eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
359 دنبال‌کننده
1هزار عکس
210 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه مطلب قبل... 🔻 در يک ضلع اين مثلث، علم است، ضلع ديگر آن عالم است. چه کرده اي که چه استفاده اي بکني از آن ادراکات خود؟ چگونه اينها را جمع کردي؟ آيا بخش پرورشي، بخش تربيتي، بخش محتوايي، بخش معنوي در پذيرش تو دخيل بود؟ 🔸 آن به آن که داشتي حس هاي خود را به کار مي انداختي و چشم تو روي کتاب مطلبی را مي خواند کجا آن را قرار مي دادي در سِير طولاني عبور اين قضيه از قوه واهمه تا برسد به حافظه که راهي طولاني است؟ 🔹 نسبت خود تو با نفس تو چيست؟ نسبت خود تو و نفس تو با صدق چيست؟ نسبت خود تو و نفس تو با تهذيب چيست؟ نسبت خود تو و نفس تو با ادراکات تو چيست؟ وقتي انسان دارد از خيابان رد مي شود مي تواند خيلي چيزها را ببيند ولي چه فيلتري گذاشته بودي، چگونه نگاه کردي؟ با کدام خط تراز محاسبه کردي؟ چگونه به باطن خويشتن انتقال دادي و در کجا آن را قرار دادي؟ در چه جايگاهي از ايمان هستي؟ 🔸 اينها اموري است که در ضلع ديگر بين علم و عالم، بين فرد و داشته هایش بايد ملاحظه بشود تا جواب بگيريد. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 علم هم ابزار دست ماست. در گام هاي پايين تر و معمول و متداول اگر ما در کسب علم داريم کوشش مي کنيم در بخش پرورشي و تربيتي نیز بايد خود را بسازيم. 🔸 اولا علم غذا است، سراغ چه غذايي رفته ايم؟ و حالا که مي خواهيم تغذيه بشويم مراقبت هاي ويژه هم داشته باشيم که با اين غذا پرورش پيدا بکنيم، رشد پيدا بکنيم و اين باب براي همه باز است، ولی صدق مي خواهد، راست گفتن مي خواهد. 🔹 اگر فردي دنبال حقيقت علم است، راستگويي او اين است که مواظبت هاي خود را داشته باشد، نگذارد نفسانيات در کارهاي او دخيل بشود، چه از شهوت و چه از غضب و چه از دنياطلبي؛ بخش هاي ويژه عبادتي را ملتزم باشد، براي هر کسي سخت است سحر از بستر خواب بلند شود، مخصوصا در شرایط فعلی، اما آن کسي راست مي گويد که اهتمام دارد، آن کسي راست مي گويد که اگر ديد سحر بيدار نمي شود دنبال علل و اسباب آن بر مي آيد. اگر ديد تلويزيون یا مهماني و... باعث شده، شروع مي کند به مديريت کردن. 🔸 سحر داشتن گاهي مديريت شبانه روز مي خواهد و اصلا اين هنر سلوک است که انسان را احيا مي کند، مديريت را به او ياد مي دهد. که اول برای بیداری سحر و بعد برای حال سحر برنامه های روز و وقت خواب خود را مدیریت کند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 👉 @ejtehad_jame
پله پله تا اجتهاد جامع
#عمل #علم #سحر #صدق #سلوک 💠 رابطه عمل با عامل 🔻 حرکت عملي به سمت مرکز ادراکات يعني نفس، و يافتن
نکته: اگر سخنران، خودساخته و مهذب نباشد و اهل معنویت نباشد و اخلاص نداشته باشد چونان ساحری ست که با بیانات زیبا و جذاب خود به ساحری مشغول است و فقط خیال مخاطب را گرم میکند طوری که مخاطب در اثر جذابیت خیالی کلام او جوگیر شده و تصمیم به اصلاح خود میگیرد و عزم و اراده می کند تا خود را تغییر دهد اما بعد مدت کوتاهی می بینیم رها کرده، یک طرف قضیه ممکن است ضعف اراده خودش باشد و سسنی و کم کاری خودش، اما به جد یه طرف قضیه به سخنران برمیگردد که آیا خیال او را گرم کرده یا قلب و دل او را. خلاصه: عصای موسوی به دست گرفته ایم یا سحر ساحری. اولی «فالقی السحرةساجدین »را به دنبال دارد و دومی فقط«سحروا اعین الناس و استرهبوهم.. »
سخنرانی حجت الاسلام ناصری در جمع طلاب پایه1 در تاریخ 198.8.13.mp3
4.33M
🎧 موضوع: راه و رسم طلبگی (مخصوص طلاب، بسیار قابل استفاده) 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۸/۸/۱۳ ⏱ زمان: ۱۵ دقیقه 📍 در جمع طلاب مدرسه علمیه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان 🔺 @ejtehad_jame
📺روز جهانی تلویزیون/۱ 💠امام خمینی: ‼️اگر صداوسیما انحراف داشته باشد آنوقت همه ملت را به انحراف میکشاند! ۵۸/۶/۱۷ ‼️من همیشه از رادیو و تلویزیون نگرانی داشته‌ام چراکه یک رسانه عمومی است و این رسانه باید اصلاح بشود البته نه اینکه بگوییم اخبار و برنامه‌ها سانسور بشود ما میگوییم باید بر طبق اسلام و ملت باشد! ۵۹/۲/۳۱ 💠رهبرانقلاب ‼️تحول در سینما و تلویزیون بدون اصلاح پایه‌های معرفتی علوم انسانی غربی امکان‌پذیر نیست و اصلاح این پایه‌ها نیز در گرو ارتباط مؤثر با حوزه‌های ‌علمیه و علمای ‌دین است! ۹۱/۱۲/۱ ‼️بشدت توجه کنید که چهره‌پردازیهای ناصالح در صدا و سیما انجام نگیرد. من گاهی دیده‌ام انسانهایی که هیچ ارزش علمی و هنری ندارند، در صدا و سیما با پول مردم چهره‌پردازی میشوند؛ کسیکه در رشته‌ی خودش این‌قدر ارزشمند نیست او را می‌آورند و یکی دو ساعت از وقت تلویزیون را به زندگی و خانواده‌ی و به گذشته‌ی سرتاپا کم‌ارزش او مصروف میکنند؛ این الگوسازی منفی است! ۸۳/۹/۱۱ از جهادتبیینی @ejtehad_jame
💠رهبرانقلاب ‼️در هر اجتماعی انسانهای ناامیدی هستند که از هر حرکت اجتماعی که پیش بیاید، مأیوسند. میگوییم آقا، بیایید این کار کنیم. مدرسه بسازیم، کار فرهنگی را کنیم؛ میگویند آقا، فایده ندارد. آیا در جامعه ما، چنین تیپی وجود دارد یا نه؟ در دوران مبارزات در زمان رژیم گذشته این تیپ افراد، از بزرگترین مشکلهای ما بودند، اینها برای ما از دشمن، دشمنتر بودند! برای خاطر اینکه با زبان دلسوزیِ نمیشود، افراد را متفرق میکردند و نمیگذاشتند ما کار کنیم. جوانان را با هزار زحمت جایی جمع میکردیم؛ اینها میآمدند و با آن نفس سردشان، آنها را متفرق میکردند. اتفاقاً این تیپ در یکی از کارهای تلویزیون هم هست. همان نمایش سفرنامه گالیور که من کتابش را هم خوانده‌ام. در سفرهای گالیور، یکی از آن چهار تا بچه هست، که هر کاری میگویند، میگوید آقا، نمیشود. انصافاً صدای خوبی هم برایش انتخاب شده است! هر چه گفته میشود، میگوید: آقا، فایده ندارد. نمیشود. من میدانستم! این، یک تیپ مضرّ اجتماعی است! ۷۱/۱۰/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️از عوامل شکست مشروطیت در ایران اینبودکه متدیّنین بعد از مدتی احساس کردند کأنّه کار به سمت بی‌دینی پیش میرود. جنجال زیاد مطبوعاتی که آن وقت همه انگیزه خودشان را این قرار داده بودند که به مقدّسات دینی حمله کنند موجب شد که متدیّنین و علما که در صفوف اول مبارزه مشروطیت بودند، بتدریج دلسرد شدند و کنار نشستند. وقتی چنین شد، نهضت مشروطیت شکست خورد و دیکتاتورىِ رضاخانی به وجود آمد. این بسیار عبرت‌انگیز است! ۸۰/۵/۱۱ ازجهادتبیینی @ejtehad_jame
🏳️سالروز صلح امام‌حسن/۹ 💠امام حسن(ع): ‼️والله اگر بامعاویه صلح نمیکردم هیچ شیعه‌ای بر زمین نمیماند مگر آنکه کشته میشد! بحار ۴۴/۱ ‼️والله من حکومت را تسلیم معاویه نکردم جز آنکه یارانی نیافتم، میگویند دلشان با ماست لکن شمشیرشان بر ماست! بحار۴۴/۱۴۷ ‼️والله معاویه برایم بهتر ازشیعیان است،چراکه اگربا او بجنگم همینان مرا کتف بسته تحویل او میدهند پس در عزت صلح کنم بهتر است تا در اسارت مرا بکشد! بحار ۴۴/۲۰ 💠رهبرانقلاب ‼️در ماجرای صلح، امام حسن تنها ماند و اين تنهايي، تاريخ اسلام را تحت تأثير قرارداد. حادثه صلح امام حسن جزو حوادث تلخ تاريخ اسلام است و به نظر من، امام حسن از مظلومترين افراد است.۷۱/۱/۲۵ ‼️امیدواریم خداوند به همه ما بصیرتی عنایت کند، تا بتوانیم این بزرگوار را بشناسیم و نگذاریم پرده جهالت و غبار بدشناختی‌ای که تا مدتها بر چهره آن بزرگوار بوده، باقی بماند. یعنی حقیقت را باید همه بفهمند و بدانند که صلح امام مجتبی، همان‌قدر ارزش داشت که شهادت برادر بزرگوارش، امام حسین ارزش داشت. و همانقدر که آن شهادت به اسلام خدمت کرد، آن صلح هم همانقدر یا بیشتر به اسلام خدمت کرد. ۶۹/۱/۲۲ از جهادتبیینی @ejtehad_jame
🗓سالروز صلح امام حسن/١٠الف 💠رهبرانقلاب ‼️من گاهی این شک در ذهنم به وجود میآید که نکند بعضی از ما معممین، درست عمق و عظمت انقلاب و نظام را متوجه نشده باشیم! تشکیل یک حکومت براساس اسلام، چیز بسیار عظیمی است. انسان وقتی در عمق ماجرایی قرار دارد، عظمت آن را درک نمیکند. شما ملاحظه بفرمایید که بعد از سال ۴۱ هجری، یعنی سال صلح امام مجتبی تا دوران تشکیل نظام جمهوری اسلامی، یک روز حکومتی بر پایه اسلام، در حالیکه یک شخص عادل هم در رأس آن باشد، تشکیل نشده بود. البته مراتب دارد. یک وقت کسیکه در رأس حکومت قرار میگیرد، شخصیتی در حد معصوم یا دون معصوم است. یک وقت هم نوبت به روسیاهانی امثال بنده میرسد. به هرحال، قواره کلی، همان است. من و شما، حالا در چنین نظامی قرار داریم. این شوخی است!؟ این درست است که تا در یک گوشه، مختصر نابسامانی به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود، ریش بجنباند و یاوه بسراید که حالا هم مثل زمان فلان است!؟ این ناشی از نفهمیدن و عدم معرفتِ نعمتِ خدا نیست!؟ امروز هر کس با جمهوری اسلامی سرسنگین باشد، کافر به نعمت الله است. البته کافر به نعمت الله، به معنای کافر بالله نیست. کافر نعمت است، و کفر نعمت، از گناهان بزرگ است. خدا کند که ما دچار چنین گناهی نشویم. ۷۲/۵/۵ از جهادتبیینی @ejtehad_jame
💠 استدلال هشام با استمداد از امام صادق علیه السلام 🔻 یحیی برمکی مي‌خواست جلو خلیفه، هشام از شاگردان امام صادق را بکوبد از او پرسید: شما که هر سؤالي از تو بکنند [جواب مي‌دهي] بگو ببینم عباس و اميرالمؤمنين که براي مخاصمه نزد ابوبکر رفتند حق با کدام بود؟ 🔸 مي‌خواست هشام را گير بيندازد؛ چون از طرفي هشام شيعه محکم و معتقد به اميرالمؤمنين عليه السلام بود و طرف دیگر عباس بود که بني العباس [به او منتهي مي‌شوند] و اسباب دردسر مي‌شد. پرسید: در اين مخاصمه بین اميرالمؤمنين و عباس کدام حق بودند و کدام باطل؟ 🔹 هشام مي‌گويد: اين سؤال تا به حال به ذهن من نيامده بود و من يک دفعه متحير شدم که اگر بگويم عباس بر باطل بوده اين گردن من را مي‌زند... ظاهرا می گويد: در همان لحظه متوجه امام صادق عليه السلام شدم یادم آمد که حضرت يک بار به من فرمودند: «هشام تو مؤيد به روح القدس هستي مادامي که نظرت باشد که از ما دفاع کني!» تا اين به دلم خطور کرد دلم روشن شد و يک چيزي به يادم آمد، 🔸 يادم افتاد به مخاصمه دو ملکي که نزد داود رفتند. (سوره صاد/۲۲) گفتم: جناب يحيي دو ملکي که خدمت جناب داود رفتند اينها حتماً بايد يکي‌ بر باطل باشد؟ يا اينکه راه سومي دارد؟ گفت: چطور؟ گفتم: اينها آمده بودند يک تذکري به داود بدهند. اميرالمؤمنين عليه السلام و عباس نیز رفتند نزد ابوبکر که فقط تذکر بدهند که ارثي نصيب ما هست و هر دو بر حق بودند. خلیفه خيلي خوشش آمد از اين نحو استدلال کردن و گفت: احسنت! ( ر.ک: الفهرست شیخ طوسی، باب هشام.) ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 👉 @avaymarefat
🗓سالروز شهادت آیةالله مدرس/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️ایمان دینی باید با معرفت همراه باشد؛ معرفت دینی چیست؟ همین مطلب مشهوری که مرحوم مدرّس فرمود دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست و امام بزرگوار ما نیز همین معنا را هم گفت و هم عملی کرد، این معرفت دینی باید تحقّق پیدا بکند وَالّا فقط اسم دین و عمّامه به سری ماها که کاری نمیکند؛ باید حقیقتاً حرکت کنیم! ۹۵/۱۰/۱۹ ‼️جدایی دين از سياست حرف امروز نيست، اين حرف، ۱۵۰سال ريشه دارد؛ پدر برجسته‌ترين زبدگان اين كشور در راه مبارزه براى نفی اين فكر درآمد؛ هزاران جان پاک در اين راه شهيد شدند. مدرس به آن عظمت سينه را براى اين قضيه سپر كرد؛ اصلا مشروطيت ايران براى همين پيش آمد، اگرچه بعد منحرفش كردند و آن را از دست مردم قاپيدند! ۸۲/۳/۷ # نقل از جهادتبیینی @ejtehad_jame
🗓سالروزشهادت آیةالله مدرس/۱ 💠جمله مشهور شهید مدرس، 🏳دیانت‌ما عین سیاست‌ماست 🏳سیاست‌ما عین دیانت‌ماست 🏳درپی اعتراضشان به انفعال 🏴نخست‌وزیر حسن مستوفی 🏴درمقابل تهاجم ارتش روس: ‼️دیانت ما عین سیاست ماست، سیاست ما عین دیانت ماست؛ ما با همه دوست‌ایم مادامی که با ما دوست باشند و متعرض ما نباشند همان قِسم که اسلام به ما دستورالعمل داده رفتار میکنیم، اگر یک کسی از سر حد ایران بدون اجازهٔ دولت ایران پایش را بگذارد در ایران و ما قدرت داشته باشیم او را با تیر می‌زنیم و هیچ نمی‌بینیم که کلاه پوستی سرش است یا عمامه یا شاپو، بعد که گلوله خورد دست میکنم ببینم ختنه شده است یا نه، اگر ختنه شده است بر او نماز کرده و دفنش میکنیم و الا که هیچ! کتاب مدرس، قهرمان آزادی ۱/۲۰۹ # نقل از جهادتبیینی @ejtehad_jame
🔰 معنای مستضعفین در عبارت بسیج مستضعفین چیست؟ 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار بسیجیان: 🔹 اسم شما نیروی مقاومت بسیج مستضعفین است. «مستضعفین» چه کسانی هستند؟ برخی مستضعفین را به اقشار آسیب‌پذیر معنا میکنند. 🔹 قرآن میگوید مستضعفین یعنی ائمه و پیشوایان بالقوه‌ی عالَم بشریت و کسانی که وارثان همه‌ی موجودی زمین خواهند بود. 🔺 مستضعفین یعنی کسانی که بالقوه صاحب وراثت آدم و خلیفةالله در زمین هستند و امام و پیشوای بشریت هستند. ۹۸/۹/۶ 🏷 💻 @Khamenei_ir
🔸نظر اسلام در مورد 🔸اگر مانند جوامع غربی به بچّه‌ها آموزش بدهیم چه می‌شود؟ استاد : 🔹در جوامع غربی از سنّ پایین در مهدهای کودک به بچّه‌ها آموزش می‌دهند و مثلاً به بچّه می‌گویند: «این عضو خصوصی توست» یا «اگر کسی به سمتت آمد جیغ بزن» آیا این‌ها واقعاً می‌تواند برای یک کودک پاسخ‌گو باشد و او را مصون نگه دارد؟ در جوامع غربی پاسخ‌گویی ایجاد نشد و نتوانستند از این آموزش‌ها پاسخ بگیرند و شما می‌بینید در کشورهایی غربی کودک‌آزاری به شکل وسیعی اتّفاق می‌افتد. متأسفانه کار به جایی کشیده شده که حتّی به دخترهای 10-12 ساله راهکارهای پیش‌گیری را یاد می‌دهند که دچار بیماری‌هایی مثل HIV نشوند یا در دوران نوجوانی باردار نشوند. ببینید این آموزش‌ها جواب نداد، فقط در کشور آمریکا بر اساس آماری که وجود دارد یعنی آماری که خودشان می‌دهند90 درصد دانش‌آموزان تا قبل از فارغ‌التحصیل شدن روابط غیراخلاقی را تجربه می‌کنند. مگر این‌ها آموزش نمی‌دادند پس چرا این‌گونه شد؟ 🔹نکاتی وجود دارد که اسلام به آن‌ها بسیار توجّه کرده است: 1️⃣ آستانه‌ی تحمّل و کنترل بچّه‌ها پایین است. من از کسانی که این موضوع را به بچّه‌هایشان آموزش داده‌اند می‌پرسم "آیا بچّه‌ها نسبت به این موضوع کنجاوی نمی‌کنند یا این‌که بیش‌تر کنجکاوی می‌کنند؟" این طور نیست که وقتی به یک بچّه آموزش بدهیم این عضو خصوصی توست دیگر تمام شود و بزرگ‌تر ها بگویند: «این بچّه بلد است و ما دیگر به او آزاری نمی‌رسانیم.» 2️⃣ در روایتی از وجود پیامبر اکرم (ص) آمده که: با مخاطب خود به اندازه‌ی درک و فهم او سخن بگویید. بنابراین طبق این فرموده قطعاً کودک زیر 7-8 سال درک درستی از مسائل جنسی ندارد و اگر او را وارد این فضاها کنیم بچه دچار آسیب و بلوغ زودرس خواهد شد. بلوغ جسمی و جنسی باید هم‌زمان با بلوغ عقلی باشد، مثلاً انسان‌های بالغ و کامل و زن و شوهرهایی که ازدواج کرده‌اند با خصوصی‌ترین مسائل آشنا هستند، امّا آن را هیچ‌جا جار نمی‌زنند و مطرح نمی‌کنند چون عقلانیّت و رشدِ عقلی‌شان، این اطّلاعات را کنترل می‌کند. 🔸اسلام چه توصیه‌ای دارد؟ 🔹آنچه که اسلام می‌گوید بحث "مراقبت و پیش‌گیری" است. در این‌جا پیش‌گیری بسیار مهم‌تر از درمان است و پیش‌گیری یعنی سعی کنیم که بچّه‌ها -مخصوصاً در 7 سال اوّل- در معرض سؤال قرار نگیرند. اسلام 3 نوع مراقبت را در این زمینه توصیه می‌کند: 1️⃣ کنترل محیطی: محیط پاکی را برای بچّه‌ها فراهم کنیم. مثلاً در روایتی آمده که "وقتی بچّه‌ها به سنّی رسیدند که توانستند موضوعی را توصیف کنند دیگر نباید در اتاق پدر و مادرشان بخوابند که اگر پدر و مادر حواسشان نبود بچّه بیدار است و رابطه‌ای از پدر و مادر را دید اگر زناکار شد غیر از خودتان را مزمّت نکنید." حتّی در روایت دیگری آمده است "اگر بچّه‌ها صدای نفس‌زدن پدر و مادر را بشنوند و از لحاظ اخلاقی آسیبی دیدند باید خودتان را مزّمت کنید یا در آیه‌ای از قرآن کریم آمده که "بچّه‌ها باید یاد بگیرند که در سه نوبت وقتی وارد اتاق پدر و مادر می‌شوند با اذن و اجازه وارد شوند" معلوم است که این‌ها مراقبت است. 2️⃣ کنترل کلامی: نباید صحبت‌‌های مربوط به این مسائل در حضور بچّه‌‌ها انجام شود، مثلاً خانم‌‌ها در حضور بچّه‌‌ها از مسائل مربوط به زایمان و ... سخن نگویند زیرا همین موجب ایجاد سؤال در ذهن بچّه می‌شود که ـزایمان یعنی چه؟» و ما او را با صحبتی که می‌کرده‌ایم در معرض سؤال قرار داده‌ایم و یکی از هوشمندی‌‌ها و دقّت والدین این است که محیط تربیتی را –حتّی کلامی را که رد و بدل می‌شود- کنترل کنند. 3️⃣ کنترل خود بچّه‌ها: بچّه‌‌ها واقعاً تا 7-8 سالگی میل جنسی ندارند، امّا کنجکاوی و کشف جنسیّت وجود دارد. خیلی باید دقّت کنیم بنابراین کودکان نباید در محیطی باشند که ما حضور نداریم. هرجا آن‌ها هستند ما هم باید باشیم و نظارت داشته باشیم حالا نظارت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و کنترل‌شده. یک موقع ما بچّه‌مان را به مهدی می‌بریم که می‌دانیم روی او نظارت دارند یا مثلاً بچّه به خانه‌ی همسایه می‌رود و ما می‌دانیم آن‌ها هم نظارت دارند. 🌐 rasanews.ir 🆔 @rasanewsagency
📌 دو جریان کلان در ایران کنونی فعالند جریان معتقد به کارایی نظام اسلامی و جریان معتقد به کارایی نظام استکباری؛ اصولگرا و اصلاح‌طلب در هر دو جریان وجود دارد 🆔 @gharar_a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| سوالات دانشجویان اسرائیلی در رابطه با #حوزه علمیه قم!!! 🔹از فلسفه ارسطو تا ملاصدرا، از شهریه تا خدمت سربازی طلبه‌ها! 🔹رابرت گلیو پاسخ میدهد! ♨️ پروفسور رابرت گلیو (Robert Gleave) دارای مدرک پروفسوری مطالعات عربی از دانشگاه اکستر 🔸وی محقق اسلامی و فقه شیعه 12 امامی است که مهمان بسیاری از نشست‌های تخصصی دینی در ایران است!!! 🆔 @gharar_a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| مرد هویت‌ساز 🔸 #میرزاکوچک_خان_جنگلی را بیشتر بشناسید 🆔 @rasanewsagency
📸 #عکس_نوشت| یکی از واجبات طلاب حوزه علمیه قم از نگاه رهبر انقلاب 🆔 @rasanewsagency
🔻عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: ⭕️ ۳۰ هزار مسجد فاقد امام جماعت روحانی است! حجت الاسلام والمسلمین سالک گفت: ما ۷۰ هزار مسجد در کشور داریم که ۳۰ هزار مسجد آن فاقد روحانی و امام جماعت است و حوزه وظیفه دارد برای آنها امام جماعت تربیت کند. ۱۷ آذر ۱۳۹۸ 🆔 @feghahat
فرق انتقاد و نق زدن از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی(دام ظله): فرض کنید فیلمی هست که ظاهر و قالب و پز انتقاد دارد - چون انتقاد چیز خوبی است دیگر - اما در واقع انتقاد نیست؛ نق زدن است. یک فرق اساسی وجود دارد بین انتقاد کردن و نق زدن. انتقاد کردن این است که شما یک نقطه‌ی منفی را پیدا کنید، با تکیه‌ی بر نقطه‌ی مثبتی که در این اثر نمایشی شما، در این داستان شما وجود دارد، آن نقطه‌ی منفی را نشان بدهید و مغلوب کنید. جانمایه‌ی یک اثر نمایشی طبعاً داستان است، قصه است، سرگذشت است. شما در این سرگذشت، یک قهرمان دارید، یک هدف دارید. این قهرمان دنبال یک هدفی است، با یک موانعی مبارزه میکند. شما چالش جدی و واقعی و عینیای را تصویر میکنید. مقصود این قهرمان این است که به آن هدف برسد و با این موانع مبارزه کند. این موانع، زشتیهایند. بالاخره در این داستان، این هنرمندی که این فیلمنامه را مینویسد یا این کارگردانی که کارگردانی میکند، میخواهند چه بکنند؟ میخواهند خروجی و محصول این مبارزه چه باشد؟ این خیلی مهم است. اگر محصول این مبارزه باید این باشد که در چالش خیر و شر، خیر بر شر فائق و غالب بیاید، پس بایستی شما حرکت خیر را، جریان خیر را توی این نمایش نشان بدهید. بله، حرکت شر را هم - ایرادی ندارد - نشان بدهید، اما معلوم بشود یک حرکت خیر وجود دارد که کاراکتر قهرمان دنبال آن است، برای آن مبارزه میکند، برای آن جانفشانی میکند؛ حتّی گاهی جانش را بر سر آن میگذارد، برای اینکه به آن هدف برسد. یعنی درست است که شما عیب و زشتی را نشان دادید، اما یک چیز بزرگتری را نشان دادید و آن، جهاد برای مبارزه‌ی با این زشتی است؛ این میشود انتقاد. من به عنوان یک روحانی و به عنوان یک مسئول در نظام جمهوری اسلامی، به شما عرض میکنم: اینجور انتقادی هیچ اشکال ندارد، بلکه مطلوب است؛ چون این انتقاد، جامعه را به سمت رفع نواقص پیش می‌برد و حرکت میدهد؛ این خوب است. اما یک وقت این نیست؛ نق زدن است. آدم یک نقطه‌ی منفی را بگیرد، همین طور هی بنا کند آن را تکرار کردن. مگر نقاط منفی و نقاط ضعف از یک جامعه رخت برمیبندد؟ مگر بکلی ریشه‌کن میشود؟ شما این را برداشتید، یک چیز دیگر هست. این که جهتی نشد برای یک هنرمند، این که هدفی نشد، این که امتیازی نیست، افتخاری نیست؛ همین طور انسان نق بزند، سیاه‌نمائی کند، یأس بپراکند. شما وقتی زشتی را نشان میدهید، اما آن عامل خیری را که بناست بر زشتی غلبه پیدا کند یا با آن مبارزه کند، نشان نمیدهید، در جامعه یأس پراکنده میشود و نومیدی به وجود می‌آید؛ فیلم شما را که طرف نگاه میکند، میگوید: خوب، چه فایده؟ با آن تأثیر عظیمی که فیلم دارد، اثر نمایشی دارد. من میگویم شما انتقاد کنید، منتها انتقاد به معنای واقعی کلمه؛ یعنی مبارزه و چالش خیر و شر را نشان بدهید تا معلوم شود که اگر این نقطه‌ی زشت و مردود در جامعه هست، اما انگیزه‌ای برای رفع آن وجود دارد، جریانی برای نابودی آن وجود دارد. اگر فقر را نشان میدهید، معنایش این نباشد که در جامعه فقر هست، اما هیچ انگیزه‌ای برای مبارزه‌ی با فقر وجود ندارد. اگر اینجور شد، طبعاً فیلم یأس‌آور میشود؛ فضا را تاریک نشان میدهد و برخلاف واقعیت هم هست.(۱۳۸۹/۰۴/۱۲ بیانات در دیدار هنرمندان و دست‌اندرکاران صداوسیما) @ejtehad_jame
#کتاب صراط اندیشه و عمل نوشته استاد ابوالقاسم علیدوست(دام ظله) درباره ابعاد مختلف طلبگی *کتابی جامع و کاربردی و پاسخگوی غالب سوالات و دغدغه های طلاب @ejtehad_jame
با خورشید انقلاب(خاطراتی از رهبر معظم انقلاب) خمینی یا خامنه‌ای ساعت ۲ بعدازظهر روز شنبه ۹ شهریور ۱۳۴۷ استان خراسان لرزید. مرکز زلزله در کاخک، بخش مرکزی شهرستان گناباد بود. این زلزله که به زلزله دشت بیاض و زلزله فردوس نیز شهرت یافت، منشا تحرکات مردم منطقه گردید. «وقتی زلزله پیش آمد، ما از فرصت استفاده کردیم، با بعضی از دوستان تماس گرفتیم. گفتم می‌خواهیم برویم فردوس. بعضی از دوستان استقبال کردند. آقای طبسی، آقای هاشمی‌نژاد و گروهی از بازاریان علاقمند و عده‌ای از طلاب، ۱۰ الی ۱۵ تا ماشین و ۷۰ الی ۸۰ نفر آدم راه افتادیم و به طرف منطقه زلزله‌زده رفتیم.» نام کاروان، «پایگاه امدادی روحانیت» بود. هر باری که از مشهد می‌رسید، به این پایگاه ملحق می‌شد. ظرف سه روز ۱۲ کامیون کالا از راه رسید. دستگاه امنیتی خراسان از این تحرکات ناخشنود بود. می‌دانست که فعالیت امدادی روحانیون نه تنها عوایدی برای حکومت ندارد، بلکه آنان با استفاده از این فرصت، ضعف کمکهای دولتی را به رخ مردم منطقه خواهند کشید. آنچه برای مردم زلزله‌زده مهم بود، رسیدن به مواد اولیه خوراکی و اسباب‌ ابتدایی زندگی بود. اما همان مردم خمینی را می‌شناختند، نام او را شنیده بودند، در آن چند روزی که روحانیان کمک‌رسان مشهدی در منطقه زلزله‌زده بودند، نام او را می‌بردند. گمان می‌بردند همو وارد منطقه شده‌است. «اوایل که ما آنجا رفته بودیم، تقریباً حدود ۱۰ الی ۱۵ روز مردم اسم مرا با اسم امام خمینی‌اشتباه گرفته بودند. می‌گفتند آقای خمینی آمده و یک گروهی از دهات و راه‌های دور می‌آمدند که آقای خمینی را ببینند. در آنجا کاملاً معلوم بود که آقای خمینی مال همه است و این طور نیست که ما فقط آقای خمینی را دوستش بداریم. در دهات آنجا و حتی در روستاهای دوردست آقای خمینی اسمش یک اسم محبوب است. بالاخره اسم من [= خامنه‌ای] جا افتاد و مردم شناختند.» آقای خامنه‌ای تا کی در فردوس ماند؟ تا دو ماه بعد. اما سندها می‌گویند که او ۴۵ روز پس از حضور در منطقه پا را از کمک‌رسانی مادی به زلزله‌زدگان فراتر گذاشت و گاه برای آنان سخنرانی کرد که به مذاق ناظران حکومتی خوش نیامد. زمینه‌سازی برای کار و معیشت مردم با اینکه پس از دو ماه فعالیت، در اوایل آذر به مشهد بازگشت، اما زلزله فردوس، حادثه‌ای دنباله‌دار بود و بر هیچ‌یک از جملات این فاجعه نقطه پایان گذاشته نشد. آقای خامنه‌ای و دوستانش همچنان موضوع را پیگیری می‌کردند. از آن جمله بود خرید نخ و پشم برای قالی‌بافی و تقسیم آن میان بیش از دویست خانواده زلزله‌زده. «این کار از نظر [من] این حُسن بزرگ را داشت که مردم آنجا را به کار وادار می‌کرد و از صدقه‌گیری آنان و عادت به استفاده‌ از هدایای مردم جلوگیری می‌نمود.» * روایتی از حضور رهبر معظم انقلاب در کمک‌رسانی به مردم در «زلزله فردوس» منتشر شده در پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله سيدعلی خامنه‌ای ، 1395/6/14. @ejtehad_jame
فَك رقَبه 💎 "فك رقبه" آزاد كردن برده است. برده كسي است كه گردنش گير است. گريبانش گرفته اند. به بيگاري ميرود. و در يك كلام آزاد نيست. "فك" آزادسازي است. رها كردن است. آيا تو تا بحال برده اي را آزاد كرده اي. گردني را رهانده اي. مزه آزادي چشانده اي. شايد بگويي كه دوران برده داري گذشته است. افسوس كه چشمانت بخوبي نميبينند. دوره اي كه در آن بسر ميبريم، اوج برده داري هاي پيچيده و مرئي و نامرئي است. عصري كه بردگي و برده داري در هر ماجرايي موج ميزند. و بسياري با ريسمانهاي بردگيِ امروز به اينطرف و آنطرف كشيده ميشوند. آن تصوير قديم را دور بيانداز و تصوير جديد را ببين. بردگي هاي فرهنگي، اقتصادي و سياسي، انسان را بشدت به بند كشيده اند . بردگيِ فكري، فرقه اي، ايدئولوژيكي، حتي بردگي ورزشي به عيان قابل رؤيت است. بردگي جنسي، بردگي مواد مخدر، بردگي حزبي و تشكيلاتي، بردگي بخاطر ترس از دست دادن چيزي يا كسي، بردگي خرافي و عقيدتي، بردگي بر اثر حرص و طمع، حتي بردگي هاي حقوقي آنگاه كه تو را ميان ماده بندها و تبصره ها به دام مياندازند، همگي در اين دوران مشهودند و قابل انكار نيست. در جهان بسياري به ظاهر آزادانه كار ميكنند اما نتيجه كارشان برايشان نيست. آنها برده هاي بانكها و مراكز مالي گشته اند . بايد دست به هر كاري بزنند تا سودهاي كلان بانكي را پرداخت نمايند. اين مراكز مالي، ديگر روان كننده چرخ اقتصاد جهاني نيستند. غولهاي بزرگ برده داري اند. گاهي برده داري از اين هم خطر آفرين تر است. گاه ذهن كساني را چنان ميربايند و در اختيار ميگيرند كه آنها خود را در خيابانها و بازارها منفجر ميكنند! و با افتخار مردم را ميكشند و كشته ميشوند تا خدا از آنها راضي و خشنود گردد و با حوري هاي بهشتي محشور شوند! اگر با بصيرت بنگري بردگي هاي بسيار خواهي ديد. بردگي هايي كه بردگي هاي قديم را رو سفيد كرده است. به واقع بردگي هاي قديم در برابر بردگي هاي جديد چيزي نيست و به چشم نميآيد. اگر نيك بنگري تمامي اين بردگي ها از بردگي ذهني نشأت ميگيرند. اين بردگي، مادرِ همه بردگي هاست. اگر بتوان بشر امروز را از اين بردگي رها كرد بدون شك از بسياري از اين بردگي ها رهايي يافته است. بشر ناآگاه امروز يك برده مُجسم است. بالا و پايين فرقي ندارد. او برده قدرت، ثروت و شهوت است. و اينها همه از بردگي ذهني نشأت گرفتهاند. " قرآن ميگويد ؛ "فلا اقتحم العقبه. و ما ادريك ماالعقبه. فك رقبه" او از آن گردنه سخت عبور نكرد. و تو چه داني كه آن گردنه سخت كدام است. آزاد كردن برده است". اگر بخواهي از اين گردنه صعب العبور زندگي به سلامت گذر كني، قيمتش آزاد كردن برده است! آيا تا بحال برده اي را آزاد كرده اي؟! اگر نكرده اي آن گردنه همچنان باقيست. همچنان غير قابل عبور است. تو براي رسيدن به بهشت أمن و آسايش خويش بايد از گردنه اي عبور كني. بايد از اين مرحله بگذري. بايد خلاص كني تا خلاص شوي. اين كاريست كه بايد به انجام برساني. آيه به اين مهم اشاره دارد. روح هاي در بند را آزاد كن. بسياري خدايشان، پرورش يافته ذهنشان است. اين خدا واقعي نيست. آيا ميتواني آنها را آزاد كني. بسياري دينشان، برداشتشان است. اين دين واقعي نيست. آيا ميتواني فطرت آشنايشان كني. بسياري زندگي شان، تصوراتشان است. اين زندگي واقعي نيست. آيا ميتواني تجديد حيات شان كني. آيا ميتواني آزاد كني. آزاد سازي. اين قيمتي ترين كار جهان است. صيد ارواح از منجلاب دنيوي كار بزرگي است. مجوز عبور از گردنه همين است. پيامبران الهي همگي در اين كار بوده و هستند. موسي ( ع) بني اسرائيل را آزاد كرد. عيسي(ع) با حواريون و خيل كثيري چنين كرد. محمد ( ص) نيز همين كرد. يك جامعه بَدَوي و وحشي را از حماقت ها و بت پرستي هاي جاهلانه رهاند و روح هاي بزرگي را پروراند. قصه همين است، بِرَهان تا رهيده شوي. آزادسازي يك اصل بزرگ است. آزاد كن تا آزاد شوي. انسان آنچه را كه بدهد خواهد گرفت. اين برخوردار كردن، برخوردارشدن از زندگي است. بار ديگر سؤال ميكنم؛ آيا كسي را آزاد كرده اي. از بند رهانده اي. به زندگي رسانده اي. اين نكته براي حيات تو بسيار مهم است و الا روي آن تا اين حد تأکید نداشتم. اين مجوز عبور از اين مرحله صعب است. "مُخلِص" باش. رهاننده باش. خلاص كن تا خلاص شوي. هر فرصتي را غنيمت شمار. آزادسازي، امتياز بزرگي است كه نصيب هر كس نميشود. آزاد ساز آنگاه خوش و خُرم با پروردگارت روبرو شو "و الي ربها ناظره" زیرا پروردگارت صاحب همان روح بزرگ آزادگي است. "و الي ربك المنتهي" @ejtehad_jame
چه فرقى بين انتقاد غيبت و تهمت وجود دارد؟ در پاسخ شما بايد حقيقت و معناى سه واژه روشن شود: ۱- انتقاد، ۲- غيبت، ۳- تهمت. انتقاد: گفت‏وگو راجع به عملكرد و موضع‏گيرى‏هاى يك مسؤول همراه با نقد و ديد اصلاح طلبانه است. به عبارت ديگر جدا نمودن خوب و بد عملكرد شخص و شرح محاسن و معايب وى را انتقاد گويند. و از آن جا كه مسؤولان در قبال مردم و جامعه بايد پاسخ‏گو باشند، انتقاد از آنان اشكالى ندارد. غيبت‏: غيبت ذكر معايب شخص انسان‏ها است كه ربطى به شخصيت حقوقى يا عملكرد كارى آنها ندارد. تهمت‏: تهمت نيز افترا بستن به ديگران است يعنى، كارى را كه وى انجام نداده و مرتكب نشده است به وى نسبت دهيم چه آن كار و عمل مربوط به زندگى شخصى او باشد و چه مربوط به شخص ومسؤوليتش. گفتنى است كه حكم غيبت و تهمت حرمت است. @ejtehad_jame
✅ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علیدوست تمامی مطالب مرتبط با استاد علیدوست را در این سایت ملاحظه فرمایید: #دروس (خارج فقه- خارج اصول- فقه سیاسی و ...) #تألیفات #مصاحبه_ها #سخنرانی_ها و... 💠 لینک سایت: http://a-alidoost.ir/persian ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
یک زمانی تابستان بود، من کار می‌کردم روی روایت اهل بیت که بعضی روایات می‌گوید محبّت ما را داشته باش کافی است. ولو از قدم تا قرن، تا شاخ، تا بالای سرت گناه کرده باشید. روایت داریم. روایت دیگر می‌گوید: «إن ولايتنا لا تدرك إلا بالعمل‏» عمل! روایت دیگر یک چیز دیگر می‌گوید. می‌گوید ولایت سه قسم است. مثل امیر المؤمنین مثل قل هو الله احد است که یک بار بخوانید ثلث قرآن، دو بار بخوانید دو سوم و سه بار بخوانید کامل. این‌جا هم می‌گوید ولایت با قلب یک مرحله، با زبان و قلب، با زبان و قلب و عمل. این هم یک مرحله است. اوّلاً دیدم که ما ده گروه روایت داریم. نمی‌گویم ده روایت، می‌گویم ده گروه. حالا هر گروهی ممکن است پنج یا شش تا باشد. این‌ها چطور با هم جمع می‌شود. اوّلاً متوجّه شدم که چطور حرف‌های ناحساب از افراد حسابی در این مسئله داریم که بماند. بزرگانی حرف‌هایی زدند که ناحساب و کار نکرده است. آن بماند. ولی بالاخره قضیّه چه می‌شود؟ یعنی در چنین مسئله‌ای ده گروه روایات مختلف، باید یک متضلّع استخوان دار اصول دیده این‌ها را جمع کند در یک نظام حلقوی، حرمی این‌ها را قرار بدهد، یا کنار هم یا در طول هم. حلقوی کنار هم و حرم در طول هم. تا این‌که برسد به یک چیز صحیح. در بحث‌های علم باری روایات متفاوتی داریم. علم امام، علم معصوم (علیه السّلام) روایات متعارض، متفاوت. این چیزی که آخر رسائل می‌خوانیم فقط برای فقه نیست، ممکن بعضی جاها مثل اصل برائت و اصل احتیاط، این‌ها فقط در فقه بیاید امّا عموم مباحث اصول فقه در غیر فقه هم به کار می‌آید. ولی اوّلی که می‌خواست دانش اصول فقه بیاید به قصد فقه آمد. به همین خاطر هم معروف شد به اصول فقه. این چیزی که عرض کردم حالا ما بحث مستقیم داریم مربوط به کار ما است. یک بحث هم جانبی مطرح می‌شود. دوست دارم توجّه به این نکته داشته باشید. بسیاری از لغزش‌ها به خاطر اصول ضعیف است. من ممکن است معتقد باشم کمی اصول چاق شده است، امّا اصل عظمت اصول فقه، کاربست اصول فقه، حتّی برای غیر فقه سال‌های دهه‌ی 50 بود ما تازه به قم آمده بودیم؛ سال‌های 53، 54. علقه و مضغه نبودید شما. خیلی بحث‌های تند خلقت انسان. الآن شاید شما تعجّب کنید که چقدر مهم بود! خیلی تند که اصل داروین تازه آمده بود ایران ترانسفورمیسم یک عدّه خیلی سفت و سخت حتّی از حوزوی‌ها و مذهبی‌ها کتاب نوشتند. از آن طرف هم اندیشه‌ی فیکسیسم و ثبوت انواع که خیلی بعضی آقایان هم که هنوز هم هستند مخالف اصل ترانسفورمیسم داروین که چیست، خلاف قرآن است، خلاف دین است. بعضی‌ها می‌گفتند نه، چون خلاف هم نیست. جالب این است که هر کدام هم به بعضی از آیات تمسّک می‌کردند. ببینید حالا فارغ از آن جنجال‌ها و جو زدگی‌ها و جوگیری‌ها... یک بحث است، بحث فقهی نیست، بحث معرفتی است. البته بحث کلامی هم نیست که مربوط به اعتقادات، ما می‌گوییم یک بحث معرفتی است، مربوط به دانش است که بالاخره قرآن اصل لامارک را تأیید می‌کند یا فیکسیسم یا ترانسفورمیسم یا قرآن ظهور ندارد در هیچ معنا. مرحوم علّامه طباطبایی همان زمان فرمود قرآن ظهور در فیکسیسم دارد، ثبوت انواع، ولی اگر یک زمانی ثابت هم شود ترانفسورمیسم قرآن صراحتاً خلافش نگفته است که تا الآن که 40 سال، 50 سال می‌گذرد هنوز هم ثابت نشده است، یک نظریه است. ببینید اصول فقه این‌جا به کار می‌آید. من این را تأکید می‌کنم روی این قضایا کار کنید. بخواهید علمیّاً زنده باشید باید اصول فقه‌تان کامل و قوی باشد. **نقل از سایت دروس استاد ابوالقاسم علیدوست(دام ظله) @ejtehad_jame
🚨اگر بصیرت نباشد، علم و تقوا کارکردی ندارد! رهبر معظم انقلاب: 🔸[اگر] داشته باشیم، هم داشته باشیم، حتّى هم داشته باشیم امّا ندانیم وظیفه چیست، ندانیم موقعیّت کدام است، ندانیم امروز مطالبه‌ى خداى متعال و مطالبه‌ى دین از ما در عرصه‌ى اجتماع چیست، آن علم و تقوا و شجاعت و بقیّه‌ى خصوصیّات مثبت اثر خودش را نمی‌بخشد؛ و کارکرد لازم را نخواهد داشت. این کلمه‌ى «بصیرت» که ما دائم تکرار میکنیم، بعضى‌ها هم بشدّت اوقاتشان تلخ میشود که چرا فلانى مکرّر میگوید بصیرت بصیرت؛ معنایش این است. 🔸یکى از مصادیق مهم همین است که انسان بداند امروز چه نیازى در وجود دارد. ما میلیون‌ها داریم؛ جوان در معرض فراگیرى است تا چه به او داده بشود. گفت: من که لوح ساده‌ام هر نقش را آماده‌ام.(*) همه‌ى نقشها را میشود بر روى این لوح ساده کشید؛ چه کسى مبادرت کند، چه کسى دست پیش را بگیرد، چه کسى جلوتر حرکت بکند، یا چه کسى متوجّه بشود که بر این لوح ساده، نقش نامیمون و غلطى کشیده شده است؛ [تا] برود آن را تصحیح کند؛ همه‌ى اینها بصیرت لازم دارد. *) دیوان حاج میرزاحبیب؛ من که لوح ساده‌ام هر نقش را آماده‌ام / دست نقّاشان قدرت تا چه تصویرم کنند ◀️ بیانات در اولین جلسه درس خارج فقه در سال تحصیلی جدید - ۹۵/۰۶/۱۶ 📌 @ejtehad_jame
⭐️ بازخوانی به مناسبت 👈 شما جوانان، جهاد برای پی‌ریزی «انقلاب علمی» را دنبال کنید 🔻 رهبر انقلاب: اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به پیش رفته است... 🔹️ این راه طی‌شده، با همه‌ی اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ما از صفر شروع کرده‌ایم. 🔹️ عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی که مسابقه‌ی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود. 🔹️ ما اکنون حرکت را ‌آغاز کرده و با شتاب پیش میرویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقب‌افتادگی جبران شود. 🔺️ اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. 🔺️ به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید. 🏷 بخشی از بیانیه 🔍 مطالعه متن کامل👇 http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
🔶اجتهاد سی ساله دست کمی از اجتهاد سه ساله ندارد. 🔹چند روز پیش مصاحبه یکی از فضلای حوزه را مطالعه کردم. ایشان گفته بود: "اجتهاد در سه سال خیالبافی است" نه تنها با این جمله مشکلی نداشتم که عمیقاً به آن باورمندم. کسی که این حرف را می‌زند -و البته بنده نمی‌شناسم- به احتمال زیاد مقصود خاصی دارد مثل اینکه پس از اتمام سطوح، آن هم برای طلبه‌های مستعد و توانا، آن هم با فرض سخت کوشی و کاستن از ایام تعطیلی سال و کار شبانه روزی و امثال آن، اگر این باشد حرف بیراهی نیست. 🔹 از برخی از اعاظم نقل شده است که اگر در سه سال اول درس خارج، آثار اجتهاد در کسی پیدا شد که شد وگرنه باید راهش را عوض کند و به درد این کار نمی‌خورد! بزرگانی که اغلب ما بین 20-25 سالگی به اجتهاد رسیده‌اند، لابد همین طور بوده است. 🔹از همان بزرگواری که "اجتهاد در سه سال" را خیالبافی دانسته باید پرسید شما خودتان چند سال درس خارج خواندید و احساس کردید می‌توانید مسائل فقه فردی مثل طهارت و صلاة و صوم را حل و فصل کنید؟! با این حساب مقصود کسی که اجتهاد را سه ساله دانسته به ظن قریب به یقین این نیست که از روز اول ورود به طلبگی سه ساله می‌شود فقیه شد. مقصود این است که اگر طلبه‌ای ادبیاتش را خوب بخواند و سطوح را با دقت و پشت کار تمام کند و به نظریات شیخ مسلط بشود، علی القاعده اگر سه سال زیر نظر یک استاد توانمند و دلسوز کار کند، باید بتواند به اجتهاد متجزی دست یابد. با این حساب، مقصود این است که اجتهاد در حدود 10 سال مقدور است نه سه سال و سه سال مربوط به درس خارج است نه همه دوره آموزشی. اگر مقصود مدعی این باشد که این حرف مقبول و شایع میان بزرگان است. 🔹باید از فاضل حوزوی محترم سوال کنیم؛ اینکه شما می‌گویید "اجتهاد سی سال وقت لازم دارد" بر اساس کدام مبنا و دلیل عقلی و عقلایی یا نقلی این مطلب را می‌گویید؟ در این راستا نکاتی را لازم است بیان کنم؛ 1️⃣خدای متعال به سهولت در بیان قرآن فخر می‌فروشد و از آن به عنوان امتنان بر بندگان یاد می‌کند و آن را لازمه هدایت و مقدمه آن می‌شمارد؛ وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (قمر،17)، كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (بقره،187)، وَ إِنَّهُ لَتَنْزيلُ رَبِّ الْعالَمينَ (192)…بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبينٍ (شعراء،195) 2️⃣حضرات اهل بیت(ع) به اندازه ای ساده گو بودند که اجازه نقل به معنای سخنان خود را می‌دادند و روشن است که اگر ایشان در بند دقت‌های کذایی بودند، نباید همچو اجازه‌ای را می‌دادند. 🔹حال سؤال این است؛ با وجود اینکه هم خدای متعال و هم اولیای او کوشیده‌اند تا دین را به زبان مردم و ساده و بی‌آلایش بیان کنند و فهم و تفقه آن را آسان گردانند، چرا امروز حوزه ما به جایی برسد که امثال شما بگویید 30 سال وقت لازم است تا آدم بفهمد وضوی مد نظر شارع چه بوده‌ است؟ 🔹بله بنده متوجه گذشت زمان و فوت قرائن هستم و از تعارض صوری و حقیقی أدله خبر دارم و از ضرورت توجه به عام و خاص و مطلق و مقید و غیره غافل نیستم. اما توجه دارید که 30 سال یعنی همه عمر مفید یک انسان که باید صرف کسب قوه اجتهاد شود یعنی چه؟ چرا شما در روش اجتهادتان تردید نمی‌کنید و چرا از خود نمی‌پرسید شاید روش ما غلط است که فهم دین را تا این اندازه گرفتار اعوجاج کرده است؟ 🔹بله اصولی که عمر طلبه را درگیر لاطائلات بکند و از استصحاب شرایع و عقاید سخن بگوید و از اقسام استصحاب کلی داد سخن سر دهد و از حقیقت وضع و اقسام آن عمر طلبه را لبریز سازد و با ده ها مسأله بی‌فایده یا کم اهمیت زندگی او را پر کند، طبیعی است که سی سال برای اجتهاد وقت بخواهد. 🔹 کسی که خارج اصولش بیش از 20 سال طول بکشد باید هم از این حرف‌ها بزند. اصولی که از شیخ انصاری(ره) به یادگار مانده و هنر خود را در احتمال سازی شبه فلسفی آن هم در متون دینی می‌داند و برای امثال "لا سهو فی السهو" 18 احتمال می‌سازد و برای خبر واحد ده ها احتمال و بحث بی‌فایده می‌تراشد، نباید انتظاری بیش از این داشت؟ 🔺 وقتی شما بدیهی‌ترین مسائل زندگی مردم مانند حجیت خبر ثقه را به مشکوک‌ترین مسائل قابل تصور بدل می‌کنید، سی سال هم کم است باید 60 سال وقت لازم بدانید. ❇️بنده هم به ایشان و هم به همه خوانندگان این سطور توصیه می‌کنم "بسته جامع اجتهادی" را مطالعه کنید و ببینید که آقایان به خاطر اشتغال "بما لایعنی" از چه مسائل ضروری باز مانده‌اند و به جای دقت در روش‌های حل مسأله، گرفتار چه روش‌های غلطی در حل مسائل شده‌اند و مسائل عقلایی را تعبدی و مسائل تعبدی را عقلایی بحث کرده‌اند! محمد تقی اکبرنژاد 🆔 @ejtehad_jame
🔸نرم‌افزار ناب «طلیعه نور»👆 #رایگان 🌐 https://t.me/talieefree ⭕️ یک کتابخوان جامع و کامل #اندرویدی 🔻شامل بیش از #هجده_هزار عنوان کتاب در فهرست #تعداد_۲۶۷_کتابخانه_تخصصی، از کتب عربی و فارسی مرجع و شروح و حواشی و تقریرات و تألیفات مرتبط با هرکدام، در حوزه های مختلف. 🌐 لینک دانلود (۱۶۵ مگابایت) 👇 🌐 my.pcloud.com/publink/show?code=XZeGkSkZmWXdUJWAeryiHK75mTqkgV7K1k2k 🔸 ⭕ @Salehy 👇 #توضیحات 🌐 eitaa.com/salehy/577
هدف و هدفمندی.mp3
2.38M
بسیار 🔊 🔶هدف و هدفمندی زندگی باید چیزی فراتر از خود باشد؛ چون وقتی شما چیزی را به عنوان هدف زندگی انتخاب می‌کنید، یعنی زندگی، وسیله و ابزاری برای آن است. انسان باید زندگی را طوری انتخاب کند که وقتی این زندگی تمام شد، از آنچه که به دست آورده، خشنود و باشد. ۱۳۷۶/۱۱/۱۴- رهبر انقلاب 🔸مرکز مشاوره حوزه های علمیه🔸 🆔 @ejtehad_jame