eitaa logo
الی الحبیب
2.9هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
29 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻غزه همچنان نیازمند یاری شماست... 🎥 گزارشی از مرحله يازدهم کمک‌رسانی به مردم مظلوم و مقتدر غزه 1⃣1⃣ 🔹توزیع آب آشامیدنی ✳️ پویش 🇵🇸 شماره کارت اختصاصی کمک به غزه: 💳
5041721113532122
🇱🇧 شماره کارت اختصاصی کمک به لبنان: 💳
5041721113532130
(برای کپی رو شماره کارت کلیک کنید) ⚠️ به جز برنامه "آپ" که برای حساب‌های حقوقی محدودیت در تعداد واریزهای روزانه دارد، از هر برنامه دیگر بانکی و... واریز کنید مشکلی نخواهید داشت. 📥 پاسخ‌گویی به سوالات: @Hamiane_ghaze 💠 احرار | هیأت و جهانی‌اندیشی@ahrar1542
🔰مباحثی درباره زبان حال (بخش اول) 🔹گونه‌های شعر رثایی قرائت عاطفی و بیان مراثی اهل‌بیت یکی از پربسامدترین نمونه‌های شعری در ادب پارسی است. کمتر دیوان شاعر ولایی‌سرا را می‌توان یافت که در آن نمونه مرثیه‌ای ارائه نشده باشد. حتی برخی شاعران که به‌سختی می‌توان آنان را ولایی‌سرا و حتی آیینی‌سرا نامید، تجربیات مرثیه‌سرایی‌شان درباره اهل‌بیت را در میان آثارشان گنجانده‌ و به رخ مخاطبان کشیده‌اند. سه شیوه در بیان مراثی اهل‌بیت میان شاعران مرسوم است: ۱. روایت‌گری ۲. وصف حال ۳. زبان حال در این بخش و به اقتضای سخن، به‌اختصار به تبیین هر یک می‌پردازیم: 1️⃣ روایت‌گری (شرح حال) روایت‌گری و شرح حال، نوعی تاریخ منظوم یا مقتل منظوم است که کاملاً با تاریخ مطابق است و شاعر در آن صرفاَ نقش «راوی» دارد و ناقل سخن دیگران است. در این شیوه، شاعر در بیان نکات، دخل و تصرفی ندارد و احساسات خود را در آن وارد نمی‌کند. در این نوع شعری، نقل قول واقعی «زبان قال» به کار گرفته می‌شود. (ص۲۰۱) سنایی در حدیقة الحقیقه (ق۶)، فدایی مازندرانی (ق۱۳) و بسیاری دیگر از شاعران از این شیوه بهره برده‌اند. نمونه‌ای از سروده‌های استاد غلامرضا سازگار را که با این شیوه سروده شده است، مرور می‌کنیم: شنیدم علی آن ولیّ خدا -که جان جهان باد او را فدا- نظر کرد در خانۀ خویشتن به اشک حسین و به رنگ حسن، دل حضرتش گشت بحر ملال بپرسید از فاطمه شرح حال بگفتا: سه روز است یامرتضی که اینان نخوردند قوت و غذا ولیّ خدا از سرا شد برون دل عرشی‌اش بود دریای خون غم دل به معبود خود عرض کرد یکی دِرهم از دوستی قرض کرد ببین لطف و آقایی و داد را به ره دید افسرده مقداد را بگفتش: چرا هستی افسرده‌حال؟ چرا سخت غرقی به بحر ملال؟ بگفتا: بوَد چار روز تمام که ماندند اطفال من بی‌طعام علی گفت این غصّۀ سینه‌سوز، تو را چار روز است و ما را سه روز به این دِرهم ای یار نیکوسِیَر تو هستی در این دم سزاوارتر... (نخل میثم، ج۴، ص۱۷۹) 2️⃣ وصف حال نوعی بیان حسّی است با هدف ترسیم حالات شاعر یا شخص دیگر. در این نوع بیان، شاعر افکار، عواطف، برداشت‌ها و تأثّرات روحی خود را باز می‌گوید. زبان حال در این نوع شعر راه ندارد، زیرا شاعر از حقایق سخن می‌گوید یا حالات خود را وصف می‌کند یا به بیان واقعیات موجود می‌پردازد. (ص۲۱۸) دارد دل و دین می‌برد از شهر شمیمی افتاده نخ چادر او دست نسیمی تسبیح دلم پاره شد آن دم که شنیدم با دست خودش داده اناری به یتیمی حتی اثر وضعی تسبیح و دعا را بخشیده به همسایه، چه قرآن کریمی! در خانۀ زهرا همه معراج نشینند آنجا که به جز چادر او نیست گلیمی ای کاش در این بیت بسوزم که شنیدم می‌سوخت حریم دل مولا، چه حریمی! آتش مزن آتش، در و دیوار دلش را جز فاطمه در قلب علی نیست مقیمی حالا نکند پنجره را وا بگذاریم پرپر شود آن لالۀ زخمی به نسیمی سیدحمیدرضا برقعی (قبله مایل به تو، ص۳۴) 3️⃣ زبان حال در این شیوه شعری، شاعر به نمایندگی از شخص دیگری سخن می‌گوید و زبان گویای او می‌شود. زبان حال، بی‌تردید نوعی بیان دروغین است که در عین غیرواقعی بودن، مخالف رضای حق و قوانین شرع نیست، چرا که در حکم دروغی شاعرانه و ادبی است. (ص۲۲۸) به بیان دیگر، زبان حال بیانی فرضی، مجازی و غیرحقیقی، درباره امری است که زمینه بروز آن، عقلاً امکان دارد هرچندممکن است رخ نداده باشد. (ص۱۳۲) این شکل سرایش از دو شکل پیشین به مراتب عاطفی‌تر، شاعرانه‌تر و تاثیرگذارتر است. (ادامه دارد...) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اشاره: در نگارش این بحث، بهره‌های فراوانی از نظرات استاد ارجمند آقای مرتضی سلیمانی برده‌ام و بسیاری از مطالب را عیناً از کتاب ایشان نقل کرده‌ام. مطالعه کتاب ارزشمند ایشان (زبان حال و کارکرد آن در ادبیات عاشورایی) ابواب جدیدی در باره «زبان حال» در ذهن من گشود؛ مطالعه کتاب ایشان- که اتقان علمی آن اثبات شده است و در شمار معدود آثار علمی در حوزه ادب و هنر ولایی است- به مخاطبان ارجمند توصیه می‌شود. جهت رعایت اصل امانت‌داری، در جای‌جای این بحث با ذکر شماره صفحه، به این کتاب استناد شده است. 📗 (دفتر دوم) 🆔 @elalhabib_ir
📷 «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» 🚩اراک 🔰اجتماع بزرگ حامیان محور مقاومت 🎙با نوای: حاج مهدی سلحشور حاج سیدرضا نریمانی حاج مسعود پیرایش حاج مهدی رسولی «هیأت صاحب العصر(عج) اراک» 🗓 مهرماه 1403 🆔 @elalhabib_ir .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مداحی حاج سیدرضا نریمانی در تشییع پیکرمطهر 🔻چنین عزیز شدن بی دلیل هرگز نیست... 📌|۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ | اصفهان | 🆔 @elalhabib_ir .
🎙 استاد حاج یدالله بهتاش 🔰«اخلاق ستایشگر در خانواده» 🔶مداحان با توجه به اینکه به صورت مستمر مشغول فعالیت و تلاش هستند وقت کمتری برای خانواده‌های خود دارند درحالی‌که موفقیت در کارها نیازمند پشتیبانی و رضایتمندی خانواده است. 🔻ااگر فردی توانایی مادی دارد باید نسبت به نیازهای مادی خانواده خود دغدغه لازم را داشته باشد. 🔻مداحان باید به صورتی عمل کنند که خانواده‌‌ها به آن‌ها عقیده داشته باشند و بتوانند با ایمان به این عقیده به آرامش برسند. 🔻 داشتن مناسب در خانواده یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز همه اعضای خانواده است که اگر پدر خانواده، خانه را از این نعمت محروم کند باید در درگاه الهی نسبت به عملکرد خود پاسخ‌گو باشد. 🔷حرف زدن محبت‌آمیز با همسر علاوه بر اینکه پاداش و اجر ویژه دارد موجب تقویت بنیان خانواده می‌شود 🆔 @elalhabib_ir
🔰مداح اهل بیت(ع) شهید «حاج رضا داروئیان» 💢در قسمتی از وصیت نامه این مداح شهید آمده است: 🔶ای خدای عالمیان هیچ توشه ای بجر گناه ندارم ولی چشم به عطای تو دارم.الهی ما را بیامرز و بعد بمیران اگر نمی بود عشق حسین(ع)دلها هم زنگ زده و سیاه و کدر می شد.پس ای ثار الله ما را از عاشقان حقیقی قرار بده و عشقمان را افزون کن و از شراب عشقت سیرابمان بنما و از شهدای کربلا ما را جدا مفرما. 🔻به پیر جماران عمر طولانی تا ظهور حضرت مهدی(عج) عنایت کن تنها آرزویم اینست که در لحظات آخر عمر خود را کشان کشان بر روی صورت به قدمهای ابا عبد الله الحسین(ع) بیاندازم و بر خاک پای مبارک حضرت بوسه زنم،خاک پایش را توتیای چشم بکنم.از همه طلب حلیت می کنم.والسلام. 🔻شهید داروئیان پس از حضور مستمر در جبهه هاي جنوب و غرب و دفاع غيرتمند از کيان اسلام عاقبت در پنجم اردیبهشت سال 67 در منطقه شلمچه با بذل جان و اهداء نفس خويش در مقابل وصل معشوق، با ديدگاني خونين جمال جميل بی مثال را نظاره و به لقاء محبوب معشوق پيوست. ❇️ در شب های جمعه یاد شهدا را در مجالس روضه و مجالس هفتگی خود داشته باشیم. 🆔 @elalhabib_ir .
70.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» 🚩گیلان 🔰اجتماع بزرگ حامیان محور مقاومت 🎙با نوای: حاج مهدی سلحشور حاج سیدرضا نریمانی حاج میثم مطیعی حاج مهدی رسولی حاج ابوذر بیوکافی «هیأت ثارالله(ع) رشت» 🗓 مهرماه 1403 🆔 @elalhabib_ir .
🔰 توئیت سید امیر حسینی در واکنش به خبر شهادت "یحیی سنوار" 🆔 @elalhabib_ir
🏴 «وَ بَشِّرِ الصّابرین اَلَّذینَ اِذا اَصابَتهُم مُصیبَةٌ قالوا اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعون» ◾️ محضر مبارک استاد بزرگوار جناب آقای دکتر محمدحسین رجبی دوانی با نهایت تأسف و تأثر، رحلت مادر گرامی‌تان را به حضرتعالی و خانواده محترم تسلیت و تعزیت عرض نموده، و برای آن عزیز سفرکرده همنشینی با حضرت فاطمه زهرا(علیهاالسلام) و برای حضرتعالی و سایر بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل را از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم. 🆔 @elalhabib_ir
ماییم و شکوهِ نصر، ان‌شاء‌الله قدس است و شکستِ حصر، ان‌شاء‌الله یک جمعه‌ی نزدیک، نُصَلّی فی القدس همراه امام عصر، ان‌شاء‌الله 🆔 @elalhabib_ir
🔰راه ساده ارتباط با امام زمان(عج) 🔶حضرت آیت الله بهجت(ره) تأکید فراوانی بر لزوم ارتباط با امام زمان(ع) داشت و خود، تمام اعمال خویش را با رضای حضرت(ع) تطبیق می داد و تمام حرکات و سکنات و برنامه‌های روزانه‌اش در جهت جلب رضای حضرت(عج) بود. 🔻ارتباط با حضرت مهدی(عج) یعنی تقرب جستن به ایشان به واسطه اعمالی که مورد رضا و موجب سرور حضرت است. ✅از خصوصیات بارز حضرت آیت الله بهجت(ره) این بود که در جمیع کلیات و جزئیات ملازم واقعی و عملی ثقلین بودند. 🔻برای مثال، ایشان در مسأله ارتباط با حضرت(عج) بر این عبارت شریف که از امام عصر (ع) صادر شده است، زیاد تاکید می کرد: أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم» (برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که فرج و گشایش شما در آن است). این جمله را شاید همه شنیده و بی‌اعتنا از کنار آن گذشته باشند، اما ایشان با توجه به این فرمایشات، آن را محور عملی رفتار خود قرار میداد و با تمام وجود به آن عمل می کرد. برای همین است که ایشان مراتب ترقی را خیلی زود طی نمود. ♦برای رسیدن به امام زمان(ع) و خدا، هیچ راهی نزدیک‌تر از راهی نیست که خود اهل‌بیت ترسیم نموده اند؛ هر چند به ظاهر ساده پنداشته شود. 📚|کتاب حضرت حجت(عج) ص ۴۷و۴۸| 🆔 @elalhabib_ir .