eitaa logo
الی الحبیب
3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
32 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
جهان را می‌شناسد، لحظۀ غمگین و شادش را از این رو سخت در آغوش می‌گیرد جوادش را پسر مثل پدر می‌خندد این یعنی که از حالا میان این دو قسمت می‌کند دشمن عنادش را جهان از بعد عیسی اولین‌بار است با حیرت درون قالب یک طفل می‌یابد مرادش را چه طفلی؟ طفل معصومی که پیرِ دیر را حتی هوایی می‌کند از نو بسازد اعتقادش را چه ذکری بر زبان دارد؟ چه رازی در بیان دارد؟ که هر عالِم به این معیار می‌سنجد سوادش را قدم آهسته برمی‌دارد و پیوسته تا منزل که راه مستقیم از او بجوید امتدادش را به جای کاظمین امسال هم راهی شدم مشهد نشد تا سرمۀ چشمم کنم خاک بلادش را بهشت است این حرم از هر دری وارد شود شاعر ولی من دوست دارم بیشتر باب‌الجوادش را 📝 🆔 @elalhabib_ir
💠 تنزیل مقام انبیا یا مدح واقعی اهل‌بیت 🔹 یکی از نکاتی که در شعر بسیاری از شاعران جوان ولایی‌سرا به خصوص در اشعار مدحی، بسامد فراوان دارد؛ این است که برای نشان دادن عظمت و رفعت مقام ممدوح -که همانا حضرات معصومین (علیهم‌السلام) هستند- گاه به کوچک شمردن و تنزیل مقام انبیای الهی یا ملائک مقرب الهی می‌پردازند که این شیوه متأسفانه گاهی در آثار پیش‌کسوتان شعر اهل بیت (علیهم‌السلام) نیز دیده می‌شود. 🔸درست است که از معارف و روایات شیعی فضل و رفعت مقام اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بر همهٔ موجودات حتی انبیای الهی دانسته می‌شود اما نکته اینجاست که تنزیل مقام انبیای الهی دربرابر اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مدح و فضیلتی به شمار نمی‌رود. مدح واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که شاعر ابتدا به جایگاه واقعی و رفعت مقام انبیا اشاره کند، آنگاه فضیلت ممدوح خود را نیز بیان نماید. به تعبیر ساده‌تر، پایین آوردن کسی به معنای بالا بردن دیگری نیست. 🔹بیتی از این غزل محمدحسین ملکیان، شاهد مثال خوبی برای ارائهٔ الگوی صحیح در این مورد است. شاعر در این بیت هم به مقام رفیع حضرت عیسی (علیه‌السلام) اشاره داشته و هم منزلت امام جواد (علیه‌السلام) را بیان کرده است: جهان از بعد عیسی اولین‌بار است با حیرت درون قالب یک طفل می‌یابد مرادش را ✍🏻 🏷 🆔 @elalhabib_ir
🎙حاج مهدی 🔰 اصل حرکت امام حسین (ع) مبارزه با سکولاریسم بود 🔸سیاست به‌معنای درست یعنی جهت‌گیری علمی و عملی علیه جبهه‌ی ظلم، یکی از عناصر ضروری و حیاتی نهضت امام حسین علیه‌السلام است و اگر این نباشد، اصلاً انقلاب امام حسین معنا ندارد. 🔻هرکس علاقه‌مند به نام و یاد امام حسین علیه‌السلام است، باید مرام حسین‌علیه‌السلام را پیاده کند. 🏷 سیاست‌زدایی از هیأت‌ها، به ‌تعبیر شهید مطهری در کتاب «حماسه‌ی حسینی»، یعنی مسخ کردن هیأت‌ها، یعنی خنثی و بی‌اثر کردن هیأت‌ها و جالب است که خود شهید مطهری می‌فرمایند: اگر این‌طور شد، خود یزیدها، عمربن‌سعدها اگر زنده بودند، مانند هیأت ما، بلکه باشکوه‌تر از این‌ها هیأت می‌گرفتند، چون اساساً این هیأت برای آن‌ها ضرری ندارد. 🔻 اصل حرکت امام حسین برای مبارزه با سکولاریسم بوده است، ما چطور می‌توانیم سکولار باشیم. ▪️سیدالشهدا در قیامش می‌خواست استکبار آن زمان را نابود کند و بخش اجتماعی را اصلاح کند و نشان دهد که اسلام به مسائل اجتماعی کار دارد. 💠قیام سیدالشهدا تبلور واقعی مبارزه با سکولاریسم است. آن‌وقت ما چگونه می‌توانیم هیأت سکولار داشته باشیم؟ چگونه می‌توانیم در هیأتمان به مسائل اجتماعی کار نداشته باشیم؟ چنین چیزی امکان ندارد. 🆔 @elalhabib_ir
🔰مناظره علمی امام جواد علیه‌السلام 🔸️مناظره‌های علمی امام جواد علیه‌السلام یکی از فعالیت‌های حضرت در زمان حیات طیبه‌شان بشمار می‌رود، بطوری که بعد از ایشان تا عصر حاضر دانشمندان متعدد مسلمان و غیر مسلمان از این مناظره‌ها در موارد مختلف بهره‌های زیادی برده‌اند به توفیق الهی در همین فضای محدود به یکی از آن مناظرات اشاره می‌شود: 🔹️یحیى‌بن‌أکثم بن محمد تمیمی از بزرگان اهل سنت زمان خود بود. یحیی به مدت بیست سال منصب قضاوت را در اختیار داشت. وی نزد مأمون دارای جایگاه رفیعی شد از یحیی مناظرات علمی بسیاری نقل شده است. یحیی‌بن‌اکثم، مناظرات و مکاتباتی نیز با برخی از ائمه اطهار(ع) داشت که اینجا به یک مورد آنها اشاره می‌شود: 💠«یحیی‌بن‌اکثم » که می‌خواست حضرت جوادعلیه‌السلام را به وسیله پرسش یک مساله آزمایش نماید، متوجه مامون شد و گفت: ای امیرمؤمنان! اجازه می‌دهید ازحضرت جواد مساله‌ای بپرسم؟ مامون گفت: از خود آن حضرت، کسب اجازه کن! یحیی از حضرت جواد اجازه خواست؟ آن بزرگوار فرمود: مجازی. 🔸️یحیی گفت: چه می‌فرمایی درباره این مساله که شخصی مُحرِم (کسی که در مکه لباس احرام پوشیده) باشد و صیدی را بکشد؟ 🔹️حضرت جواد علیه‌السلام فرمود: 1. آن شخص در حِلّ (خارج از محیط مکه) بوده یا در حَرَم؟ 2. عالم به احکام بوده یا جاهل؟ 3. عمداً این عمل را انجام داده یا از روی خطا؟ 4. آزاد بوده یا غلام (زر خرید)؟ 5. صغیر بوده یا کبیر؟ 6. آن اولین صید او بوده (که شکار کرده) یا بیشتر؟ 7. آن صید از پرندگان بوده یا غیر از آنها؟ 8. آن صید کوچک بوده یا بزرگ؟ 9. آن شخص مُحرِم، بر این عمل اصرار دارد یا پشیمان شده است؟ 10. شب این عمل را انجام داده یا روز؟ 11 احرام عمره بوده یا احرام حج؟ یحیی از شنیدن این فروع و مسائل متحیر شد، هوش از سرش رفت، علامت عجز از صورتش ظاهر شد، زبانش دچار لکنت گردید و مقام علمی حضرت برای اهل مجلس واضح و روشن شد. در همین هنگام بود که مامون از حضرت جواد علیه‌السلام تقاضا کرد و گفت: چنانچه مایل باشید، جواب مسائل شخص محرم را بفرمایید تا مستفیض شویم؟ 💠حضرت جواد علیه‌السلام فرمود: 1. اگر شخص مُحرِم صیدی را در غیر حرم (مکه و محیط آن) بکشد و صید از کبیر پرندگان باشد، یک گوسفند کفاره آن خواهد بود که باید قربانی کند. 2. اگر آن صید در حرم باشد، باید دو گوسفند قربانی نماید. 3. اگر جوجه مرغی را زمانی که لباس احرام نپوشیده، بکشد، باید یک بره قربانی کند که تازه از شیر گرفته شده باشد، ولی قیمت آن جوجه بر او واجب نخواهد بود. 4. اگر صید از حیوانات وحشی باشد نظیر الاغ وحشی، باید یک گاو قربانی کند. 5. اگر صیدی که کشته، شتر مرغ باشد، باید یک شتر قربانی کند. 6. اگر صیدی که کشته آهو باشد، باید یک گوسفند قربانی نماید واگر یکی از آنها را در حرم کشته باشد، باید دو برابر قربانی کند و هدیه کعبه قرار دهد. 7. اگر آن کسی که صید را کشته برای حج احرام بسته باشد، باید در مِنا قربانی کند و اگر برای عمره احرام بسته باشد، باید در مکه قربانی نماید. 8. اگر عمداً صید را بکشد، گناه کرده، ولی چنانچه از روی خطا باشد، چیزی (کفاره و قربانی) بر او واجب نیست. 9. کفاره شخص حر و آزاد بر خودش واجب می شود، ولی کفاره شخص غلام بر مولای او واجب می گردد. 10. شخصی که صغیر باشد، کفاره بر او واجب نیست، ولی کفاره بر شخص کبیر (بالغ) واجب است. 11 شخصی که از کشتن صید پشیمان شود، همان پشیمانی باعث ساقط شدن عذاب آخرت از او خواهد شد، ولی شخصی که بر کشتن صید اصرار داشته باشد، دچار عذاب آخرت می گردد. 🔸️همین که حضرت جواد علیه‌السلام شقوق این مساله را تشریح فرمودند، مامون گفت: احسنت یا ابا جعفر! خدا از برای تو خیر بخواهد! ✍ابوالفضل 🆔 @elalhabib_ir
💠 پاداش دوستداران اهل‌بیت 🔹محمّد بن ولید کرمانی می‌گوید: به علیه‌السلام عرض کردم: «دوستان، دوستداران و خدمتکاران شما را چه پاداشی است؟» فرمود: « علیه‌السلام خدمتکاری داشت که وقت رفتن به مسجد، استر آن حضرت را نگاه می‌داشت. روزی به نگاهبانی استر نشسته بود که عده‌ای از اهل خراسان به دیدن امام آمدند. یکی از آن‌ها به خدمتکار گفت: من مال و ثروت زیادی در خراسان دارم. بیا و جای خودت را با من عوض کن. هر چه من دارم از آن تو و این نگهبانی استر امام از آن من. خدمتکار خرسند از این پیشنهاد، گفت: بگذار از امام رخصت بگیرم. 🔸سپس نزد امام آمد و عرض کرد: فدایتان شوم اگر خداوند خیری برای من پیش آورده باشد، شما از آن ممانعت می‌کنید؟ امام فرمود: من که خود به تو احسان می‌کنم، چگونه ممکن است مانع احسان دیگران شوم؟ خدمتکار پیشنهاد مرد خراسانی را عرض کرد و از امام رخصت رفتن گرفت. امام فرمود: اگر تو از مصاحبت ما سیر شده‌ای و او به این مصاحبت راغب است، او را به جای تو قبول می‌کنیم. خدمتکار، خرسند از این رخصت، برخاست که برود. امام او را صدا کرد و فرمود از آنجا که مدّت مصاحبت ما با هم زیاد بوده است، دوست دارم تو را نصيحتی کنم و آن‌گاه انتخاب را به خودت واگذارم. خدمتکار عرض کرد: بفرمایید. امام فرمود: روز قیامت، پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله به نور خدا چنگ می‌زند، امیرالمؤمنین علیه‌السلام به نور رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه‌وآله متوسل می‌شود و امامان به نور امیرالمؤمنین علیه‌السلام و شیعیان با توسل به نور امامان وارد بهشت می‌شوند. 🔹خدمتکار پس از شنیدن این سخن امام عرض کرد: یابن رسول‌الله! من در خدمت شما می‌مانم و آخرت را بر دنیا برمی‌گزینم. خدمتکار وقتی به نزد مرد خراسانی برگشت، از حال او ماجرا را دریافت، گفت: برگشتی ولی نه با آن حال که رفته بودی. خدمتکار، فرمایش امام و علت انصراف خود را برای مرد خراسانی بازگفت. امام صادق علیه‌السلام، اما از اخلاص و محبت آن مرد خراسانی تقدیر کرد و دعایش فرمود. ضمناً هزار دینار نیز به خدمتکار فهیم خود هدیه کرد.» 🔸محمد بن ولید کرمانی می‌گوید: «به امام جواد علیه‌السلام عرض کردم: اگر زن و فرزندانم در مکّه نبودند، هرگز دوست نداشتم آستان شما را ترک کنم.» امام ما، جواد علیه‌السلام فرمودند: «من هم علی‌رغم اندوه دوری با رفتنت موافقم.» سپس فرمودند: «پولی را که آورده بودم، بردارم.» عرض کردم: «اجازه بدهید باشد.» امام با لبخندی شیرین فرمودند: «بردار! به آن احتیاج پیدا می‌کنی.» وقتی به مکّه بازگشتم، دیدم که بخش بزرگی از دارایی‌ام از بین رفته است و به آن پول محتاج شده‌ام. 📗 آسمانی‌ترین مهربانی، ص۱۱۱؛ به نقل از بحارالانوار، ج۵۵، ص۸۸. 🌐 shereheyat.ir/node/5430 🆔 @elalhabib_ir
15.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙استاد حجت‌الاسلام دکتر رفیعی 🔰 تقوای مداح چگونه باید باشد؟ 🆔 @elalhabib_ir
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥حال و هوای حرم امیرالمومنین (ع) در آستانه سالروز میلاد ایشان 🆔 @elalhabib_ir
7.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 از سخنان در دومین نشست از فصل پنجم 🔰 من برای اشعارم تمسخر می شدم 🏷من با این بر کار دارم اون موقع که این حس به وجود میاد دیگه به خیلی چیزها فکر نمی کنم، به هجمه ها فکر نمی کنم 🆔 @elalhabib_ir
18.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬روز پدر ای پدر مبارک به شما بخشی از شعرخوانی حاج مهدی سلحشور در دیدار مردم قم با رهبر انقلاب 🆔 @elalhabib_ir
🎙حاج مهدی رسولی 🔰 نمی‌توان از مسئولیت حضور در میدان شانه خالی کرد 🔸 ما امروز به نفر سومی در میدان احتیاج داریم که تحلیل و بررسی به ما دهد. در خصوص هر عملیاتی به ما تحلیل ارائه کند. 🔻 مرحوم شاه‌آبادی که در کتاب شذرات المعارف در خصوص وظایف مباشرتی و معاونتی سخن گفته است به این نکته می‌پردازد که هیچگاه نمی‌توان جای این دو را تغییر داد. گاهی به یک هیأتی گفته می‌شود که فاطمیه امسال چه مراسمی داری و او می‌گوید درگیر خدمات اجتماعی هستم و مراسم ندارم. ما امروز مداحانی را داریم که توجهشان هم به فرم است و هم به میدان است نکات شما درست است که مداح درگیر میدان خلاقیت هنریش باید بیشتر باشد و نباید با پرداخت به موضوع دیگر از مسئولیت‌های خودش باز بماند اما به این نکته هم توجه کنید که نمی‌توان این مسئولیت را نیز کنار گذاشت. 🏷ما راوی هستیم و باید به میدان برویم تا بتوانیم روایت دقیق داشته باشیم. تفاوت روایت آوینی با رمبو از جنگ‌ها همین است. این زیست اهمیت دارد. 🔻اگر فرزدق می‌نشست و می‌گفت قصیده‌ام را باید در جلسه‌ای به نقد بگذارم و با رفع نقایص آن ارائه کنم تا اثری ماندگار باشد شاید نامی از او باقی نمی‌ماند اما او در لحظه تصمیم گرفت شعر خود را بگوید و در دهان حاکم اموی بکوبد. این مثالی برای کار و اقدام به موقع و در میدان است. 🆔 @elalhabib_ir
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷تبسم امام خمینی(ره) هنگام توصیف مولای عالم امیرالمؤمنین علی(ع) بازویش💪 مثل آهن بوده است‌... 🆔 @elalhabib_ir
🎙دکتر محمدحسین 🔰 آیا شکافتن خانه کعبه هنگام ولادت امیرالمومنین علیه السلام واقعیت دارد؟ 📍در اینکه امیرالمومنین علیه‌السلام در کعبه به دنیا آمده است شکی وجود ندارد و غیر از شیعه بسیاری از منابع اهل تسنن هم به این مهم اعتراف دارند. حتی با قید این نکته که دیوار خانه کعبه شکافته شد و حضرت فاطمه بنت اسد علیها‌السلام مادر امیرالمومنین علیه‌السلام وارد کعبه شد و دیوار به هم آمد و بعد هم مجدداً دیوار از همانجا شکافته شد و فاطمه همراه با نوزاد مطهر خود از خانه خدا بیرون آمد و دیوار به هم آمد. 📍البته باید توجه داشت که بنای کعبه ای که امیرالمومنین علیه‌السلام در آن به دنیا آمد در همان دوران پیش از اسلام فرو ریخت و کعبه مجدداً بنا شد و در دوران حکومت دوبار کعبه ویران شد و بار دوم به دست حجاج، جنایتکار معروف که عبدالله را از بین برد، کعبه بنا شد و بعد از آن هم در چند نوبت کعبه تخریب و مجدداً بنا شده است. 🔸ولی از معجزات امیرالمومنین علیه‌السلام این است که هر بنایی برای کعبه ایجاد می‌شود همان دیواری که هنگام ولادت امیرالمومنین شکافته شد، اثر شکافته شدن روی آن باقی می‌ماند. در اعصار پیشین و قبل از حاکمیت وهابیت خبیث بر این سرزمین مقدس، در دوران حکومت اشرافِ مکه که بعضاً از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام بودند، این شکاف با نقره پر شده بود و مورد افتخار شیعه و خاندان پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بود و امروز هم به رغم تلاش آل سعود خبیث برای پنهان کردن شکاف خانه کعبه این اثر همچنان باقیست و سعی می‌کنند که هنگام زیارت زائران آن را بپوشانند تا مورد احترام و افتخار شیعه قرار نگیرد. 🆔 @elalhabib_ir