#تاریخ
🎙 دکتر محمدحسین رجبی دوانی
🔰 گریه دشمن اهلبیت (ع) از نوحههای حضرت ام البنین سلام الله علیها
📍امیرالمومنین علیهالسلام به برادر خود عقیل که در امر شناخت نسب قبایل عرب تخصص ویژه داشت، فرمودند که بانویی را که از خانوادهای که به دلاوری و شجاعت معروف باشند، برای ازدواج با آن حضرت معرفی کند و عقیل بعد از بررسی هایی که داشت، فاطمه کلابیه را معرفی کرد.
📍ایشان به عقد امیرالمومنین علیهالسلام درآمد و از آن حضرت ۴ فرزند به نام های عباس، جعفر، عثمان و عون به دنیا آورد که این ۴ فرزند پسر با بهرهگیری از فضائل پدر بزرگوار خود امیرمومنان علیهالسلام و به ارث بردن بخشی از شجاعت بینظیر امیرالمومنین سلاماللهعلیه و همچنین سابقه دلاوری در خانواده مادری، شخصیتهای بزرگی شدند و جوانان دلاور برومندی گردیدند که در هنگام قیام حضرت سیدالشهدا علیهالسلام پا به پای امام زمان خود حضرت سیدالشهدا علیهالسلام در عرصه کربلا حاضر شدند و با آن وجود مقدس تا آخر پایداری کردند و بر عهد خود استوار ماندند.
📍به سبب اینکه این خانم ۴ فرزند پسر برای امیرالمومنین علیهالسلام به دنیا آورد، کنیه #ام_البنین پیدا کرد یعنی مادر پسران.
📍اما این که چرا امالبنین خود در واقعه کربلا حضور ندارد در تاریخ چیزی ذکر نشده است. اما درباره مسائل بعد از واقعه کربلا داریم که این بانوی بزرگوار پیش از آنکه برای فرزندان خود نگران باشد، نگران حضرت سیدالشهدا علیهالسلام بود و بعد از رسیدن خبر شهادت این بزرگواران بارها به قبرستان بقیع میآمد و به یاد شهدای کربلا و فرزندان شهید خود نوحه سرایی میکرد و می گریست.
🔸عزاداریهای او و سخنانی که بر زبان می آورد چنان حزن انگیز بود که حتی کسی مثل مروان بن حکم که دشمن اهل بیت علیهمالسلام بود گاهی اوقات می آمد و به عزاداری و نوحه سرایی های امالبنین گوش میکرد و با شنیدن این سخنان، او هم می گریست.
تاریخ دقیقی برای وفات ام البنین علیه السلام در منابع معتبر وجود ندارد.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
یگانه راز رَستن و نجات چیست عاقبت؟
به عصر کربلا قسم، مقاومت مقاومت
📝 #مهدی_جهاندار
✅ @ShereHeyat
🆔 @elalhabib_ir
#رسالت_نوکری
✍️ استاد آیتالله میرباقری
🔰 ویژگی های یک مداح موفق
🏷 یک مداح موفق آن کسی است که دهها مقتل را زیر و رو کرده باشد و ارزش این مقاتل برایش معلوم باشد و بتواند از لطافتهایی که در آن مقاتل وجود دارد استفاده کند.
🔸 یک مداحِ خوب شدن و یک شاعر آئینیِ خوب شدن، نیازمند به یک سلسله فضایل است. یک سلسله از این فضایل، صوری هستند و یک سلسله از این فضایل، باطنی هستند. اگر انسان هر دو را کسب نکرد ماندگار در این وادی نمیشود. آن فضایل ظاهری، علوم ظاهری است که باید بلد باشند.
🔸 یک روضهخوان و مداح خوب باید اطلاعات علمی زیادی باید داشته باشد. باید لااقل تاریخ صدر اسلام و تاریخ زندگی اهلبیت را بهخوبی و عالمانه بداند و نه جسته و گریخته.
🔸 یک مداح خوب اگر بخواهد در این زمینه خدمتگزار خوبی باشد، گمان من این است که باید مقاتل را زیر و رو کرده باشد نه تنها یک مقتل. یک مداح موفق آن کسی است که دهها مقتل را زیر و رو کرده باشد و زیروبمِ این مقاتل و ارزش این مقاتل برایش معلوم باشد و بتواند از لطافتهایی که در آن مقاتل وجود دارد استفاده کند. البته حداقل این است که یک مقتل صحیح معتبر و غنی مبنای کار او باشد و هر محرّم مقتل را مرور کند؛ ولی واقعاً یک مداح خوب و کسی که میخواهد شعر آئینی خوب بگوید، باید دهها مقتل را بهخوبی خوانده باشد و مسلط به مقاتل و تاریخ این مقتلنویسی و امثال اینها باشد و در این زمینهها باید مطالعات فراوان و عالمانهای داشته باشد.
🔸 همچنین باید نسبت به ادبیات عرب و زبان عربی حتماً آشنایی داشته باشد. به گمان من اگر یک مداح میخواهد موفق باشد باید بتواند منابع اصلی ما در وادی معارف اهلبیت و مقاتل دست پیدا کند و نه مقاتل دسته دو و درجه دو و لذا باید به ادبیات عرب در حد توجه به منابع اولیه آشنا باشد.»
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 رهبر شیعه و سنی در جبهه مقاومت
🎙 حاج سعید حدادیان
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#سیره_علما
🔰هدیهای که رنگ مهربانی گرفت"
پانزده روز پیش بود که برای ارائه تابلوی جدیدم در حسینیه امام خمینی(ره) خدمت حضرت آقا رسیدم.
یادگار این زیارت دلچسب هم انگشتری بود با نگین مشکی که به رسم محبت از این مرد بزرگ به من مرحمت شد.
هدیهای که هربار نگاهش میکنم انگار جریان عشق است که چون خون گرم درون رگهایم میدود.
نزدیک ظهر بود که گوشی موبایلم زنگ خورد. از آن سوی خط مردی با صدای مهربان گفت: «آقای روحالامین، از دفتر حضرت آقا تماس میگیرم. ایشان به بنده فرمودند:
هنرمندها روحیهی لطیفی دارند ؛ انگشتری که دو هفته پیش به ایشان دادم نگینش تیره بود؛ شاید دوست داشته باشند انگشتری با نگین سرخ یا رنگ دیگری داشته باشند که سرزندهتر باشد. با آقای روحالامین تماس بگیرید و بپرسید اگر دوست ندارند آن رنگ سیاه را، عوضش کنید...»
اینهمه محبت، فهم هنر و توجه سرشار حضرت آقا، مرا بهتزده کرد.
در چنین روزهای حساسی برای مسلمانان و یک روز قبل از سخنرانی مهم ایشان به عنوان رهبر شیعیان جهان که چشم تمام رسانههای دنیا به این مواضع دوخته شده، و در عین مشغلههای مدیریت و رهبری کشور و فرماندهی کلقوا که بر دوش ایشان است، یک انسان چقدر میتواند دقیق، لطیف و متوجه جزئیات باشد که فرزند کوچک و بیمقداری مثل من را به اسم و یاد در خاطر نگه دارد؟
این مرد با ایمان اگر نابغه نیست پس چیست؟
هدیهای که از سوی شما میآید گوهر است؛ سفید و سیاه ندارد که آقاجان!
تصدقتان گردم حضرت عشق.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
قیام و قنوت زن مسلمان.mp3
23.6M
#تبیین
🎙حجتالاسلام قنبریان
🔰 قیام و قنوت زن مسلمان
💢به مناسبت ایام وفات حضرت امالبنین سلام الله علیها
• قنوت: اطاعت از سر رغبت و مستمر است
- قنوت در مقابل خداوند، وصفی مردانه و زنانه در قرآن
- جذابیت قنوت در علم حضوری و وجدانی
• "قانتات"، وصف خاص زنان مومنه؛ هم درباره خداوند و هم شوهران
• تناسب قیام و قنوت در سیمای زن مسلمان
- فاطمه(س) اولین معترض سیاسی صدر اسلام
در عین حال از قانتات (الحُرَّةُ اَمَتُک)!
• نشوز مقابل قنوت
- نشوز مردان به زدن زنان و منع نفقه/ نشوز زنان به عصیان در مقابل حقوق شوهر
- نشوز اجتماعی-سیاسی ؛ زدن زیر ولایت اجتماعی مومنان و نهی ناپذیری
• ام البنین های ایران
- حلیمه مادر ۴شهید و همسر شهید سجادیان!
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
.
37.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جهاد_تبیین
🔰مداحان، مبارزان خط مقدم جهاد تبیین
💢چند دقیقهای با ستایشگران در مورد بحث جهادتبیین و معرفی کتاب جهادتبیین مقام معظم رهبری
🔸حاج حسین هوشیار
🔸حاج محمد فراهانی
🔸حاج سیدرضا نریمانی
🔸حاج مسعود پیرایش
🔸حاج حنیف طاهری
🔸حاج جواد قربانپور
🔸حاج اکبر شیخی
🔸کربلایی محسن محمدی پناه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
.
