#کارگاهمقالهنویسی
#جلسهششم
فصل بندی:
پس از مسئله یابی و انتخاب مسئله و تعیین منابع آن، نوبت به فصل بندی مقاله می رسد.
#جهتتمرکز و تعیین خط مشی مقاله، می بایست فصل بندی صورت بگیرد. بدین منظور لازم است مراحلی صورت پذیرد.
در مرحله اول، شخص محقق هر آنچه که در ذهنش پیرامون عنوان مقاله(مسئله پژوهشی) سوال دارد، یادداشت می کند. به این کار، #بارشسوالاتذهنی می گویند.
#نکته قابل ملاحظه در این مرحله این است که مقالهنویس نباید به سبکی و یا سادگی سوالات توجه کند، بلکه آنچه در ذهنش بعنوان سوال مطرح است بر روی کاغذ بیاورد.
پس از اتمام سوالات، در #مرحلهبعدی نوبت به تلفیق و یا تفکیک سوالات می رسد. سوالاتی که وجه اشتراکی دارند در یک ردیف و سایر سوالات، در ردیف های دیگر می آید.
اگر ذهن مقاله نویس، سوالی نداشت و یا سوالات کمی داشت، می توان جهت آشنایی با مباحث پیرامون موضوع به فهرست منابع مرتبط، مراجعه نماید تا ذهنش نسبت به بارش سوالات پویاتر گردد. پس از گذراندن این دو مرحله در مرحله آخر نوبت به ترتیب بندی منطقی فصول می رسد.
در این مرحله سوالات مشترک تحت یک عنوان و سایر سوالات بصورت جداگانه (هر کدام یک عنوان) ذکر می شوند. البته می بایست پس از تنظیم و قبل از تایید نهایی، اصولی را رعایت کرد از جمله جایگزین کردن واژه مناسب، مثلا بجای معنی معاد از مفهوم شناسی معاد و با دو بخش الف. در لغت ب.در اصطلاح؛ استفاده شود.
ادامه دارد...
🌱 انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
#کارگاهمقالهنویسی
#جلسههفتم
روش تنظیم فصول مقاله و تنظیم مسئله پژوهشی
(الگوی خورشیدی و الگوی سه جزئی):
برای تنظیم فصول مقاله و در نهایت تنظیم مسئله نهایی پژوهشی دو روش زیر پیشنهاد می شود.
🔵روش الگوی خورشیدی :
جهت بارش سوالات ذهنی می توانید از الگوی خورشیدی استفاده نمایید.
به این نحو که ابتدا موضوع مقاله را داخل یک دایره نوشته و سپس تامل و تفکر نموده و هر آنچه که سوال ذهنی پدید آمد با کشیدن یک خط در کنار دایره بنویسید.
نمونه کار در تصویر مشاهده شود.
ادامه دارد...
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
#کارگاهمقالهنویسی
#جلسههشتم
می توان جهت تولید مسئله از #الگویسهجزئی زیر نیز استفاده نمود.
#اول
موضوع عام مورد بررسی
(هسته مرکزی بررسی)
#دوم
موضوع خاص مورد بررسی
(عناصر محدود کننده موضوع)
#سوم
قید بررسی
( حیث محدود کننده بررسی)
ــــــــــ
نمونه:
موضوع عام مورد بررسی⬇️
1.فرع فقهی
2.قاعده فقهی
3.و...
موضوع خاص مورد بررسی⬇️
1.بررسی مفاد
2.بررسی ادله
3.بررسی تطبیقات
4.بررسی آثار و لوازم
5.و...
*نکته:
می توان دو یا چند موضوع جزئی را از یک مضوع کلی مورد بررسی قرار داد.
مثلا
ادله و تطبیقات یک قاعده فقهی
قید بررسی⬇️
1.از منظر فقیه یا فقیهان خاص(شهید اول،شهید ثانی،فقهای متأخر،فقهای متقدم،فقهای معاصر و...)
2.از منظر متن یا متونی خاص(شروح لمعه،مکاسب فلان نویسنده و...)
3.با تأکید بر منابع خاص(قرآن،دلائل عقلی و...)
4.بررسی تطبیقی(فقه شیعه با فقه مذاهب عامه،فقه و حقوق و...)
5.و...
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
🔺فراخوان دریافت و انتشار آثار ادبی برتر 📢
💠کانون قرآن و عترت دانشگاه حضرت معصومه (س)، با همراهی کانون قرآن و عترت دانشکده علوم قرآنی شیراز و جمعی دیگر از کانونهای فرهنگی سراسر کشور در نظر دارد بهمنظور کشف و شناسایی استعدادهای ادبی دانشجویان در زمینههای
▪️شعر
▪️نثر
▪️دلنوشته
▪️داستاننویسی (کوتاه/ بلند)
▪️خاطرهنویسی
▪️و ... (سایر نگاشتههای ادبی مرتبط)
آثار دانشجویان را گردآوری و پس از ارزیابی و احراز عدم هرگونه تخلف، رونوشت، سرقت ادبی و ...، در کتابچهای تحت عنوان "نبض قلم" چاپ و منتشر نماید.
🎁 همچنین به آثار برتر، جوایز نفیسی نیز اهداء خواهد شد.
🔹 محتوای این دوره از فراخوان، تحت عنوان "سرّ نی" و با محوریت ایام عزای سیدالشهداء، امام حسین (ع)، ماه محرم و اربعین حسینی خواهد بود. محتوای دورههای بعد، با توجه به مناسبتهای آیینی و غیره انتخاب خواهد شد.
🔸علاقمندان جهت ارسال اثر و کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به آیدی @quran_shz در پیامرسان ایتا مراجعه نمایند.
⏰مهلت ارسال آثار: تا پایان ماه صفر
❗️این فراخوان مختص دانشجویان دانشگاه حضرت معصومه (س) و سایر دانشگاههای همکار میباشد.❗️
✅ کانون قرآن و عترت دانشکده علوم قرآنی شیراز
🆔 @uniquran_shz
#کارگاهمقالهنویسی
#جلسهنهم
(چکیده نویسی)
چکیده مقاله، خلاصه ای است از کل محتوای اصلی مقاله در حد یک پاراگراف.
در چکیده بصورت مختصر باید بگوییم که مقاله ما در مورد چه موضوعی است، روش تحقیق مان به چه نحو بوده، چه یافته هایی را بدست آوردیم و هدف ما از پژوهش و نوشتن مقاله مان چیست.
اساسا مخاطب با مطالعه چکیده مقاله می تواند بفهمد که آیا مقاله به دردش می خورد یا خیر. چکیده معمولا اولین بخشی از مقاله است که به صورت دقیق توسط داوران خوانده می شود.
ــــــــــــــــــــ
عناصر چکیده بصورت اجمالی :
✅ ذکر موضوع پژوهش
ــــــــــ
✅ ذکر مسئله پژوهش
ــــــــــ
✅ چه کرده اید و چه نتیجه ای بدست آورده اید
ــــــــــ
✅ هدف از پژوهش (روی این مسئله)
ــــــــــــــــــــ
(عناصر چکیده بصورت تفصیلی)
1⃣ زمینه مسئله (در حد یک جمله):
که شواهدی را دال بر وجود مسئله با استناد به نظرات متخصصان و یا نتایج پژوهش ها مطرح می کند.
2⃣ هدف (در حد یک جمله):
مشخص می شود که به چه منظور پژوهش صورت گرفته است.
3⃣ روش (در حد دو جمله):
که در آن اطلاعات مربوط به جامعه، نمونه و ابزار ذکر میشود.
4⃣ یافته ها (در حد یک یا دو جمله):
که یافتههای(دستاوردهای)اصلی و مهم گزارش را شامل میشود.
5⃣ نتیجه گیری (در حد یک جمله):
نتیجه پژوهش نوشته می شود.
ادامه دارد...
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
#کارگاهمقالهنویسی
#جلسهدهم
در نگارش چکیده لازم است به نکات زیر توجه شود:
1⃣چکیده در یک پاراگراف و در ۱۵۰_۲۰۰ کلمه نوشته می شود.
2⃣در چکیده از نقل قول مستقیم استفاده نمی شود بلکه به قلم و بیان خود محقق نوشته می شود.
3⃣ادبیات چکیده ناظر به گذشته است.
4⃣متن چکیده نیاز به استناد و ارجاع ندارد و پرداختن به معرفي منابع و مآخذ در چکیده نادرست است.
5⃣متن چکیده به صورت پیوسته نوشته مي شود و تقطیع نمي شود.
6⃣چکیده باید محتوای اصلی مقاله ما را به صورت کامل بیان کند. به عبارتی باید یک نماینده خوب از محتوای مقاله ما باشد.
7⃣چکیده نباید با متن مقاله متفاوت باشد. یعنی همان پیامی که مخاطب از خواندن متن مقاله می گیرد را باید از چکیده ما بگیرید.
8⃣در چکیده باید فقط موارد مهم و کلیدی را بیان کنیم.(مستقیما به یافته ها اشاره شود)
ازذکر هر گونه تعریفی اجتناب شود.
9⃣چکیده می بایست حاوی متن باشد و فاقد درج هرگونه شکل،جدول و مطالبی که نیازمند به اسناددهی است،باشد.
🔟گرچه جایگاه چکیده در ابتدای مقاله است اما جهت نگارش آن می بایست پس از اتمام محتوای مقاله اقدام نمود.
1⃣1⃣محتوای چکیده می بایست هم سنخ با محتوای مقاله باشد.
____________________
از نظر ساختاری،چکیدهها به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
الف.چکیده بیساختار:
خلاصهای یک بندی از مقاله میباشد که به صورت پیاپی پشت سر هم میآیند
ب.چکیده ساختارمند:
خلاصهای از بخش های اصلی مقاله در توالی ارائه شده است، از قبیل زمینه، هدفها، روشها، یافتهها و نتیجهگیری میباشد که هر بخش با سرعنوان مخصوص به خود در چکیده قرار میگیرد. این نوع چکیدهها، نمرههای کیفیتی بالاتری نسبت به بی ساختارها کسب مینمایند؛ زیرا روشنتر و در عین حال راحتتر فهمیده میشوند.
ادامه دارد...
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
❇ پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (دانشکده علوم قرآنی شیراز)
🏢 دانشکده علوم قرآنی شیراز از طریق کنکور سراسری، رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی زیر نظر وزارت علوم و تحقیقات به صورت رایگان، دانشجو میپذیرد.
🔴 مزایا:
🔸فضای معنوی و فرهنگی ویژه
🔸بهره مندی از استادان مجرب و ممتاز استان
🔸 مجهزترین کتابخانه تخصصی علوم و معارف قرآن در جنوب کشور
🔸دارای رتبه های برتر المپیاد کشوری و کنکور سراسری
🔸مرجع معتبر نهادهای انقلابی، برای جذب نیروی انسانی مورد نیاز
🔸جذب بیش از ۷۰ درصد دانشجویان، از ابتدا تا کنون در بازار کار
🔸قبولی در مقطع بالاتر در دانشگاه های تراز کشور، توسط دانش آموختگان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده
🔸خوابگاه و وعده غذایی(صبحانه ،نهار و شام)
🟪 مکان: شیراز، بلوار شهید مطهری(زرگری) دانشکده علوم قرآنی
☎ تلفن تماس:
۰۷۱-۳۶۲۷۲۷۲۰
۰۹۰۳۹۸۰۶۲۲۱
۰۹۰۳۷۱۹۰۸۰۳
⏰ ساعت تماس:
روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۳
🆔 @shirazquran
📡https://shiraz.quran.ac.ir
🌐 http://quran.ac.ir
#روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی شیراز🌺
#کارگاهمقالهنویسی
#جلسهیازدهم
آخرین مطلب چکیدهنویسی...
کلید واژه که در انتهای متن چکیده ذکر می شود، واژه ها و كلماتی است که مفاهیم کلی و اساسی مرتبط با موضوع اصلی مقاله را دربرداردند،
در #اصطلاحامروزی و در فضای مجازی همان هشتگ هایی است که برای پست ارسالی درج می شود.
✅کلیدواژه ها به خواننده کمك می کند تا پس از خواندن چکیده و آشنایی اجمالی با روند تحقیق، بفهمد چه مفاهیم و موضوعاتی در این اثر مورد توجه قرار گرفته است.
✅کلید واژهها با علامت « ؛ » از هم جدا می شوند.
✅کلیدواژه ها در مقاله،شامل ۳ تا ۵ کلمه و به ترتیب حروف الفبا ذکر می شوند.
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
محبین اهل معرفت (4).mp3
زمان:
حجم:
3.1M
🎙 #پادکست عنایت امام حسین علیه السلام
📚داستانی از کتاب داستان های شگفت اثر شهید آیت الله دستغیب «رحمة الله علیه»
#داستان_شگفت
#شهید_دستغیب
#محرم
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
#کارگاهمقالهنویسی
#جلسهدوازدهم
🔹مقدمه نویسی🔸
مقدمه مقاله همان روزنه ورود به موضوع مقاله می باشد،در این بخش،محتوا از کلیت موضوع شروع شده و در انتها به مسئله پژوهش(عنوان مقاله) می رسد.
مقدمه درحكم #نقشهراه است.
#وظایفاصلی مقدمه، روشن ساختن موضوع، مشخص نمودن هدف و بدست دادن طرح و نقشه ارایه مطالب برای خواندن كل مقاله است.
✅ارکان مقدمه
1⃣نیاز(علت انتخاب این مسئله چه بوده
است؟)
2⃣ضرورت(هر نیازی،ضروری نیست،حال علت اینکه احساس می کنید مسئله شما ضرورت دارد،چیست؟)
3⃣اهداف(توضیح دهید چه هدف یا اهداف علمی را مد نظر دارید؟)
4⃣تاریخچه(ذکر مشخصات اجمالی اولین مقاله علمی که مرتبط با موضوع مقاله شما نگاشته شده است از قبیل عنوان مقاله و سال تالیف)
5⃣روش تحقیق(به چه نحوی مقاله تان را انچام داده اید؟کتابخانه ای، میدانی، مصاحبه ای،البته یک مقاله می تواند برگرفته از روش های متعدد باشد)
ادامه دارد...
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
محبین اهل معرفت عنایت حسینی و انتقام از قاتل.mp3
زمان:
حجم:
3.05M
🎙 #پادکست عنایت حسینی و انتقام از قاتل
📚داستانی از کتاب داستان های شگفت اثر شهید آیت الله دستغیب «رحمة الله علیه»
#داستان_شگفت
#شهید_دستغیب
#محرم
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz