#بخشی از تفسیر آیه 3 / مومنون
💠لغو چیست؟
کار لغو، کاری است که فایده ای نداشته باشد. البته این امر نسبی است؛ یعنی چه بسا کاری در حد خود مفید و در مقایسه با چیز دیگری لغو باشد.
پس کارهای لغو، از نظر دین، اعمال مباح و حلالی است که نفع اخروی یا دنیوی که سود آخرتی بینجامد، نداشته باشد؛ مانند غذا خوردن. غذا خوردن در نظر اول لازم وضروری و امری مطلوب است اما اگر هدف از آن فقط لذت بردن باشد،از نظر دین لغو محسوب می شود. زیرا هدف از خوردن، نیرو گرفتن برای انجام تکالیف، عبادت و اطاعت است. پس با نظری دقیق میتوان گفت هرکاری که واجب یا مستحب نباشد، لغو است.
با هدف دار کردن کلیه کارها - مثل غذا خوردن، خوابیدن، ازدواج و غیر اینها - و قرار دادن آن در مسیر رضای خدا می توان آن را مستحب کرد.
یکی از ویژگیهای مومنان این است که از لغو دوری میکردند.
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🔷@elmi_shiraz
#اندکی_علم۲۶
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّـٰهُمَّ.. یا اللهُ: منادی معرفه مفرد مبنی بر ضم
اجْعَلْ: فعل امر، فاعل انت مستتر
سَعْی: مفعول به اول، منصوب تقدیرا
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل
مَشْکُوراً: مفعول به دوم، منصوب
وَ: عاطفه
ذَنْب: عطف به سعی، منصوب تقدیرا
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل
مَغْفُوراً: معطوف، مفعول به، منصوب
وَ: عاطفه
عَمَل: عطف به سعی، منصوب
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل
مَقْبُولاً: اسم مفعول، معطوف
وَ: عاطفه
عَیْب: مفعول به، منصوب
ي: مضاف الیه، مجرور
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اجعل
مَسْتُوراً: معطوف، منصوب
یٰا: حرف ندا، جانشین انادی
أسْمَعَ: اسم تفضیل، منادی مضاف منصوب
السّٰامِعینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء
🔷@elmi_shiraz
#مفردات و إصطلاحات: صِفاتُ الإنسان
سنگین وزن: ثَقیلُ الوزن
سیر: شَبعان
سیراب: ریَّان
شایسته: لائِق/جَدیر
شکاک: شکّاک/کثیرُ الشّک
شکم دار: أکرش/بَطین
شکمو: أَکول
شوخ طبع: مُطایب
شیک پوش: أَنیقُ المَلبَس
شیوا سخن: بلیغُ الکلام
صادق/راستگو: صادِق
صمیمی: حَمیم
ضعیف: ضعیف
عصبی: عصبيُّ المِزاج
🌹 منبع: مُعجم الضّاد
🌹مؤلف: مهدي اصغري
#مکالمه_عربی
#مسابقه_کتابخوانی4️⃣
#منبع_مسابقه👇
💠روزه را زکات بدن نامیدهاند،زیرا؛ که هم کم کردن در آن است و هم سلامت جسم را به دنبال دارد.
آن چنان که، رسول خدا(ص) فرمودند:((هرچیزی زکاتی دارد و زکات بدن روزه است.))و نیزفرمودند:((روزه بگیرید تا صحت یابید و سلامت بمانید.))
💠البته این حداقل بهره روزه است که زکات بدن محسوب میشود، روزه نه تنها در بدن که در روح انسان هم تاثیر تزکیه ای دارد، گرچه این اثر عمیق تر وابسته به شرایطی است که روزه دار خودش باید آن را ایجاد کند.
💠حداقل به دو علت روزه از حد زکات بدن فراتر رفته و به تسخیر روح نیز میانجامد:
•••اول اینکه در روزه گرسنگی کشیدن به صورت ارادی و با نیت الهی انجام می گیرد، و این گرسنگی با آنچه که در اثر فقر یا قحطی پیش می آید متفاوت است، وقتی انسان به صورت خودآگاه و خود خواسته به خواسته های قلبی خود نه بگوید، و در برابر آن ایستادگی کند و یا برای برآوردن آن صبر نماید، و با رضایت، تلخی ترک دل بخواهی ها را تحمل کند، به تزکیه روح خود پرداخته است و جان خود را جلا داده است.
#شهرخدا/استادپناهیان
🔷@elmi_shiraz
#اندکی_علم۲۷
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی مفرد معرفه، مبنی بر ضم
اَعِنّي: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اعنی.
عَلىٰ صِیٰامِ: جار مجرور متعلق به اعنی
ه: مضاف الیه
وَ: عاطفه
قِٰیامِهِ: عطف به صیامه
وَ: عاطفه
جَنِّبْني: فعل امر
فیهِ: جارو مجرور متعلق به جنبنی
مِنْ هَفَوٰاتِ: جارو مجرورمتعلق به جنبنی
ه: مضاف الیه
وَ: عاطفه
اٰثٰامِهِ: عطف به هفواته
وَ: عاطفه
ارْزُقْني: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به اول
فیهِ: جارو مجرور متعلق به ارزقنی
ذِکْرَ: مفعول به دوم برای ارزقنی
ک: مضاف الیه
بِدَوٰامِ: جار مجرور متعلق به ارزقنی
ه: مضاف الیه
بِتَوْفیقِ: جارمجرور متعلق به اعنی
ک: مضاف الیه
یٰا: حرف ندا
هٰادِىَ: منادی مضاف منصوب: مفعول به برای انادی
الْمُضِلّینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء
🔷@elmi_shiraz
✅ معانی مختلف واژه جَعَلَ 🔰
1⃣ اگر فعل تام باشد👈 قرار دادن
2⃣ اگر فعل #قلبی باشد👈 ظن و گمان
3⃣ اگر فعل #شروع باشد 👈 مقاربه و نزدیکی
4⃣ اگر فعل #تصییر باشد👈 تحول و دگرگونی
#صرف_و_نحو
🔷@elmi_shiraz
JQSS_Volume 1_Issue 2_Pages 64-84.pdf
638.6K
•تحلیل و نقد دیدگاه آیتالله معرفت از فترت وحی قرآن•
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
💠فترتِ وحی قرآن به معنای انقطاع وحی تشریعیِ جبرئیل به پیامبر اسلام6 است که بهعنوان یکی از مباحث علوم قرآنی و تفسیری مورد توجه عالمان مسلمان قرار گرفته است. درباره این موضوع، دو دیدگاه در میان علمای علوم قرآنی وجود دارد. گروهی به فترت سهساله و گروهی به انقطاع چندروزه وحی قرآن معتقدند...
#حتما_مطالعه_کنید
🔷@elmi_shiraz
#مسابقه_کتابخوانی5️⃣
#منبع_مسابقه👇
💠بعضی ها آنچنان از صمیم دل روزه می گیرند که انگار با یک گرسنگی می خواهند نه تنها چربیهای بدن خود را آب نمایند، بلکه تمام بدن بدی ها و رسوب های روحی خود را نیز از بین ببرند.
💠دومین دلیل بیشتر به رفتار روزه دار بستگی دارد، و آن اینکه علاوه بر صیام بدن، آداب صیام روحی نیز رعایت شود، و همچنین که در بحث آداب گفته شد آنچه در ظاهر روزه دیده میشود در باطن انسان هم ادامه پیدا کند.
💠واین یعنی ادامه آداب روزه در صیام روح مانند سکوت و ترک مجادله، و از همه مهم تر ترک معصیت طبیعی است.
💠اگر روزه دار آداب روزه را رعایت نکند و یا از صمیم دل نیت قربتاً الی الله نداشته باشد، اثر تزکیه روزه را دریافت نخواهد کرد این قاعده در عموم ریاضت های تزکیه کننده روح انسان جاری است.
#شهرخدا/استاد پناهیان
🔷@elmi_shiraz