🏴سرداران‌ملی ستارخان و باقرخان 💠امام خمینی ‼️اگر از مشروطه عبرت نگیریم انقلاب ما هم به سرنوشت آن دچار میشود، اگر ملت، علما، نویسندگان، روشنفکران متعهد سستی بکنند و از مشروطه عبرت نگیرند، به سر این انقلاب آن خواهد آمد که به سر انقلاب مشروطه آمد! ۶۰/۸/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️چه شد انگلیسیها درمشروطه کامیاب شدند درحالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و شیخ فضل‌الله جلو چشم همین مردم به دار کشیده نشود؛ بنظرم مشکل کار از اینجا پیش آمدکه اینها توانستند یک عده‌ای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی عمده علما را فریب بدهند! ۸۵/۲/۹ ‼️دشمن را باید شناخت اینکه بنده مسئله بصیرت را برای خواص تکرار میکنم بخاطر اینست، ما در صدر مشروطه هم متأسفانه علمای بزرگی داشتیم که توطئه غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی ندیدند و مماشات کردند، نتیجه این شد که کسی مثل شیخ فضل‌الله جلوی چشم آنها به دار زده شد و بعد سیلی خوردند؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم! ۸۸/۱۲/۶ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🗓سالروز آغاز درس خارج رهبری 🏳باشروع باب جهاد درسال۱۳۶۹ 💠رهبرانقلاب ‼️در قم باید درسهای خارجِ استدلالیِ قوی‌ای مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدیدی که بر سر راه حکومت قرار میگیرد از لحاظ فقهی بحث کنند! ۹۰/۶/۱۷ ‼️در درس خارج فقه باید مباحث کاربردی مطرح شود. بعضی از مباحث دروس خارج فقه و اصول وجود دارد که واقعاً مورد احتیاج نیست ولی بحث میشود، یک فقیه، در تمام دوره استنباط ممکن است یک بار حاجتش به بحثی، یا به مبنای معانی حروف، یا در حقیقت و مجاز و یا مبانی دیگر بیفتد. چه لزومی دارد ما این همه در مباحثِ غیر لازم اصول، معطل شویم؟! ۷۴/۹/۱۳ ‼️بنده بعد از رحلت امام خیلی از این مسؤولیتهای مهم کشور را دو ساله، سه ساله یعنی زماندار به این و آن محول کرده‌ام. شما علما و فقهای عزیز و بزرگوار که درس خارج میگویید و پنجاه نفر، صد نفر کمتر یا بیشتر هم شاگرد دارید؛ خیلی خوب، محض رضای خدا به مدت سه سال این درس را تعطیل کنید. اگر این درس تعطیل بشود، آیا در عالَم ضایعه‌یی پدید خواهد آمد!؟ بیایید این مدیریت را قبول کنید و یک نفر مدیر بشود ۷۰/۱۱/۳۰ از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
♨️فتوای رهبر معظم انقلاب درباره دوچرخه سواری بانوان در خیابان @ejtehad_jame
📸 | باید طلاب را مُتَفَقِّه، سیّاسِ حکیمِ مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند. 🆔 @ejtehad_jame
فقیه خراسانی اسوه تبلیغ.pdf
303.6K
جزوه (فقیه خراسانی اسوه تبلیغ) شرحی کوتاه از زندگی و فعالیت های تبلیغی عالم ربانی آیت الله شیخ غلامرضا فقیه خراسانی یزدی است عالم بزرگی که به فرموده آیت الله بهجت بعید است روزگار دوباره نظیر او را بیاورد. @ejtehad_jame
بسمه تعالی: سلام علیکم به اعضای گرامی کانال پیشنهاد می شود به کانال آرشیو صوتی احادیث معنوی استاد نیک اقبال در تلگرام مراجعه کنند و صوت ها را از اول به ترتیب گوش کنند مباحث بسیار خوب و جامعی دارد که غالبا کمتر جایی پیدا میشه،مباحثی که تا به حال کمتر شنیده اید و تأثیر زیادی در اصلاح ارتباط ما با همسر،فرزند،والدین،همسایه،همکار،همدرس،طبیعت،هستی،و ارتباط معنوی توحیدی با خداوند و اهلبیت علیهم السلام دارد جدّا سفارش می کنیم حداقل ۲۰صوت آنرا گوش کنید تا متوجه تأثیرگذاری این مطالب در تمام عرصه های زندگی تان بشوید.استاد نیک اقبال از شاگردان آیت الله العظمی بهجت و آیت الله خوشبخت و آیت الله آقا مرتضی تهرانی (برادر آیت الله آقا مجتبی تهرانی)و خیلی علمای دیگه هستند و هم در دانشگاه تهران،دکترای پزشکی گرفته اند و هم در حوزه در رشته های گوناگون علمی تحصیل کرده اند و به صورت تخصصی در مباحث عرفان اسلامی،و عرفان های شرقی و غربی تحقیقات وسیعی داشته اند و صاحب تألیفات زیادی در این زمینه هستند. صوت های جلسه احادیث معنوی ایشان در تلگرام بارگذاری شده و بسیار مفید و کارگشاست.افق جدیدی در زندگی طالبان معنویت و معرفت باز می کند هفت مقاله کوتاه در سیر و سلوک در آخر کتاب الاذکار ایشان هم خیلی جالبه 👇👇 احادیث معنوی(آرشیو جلسات مصطفی نیک اقبال) https://t.e/revayat_manavi با تشکر .ادمین کانال @avaymarefat
pkg.apk
19.51M
نرم افزار«الهادی» شامل گفتارها و نوشته های مکتوب و سخنرانی های استاد شیخ جعفر ناصری(دام ظله)در زمینه های مختلف خصوصا مسائل تربیتی و اخلاقی و سلوکی می باشد.ایشان از شاگردان آیت الله العظمی بهجت و آیت الله بهاءالدینی و آیت الله کشمیری(رضوان الله علیهم)و...می باشند. @avaymarefat
💢 چه لزومی دارد که محافل عمومی ما حالت درسی نداشته باشد و سخنرانی، چیزی غیر از درس باشد؟ 🔰 آیت الله سید علی خامنه ای ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ 🔅من همیشه پیش خودم این جور فکر می کردم و می کنم که چه لزومی کرده است که محافل عمومی ما حالت درسی نداشته باشد و سخنرانی، چیزی غیر از درس باشد؟ چه مانعی دارد که در يك محفل عمومی، با جمعیت زیاد، افکاری که در مجلس آماده هستند برای شنیدن، آماده باشند برای شنیدن چیزهای مشکل و محتاج به تأمل و تفکر، عینا مثل کلاسی درس؟ 🔅چه لزومی دارد که حتما در روز ماه رمضان؛ چون ماه رمضان است و دهانها روزه است، گوینده خودش را ملزم و ناچار ببیند که مطالب را سرگرم کننده تر و شیرین تر و توأم با مسائل تفریحی بیشتر بیان کند؟ چرا؟ تا کی ما باید در محافل و مجالس عمومی، امید بهتر و بالاتر و عمیق تر اندیشیدن را نداشته باشیم؟ چرا باید نداشته باشیم؟ از مراسلات @ejtehad_jame
♻️حق و حکم از منظر علامۀ طباطبایی 🔰 عباس افروزی 💠یکی از دغدغه هایی که در علم فقه وجود دارد، تعاریفی است که در مورد مفاهیم فقهی مطرح می شود که آیا آن تعاریف، تعریف عرفی اند یا مباحث اصولی، فلسفی، کلامی بسان عینکی بر چشم فقهاء موجب شده مفاهیم فقهی را آنطور که باید، تعریف نکرده باشند. ❇️توضیح آنکه: در میان قواعد مختلف، یک قاعده محکم و بدیهی وجود دارد که «عناوین فقهی ملقات به عرف اند». یعنی عناوینی که در لسان آیات و روایات آمده، به عرف القاء شده است و در تبیین آن ها نباید از دید و نگرش عرفی خارج شد. 🔹ریشۀ نزاع در میان فقهاء این است که کدام یک از تعاریف، به عرف نزدیک تر بوده و آثار و لوازمش موجب خروج از فهم عرفی خارج نمی شود. بنابراین نباید چیزی غیر از دید بسیط و سادۀ عرفی در تحلیل و تبیین آن مفاهیم حاجب و مانع شود. 