#اندکی_علم۲۶
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّـٰهُمَّ.. یا اللهُ: منادی معرفه مفرد مبنی بر ضم
اجْعَلْ: فعل امر، فاعل انت مستتر
سَعْی: مفعول به اول، منصوب تقدیرا
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل
مَشْکُوراً: مفعول به دوم، منصوب
وَ: عاطفه
ذَنْب: عطف به سعی، منصوب تقدیرا
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل
مَغْفُوراً: معطوف، مفعول به، منصوب
وَ: عاطفه
عَمَل: عطف به سعی، منصوب
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل
مَقْبُولاً: اسم مفعول، معطوف
وَ: عاطفه
عَیْب: مفعول به، منصوب
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل
مَسْتُوراً: معطوف، منصوب
یٰا: حرف ندا، جانشین انادی
أسْمَعَ: اسم تفضیل، منادی مضاف منصوب
السّٰامِعینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء
🔷@elmi_shiraz
#مفردات و إصطلاحات: صِفاتُ الإنسان
سنگین وزن: ثَقیلُ الوزن
سیر: شَبعان
سیراب: ریَّان
شایسته: لائِق/جَدیر
شکاک: شکّاک/کثیرُ الشّک
شکم دار: أکرش/بَطین
شکمو: أَکول
شوخ طبع: مُطایب
شیک پوش: أَنیقُ المَلبَس
شیوا سخن: بلیغُ الکلام
صادق/راستگو: صادِق
صمیمی: حَمیم
ضعیف: ضعیف
عصبی: عصبيُّ المِزاج
🌹 منبع: مُعجم الضّاد
🌹مؤلف: مهدي اصغري
#مکالمه_عربی
#مسابقه_کتابخوانی4️⃣
#منبع_مسابقه👇
💠روزه را زکات بدن نامیدهاند،زیرا؛ که هم کم کردن در آن است و هم سلامت جسم را به دنبال دارد.
آن چنان که، رسول خدا(ص) فرمودند:((هرچیزی زکاتی دارد و زکات بدن روزه است.))و نیزفرمودند:((روزه بگیرید تا صحت یابید و سلامت بمانید.))
💠البته این حداقل بهره روزه است که زکات بدن محسوب میشود، روزه نه تنها در بدن که در روح انسان هم تاثیر تزکیه ای دارد، گرچه این اثر عمیق تر وابسته به شرایطی است که روزه دار خودش باید آن را ایجاد کند.
💠حداقل به دو علت روزه از حد زکات بدن فراتر رفته و به تسخیر روح نیز میانجامد:
•••اول اینکه در روزه گرسنگی کشیدن به صورت ارادی و با نیت الهی انجام می گیرد، و این گرسنگی با آنچه که در اثر فقر یا قحطی پیش می آید متفاوت است، وقتی انسان به صورت خودآگاه و خود خواسته به خواسته های قلبی خود نه بگوید، و در برابر آن ایستادگی کند و یا برای برآوردن آن صبر نماید، و با رضایت، تلخی ترک دل بخواهی ها را تحمل کند، به تزکیه روح خود پرداخته است و جان خود را جلا داده است.
#شهرخدا/استادپناهیان
🔷@elmi_shiraz
#اندکی_علم۲۷
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی مفرد معرفه، مبنی بر ضم
اَعِنّي: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اعنی.
عَلىٰ صِیٰامِ: جار مجرور متعلق به اعنی
ه: مضاف الیه
وَ: عاطفه
قِٰیامِهِ: عطف به صیامه
وَ: عاطفه
جَنِّبْني: فعل امر
فیهِ: جارو مجرور متعلق به جنبنی
مِنْ هَفَوٰاتِ: جارو مجرورمتعلق به جنبنی
ه: مضاف الیه
وَ: عاطفه
اٰثٰامِهِ: عطف به هفواته
وَ: عاطفه
ارْزُقْني: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به اول
فیهِ: جارو مجرور متعلق به ارزقنی
ذِکْرَ: مفعول به دوم برای ارزقنی
ک: مضاف الیه
بِدَوٰامِ: جار مجرور متعلق به ارزقنی
ه: مضاف الیه
بِتَوْفیقِ: جارمجرور متعلق به اعنی
ک: مضاف الیه
یٰا: حرف ندا
هٰادِىَ: منادی مضاف منصوب: مفعول به برای انادی
الْمُضِلّینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء
🔷@elmi_shiraz
✅ معانی مختلف واژه جَعَلَ 🔰
1⃣ اگر فعل تام باشد👈 قرار دادن
2⃣ اگر فعل #قلبی باشد👈 ظن و گمان
3⃣ اگر فعل #شروع باشد 👈 مقاربه و نزدیکی
4⃣ اگر فعل #تصییر باشد👈 تحول و دگرگونی
#صرف_و_نحو
🔷@elmi_shiraz
JQSS_Volume 1_Issue 2_Pages 64-84.pdf
638.6K
•تحلیل و نقد دیدگاه آیتالله معرفت از فترت وحی قرآن•
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
💠فترتِ وحی قرآن به معنای انقطاع وحی تشریعیِ جبرئیل به پیامبر اسلام6 است که بهعنوان یکی از مباحث علوم قرآنی و تفسیری مورد توجه عالمان مسلمان قرار گرفته است. درباره این موضوع، دو دیدگاه در میان علمای علوم قرآنی وجود دارد. گروهی به فترت سهساله و گروهی به انقطاع چندروزه وحی قرآن معتقدند...
#حتما_مطالعه_کنید
🔷@elmi_shiraz
#مسابقه_کتابخوانی5️⃣
#منبع_مسابقه👇
💠بعضی ها آنچنان از صمیم دل روزه می گیرند که انگار با یک گرسنگی می خواهند نه تنها چربیهای بدن خود را آب نمایند، بلکه تمام بدن بدی ها و رسوب های روحی خود را نیز از بین ببرند.
💠دومین دلیل بیشتر به رفتار روزه دار بستگی دارد، و آن اینکه علاوه بر صیام بدن، آداب صیام روحی نیز رعایت شود، و همچنین که در بحث آداب گفته شد آنچه در ظاهر روزه دیده میشود در باطن انسان هم ادامه پیدا کند.
💠واین یعنی ادامه آداب روزه در صیام روح مانند سکوت و ترک مجادله، و از همه مهم تر ترک معصیت طبیعی است.
💠اگر روزه دار آداب روزه را رعایت نکند و یا از صمیم دل نیت قربتاً الی الله نداشته باشد، اثر تزکیه روزه را دریافت نخواهد کرد این قاعده در عموم ریاضت های تزکیه کننده روح انسان جاری است.
#شهرخدا/استاد پناهیان
🔷@elmi_shiraz
#اندکی_علم۲۸
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی معرفه مفرد مبنی بر ضم
وَفِّرْ: فعل امر، فاعل انت مستتر.
حَظّ: مفعول به، منصوب
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به وفر
مِنَ النَّوٰافِلِ: جارو مجرور متعلق به وفر
وَ: عاطفه
أکْرِمْني: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اکرم.
بِإحْضٰارِ: جارو مجرور متعلق به اکرم
الْمَسٰآئِلِ: مضاف الیه، مجرور
وَ: عاطفه
قَرِّبْ: فعل امر، فاعل انت مستتر.
فیهِ: جارو مجرور متعلق به قرّب
وَسیلَت: مفعول به، منصوب
ي: مضاف الیه، مجرور
إلَیْكَ: جارو مجرور متعلق به قرب
مِنْ بَیْنِ: جارو مجرور متعلق به قرب
الْمَسٰآئِلِ: مضاف الیه، مجرور
یٰا: حرف ندا، جانشین انادی
مَنْ: منادی مفرد معرفه، اسم موصول
لایَشْغَلُهُ: صله، لای نفی فعل، مفعول به
إلْحـٰاحُ: فاعل، مرفوع
الْمُلِحّینَ: مضاف الیه، مجرور
🔷@elmi_shiraz
noormags-عدالت_اجتماعی_از_دیدگاه_آیت_الله_جوادی_آملی_و_علامه_طباطبائی-2011213.pdf
1.53M
💠عدالت اجتماعی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی و علامه طباطبائی
نویسنده: دکتر مجید صادقی
#معرفی_مقاله
🔷@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در حال نوشتن کتابی بر ضد #اسلام بود، اما #مسلمان شد!
👈یورام فان کلاورِن، قبل از اینکه مسلمون بشه به عنوان نماینده تشکل دست راستی «حزب برای آزادی» به مدت هفت سال مبارزه ای سخت و پیگیرانه رو بر ضد اسلام در مجلس سفلی پارلمان #هلند بر عهده گرفته بوده اما....
#تحقیق_کنید
🔷@elmi_shiraz
🍃توصیۀ رهبر انقلاب به دانشجویان: قصدتان دیدهشدن نباشد/ شما فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی بدهید نه بهعکس
🔹نه شخص دانشجو نه تشکل دانشجویی اینجور نباشد که یک حرفی را بزند برای اینکه دیده بشود. این بیبرکت میکند کار را، حرف را بیبرکت میکند، بیاثر میکند و ضرر هم دارد.
🔹در فضای مجازی غرق نشوند؛ خب حالا فضای مجازی با همۀ حرفهایی که گفته میشود در کشور وجود دارد. شبکههای اجتماعی وجود دارد. بعضیها نشستهاند که از طرف فضای مجازی سیلوار، تحلیل و خبر و مطلب و مبنا به اینها داده بشود این غلط است.
🔹شما روی فضای مجازی سوار شوید، شما فضای مجازی را هدایت کنید، شما فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی بدهید نه به عکس.
#دانشجوی_موثر
#علم
#پژوهش
#حرکت
🔷@elmi_shiraz
📗 #لغتنامه
📌 تفاوت #عَبَدَ و #عَبَّدَ
💠 «لا أعبُدُ ما تَعبُدُونَ»
(الکافرون:2)
▫️آنچه را می پرستید، نمی پرستم.
🔹 «عَبَدَ» یعنی»: بندگی کرد.
🔸 ولی «عَبَّدَ» یعنی به بندگی کشاند
یا راه بندگی را کج کرد
#لغتنامه تفسیری، ص603
🔷@elmi_shiraz
#اندکی_علم۲۹
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی معرفه مفرد مبنی بر ضم
غشنی: فعل امر، فاعل انت مستتر.
ی: مفعول به
فیه:جارومجرور،مجرور به کسره ظاهری متعلق به غشنی
بالرحمة: جار ومجرور، مجرور به کسره ظاهری متعلق به غشنی
و: عاطفه
ارزقنی: فعل امر، فاعل انت مستتر
ی: مفعول به اول، محلا منصوب
فیه:جارومجرور به کسره ظاهری متعلق به ارزقنی
التوفیق: مفعول به دوم، منصوب
و:عاطفه
العصمة:معطوف، منصوب به تبعیت
و:عاطفه
طهر:فعل امر، فاعل انت مستتر
قَلبی:مفعول به، منصوب تقدیرا
من غیاهب: جار مجرور به کسره ظاهری متعلق به طهر
التهمة: مضاف الیه ومجرور
یا: حرف ندا
رحیما:منادا
بعباده:جارمجرور به کسره ظاهری
المومنین: صفت،مجرور به ی
🔷@elmi_shiraz
#مسابقه_کتابخوانی6⃣
#منبع_مسابقه👇
💠یکی از از کاربرد های مهم احکام دین تزکیه انسان است، بخاطر آن است که تزکیه انسان امر پیچیدهای است و انسان با آن همه لایه های تودرتو و پنهانی که دارد به دشواری این امر بسیار افزوده است.
💠سرّ اینکه حکمت و اسرار دستورات دینی به سهولت درک نمی شوند، به حدی که مورد اعتراض و اعراض بی خردان قرار می گیرد این است که عهدهدار امر تزکیه انسان می باشد و وظایف پیچیدهای در مسیر تزکیه به عهده گرفتند.
💠هرچند اگر این دستورات به خوبی اجرا شوند به سهولت منتج به نتیجه مطلوب در تحقق امر تزکیه خواهند شد.
#شهرخدا/استادپناهیان
🔷@elmi_shiraz
۱-انتقال اسلاید
برای اجرای اسلاید بعدی یا انیمیشن بعدی تنها کافی است دکمه Enter را فشار دهید و به همین راحتی به انیمیشن یا اسلاید بعدی (اگر در اجرای آخرین انیمیشن یک صفحه هستید و حتی اسلایدها بدون انیمیشن است) میروید.
اگر میخواهید به اسلایدی با شماره خاصی بروید ابتدا باید شماره اسلاید و سپس کلید Enter را فشار دهید. برای مثال اگر میخواهید به اسلاید ۵ بروید ابتدا عدد ۵ از کیبرد و سپس Enter را بفشارید.
اگر میخواهید اسلاید را پایان دهید باید دکمه Esc را فشار دهید.
#ترفند
🔷@elmi_shiraz
#مسابقه_کتابخوانی7️⃣
#منبع_مسابقه👇
💠به هر حال برای درک بهتر ضرورت تزکیه خوب است این نکته را هم بدانیم، که اگر چه ما آدمها با نهادی پاک به دنیا می آییم ولی به مرور بدی هایی در ما شکل میگیرد که ناشی از برخی خصلت های دنیا و عموم بی دقتی های ماست.
💠علت استعداد زیاد ما آدم ها برای آلوده شدن این است که روح انسان آنقدر لطیف است و روند رشد و کمال آن قدر دقیق است که با کوچکترین غفلت غبار بدی روی زیبایی های دل انسان را می پوشاند، و حتی باید گفت هرچه دقت کنی باز این اتفاق رخ خواهد داد.
💠هرچه دل را جلا بده ای جا دارد و جلا دادن دل هیچگاه پایان نمی پذیرد جان انسان که در قرآن از آن به نفس تعبیر شده است آنقدر نامحدود و تزکیه پذیر است که بزرگانی مانند اولیا خدا که در اوج پاکی بوده اند هم هیچگاه در این مسیر متوقف نشده اند.
#شهرخدا/استادپناهیان
🔷@elmi_shiraz