6️⃣ در زبان حال، شاعر در حکم راوی است که میتواند بر حسب نوع و شخصیت افراد (کودک، بزرگ، ضعیف، قوی، جوان، پیر و...) شخصیتپردازی کند؛ به نوع بیان تنوع بخشد؛ لحن و گونه متفاوت انتخاب کند و با این شیوه، روایت تاریخی را جلو ببرد، برجسته سازد و آن را تازگی بخشد. (ص۱۲۲)
نمونه زبان حال حضرت زینب(علیهاالسلام) در کودکی:
هر شب ستاره ریزم و شب را سحر کنم
برآفتاب، گریَم و بی ماه سر کنم
...زهرای کوچک علیام کز امام خویش
در موج غم چو فاطمه دفع خطر کنم
با گریه و نماز شب و خانهداریام
پیوسته نام مادر خود زندهتر کنم
شبها به موج غصّه زنم خویش را به خواب
تا گریه مخفیانه برای پدر کنم
...هر چند کودکم، بگذارید نیمهشب
وقت نماز چادر او را به سر کنم
ماه غریب شهر مدینه بیا بگو
بی تو چگونه من شب خود را سحر کنم
...همرنگ صورت تو شده رخت ماتمم
این جامۀ من است که باید به بر کنم
مادر بیا دوباره مرا در اُحد ببر
تا حمزه را ز غربت بابا خبر کنم
غلامرضا سازگار
(نخل میثم، ج۲، ص۲۲۶)
7️⃣ زبان حال، زمینۀ بازسازی شعارهای شیعی در قالب شعر را فراهم میکند. البته در این مسیر باید از خرافه و بدعت پرهیز داشت.
8️⃣ زبان حال، صرفاً بیان حالات عاطفی شخص نیست و نباید آن را به این امر محدود نمود.(ص۱۴۴)
با رعایت شئون شخص، میتوان زبان حالهای متنوعی در فضای عاشقانه، عارفانه، حماسی، اجتماعی و... آفرید:
عاشقانه:
قرار بود که عمری قرار هم باشیم
که بیقرار هم و غمگسار هم باشیم
اگر زمین و زمان هم به هم بریزد باز
من و تو تا به ابد در مدار هم باشیم
کنون بیا که بگرییم بر غریبی هم
غریبه نیست، بیا سوگوار هم باشیم
در این دیار اگر خشکسالی آمده است
خوشا من و تو که ابر بهار هم باشیم
نگفتیام ز چه خون گریه میکند دیوار
مگر قرار نشد رازدار هم باشیم
نگفتیام ز چه رو، رو گرفتهای از من
مگر چه شد که چنین شرمسار هم باشیم
به دست خستۀ تو دست بستهام نرسید
نشد که مثل همیشه کنار هم باشیم
شکسته است دلم مثل پهلویت آری
شکستهایم که آیینهدار هم باشیم
محمدمهدی سیار
(رودخوانی، ص۵۰)
حماسی:
در پی حفظ حریم خویشتن
مرد باید پشت در آید نه زن
هیچ دانی دختر خیرالبشر
از چه جای حیدر آمد پشت در؟
دید مولایش علی تنها شده
خانهاش محصور دشمنها شده
بر دفاع شوهرش فردی ندید
بین آن نامردها مردی ندید
گفت باید پیش امواج خطر
یار بهر یار خود گردد سپر
من که تنها دختر پیغمبرم
پشت این در پیشمرگ حیدرم
فاطمه تنها طرفدار علیست
در هجوم دشمنان یار علیست
آن که باشد مرد این سنگر، منم
اولین قربانی حیدر منم
غلامرضا سازگار
(نخل میثم، ج۲، ص۱۴۹)
9️⃣ در زبان حال سرایی از زبان پدیدههای بیجان نیز میتوان سخن گفت. چنانچه استاد محمدجوادغفورزاده(شفق) از زبان درخت، شعری جذاب و دلنشین سروده است که بخشی از شعر را مرور کنیم:
سالها پیش در این شهر، درختی بودم
یادگار کهن از دورۀ سختی بودم
هرگز از همهمۀ باد نمیلرزیدم
سایهپرودِ چه اقبال و چه بختی بودم
به برومندیِ من بود درختی کمتر
رشد میکردم و میشد تنهام محکمتر
من به آیندۀ خود روشن و خوشبین بودم
باغ را آینهای سبز به آیین بودم
روزها تشنۀ همصحبتیِ با خورشید
همهشب همنفسِ زهره و پروین بودم
ریشه در قلب زمین داشتم و سر به فلک
برگهایم گلِ تسبیح به لب، مثل ملَک
...ناگهان پیک خزان آمد و باد سردی
باغ شد صحنۀ طوفان بیابانگردی
در همان حال که احساس خطر میکردم،
نرم و آهسته ولی با تبر آمد مردی
تا به خود آمدم، از ریشه جدا کرد مرا
ضربههایش متوجّه به خدا کرد مرا
حالتی رفت که صد بار خدایا کردم
از خدا عاقبت خیر تمنّا کردم
گر چه از زخمِ تبر روی زمین افتادم
آسمانسِیر شدم، مرتبه پیدا کردم
از من سوختهدل بال و پری ساخته شد
کمکم از چوب من، آنروز دری ساخته شد
تا نگهبان سراپردۀ ماهم کردند،
هر چه «در» بود در آن کوچه، نگاهم کردند
از همان روز که سیمای علی را دیدم
همهشب تا به سحر چشم بهراهم کردند
مثل خود تشنۀ سیراب نمیدیدم من
این سعادت را در خواب نمیدیدم من...
(یاس یاسین، ص۶۵)
(ادامه دارد...)
📗 #آینه_بیغبار (دفتر دوم)
✍🏻 #سیدمهدی_حسینی_رکنآبادی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📷#گزارش_تصویری
«هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة»
🚩 دزفول
🔰 اجتماع بزرگ حامیان محور مقاومت
🎙با نوای:
حاج صادق آهنگران
حاج مهدیسلحشور
حاج مهدی رسولی
حاج محمود خزلی
حاج مهدی تدینی
کربلایی رضا غیاثی
«هیأت روضة الزهرا(س) دزفول»
🗓 آبان ماه 1403
#الی_الحبیب
#مقاومت
🆔 @elalhabib_ir
.
83.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📷#گزارش_تصویری
«هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة»
🚩 ماهشهر
🔰اجتماع بزرگ حامیان محور مقاومت
🎙با نوای:
حاج مهدیسلحشور
حاج سیدرضا نریمانی
حاج مهدی رسولی
حاج سعید کرمعلی
حاج محمود خزلی
«هیأت فاطمیون ماهشهر»
🗓 آبان ماه 1403
#الی_الحبیب
#مقاومت
🆔 @elalhabib_ir
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بخدا نمیدانستم او مادرم است!
پزشک فلسطینی در حال انتقال پیکر شهدای بمباران رژیم صهیونیستی بود که ناگهان پیکر بیجان مادرش را در میان شهدا دید.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#اصول_صحیح_مداحی
🔰سه رکن در محتوای مداحی
♦از لحاظ مضمون باید سه رکن در متن و شعر مداح وجود داشته باشد.
🔶من از آقایان مداحان محترم خواهش دارم در رکن اول همچون روش سابق و معمول مداحان،ابتدا غزل و یا قصیدهای را برگزینند که در آن از اخلاق انسانی ذکر شده باشد، آن هم با روش مناسب و صدای خوب شما، تا مردمی که گوش میدهند کاملاً تحت تاثیر قرار بگیرند.
🔻در رکن دوم معارف اسلامی را از توحید و از انقلاب و از مسائل انقلاب و مسائل مربوط به زندگی ائمه، از ابعاد مبارزه و ابعاد انقلابی مطرح کنند.
🔻و در رکن سوم هم که ذکر مصیبت است باید البته با بعد انقلابی مطرح بشود.
و حتما باید مصیبت ذکر بشود. گاهی در بعضی از روضهخوانیها مصیبت اصلاً ذکر نمیشود. مصیبت، یعنی آن واقعهای که اتفاق افتاده باید تشریح بشود.
📌|دیدار مداحان سال ۱۳۶۵|
✍️حضرت آیتالله امام خامنهای (مدظلهالعالی)
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
.
🔰الی الحبیب
#بوشهر_حسینیه_مقاومت
▪️اولین نشست تخصصی ستایشگران آستان اهل بیت علیهم السلام استان بوشهر
🔸 پنجشنبه ۱۷ آبان ساعت ۱۴
🔹سالن اجتماعات فرهنگی قرآنی شهید آوینی تبلیغات اسلامی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مداحی حسین طاهری در دیدار هزاران نفر از دانشآموزان و دانشجویان با رهبر انقلاب
امروز که اوضاع جهان مایه شرم است
ای عشق دل افروز دل ما به تو گرم است
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir