eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
450 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
377 ویدیو
273 فایل
﷽ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا ﴿١١٤ طه﴾ 🌟 انجمــن‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ قرآنی‌ شیراز 🌟 📩 پل ارتباطی و راه تعاملی شما با ما: 🆔️ @elmi_mf
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ایتایار
وترکیب🍃 اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی معرفه مفرد، مبنی بر ضم افْتَحْ: فعل امر، فاعل انت مستتر. لي: جارو مجرور متعلق به افتح فیهِ: جارو مجرور متعلق به افتح أبْوٰابَ: مفعول به، منصوب فَضْلِ: مضاف الیه كَ: مضاف الیه وَ: عاطفه أنْزِلْ: فعل امر، فاعل انت مستتر. عَلَيَّ: جارو مجرور متعلق به انزل فیهِ: جارو مجرور متعلق به انزل بَرَکٰاتِ: مفعول به انزل ك: مضاف الیه وَ: عاطفه وَفِّقْني: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به فیهِ: جارو مجرور متعلق به وفقنی لِمُوجِبٰاتِ: جارو مجرور متعلق به وفقنی مَرْضٰاة: مضاف الیه كَ: مضاف الیه، محلا مجرور وَ: عاطفه أسْکِنّي: فعل امر، فاعل انت مستتر فیهِ: جارو مجرور متعلق به اسکنی بُحْبُوحٰاتِ: مفعول فیه، منصوب جَنّٰاتِ: مضاف الیه ومجرور ك: مضاف الیه یٰا: حرف ندا، جانشین انادی مُجیبَ: منادی مضاف، منصوب دَعْوَةِ: ضاف الیه، مجرور الْمُضْطَرّینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء 🔷@elmi_shiraz
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز برگزار می کند: 📚رویداد کتاب خوانی رمضــــــــــان📚 📍در روزهای آخر ماه مهمانی خدا، درکنارهم اندکی تفکر کنیم... متن کتاب با موضوع زکات روح، هرشب راس ساعت ۱۹:۳۰ در کانال انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز بارگذاری می شود... آدرس کانال جهت عضویت در مسابقه 👇👇👇👇👇 🔷@elmi_shiraz برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر، پیام دهید: 💠@elmi_mt 🎁 🔷@elmi_shiraz
️⃣ مسابقه👇 💠یکی از تأثیرات رمضان تزکیه روح انسان است، همچنان که روزه زکات جسم شمرده شده است. 💠قبل از آنکه به نسبت بین رمضان و تزکیه بپردازیم خوب است، ابتدا به معنای تزکیه نزدیک تر شویم. 👇👇👇👇 📚تزکیه به عنوان یک مفهوم قرآنی هم یکی از غایات کمال و هم یکی از راههای سعادت انسان شمرده شده است. هم باید با تزکیه کردن به بارگاه خوب بودن راه یافت و هم باید به مقام تزکیه شدگی که شامل تمام پاکی ها و پیراستگی هاست بار یافت. 📚تزکیه مفهوم عمیق تر از تربیت است، و نیز یک نوع عملیات خاص تربیتی جهت دار است. تربیت ممکن است تنها به تنظیم رفتار انسان و تغییر برخی گرایش ها بیانجامد و به اصلاح بنیان ها کاری نداشته باشد. /استادپناهیان 🔷@elmi_shiraz
بِسْمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَنِ‌الرَّحِيمِ 🌙🤲🏻 مسابقه ویژه ماه مبارک رمضان "با موضوع: دولت کریمه امام زمان(عج)" 🗓 تاریخ: این مسابقه از ١٧ فروردین ماه در حال برگزاری است و تا آخر ماه مبارک رمضان هرشب برگزار می‌شود. ✍🏻برای شرکت در مسابقه ابتدا در کانال مهدویت دانشکده علوم قرآنی شیراز عضو شوید و کافی است در هر روز از ماه مبارک رمضان یک پادکست‌ که در کانال مهدویت قرار داده می‌شود را گوش دهید و پاسخ سوالات را به آیدی زیر ارسال بفرمایید. ⏰ پایان زمان ارسال پاسخ و انجام قرعه کشی، هر شب ساعت ١٢ می‌باشد. 🎙 منبع: ١۵ پادکست از تدریس استاد شجاعی با موضوع دولت کریمه امام زمان ، روزانه ١ پادکست‌ در کانال قرار داده می‌شود. 🎁 هدیه: ١۵ شارژ بیست هزار تومانی آدرس کانال مهدویت دانشکده علوم قرآنی شیراز 🔴@Mahdaviat_uniquran آیدی جهت ارسال پاسخ سوالات مسابقه 🔴@Mahdaviat_uniquran_313 ✍🏻کانون مهدویت دانشکده علوم قرآنی شیراز 🔷@elmi_shiraz
وترکیب🍃 اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی معرفه مفرد. مبنی بر ضم اغْسِلْني: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به فیهِ: جار مجرور متعلق به اغسل مِنَ الذُّنُوبَ: جار مجرور متعلق به اغسل وَ: عاطفه طَهِّرْني: فعل امر، فاعل انت مستتر،مفعول به فیهِ: جار مجرور متعلق به طهرنی مِنَ الْعُیُوبِ: جار مجرور متعلق به طهرنی وَ: عاطفه امْتَحِنْ: فعل امر، فاعل انت مستتر قَلْب: مفعول به منصوب ي: مضاف الیه مجرور فیهِ: جار مجرور متعلق به امتحن بِتَقْوَى: جار مجرور متعلق به امتحن الْقُلُوبِ: مضاف الیه مجرور یٰا: حرف ندا، جانشین انادی مُقیلَ: منادی مضاف منصوب، فاعل انت مستتر. عَثَرٰاتِ: مضاف الیه مجرور، در مقام مفعول به برای مقیل الْمُذْنِبینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء 🔷@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠مطالعه گروهی از واجبات زندگی دانشجویی است. ✨یکی از ترفندهای مطالعه موثر این است که گروهی درس بخوانید. با این روش، نه تنها لحظات جالبی را با هم سپری می کنید بلکه حتی هر کدام از دوستانتان مطالبی را که خوانده اند با شما سهیم می شوند. 🔷@elmi_shiraz
👇 💠نکته مهم این است که تزکیه به ریشه ها می پردازد و زمینه های هرگونه خرابی را در روح انسان از بین می برد، در جمله قبل به کلمه زمینه بیشتر توجه کنید، اگر جای زمینه های خرابی از بین برود، خلاصی از شر بدی ها و اخلاص در خوبی ها پدید خواهد آمد. 💠در عین حال شاید بتوان تربیت را اعم از تزکیه دانست، و به تعبیری می‌توان گفت که یک روش تربیتی است که طی آن جان انسان را از رسوبات زندگی دنیوی پاک میشود و استعداد بد شدن را در روح انسان نابود میکند. 💠 تزکیه رسوباتی را از روح انسان می زداید که به طور طبیعی در جریان عادی زندگی در قلب انسان ایجاد می‌شود، و کم‌کم رگ های حیات معنوی و معرفتی انسان را مسدود می نماید. 💠منظور از رسوبات ایجاد شده در دل همان علایقی است که انسان عادتاً به مرور زمان به دنیا و مافیها پیدا می کند و زمینه همه اشتباهات و انحرافات آدم را پدید می آورند. /استادپناهیان 🔷@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وترکیب🍃 اَللّـٰهُمَّ..یا اللهُ: منادی معرفه مفرد إنّ: حروف مشبهه. ي: اسم انّ، محلا منصوب أسْألُ: فعل مضارع، فاعل انا مستتر. كَ: مفعول به، منصوب فیهِ: جارو مجرور متعلق به اسالک مٰا: اسم موصول، مفعول به دوم یُرْضیک: صله ما، جمله صله یرضی: فعل مضارع باب افعال ك: مفعول به، منصوب وَ: عاطفه أعُوذُ: مضارع صیغه 13،فاعل انا مستتر بِك: جارو مجرور متعلق به اعوذ مِمّٰا: جارو مجرور محلا، متعلق به اعوذ یُؤْذیكَ: صله ما. یؤذی: فعل، فاعل هو مستتر ک: مفعول به منصوب وَ: عاطفه أسْألُكَ: فعل فاعل انا مستتر، مفعول به اول التَّوْفیقَ: مفعول به دوم اسالُ فیهِ: جارو مجرور متعلق به توفیق لِأَنْ: جارو مجرور متعلق به اسالک أن: حرف ناصبه اُطیعَ: فعل مضارع منصوب، فاعل انا مستتر ک: مفعول به، منصوب وَ: عاطفه لاٰ: لا نفی أعْصِی: عطف به اطیعَ ک: مفعول به، منصوب یٰا: حرف ندا جَوٰادَ: منادی مضاف، منصوب السّٰآئِلینَ: مضاف الیه مجرور، مجرور به یاء. 🔷@elmi_shiraz
✅هشداری مهم برای هر لحظه از زندگیمان 🌸امام على عليه السلام: كسى كه لجاجت كند و اين راه را همچنان ادامه دهد، او كسى است كه فكرش وارونه مى شود و خداوند زنگار بر قلبش مى نهد و بديها و بدبختى ها بر گرد وجود او دور مى زند. 📚نهج البلاغه نامه ۵۸ 🔷@elmi_shiraz
🔴 وضع نشستن به هنگام مطالعه 🔴 👈 وضع نشستن برای افرادی که زیاد مطالعه می کنند بسیار مهم است . 👉 👈نباید به صورت خمیده و یا در طرفین مطالعه نمود ، چون به تدریج باعث تغییر ستون فقرات می گردد ؛ ستون فقرات به هنگام مطالعه باید راست باشد ،همچنین ضمن مطالعه و در وقتهای استراحت چشمها و وضع نشستن خود را تغییر داده ، مختصری حرکت نمایید تا از رکود خون در پاها جلوگیری شود .👉 👈 مطالعه در حال دراز کشیدن برای چشم مناسب نیست چراکه 📌روشنایی کتاب تامین نمی شود و 📌خستگی زودتر فرا می رسد 📌همچنین مطالعه در وسط روز رو به شمال مناسب نیست زیرا نور بیشتر یا کمتر از حد طبیعی به چشمها می رسد . 🔴مطالعه موقع حرکت 🔴 👈مطالعه هنگام راه رفتن به علت تکان ، حرکت و تغییر دائمی فاصله چشمها تا کتاب باعث خستگی و ضعف چشمها می شود . 👉 👈نور لامپهای مهتابی : به علت داشتن نوسان ، چندان مناسب نیست و بهتر است به جای استفاده از یک منبع نوری از چند چراغ استفاده نمود . نور نباید نوسان داشته باشد تا روشنایی محل مطالعه یکسان بماند . 👉 ❤️ تنفس هنگام مطالعه ❤️ ☘ انجام حرکات تنفسی متناسب در مطالعه بسیار مهم است . تنفس اگر نامنظم باشد ، به تدریج باعث کاهش اکسیژن خون و ایجاد حالت خواب آلودگی می شود ودرنتیجه از آمادگی ذهنی برای مطالعه می کاهد .☘ 🔷@elmi_shiraz
👇 💠می‌توان تزکیه را به زدودن علف های هرز از کشتزار های حاصل خیز تشبیه کرد، برای اینکه زمینه ی حاصلخیزی بهتر زمین فراهم بشود. یا به هرس کردن درختان از شاخ و برگ اضافی برای آن که بهتر بارور بشوند، شاید نتواند تزکیه را به زنگار زدایی از فلزات و رسوب زدایی از بستر آبراه ها تشبیه کرد، چون در این گونه پاک کردن ها رشد و نموی نیست. 💠حضرت علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرمایند، کلمه تزکیه که مستر یزکیهم است، مصدر باب تفعیل است، و مصدر ثلاثی مجرد آن زکات است، که به معنای نمو صالح است، نموی که ملازم خیر و برکت باشد. 💠ولی همیشه کلمه زکات در جاهای استفاده شده است که یک نوع کم کردن، مقدمه زیاد شدن و فزونی یافتن شده است، مانند زکات مال که موجب برکت در اموال میشود، یا زکات علم که همان نشر آن است و موجب افزایش آن می گردد. 💠به این ترتیب گویا تزکیه بیشتر از اینکه (پاک نگاه داشتن) معنا بدهد(پاک کرد) معنا میدهد. /استادپناهیان 🔷@elmi_shiraz
وترکیب🍃 اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی مفرد معرفه. مبنی بر ضم اجْعَلْني: فعل امر، فاعل انت مستتر مفعول به منصوب محلا فیهِ: جار مجرور متعلق به اجعلنی مُحِبَّاً: مفعول به دوم اجعلنی، منصوب لِأَوْلِیٰآء: جار مجرور متعلق به اجعلنی كَ: مضاف الیه، مجرور وَ: عاطفه مُعٰادِیاً: عطف به محبا، ع د و لِأَعْدٰآء: جار مجرور متعلق به اجعلنی كَ: مضاف الیه، مجرور مُسْتَنّاً:حال از مفعول به(یاء) اجعلنی بِسُنَّةِ: جار مجرور متعلق به مستنا خٰاتَمِ: مضاف الیه، مجرور أنْبِیٰآء: مضاف الیه، مجرور كَ: مضاف الیه، مجرور یٰا: حرف ندا، جانشین انادی عٰاصِمَ: منادی مضاف، منصوب قُلُوبِ: مضاف الیه،مجرور النَّبِیّین: مضاف الیه، مجرور به یاء 🔷@elmi_shiraz
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌺 محفل انس با قرآن کریم🌺 🎙 با قرائت قاری ملی استاد هادی افخمی 🎙 باحضور قاری استانی استاد محمد امین روشن ضمیر 🔆 با اجرای گروه تواشیح طاها 💐 همراه با قرعه کشی و اهدای جوایز به حضار ⏰ زمان: دوشنبه ، ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 🔰 مکان : بلوار شهید مطهری ، دانشکده علوم قرآنی شیراز، سالن غدیر ✅ کانون قرآن و عترت دانشکده علوم قرآنی شیراز 🔷@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از تفسیر آیه 3 / مومنون 💠لغو چیست؟ کار لغو، کاری است که فایده ای نداشته باشد. البته این امر نسبی است؛ یعنی چه بسا کاری در حد خود مفید و در مقایسه با چیز دیگری لغو باشد. پس کارهای لغو، از نظر دین، اعمال مباح و حلالی است که نفع اخروی یا دنیوی که سود آخرتی بینجامد، نداشته باشد؛ مانند غذا خوردن. غذا خوردن در نظر اول لازم وضروری و امری مطلوب است اما اگر هدف از آن فقط لذت بردن باشد،از نظر دین لغو محسوب می شود. زیرا هدف از خوردن، نیرو گرفتن برای انجام تکالیف، عبادت و اطاعت است. پس با نظری دقیق میتوان گفت هرکاری که واجب یا مستحب نباشد، لغو است. با هدف دار کردن کلیه کارها - مثل غذا خوردن، خوابیدن، ازدواج و غیر اینها - و قرار دادن آن در مسیر رضای خدا می توان آن را مستحب کرد. یکی از ویژگیهای مومنان این است که از لغو دوری میکردند. الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🔷@elmi_shiraz
وترکیب🍃 اَللّـٰهُمَّ.. یا اللهُ: منادی معرفه مفرد مبنی بر ضم اجْعَلْ: فعل امر، فاعل انت مستتر سَعْی: مفعول به اول، منصوب تقدیرا ي: مضاف الیه، مجرور فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل مَشْکُوراً: مفعول به دوم، منصوب وَ: عاطفه ذَنْب: عطف به سعی، منصوب تقدیرا ي: مضاف الیه، مجرور فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل مَغْفُوراً: معطوف، مفعول به، منصوب وَ: عاطفه عَمَل: عطف به سعی، منصوب ي: مضاف الیه، مجرور فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل مَقْبُولاً: اسم مفعول، معطوف وَ: عاطفه عَیْب: مفعول به، منصوب ي: مضاف الیه، مجرور فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل مَسْتُوراً: معطوف، منصوب یٰا: حرف ندا، جانشین انادی أسْمَعَ: اسم تفضیل، منادی مضاف منصوب السّٰامِعینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء 🔷@elmi_shiraz
و إصطلاحات: صِفاتُ الإنسان سنگین وزن: ثَقیلُ الوزن سیر: شَبعان سیراب: ریَّان شایسته: لائِق/جَدیر شکاک: شکّاک/کثیرُ الشّک شکم دار: أکرش/بَطین شکمو: أَکول شوخ طبع: مُطایب شیک پوش: أَنیقُ المَلبَس شیوا سخن: بلیغُ الکلام صادق/راستگو: صادِق صمیمی: حَمیم ضعیف: ضعیف عصبی: عصبيُّ المِزاج 🌹 منبع: مُعجم الضّاد 🌹مؤلف: مهدي اصغري
️⃣ 👇 💠روزه را زکات بدن نامیده‌اند،زیرا؛ که هم کم کردن در آن است و هم سلامت جسم را به دنبال دارد. آن چنان که، رسول خدا(ص) فرمودند:((هرچیزی زکاتی دارد و زکات بدن روزه است.))و نیزفرمودند:((روزه بگیرید تا صحت یابید و سلامت بمانید.)) 💠البته این حداقل بهره روزه است که زکات بدن محسوب میشود، روزه نه تنها در بدن که در روح انسان هم تاثیر تزکیه ای دارد، گرچه این اثر عمیق تر وابسته به شرایطی است که روزه دار خودش باید آن را ایجاد کند. 💠حداقل به دو علت روزه از حد زکات بدن فراتر رفته و به تسخیر روح نیز می‌انجامد: •••اول اینکه در روزه گرسنگی کشیدن به صورت ارادی و با نیت الهی انجام می گیرد، و این گرسنگی با آنچه که در اثر فقر یا قحطی پیش می آید متفاوت است، وقتی انسان به صورت خودآگاه و خود خواسته به خواسته های قلبی خود نه بگوید، و در برابر آن ایستادگی کند و یا برای برآوردن آن صبر نماید، و با رضایت، تلخی ترک دل بخواهی ها را تحمل کند، به تزکیه روح خود پرداخته است و جان خود را جلا داده است. /استادپناهیان 🔷@elmi_shiraz