8.35M
۱-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
وظیفه اصلی انبیاء و فقها در حکومت دینی جهت دهی دنیای مردم به سمت آخرت و توحید و معنویت است.
#قسمت_اول
@ejtehadjame
15.47M
۲-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
تفاوت عناوین #نبی، #رسول و #امام و #ولی و تأثیر آن در بحث #ولایت_فقیه و #حکومت_دینی
#قسمت_دوم
21.03M
۳-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
تفاوت عناوین #نبی، #رسول و #امام و #ولی و تأثیر آن در بحث #ولایت_فقیه و #حکومت_دینی
دعوت تکوینی و تشریعی خداوند به توحید و کفر حداکثری و ایمان حداقلی بشر
انبیاء الهی فقط یک حرف را تکرار می کردند(تقوای الهی)
مطالبی زیبا و قابل توجه از سوره یس، ص، شعراء
گمراهی و کفر اکثر بشر از مقدرات حتمی خداست. لذا هیچ حکومت دینی(انبیاء و معصومین یا فقها و ولی فقیه و جمهوری اسلامی) نمی تواند به صورت حداکثری دین را در جامعه اجرا کند.
فقط اتمام حجت هست تا اکثریت از روی حجت راه گمراهی پیش گیرند و اقلیت هم با حجت راه سعادت را پیش گیرند.
#قسمت_سوم
6.54M
۴-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
پاسخ بعضی سوالات مرتبط با صوت های قبلی
#قسمت_چهارم
6.96M
۵-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
پاسخ بعضی سوالات مرتبط با صوت های قبلی
#قسمت_پنجم
🔹قرآن و زن
✍استاد شهید #مطهری
...قرآن در عین حال واضع یک سلسله مقررات و قوانین است چه در باب عبادات چه در باب مسائل اجتماعی كه اصطلاحا در فقه آنها را «معاملات» می گویند، در باب حقوق اجتماعی، در باب حقوق خانوادگی. مثلا همین مسئله حقوق زن، چون من خودم در این مسئله به نسبت بیش از سایر مسائل مطالعه دارم، پس از مطالعه کردن در همین موضوع وقتی که بَینی و بین الله قرآن را مطالعه کردم و دقیقا- تا حدودی که برایم مقدور بود- در همین زمینه حقوق زن رسیدگی کردم دیدم سطح قرآن خیلی سطح عالی عجیبی است.
وقتی من همان را مقایسه کردم با روایاتی که در این زمینه آمده است- چون روایت بالاخره دست بشر [به آن[ رسیده؛ قرآن متواتر است یعنی کلام خداست که عین همان کلام به ما رسیده، انگار واسطهای نخورده است، ولی روایات را راویان نقل کردهاند، احتمال اینکه یک کلمه زیادتر یا کمتر و یا همه آن را به کلی جعل کرده باشند هست- دیدم منطق روایات اسلامی در باب حقوق زن هرگز به سطح قرآن نمیرسد. وقتی که به فقه اسلامی مراجعه کردم دیدم چون سلیقههای شخصی فقها هم که متأثر از محیط و زندگیشان بوده خواه ناخواه در آراءشان تأثیر داشته، یک درجه پایینتر از اخبار و روایات است. بعد وارد عرف مسلمین که شدیم دیدیم حتی یک درجه هم از فقه اسلامی پایینتر است.
📚نبوت ص۲۲۲ ، مجموعه آثار ج۴ ،ص۵۴۹ 👉
#زن #تفسیر
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
📚 #کتاب «روش شناسی کاربردی اجتهاد»
✍حجت الاسلام سیدمحمدرضا واعظی
این کتاب به کمک و یاری «مجمع حامیان جامعه نخبگانی علوم اسلامی انسانی» وابسته به «مرکز خدمات حوزه علمیه» در ۱۵۶ صفحه و هفت فصل عرضه شده است.
🔻در پشت جلد این کتاب آمده است : «روش شناسی اجتهاد» شناختِ مراحلِ تفصیلی و گام به گام به دست آوردن حکم شرعی از نقطه مواجهه با مسئله فقهی تا رسیدن به مطلوب است.
