🛑 قمی ها امشب مهمان دارند
💥آئین وداع با پیکر پاک و مطهر سردار سرلشکر شهید عباس نیلفروشان
🔹زمان: سهشنبه(امشب) ۲۴ مهر
ساعت ۲۳
🔹حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
.
#مناجات
#معارف
🔰 گوشهای از معنای «مُبَدِّلَ اَلسَّيِّئَاتِ بِالْحَسَنَات» بودنِ اهلالبیت علیهمالسلام ...
در نقلی آمده است:
🔹 سیّد حِمیَری روزی در کوچههای مدینه راه میرفت؛ در حالی که کوزهای از شراب با خود به همراه داشت، ناگهان با امام صادق علیهالسّلام مواجه شد.
🔸 حضرت [ با اینکه میدانستند او در کوزه چه به همراه دارد ] از او پرسیدند: ایحِمیَری! در کوزه چه داری؟ حِمیَری گفت: یابنرسول الله! شیر در کوزه به همراه دارم!
🔹 امام صادق علیهالسّلام فرمودند: مقداری از آن شیر را در کف دست من بریز! پس کوزه را خَم کرد و با تعجب دید مقداری شیر از کوزه به کف دستان مبارک حضرت ریخته شد. در این هنگام حضرت از او سؤال کردند:
📋 مَنْ إمٰامُ زَمانِك؟
🔻امام زمانت کیست!؟
🔖 سیّد حِمیَری گفت:
📋 ألَّذِي حَوَّلَ الخَمْرَ لَبَناً.
🔻 امام زمان من کسی است که شراب را (برای حفظ آبرو از محبّانش) تبدیل به شیر نمود!
📝 بِکُمْ أَخْرَجَنَا اللَّهُ مِنَ الذُّلِّ
وَ فَرَّجَ عَنَّا غَمَرَاتِ الْکُرُوبِ
وَ أَنْقَذَنَا مِنْ شَفَا جُرُفِ الْهَلَکَاتِ
وَ مِنَ النَّارِ...
📚تنقيح المقال،مامقانی،ج۱۰ ص۳۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 استقبال باشکوه مردم مشهد از شهید نیلفروشان
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🏷 الیالحبیب
#کردستان
🔰 من از دیار حبیبم...
اولین نشست استانی
جمعیازستایشگرانجوان هیأتهای استان کردستان
باحضور #حاجمهدیرسولی
۴شنبه|۲۵مهرماه|
از ساعت ۱۸:۰۰ الی ۲۰
مکان: سنندج|سه راه حبیبی|اداره کل تبلیغات کردستان/سالن جلسات کوثر
https://nshn.ir/7bQZ_JW5YzG7
شماره پشتیبانی
09189838817
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#تاریخ
#فاطمیه
🔰پاسخ به یک سوال پر تکرار از فاطمیه
💢چرا هنگام #هجوم به منزل حضرت زهرا(س)، با وجود امیرمومنان علی(ع) در منزل، ایشان پشت در نرفتند و حضرت زهرا(س) پشت در رفتند؟
🔶در کتاب الامامه والسیاسه از ابن قتیبه دینوری(م276ق) از عمای اهل تسنن و برخی منابع دیگر و منابع شیعه آمده است که ابتدا امیرمؤمنان علی(ع) برای پاسخ گویی پشت در آمدند و پاسخ #قنفذ را هم دادند. اما در مرحله بعد حضرت زهرا(س) برای اقناع خصم پشت در آمد.
🔻وی می نویسد:
ابوبکر با نااُمید شدن از #بیعت امیرمؤمنان علی(ع)،
از قُنْفُذ خواست تا امیرمؤمنان علی(ع) را وادار به بیعت کند، اما آن حضرت حاضر به بیعت نشد.
قُنْفُذ گفت:
«خليفه رسول خدا تو را به بیعت فرا مى خواند.» امیرمؤمنان على(ع) در پاسخ گفت:
«چقدر زود بر پيامبر(ص) دروغ روا داشتيد.» قُنْفُذ برگشت و موضوع را به آگاهى ابوبكر رسانيد. ابوبكر پس از شنيدن سخنان على(ع)، گريهاى طولانى كرد. عمر بار دوم گفت: «به كسى كه از بيعت با تو خوددارى كرده است، فرصت مده.»
🔻قُنْفُذ چون در کار خود موفق نشد، به نزد ابوبکر و عمر بازگشت و بار دیگر همراه جماعتی که در میان آنان مُغَیرَه بن شُعبِه و سالم مولی ابی حَذَیفه نیز بودند، به در خانه حضرت فاطمه آمده و گفتند:
🔻«ای فاطمه(س) دختر رسول الله؛ هر آن کس که در خانه شما متحصن است را برای بیعت بیرون کن؛ با دیگر مسلمانان همراه شوید وگرنه به خدا سوگند، آتش را بر آنان روشن می کنیم.»
♦حضرت زهرا(س) چون فرزند رسول الله(ص) بود و جایگاه خاصی در میان مسلمانان داشت، پشت درِ خانه آمد و فرمود:
«اى پسر خطّاب! آيا مى خواهى درِ خانه من را آتش بزنى؟! عمر، با بی احترامی پاسخ داد: آرى! اين كار، آن چه را كه پدرت آورده است، محكم تر مى سازد. سوگند به کسی که جانم در دست او است، یا بیرون بیاید و مانند دیگران بیعت کنید یا آن که خانه را با اهل آن می سوزانم.»
📚ابن قتیبه دینوری، الإمامة و السياسة، ج1، ص30؛
📚عیاشی، التفسیر، ج2، ص67- 66؛
📚شیخ مفید، الاختصاص(منسوب به شیخ مفید)، ص186- 185؛
📚شیخ مفید، الجمل و النصرة لسيد العترة في حرب البصرة، ص117.
📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج3، ص202.
📚بلاذری، أنساب الأشراف، ج1، ص586؛
📚سیدمرتضی، الشافی فی الامامه، ج3، ص241.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻غزه همچنان نیازمند یاری شماست...
🎥 گزارشی از مرحله يازدهم کمکرسانی به
مردم مظلوم و مقتدر غزه
1⃣1⃣ #یازدهمین_مرحله_کمکرسانی
🔹توزیع آب آشامیدنی
✳️ پویش #غزه_امتداد_کربلا
🇵🇸 شماره کارت اختصاصی کمک به غزه:
💳
5041721113532122🇱🇧 شماره کارت اختصاصی کمک به لبنان: 💳
5041721113532130(برای کپی رو شماره کارت کلیک کنید) ⚠️ به جز برنامه "آپ" که برای حسابهای حقوقی محدودیت در تعداد واریزهای روزانه دارد، از هر برنامه دیگر بانکی و... واریز کنید مشکلی نخواهید داشت. 📥 پاسخگویی به سوالات: @Hamiane_ghaze 💠 احرار | هیأت و جهانیاندیشی ✅ @ahrar1542
#هنر_و_ادبیات
🔰مباحثی درباره زبان حال (بخش اول)
🔹گونههای شعر رثایی
قرائت عاطفی و بیان مراثی اهلبیت یکی از پربسامدترین نمونههای شعری در ادب پارسی است. کمتر دیوان شاعر ولاییسرا را میتوان یافت که در آن نمونه مرثیهای ارائه نشده باشد. حتی برخی شاعران که بهسختی میتوان آنان را ولاییسرا و حتی آیینیسرا نامید، تجربیات مرثیهسراییشان درباره اهلبیت را در میان آثارشان گنجانده و به رخ مخاطبان کشیدهاند.
سه شیوه در بیان مراثی اهلبیت میان شاعران مرسوم است:
۱. روایتگری
۲. وصف حال
۳. زبان حال
در این بخش و به اقتضای سخن، بهاختصار به تبیین هر یک میپردازیم:
1️⃣ روایتگری (شرح حال)
روایتگری و شرح حال، نوعی تاریخ منظوم یا مقتل منظوم است که کاملاً با تاریخ مطابق است و شاعر در آن صرفاَ نقش «راوی» دارد و ناقل سخن دیگران است. در این شیوه، شاعر در بیان نکات، دخل و تصرفی ندارد و احساسات خود را در آن وارد نمیکند.
در این نوع شعری، نقل قول واقعی «زبان قال» به کار گرفته میشود. (ص۲۰۱)
سنایی در حدیقة الحقیقه (ق۶)، فدایی مازندرانی (ق۱۳) و بسیاری دیگر از شاعران از این شیوه بهره بردهاند. نمونهای از سرودههای استاد غلامرضا سازگار را که با این شیوه سروده شده است، مرور میکنیم:
شنیدم علی آن ولیّ خدا
-که جان جهان باد او را فدا-
نظر کرد در خانۀ خویشتن
به اشک حسین و به رنگ حسن،
دل حضرتش گشت بحر ملال
بپرسید از فاطمه شرح حال
بگفتا: سه روز است یامرتضی
که اینان نخوردند قوت و غذا
ولیّ خدا از سرا شد برون
دل عرشیاش بود دریای خون
غم دل به معبود خود عرض کرد
یکی دِرهم از دوستی قرض کرد
ببین لطف و آقایی و داد را
به ره دید افسرده مقداد را
بگفتش: چرا هستی افسردهحال؟
چرا سخت غرقی به بحر ملال؟
بگفتا: بوَد چار روز تمام
که ماندند اطفال من بیطعام
علی گفت این غصّۀ سینهسوز،
تو را چار روز است و ما را سه روز
به این دِرهم ای یار نیکوسِیَر
تو هستی در این دم سزاوارتر...
(نخل میثم، ج۴، ص۱۷۹)
2️⃣ وصف حال
نوعی بیان حسّی است با هدف ترسیم حالات شاعر یا شخص دیگر. در این نوع بیان، شاعر افکار، عواطف، برداشتها و تأثّرات روحی خود را باز میگوید. زبان حال در این نوع شعر راه ندارد، زیرا شاعر از حقایق سخن میگوید یا حالات خود را وصف میکند یا به بیان واقعیات موجود میپردازد. (ص۲۱۸)
دارد دل و دین میبرد از شهر شمیمی
افتاده نخ چادر او دست نسیمی
تسبیح دلم پاره شد آن دم که شنیدم
با دست خودش داده اناری به یتیمی
حتی اثر وضعی تسبیح و دعا را
بخشیده به همسایه، چه قرآن کریمی!
در خانۀ زهرا همه معراج نشینند
آنجا که به جز چادر او نیست گلیمی
ای کاش در این بیت بسوزم که شنیدم
میسوخت حریم دل مولا، چه حریمی!
آتش مزن آتش، در و دیوار دلش را
جز فاطمه در قلب علی نیست مقیمی
حالا نکند پنجره را وا بگذاریم
پرپر شود آن لالۀ زخمی به نسیمی
سیدحمیدرضا برقعی
(قبله مایل به تو، ص۳۴)
3️⃣ زبان حال
در این شیوه شعری، شاعر به نمایندگی از شخص دیگری سخن میگوید و زبان گویای او میشود. زبان حال، بیتردید نوعی بیان دروغین است که در عین غیرواقعی بودن، مخالف رضای حق و قوانین شرع نیست، چرا که در حکم دروغی شاعرانه و ادبی است. (ص۲۲۸)
به بیان دیگر، زبان حال بیانی فرضی، مجازی و غیرحقیقی، درباره امری است که زمینه بروز آن، عقلاً امکان دارد هرچندممکن است رخ نداده باشد. (ص۱۳۲)
این شکل سرایش از دو شکل پیشین به مراتب عاطفیتر، شاعرانهتر و تاثیرگذارتر است.
(ادامه دارد...)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشاره: در نگارش این بحث، بهرههای فراوانی از نظرات استاد ارجمند آقای مرتضی سلیمانی بردهام و بسیاری از مطالب را عیناً از کتاب ایشان نقل کردهام. مطالعه کتاب ارزشمند ایشان (زبان حال و کارکرد آن در ادبیات عاشورایی) ابواب جدیدی در باره «زبان حال» در ذهن من گشود؛ مطالعه کتاب ایشان- که اتقان علمی آن اثبات شده است و در شمار معدود آثار علمی در حوزه ادب و هنر ولایی است- به مخاطبان ارجمند توصیه میشود. جهت رعایت اصل امانتداری، در جایجای این بحث با ذکر شماره صفحه، به این کتاب استناد شده است.
📗 #آینه_بیغبار (دفتر دوم)
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📷#گزارش_تصویری
«هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة»
🚩اراک
🔰اجتماع بزرگ حامیان محور مقاومت
🎙با نوای:
حاج مهدی سلحشور
حاج سیدرضا نریمانی
حاج مسعود پیرایش
حاج مهدی رسولی
«هیأت صاحب العصر(عج) اراک»
🗓 مهرماه 1403
#الی_الحبیب
#مقاومت
🆔 @elalhabib_ir
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مداحی حاج سیدرضا نریمانی در تشییع پیکرمطهر #شهید_نیلفروشان
🔻چنین عزیز شدن بی دلیل هرگز نیست...
📌|۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ | اصفهان |
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
.