eitaa logo
الی الحبیب
3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
31 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سرود «دایه دایه وقت جنگه» از دفاع مقدس تا آزادی قدس 📝یادداشت تحلیلی رسانه بافتار در خصوص اجرای حماسی متفاوت در دیدار مداحان 🏷دوم دی‌ماه ۱۴۰۳ در سالروز ولادت حضرت زهرا (س)، ناگهان در حسینیۀ امام‌خمینی (ره)، شور و حماسه‌ای برپا می‌شود. یک مداح، سرودی لُری با نغمۀ آشنای «دایه، دایه، وقت جنگه» می‌خواند؛ ترانه‌ای که ما را به یاد روزهای هشت سال دفاع مقدس می‌اندازد. حاج مهدی تُرکاشوند، مداح اهل بروجرد که در مقابل رهبر انقلاب به مولودی‌خوانی ایستاده است، قبل‌از خواندن این سرود می‌گوید: «سال‌ها پیش، رزمنده‌های لُر با این نوا از مادرشان اذن گرفتند و راهی جبهه شدند...» این نغمه یک بار پیش از این نیز در محضر آیت‌الله خامنه‌ای خوانده شده بود؛ در بهمن ۱۳۶۵ با آواز محمد میرزاوَندی. این خواننده دربارۀ آن روز می‌گوید: «همه دورتادور دفتر نشسته بودند. چند لحظه‌ای نشستیم. آقای خامنه‌ای تشریف آوردند. خدمت ایشان سلام کردیم. به‌شوخی گفتند: شما که می‌گویید وقت جنگ است، در مورد جنگ بخوانید. «تا نفس دارم می‌جنگم»، «ای وطن، بی‌تو دنیا قورسونه» و «دایه، دایه» را اجرا کردیم. آقای خامنه‌ای ما را تشویق کردند و برایمان دست زدند. پشت‌بندش هم همه برای ما دست زدند. آقای خامنه‌ای به من گفت: از صدای شما خیلی خوشم آمد.» این سرود حماسی، یکی از مشهورترین آواهایی است که مردم در زمانۀ جنگ تحمیلی می‌خواندند. خواندن دوبارۀ آن به‌همراه شعری دیگر که متناسب نبرد امروز ما با اسرائیل است، معنای مهمی در سر دارد. گرچه اصل این ترانه برای لرستان است؛ اما گویی حرف همۀ ایرانیان است. این سرود، همۀ سربه‌داران وطن را به جنگ با دشمن فرامی‌خواند. مشهورترین اجرای این سرود با صدای محمد میرزاوند و رضا سقایی‌ست. میرزاوند در دفاع مقدس، بارها به خط‌های جنگ رفته و این ترانه را برای رزمندگان خوانده است. او آن‌قدر با جان‌و‌دل این قطعه را اجرا می‌کرد که از سال ۱۳۶۷ برای مدت زیادی، حنجره‌‌اش آسیب دید و از خوانندگی بازماند. محمد میرزاوندی در سه دورهٔ اول از جشنوارۀ موسیقی فجر، مقام اول تک‌خوان را کسب کرده است. پیش‌از حاج مهدی ترکاشوند، حاج محمود کریمی نیز در سرودی به‌مناسبت ولادت حضرت زینب (س) از این ترانه اقتباس کرده بود؛ اما بازخوانی ترکاشوند، تفاوت‌هایی دارد که آن را گیراتر می‌کند: حماسی بودن، تناسب با موقعیت جنگ امروز ما، سروده‌خوانی یک مداح لری با لحنی شیرین و صمیمی و اعلام آمادگی مردم ایران در پیش روی رهبر انقلاب. 🆔 @elalhabib_ir
31.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ما امروز به نیاز داریم. امروز، شبهه‌افکنی یکی از کارهای اساسی دشمن است... برنامه‌ریزی میکنند و پول خرج میکنند برای اینکه ذهنیّتها را منحرف کنند از حقیقت. چه کسی باید جواب بدهد؟ چه کسی بایستی این خطّ کج را مستقیم کند؟ چه کسی بایستی تبیین کند؟ شما جزو کسانی هستید که میتوانید این کار بزرگ را انجام بدهید. 🆔 @elalhabib_ir
33.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حاج آقای بالا پیکر سیدرضا به وصیت سید عمل‌کردن که این روضه رو بخونن... 🆔@elalhabib_ir
🎙استاد حاج مرتضی طاهری 🔰 مداحی، صیانت می‌خواهد نه هوچی‌گری رسانه‌ای! 🔶جریانی این روزها در داخل و خارج مشغول فعالیت است که با پیشنهاد رقم‌های سنگین برای مداحان به دنبال وسوسه و تغییر جریان ستایشگری است. 🏷البته باید بدانید در این جامعه هیچگاه فردی به اجبار ریالی به کسی پرداخت نکرده است. مداحی یک هنر است و مانند دیگر هنرها و هنرمندان، افراد برای دعوت از هنرمند باید هزینه بدهند و این درحالی است که بسیاری از مداحان قربة الی الله تلاش می‌کنند. مانند همان گچ‌کاری که برای رضای خدا رایگان در حرم اهل‌بیت (ع) کار می‌کند. 💢 نمی‌توان هم شغل داشت و هم مداح حرفه‌ای بود 🔹 قطعاً مداحی شغل نیست و یک هنر است اما تجربه ثابت کرده حتی درمورد شخص خودم که مشاغل زیادی را دنبال کردم؛ یک مداح نمی‌تواند در کنار مداحی حرفه‌ای کار دیگری را جدی دنبال کند. 🔸اگر فرد بخواهد تخصصی مداحی کند نمی‌تواند در طول روز برای کار دیگری هم زمان بگذارد. باید منشا این سوالات انحرافی و بودار بررسی شود تا مشخص شود چه قصد و نیتی را دنبال می‌کنند. شاید برخی مداحان هم مشغول کار یا شغلی در کنار مداحی باشند اما در کار مداحی به آن موفقیت لازم نمی‌رسند. 🌀مشکل این است که بزرگترها فراموش شدند و جوان‌ترها از این قشر فاصله گرفتند. من در خاطر دارم که مرحوم کافی همیشه هنرمندانه نسبت به برخی از این موضوعات حاشیه‌دار واکنش می‌داد و فاصله می‌گرفت. 💯البته باید بدانیم مداحان محل مراجعه نیازمندان هم هستند و گاهی دستگیری از افراد هم دارند. به مداحان جوان می‌گویم دست خود را از دست بزرگترها جدا نکنید. زمانی که این نقشه‌های دشمن سراغ شما بیاید، با یک کمک بزرگتر، نجات پیدا می‌کنید. 💠طرح این مسائل در فضای مجازی و رسانه‌ها، حلّال مسأله نیست، البته که کم‌کاری نهادها و مسؤلان متولی امر موجب می‌شود که این مسائل رسانه‌ای شود. 🏷اگر فردی واقعا دغدغه‌ای در این مسائل دارد با طرح موضوع خدمت یک بزرگتر می‌تواند، تذکر او را به فرد جوان محقق کند و اگر اثر نداشت می‌تواند سراغ مراکز و نهادهای رسیدگی کننده برود. طرح این موضوعات در رسانه هیچ هدفی جز دیده شدن ندارد و فردی هم که این بیان را اخیراً داشته است برای آن است که بنا دارد مجدد خود را در صدر رسانه‌ها و فضای مجازی نگه دارد. 🆔 @elalhabib_ir
نجفِ مولا امیرالمومنین ۱۱۴ سال پیش 🆔 @elalhabib_ir
12.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰صحبت های سید رضا نریمانی درباره نعمت وجود نوکران سیدالشهدا (ع) 💢نفس پاک نوکران امام حسین (ع) خیلی هارو با امام حسین(ع) آشنا کرد 🆔 @elalhabib_ir
💠 انواع نگرش در مدح اهل‌بیت (ع) در بررسی مدح و شیوه‌های مدیحه‌پردازی در اشعار شاعران از گذشته تا امروز، می‌توان به چهار نوع نگرش دست یافت. 1⃣ مدح ویژگی‌های الهی ائمه معصومین؛ مثلاً «عصمت‌الله» یکی از صفات حضرت فاطمه زهرا(علیهاالسلام) است و مصراع «منم که عصمت‌ا‌للَّه و به ساق عرش، زیورم» مدحی است در معرفی جنبه الهی یا تکوینی ائمه معصومین. بیان این نوع مدح‌ها نشان‌گر تسلط محتوایی شاعر به شخصیت الهی اهل‌بیت است. نمونه‌ها: حدیث قدسی«لولاک» معتبر سندی‌ست که هر چه کرد خدا خلق، از برای تو بود یا: شنیده‌ای که نبی از ملال اوست ملول شنیده‌ای که خدا با رضای اوست رضا شنیده‌ای که برای شفاعت امت رسول، فاطمه را می‌زند به حشر صدا شنیده‌ای که اگر پا به حشر نگذارد برات عفو به دستی نمی‌رسد فردا 2⃣ معرفی و مدح رفتارهای انسانی و الگوبخش اهل‌بیت که قابلیت تکرار و تجربه آن در هر عصر و زمانی وجود دارد. در این نوع اشعار، ضمن روایت رفتار الگوبخش، شاعر به دنبال تحلیل رفتار و نهایتاً معرفت‌افزایی مخاطب است. مثلاً این‌که حضرت زهرای مرضیه(علیهاالسلام) سه شب بی‌قوت و بی‌نان زندگی کردند و به یتیم و فقیر و اسیر طعام بخشیدند. یا موضوع پیراهن‌بخشی حضرت در شب عروسی که به آیه شریفه قرآن کریم عمل فرمودند؛ «لن‌ تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون» یعنی لباس برتر و نوِ خودشان را برای اهدا به فقیر انتخاب کردند نه لباس کهنه‌ای را. اشاره هنری و شاعرانه و حسی به این نمونه رفتارها -که در سیره ائمه اطهار نمونه‌های فراوانی سراغ داریم‌- بسیار به شعر شاعر عیار و ارزش می‌بخشد. نمونه‌ها: چه مادری، که به تفسیر درس عاشورا حریم مدرسه کربلاست دامن او بمیرم آن همه احساس بی‌تعلق را که بار پیرهنی را نمی‌کشد تن او دمی که فاطمه تسبیح گریه بردارد پیام می‌چکد از چلچراغ شیون او و: زهرا كه «اِنَّ اَكرَمَكُم» ترجمان اوست در بندگی به قلّۀ تقوا رسیده است 3⃣ مدح‌های کلی که صبغۀ روشنگری و معرفت‌افزایی در آن کم‌رنگ یا بی‌رنگ است. در این نوع مدیحه‌ها به رسم و سنت شاعران مدیح‌پرداز پیشین به ظواهر شخصیت اهل‌بیت توجه می‌شود: فاطمه دارد رخی که ماه ندارد ماه چو او حسن دل‌بخواه ندارد و یا با دیگر شخصیت‌های الهی و معنوی مقایسه و نهایتاً معرفی می‌شود بی آن‌که رفتارشان جزئی‌نگری و جزئی‌نگاری شود: عیسی بَرَد آرزوی بیماری کاین‌جا به بهانۀ شفا آید یا: موساست عصا به کف شبانت خورشید، گدای آستانت این نوع ابیات، غرورآفرین اما خنثی است و مخاطب را در همان سطح معمولیِ آگاهی نسبی و سطحی نگه می‌دارد. همان‌گونه که ذکر شد، در این نمونه وصف‌ها -‌که نوعی کلی‌گویی و مبهم‌سُرایی است- مخاطب بهره چندانی از معرفت به‌دست نمی‌آورد. 4⃣ مدح ذوقی و استنباطی که بر پایه تحلیل‌های ذوقی (شاعرانه همراه با حُسن تعلیل) و برداشت‌های شخصی شاعر ارائه می‌شود که دو رویۀ سالم و ناسالم همراه با اغراق‌ها یا حتی مبالغه و غلو است! تبیین، تفکیک و ارائه مدیحه‌های سالم و قابل دفاع، از اهداف مهمی است که در گزینش اشعار شاعران پیش‌کسوت در این مجموعه دنبال شده است. برخی نمونه‌های سالم این نمونه اشعار را در این مجموعه خواهید خواند. بهشت روی زمين، خانۀ گِلين تو بود که ناز فضّه خريد و به زر نياز نداشت 📗 (دفتر اول، ص۳۶) ✍🏻 به قلم استاد 🆔 @elalhabib_ir