💢 چه لزومی دارد که محافل عمومی ما حالت درسی نداشته باشد و سخنرانی، چیزی غیر از درس باشد؟
🔰 آیت الله سید علی خامنه ای
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
🔅من همیشه پیش خودم این جور فکر می کردم و می کنم که چه لزومی کرده است که محافل عمومی ما حالت درسی نداشته باشد و سخنرانی، چیزی غیر از درس باشد؟ چه مانعی دارد که در يك محفل عمومی، با جمعیت زیاد، افکاری که در مجلس آماده هستند برای شنیدن، آماده باشند برای شنیدن چیزهای مشکل و محتاج به تأمل و تفکر، عینا مثل کلاسی درس؟
🔅چه لزومی دارد که حتما در روز ماه رمضان؛ چون ماه رمضان است و دهانها روزه است، گوینده خودش را ملزم و ناچار ببیند که مطالب را سرگرم کننده تر و شیرین تر و توأم با مسائل تفریحی بیشتر بیان کند؟ چرا؟ تا کی ما باید در محافل و مجالس عمومی، امید بهتر و بالاتر و عمیق تر اندیشیدن را نداشته باشیم؟ چرا باید نداشته باشیم؟
#تبلیغ
#نقل از مراسلات
@ejtehad_jame
♻️حق و حکم از منظر علامۀ طباطبایی
🔰 عباس افروزی
💠یکی از دغدغه هایی که در علم فقه وجود دارد، تعاریفی است که در مورد مفاهیم فقهی مطرح می شود که آیا آن تعاریف، تعریف عرفی اند یا مباحث اصولی، فلسفی، کلامی بسان عینکی بر چشم فقهاء موجب شده مفاهیم فقهی را آنطور که باید، تعریف نکرده باشند.
❇️توضیح آنکه: در میان قواعد مختلف، یک قاعده محکم و بدیهی وجود دارد که «عناوین فقهی ملقات به عرف اند». یعنی عناوینی که در لسان آیات و روایات آمده، به عرف القاء شده است و در تبیین آن ها نباید از دید و نگرش عرفی خارج شد.
🔹ریشۀ نزاع در میان فقهاء این است که کدام یک از تعاریف، به عرف نزدیک تر بوده و آثار و لوازمش موجب خروج از فهم عرفی خارج نمی شود. بنابراین نباید چیزی غیر از دید بسیط و سادۀ عرفی در تحلیل و تبیین آن مفاهیم حاجب و مانع شود.
💠به عنوان مثال یکی از اشکالاتی که مرحوم امام «ره» به محقق اصفهانی «ره» درمورد تعریف و تبیین مفهوم «ملک» این است که ورود شما در باب مقولات عشر برای تحلیل و تبیین مفهوم عرفیِ ملک، از اساس اشتباه بوده، حال چه ملک را از مقوله جده بدانید چه از مقوله اضافه. چرا که در تحلیل و تبیین مفهوم مِلک، باید فهم عرف را ملاک قرار داد. در این تحلیل که شما مفهوم ملکیت را به وسیلۀ مقولۀ جده یا اضافه توضیح دهید، پنداشته اید عرف در ابتداء مقولات عشر را درک کرده و در قدم بعد به مفهوم ملکیت منتقل شده است! در حالی مقولات عشر بعد از سالیانی دراز به وسیلۀ ذهن دقیق و عمیق فلاسفه اثبات شده است! قطعا عرف مفهوم ملکیت را سابق از مقولات عشر درک کرده است. لذا نباید برای توضیح ملکیت دست به دامن مفاهیم نسبیه و مقولات عشر شد: «و أمّا الأمر الثاني: فقد يُقال: بأنّ المقام من قبيل استصحاب الشخصي، و لا يجري فيه استصحاب الكلّيّ؛ و ذلك لأنّ الملكيّة هو اعتبار المقولة؛ إمّا الجِدَة و إمّا الإضافة…..و الجواب عن ذلك: أنّ زمان اعتبار الملكية متقدّم على زمان كشف المقولات، و لازم اعتبار المقولة دركها، و ليس فليس...» كتاب البيع(تقرير قديرى)، ص: 59
✅روش علامه در تعریف مفاهیم فقهی
مرحوم علامۀ طباطبایی «ره» در تعریف مفاهیم فقهی روشی اتخاذ کرده که در آن روش چنین تحلیل و تبیین هایی از اساس سالبه به انتفاء موضوع می شوند.
🔸ایشان برای تحلیل و تبیین این مفاهیم، اولین مرحله ای که عرف انسانی از آن نشأت گرفته است را ملاک قرار می دهند. ایشان بنا بر قاعده «الإنسان جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» انسان را در وهلۀ اول انسانی ساده و بسیط می بیند که تمام قوای انسانی اش بالقوه بوده و بُعد حیوانی اش غلبه دارد. انسان در این وهله به حیوان بودن نزدیک تر است تا انسان بودن.
🔹از این رو مرحوم علامه برای تبیین و شرح چنین مفاهیمی، از مفاهیم روشن و پر واضحی-که حتی گیاهان و حیوانات نیز در آن مشترک اند- استفاده کرده و زنجیره وار این مفاهیم را روی هم چیده تا به مقصود نهایی برسد. چنین تعریفی که شروعش از ابده البدیهیات باشد، قطعا عرفی بوده و لوازم و ثمرات صحیحی خواهد داشت.
💠به عنوان مثال مرحوم علامه ذیل «آیه 188 سورۀ بقره» در مورد مفهوم حق و ملک و کیفیت به وجود آمدن این مفاهیم در میان عرف چنین سخن می گوید:
« كل ما بين أيدينا من الموجودات المكونة، و منها النبات و الحيوان و الإنسان، فإنه يتصرف في الخارج عن دائرة وجوده مما يمكن أن ينتفع به في إبقاء وجوده لحفظ وجوده و بقائه، فلا خبر في الوجود عن موجود غير فعال، و لا خبر عن فعل يفعله فاعله لا لنفع يعود إليه، فهذه أنواع النبات تفعل ما تفعل لتنتفع به لبقائها و نشوئها و توليد مثلها، و كذلك أقسام الحيوان و الإنسان تفعل ما تفعل لتنتفع به بوجه و لو انتفاعا خياليا أو عقليا، فهذا مما لا شبهة فيه.» المیزان، ج2، ص53
توضیح آنکه مرحوم علامه می فرماید تمام افعال و تصرفاتی که موجودات زنده (اعم از گیاه و حیوان و انسان) خارج از دایرۀ وجودی خود انجام می دهند، همه و همه به خاطر تحصیل منفعتی است که به خود آن ها برگردد. و می فرماید که چنین مساله ای بدیهی بوده و مما لا شبهة فیه است.
📌 ادامه👇
📌 ادامه👆
🔵اصل اختصاص
🔸ایشان در ادامه، یک مساله و حلقۀ بدیهی دیگر را بر آن مسالۀ بدیهی سابق سوار می کنند: این موجودات زنده با غریزه طبیعی و شعوری خدا دادی خود، می فهمند که به دست آوردن منفعت به صورت کامل حاصل نمی شود مگر با اختصاص دادن آن منافع به خود. به این صورت که فعل و تصرف در آن چیزی که موجب نفع می شود را به خود اختصاص داده و از فاعل های دیگر جلوگیری کند : «و هذه الفواعل التكوينية تدرك بالغريزة الطبيعية، و الحيوان و الإنسان بالشعور الغريزي أن التصرف في المادة لرفع الحاجة الطبيعية و الانتفاع في حفظ الوجود و البقاء لا يتم للواحد منها إلا مع الاختصاص بمعنى أن الفعل الواحد لا يقوم بفاعلين (فهذا حاصل الأمر و ملاكه) و لذلك فالفاعل من الإنسان أو ما ندرك ملاك أفعاله فإنه يمنع عن المداخلة في أمره و التصرف فيما يريد هو التصرف فيه، و هذا أصل الاختصاص الذي لا يتوقف في اعتباره إنسان». الميزان ج2، ص: 54
🔹ایشان تنازع و مشاجرات موجودات و سلاح هایی که آفرینش در بدن آنان تعبیه کرده است را شاهد بر این اصل اختصاص می گیرند: «و يشهد به ما نشاهده من تنازع الحيوان فيما حازه من عش أو كن أو وكر أو ما اصطاده أو وجده، مما يتغذى به أو ما ألفه من زوج و نحو ذلك، و ما نشاهده من #تشاجر_الأطفال فيما حازوه من غذاء و نحوه حتى #الرضيع_يشاجر_الرضيع على الثدي»
💠«ملک» نوعی اختصاص در عرصۀ اجتماع
🔹مرحوم علامه بعد از اینکه اصلی به نام اصالة الإختصاص را در میان موجودات -اعم از گیاه و حیوان و انسان- تبیین کردند، در مرحلۀ بعد وجهۀ نظر خود را به انسان برگردانده و وارد بُعد اجتماعی انسان می شود. بدین بیان: انسان به حکم فطرت و غریزه وارد زندگی اجتماعی می شود. لکن ورود به زندگی اجتماعی موجب از بین رفته آن اعتبار قبل الإجتماع (اصل اختصاص) نمی شود. زیرا همان اندازه که اجتماعی بودن انسان فطری است، اصل اختصاص هم برای او یک مسالۀ فطری و غریزی است. در تقابل میان دو مسالۀ فطری، هیچگاه یکی از دو طرف از بین نمی روند بلکه با اصلاح و سر و سامان دادن، آن دو را در کنار هم نگه می دارد. از این رو ورود انسان در فضای زندگی اجتماعی موجب از بین رفتن اصل اختصاص نمی شود بلکه با سر و سامان دادن، آن را به یکی از قوانین و نوامیس اجتماعی تبدیل کرده و با تنویع آن را به صورت های مختلفی در می آورد. به این صورت که اگر #اصل_اختصاص_در_مورد_مال_باشد، آن را «ملک» و اگر #در_مورد_غیر_مال_باشد، آن را «حق» می نامد. و به همین شکل تنویع های دیگری انجام می دهد: « ثم إن ورود الإنسان في ساحة الاجتماع بحكم فطرته و قضاء غريزته لا يستحكم به إلا ما أدركه بأصل الفطرة إجمالا، و لا يوجب إلا إصلاح ما كان وضعه أولا و ترتيبه و تعظيمه في صورة النواميس الاجتماعية الدائرة، و عند ذلك يتنوع الاختصاص الإجمالي المذكور أنواعا متفرقة ذوات أسام مختلفة فيسمى الاختصاص المالي بالملك و غيره بالحق و غير ذلك». المیزان، ج2، ص54
🔰از اینجا عمق و قدرت فقهی علامۀ طباطبایی«ره» آشکار شده و حقاً جای خالی حداقل یک اثر فقهی در میان آثار ایشان احساس می شود. اما ایشان مرد تکلیف بود و متناسب با نیاز زمانۀ قلم فرسایی می کرد. درود و رضوان الهی بر روان پاک و مطهّرشان باد.
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
#فقه
#نقل از مراسلات
@ejtehad_jame
🔴 حوزه اجتهاد را غلط معنا کرده است/ آینده #مرجعیت امری بینابین است/ دغدغههای فرهنگی را بروند از همان کسی مطالبه کنند که معادل بیش از 100 مؤسسه فرهنگی به او بودجه دادهاند
✔ حجت الاسلام دکتر #احمد_رهدار در گفتگو با برنامه چهارسو:
🔸 «جوامع امروز ارگانیک، پیچیده و کلان هستند و اداره آن مقتضی ظهور فقهی است به نام #فقه_نظام که بتواند نظامات کلان را درک کند.
🔹 به اعتقاد من حوزه #اجتهاد را غلط معنا کرده است. معنای اجتهاد فعلی این است که با متد و روش احکام را از متون و منابع استنباط کنیم، اما بنده معتقدم اجتهاد فقط استنباط احکام از منابع نیست، بلکه علاوه بر آن توانمندی استمرار و #تحقق و #عینیت_بخشیدن به امر مستنبط است.
🔸 علم در #دیالکتیک با #عینیت تولید میشود. فقیه تا عرصه اجرا را درنیابد، درک وجدانی و عینی نخواهد داشت.