💠به عنوان مثال یکی از اشکالاتی که مرحوم امام «ره» به محقق اصفهانی «ره» درمورد تعریف و تبیین مفهوم «ملک» این است که ورود شما در باب مقولات عشر برای تحلیل و تبیین مفهوم عرفیِ ملک، از اساس اشتباه بوده، حال چه ملک را از مقوله جده بدانید چه از مقوله اضافه. چرا که در تحلیل و تبیین مفهوم مِلک، باید فهم عرف را ملاک قرار داد. در این تحلیل که شما مفهوم ملکیت را به وسیلۀ مقولۀ جده یا اضافه توضیح دهید، پنداشته اید عرف در ابتداء مقولات عشر را درک کرده و در قدم بعد به مفهوم ملکیت منتقل شده است! در حالی مقولات عشر بعد از سالیانی دراز به وسیلۀ ذهن دقیق و عمیق فلاسفه اثبات شده است! قطعا عرف مفهوم ملکیت را سابق از مقولات عشر درک کرده است. لذا نباید برای توضیح ملکیت دست به دامن مفاهیم نسبیه و مقولات عشر شد: «و أمّا الأمر الثاني: فقد يُقال: بأنّ المقام من قبيل استصحاب الشخصي، و لا يجري فيه استصحاب الكلّيّ؛ و ذلك لأنّ الملكيّة هو اعتبار المقولة؛ إمّا الجِدَة و إمّا الإضافة…..و الجواب عن ذلك: أنّ زمان اعتبار الملكية متقدّم على زمان كشف المقولات، و لازم اعتبار المقولة دركها، و ليس فليس...» كتاب البيع(تقرير قديرى)، ص: 59 ✅روش علامه در تعریف مفاهیم فقهی مرحوم علامۀ طباطبایی «ره» در تعریف مفاهیم فقهی روشی اتخاذ کرده که در آن روش چنین تحلیل و تبیین هایی از اساس سالبه به انتفاء موضوع می شوند. 🔸ایشان برای تحلیل و تبیین این مفاهیم، اولین مرحله ای که عرف انسانی از آن نشأت گرفته است را ملاک قرار می دهند. ایشان بنا بر قاعده «الإنسان جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» انسان را در وهلۀ اول انسانی ساده و بسیط می بیند که تمام قوای انسانی اش بالقوه بوده و بُعد حیوانی اش غلبه دارد. انسان در این وهله به حیوان بودن نزدیک تر است تا انسان بودن. 🔹از این رو مرحوم علامه برای تبیین و شرح چنین مفاهیمی، از مفاهیم روشن و پر واضحی-که حتی گیاهان و حیوانات نیز در آن مشترک اند- استفاده کرده و زنجیره وار این مفاهیم را روی هم چیده تا به مقصود نهایی برسد. چنین تعریفی که شروعش از ابده البدیهیات باشد، قطعا عرفی بوده و لوازم و ثمرات صحیحی خواهد داشت. 💠به عنوان مثال مرحوم علامه ذیل «آیه 188 سورۀ بقره» در مورد مفهوم حق و ملک و کیفیت به وجود آمدن این مفاهیم در میان عرف چنین سخن می گوید: « كل ما بين أيدينا من الموجودات المكونة، و منها النبات و الحيوان و الإنسان، فإنه يتصرف في الخارج عن دائرة وجوده مما يمكن أن ينتفع به في إبقاء وجوده لحفظ وجوده و بقائه، فلا خبر في الوجود عن موجود غير فعال، و لا خبر عن فعل يفعله فاعله لا لنفع يعود إليه، فهذه أنواع النبات تفعل ما تفعل لتنتفع به لبقائها و نشوئها و توليد مثلها، و كذلك أقسام الحيوان و الإنسان تفعل ما تفعل لتنتفع به بوجه و لو انتفاعا خياليا أو عقليا، فهذا مما لا شبهة فيه.» المیزان، ج2، ص53 توضیح آنکه مرحوم علامه می فرماید تمام افعال و تصرفاتی که موجودات زنده (اعم از گیاه و حیوان و انسان) خارج از دایرۀ وجودی خود انجام می دهند، همه و همه به خاطر تحصیل منفعتی است که به خود آن ها برگردد. و می فرماید که چنین مساله ای بدیهی بوده و مما لا شبهة فیه است. 📌 ادامه👇
📌 ادامه👆 🔵اصل اختصاص 🔸ایشان در ادامه، یک مساله و حلقۀ بدیهی دیگر را بر آن مسالۀ بدیهی سابق سوار می کنند: این موجودات زنده با غریزه طبیعی و شعوری خدا دادی خود، می فهمند که به دست آوردن منفعت به صورت کامل حاصل نمی شود مگر با اختصاص دادن آن منافع به خود. به این صورت که فعل و تصرف در آن چیزی که موجب نفع می شود را به خود اختصاص داده و از فاعل های دیگر جلوگیری کند : «و هذه الفواعل التكوينية تدرك بالغريزة الطبيعية، و الحيوان و الإنسان بالشعور الغريزي أن التصرف في المادة لرفع الحاجة الطبيعية و الانتفاع في حفظ الوجود و البقاء لا يتم للواحد منها إلا مع الاختصاص بمعنى أن الفعل الواحد لا يقوم بفاعلين (فهذا حاصل الأمر و ملاكه) و لذلك فالفاعل من الإنسان أو ما ندرك ملاك أفعاله فإنه يمنع عن المداخلة في أمره و التصرف فيما يريد هو التصرف فيه، و هذا أصل الاختصاص الذي لا يتوقف في اعتباره إنسان». الميزان ج2، ص: 54 🔹ایشان تنازع و مشاجرات موجودات و سلاح هایی که آفرینش در بدن آنان تعبیه کرده است را شاهد بر این اصل اختصاص می گیرند: «و يشهد به ما نشاهده من تنازع الحيوان فيما حازه من عش أو كن أو وكر أو ما اصطاده أو وجده، مما يتغذى به أو ما ألفه من زوج و نحو ذلك، و ما نشاهده من فيما حازوه من غذاء و نحوه حتى على الثدي» 💠«ملک» نوعی اختصاص در عرصۀ اجتماع 🔹مرحوم علامه بعد از اینکه اصلی به نام اصالة الإختصاص را در میان موجودات -اعم از گیاه و حیوان و انسان- تبیین کردند، در مرحلۀ بعد وجهۀ نظر خود را به انسان برگردانده و وارد بُعد اجتماعی انسان می شود. بدین بیان: انسان به حکم فطرت و غریزه وارد زندگی اجتماعی می شود. لکن ورود به زندگی اجتماعی موجب از بین رفته آن اعتبار قبل الإجتماع (اصل اختصاص) نمی شود. زیرا همان اندازه که اجتماعی بودن انسان فطری است، اصل اختصاص هم برای او یک مسالۀ فطری و غریزی است. در تقابل میان دو مسالۀ فطری، هیچگاه یکی از دو طرف از بین نمی روند بلکه با اصلاح و سر و سامان دادن، آن دو را در کنار هم نگه می دارد. از این رو ورود انسان در فضای زندگی اجتماعی موجب از بین رفتن اصل اختصاص نمی شود بلکه با سر و سامان دادن، آن را به یکی از قوانین و نوامیس اجتماعی تبدیل کرده و با تنویع آن را به صورت های مختلفی در می آورد. به این صورت که اگر ، آن را «ملک» و اگر ، آن را «حق» می نامد. و به همین شکل تنویع های دیگری انجام می دهد: « ثم إن ورود الإنسان في ساحة الاجتماع بحكم فطرته و قضاء غريزته لا يستحكم به إلا ما أدركه بأصل الفطرة إجمالا، و لا يوجب إلا إصلاح ما كان وضعه أولا و ترتيبه و تعظيمه في صورة النواميس الاجتماعية الدائرة، و عند ذلك يتنوع الاختصاص الإجمالي المذكور أنواعا متفرقة ذوات أسام مختلفة فيسمى الاختصاص المالي بالملك و غيره بالحق و غير ذلك». المیزان، ج2، ص54 🔰از اینجا عمق و قدرت فقهی علامۀ طباطبایی«ره» آشکار شده و حقاً جای خالی حداقل یک اثر فقهی در میان آثار ایشان احساس می شود. اما ایشان مرد تکلیف بود و متناسب با نیاز زمانۀ قلم فرسایی می کرد. درود و رضوان الهی بر روان پاک و مطهّرشان باد. ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ از مراسلات @ejtehad_jame