eitaa logo
الی الحبیب
3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
32 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰روز محشر، تمام انبیاء، ملائکه و مؤمنین همراه با ضجّه‌های حضرت زهرا بر سیدالشهداء «صلوات‌الله‌علیهما» گریه می‌کنند ... در روایتی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: 🥀 زمانی که روز قیامت فرا می‌رسد، قبّه‌ای از نور برای فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بر پا خواهد شد. 📋 وَ أَقْبَلَ الْحُسَیْنُ علیه‌السلام رَأْسُهُ فِی یَدِهِ ▪️و سیدالشهداء علیه‌السلام در حالی که سر بریده خود را در دست گرفته، جلو می‌آید. 📋 فَإِذَا رَأَتْهُ شَهَقَتْ شَهْقَةً لَا یَبْقَی فِی الْجَمْعِ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ إِلَّا بَکَی لَهَا ▪️وقتی‌که چشمان مبارک فاطمه زهرا به سیدالشهداء علیهماالسّلام می‌افتد، ضجه‌ای زده و آنچنان گریه می‌کند که تمام ملائکه، تمام پیامبران و تمام مؤمنینی که در محشر حاضرند، با ضجّه‌های صدیقه کبری سلام‌اللّه‌علیها، به گریه می‌افتند... 📚ثواب الاعمال، ص۲۵۸ 📚بحارالانوار،ج۴۳، ص۲۲۱ ✍ مادرت گفت بُنیَّ دل ما ریخت به‌هم بردن نام تو غوغاست اباعبدالله ... 🆔 @elalhabib_ir
🎙استاد حاج منصور ارضی 🔰ما به انتخاب خودمان نیامدیم 🔶امام حسن عسکری(ع) در صلوات حجج‌ طاهره(ع) عبارت «أُمِّ أَحِبَّائِک وَ أَصْفِیائِک» را دارند که می‌فرمایند: هرکسی حضرت زهرا (س) را دوست داشته باشد و در مسیر آن حضرت قدم بردارد، حضرت زهرا (س) مادر اوست و دیگر جای هیچ حرف و سخنی باقی نمی‌ماند. ♦اما صحبت من در مورد کلمه «اصفیائک» است که بسیاری از علما نظرشان بر این است که مراد از «اصفیائک» همان اهل‌بیت (ع) هستند که به نظر من صحیح نمی‌باشد. اگر مراد ائمه (ع) و اهل‌بیت (ع) بود، دیگر نیازی به فقره امّ‌‌ الائمة الهدی نبود. به نظر می‌رسد که مراد از «اصفیائک» که یک گروه خاص می‌باشند همان نوکران حضرت هستند. بنابراین «اصفیائک» یعنی کسانی که حضرت زهرا (س) انتخابشان کرده که شماها باشید، خُب حالا که انتخاب شده حضرت زهرا (س) هستید، این مسیر را چگونه می‌خواهید بگذرانید! 🔷در انتخابات معمولی اگر شخصِ منتخب مردم، مرتکب خطایی بشود، جریمه‌اش این است که در دوره بعد، دیگر انتخاب نمی‌شود. اما در این راه که بی‌بی دو عالم انتخاب کرده، با دیگر انتخابات فرق دارد؛ یقین کنید که ما به انتخاب خودمان نیامدیم و اصلاً قرار نبود ما اینجا باشیم و او بود که ما را به این سَمت سوق داد که نوکر شویم؛ پس کمی فکر کنیم که چگونه باید در این مسیر قدم بگزاریم. 🆔 @elalhabib_ir .
🔰 ویراست حاج مهدی سلحشور 📝 پروردگارا به چنین جماعت بی مبنایی گرفتاریم! می فرمایند اصلاح طلب جماعت هم از شهادت شهدای کربلا غمگین می شود و هم از کشته شدن لشکریان یزید! هم عزادار شهادت سید حسن نصرالله و حاج قاسم هستند و هم عزادار کشته های صهیونیسم ! با اینها شدیم ۸۵ میلیون😑 🆔 @elalhabib_ir
📚 کتاب باکیة العین • گزیده‌ای از مراثی فاطمی 📖تعداد صفحات: ۱۹۰ صفحه 🔻مؤسسه علمی فرهنگی «نصرتی لکم معدّة» با همکاری «جامعه ایمانی مشعر»، در راستای احیای شعائر الهی ِفاطمیه، هجده روضه را با اسلوب فنی و پس از تحقیق مصادر و بررسی اشعار، محضر ذاکران و مرثیه‌خوانان آل‌الله تقدیم می‌کند. ارائه این تعداد از مراثی، با سبک و الگوی واحد، جنبه آموزشی نیز دارد که به مرور زمان، راهنمای مناسبی برای تولید و نوآوری در مرثیه می‌باشد. 👇🏻تهیه کتاب از طریق وب‌گاه: ▫️heyat.co/p/4785 ✅این کتاب در بسته معرفتیِ فاطمیه ۱۴۰۳ ارائه شده است. برای دریافت بسته با ۷۰٪ تخفیف عدد ۷۲ را به ۳۰۰۰۱۵۴۲ پیامک کنید. مشاهده همه محتوای بسته فاطمیه👇 ▫️@basteheyat 🆔 @elalhabib_ir
🔹ارث دریا🔹 جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد گریه‌ها می‌کرد تا اُمّت شود بیدار... حیف از صدای گریه‌اش اُمّت فقط بی‌خواب شد پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود: «ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»... بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد حضرت صدّیقه از گستاخی مسمار نه از طناب دور دستان علی بی‌تاب شد ما نمی‌دانیم، «نَعلُ السیف» می‌داند چرا «مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد... 📝 🆔 @elalhabib_ir
💠بیان مضمون‌محور 🔹اصولاً شاعران واکنش‌های عاطفی خود را به دو شکل انتقال می‌دهند: الف) بیان شاعرانه و هنری ب) بیان غیرمستقیم در حالت نخست، نحوه بیان مهم است نه موضوع و در حالت دوم، اندیشه شاعرانه (چه گفتن) بیشتر تجلی دارد تا بیان شاعرانه (چگونه گفتن). این نوع بیان - که در ادب سنتی و معاصر رواج بسیار دارد- اگر به‌درستی به‌کار گرفته شود، به‌راحتی می‌تواند مخاطب را اقناع کند. ‌با نگاهی واقع‌گرایانه می‌توان گفت: تعهد شاعرانه و دغدغه تعامل شاعر با مخاطب عام، در انتخاب این شیوه بیان تأثیرگذار است. این نوع شیوه شعری را می‌توان بیان «مضمون‌محور» دانست. 🔸«مضمون» همان مقصود و مفاد سخن است که در لایه درونی کلام پنهان است و به شکل تفسیر یا تأویل، ارائه می‌شود. در سلوک ادبی، شاعر سعی دارد با بلاغت کلام و استفاده از شگردهای بیانی (که معمولاً تخیل در آن نقشی ندارد) محتوایی را با بیانی جذاب و نکته‌سنجانه مطرح ساخته، خلأ خیال و اغراق شاعرانه را به نوعی جبران کند. اگر اساس شعر «مضمون‌محور» را گره‌خوردگی احساس با ادراک بدانیم، مهم‌ترین نشانه آن «ادراک شاعرانه» خواهد بود که بر پایه واکنش عاطفی شاعر در شعر برجستگی یافته است. به عبارت دیگر، ادراک شاعرانه، حاصل شعور شاعر است که در قالب «واکنش عاطفی» شاعر نمایان می‌شود. 🔹بیان «مضمون‌محور» از دیرباز در شعر بسیاری از شاعران گذشته تا امروز پرکاربرد بوده است؛ به ویژه شاعرانی که به مخاطب عام گرایش داشته‌اند و مفاهیم و مضامین اجتماعی در شعرشان پربسامد بوده است. درباره این نوع گرایش، شواهد بسیاری در شعر شاعران از گذشته تا امروز می‌توانیم بیابیم و مثال بزنیم. به این نمونه‌ها در شعر حافظ بنگرید: تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش لطف خدا بیشتر از جرم ماست نکته سربسته چه دانی خموش! خواهی که سخت و سست جهان بر تو بگذرد بگذر ز عهد سست و سخن‌های سخت خویش تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن که خواجه خود روش بنده‌پروری داند! ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست در حضرت کریم تمنا چه حاجت است؟ وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری‌ست رنجیدن و... ابیات فوق، هرچند برجستگی «خیال» ندارد؛ اما از شعریت بی‌بهره نیست. به‌راستی چه رازی در ابیات فوق وجود دارد که با وجود کم‌رنگ بودن عنصر خیال، آن را شعر می‌دانیم؟ می‌توان گفت تمام آن ابیات «مضمون‌محور» بر پایه نکته‌سنجی‌های ذوقی و محوریت ادراک و شعور شاعرانه سروده شده است. 🔸در شعر ولایی نیز یکی از پرکاربردترین شیوه‌های بیان، همین بیان مضمون‌محور است. انتخاب این نوع شیوه بیان در شعر ولایی و استقبال بیش از حد معمول از آن، احتمالاً به یکی از جهات زیر بستگی دارد: ۱. گرایش شعر ولایی به هیأت و تأثیرگذاری بر مخاطبان عام ۲. کم‌تجربگی برخی شاعران و عدم انس با تجربه‌های شاعرانه شاعران برتر ۳. موضوع ادب ولایی، مدح و رثای اهل‌بیت است و گرایش به این موضوع، به طور طبیعی شاعر را به سمت تفسیر و تحلیل تاریخ، به جای گزارش یا وصف شاعرانه و نیز بازسازی‌های تاریخی سوق می‌دهد. در برخی از ابیات این غزل نیز، گرایش شاعر به دو نوع بیان «شاعرانه» و «مضمون‌محور» مشهود است؛ مقایسه این دو بیت با دیگر بیت‌ها تفاوت این دو نوع شیوه بیان را آشکار می‌سازد: جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود: «ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»... و: گریه‌ها می‌کرد تا اُمّت شود بیدار... حیف از صدای گریه‌اش اُمّت فقط بی‌خواب شد بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد حضرت صدّیقه از گستاخی مسمار نه از طناب دور دستان علی بی‌تاب شد ما نمی‌دانیم، «نَعلُ السیف» می‌داند چرا «مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد... 🔹بنابراین حضور شعر «مضمون‌محور» را باید جدی گرفت و اگر قرار است این شیوه بیان را به‌کار بریم، بهتر است بر اساس شیوه قدما در آن مسیر، سلوک شعری داشته باشیم. حاصل سخن اینکه، شاعران می‌توانند با محوریت لطف طبع و سحر کلام آثاری بیافرینند که با وجود عدم کاربرد خیال، باز هم نشانه‌های قوی و تأثیرگذار از شعریت داشته باشد. نکته ناگفته اینکه، مرز بین «نظم» و شعر «مضمون‌محور» بسیار باریک است! اگر شاعر پیوند سه عنصر «احساس شاعرانه»، «ادراک و نکته‌سنجی‌های شاعرانه» و «بلاغت سخن» را نادیده بگیرد، اثر خود را به ورطه نظم کشانده است. 📗 (دفتر سوم، ص۷۰) ✍🏻 به قلم استاد 🆔 @elalhabib_ir
🔰مداح اهل‌بیت (ع) شهید حاج محمدرضا جلالی 🔶همیشه همراه پدر در هیئت‌ها و جلسات مذهبی و به سبک و سیاق او، از همان دوران کودکی مداحی می‌کرد. گریه‌های بلند و پر از هق هقش، از شوق درونی‌اش برای ائمه‌اطهار(علیهم‌السلام) حکایت داشت. 🔻دفاع از حریم ولایت باعث شد قید خانواده را زده و در قامت یک مدافع به سوریه سفر کند. در مدتی که سوریه بود به همراه سایر همرزمانش توانستند اطراف زینبیه را آزاد کرده و هیئت شاه حسین گویان را با مداحی خودش راه بیندازد و این لذت بخش‌ترین مداحی محمدرضا به گفته همرزمانش حساب می‌شد. مداحی پس از فتح، روحیه نیروها را برای ادامه مبارزه صد چندان کرده بود. 🔻ایام حج 94 از دانشجویانش حلالیت گرفت و به عنوان مراقب یکی از جانبازان دفاع مقدس به قربانگاه منا اعزام شد. محمدرضا چندسالی بود که به عنوان استاد حقوق خصوصی در دانشگاه تدریس می‌کرد. 🔷روضه‌هایش در کشور وهابیون شکل دیگری از دفاع حریم آل الله بود، با کلام آتشینش که لرزه بر اندام آل سعود انداخته بود. آبروی جبهه تکفیر را به سخره گرفته و مرثیه‌هایش صفحات ننگین نسل سقیفه را ورق می زد. 💠عاشق شهادت بود و ذکرش «اللهم الرزقنا التوفیق الشهاده فی سبیلک» که در دوم مهرماه 1394 در فاجعه منا در حالیکه به حجاج یاری می‌رساند، ناپدید و به طرز نامعلومی پیکرش پس از 10 روز از حادثه، در یکی از چندین کانتینر حامل اجساد شهدا در جده شناسایی و به همراه سایر شهدا به وطن بازگشت و در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد. 💢هدیه به روح این شهید بزرگوار صلواتی عنایت بفرمایید🙏 🆔 @elalhabib_ir