این دانش مسیر حرکت برای استنباط حکم را ترسیم می کند و می توان آن را به «مسیریاب» تشبیه کرد، مسیریابی که راه و روش طیّ آن را نشان داده و می تواند مانعِ وقوع بسیاری از خطاها در روند اجتهاد شود».
#روش_شناسی_اجتهاد
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
10.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻نکته مهمی که در کارتون پینوکیو بود و خیلی از ماها بهش توجه کافی نکردیم!
حتما ببینید تا سراب جلوه های غرب که چون تله ای تزیین شده برای بردگی و استثمار سایر انسانهاست را بهتر بفهمید
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
5.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 پیشنهاد تماشا/ بنابر نشانه های قرآن کریم کوروش ذوالقرنین است! ماجرای تکرار نام کوروش بزرگ در تورات «از زبان علی اکبر رائفی پور ببینید»
🔸 توهین به کوروش از اهداف صهیونسیم است زیرا با ایجاد شایعاتی درباره این پادشاه بزرگ ایرانی بدنبال ایجاد اختلاف میان جوانان ایران دوست کشورمان است...
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
📚 سلسلهمقالات «یهود در تفسیر المیزان»
1⃣ تورات فعلی و کتاب آسمانی یهود
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/5285
2⃣ مادهگرایی و حسگرایی یهود
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/5449
3⃣ اعتقاد یهود به دستبستگی خدا
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/5560
4⃣ یهود؛ فرزندان خدا و دوست خدا؟!
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/5715
5⃣ یهود، گرفتار فریب نفس
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/8728
6⃣ بررسی وعدهٔ آمرزش به تمام یهودیان!
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/13323
7⃣ یهود و ادعای سیادت و شرافت
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/13446
19.02M
۱-ولایت تکوینی خدای سبحان و اهلبیت(علیهم السلام) در عالم امر و ملکوت مطلق و عام است البته اطلاق در یک اسم از اسماء و صفات الهی محدود به چاچوب بقیه اسماء و صفات است.
۲-ولایت تکوینی خداوند متعال و اهلبیت (علیهم السلام) در عالم دنیا و ملک و خلق محدود است.
۳-ولایت تشریعی و حاکمیت تشریعی و مالکیت تشریعی خداوند و اهلبیت (علیهم السلام) در عالم تشریع و حکومت داری محدود به چارچوب شریعت و اسباب ظاهری و محدودیت های عالم ماده است.
۴-ولایت تشریعی فقها و ولی فقیه و حاکمان دینی غیرمعصوم هم محدود به چارچوب اسباب عالم دنیا و شریعت است ولی تا حدودی نسبت به اهلبیت(علهم السلام) محدودیت بیشتری دارد.
۵-ولایت و حاکمیت حضرت صاحب الزمان(علیه السلام) بر خلاف همه انبیا و امامان محدود به چارچوب شریعت های قبل ظهور و محدودیت های عالم ماده و دنیا نیست. شبیه عالم امر و ملکوت و قیامت است.
۶-نتیجه:
فرق چندانی بین حاکم دینی معصوم و حاکم دینی غیر معصوم(ولایت فقیه و فقها) نیست.
#بسیار_مهمّ
@avaymarefat
#ازدواج_موقت
متن روایت:
قال الْآبِيُّ فِي كِتَابِ نَثرِ الدُّرَرِ رُوِيَ أَنَّ عَبدَ اللَّهِ بن مَعمَرٍ اللّيثي قال لِأَبِي جَعفَرٍ ع بَلَغَنِي أَنَّكَ تُفتي في المُتعَة فَقَالَ أَحَلَّهَا اللَّهُ فِي كِتَابِهِ وَ سَنَّهَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَمِلَ بِهَا أَصحَابُهُ- فَقَالَ عَبدُاللَّهِ فَقَد نَهَى عَنهَا عُمَرُ قَالَ فَأَنتَ عَلَى قول صَاحِبِكَ وَ أَنَا عَلَى قَولِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ عَبدُاللَّهِ فَيَسُرُّكَ أَنَّ نسَاءَكَ فَعَلنَ ذَلِكَ قَالَ أَبُو جَعفَرٍ ع وَ مَا ذِكرُ النِّسَاءِ هَاهُنَا يَا أَنوَكُ إِنَّ الَّذِي أَحَلَّهَا فِي كِتَابِهِ وَ أَبَاحَهَا لِعِبَادِهِ- أَغيَرُ مِنكَ وَ مِمَّن نَهَى عَنهَا تَكَلُّفاً بَل يَسُرُّكَ أَنَّ بَعْضَ حَرَمِكَ تَحتَ حَائِكٍ مِن حَاكَةِ يَثرِبَ نِكَاحاً قال لَا قَالَ فَلِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ قَالَ لَا أُحَرِّمُ وَ لَكِنَّ الحَائِكَ مَا هُوَ لي بكُفوٍ قال فإنَّ اللَّهَ ارتَضَى عَمَلَهُ وَ رَغِبَ فِيهِ وَ زَوَّجَهُ حُوراً أَ فَتَرغَبُ عَمَّنْ رَغِبَ اللَّهُ فِيهِ وَ تَسْتَنكِفُ مِمَّنْ هُوَ كُفوٌ لِحُورِ الْجِنَانِ كِبراً وَ عُتُوّاً قَالَ فَضَحِكَ عَبدُاللَّهِ وَ قَالَ مَا أَحسَبُ صُدُورَكُمْ إِلَّا مَنَابِتَ أَشجَارِ العِلمِ- فَصَارَ لَكُم ثَمَرُهُ وَ لِلنَّاسِ وَرَقُهُ
ترجمهی روایت:
عبد الله بن معمر ليثى (از سنیها) به امام باقر علیه السلام گفت: به من خبر رسیده که شما به متعه فتوا میدهی! امام فرمود: «خداوند آن را در کتابش حلال کرده و رسول خدا صلی الله علیه و آله، آن را سنت قرار داده و اصحاب او نيز بدان عمل كردهاند.»
عبدالله بن معمر گفت: عمر از آن نهى كرده! امام فرمود: «تو به گفتهی صاحب خودت (عمر) هستی، و من بر فرمایش رسول خدا صلى الله عليه و آله هستم.»
عبدالله بن معمر گفت: آیا دوست داری که زنان خویشاوند (و محارم) تو چنين كارى بكنند؟!
امام فرمود: «ای کودن! ذکر زنان خويشاوندم در اینجا برای چیست؟! (یعنی آنها چه ربطی به این مساله دارند؟!) همانا آن خدایی كه اين كار را در کتابش حلال کرده و براى بندگان خود روا داشته، از تو و آن كسى كه بیجهت از آن جلوگيرى كرده، باغیرتتر است. (تو میخواهی غیرتم را برانگیزی؟)
حالا خودت دوست داری يكى از محارمت، با ازدواج به زیر یک مرد بافنده از کولیهای مدینه برود؟!»
عبدالله بن معمر گفت: نه! امام فرمود: «چرا چيزى كه خدا حلال كرده را حرام می کنی؟!» گفت: حرام نمیکنم اما كولى با من هم کُفو نيست.
امام فرمود: «اما خداوند از عمل او راضی است و به آن رغبت دارد و حوریان را به ازدواجش درآورده است.
آیا از کسی که خداوند به او راغب است رویگردانی؟! و از کسی که او هم کفو حوریان بهشتی است از روی سرکشی و تکبر خودداری میکنی؟!»
عبدالله بن معمر (که دیگر جوابی نداشت) خندید و گفت: سينههاى شما كانون علم و دانش است كه ميوهی آن نصيب شما، و برگش براى مردم است.
منبع:
كشف الغمة، ج ۲، ص ۶۸۶
✓روایت فوق با نقلی ناقصتر در کتاب کافی و نوادر اشعری آمده که فراز آخرش چنین است:
(عبدالله جلو رفت پس گفت: آیا دوست داری که زنان تو و دختران و خواهران و دختر عموهایت چنین کنند؟! راوی گوید: پس امام باقر علیه السلام وقتی نام زنان و دخترعموهایش را شنید از او و گفتارش روی گردانید: کافی، ج ۵، ص ۴۴۹ و تهذيب الأحکام، ج ۷، ص ۲۵۰ و النوادر، ج ۱، ص ۸۶)
@ahadiis