eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
507 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
382 ویدیو
279 فایل
﷽ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا ﴿١١٤ طه﴾🪴 📍انجمــن‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ قرآنی‌ شیراز 📚 📩 پل ارتباطی و راه تعاملی شما با ما: 🆔️ @elmi_mf
مشاهده در ایتا
دانلود
👇 💠می‌توان تزکیه را به زدودن علف های هرز از کشتزار های حاصل خیز تشبیه کرد، برای اینکه زمینه ی حاصلخیزی بهتر زمین فراهم بشود. یا به هرس کردن درختان از شاخ و برگ اضافی برای آن که بهتر بارور بشوند، شاید نتواند تزکیه را به زنگار زدایی از فلزات و رسوب زدایی از بستر آبراه ها تشبیه کرد، چون در این گونه پاک کردن ها رشد و نموی نیست. 💠حضرت علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرمایند، کلمه تزکیه که مستر یزکیهم است، مصدر باب تفعیل است، و مصدر ثلاثی مجرد آن زکات است، که به معنای نمو صالح است، نموی که ملازم خیر و برکت باشد. 💠ولی همیشه کلمه زکات در جاهای استفاده شده است که یک نوع کم کردن، مقدمه زیاد شدن و فزونی یافتن شده است، مانند زکات مال که موجب برکت در اموال میشود، یا زکات علم که همان نشر آن است و موجب افزایش آن می گردد. 💠به این ترتیب گویا تزکیه بیشتر از اینکه (پاک نگاه داشتن) معنا بدهد(پاک کرد) معنا میدهد. /استادپناهیان 🔷@elmi_shiraz
وترکیب🍃 اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی مفرد معرفه. مبنی بر ضم اجْعَلْني: فعل امر، فاعل انت مستتر مفعول به منصوب محلا فیهِ: جار مجرور متعلق به اجعلنی مُحِبَّاً: مفعول به دوم اجعلنی، منصوب لِأَوْلِیٰآء: جار مجرور متعلق به اجعلنی كَ: مضاف الیه، مجرور وَ: عاطفه مُعٰادِیاً: عطف به محبا، ع د و لِأَعْدٰآء: جار مجرور متعلق به اجعلنی كَ: مضاف الیه، مجرور مُسْتَنّاً:حال از مفعول به(یاء) اجعلنی بِسُنَّةِ: جار مجرور متعلق به مستنا خٰاتَمِ: مضاف الیه، مجرور أنْبِیٰآء: مضاف الیه، مجرور كَ: مضاف الیه، مجرور یٰا: حرف ندا، جانشین انادی عٰاصِمَ: منادی مضاف، منصوب قُلُوبِ: مضاف الیه،مجرور النَّبِیّین: مضاف الیه، مجرور به یاء 🔷@elmi_shiraz
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌺 محفل انس با قرآن کریم🌺 🎙 با قرائت قاری ملی استاد هادی افخمی 🎙 باحضور قاری استانی استاد محمد امین روشن ضمیر 🔆 با اجرای گروه تواشیح طاها 💐 همراه با قرعه کشی و اهدای جوایز به حضار ⏰ زمان: دوشنبه ، ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 🔰 مکان : بلوار شهید مطهری ، دانشکده علوم قرآنی شیراز، سالن غدیر ✅ کانون قرآن و عترت دانشکده علوم قرآنی شیراز 🔷@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از تفسیر آیه 3 / مومنون 💠لغو چیست؟ کار لغو، کاری است که فایده ای نداشته باشد. البته این امر نسبی است؛ یعنی چه بسا کاری در حد خود مفید و در مقایسه با چیز دیگری لغو باشد. پس کارهای لغو، از نظر دین، اعمال مباح و حلالی است که نفع اخروی یا دنیوی که سود آخرتی بینجامد، نداشته باشد؛ مانند غذا خوردن. غذا خوردن در نظر اول لازم وضروری و امری مطلوب است اما اگر هدف از آن فقط لذت بردن باشد،از نظر دین لغو محسوب می شود. زیرا هدف از خوردن، نیرو گرفتن برای انجام تکالیف، عبادت و اطاعت است. پس با نظری دقیق میتوان گفت هرکاری که واجب یا مستحب نباشد، لغو است. با هدف دار کردن کلیه کارها - مثل غذا خوردن، خوابیدن، ازدواج و غیر اینها - و قرار دادن آن در مسیر رضای خدا می توان آن را مستحب کرد. یکی از ویژگیهای مومنان این است که از لغو دوری میکردند. الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🔷@elmi_shiraz
وترکیب🍃 اَللّـٰهُمَّ.. یا اللهُ: منادی معرفه مفرد مبنی بر ضم اجْعَلْ: فعل امر، فاعل انت مستتر سَعْی: مفعول به اول، منصوب تقدیرا ي: مضاف الیه، مجرور فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل مَشْکُوراً: مفعول به دوم، منصوب وَ: عاطفه ذَنْب: عطف به سعی، منصوب تقدیرا ي: مضاف الیه، مجرور فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل مَغْفُوراً: معطوف، مفعول به، منصوب وَ: عاطفه عَمَل: عطف به سعی، منصوب ي: مضاف الیه، مجرور فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل مَقْبُولاً: اسم مفعول، معطوف وَ: عاطفه عَیْب: مفعول به، منصوب ي: مضاف الیه، مجرور فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل مَسْتُوراً: معطوف، منصوب یٰا: حرف ندا، جانشین انادی أسْمَعَ: اسم تفضیل، منادی مضاف منصوب السّٰامِعینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء 🔷@elmi_shiraz
و إصطلاحات: صِفاتُ الإنسان سنگین وزن: ثَقیلُ الوزن سیر: شَبعان سیراب: ریَّان شایسته: لائِق/جَدیر شکاک: شکّاک/کثیرُ الشّک شکم دار: أکرش/بَطین شکمو: أَکول شوخ طبع: مُطایب شیک پوش: أَنیقُ المَلبَس شیوا سخن: بلیغُ الکلام صادق/راستگو: صادِق صمیمی: حَمیم ضعیف: ضعیف عصبی: عصبيُّ المِزاج 🌹 منبع: مُعجم الضّاد 🌹مؤلف: مهدي اصغري
️⃣ 👇 💠روزه را زکات بدن نامیده‌اند،زیرا؛ که هم کم کردن در آن است و هم سلامت جسم را به دنبال دارد. آن چنان که، رسول خدا(ص) فرمودند:((هرچیزی زکاتی دارد و زکات بدن روزه است.))و نیزفرمودند:((روزه بگیرید تا صحت یابید و سلامت بمانید.)) 💠البته این حداقل بهره روزه است که زکات بدن محسوب میشود، روزه نه تنها در بدن که در روح انسان هم تاثیر تزکیه ای دارد، گرچه این اثر عمیق تر وابسته به شرایطی است که روزه دار خودش باید آن را ایجاد کند. 💠حداقل به دو علت روزه از حد زکات بدن فراتر رفته و به تسخیر روح نیز می‌انجامد: •••اول اینکه در روزه گرسنگی کشیدن به صورت ارادی و با نیت الهی انجام می گیرد، و این گرسنگی با آنچه که در اثر فقر یا قحطی پیش می آید متفاوت است، وقتی انسان به صورت خودآگاه و خود خواسته به خواسته های قلبی خود نه بگوید، و در برابر آن ایستادگی کند و یا برای برآوردن آن صبر نماید، و با رضایت، تلخی ترک دل بخواهی ها را تحمل کند، به تزکیه روح خود پرداخته است و جان خود را جلا داده است. /استادپناهیان 🔷@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وترکیب🍃 اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی مفرد معرفه، مبنی بر ضم اَعِنّي: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به فیهِ: جارو مجرور متعلق به اعنی. عَلىٰ صِیٰامِ: جار مجرور متعلق به اعنی ه: مضاف الیه وَ: عاطفه قِٰیامِهِ: عطف به صیامه وَ: عاطفه جَنِّبْني: فعل امر فیهِ: جارو مجرور متعلق به جنبنی مِنْ هَفَوٰاتِ: جارو مجرورمتعلق به جنبنی ه: مضاف الیه وَ: عاطفه اٰثٰامِهِ: عطف به هفواته وَ: عاطفه ارْزُقْني: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به اول فیهِ: جارو مجرور متعلق به ارزقنی ذِکْرَ: مفعول به دوم برای ارزقنی ک: مضاف الیه بِدَوٰامِ: جار مجرور متعلق به ارزقنی ه: مضاف الیه بِتَوْفیقِ: جارمجرور متعلق به اعنی ک: مضاف الیه یٰا: حرف ندا هٰادِىَ: منادی مضاف منصوب: مفعول به برای انادی الْمُضِلّینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء 🔷@elmi_shiraz
✅ معانی مختلف واژه جَعَلَ 🔰 1⃣ اگر فعل تام باشد👈 قرار دادن 2⃣ اگر فعل باشد👈 ظن و گمان 3⃣ اگر فعل باشد 👈 مقاربه و نزدیکی 4⃣ اگر فعل باشد👈 تحول و دگرگونی 🔷@elmi_shiraz