🔹 فقیه قرار است #مدیر باشد، نه اینکه لزوماً در همه زمینه ها #متخصص باشد. مدیریت اسلامی در خود مبانی فقه وجود دارد و انشعاب های تخصصی هم اگر هست از همان دین گرفته شده است.
🔸 من غرب را دستکم نگرفتهام و نمیگیرم، اما اینکه #مدرنیته هژمون عالم ما شده است، به این معنا نیست که ظرفیتهای عالم اسلامی برای مواجهه و #تصرف در آن قفل شده است.
🔹 غیبت امام زمان(عج) موانع گوناگون ایجاد میکند، اما بنده به آنچه که آقای #مهدی_نصیری درباره غیبت معصوم تقریر می کند، قائل نیستم. حتی دیدگاه برخی مستشرقین هم نسبت به دوره غیبت بسی فعال تر از تقریری است که افرادی مانند ایشان دارند.
🔸 در چند سال اخیر آمارهایی با عنوان بودجه نهادهای حوزوی منتشر شد، اما بعداً مشخص گردید #دروغ است و مسئول مربوطه در حد وزیر رسماً آمد و عذرخواهی کرد، اما این خبر را در هیچ کدام از رسانه ها منعکس نکردند.
🔹 #پژوهشگاه_فقه_نظام به علت فقدان بودجه در آستانه تعطیلی است. بروید ببینید آنجا چگونه اداره می شود.
🔸 به یک فرد بودجه ای اختصاص داده اند که معادل بودجه بیش از صد موسسه فرهنگی قم است. الان هم بروند دغدغه های فرهنگی را از همان فرد مطالبه کنند.
🔹 یک جاهایی هم وزرا بلدند که چگونه بر سر حوزه و نظام کلاه بگذارند. #وزارت_نفت ادعا کرده است که شورای عالی فقهی دارد، اما با بررسی مشخص شد فقط یک نفر است، آن هم یک طلبه پایه هفت.
🔸 #آینده_مرجعیت در نسل بعدی حوزه امری بینابین است، البته با غلبه نسل سنتی. #جریان_سنتی امروز در قم هژمونی است، اما جامعه هم تا جایی صبر می کند و احترام می گذارد و پیشبینی من این است که این جریان به زودی نه از درون حوزه بلکه از درون اجتماع #منکوب خواهد شد.»
📹 مشاهده فیلم کامل مصاحبه:
aparat.com/v/h5sYA
⭕ @ejtehad_jame
🌀 نظر حضرت امام(ره) درباره مرجعیت
🖋 هادی چیتساز
🔹 حضرت امام(ره) در #منشور_روحانیت، علاوه بر تخصص در فقه و اصول و سایر علوم حوزوی، شرایط دیگری را برای مجتهد می شمارند که عبارتند از:
۱. احاطه به مسائل زمان خود
۲. تخصص در مسائل سیاسی و اظهار نظر سنجیده
۳. آشنايى به روش برخورد با حيله ها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان،
۴. داشتن بصيرت و ديد اقتصادى،
۵. اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان،
۶. شناخت سياستها و حتى سياسيون و فرمولهاى ديكته شده آنان؛
۷. درك موقعيت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمايه دارى و كمونيزم؛
۸. زيركى و هوش و فراست هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غير اسلامى
۹. خلوص و تقوا و زهدى كه در خور شأن مجتهد است
۱۰. مدير و مدبر
۱۱. نگاه حکومتی به فقه
(صحيفه امام، ج۲۱، ص۲۸۹)
❓ اکنون جای این سؤالات است،
حضراتی که سودای مرجعیت دارند، به غیر از کارهای علمی حوزوی، چه سابقه ای در این شرایط دارند؟ مدیریت و مدبریت آنها کجا آزموده شده است؟
اگر در مسائل اقتصادی بصیرت دارند، چرا در مسئله FATF موضعی نگرفتند؟ یا چرا تا کنون در راستای تحقق نظریه اقتصاد مقاومتی، اعم از فعالیت علمی یا حمایتی، کاری نکردهاند؟
اگر جریان شناسی سیاسی دارند و از فرمولهای سیاسیون باخبرند، چرا با اعضا فتنه دیدار کرده، یا با سکوتشان از آنها حمایت می کنند؟
اگر نگاه حکومتی به فقه دارند، چرا با لیبرالها و سکولارها دیدار می کنند؟
🔹 جواب این سوالها، همان شاخص هایی هستند که ردای مرجعیت را هرگز اندازه تن سوداگران مرجعیت نمی داند. غیر از این است که می خواهند برای مرجعیت آینده، همه را از خودشان راضی نگه دارند؟ اینکه به سادگی از کنار این همه مسئله در جامعه می گذرند، تا نکند به کسی بربخورد، نباید ما را مشکوک کند؟
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
@ejtehad_jame
💢وظایف فقیه؛ از رسالهنویسی تا اداره جهان بشریت
با نگاهی به صحنه امروز حوزه علمیه قم اقلیتی از حوزویان را میبینیم که سقف فعالیتهای فقیه را پرداختن به فقه فردی میدانند و بر خلاف سنّت مراجع عظام فعلی حفظهمالله و گذشتگان از علمای صالح سلف، با وجود آنکه مراجع مسلم در قید حیاتاند دست به #چاپ_رساله و پاسخ به استفتائات و تلاش برای تصدّی #پست_و_مقام مرجعیت میزنند.
ورای اهداف و آثار ناپسند این فعالیتها؛ آیا واقعا سقف انتظاراتی که اسلام از فقها دارد چاپ رساله و پاسخ به استفتاء است؟ اساسا #هویت_حقیقی_فقیه از دیدگاه اسلام چیست؟ پاسخ به این سؤال را از نامه مجاهد فقید؛آیتالله #ربانی_شیرازی رحمهالله میخوانیم. نامهای که چند ماه پس از طرح حکومت اسلامی توسط امام، برای حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی نوشته و دیدگاههای خود را درباره حکومت اسلامی و جایگاه فقیه در این حکومت بیان داشتند.همچنین این نامه تفاوت سطح فکری یاران امام با حوزویان غیرانقلابی مشخص میکند. بخشی از این نامه را مرور میکنیم:
📜«... #فقیه_کیست؟ آیا ولایت و حکومت جهانی اسلام برای همین فقهایی است که ذکر شده [است]؟ نه. فقیه در کتاب و سنت و در صدر اسلام به معنی امروزی نیست.
«تفقه فی الدین» صرف دانستن احکام و از لحاظ حقوقی نیست، تفقه در دین، فهم در دین به معنی وسیع کلمه است. دینی که میخواهد نه به کره زمین بلکه بر سایر کرات فرمانروایی کند، فهم این دین از لحاظ ایدئولوژی، اقتصادی، نظامی، سیاسی و بالجمله تمام شئونی که بر جامعه از حیث اخلاق، معارف، سیاست، روابط اجتماعی، اقتصاد و غیر حکومت میکند، فهم این شئون تفقه در دین است، عالم به این شئون فقیه است، العلماء ورثة الانبیاء الفقها خلفاء الرسول ...
اگر بخواهیم بگوییم فقیه [صرفا یک] حقوقدان [است]، آن هم این حقوقدانهایی که میشناسیم، زعامت اسلام را کوچک کردهایم، حکومت اسلامی را به صورت کدخدایی درآوردهایم، یک حقوقدان نمیتواند بر جامعه کوچکی چه برسد به جامعه بزرگی که یک جزئش کره ارض است ...حکومت کند، بلکه جهانبینی میتواند حکومت کند. رئیس جمهور آمریکا با اعوان، انصار و و متخصصین، نقشه کره زمین را بررسی میکند و امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن را تجزیه و تحلیل میکند. حاکم اسلامی باید جهانبینی داشته باشد و بتواند امور جهان را تجزیه، تحلیل و تدبیر نماید، پس اول شرط حاکم جهانبینی است و فقیهی حاکم است که جهانبین باشد.
فقیه علاوه بر جهانبینی شرط است جهانگیر باشد، چون مأمور به تشکیل #حکومت_اسلامی در زمین است و کلیه حکومتها را غاصب و باطل میداند و در قرآن و سنت اشارات زیادی به این شرط است « و زاده بسطة فی العلم و الجسم ».
فقیه باید به فنون جهانداری آشنا باشد و عدالت جزئی از این شرط است. پس ما حصل شرایط حاکم در همین سه شرط دور میزند:
1. جهانبینی
2. جهانگیری
3. جهانداری.»(نهضت امام خمینی ج2 ص755-747)
@ejtehad_jame
com.talieenoor.asarallameh-1.apk
42.59M
دایرةالمعارف قرآن کریم
@ejtehad_jame
اخلاق جمعی.pdf
910.5K
اخلاق جمعی(باز خوانی روایات اهلبیت علیهم السلام درباره اخلاق جمعی و تشکیلاتی)
@ejtehad_jame
احادیث معنوی
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله أنفقي و لا تُحصي فيُحصى اللَّه عليك و لا توعي فيوعى اللَّه عليك.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خرج كن و حساب مكن كه خدا بر تو حساب كند و بخل مورز كه خدا بر تو بخل ورزد.
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله تُفَتَّح أبوابُ السّماء نصفَ اللّيل فيُنادي منادٍ: هَل مِن داعٍ فيُستَجاب له؟
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: نيمه شب درهاى آسمان را بگشايند و يكى ندا كند آيا كسى هست دعا كند تا مستجاب شود؟
👈. الإمامالباقر علیه السلام :الصَّدَقةُ یَومَ الجُمُعةِ تُضاعَفُ، لفَضلِ یَومِ الجُمُعةِ علی غَیرهِ من الأیّامِ.
امامباقر علیه السلام فرمودند: در روز جمعه (ثواب) صدقه دو چندان مىشود, زيرا روز جمعه بر ديگر روزها فضيلت دارد.
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله ثلاث من كنّ فيه نشر اللَّه تعالى عليه كنفه و أدخله جنّته: رفق بالضّعيف و شفقة على- الوالدين و الإحسان إلى- المملوك.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: سه چيز است كه در هر كه باشد خداوند وى را پناه دهد و ببهشت برد، مدارا با ناتوان و مهربانى با پدر و مادر و نيكى با زير دست.
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله إنّ اللَّه تعالى يحبّ المداومة على الإخاء القديم فداوموا.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خداوند ادامه دوستى ديرينه را دوست دارد، بنابراين دوستى ديرينه را ادامه دهيد.
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله تنظّفوا بكلّ ما استطعتم فإنّ اللَّه تعالى بنى الإسلام على النّظافة و لن يدخل الجنّة إلّا كلّ نظيف.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر چه مى توانيد پاكيزه باشيد زيرا خداوند اسلام را بر پاكيزگى نهاده و جز مردم پاكيزه كسى ببهشت نميرود.
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله أفضلكم إيمانا أحسنكم أخلاقا.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كس از شما اخلاقش نيكتر، ايمانش بهتر است.
قال رسولالله صلی الله علیه وآله حسن الخلق خلق اللَّه الأعظم.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: نيكخوئى خلق بزرگ خداوند است.
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله إنّ اللَّه تعالى يقول يوم القيامة يا ابن آدم مرضت فلم تعدني، قال يا ربّ كيف أعودك و أنت ربّ العالمين؟ قال أما علمت أنّ عبدي فلانا مرض فلم تعده؟
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خداوند روز رستاخيز گويد آدميزاد! بيمار شدم مرا عيادت نكردى؟ گويد خدايا چگونه ترا كه پروردگار جهانيانى عيادت كنم گويد مگر نمىدانى كه فلان بنده من بيمار بود؛ چرا او را عيادت نكردى؟
@ejtehad_jame
com.talieenoor.asarallameh-1.apk
42.59M
نرم افزار مجموعه آثار علامه طباطبایی(رضوان الله علیه)
@ejtehad_jame
‼️موردی که فقط قضای روزه واجب است
🔷کسی که در روز ماه رمضان نیت روزه نمیکند، یا از روی ریا روزه میگیرد ولی هیچیک از کارهایی را که موجب باطل شدن روزه است انجام نمیدهد قضای آن روز بر او واجب است، ولی کفاره واجب نیست.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @ejtehad_jame