#مسابقه_کتابخوانی2⃣
#منبع_مسابقه👇
💠نکته مهم این است که تزکیه به ریشه ها می پردازد و زمینه های هرگونه خرابی را در روح انسان از بین می برد، در جمله قبل به کلمه زمینه بیشتر توجه کنید، اگر جای زمینه های خرابی از بین برود، خلاصی از شر بدی ها و اخلاص در خوبی ها پدید خواهد آمد.
💠در عین حال شاید بتوان تربیت را اعم از تزکیه دانست، و به تعبیری میتوان گفت که یک روش تربیتی است که طی آن جان انسان را از رسوبات زندگی دنیوی پاک میشود و استعداد بد شدن را در روح انسان نابود میکند.
💠 تزکیه رسوباتی را از روح انسان می زداید که به طور طبیعی در جریان عادی زندگی در قلب انسان ایجاد میشود، و کمکم رگ های حیات معنوی و معرفتی انسان را مسدود می نماید.
💠منظور از رسوبات ایجاد شده در دل همان علایقی است که انسان عادتاً به مرور زمان به دنیا و مافیها پیدا می کند و زمینه همه اشتباهات و انحرافات آدم را پدید می آورند.
#شهرخدا/استادپناهیان
🔷@elmi_shiraz
#اندکی_علم۲۴
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّـٰهُمَّ..یا اللهُ: منادی معرفه مفرد
إنّ: حروف مشبهه.
ي: اسم انّ، محلا منصوب
أسْألُ: فعل مضارع، فاعل انا مستتر.
كَ: مفعول به، منصوب
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اسالک
مٰا: اسم موصول، مفعول به دوم
یُرْضیک: صله ما، جمله صله
یرضی: فعل مضارع باب افعال
ك: مفعول به، منصوب
وَ: عاطفه
أعُوذُ: مضارع صیغه 13،فاعل انا مستتر
بِك: جارو مجرور متعلق به اعوذ
مِمّٰا: جارو مجرور محلا، متعلق به اعوذ
یُؤْذیكَ: صله ما.
یؤذی: فعل، فاعل هو مستتر
ک: مفعول به منصوب
وَ: عاطفه
أسْألُكَ: فعل فاعل انا مستتر، مفعول به اول
التَّوْفیقَ: مفعول به دوم اسالُ
فیهِ: جارو مجرور متعلق به توفیق
لِأَنْ: جارو مجرور متعلق به اسالک
أن: حرف ناصبه
اُطیعَ: فعل مضارع منصوب، فاعل انا مستتر
ک: مفعول به، منصوب
وَ: عاطفه
لاٰ: لا نفی
أعْصِی: عطف به اطیعَ
ک: مفعول به، منصوب
یٰا: حرف ندا
جَوٰادَ: منادی مضاف، منصوب
السّٰآئِلینَ: مضاف الیه مجرور، مجرور به یاء.
🔷@elmi_shiraz
✅هشداری مهم برای هر لحظه از زندگیمان
🌸امام على عليه السلام:
كسى كه لجاجت كند و اين راه را همچنان ادامه دهد، او كسى است كه فكرش وارونه مى شود و خداوند زنگار بر قلبش مى نهد و بديها و بدبختى ها بر گرد وجود او دور مى زند.
📚نهج البلاغه نامه ۵۸
🔷@elmi_shiraz
🔴 وضع نشستن به هنگام مطالعه 🔴
👈 وضع نشستن برای افرادی که زیاد مطالعه می کنند بسیار مهم است . 👉
👈نباید به صورت خمیده و یا در طرفین مطالعه نمود ، چون به تدریج باعث تغییر ستون فقرات می گردد ؛ ستون فقرات به هنگام مطالعه باید راست باشد ،همچنین ضمن مطالعه و در وقتهای استراحت چشمها و وضع نشستن خود را تغییر داده ، مختصری حرکت نمایید تا از رکود خون در پاها جلوگیری شود .👉
👈 مطالعه در حال دراز کشیدن برای چشم مناسب نیست چراکه
📌روشنایی کتاب تامین نمی شود و
📌خستگی زودتر فرا می رسد
📌همچنین مطالعه در وسط روز رو به شمال مناسب نیست زیرا نور بیشتر یا کمتر از حد طبیعی به چشمها می رسد .
🔴مطالعه موقع حرکت 🔴
👈مطالعه هنگام راه رفتن به علت تکان ، حرکت و تغییر دائمی فاصله چشمها تا کتاب باعث خستگی و ضعف چشمها می شود . 👉
👈نور لامپهای مهتابی : به علت داشتن نوسان ، چندان مناسب نیست و بهتر است به جای استفاده از یک منبع نوری از چند چراغ استفاده نمود . نور نباید نوسان داشته باشد تا روشنایی محل مطالعه یکسان بماند . 👉
❤️ تنفس هنگام مطالعه ❤️
☘ انجام حرکات تنفسی متناسب در مطالعه بسیار مهم است . تنفس اگر نامنظم باشد ، به تدریج باعث کاهش اکسیژن خون و ایجاد حالت خواب آلودگی می شود ودرنتیجه از آمادگی ذهنی برای مطالعه می کاهد .☘
#روش_مطالعاتی
🔷@elmi_shiraz
#مسابقه_کتابخوانی3⃣
#منبع_مسابقه👇
💠میتوان تزکیه را به زدودن علف های هرز از کشتزار های حاصل خیز تشبیه کرد، برای اینکه زمینه ی حاصلخیزی بهتر زمین فراهم بشود.
یا به هرس کردن درختان از شاخ و برگ اضافی برای آن که بهتر بارور بشوند، شاید نتواند تزکیه را به زنگار زدایی از فلزات و رسوب زدایی از بستر آبراه ها تشبیه کرد، چون در این گونه پاک کردن ها رشد و نموی نیست.
💠حضرت علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرمایند، کلمه تزکیه که مستر یزکیهم است، مصدر باب تفعیل است، و مصدر ثلاثی مجرد آن زکات است، که به معنای نمو صالح است، نموی که ملازم خیر و برکت باشد.
💠ولی همیشه کلمه زکات در جاهای استفاده شده است که یک نوع کم کردن، مقدمه زیاد شدن و فزونی یافتن شده است، مانند زکات مال که موجب برکت در اموال میشود، یا زکات علم که همان نشر آن است و موجب افزایش آن می گردد.
💠به این ترتیب گویا تزکیه بیشتر از اینکه (پاک نگاه داشتن) معنا بدهد(پاک کرد) معنا میدهد.
#شهرخدا/استادپناهیان
🔷@elmi_shiraz
#اندکی_علم۲۵
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی مفرد معرفه. مبنی بر ضم
اجْعَلْني: فعل امر، فاعل انت مستتر مفعول به منصوب محلا
فیهِ: جار مجرور متعلق به اجعلنی
مُحِبَّاً: مفعول به دوم اجعلنی، منصوب
لِأَوْلِیٰآء: جار مجرور متعلق به اجعلنی
كَ: مضاف الیه، مجرور
وَ: عاطفه
مُعٰادِیاً: عطف به محبا، ع د و
لِأَعْدٰآء: جار مجرور متعلق به اجعلنی
كَ: مضاف الیه، مجرور
مُسْتَنّاً:حال از مفعول به(یاء) اجعلنی
بِسُنَّةِ: جار مجرور متعلق به مستنا
خٰاتَمِ: مضاف الیه، مجرور
أنْبِیٰآء: مضاف الیه، مجرور
كَ: مضاف الیه، مجرور
یٰا: حرف ندا، جانشین انادی
عٰاصِمَ: منادی مضاف، منصوب
قُلُوبِ: مضاف الیه،مجرور
النَّبِیّین: مضاف الیه، مجرور به یاء
🔷@elmi_shiraz
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🌺 محفل انس با قرآن کریم🌺
🎙 با قرائت قاری ملی استاد هادی افخمی
🎙 باحضور قاری استانی استاد محمد امین روشن ضمیر
🔆 با اجرای گروه تواشیح طاها
💐 همراه با قرعه کشی و اهدای جوایز به حضار
⏰ زمان: دوشنبه ، ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🔰 مکان : بلوار شهید مطهری ، دانشکده علوم قرآنی شیراز، سالن غدیر
✅ کانون قرآن و عترت دانشکده علوم قرآنی شیراز
🔷@elmi_shiraz
#بخشی از تفسیر آیه 3 / مومنون
💠لغو چیست؟
کار لغو، کاری است که فایده ای نداشته باشد. البته این امر نسبی است؛ یعنی چه بسا کاری در حد خود مفید و در مقایسه با چیز دیگری لغو باشد.
پس کارهای لغو، از نظر دین، اعمال مباح و حلالی است که نفع اخروی یا دنیوی که سود آخرتی بینجامد، نداشته باشد؛ مانند غذا خوردن. غذا خوردن در نظر اول لازم وضروری و امری مطلوب است اما اگر هدف از آن فقط لذت بردن باشد،از نظر دین لغو محسوب می شود. زیرا هدف از خوردن، نیرو گرفتن برای انجام تکالیف، عبادت و اطاعت است. پس با نظری دقیق میتوان گفت هرکاری که واجب یا مستحب نباشد، لغو است.
با هدف دار کردن کلیه کارها - مثل غذا خوردن، خوابیدن، ازدواج و غیر اینها - و قرار دادن آن در مسیر رضای خدا می توان آن را مستحب کرد.
یکی از ویژگیهای مومنان این است که از لغو دوری میکردند.
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🔷@elmi_shiraz
#اندکی_علم۲۶
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّـٰهُمَّ.. یا اللهُ: منادی معرفه مفرد مبنی بر ضم
اجْعَلْ: فعل امر، فاعل انت مستتر
سَعْی: مفعول به اول، منصوب تقدیرا
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل
مَشْکُوراً: مفعول به دوم، منصوب
وَ: عاطفه
ذَنْب: عطف به سعی، منصوب تقدیرا
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل
مَغْفُوراً: معطوف، مفعول به، منصوب
وَ: عاطفه
عَمَل: عطف به سعی، منصوب
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل
مَقْبُولاً: اسم مفعول، معطوف
وَ: عاطفه
عَیْب: مفعول به، منصوب
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل
مَسْتُوراً: معطوف، منصوب
یٰا: حرف ندا، جانشین انادی
أسْمَعَ: اسم تفضیل، منادی مضاف منصوب
السّٰامِعینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء
🔷@elmi_shiraz
#مفردات و إصطلاحات: صِفاتُ الإنسان
سنگین وزن: ثَقیلُ الوزن
سیر: شَبعان
سیراب: ریَّان
شایسته: لائِق/جَدیر
شکاک: شکّاک/کثیرُ الشّک
شکم دار: أکرش/بَطین
شکمو: أَکول
شوخ طبع: مُطایب
شیک پوش: أَنیقُ المَلبَس
شیوا سخن: بلیغُ الکلام
صادق/راستگو: صادِق
صمیمی: حَمیم
ضعیف: ضعیف
عصبی: عصبيُّ المِزاج
🌹 منبع: مُعجم الضّاد
🌹مؤلف: مهدي اصغري
#مکالمه_عربی
#مسابقه_کتابخوانی4️⃣
#منبع_مسابقه👇
💠روزه را زکات بدن نامیدهاند،زیرا؛ که هم کم کردن در آن است و هم سلامت جسم را به دنبال دارد.
آن چنان که، رسول خدا(ص) فرمودند:((هرچیزی زکاتی دارد و زکات بدن روزه است.))و نیزفرمودند:((روزه بگیرید تا صحت یابید و سلامت بمانید.))
💠البته این حداقل بهره روزه است که زکات بدن محسوب میشود، روزه نه تنها در بدن که در روح انسان هم تاثیر تزکیه ای دارد، گرچه این اثر عمیق تر وابسته به شرایطی است که روزه دار خودش باید آن را ایجاد کند.
💠حداقل به دو علت روزه از حد زکات بدن فراتر رفته و به تسخیر روح نیز میانجامد:
•••اول اینکه در روزه گرسنگی کشیدن به صورت ارادی و با نیت الهی انجام می گیرد، و این گرسنگی با آنچه که در اثر فقر یا قحطی پیش می آید متفاوت است، وقتی انسان به صورت خودآگاه و خود خواسته به خواسته های قلبی خود نه بگوید، و در برابر آن ایستادگی کند و یا برای برآوردن آن صبر نماید، و با رضایت، تلخی ترک دل بخواهی ها را تحمل کند، به تزکیه روح خود پرداخته است و جان خود را جلا داده است.
#شهرخدا/استادپناهیان
🔷@elmi_shiraz
#اندکی_علم۲۷
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی مفرد معرفه، مبنی بر ضم
اَعِنّي: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اعنی.
عَلىٰ صِیٰامِ: جار مجرور متعلق به اعنی
ه: مضاف الیه
وَ: عاطفه
قِٰیامِهِ: عطف به صیامه
وَ: عاطفه
جَنِّبْني: فعل امر
فیهِ: جارو مجرور متعلق به جنبنی
مِنْ هَفَوٰاتِ: جارو مجرورمتعلق به جنبنی
ه: مضاف الیه
وَ: عاطفه
اٰثٰامِهِ: عطف به هفواته
وَ: عاطفه
ارْزُقْني: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به اول
فیهِ: جارو مجرور متعلق به ارزقنی
ذِکْرَ: مفعول به دوم برای ارزقنی
ک: مضاف الیه
بِدَوٰامِ: جار مجرور متعلق به ارزقنی
ه: مضاف الیه
بِتَوْفیقِ: جارمجرور متعلق به اعنی
ک: مضاف الیه
یٰا: حرف ندا
هٰادِىَ: منادی مضاف منصوب: مفعول به برای انادی
الْمُضِلّینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء
🔷@elmi_shiraz
✅ معانی مختلف واژه جَعَلَ 🔰
1⃣ اگر فعل تام باشد👈 قرار دادن
2⃣ اگر فعل #قلبی باشد👈 ظن و گمان
3⃣ اگر فعل #شروع باشد 👈 مقاربه و نزدیکی
4⃣ اگر فعل #تصییر باشد👈 تحول و دگرگونی
#صرف_و_نحو
🔷@elmi_shiraz
JQSS_Volume 1_Issue 2_Pages 64-84.pdf
638.6K
•تحلیل و نقد دیدگاه آیتالله معرفت از فترت وحی قرآن•
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
💠فترتِ وحی قرآن به معنای انقطاع وحی تشریعیِ جبرئیل به پیامبر اسلام6 است که بهعنوان یکی از مباحث علوم قرآنی و تفسیری مورد توجه عالمان مسلمان قرار گرفته است. درباره این موضوع، دو دیدگاه در میان علمای علوم قرآنی وجود دارد. گروهی به فترت سهساله و گروهی به انقطاع چندروزه وحی قرآن معتقدند...
#حتما_مطالعه_کنید
🔷@elmi_shiraz
#مسابقه_کتابخوانی5️⃣
#منبع_مسابقه👇
💠بعضی ها آنچنان از صمیم دل روزه می گیرند که انگار با یک گرسنگی می خواهند نه تنها چربیهای بدن خود را آب نمایند، بلکه تمام بدن بدی ها و رسوب های روحی خود را نیز از بین ببرند.
💠دومین دلیل بیشتر به رفتار روزه دار بستگی دارد، و آن اینکه علاوه بر صیام بدن، آداب صیام روحی نیز رعایت شود، و همچنین که در بحث آداب گفته شد آنچه در ظاهر روزه دیده میشود در باطن انسان هم ادامه پیدا کند.
💠واین یعنی ادامه آداب روزه در صیام روح مانند سکوت و ترک مجادله، و از همه مهم تر ترک معصیت طبیعی است.
💠اگر روزه دار آداب روزه را رعایت نکند و یا از صمیم دل نیت قربتاً الی الله نداشته باشد، اثر تزکیه روزه را دریافت نخواهد کرد این قاعده در عموم ریاضت های تزکیه کننده روح انسان جاری است.
#شهرخدا/استاد پناهیان
🔷@elmi_shiraz
#اندکی_علم۲۸
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی معرفه مفرد مبنی بر ضم
وَفِّرْ: فعل امر، فاعل انت مستتر.
حَظّ: مفعول به، منصوب
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به وفر
مِنَ النَّوٰافِلِ: جارو مجرور متعلق به وفر
وَ: عاطفه
أکْرِمْني: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اکرم.
بِإحْضٰارِ: جارو مجرور متعلق به اکرم
الْمَسٰآئِلِ: مضاف الیه، مجرور
وَ: عاطفه
قَرِّبْ: فعل امر، فاعل انت مستتر.
فیهِ: جارو مجرور متعلق به قرّب
وَسیلَت: مفعول به، منصوب
ي: مضاف الیه، مجرور
إلَیْكَ: جارو مجرور متعلق به قرب
مِنْ بَیْنِ: جارو مجرور متعلق به قرب
الْمَسٰآئِلِ: مضاف الیه، مجرور
یٰا: حرف ندا، جانشین انادی
مَنْ: منادی مفرد معرفه، اسم موصول
لایَشْغَلُهُ: صله، لای نفی فعل، مفعول به
إلْحـٰاحُ: فاعل، مرفوع
الْمُلِحّینَ: مضاف الیه، مجرور
🔷@elmi_shiraz
noormags-عدالت_اجتماعی_از_دیدگاه_آیت_الله_جوادی_آملی_و_علامه_طباطبائی-2011213.pdf
1.53M
💠عدالت اجتماعی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی و علامه طباطبائی
نویسنده: دکتر مجید صادقی
#معرفی_مقاله
🔷@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در حال نوشتن کتابی بر ضد #اسلام بود، اما #مسلمان شد!
👈یورام فان کلاورِن، قبل از اینکه مسلمون بشه به عنوان نماینده تشکل دست راستی «حزب برای آزادی» به مدت هفت سال مبارزه ای سخت و پیگیرانه رو بر ضد اسلام در مجلس سفلی پارلمان #هلند بر عهده گرفته بوده اما....
#تحقیق_کنید
🔷@elmi_shiraz
🍃توصیۀ رهبر انقلاب به دانشجویان: قصدتان دیدهشدن نباشد/ شما فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی بدهید نه بهعکس
🔹نه شخص دانشجو نه تشکل دانشجویی اینجور نباشد که یک حرفی را بزند برای اینکه دیده بشود. این بیبرکت میکند کار را، حرف را بیبرکت میکند، بیاثر میکند و ضرر هم دارد.
🔹در فضای مجازی غرق نشوند؛ خب حالا فضای مجازی با همۀ حرفهایی که گفته میشود در کشور وجود دارد. شبکههای اجتماعی وجود دارد. بعضیها نشستهاند که از طرف فضای مجازی سیلوار، تحلیل و خبر و مطلب و مبنا به اینها داده بشود این غلط است.
🔹شما روی فضای مجازی سوار شوید، شما فضای مجازی را هدایت کنید، شما فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی بدهید نه به عکس.
#دانشجوی_موثر
#علم
#پژوهش
#حرکت
🔷@elmi_shiraz