#یادگیری | #والدگری
از فرزندانمون در دنیای دیجیتال محافظت کنیم😌✋🏻
‼️توجه داشته باشید؛
برای به اشتراک گذاشتن محتوا در مورد فرزندمون باید به دو موضوع اساسی فکر کنیم:
1️⃣) نخستین مورد، آسیب ملموسیه که بچهها میتونن هنگام اشتراک گذاری آنلاین والدین تجربه کنند🤌🏻🤐
»مثال، بزرگسالانی هستن که ممکنه درخواست داشته باشن به دلیل محتوایی که به صورت آنلاین دیدن، با فرزندان شما ارتباط برقرار کنن یا بهشون آسیب برسونن🙌🏻
#یادگیری | #والدگری
از فرزندانمون در دنیای دیجیتال محافظت کنیم😌✋🏻
👀☝🏻در برخی از کشورها،
کارشناسان بازاریابی اطلاعات هم وجود داره که بر اساس اطلاعاتی که ما به اشتراک میذاریم، پروندههای دیجیتالی رو در مورد فرزندمون ایجاد میکنن👀😶
🔺ممکنه پیش بینیهایی در مورد آنچه که فرزند ما میگه
یا انجام میده یا مشکلات سلامتی که فرزند ما در آینده ممکنه داشته باشه رو بر اساس اطلاعاتی که ما بهشون میدیم و به اشتراک میذاریم، پیش بینی کنند..:/
#یادگیری | #والدگری
از فرزندانمون در دنیای دیجیتال محافظت کنیم😌✋🏻
🧐💯در نظر داشته باشید،
تصاویر جعلی هم بسیار نگرانکننده هستن.
تهدید به تغییر کاربری تصاویر فرزندان ما به روشی غیرقانونی یا مخرب که میتونه باعث آسیب بشه یا احتمال ایجاد متنها، نوشته ها و جوک های ناشایست و خجالتآوری که میتونه فرزند ما رو در یک موقعیت منفی نشون بده🙃✋🏻
💭‼️در نظر داشته باشیم
بچه های ما دارای شخصیت هستن ونباید با خودخواهی به کرامت نفس اونا آسیب بزنیم🙌🏻
1_14213348946.pptx
6.59M
آخرین وضعیت سنجی حضور ایرانیان در شبکه های اجتماعی
#والدگری
👌چگونه از حریم خصوصی فرزندان در دنیای دیجیتال محافظت کنیم
(بخش اول)
👈صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی به آسیبهایی که ممکن است به دلیل اشتراک گذاری تصاویر کودکان در فضای مجازی متوجه آنان شود، پرداخته و راهکارهایی را برای آگاهی و ارتقای مهارت والدین و مراقبان کودکان ارایه کرده است.
👈برای به اشتراک گذاشتن محتوا در مورد فرزندانمان باید به دو موضوع اساسی فکر کنیم:
1⃣ آسیب ملموسی است که بچهها میتوانند در هنگام اشتراک گذاری آنلاین والدین تجربه کنند. برای مثال، بزرگسالانی هستند که ممکن است بخواهند به دلیل محتوایی که به صورت آنلاین دیدهاند، با فرزندان شما ارتباط برقرار کنند یا به آنها آسیب برسانند.
2⃣ سواستفاده از اطلاعات
کارشناسان بازاریابی اطلاعات نیز وجود دارند که بر اساس اطلاعاتی که ما به اشتراک میگذاریم، پروندههای دیجیتالی را در مورد فرزندانمان ایجاد میکنند، ممکن است پیش بینیهایی در مورد آنچه که فرزندان ما می گویند یا انجام میدهند یا مشکلات سلامتی که فرزندان ما در آینده ممکن است داشته باشند را بر اساس اطلاعاتی که ما به آنها می دهیم و به اشتراک می گذاریم، پیش بینی کنند
👈تصاویر جعلی نیز بسیار نگرانکننده هستند.
تهدید به تغییر کاربری تصاویر فرزندان ما به روشی غیرقانونی یا مخرب که میتواند باعث آسیب شود یا احتمال ایجاد متنها، نوشته ها و جوک های ناشایست و خجالتآوری که میتواند فرزند ما را در یک موقعیت منفی نشان دهد.
#والدگری
👌چگونه از حریم خصوصی فرزندان در دنیای دیجیتال محافظت کنیم
(بخش دوم)
👈نکته مهم
وقتی ما اطلاعات و مطالبی را در مورد فرزندان خود به صورت آنلاین به اشتراک میگذاریم بدون اینکه آنها را در فرآیند تصمیم گیری دخالت دهیم!
فرصت ارزشمندی را برای آموزش موضوع «رضایت گرفتن قبل از به اشتراک گذاری» به فرزندانمان از دست میدهیم و قادر نخواهیم بود به آنها نشان دهیم که برای حریم خصوصی افراد ارزش قائل هستیم.
👈وقتی فرزندان ما در سنی هستند که خودشان میتوانند از شبکه های اجتماعی استفاده کنند، امیدواریم که به حریم خصوصی ما احترام بگذارند و تصاویری از ما را که نمی خواهیم به اشتراک بگذاریم به اشتراک نگذارند.
💬 ما همچنین از آنها می خواهیم که به حریم خصوصی همسالان خود احترام بگذارند و بدون رضایت عکس سایر کودکان و بزرگسالان را برای دیگران ارسال نکنند.
#والدگری
👌چگونه از حریم خصوصی فرزندان در دنیای دیجیتال محافظت کنیم
(بخش سوم)
👈کاری که والدین میتوانند انجام دهند این است که از به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیش از حد شخصی در مورد فرزندان خود مانند داستان هایی که کودک را در موقعیت آسیب پذیری نشان می دهد یا تصاویر بسیار خصوصی کودک اجتناب کنند، حتی اگر ممکن است آنها را با نمک و بامزه بدانند.
👌 این مهم است که سعی کنید دیدگاه فرزندتان را درباره تصاویر و عکس ها بدانید.
⚠️والدین هرگز نباید تصاویر فرزندان خود را در هر حالتی که لباس به تن ندارند به اشتراک بگذارند
زیرا متأسفانه کاربران اینترنتی فریبکار و خلافکاری وجود دارند که ممکن است از این تصاویر برای مقاصد و اهداف نادرست و بد استفاده کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سواد_رسانهای
فرق می کند چه کسی داستان را روایت کند🙃✋🏻
این 2تصویر به خوبی نشان میدهد که با تغییر فاصله، ناجی تبدیل به قاتل می شود‼️
⚜سواد رسانهای
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از #ردپاهای_ذهنی_شناختی_رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی #بیش_فعالی_ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به #خام_خوری_اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن #ضریب_هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه #ایستایی_رشد_و_بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ...
۶.تنبلی ذهنی و #فقدان_خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و #مطالعات_مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل #انگاره_سازی_های_اجاره_ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن #تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. #چالش_خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.
🖌 علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی - عصر جدید رسانه