🥀شب آخر هنوز یادم هست
🥀خیمه زد عطر سیب در سنگر
🥀خیمه تاریک شد و این یعنی
🥀روضهخوان گفت از شب آخر
مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس
با حضور سردار سید معین انجوی نژاد
(مشاور استاندار فارس در امور ایثارگران)
📍زمان: دوشنبه دوم مردادماه، ساعت ۱۰ تا ۱۲
📍مکان: سالن غدیر دانشکده علوم قرآنی شیراز
دانشکده ی علوم قرآنی شیراز
🆔@basijshiraz
📢 غفلت از رنج مسلمانان، خلاف تعالیم و اصول اسلامی است
✏️ رهبر انقلاب: مسئلهی اساسی بنده، مسئلهی «امّت اسلامی» است. من سالها است که بر روی واژهی «امّت اسلامی»، بالخصوص متعمّداً تکیه میکنم تا ما فراموش نکنیم که یک امّتیم...
✏️ همهی سعی دشمنان اسلام این بوده است که ما را نسبت به هویّت واحدهای که اسمش «امّت اسلامی» است بیتفاوت کنند.
✏️ این نمیشود که من خودم را مسلمان بدانم امّا از رنجی که یک مسلمان در میانمار یا در غزّه یا در هند یا در فلان جا میکشد، خودم را غافل بدانم؛ این امکان ندارد؛ این، خلاف تعالیم اسلامی و اصول اسلامی است. ۱۴۰۳/۶/۲۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
اعظم الله اجورنا و اجورکم
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
شهادت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن نصرالله رضوان الله تعالی علیه را محضر امام عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب دامظله و عموم مسلمانان تبریک و تسلیت عرض مینماییم.
#سید_حسن_نصر_الله
#لبنان
🏴 انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 و چه زیبا فرمود #شهید_سید_حسن_نصرالله :
حتی اگر ما را در قطعه زمین کوچکی محاصره کنید، ما میدانیم که محاصره نیستیم.
زمین و کوهها و جانداران و خاک و رودها و دریاها و اقیانوسها و ابرها و بادها و خورشید و ماه و ستارهها و هفت آسمان و ملائکه و هرچه خلق کرده از آنچه میدانیم و نمیدانیم همراه ماست.
و میدانیم که شما محاصره شدهاید.
آمریکا با همه عظمتش محاصره است.
و دشمنان ما همگی در محاصرهاند.
ما محاصره نیستیم.
هرکس به خدا ایمان دارد، ممکن نیست احساس کند در محاصره است. حتی اگر تمام جغرافیایی که در آن قرار دارد، بر او تنگ آید.
🏴 انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
🍃 اسامی کتابهای درسی کارشناسی و کارشناسی ارشد جهت وقف در گردش و امانت به دانشجویان محترم:
خواندن متون انگلیسی عمومی(دکتر فریده پورگیو)
زبان و نگارش فارسی
جریانشناسی مطالعات قرآنی معاصر
مراکز پژوهش قرآن و حدیث در ایران و جهان
هندسه دانشهای قرآنی
تفسیر ساختاری قرآن کریم
منطق محمدرضا مظفر/علی شیروانی
مبادی العربیه حمید المحمدی(صرف و نحو)
ترجمه مبادی العربی
صرف مقدماتی و متوسطه
روش فهم حدیث
درسنامه علم حدیث
درآمدی بر تفسیر قرآن کریم (اصول و مقدمات)
روششناسی تفسیر قرآن
وحیشناسی
علوم قرآنی آیت الله معرفت
ترجمه و شرح جواهر البلاغه جلد ۱
تلخیص التمهید جلد ۱ و ۲
🌱 جهت تهیه کتاب مورد نظر بین ساعات کلاسی به اتاق انجمن علمی مراجعه فرمایید.
💫 اختتامیه دوره تفسیر موضوعی قرآن کریم از منظر آیت الله العظمی خامنهای (مدظله العالی)
• با سخنرانی
آیت الله دژکام (نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز)
و
حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم (رئیس اندیشگاه گام دوم دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنهای)
🔸️ به همراه ارائه گواهی شرکت در دوره
🗓 زمان: پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳
📍مکان: پل حر، باشگاه فرهنگیان، تالار سعدی
🔶️🔸️ ویژه شرکتکنندگان دوره تفسیر 🔸️🔶️
🌱 انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌱 دبیرخانه معارف انقلاب اسلامی استان فارس
@maarefenghelabeslami
نصر من الله و فتح قریب
عملیات غرورآفرین و پیروزمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم جنایتکار و خونخوار صهیونیست مبارک باد.🤩
به امیدی نابودی کامل اسرائیل✌🇪🇭🇮🇷
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
🔷کارگاه آموزش پروپوزالنویسی
🎙 باارائه:
سرکار خانم دکتر روستایی
ریاست محترم دانشکده علوم قرآنی شیراز
🗓 زمان:
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳
ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴
📍مکان:
طبقه دوم دانشکده، سالن کنفرانس
📌 حضور تمام دانشجویان کارشناسی ارشد الزامی می باشد.
حضور تمامی عزیزان کارشناسی، آزاد میباشد.
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
📙 شناخت آيات مكى و مدنى
در تعريف آيات و سور مكّى و مدنى، تعاريف مختلفى مطرح شده كه مهمترين آنها عبارت است از:
🌼 1. تقسيمبندى زمانى:
آنچه تا زمان هجرت پيامبر اكرم- صلّى اللّه عليه و آله- به مدينه نازل شده مكّى است و آنچه بعد از ورود ايشان به مدينه نازل شده مدنى است.
اين تعريف مشهورترين تعاريف مكّى و مدنى است و اغلب دانشمندان بر اساس آن، حكم به مكّى و مدنى سور دادهاند.
🌼 2. تقسيمبندى مكانى:
آنچه در مكّه و حوالى آن نازل شده مكّى است و آنچه در مدينه و حوالى آن نازل شده مدنى است .
ازآنجا كه اين تعريف بر اساس مكان نزول است، لذا برخى از آيات كه در مكّه، مدينه يا حوالى اين دو شهر نازل نشده، نه مكّى محسوب میشوند و نه مدنى؛ نظير آيه 45 سوره زخرف.
🌼 3. تقسيمبندى بر اساس مخاطب:
آنچه مخاطبش اهل مكّه است، مكّى و آنچه مخاطبش اهل مدينه است مدنى محسوب مي.شود .
اين تعريف نيز همانند تعريف قبل، عام نيست و تنها تعدادى از آيات را شامل میشود.
✍ از ميان سه تعريف فوق، اوّلين مورد جامعترين، مشهورترين و كاملترين است. ذكر اين نكته ضرورى است كه اگر بخش عمدهاى از يك سوره مكّى باشد، آن را مكّى میدانند و اگر بخش اعظم آن مدنى باشد، مدنى خوانده میشود.
✍ در پايان بايد اشاره نمود كه براى تشخيص مكّى يا مدنى بودن سور قرآن كريم راههاى زير وجود دارد:
1. وجود روايات صحيح و موثّق دالّ بر زمان، مكان يا موضوع نزول سوره.
2. وجود ملاكهاى عمومى يا غالب صحيح در سور مكّى و مدنى.
3. سياق آيات و مطالب موجود در سوره.
🔑 دقيقترين و مطمئنترين راه، سوّمين مورد است كه مورد توجّه بسيارى از علما نظير مرحوم علّامه طباطبايى (ره) بوده است.
#اندکی_علم
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
"مراسم اختتامیه دوره تفسیر موضوعی قرآن کریم از منظر آیت الله العظمی خامنهای مدظله العالی همراه با افتتاحیه دورههای آموزش مبانی فکری رهبری توسط معلمان و طلاب با همکاری دبیرخانه معارف انقلاب اسلامی استان فارس و آموزش و پرورش استان فارس"
در ۱۲ مهر ۱۴۰۳ در باشگاه فرهنگیان شیراز، تالار سعدی برگزار شد.
✨ این مراسم با حضور و سخنرانی نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه محترم شیراز "حضرت آیت الله دژکام"، که پیرامون ضرورت و چگونگی تاثیرات نظام فکری رهبری در بین اقشار مختلف توضیح دادند، برگزار شد.
✨ در ابتدای جلسه نیز دکتر قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با بیان اشتیاق معلمان به شناخت دیدگاه و بر اهمیت جاری و ساری شدن نظام فکری رهبری در بین دانشآموزان تاکید کردند.
✨ سپس حجت الاسلام والمسلمین میاندور مسؤل دبیرخانه معارف انقلاب اسلامی استان فارس، ضمن ارائه گزارش از دورههای قبل و تشکر از نهادهای همکار و تبیین چگونگی اجرای دورههای آشنایی با نظام فکری رهبری، آمادگی دبیرخانه در تامین اساتید و محتوا جهت دورههای پیش رو اعلام نمود.
#گزارش_تصویری :
لینک گزارش تصویری 1
http://emamat-jomeh.ir/?p=62950
لینک گزارش تصویری 2
https://fars.medu.gov.ir/fa/node/220872
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
🆔️ @elmi_shiraz
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
دبیرخانه معارف انقلاب اسلامی استان فارس
🆔 @maarefenghelabeslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 معرفی انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز در قالب فعالیتها و برنامهها طی یکسال گذشته
⚘ کسب رتبه شایسته تقدیر در شانزدهمین جشنواره بین المللی حرکت در مرحله دانشگاهی
⚘ کسب رتبه دوم نشریات برگزیده در سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی تیتر -رسته نشریات دینی و قرآنی-
💫 برگزاری دوره تفسیر موضوعی قرآن کریم از منظر آیت الله العظمی خامنهای(مدظله العالی)
با همکاری دبیرخانه معارف انقلاب اسلامی استان فارس
• همراه با:
اهدای کتاب با ۳۰ درصد تخفیف به شرکت کنندگان دوره
مصاحبه
برگزاری دو کارگاه ۳ روزه با حضور اساتید برجسته کشوری
و مباحثه گروهی
🎙 برگزاری نشستهای علمی با حضور اساتید محترم هیئت علمی و دیگر اساتید دانشکده:
• نشست علمی نقد کتاب "التمهید فی علوم القرآن"
• جلسه آشنایی با کتاب مقدس (تورات و انجیل)
• نشست انتقال تجربیات پژوهشی
جلسه مجازی روزهداری در آیین نهج البلاغه
📚 برگزاری کارگاه های آموزشی:
• کارگاه آموزشی نرمافزارهای نور
• جلسه برخط تکنیکهای خلاصهنویسی
🔸️ بازدید از پارک علم و فناوری استان فارس
🔹️ فراخوان جذب نویسنده و تکمیل کادر هیئت تحریریه نشریه فخرا
🥳 مسابقه شهر الله:
مسابقهای از شرح حکمتهای نهج البلاغه از آیت الله مکارم شیرازی در ماه مبارک رمضان
• همراه با اهدای جوایز نقدی
📍 آدرس اتاق انجمن علمی:
نیمطبقه اول، جنب اتاق اساتید محترم هیئت علمی
منتظر حضورتان در اتاق و پیشنهادات و ایدههای شما جهت برگزاری برنامهها و جلسات هستیم🌸
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
📙 اولين و آخرين آيات نازل شده
♦️ اختلاف نظراتى بين مفسرين قرآن كريم در اينكه اولين و آخرين آيه نازل شده كدام است وجود دارد؛ اكثر مفسرين معتقدند اولين آيات نازل شده پنج آيه اول سوره علق است.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ».
♦️ بعضى ديگر سوره مدثر را اولين آيات نازل شده میدانند.
♦️ برخى از مفسرين سوره حمد را اولین سوره کامله می دانند.
در اينكه آخرين آيات نازل شده كدام است نيز بين مفسرين اختلاف نظراتى وجود دارد ولى از چند آيه ذيل خارج نيست.
مشهور اقوال مفسرين اين است كه آخرين آيات نازل شده، آيات 128 و 129 سوره توبه است.
«لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ».
♦️ برخى ديگر از مفسرين موارد ذيل را بعنوان آخرين آيات نازل شده برشمردهاند.
1- آيه 281 سوره بقره «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ».
2- آيه 3 سوره مائده «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ
لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً».
3- آيات 278 و 279 سوره بقره «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ».
4- آيه 176 سوره نساء «يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلالَةِ ... وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ».
♦️ در اينكه آخرين سوره نازل شده كدام سوره است نيز اختلاف نظراتى وجود دارد ولى مشهور مفسرين بنابر روايتى از ابن عباس عقيده دارند سوره نصر آخرين سوره نازل شده بر پيامبر صلى الله عليه و آله است.
#اندکی_علم
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
#گزارش_تصویری | برگزاری کارگاه آموزش پروپوزالنویسی
🎙 با حضور سرکار خانم دکتر روستایی
• ریاست محترم دانشکده علوم قرآنی شیراز
🗓 زمان برگزاری: ۱۴ مهر ۱۴۰۳
✍ در این جلسه ضمن اشاره به بندها و دستورالعملهای پایاننامه ارشد، به بررسی شیوه پروپوزالنویسی به همراه بررسی نمونههای عینی پرداخته شد.
ضمن تشکر و خداقوت خدمت دکتر روستایی و دانشجویان گرامی.
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
🎙 دعوت به مناظره دانشجویی
📢 آیا آمادهاید شاهد یک رقابت هیجانانگیز و بحثهای چالشبرانگیز باشید؟
به مناظره دانشجویی بپیوندید و از نزدیک شاهد استدلالهای قوی و گفتوگوهای جذاب باشید!
📅 زمان: دوشنبه ۱۶ مهر ماه ساعت ۱۰
📍 مکان: دانشکده علوم قرانی شیراز سالن کنفرانس
👥 موضوع: چهار دهه سیاست خارجی ایران
✨ فرصت بینظیری برای آشنایی با دیدگاههای نو و تبادل ایدهها!
#واحد_فرهنگی_دانشکده
#دانشکده_علوم_قرآنی_شیراز
منتظر حضورتون هستیم! 🌟
تدوين و جمع قرآن
واژه جمع قرآن دو كاربرد دارد:
1⃣ به معناى جمع در اذهان و سينهها كه همان حفظ قرآن میباشد.
2⃣ به معناى تدوين و نگاشتن قرآن است.
✍ جمع به معناى اول مورد نظر نيست.
غرض در اين بخش اين است كه تأليف قرآن به صورت كتاب مدون در چه زمانى صورت گرفته است.
جمع به اين معنا از موضوعات علوم قرآنى است كه بسيارى تحت عنوان «تاريخ قرآن» نوشتار مستقل در پيرامون آن نگاشتهاند. همچون پژوهشی در نظم قرآن نوشته عبدالهادی فقهی زاده.
♦️ بهطور کلی سه دیدگاه در مورد جمع قرآن وجود دارد:
🔅 1. قائلان به جمع کامل قرآن در زمان پیامبر اکرم-صلی الله علیه وآله-➖ قائلان: آیت الله خویی، سید مرتضی (علم الهدی)، محمد باقر حجتی، جان بُرتُن.
🔅 2. قائلان به جمع بخشی از قرآن در زمان پیامبر اکرم-صلی الله علیه وآله- ➖ قائلان: علامه معرفت، ریچارد بل، بروکلمان.
🔅 3. قائلان به عدم جمع قرآن در زمان حیات رسول اکرم-صلی الله علیه وآله- ➖قائلان: اکثر علمای اهل سنت همچون صبحی صالح.
#اندکی_علم
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
هدایت شده از انجمن علمی کامپیوتر آموزشکده دختران قم
💢اداره کل طرح های ملی و فراگیر وزارت ورزش و جوانان با همکاری انجمن علمی مهندسی کامپیوتردانشگاه ملی مهارت استان قم و جمعی از انجمن های برتر سراسر کشور برگزار می کنند :
"وبینار ملی آموزش کاربرد هوش مصنوعی"
مدرس :
🎙 سرکار خانم مولوی
زمان: پنجشنبه
📅 19 مهر ماه 1403
🕜 ساعت ۱۷ الی 20
💳 هزینه ثبت نام :
رایگان
🏯 مکان :
در بستر اسکای روم
🌐 جهت ثبت نام و شرکت در کلاس ها؛ ابتدا داخل سامانه ثبت نام نمایید و سپس جهت هماهنگی بیشتر داخل گروه مربوطه عضو شوید.
🔘 [ سامانه ثبت نام ]
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeaAQA6_82XCLkWE0zxRluiBzsQY1HTF9w1NFAqA9p0poTz0A/viewform?usp=sf_link
🔗 [ گروه هماهنگی ]
https://eitaa.com/joinchat/3381658225Cf0475c9ce2
#انجمن_علمی_مهندسی_کامپیوتر_قم
💢 @camputer_dfaniqom
نظم و چینش سور در مصحف شریف(قرآن) (1)
💠 چگونگی قرارگرفتن سور در مصحف شریف (آیا توقیفی است یا اجتهادی؟)
♦️ در اینکه آیا نظم و چینش سور توقیفی (یعنی به امر شخص رسول خدا(ص)، سور در مصحف چیده شده) است یا اجتهادی(یعنی صحابه به رای و نظر خود سورهها را چیده باشند) میان علما و دانشمندان اختلاف وجود دارد.
♦️ بیشتر دانشمندان درباره نظم و چینش سور در مصحف شریف قائل به توقیفی بودن هستند. دانشمندانی همچون:
✅ سید مرتضی(علم الهدی)
✅ آیت الله خوئی (ره)
✅ طبرسی (ره) در مجمع البیان
✅ آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی)
♦️در برابر این نظر برخی قائل به اجتهادی بودن برخی سور هستند یعنی به صورت فراگیر قائل به توقیفی بودن نیستند. از این گروه میتوان به آیت الله معرفت(ره) اشاره کرد که از نظر ایشان نظم و چینش سور در همهی موارد توقیفی نیست.
💠 ادله توقیفی بودن چینش و نظم سور در مصحف:
1⃣ قران معجزه پیامبر(ص) است و عقل حکم میکند رسول خدا ترتیب و چینش سور را مشخص کرده است.
2⃣ وجود حافظان قرآن کریم: گروهی که حفظ میکردند لازمهاش داشتن ترتیب میان سورهها است.
3⃣ روایات دال بر توقیفی بودن چینش سور.
4⃣ قرار نگرفتن برخی سورههای متجانس و متماثل کنار همدیگر در مصحف شریف:
مثل: مسبحات (سوری که با تسبیح خداوند شروع می شوند)
این سوره ها به ترتیب در قرآن کریم نیامده است: الحدید «57» الحشر «59»، الصف «61»، الجمعه «62» و التغابن«64».
اگر چینش سور اجتهادی میبود آنها پشت سر هم میآمدند. حال آنکه اینگونه نیست (علمای علوم قرآنی دو سوره ی اسراء و اعلی را به مسبحات اضافه کرده اند اما در روایات مسبحات 5 سوره گفته میشود)البته ناگفته نماند بعضی از سور متجانس در مصحف شریف پشت سر هم هستند مانند حوامیم سبعه (سوری که با حم شروع می شوند.) و یا طواسین(سوری که با طس شروع می شوند.). اما حامدات (سوری که با حمد آغاز می شود) در قرآن کریم پشت سرهم نیستند.
5⃣ تناسب میان خواتم یک سوره و فواتح سورهی بعد:
یعنی میان آیه یا آیات پایانی یک سوره با آیه یا آیات آغازین سوره ی بعد تناسب وجود دارد یعنی یک مسأله ی حکیمانه هست استفاده میشود که چینش سور حساب شده و حکیمانه بوده هست یعنی توقیفی هست.
شایان ذکر هست که برخی مفسران همچون صاحب مجمع البیان در تفسیر خود میان خواتم یک سوره و فواتح سورهی بعد همواره در پی ایجاد ارتباط است. معلوم میشود از دید او چینش سور در مصحف شریف توقیفی و حکیمانه بوده است نه اجتهادی.
6⃣ اجماع صحابه بر مصحف عثمان:
توضیح آنکه بعد از جریان توحید مصاحف در زمان خلیفهی سوم -عثمان- صحابه با عمل او مخالفتی نداشتند. این عدم مخالفت حاکی از آن است که چینش سور توسط رسول خدا مشخص شده بود و کسی از صحابه مخالف عمل رسول خدا نبود و اگر مسألهی اجتهادی میبود اختلاف نظر پیش میآمد.
#اندکی_علم
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در مرحله نهایی بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در رشته الهیات و معارف، با کسب ۱۴ رتبه برتر، خوش درخشیدند.
از این رو دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ضمن عرض تبریک به افتخار آفرینان و نمایندگان خود در این دوره ، اساتید محترم آنان، خانواده های گرامی دانشجویان و مسئولین دانشگاه، از جانب پروردگار متعال، پیروزی و سعادت روافزون در سایه سار الطاف منور قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را برای این عزیزان مسئلت می نماید.
#معاونت_آموزشی_تحصیلات_تکمیلی
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
اسامی نفرات برتر بدین شرح می باشد:
🌺آقای محمد اصغری رتبه دوم(مدال نقره) از دانشکده علوم قرآنی تهران
🌺خانم راضیه بهزادی رتبه پنجم از دانشکده علوم قرآنی اصفهان
🌺خانم معصومه احمدی رتبه ششم از دانشکده علوم قرآنی قم
🌺آقای محمد کشاورز فرد رتبه هفتم از دانشکده علوم قرآنی اصفهان
🌺خانم فاطمه بازمانده رتبه دوازدهم از دانشکده علوم قرآنی مشهد
🌺آقای مجتبی حمیدی رتبه چهاردهم از دانشکده علوم قرآنی شیراز
🌺خانم فاطمه بیرانوند رتبه هجدهم از دانشکده علوم قرآنی اصفهان
🌺خانم ریحانه زارعی رتبه بیستم از دانشکده علوم قرآنی شیراز
🌺خانم نرگس زارعی رتبه بیست و دوم از دانشکده علوم قرآنی شیراز
🌺خانم سیده شایسته زمانی رتبه بیست و سوم از دانشکده علوم قرآنی تهران
🌺خانم فائزه سادات کاظمی رتبه بیست و چهارم از دانشکده علوم قرآنی تهران
🌺خانم مطهره زارع رتبه بیست و هفتم از دانشکده علوم قرآنی قم
🌺خانم مریم یوسف زاده رتبه بیست و هشتم از دانشکده علوم قرآنی آمل
🌺خانم مژگان سادات حسینی رتبه بیست و نهم از دانشکده علوم قرآنی آمل
نظم و چینش سور در مصحف شریف (2)
💠 ادله قائلان به اجتهادی بودن چینش و نظم سور در مصحف شریف:
1⃣ اختلاف مصاحف صحابه:
توضیح آنکه میدانیم توحید مصاحف در زمان عثمان انجام شده است. یکی از علل توحید مصاحف به معنی یکی کردن و یکی سان کردن مصحفها اختلاف موجود میان مصاحف صحابه در چینش سور بوده است. برای نمونه مصحف امیر المومنین علی (علیه السلام) بر اساس ترتیب نزول بوده است (مطابق نظر مشهور ). یا ابن مسعود در مصحف خود فاتحة الکتاب را نمیآورده است وی میگفته است بر اساس آیه 87 از سوره حجر آمده است ( ولقد آتیناک سبعا من المثانی و القرآن العظیم ) مراد از سبع مثانی فاتحة الکتاب است، این سوره در این آیه در کنار کل قرآن کریم قرار گرفته است و امری که هموزن قرآن است و آن سوره فاتحه الکتاب است نباید در قرآن آورده شود. از سوی دیگر ثبت سورهها در مصحف برای صیانت و حفظ آنست و سورهای که هر مرد مسلمان مکلف واجب است 10 بار در روز بخواند دچار نسیان و فراموشی نمیشود.
♦️نقد: ما منکر اختلاف مصاحف صحابه نیستیم اما اختلاف مصاحف بیشتر بر سر مساله اضافات تفسیری و شیوه خواندن واژههای قرآنی بوده است و نه کیفیت چینش سور. آنچه از مصحف امیر المومنین (علیه السلام) ذکر شده مشهور است و فردی مصحف حضرت را از نزدیک ندیده است. آنچه مصحف ایشان را از دیگر مصاحف متمایز می ساخته اضافات تفسیری است و در بین برخی از محققان معاصر این نظر مطرح است که مصحف حضرت از جهت چینش هیچ تفاوتی با مصحف امروزی نداشته است فقط مشتمل بر نکات توضیحی و تفسیری بوده است.
📚 (برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به کتاب آفاق تفسیر دکتر محمد علی مهدوی راد.)
در خصوص مصحف ابن مسعود نیز بعید به نظر میرسد که این صحابی بزگوار رسول خدا برخلاف دستور العمل حضرت عمل کرده باشد. مثلا فاتحة الکتاب را در مصحف خود نیاورده باشد.
2⃣ گزارشهای موجود:
بعضا دلالت بر اجتهادی بودن ترتیب برخی سور دارد. برای نمونه فردی بهنام ابن اشته صاحب کتاب المصاحف (د 360 ق) نقل میکند که:
🔅عثمان فرمان داد سورههای طوال را پشت سرهم، پی در پی قرار دهند. وی سورههای انفال و توبه را جزء سبع طوال قرار داد و آنها را با بسمله از همدیگر جدا نساخت.(ظاهر این عبارات دال بر آنست که چینش سورهها به فرمان و دستور عثمان بوده است و این یعنی اجتهاد در چینش. ناگفته نماند شاید عثمان بنابه دستور رسول خدا (ص) این کار را انجام داده است).
🔅در روایت دیگری ابن عباس از عثمان میپرسد: چرا میان انفال و توبه بسمله ننهادهاند؟ عثمان پاسخ میدهد: چون رسول خدا (ص) از دنیا رفت و ترتیب این دو سوره روشن نشد آنها را در کنار هم نهادیم .(البته باید در خصوص این گزارش و سند آن تحقیق بهعمل آید).
3⃣ عدم ارتباط میان حافظ و جامع بودن سوره های قرآن کریم با دانستن ترتیب سوره ها:
توضیح بیشتر آنکه قائلان به 🔹توقیفی🔹 بودن چینش سور یکی از دلائل خود را حافظ بودن و جامع بودن قرآن در عصر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) میدانستند؛ قائلان به اجتهادی بودن سور میگویند این دلیل نیست زیرا حافظ و جامع بودن سورهها ربطی با ترتیب چینش ندارد همانگونه که امروزه بسیاری، سوره های کوتاه قرآن را حفظ هستند اما ترتیب چینش آنرا نمی دانند.
4⃣ اهمیت استقلال هر سوره و نه چینش سور:
توضیح آنکه یکی از ادله قائلان به 🔹توقیفی🔹 بودن چینش سور اهمیت مساله چینش سورهها در مصحف شریف بوده است. قائلان به اجتهادی بودن میگویند ما اهمیت این مساله را متوجه نمیشویم زیرا آن چه برای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مهم بوده است تکمیل هر سوره و مستقل بودن هر سوره از سوره دیگر تا آیات هر سوره با آیات سورههای دیگر اشتباه نشود زیرا اقل تحدی در قرآن کریم یک سوره است پس تمامیت و استقلال هر سوره زیر نظر و اشراف رسول خدا (صلی الله علیه و آله) انجام شده است. این سورهها کجا قرار بگیرند مساله چندان مهمی نمیباشد.
♦️ ناگفته نماند قائلان به اجتهادی بودن منکر این مساله نیستند که در برخی موارد چینش سور توقیفی بوده است.
♦️برخی همچون دکتر حجتی بر این باور اند که چینش سور در اکثریت قریب به اتفاق توقیفی بوده و در برخی موارد اجتهادی بوده است.
#اندکی_علم
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz
کَس چو حافظ نَگُشاد از رخِ اندیشه نقاب
تا سرِ زلفِ سخن را به قلم شانه زدند
🔹 به مناسبت روز بزرگداشت حافظ
🔸 کامل ترین لیست کتاب درباره ایشان
🔹 ۱۱۷ کتاب رایگان برای آشنایی با این شاعر
🔻 نسخه های مختلف دیوان حافظ
۱. نسخه علامه قزوینی 👈 دانلود
۲. تصحیح پرویز ناتل خانلری 👈 دانلود
۳. تصحیح ایرج افشار 👈 دانلود
۴. نسخه ۸۰۵ هجری قمری 👈 دانلود
۵. بر اساس نسخه قزوینی و خانلری 👈 دانلود
۶. جامع نُسَخ 👈 دانلود
۷. بر اساس سه نسخه کهن 👈 دانلود
۸. چاپ قدسی 👈 دانلود
۹. نسخه خلخالی 👈 دانلود
۱۰. تصحیح جلالی نائینی 👈 دانلود
۱۱. تصحیح خطیب رهبر 👈 دانلود
۱۲. تصحیح پژمان بختیاری 👈 دانلود
۱۳. تحقیق فرشادمهر 👈 دانلود
۱۴. دو زبانه فارسی و انگلیسی 👈 دانلود
🔻 درباره حافظ و دیوان حافظ (به ترتیب حروف الفبا)
۱۵. ابیات بحثانگیز دیوان حافظ 👈 دانلود
۱۶. اثرپذیری حافظ از قرآن و احادیث 👈 دانلود
۱۷. ایهامات دیوان حافظ 👈 دانلود
۱۸. آنچه درباره حافظ باید دانست 👈 دانلود
۱۹. آینه حافظ و حافظ آینه 👈 دانلود
۲۰. آیینه جام (شهید مطهری)👈 دانلود
۲۱. آئینه جام (زریاب خویی) 👈 دانلود
۲۲. با حافظ بیشتر آشنا شویم 👈 دانلود
۲۳. با حافظ تا کهکشان عرفان 👈 دانلود
۲۴. بانگ جرس 👈 دانلود
۲۵. بحث در آثار و افکار حافظ 👈 دانلود
۲۶. پناه بر حافظ 👈 دانلود
۲۷. پیر ما گفت 👈 دانلود
۲۸. تاریخ عصر حافظ 👈 دانلود
۲۹. تجارت با نام بلند حافظ 👈 دانلود
۳۰. تجلی اسطوره در دیوان حافظ 👈 دانلود
۳۱. تک بیت های حافظ 👈 دانلود
۳۲. تلخ خوش 👈 دانلود
۳۳. تماشاگه راز 👈 دانلود
۳۴. جمال آفتاب (۱۰ جلد) 👈 دانلود
۳۵. جمع پریشان 👈 دانلود
۳۶. جهانبینی و زیبایی شناسی حافظ 👈 دانلود
۳۷. چند غزل از حافظ 👈 دانلود
۳۸. حافظ (محمود هومن) 👈 دانلود
۳۹. حافظ (نوشته حسن انوری) 👈 دانلود
۴۰. حافظ آب حیات 👈 دانلود
۴۱. حافظ برخیز 👈 دانلود
۴۲. حافظ تشریح 👈 دانلود
۴۳. حافظ چه میگوید 👈 دانلود
۴۴. حافظ خراباتی (۸ جلد) 👈 دانلود
۴۵. حافظ در اندیشه حافظ شناسان 👈 دانلود
۴۶. حافظ را بشناسید 👈 دانلود
۴۷. حافظ را هم از حافظ بشناسیم 👈 دانلود
۴۸. حافظ شناخت 👈 دانلود
۴۹. حافظ شناسی (۱۵ جلد) 👈 دانلود
۵۰. حافظ شناسی (الهامات خواجه) 👈 دانلود
۵۱. حافظ شیرین سخن 👈 دانلود
۵۲. حافظ و باژگویی 👈 دانلود
۵۳. حافظ و پیدا و پنهان زندگی 👈 دانلود
۵۴. حافظ و جام جم 👈 دانلود
۵۵. حافظ و شاخه نبات 👈 دانلود
۵۶. حافظ و قرآن 👈 دانلود
۵۷. حافظ و کیش مهر 👈 دانلود
۵۸. حافظ و موسیقی 👈 دانلود
۵۹. حافظ، آینه دار تاریخ 👈 دانلود
۶۰. حافظ، رند پارسا 👈 دانلود
۶۱. حافظ، زندگی و اندیشه 👈 دانلود
۶۲. حافظ، گزارشی از نیمه راه 👈 دانلود
۶۳. حافظ،صحت کلمات،اصالت اشعار👈 دانلود
۶۴. حافظانه های عربی 👈 دانلود
۶۵. حافظیات 👈 دانلود
۶۶. خیل خیال 👈 دانلود
۶۷. در گلستان خیال حافظ 👈 دانلود
۶۸. درباره حافظ چه میگویند 👈 دانلود
۶۹. درباره حافظ 👈 دانلود
۷۰. درسی از دیوان حافظ 👈 دانلود
۷۱. دولت پیر مغان 👈 دانلود
۷۲. راز خلوتیان 👈 دانلود
۷۳. راز دهر 👈 دانلود
۷۴. راهی به مکتب حافظ 👈 دانلود
۷۵. رای صاحب نظران 👈 دانلود
۷۶. زین آتش نهفته 👈 دانلود
۷۷. سخنی درباره حافظ 👈 دانلود
۷۸. سفینه حافظ 👈 دانلود
۷۹. سه رساله درباره حافظ 👈 دانلود
۸۰. سیر اختران در دیوان حافظ 👈 دانلود
۸۱. شاخ نبات حافظ 👈 دانلود
۸۲. شاعر آسمانی 👈 دانلود
۸۳. شاعر شیرین کلام 👈 دانلود
۸۴. شرح اشارات حافظ 👈 دانلود
۸۵. شرح جلالی بر حافظ (۴ جلد) 👈 دانلود
۸۶. شرح جنون 👈 دانلود
۸۷. شرح سودی بر حافظ (۴ جلد) 👈 دانلود
۸۸. شرح صد غزل از حافظ 👈 دانلود
۸۹. شرح مرادات حافظ 👈 دانلود
۹۰. طربنامه عشق 👈 دانلود
۹۱. عرفان حافظ 👈 دانلود
۹۲. عرفان و رندی در شعر حافظ 👈 دانلود
۹۳. عقاید و افکار خواجه 👈 دانلود
۹۴. فروغ اندیشه حافظ 👈 دانلود
۹۵. فرهنگ اشعار حافظ 👈 دانلود
۹۶. فرهنگ ده هزار واژه دیوان حافظ 👈 دانلود
۹۷. فرهنگ واژه نمای حافظ 👈 دانلود
۹۸. قند پارسی 👈 دانلود
۹۹. کاغ ابداع 👈 دانلود
۱۰۰. کتابشناسی حافظ 👈 دانلود
۱۰۱. کِلک خیال انگیز (۴ جلد) 👈 دانلود
۱۰۲. گل واژه های شعر حافظ 👈 دانلود
۱۰۳. گلگشت در شعر و اندیشه حافظ 👈 دانلود
۱۰۴. مجموعه گل 👈 دانلود
۱۰۵. مجموعه مقالات درباره حافظ 👈 دانلود
۱۰۶. مجموعه مقالات درباره حافظ 👈 دانلود
۱۰۷. مجموعه مقالات یادروز حافظ 👈 دانلود
۱۰۸. مزاج دهر تبه شد 👈 دانلود
۱۰۹. مقدمه ای بر تدوین غزلهای حافظ 👈 دانلود
۱۱۰. مقدمه ای بر حافظ 👈 دانلود
۱۱۱. مکتب حافظ 👈 دانلود
۱۱۲. نبوغ حافظ شیراز و نور اشعارش👈 دانلود
۱۱۳. نقدی بر کتاب حافظ خراباتی👈 دانلود
۱۱۴. نقشی از حافظ👈 دانلود
۱۱۵. نگاهی به غزل حافظ👈 دانلود
۱۱۶. واژه نامه غزلهای حافظ👈 دانلود
۱۱۷. واژه های ایهامی در اشعار حافظ👈 دانلود
🆔 @tasnim_pdf
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز برگزار میکند:
💠 ضوابط و روشهای استخراج علوم انسانی از قرآن
🎙 با ارائه حجت الاسلام هادیان
(عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز)
🗓 زمان: دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰
📍مکان: دانشکده علوم قرآنی شیراز، طبقه دوم، سالن کنفرانس
❇ انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
@elmi_shiraz