#هنر_و_ادبیات
#حضرت_ام_البنین_علیهاالسلام
🔹چهار رکعت دلواپسی🔹
میان بارش بارانی از ستاره رسید
اگرچه مثنوی... اما چهارپاره رسید
چهار پارۀ تن، نه چهار پارۀ دل
چهار ماه شب بیکسی ولی کامل
چهار ابر به باران رسیده در ساحل
چهار رود به پایان رسیده، دریادل
چهار فصل طلایی ولی میان خزان
چهار بغض غمانگیز و مادری نگران
چهار مرتبه وقتی به غم دچار شوی
برای دشمن خود نیز گریهدار شوی
مدینه، حسرت دیرینۀ دو چشم ترش
چهار قبر غریب است باز در نظرش
چقدر خاطره ماندهست در مفاتیحش
و دانه دانۀ اشکی که بوده تسبیحش
نشسته بود شب جمعهای کنار بقیع
کمیل زمزمه میکرد در جوار بقیع
غروب، لحظۀ تنهاییاش دوباره رسید
غروبها دل او خونتر است از خورشید
به غصههای جگرسوز میزند پهلو
دوباره شعله کشیدهست آب وقت وضو
شروع میکند او لیلة المصائب را
همین که دست به پهلو نماز مغرب را…
چهار رکعت دلواپسی پس از مغرب
چهار نافله در بیکسی پس از مغرب
در آسمان نگاهش که بیستاره شده
چهار آینه مانده، هزار پاره شده
شکست آینههایش میان گرد و غبار
شلمچه، ترکش و خمپاره، کربلای چهار
از آن زمان که پسرهای او شهید شدند
یکی یکی همه موهای او سفید شدند
و همسری که به دل غصهای گذاشت، وَ رفت
نماز صبح سر از سجده برنداشت، وَ رفت
اگرچه بین غم و غصههای خود تنهاست
ولی چهارم هر ماه روضهاش برپاست
طراوتی که نرفتهست سالها از دست
بهشت خانۀ او سفرۀ اباالفضل است
صدای گریه بلند است بین مرثیهها
چه دلنواز شده یا حسین مرثیهها
نشسته گوشۀ ایوان کنار گلدانها
برای بدرقه با اشک خود به مهمانها -
- در التماس دعایش چه حرفها گفته است
به لطف آن کمر خسته کفشها جفت است...
یکی یکی
همه رفتند و
باز هم تنهاست...
📝 #رضا_خورشیدیفرد
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#هنر_و_ادبیات
💠 دو روایت موازی در شعر (فرم در خدمت اندیشه)
🔹شعر و داستان دو هنر تاثیرگذار هستند و اگر این دو هنر با یکدیگر تلفیق شوند، تاثیری مضاعف خواهند داشت. از دیرباز مثنوی قالب مناسبی برای این کار بوده است؛ هر چند مثنویهای داستانی گذشته غالباً به نظم نزدیکترند. در دهههای اخیر، هم مثنوی با تحولاتی رو به رو بوده (از جمله سرودن مثنوی در وزن بلند) و هم حضور روایت و داستان در شعر شکلهای هنریتر و تصویریتری را تجربه کرده است.
🔸در این مثنوی، شاعر فرم را به خوبی در خدمت اندیشه قرار داده است و بی آنکه بخواهد حرفی شعارگونه در شعر بیاورد تنها در قالب فرم، اندیشهی خود را در شعر جریان بخشیده است. این اندیشه که الگوی شهدا و پدران و مادران شهدای ما، اهلبیت و پدران و مادران شهدای کربلا بودهاند و اینکه چقدر زندگی شهدا و پدران و مادران آنها رنگ و بوی زندگی اهلبیت را داشته و دارد، میتواند به صورت شعاری و یا به صورت بیان شاعرانه اما گزارشگونه در شعر بیاید. اما شاعرِ این شعر، کاری فراتر کرده است و با کمک فرم و روایت به جای گزارش این موضوع، آن را به زیباترین شکل نمایش داده است.
🔹این مثنوی هجده بیت دارد و ما تا بیت دوازدهم گمان میکنیم که شعر دربارهی حضرت اُمالبنین (علیهاالسلام) و حتی حضرت زهرا (علیهاالسلام) است. اما به یکباره متوجه میشویم که داستان چیز دیگری است و شاعر زندگی زنی را روایت میکند که چهار فرزندش شهید شدهاند. و اینجاست که بازگشت به بیت نخست و بازخوانی شعر لطف دیگری پیدا میکند. اوصاف زندگی این بانو، بی آنکه رنگ اغراق به خود گرفته باشد، بسیار رنگ و بوی زندگی حضرت زهرا (علیهاالسلام) و حضرت ام البنین (علیهاالسلام) را دارد.
🔸شاعر برای یکی کردن این دو روایت به خوبی از شگرد تداعی استفاده کرده است:
چهار مرتبه وقتی به غم دچار شوی
برای دشمن خود نیز گریهدار شوی...
و دانه دانهی اشکی که بوده تسبیحش...
همین که دست به پهلو نماز مغرب را...
حتی آنجا که از روایت اصلی شعر پردهبرداری میشود، باز هم شاعر شگرد تداعی را رها نمیکند و در توصیف پدر این چهار شهید اینگونه میسراید:
و همسری که به دل غصهای گذاشت، وَ رفت
نماز صبح سر از سجده برنداشت، وَ رفت
✍🏻 #حسن_بیاتانی
📗 #چهل_شعر_چهل_نکته
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 شب اول قبر حسین علیهالسلام رو به فریادمون برسان 😭
#شب_جمعه
#رئیسی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir