تحقیق در باب اول اربعین امام حسین(ع).pdf
4.42M
#تاریخ
📚 کتاب شریف تحقیق درباره اولین #اربعین
🖋 به قلم اولین شهید محراب جمهوری اسلامی، مرحوم آیت الله سیدعلی قاضی طباطبایی (رضوان الله علیه)
🔻یکی از شبهات موجود در حوزه تاریخ تشیع، این است که آیا کاروان اسیران کربلا و اهلبیت امام حسین(ع) در بازگشت از شام، در نخستین اربعین شهیدان کربلا به زیارت مرقد سیدالشهدا(ع) آمدهند یا نه؟
🔻اهمیت این بحث چنان است که علمای بزرگ گذشته همچون ابنطاووس، شیخ بهایی، علامه مجلسی، محدث نوری و. .. همچنین دانشمندان معاصر مانند استاد مطهری، دکتر شهیدی و. .. در تأیید یا رد آن مطالبی نوشتهاند.
🔺شهید محراب، مرحوم آیتالله قاضی طباطبایی در کتابی به نام «تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)» با هفده دلیل به اشکالات هفتگانه محدث نوری در لؤلؤ و مرجان پاسخ داده و حضور کاروان اسیران کربلا و اهلبیت امام حسین(ع) در نخستین اربعین حضرت در کربلا را اثبات کرده است.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حماسه اربعین، عنایت امام حسین علیه السلام است!
🎙 آیت الله حسینی قزوینی
#اربعین
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
❗️این خطای بزرگ، از خودِ ماست!
✍🏻 نقد استاد سیدمهدی حسینی رکنآبادی
بر بعضی از نماهنگها و نوحههای امروزی (بخش اول)
🔺این روزها که به نگارش تاریخ شفاهی میپردازم، سعی دارم در مواجهه با رویدادها و پدیدهها -که سوژههای متناسب با تاریخ شفاهیاند- از قضاوتهای شخصی و سلیقهمحور بپرهیزم.
در حال نگارش اَلباقی تاریخ شفاهی، و خاطرات اجتماعی و فرهنگیام با دو تن از مداحان، مرحوم حاج سیداحمد شمس و نیز حاج سیدمهدی میرداماد بودم، که انتشار نماهنگ (نوحه/ترانهٔ) ویژه اربعین با خوانش آقای عبدالرضا هلالی، ذهن مرا سخت به خود مشغول داشت و نتوانستم از کنار آن به سادگی بگذرم.
آنچه میخوانید، واکنش و دغدغههای من در قبال چنین نوحههایی است که بهظاهر خلاقانه است، اما درباره آن، باید تأملات مبنایی و بهویژه از نظر محتوایی، درنگهایی داشت.
بخش آغازین نوحه را مرور کنیم:
«انا لله و انا الیه راجعون
چهل روز گذشت،
چهل روز با سوز گذشت،
مجلس ختمی به مناسبت درگذشت خون خدا
تو کربلا
برگزار میشه
مجلس ترحیمی
تو موکبا
با مداحی تاول پا
برگزار میشه
بعد از هزار سال
بازم عمه سادات بیقرار میشه...»
این روزها، ابتذال دامنگیرِ ادب و هنر آیینی شده است -چه واقعگرایانه نگاه کنیم و بپذیریم، و چه متعصبانه بنگریم و آن را رد کنیم- و کمکم، این فکر دارد جا میافتد که به عشق اهلبیت(علیهمالسلام) هر کاری میتوان کرد و به زعم گروهی از افراد، حتی دانش، حکمت، فرهنگ و اندیشه را در مسلخ محبت و عشق باید فدا کرد...
* آنکسانی که با وجود فرهنگسازیها و فتاوای علما، قمه میزنند؛
* آنکسانی که با وجود ارشادها و تبیینها در عزای حسینی با زنجیر تیغدار بر بدن خود میکشند؛
* و...
میتوان رفتارشان را به حساب جنون عشق گذاشت.
بیگمان آنان به میزان ادراکشان از فرهنگ عزاداری، در عزاداریهای خاصشان مأجورند؛ مگر آنکه نیت دیگری جز عزاداری، (مثلاً لجبازی با دیدگاهی سیاسی یا فقهی) داشته باشند!
اما آنگاه که
* شاعر آیینی نکتهسنجی، تصویر تیغزنی را استوری کند؛
* یا دیگری، از قمهزنی دفاع کند؛
* این یکی از علمکشیها در برابر نظر علما دفاع کند؛
* آن دیگری به صراحت در برابر نظر صائب و مبنایی کارشناسان بگوید: «من قبول ندارم!»...
* و...
اینجاست که باید باور کرد به یک دوگانگی دچار شدهایم.
وقتی استاد دانشگاه، عمامه به سرِ حوزوی، کارشناس و نخبه اجتماعی و فرهنگی، در برابر این نوع رفتارها سکوت و یا حتی از آن دفاع و تمجید میکند، باید بپذیریم سطحینگری، دامنگیر برخی هیأتها شده است.
نشانههای این ابتذال را امروزه بهراحتی میتوان رصد کرد، که حاصل همان غفلت، یا سهلگیریها و التفاتهای نابهجای برخی نخبگان در برابر خطای برخی اهالی ادب و هنر آیینی است.
ادامه دارد...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
❗️این خطای بزرگ، از خودِ ماست!
✍🏻 نقد استاد سیدمهدی حسینی رکنآبادی
بر بعضی از نماهنگها و نوحههای امروزی (بخش دوم)
از مصادیق ابتذال، یکی تکرار ناشیانه یا ملالآور مضامین سخن و یا رفتارهای دیگران به شکل کورکورانه است؛ و دیگری نادیده گرفتن حکمتها و باورها، طبق خواستهٔ عام و به بهانه خلاقیت و نوآوری، با هدف «جذب حداکثری»...
شکی نیست که باید به اقتضای حال و مقامِ مخاطب سخن گفت، اما نه به این مفهوم که: «محتوای سخن را به میزان فهم عام و خواستههای آنان، در سطحی فُرودین، عوامانه و خارج از مبانی فرهنگ شیعی مطرح کنیم!»
از بارزترین مصادیق مردمگرایی با هدف جذب حداکثری، نمونه اشعار و نوحههای زیر است که مهمترین ویژگی آن، در کنار خلاقیت و نوآوری در مضمون یا فرم، سطحینگری و طرح نکات و مضامین دمِ دست و عوامانه است؛ که گاه زمینهساز القای مفاهیم ناشایست نیز میشود:
برای دلخوشی نوکران این درگاه
دروغ روضه بخوانم، دروغ بسم الله!
دروغ روضه بخوانیم، شمر آبش داد
سنان رسید ولی با ادب جوابش داد...
و:
من ایرانم و تو عراقی... چه فراقی!
و این نوحه که خطاب به امام معصوم، امامِ عالم الغیب و الشهاده، به شکلهای مختلف خوانده شده:
امشب تکلیفمو معلوم کن
یا از خونه بیرون کن(!)
یا قلبم و آروم کن
امشب
این خیال و راحت کن
یا بزن منو(!) یا که باهام
یه خورده صحبت کن
اصلا میشنوی این صدامو؟
اصلا میبینی گریههامو؟
بیا دونه به دونه بشمرم غمامو
بیا یه کم بشین کنارم
پناه دل بیقرارم
تو زندگیم بهجز تو هیچکی رو ندارم...
و:
بغل وا کن که پناه خودمی
بغل وا کن تکیهگاه خودمی
اصلا میشنوی این صدامو؟
اصلا میبینی گریههامو؟...
و:
دست رو دلم نذار دیگه
اشکمو درنیار دیگه
قلب من آزاری نداره
من خودتو میخوام ازت
نگام کنی یه بار فقط
واسه تو که کاری نداره
اصلاً میشنوی این صدامو؟
اصلاً میبینی گریههامو؟
و این نوحه/ترانه(؟) که بهتازگی متناسب با اربعین ارائه شده است:
انا لله و انا الیه راجعون
چهل روز گذشت،
چهل روز با سوز گذشت،
مجلس ختمی به مناسبت درگذشت خون خدا
تو کربلا
برگزار میشه
چه بپذیریم، چه نخواهیم بپذیریم واقعیت امر این است که این ترانه به ظاهر نوحه، پیادهروی اربعین در آن سطح جهانی را تا سطح حضور در یک مجلس ختم و درگذشت امام، پایین میآورد!
موریانهٔ غفلت و عوامگرایی دارد ستونهای این خیمه را از بیخ و بن میجَود و ما دلخوشیم که از نوحههای خلاقانه ما مردم استقبال کردهاند! اما به عوارض و نتایج آن کاری نداریم... برخی نخبگان ما به مداح طیبالله میگویند و خوشحالند که مداحی ما بسیار پویا و خلاقانه است و همه چیز به خوبی و خوشی میگذرد! بله ظاهراً درست است؛ از نظر سبک! اما از نظر محتوا چه؟ آیا همه اشعار و نوحههایی که خلقالساعه، بی هیچ وسواس و سنجشی، و صرفاً خالصانه ارائه میشود، قابل دفاع است؟
اگر واقعگرایانه با این موضوع مواجهه داشته باشیم، بهراحتی میتوانیم به جمعبندی برسیم. نوحههایی همچون نمونهٔ مذکور، حاصل غفلت و عوامگرایی ما و در حقیقت به کام دشمن ماست؛ دشمنی که سالهاست پیادهروی اربعین و اهداف مقدس آن را میبیند، اما بهراحتی آن را انکار میکند. رسانههای جهانی بر این حرکت جهانی و تمدنساز شیعی، چشم بستهاند و نمیخواهند دیگران هم ببینند! اما سؤال مهم این است که چرا ما بر آن چشم بستهایم و چرا حقایق را نمیبینیم؟
چرا نوحهسرایان و مداحان ما ناخواسته اما همسو با دشمن، راهپیمایی اربعین را از منظری میبینند که مفهوم حرکت به سمت امام و برائت از دشمن امام در آن وجود ندارد؟
پاسخ آن روشن است...
به دنبال جاسوس و کیف انگلیسی و نقشههای پنهان دشمن برای انحراف در هیأت نباشید!
این خطای بزرگ از خودِ ماست و ریشه در همان سکوت نخبگان دارد و تشویق به عوامگرایی، که حاصل آن جذب حداکثری است؛ به هر قیمت ممکن!
تا زمانی که اوضاع چنین است و برخی نخبگان، در قبال این خطاها سکوت میکنند و یا تمجید و تایید؛
و آنگاه که هشدار «فأین تذهبون؟» نیز در آن جماعت، درنگی ایجاد نکرد، به نظر میرسد مثل شبهای کرونایی، فقط باید «الهی عظم البلاء» خواند و «وانقطع الرّجا» را با شدّت و حدّت تکرار کرد...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔸«اربعین؛زیستن در زمانه ظهور»
🔹 گفتگوی دکتر وحید یامینپور و حجتالاسلام استاد عابدینی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
4_5942760666233312029.mp3
15.78M
🎧 «اربعین؛زیستن در زمانه ظهور»
گفتگو با حجتالاسلام استاد عابدینی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘سیدرضا نریمانی بعد از تماشای فیلم شور عاشقی: در هر شرایطی و در هر زمانی باید حق را گفت...
▪️شور عاشقی برشی از داستان اسرای کربلا است.
🔻تخفیف ویژه #اکران_سیار فیلم سینمایی #شور_عاشقی در دهه آخر ماه صفر برای هیات، مساجد و ...👇
🌐 esayar.ir/?p=7261
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 ماجرای سرودن شعر عاشقانه محمدعلی بهمنی برای امام رضا علیهالسلام
◼️مرحوم محمدعلی بهمنی شاعر کشور به دیار باقی شتافت.
خداوند او را قرین رحمت فرماید.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📚 مقتل الحسین (ع) روایی «ثارالله در بیان آل الله» منتشر شد.
🔹 اثر حاضر به قلم «دکتر محسن رفعت»، دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)، جلوهای از بیانات معصومان (عليهمالسلام) در بازنمایی کیفیت حرکت، نهضت و شهادت عاشوراییان و بهعبارتی، مَقتلِ معصوم از لسان معصوم میباشد که با همکاری جمعی از دانشجویان پژوهشگر، توسط انتشارات دانشگاه حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) به زیور طبع آراسته گردیده است.
🔹 این کتاب که نگارش آن حدود پنج سال به طول انجامید، میکوشد تا با گردآوری جامع روایات معصومان و تحلیل برخی از این روایات، به ژرفنگری مخاطب در مقتلخوانی معصومان (علیهمالسلام) در خصوص شهادت امام حسین (علیهالسلام) تعمیق بخشد و هدف ایشان را در تبیین باورهای عاشورایی بازخوانی و بازنمایی کند.
🏷 خرید حضوری:
قم، چهارراه شهدا، بوستان کتاب
شماره تماس: ۰۲۵۳۱۱۵۱۲۵۰
🏷 خرید مجازی:
💠 ارتباط با @HMU_Publication
🖇 انتشارات دانشگاه حضرت معصومه (س):
https://entesharat.hmu.ac.ir/
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔰در برگزاری هیئتهای بزرگ چه ملاحظاتی باید رعایت شود؟
🔸استاد محمدرضا عابدینی فرمودند:
اگر هیئتی خیلیخوب میتواند بزرگ برگزار شود و همه نوع امکانات مثل #مداح و #سخنران و پول و شام و جا [:مکان] و همهچیز دارد، اگر این هیئت به هر بهانهای در محل برگزار شد، تمام هیئتهای کوچک محله خود به خود تعطیل میشوند. درعین اینکه باید آن هیئت بزرگ باشد، اما نباید به نحوی باشد که به قیمت تعطیل شدن هیئتهای کوچکتر باشد. بلکه باید طوری آن هیئت به مناسبتهایی برگزار شود که در مناسبتهای دیگر هیئتهای دیگر برگزار شوند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔺#فیش_روضه
#پیامبر
《اَلسَّلامُ عَلَیکَ
یَا رَسُولَ اللّهِ(ص)،
اَلسَّلامُ عَلَیکَ
یَا خَاتَِمَ النَّبِیینَ»
✅امام صادق(ع) فرمودند :
📋《مَنْ أُصِيبَ بِمُصِيبَةٍ فَلْيَذْكُرْ مُصَابَهُ بِالنَّبِيِّ فَإِنَّهُ مِنْ أَعْظَمِ اَلْمَصَائِبِ》
♦️هر كس گرفتار مصيبتى شد، بهتر است مصيبت وفات حضرت رسول اکرم(ص) را به ياد آورد، كه از بزرگترين مصائب بود.(۱)
ودر برخی از روایات تعبیر به《أَصْعَبُ اَلْمَصَائِبِ》یعنی سخترین مصیبت ها!(۲)
تا جايي كه خود حضرت رسول اکرم(ص) در زمان حیاتشان فرمودند :
📋《مَا أُوذِيَ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيتُ》
♦️هيچ پیامبری مثل من اذیت نشد.(۳)
مصائبی که در راه هدایت و ارشاد مردم دید و زحمت هایی را متحمل شد و همواره ملجاء و پناهگاه نه تنها مسلمانان، بلکه پناهگاه خود اهل بیت(ع) نیز بود و در جای جای تاریخ، توسل خود اهل بیت(ع) به ایشان مشهود است.
به طور مثال ؛
1⃣امام علی(ع) :
وقتی غاصبین امام علی(ع) را برای بیعت اجباری به مسجد می بردند و او را بعد از آن قضایایی که گفته شد آزاد نمودند، امام(ع) سریعا خود را به قبر مطهر پیامبر(ص) رساند.
در تاریخ آمده است ؛
📋《فَلَحِقَ عَلِيٌّ(ع) بِقَبْرِ رَسُولِ اَللَّهِ(ص) يَصِيحُ وَ يَبْكِي وَ يُنَادِي :
يَاِبْنَ أُمَّ! إِنَّ اَلْقَوْمَ اِسْتَضْعَفُونِي وَ كٰادُوا يَقْتُلُونَنِي》
♦️پس علی(ع) خود را به کنار قبر پیامبر اکرم(ص) رساند، در حالی که فریاد می زد و گریه می کرد و ندا می داد که ؛
ای پسر مادرم! همانا این قوم مرا در فشار گذاردند و ناتوان کردند و نزدیک بود که مرا بکشند!(۴)
2⃣حضرت فاطمه(س) :
وقتی مهاجمین به خانه امام علی(ع) حمله ور شدند، حضرت زهرا(س) به پشت درآمد و بعد از جسارت به ایشان، در این هنگام حضرت فاطمه(س) فرياد جانسوزی سر داد و فرمود :
📋《یا اَبتاهُ! یا رَسُولَ الله(ص)!
اَهکَذا کانَ یُفْعَلُ بِحَبیبَتِکَ وَ اِبْنَتِکَ؟》
♦️یا ابتاه! یا رسول الله(ص)!
آیا اینگونه با حبیبه و دخترت رفتار می کنند؟(۵)
3⃣امام حسین(ع) :
امام حسین(ع) وقتی قصد ترک مدینه را به مقصد مکه داشت، دو شب متوالی در شبانگاهان کنار قبر جدّش رفت و عرض کرد :
📋《اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللّهِ! أَنَا الْحُسَیْنُ بْنُ فاطِمَةَ، أَنَا فَرْخُکَ وَابْنُ فَرْخَتِکَ، وَ سِبْطُکَ فی الْخَلَفِ الَّذی خَلَّفْتَ عَلى أُمَّتِکَ، فَاشْهَدْ عَلَیْهِمْ یا نَبِىَّ اللّهِ. أَنَّهُمْ قَدْ خَذَلُونی وَ ضَیَّعُونی وَ أَنَّهُمْ لَمْ یَحْفِظُونی، وَ هذا شَکْواىَ إِلَیْکَ حَتّى أَلْقاکَ》
♦️سلام بر تو اى رسول خدا(ص)!
من حسین پسر فاطمه ام؛ منم فرزند دلبند تو و فرزند دختر تو و من سبط تو هستم که مرا میان امّت به یادگار گذاشتى.
اى پیامبر خدا! گواه باش که آنان دست از یارى من برداشتند و مقام مرا پاس نداشتند؛ این شِکوه من است نزد تو، تا آنگاه که تو را ملاقات کنم.(۶)
4⃣حضرت زینب(س) :
در ظهر عاشورا وقتی حضرت زینب (س) دید دشمن برادرش را محاصره کرده و بدن صد پاره امام(ع) داخل گودال افتاده، رو به مدینه کرد و با صدایی غم انگیز، ندبه کنان خطاب به پیامبر اکرم(ص) عرضه داشت :
📋《وامُحَمّداه، صَلّيٰ عَلَيْكَ مَليكُ السَّماء، هَذا حَسَينٌ(ع) بِالعَراءِ، مُرَمَّلٌ بالدِّماء، مُقَطَّعُ الأعضَاءِ..》
♦️وامحمّداه! درود فرشتگان آسمان بر تو، اين حسين(ع) است كه عريان بر خاك افتاده و به خون آغشته شده و اعضايش از هم جدا شده است!(۷)
پیامبر اکرم(ص) همواره رکن و تکیه گاه برای امام علی(ع) بود.
امیرالمؤمنین(ع)، در یکى از خطبههاى خود مىفرماید :
📋《وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللّهِ(ص) وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِی وَ لَقَدْ وُلِّیتُ غُسْلَه وَ الْمَلاَئِکَةُ أَعْوَانِی》
♦️حضرت رسول خدا(ص) در حالى که سرش بر سینه ام قرار داشت، قبض روح شد، و من عهده دار غسل او بودم، در حالى که فرشتگان مرا یارى مى کردند.(۸)
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_وآله
📚منابع :
۱)الکافی کلینی، ج۵، ص۵۵۰
۲)زادالمعاد مجلسی، ص۳۵۸
۳)مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۲۴۷
۴)بحارالانوار مجلسی، ج۲۸، ص۳۵۷
۵)بحارالانوار مجلسی، ج۳۰، ص۲۹۴
۶)بحارالانوار مجلسی، ج۴۴، ص۳۲۷
۷)اللهوف ابن طاووس، ص۱۳۳
۸)بحارالانوار مجلسی، ج۳۴، ص۱۰۹
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓تاریخ نگار
🎤صدای شهید مصطفی ردانی پور
در زمان جنگ تحمیلی
🚩اگر ما به سراغ اسرائیل نرویم...
#فلسطین
#وعده_صادق
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#لوح
🏴شد نهضت عاشورا
از صلح حسن آغاز
📌اگر صلح امام حسن مجتبی علیهالسلام نبود، واقعه کربلا و وقایعِ پرافتخارِ دودمان هاشمی در طول حکومت بنیامیه و بنیعباس نبود و امروز اگر اسلام بود، اسلامِ معاویه بود!
📚کتاب دو امام مجاهد
صفحه ۵۰ و ۵۱
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰چرا امام حسن علیهالسلام صلح کرد؟
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔅 فضیلت زیارت #امام_رضا صلواتالله علیه 🔅
📌 حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ وَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ غَيْرُهُمَا عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ (ع) جُعِلْتُ فِدَاكَ زِيَارَةُ الرِّضَا أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع) قَالَ زِيَارَةُ أَبِي أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَةِ.
📌 محمّد بن يعقوب و على بن الحسين، و غير اين دو از على بن ابراهيم، از پدرش، از على بن مهزيار وى گفت: محضر ابى جعفر عليه السّلام عرض كردم: فدايت شوم زيارت حضرت رضا عليه السّلام افضل است يا زيارت ابى عبد اللّه حسين بن على عليه السّلام؟
📌 حضرت فرمودند: زيارت پدرم افضل است زيرا حضرت ابا عبد اللّه الحسين عليه السّلام را هر گروهى از مردم زيارت مىكنند ولى پدرم را زيارت نمىكند مگر شيعيان خاص و خالص ما.
📔 کاملالزیارات شریف
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ماجرای خانمی روستایی که در حرم از دست امام رضا (علیهالسلام) پول میگرفت تا بین قرآن آموزان کلاسش تقسیم کند!
🎤 نقل حجتالاسلام عالی از مقاممعظمرهبری
#امام_رضا علیهالسلام
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🏴 أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰاعَلیبنِموسَیأَلرّضٰاأَلمُرتَضٰی
تو آن امام غریبی، تو آن امام رئوف
در این کرانه به خورشید بیبدل معروف
به یک اشارۀ ابرو، نَهَیتَ عَن مُنکَر
به مهربانیِ لبخند، اَمَرتَ بِالمَعروف
تو نور در دل من ریختی، نفهمیدم
نبود سنخیتی بین ظرف با مظروف
چهقدر آینه بیتوته کرده در حرمت
چهقدر دل که در این بارگاه کرده وقوف
برادرانه در آغوش خویش میکِشیام
خوشم که هیچ غمی نیست در جوار رئوف
من از نگاه تو خواندم «فَمَن یَمُت یَرَنی»
تو را همان دم آخر، فِی الاحتِضار اَشوف
برای وصف تو تنها سکوت باید کرد
چه الکن است در این آستان زبان حروف
دو خط روایت ابن شبیب را خواندم
و پا به پای دلم سوخت برگ برگ لهوف
کبوترانه دلم پر کشید تا گودال
که دعبل آمد و سرداد روضۀ مکشوف
چه کشتهای، چه غریبی، مُخَضَّبٌ بِدِماء
چه مقتلی، چه شهیدی، مُقَطَّعٌ بِسُیوف
📝 #عباس_همتی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
خورشید به قدر غم تو سوزان نیست
این قصّۀ جانگداز را پایان نیست
پای تو دو ماه، عاشقی کرده دلم
دل کندن از این کتیبهها آسان نیست
📝 #سیدعلیرضا_شفیعی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشی از مراسم چارپایه خوانی شهادت امام رضا سلام الله علیه در حرم مطهر رضوی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
استاد میرزامحمدی ربیع.mp3
7.27M
#تاریخ
🔰 استاد میرزامحمدی :
محسنیه!
بحثهای تخصصی تاریخ تعصببردار نیست!
اقامه عزا دلیل می خواهد!
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
بررسی_اخبار_محسن_بن_علی_علیه_السلام_در_منابع_فریقین.pdf
8.2M
📌مقاله
بررسي اخبار #محسَّن بن علي(ع) در منابع فريقين
بررسی تاریخ و علت شهادت #محسن فررند حضرت #زهرا سلاماللهعلیها و امیرمومنان #علی علیهالسلام در منابع فریقین.
نویسندگان:
حجت الاسلام دکتر محمد جواد #یاوری سرتختی و
حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#تاریخ
🏷تاريخ و ترتيب حوادثِ منتهي به #شهادت حضرت #زهرا سلاماللهعليها.
✍حجت الاسلام دکتر سیدعلی #حسینپور.
📖مجله تاريخ در آينه پژوهش:
👇👇
http://tarikh.nashriyat.ir/node/698
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir