#اندکی_علم۲۰
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی مفرد معرفه
افْتَحْ: فعل امر صیغه۷،فاعل انت مستتر
لي: جار مجرور متعلق به افتح
فیهِ: جار مجرور متعلق به افتح
أبْوٰابَ: مفعول به افتح، منصوب
الْجِنٰانِ: مضاف الیه، جمع مکسر
وَ: عاطفه
أغْلِقْ: فعل امر صیغه۷،فاعل انت مستتر
عَنّي: جار مجرور متعلق به اغلق
فیهِ: جار مجرور متعلق به اغلق
أبْوٰابَ: مفعول به منصوب، جمع مکسر
النّیرٰانِ: مضاف الیه، جمع مکسر نار
وَ: عاطفه
وَفِّقْني: فعل امر صیغه۷،فاعل انت مستتر، مفعول به.
فیهِ: جار مجرور متعلق به وفق
لِتِلاٰوَةِ: جار مجرور متعلق به وفق
الْقُرْآنِ: مضاف الیه، مجرور
یٰا: حرف ندا جانشین فعل انادی
مُنْزِلَ: منادی مضاف
السَّکینَةِ: مضاف الیه
في قُلـُوبِ: جار مجرور، مجرور به کسره ظاهری
الْمُؤْمِنینَ: مضاف الیه مجرور به یاء
🔷@elmi_shiraz
📘 #معرفی_کتاب «شنبه_آرام؟»
🌷 زندگی دانشمند #شهید_محسن_فخریزاده به #روایت_همسر_شهید
✍ نویسنده: #محمد_مهدی_بهداروند
📖 ناشر: #حماسه_یاران
📑 تعداد صفحات: ۲۵۶
🔰 در این کتاب از مردی خواهید خواند که #گمنام و بیادعا در مسیر #علم و اعتلای دانش #انرژی_هسته_ای و صنایع #دفاعی تلاش کرد.
🚨مردی که خواب راحت را از چشمان ترامپ و نتانیاهو گرفت.
💢 پس از شهادت حاج قاسم، حال و هوای کشور رنگ و بوی دیگری گرفت؛ رنگی از غم اما از جنس امید. هنوز داغ و غصه حاج قاسم در جای جای کشورمان تازه بود که در یک عصر جمعه، خبر شهادت دانشمند متعهد هسته ای و دفاعی که معاون وزیر دفاع نیز بود، جناب آقای دکتر محسن فخری زاده مهابادی به گوشمان رسید.😭
💠 کتاب #شنبه_آرام؟ اثری است از جنس #عاشقانه یک همسر؛ در این کتاب خاطرات سرکار خانم #صدیقه_قاسمی ، همسر شهید محسن فخری زاده گردآوری شده است.
#شهدا #شهدای_هسته_ای #شهدای_علمی #روایت_پیشرفت#
🔷@elmi_shiraz
✅ مواضعی که واجب است ضمیر بصورت "منفصل" بیاید 👇🏻
1⃣ زمانیکه محصورفیه باشد.
👈🏻 اَمَرَ اَلَّا تَعبُدُوا اِلَّا اِیَّاهُ
2⃣ زمانیکه برعاملش مقدم شود.
👈🏻 اِیَّاكَ نَعبُدُ
3⃣ زمانیکه مبتدا باشد.
👈🏻 هُوَ الاَوَّلُ وَ الآخِرُ
4⃣ زمانیکه عاملش محذوف باشد.
👈🏻 اِیَّاكَ وَالکِذب
5⃣ زمانیکه عاملش حرف نفی باشد.
👈🏻 مَا هُنَّ اُمَّهَاتِهِم
6⃣ زمانیکه میان ضمیر و عاملش فاصله شود.
👈🏻 یُخرِجُونَ الرَّسُولَ وَ اِیَّاکُم
#صرف ونحو
🔷@elmi_shiraz
#اندکی_علم۲۱
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی مفرد معرفه، مبنی بر ضم
اجْعَلْ: فعل امر صیغه۷،فاعل انت مستترمحلامرفوع
لي: جار مجرور متعلق به اجعل
فیهِ: جار مجرور متعلق به اجعل
إلىٰ مَرْضٰاتِ: جار مجرور متعلق به فعل محذوف، در مقام صفت برای دلیلا
كَ: مضاف الیه
دَلیلاً: مفعول به اجعل
وَ: عاطفه
لاٰ تَجْعَلْ: فعل نهی صیغه۷،فاعل انت مستترمحلامرفوع
لِلشَّیْطٰانِ: جار مجرور متعلق به لاتجعل
فیهِ: جار مجرور متعلق به لا تجعل
عَلَيَّ: جار مجرور متعلق به محذوف، در مقام صفت برای سبیلا
سَبیلاً: مفعول به لاتجعل
وَ: عاطفه
اجْعَلِ: فعل امر صیغه۷،فاعل انت مستترمحلامرفوع
الْجَنَّةَ: مفعول به اول، منصوب
لي: جار مجرور متعلق به محذوف،در مقام صفت برای منزلا
مَنْزِلاً: مفعول به دوم، منصوب
وَ: عاطفه
مَقیلاً: عطف به منزلا
یٰا: حرف ندا
قٰاضِيَ: منادی مضاف، منصوب
حَوٰآئِـجِ: مضاف الیه، مجرور
الطّٰالِبینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء.
مقیلاً: عطف به منزلا
یٰا: حرف ندا
قٰاضِيَ: منادی مضاف، منصوب
حَوٰآئِـجِ: مضاف الیه، مجرور
الطّٰالِبینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء
🔷@elmi_shiraz
21-eshghe-ali-kimiast.pdf
432.9K
#مقالات_تخصصی_رمضان
※عشق علی کیمیاست!
💠آیا عشق، ربطی به ولایت دارد؟
💠یعنی حتماً باید عاشق امام بود، یا میتوان بدون عشق هم، به مقام "امام داری" رسید؟
#معرفی_مقاله
🔷@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مهدویت
📽اثبات #امام_زمان عجلاللهفرجه با #سوره_قدر
👈 #استاد_قرائتی با استدلالی کوتاه و پر معنا با آیه آخر سوره قدر وجود امام زمان عجلاللهفرجه را در عصر حاضر اثبات میکند.
#پاسخ_شبهه
🔷@elmi_shiraz
هدایت شده از ایتایار
#اندکی_علم۲۲
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی معرفه مفرد، مبنی بر ضم
افْتَحْ: فعل امر، فاعل انت مستتر.
لي: جارو مجرور متعلق به افتح
فیهِ: جارو مجرور متعلق به افتح
أبْوٰابَ: مفعول به، منصوب
فَضْلِ: مضاف الیه
كَ: مضاف الیه
وَ: عاطفه
أنْزِلْ: فعل امر، فاعل انت مستتر.
عَلَيَّ: جارو مجرور متعلق به انزل
فیهِ: جارو مجرور متعلق به انزل
بَرَکٰاتِ: مفعول به انزل
ك: مضاف الیه وَ: عاطفه
وَفِّقْني: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به
فیهِ: جارو مجرور متعلق به وفقنی
لِمُوجِبٰاتِ: جارو مجرور متعلق به وفقنی
مَرْضٰاة: مضاف الیه
كَ: مضاف الیه، محلا مجرور
وَ: عاطفه
أسْکِنّي: فعل امر، فاعل انت مستتر
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اسکنی
بُحْبُوحٰاتِ: مفعول فیه، منصوب
جَنّٰاتِ: مضاف الیه ومجرور
ك: مضاف الیه
یٰا: حرف ندا، جانشین انادی
مُجیبَ: منادی مضاف، منصوب
دَعْوَةِ: ضاف الیه، مجرور
الْمُضْطَرّینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء
🔷@elmi_shiraz
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز برگزار می کند:
📚رویداد کتاب خوانی رمضــــــــــان📚
📍در روزهای آخر ماه مهمانی خدا، درکنارهم اندکی تفکر کنیم...
متن کتاب با موضوع زکات روح، هرشب راس ساعت ۱۹:۳۰ در کانال انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز بارگذاری می شود...
آدرس کانال جهت عضویت در مسابقه
👇👇👇👇👇
🔷@elmi_shiraz
برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر، پیام دهید:
💠@elmi_mt
#همراه_با_جوایز_ویژه🎁
#نشرحداکثر
#مسابقه
#طرحی_نو
🔷@elmi_shiraz
#مسابقه_کتابخوانی1️⃣
#منبع مسابقه👇
💠یکی از تأثیرات رمضان تزکیه روح انسان است، همچنان که روزه زکات جسم شمرده شده است.
💠قبل از آنکه به نسبت بین رمضان و تزکیه بپردازیم خوب است، ابتدا به معنای تزکیه نزدیک تر شویم.
👇👇👇👇
📚تزکیه به عنوان یک مفهوم قرآنی هم یکی از غایات کمال و هم یکی از راههای سعادت انسان شمرده شده است.
هم باید با تزکیه کردن به بارگاه خوب بودن راه یافت و هم باید به مقام تزکیه شدگی که شامل تمام پاکی ها و پیراستگی هاست بار یافت.
📚تزکیه مفهوم عمیق تر از تربیت است، و نیز یک نوع عملیات خاص تربیتی جهت دار است. تربیت ممکن است تنها به تنظیم رفتار انسان و تغییر برخی گرایش ها بیانجامد و به اصلاح بنیان ها کاری نداشته باشد.
#شهرخدا/استادپناهیان
🔷@elmi_shiraz
بِسْمِاللَّهِالرَّحْمَنِالرَّحِيمِ
#شَهرُ_رَمَضانَ_الَّذِی_اُنزِلَ_فِیهِ_القُرآنُ 🌙🤲🏻
مسابقه ویژه ماه مبارک رمضان
"با موضوع: دولت کریمه امام زمان(عج)"
🗓 تاریخ: این مسابقه از ١٧ فروردین ماه در حال برگزاری است و تا آخر ماه مبارک رمضان هرشب برگزار میشود.
✍🏻برای شرکت در مسابقه ابتدا در کانال مهدویت دانشکده علوم قرآنی شیراز عضو شوید و کافی است در هر روز از ماه مبارک رمضان یک پادکست که در کانال مهدویت قرار داده میشود را گوش دهید و پاسخ سوالات را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
⏰ پایان زمان ارسال پاسخ و انجام قرعه کشی، هر شب ساعت ١٢ میباشد.
🎙 منبع: ١۵ پادکست از تدریس استاد شجاعی با موضوع دولت کریمه امام زمان ، روزانه ١ پادکست در کانال قرار داده میشود.
🎁 هدیه: ١۵ شارژ بیست هزار تومانی
آدرس کانال مهدویت دانشکده علوم قرآنی شیراز
🔴@Mahdaviat_uniquran
آیدی جهت ارسال پاسخ سوالات مسابقه
🔴@Mahdaviat_uniquran_313
✍🏻کانون مهدویت دانشکده علوم قرآنی شیراز
🔷@elmi_shiraz
#اندکی_علم۲۳
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّهُمَّ.. یا اللهُ: منادی معرفه مفرد. مبنی بر ضم
اغْسِلْني: فعل امر، فاعل انت مستتر، مفعول به
فیهِ: جار مجرور متعلق به اغسل
مِنَ الذُّنُوبَ: جار مجرور متعلق به اغسل
وَ: عاطفه
طَهِّرْني: فعل امر، فاعل انت مستتر،مفعول به
فیهِ: جار مجرور متعلق به طهرنی
مِنَ الْعُیُوبِ: جار مجرور متعلق به طهرنی
وَ: عاطفه
امْتَحِنْ: فعل امر، فاعل انت مستتر
قَلْب: مفعول به منصوب
ي: مضاف الیه مجرور
فیهِ: جار مجرور متعلق به امتحن
بِتَقْوَى: جار مجرور متعلق به امتحن
الْقُلُوبِ: مضاف الیه مجرور
یٰا: حرف ندا، جانشین انادی
مُقیلَ: منادی مضاف منصوب، فاعل انت مستتر.
عَثَرٰاتِ: مضاف الیه مجرور، در مقام مفعول به برای مقیل
الْمُذْنِبینَ: مضاف الیه، مجرور به یاء
🔷@elmi_shiraz
💠مطالعه گروهی از واجبات زندگی دانشجویی است.
✨یکی از ترفندهای مطالعه موثر این است که گروهی درس بخوانید.
با این روش، نه تنها لحظات جالبی را با هم سپری می کنید بلکه حتی هر کدام از دوستانتان مطالبی را که خوانده اند با شما سهیم می شوند.
#ترفند
🔷@elmi_shiraz
#مسابقه_کتابخوانی2⃣
#منبع_مسابقه👇
💠نکته مهم این است که تزکیه به ریشه ها می پردازد و زمینه های هرگونه خرابی را در روح انسان از بین می برد، در جمله قبل به کلمه زمینه بیشتر توجه کنید، اگر جای زمینه های خرابی از بین برود، خلاصی از شر بدی ها و اخلاص در خوبی ها پدید خواهد آمد.
💠در عین حال شاید بتوان تربیت را اعم از تزکیه دانست، و به تعبیری میتوان گفت که یک روش تربیتی است که طی آن جان انسان را از رسوبات زندگی دنیوی پاک میشود و استعداد بد شدن را در روح انسان نابود میکند.
💠 تزکیه رسوباتی را از روح انسان می زداید که به طور طبیعی در جریان عادی زندگی در قلب انسان ایجاد میشود، و کمکم رگ های حیات معنوی و معرفتی انسان را مسدود می نماید.
💠منظور از رسوبات ایجاد شده در دل همان علایقی است که انسان عادتاً به مرور زمان به دنیا و مافیها پیدا می کند و زمینه همه اشتباهات و انحرافات آدم را پدید می آورند.
#شهرخدا/استادپناهیان
🔷@elmi_shiraz
#اندکی_علم۲۴
#تجزیه وترکیب🍃
اَللّـٰهُمَّ..یا اللهُ: منادی معرفه مفرد
إنّ: حروف مشبهه.
ي: اسم انّ، محلا منصوب
أسْألُ: فعل مضارع، فاعل انا مستتر.
كَ: مفعول به، منصوب
فیهِ: جارو مجرور متعلق به اسالک
مٰا: اسم موصول، مفعول به دوم
یُرْضیک: صله ما، جمله صله
یرضی: فعل مضارع باب افعال
ك: مفعول به، منصوب
وَ: عاطفه
أعُوذُ: مضارع صیغه 13،فاعل انا مستتر
بِك: جارو مجرور متعلق به اعوذ
مِمّٰا: جارو مجرور محلا، متعلق به اعوذ
یُؤْذیكَ: صله ما.
یؤذی: فعل، فاعل هو مستتر
ک: مفعول به منصوب
وَ: عاطفه
أسْألُكَ: فعل فاعل انا مستتر، مفعول به اول
التَّوْفیقَ: مفعول به دوم اسالُ
فیهِ: جارو مجرور متعلق به توفیق
لِأَنْ: جارو مجرور متعلق به اسالک
أن: حرف ناصبه
اُطیعَ: فعل مضارع منصوب، فاعل انا مستتر
ک: مفعول به، منصوب
وَ: عاطفه
لاٰ: لا نفی
أعْصِی: عطف به اطیعَ
ک: مفعول به، منصوب
یٰا: حرف ندا
جَوٰادَ: منادی مضاف، منصوب
السّٰآئِلینَ: مضاف الیه مجرور، مجرور به یاء.
🔷@elmi_shiraz
✅هشداری مهم برای هر لحظه از زندگیمان
🌸امام على عليه السلام:
كسى كه لجاجت كند و اين راه را همچنان ادامه دهد، او كسى است كه فكرش وارونه مى شود و خداوند زنگار بر قلبش مى نهد و بديها و بدبختى ها بر گرد وجود او دور مى زند.
📚نهج البلاغه نامه ۵۸
🔷@elmi_shiraz
🔴 وضع نشستن به هنگام مطالعه 🔴
👈 وضع نشستن برای افرادی که زیاد مطالعه می کنند بسیار مهم است . 👉
👈نباید به صورت خمیده و یا در طرفین مطالعه نمود ، چون به تدریج باعث تغییر ستون فقرات می گردد ؛ ستون فقرات به هنگام مطالعه باید راست باشد ،همچنین ضمن مطالعه و در وقتهای استراحت چشمها و وضع نشستن خود را تغییر داده ، مختصری حرکت نمایید تا از رکود خون در پاها جلوگیری شود .👉
👈 مطالعه در حال دراز کشیدن برای چشم مناسب نیست چراکه
📌روشنایی کتاب تامین نمی شود و
📌خستگی زودتر فرا می رسد
📌همچنین مطالعه در وسط روز رو به شمال مناسب نیست زیرا نور بیشتر یا کمتر از حد طبیعی به چشمها می رسد .
🔴مطالعه موقع حرکت 🔴
👈مطالعه هنگام راه رفتن به علت تکان ، حرکت و تغییر دائمی فاصله چشمها تا کتاب باعث خستگی و ضعف چشمها می شود . 👉
👈نور لامپهای مهتابی : به علت داشتن نوسان ، چندان مناسب نیست و بهتر است به جای استفاده از یک منبع نوری از چند چراغ استفاده نمود . نور نباید نوسان داشته باشد تا روشنایی محل مطالعه یکسان بماند . 👉
❤️ تنفس هنگام مطالعه ❤️
☘ انجام حرکات تنفسی متناسب در مطالعه بسیار مهم است . تنفس اگر نامنظم باشد ، به تدریج باعث کاهش اکسیژن خون و ایجاد حالت خواب آلودگی می شود ودرنتیجه از آمادگی ذهنی برای مطالعه می کاهد .☘
#روش_مطالعاتی
🔷@elmi_shiraz
#مسابقه_کتابخوانی3⃣
#منبع_مسابقه👇
💠میتوان تزکیه را به زدودن علف های هرز از کشتزار های حاصل خیز تشبیه کرد، برای اینکه زمینه ی حاصلخیزی بهتر زمین فراهم بشود.
یا به هرس کردن درختان از شاخ و برگ اضافی برای آن که بهتر بارور بشوند، شاید نتواند تزکیه را به زنگار زدایی از فلزات و رسوب زدایی از بستر آبراه ها تشبیه کرد، چون در این گونه پاک کردن ها رشد و نموی نیست.
💠حضرت علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرمایند، کلمه تزکیه که مستر یزکیهم است، مصدر باب تفعیل است، و مصدر ثلاثی مجرد آن زکات است، که به معنای نمو صالح است، نموی که ملازم خیر و برکت باشد.
💠ولی همیشه کلمه زکات در جاهای استفاده شده است که یک نوع کم کردن، مقدمه زیاد شدن و فزونی یافتن شده است، مانند زکات مال که موجب برکت در اموال میشود، یا زکات علم که همان نشر آن است و موجب افزایش آن می گردد.
💠به این ترتیب گویا تزکیه بیشتر از اینکه (پاک نگاه داشتن) معنا بدهد(پاک کرد) معنا میدهد.
#شهرخدا/استادپناهیان
🔷@elmi_shiraz