eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
505 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
382 ویدیو
279 فایل
﷽ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا ﴿١١٤ طه﴾🪴 📍انجمــن‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ قرآنی‌ شیراز 📚 📩 پل ارتباطی و راه تعاملی شما با ما: 🆔️ @elmi_mf
مشاهده در ایتا
دانلود
9.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی دانشگاه 🏢 دانشکده الهیات ومعارف اسلامی «دانشگاه شیراز» انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم قرآنی شیراز @elmi_shiraz
علی علیه السلام:الْعِلْمُ عِلْمَانِ: مَطْبُوعٌ وَمَسْمُوعٌ، وَلاَ یَنْفَعُ الْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ یَکُنِ الْمَطْبُوعُ. امام علی علیه السلام : علم و دانش دو گونه است: فطرى و شنیدنى (اکتسابى) و دانش شنیدنى سودى نمى دهد هنگامى که هماهنگ با فطرى نباشد. ✳️ @elmi_shiraz
4_5873196043012669917.pdf
231K
📙 مقاله چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن 👤محمدحسین مردانی نوکنده ✳️ @elmi_shiraz
5_6188222788843602120.apk
31.94M
بهترین نرم افزار برای مطالعه و ویرایش فایلهای PDF ویژه اندروید ✳️ @elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 ماه شعبان از اول تا آخرش عید است... این ماهِ شیرین بر شما مبارک ✳️ @elmi_shiraz
✳️معرفی کتاب ترجمه الاتقان في علوم القرآن یکی از بی نظیر ترین کتب در زمینه علوم قرآنی است که مرجع بسیاری از منابع نوشته شده در این زمینه نیز بوده است . سیوطی در چگونگی نگارش آن آورده است که: من در شگفت بودم که چرا پیشینیان کتابی در انواع علوم قرآن نپرداخته‌اند. ازاستادم علامه زمان، ابو عبدالله محیی الدین کافیجی شنیدم که وی چنین کرده است، او می‌گفت من در علوم تفسیر کتابی نگاشته‌ام که کسی بر من در چنان نگارشی پیشی نگرفته است، آن را استنساخ کردم، دیدم کتابی است خرد در دو باب که نه تشنه‌ای را سیراب می‌کند و نه جست وجوگری را به مقصد می‌رساند. 📚اتقان، دارای هشتاد نوع است که با «شناخت مکی و مدنی» آغاز می‌شود و با عنوان «طبقات المفسرین» پایان می‌یابد. سیوطی، در تدوین این کتاب از صد و پنجاه و چهار منبع که برخی از آنها مجلدات بسیاری دارند بهره گرفته است. 🔴الاتقان، نخست بار به سال ۱۲۷۱ در هند به چاپ رسید و پس از آن به سال ۱۲۷۹ در مصر نشر یافت. ✳️ @elmi_shiraz
❇️ترفند ویندوز ❇️ ✅چگونه نرم‌افزارهایی که با روشن شدن سیستم فعال می‌شوند را غیرفعال کنیم؟‌ ‌ ▫️یکی از راه‌های بسیار کاربردی در افزایش سرعت روشن و آماده به‌ کار شدن سیستم، غیرفعال کردن برنامه‌هایی است که به صورت خودکار با روشن شدن سیستم فعال می‌شود. این برنامه‌ها با فعال شدن در زمان «استارتاپ» سیستم، مدت زمانی که دستگاه شما برای آماده به کار شدن نیاز دارد را افزایش می‌دهند.‌ ‌ ▫️اما به راحتی می‌توانید این برنامه‌ها را غیرفعال کنید. در این پست با ۲ روش برای غیرفعال کردن برنامه‌ها در استارتاپ سیستم آشنا می‌شویم 🔰روش اول 1️⃣با فشار دادن همزمان کلید های Ctrl+Shift +ESCپنجره Task manager را باز کنید 2️⃣وارد برگه StartUp شوید 3️⃣سپس روی برنامه هایی که تاثیری در عملکرد سیستم ندارند راست کلیک کنید و Disable را انتخاب کنید 🔰روش دوم 1️⃣از منوی استارت روی آیکون چرخ دنده کلیک کنید تا وارد پنجره تنظیمات شوید 2️⃣در این پنجره روی Apps کلیک کنید 3️⃣در پنجره جدید روی Startup کلیک کنید تا اپلیکیشن های فعال در استارت آپ سیستم نمایش داده شود 4️⃣موارد غیر کاربردی را خاموش کنید @elmi_shiraz
🌸 ولادت با سعادت حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه ‌السلام و روز پاسدار مبارک باد 🌸 ✳️ @elmi_shiraz
💠بسم الله الرحمن الرحیم❤ ✨گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی شیراز، درنظر دارد به مناسبت عید نیمه شعبان اقدام به پخت غذا و توزیع میان نیازمندان کند. 📌لذا از شما دعوت میشود که در این پویش مهربانی مهدوی کمک یار ما باشید. 💳شماره کارت جهت کمک نقدی:6273811155588582 علیرضا سیلانی 📞شماره تماس جهت هماهنگی: 09010794242 آقای علیدادی 📍گروه جهادی شهید کمیل صفری تبار @elmi_shiraz
کارگاه مطالعه| پیش خوانی ❇با پیش‌خوانی سرعت یادگیری‌تان را افزایش دهید❇ 🔹️قبل از شروع مطالعه، موضوع محوری درس را که مطالب حول آن می‌چرخد پیدا کنید؛ یعنی دریابید که کتاب بر چه موضوعی تأکید دارد و چه چیزی را چگونه به شما یاد می‌دهد. 🔹️برای این‌که در خواندن کتاب و مطالعه‌ی آن تمرکز خوبی داشته باشید روش مطالعه‌ی آن را یاد بگیرید. یکی از روش‌هایی که می‌تواند شما را در این امر کمک کند، پیش‌خوانی درس است. در بعضی از مباحث برنامه‌ی راهبردی معمولاً نیاز به پیش‌خوانی وجود دارد. پیش‌خوانی به منظور مطالعه‌ی کامل و دقیق نیست، بلکه نگاهی اجمالی و روزنامه‌وار به متن آن درس قبل از شروع درس توسط معلم است. این کار چند مزیت دارد: ۱- باعث افزایش انگیزه در کلاس می‌شود.  ۲- باعث یادگیری سریع آن مطالب و هم‌چنین مدیریت کردن زمان و یادآوری آسان انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم قرآنی شیراز @elmi_shiraz
💠ولادت علــمدارِ حسین(ع) حضرت ابالفضل و روز جانباز مبارک😍🎉 ✳️ @elmi_shiraz
🔵کارگاه شبهه| شبهات مذاهب اسلام ❌چرا اهل سنت در نماز دست ها را روی شکم می گذارند؟🤔 🔸پیامبر اسلام، دست بسته نماز نمی خواندند و اگر دست بسته نماز می خواندند و سنت همیشگی پیامبر آن گونه بود، در این صورت، همه آن طور می خواندند و کسی در آن اختلاف نمی کرد. از خصوصیات شیعه پای بندی به سنت پیامبر است. اگر پیامبر اسلام دست بسته می خواندند: اولا"، شیعیان قطعا" دست بسته می خواندند. هیچ کدام از امامان معصوم شیعه نگفته اند که پیامبر دست بسته نماز می خوانده است، (مستند العروه، آیت الله شیخ مرتضی بروجردی، ج 4، ص 445). ثانیا"، ❌اگر عمل پیامبر می بود، اهل سنت نیز دست بسته خواندن را واجب می دانستند در حالی که هیچ کدام از چهار فرقه فقهی اهل سنت این عمل را واجب نمی دانند حتی مالکی ها آن را مستحب هم نمی دانند،❌ (الفقه علی المذاهب الخمسه، مغنیه، ص 109). آنان که اولین بار دست بسته نماز خواندن را رسم کردند چنین فکر کردند که چنین حالتی به خود گرفتن، یک نوع احترام و تواضع در برابر خداوند است و برای همین، دستور دادند که از آن به بعد در نمازها دست بسته باشند. دست روی دست گذاشتن و هر دو دست را روی شکم گذاشتن، در اصطلاح فقهی تکفیر و تکتیف نامیده می شود. در این که از چه زمانی دست بسته نماز خواندن سنت شد اختلاف نظر هست. برخی معتقد هستند که در زمان خلیفه اول ابوبکر چنین رسمی رواج یافت و بعضی ها معتقدند که در زمان خلیفه دوم عمربن خطاب، این سنت رواج یافت. بنابراین، اهل سنت نیز این عمل را عمل پیامبر نمی دانند، بلکه عمل صحابه پیامبر بعد از رحلت نبی اکرم(ص) می دانند و داستان آن را چنین آورده اند که وقتی که اسیران ایرانی را نزد عمر بن خطاب آوردند، عمر بن خطاب آنها را دست بسته دید و پرسید: چرا چنین کرده اید؟ گفتند: رسم ما ایرانیان این است که در برابر پادشاهانمان چنین می ایستیم. عمر بن خطاب از این حالت خوشش آمد و دستور داد از این پس در نماز چنین بایستند و مردم هم مطابق دستور عمل کردند و به این ترتیب، تکفیر، سنت شد، (مستند العروه، ج 4، ص 445 - جواهر، ج 11، ص 19). شیعیان براساس روایاتی که از امامان معصوم رسیده، به تکفیر معتقد نیستند و به جای آن، دست ها را روی ران ها می گذارند و پایین می اندازند. برخی از روایات چنین است: الف) به امام صادق(ع) یا امام باقر(ع) گفته شد: کسی دست خود را روی دست دیگر می گذارد و نماز می خواند، حکم این چیست؟ جواب داد: این، تکفیر است و انجام نشود. ب) علی(ع) فرمود: مسلمان با گذاشتن دست خود روی دست دیگر، خود را به مجوس تشبیه نمی کند. ج) امام باقر(ع) فرمود: در نماز تکفیر نکن که این کار مجوس است. د ) در روایتی آمده است که تکفیر، کار شایسته ای نیست، (وسایل الشیعه، ج 4، ص 1264، ابواب قواطع الصلوه، باب 15). ه ) امام باقر(ع) فرمود: وقتی به نماز برمی خیزی، دست هایت را رها کن، آنها را روی ران هایت بگذار و انگشتانت را باز نکن. و ) از امام صادق(ع) نقل شده که آن حضرت فرمود: در نماز دست ها را روی ران ها بگذارید و آن ها را رها کنید و انگشتان دست را به هم بچسبانید، (وسائل الشیعه، ج 4، ص 710، باب 17 از ابواب قیام و ص 674، باب 1، افعال الصلوه، ح 1). حکم فقهی تکفیر از نظر شیعه: اگر تکفیر را جزء نماز بدانیم، در این صورت، حرام و نماز باطل است و در این شکی نیست. اگر تکفیر را به عبودیت و خضوع انجام دهیم، در این صورت هم جایز نیست. اگر تکفیر را به عنوان یک عملی انجام بدهیم، در این صورت، مشهور گفته اند حرام است و برخی گفته اند مکروه است و می توان گفت که تکفیر فی حد نفسه حرام نیست ولی در مکروه بودن آن تردیدی وجود ندارد، (مستند العروه، ج 4، ص 445). انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم قرآنی شیراز @elmi_shiraz