eitaa logo
امام حسین ع
19.1هزار دنبال‌کننده
399 عکس
2هزار ویدیو
1.9هزار فایل
کانال مداحی و شعر و سبک https://eitaa.com/emame3vom
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 سبک: 🎤مداح: 🌷 (ع) فطرس بیا شور حسینی ساز کن حال درون خویش را ابراز کن حرف دل بشکسته را آغاز کن پروانه شو پروانه شو پر باز کن بر گرد شمع روی او پرواز کن نازی بکش ز آن نازنین بر خلق عالم ناز کن عین الحیات عاشقان در عالمین است این حسین باب النجات عاصیان یعنی حسین است این حسین تو دُر نایابی مولانا حسین عجب می نابی مولانا حسین چه سفره ای داری مولانا حسین حقا که اربابی مولانا حسین چه اسم شیرینی مولانا حسین عجب مسمایی مولانا حسین چه جلوه ای داری مولانا حسین چقدر آقایی مولانا حسین دل منو بردی مولانا حسین تو با علمدارت مولانا حسین نبی از عشاقت مولانا حسین خدا طرفدارت مولانا حسین صلی الله علی مولانا حسین امشب به بیت فاطمه رضوان گل افشانی کند روح القدس مدحت گری حورا غزل خوانی کند گیتی به تن پیراهن از انورا ربانی کنی شادی و غم با دل صفا پیدا و پنهانی کند در سینه های سوخته آتش گلستانی کند زیبد جهان هستی خود یکباره قربانی کند از آسمان و از زمین آید به گوش این زمزمه ای عاصیان آمد حسین فاطمه ای قبله اصحاب مولانا حسین من رعیتم ارباب مولانا حسین تو رو به اولادت مولانا حسین بیا منو دریاب مولانا حسین بیا مدارا کن مولانا حسین با من ناقابل مولانا حسین ردم نکن جان مولانا حسین اقام ابوفاضل مولانا حسین ببر دلامونو مولانا حسین تا عالم بالا مولانا حسین سلام بر حرمت مولانا حسین دخیل یا مولا مولانا حسین صلی الله علی مولانا حسین شور آفرین عاشقان با شور عاشوراست این مشعل فروز بزم جان روشن گر دلهاست این ریحانه ختم رسل دردانه زهراست این ماه امیر المومنین مهر جهان آراست این توحید از پا تا به سر قرآن ز سر تاپاست این وجه خدا خون خدا عبد خدا سیماست این گویم اگر در وصف او از آنچه هست آگاهی ام ترسم که هر کس بشوند گوید حسین اللهی ام پرچم تو بالاست مولانا حسین کنیز تو خانوم مولانا حسین نوکر تو آقاست مولانا حسین منم غلام تو مولانا حسین به حضرت عباس مولانا حسین نفس نفس گفتم مولانا حسین تپش تپش میگم مولانا حسین از اولش گفتم مولانا حسین تا اخرش میگم مولانا حسین عالم به قربانت مولانا حسین تو و شهیدانت مولانا حسین منم قبولم کن مولانا حسین دستم به دامانت مولانا حسین بریم نجف امشب مولانا حسین از پیش ثار الله مولانا حسین با اشهد ان مولانا علی علی ولی الله مولانا علی زنده شدم من با مولانا علی دم مسیح تو مولانا علی به خاک افتادم مولانا علی دم ضریح تو مولانا علی می ضریح تو مولانا علی چه پر طرفداره مولانا علی تو سینه هر عاشق مولانا علی دُر نجف داره مولانا علی @emame3vom علی ولی الله مولانا علی .
مداحی آنلاین - فطرس بیا شور حسینی ساز کن - کریمی.mp3
7.35M
#سرود #میلاد_امام_سجاد(ع) 💐فطرس بیا شور حسینی ساز کن 💐حال درون خویش را ابراز کن 🎤 #محمودکریمی
💥 سبک: 🎤مداح: 🌷 (ع) سلام ای سلام خـدا بـر سـلامت! درود ای کـلام الهــی، کــلامت! تو هم سجده؛ هم سیدالساجدینی که قلب حسین است بیت‌الحرامت مسلمـان نباشم نبـاشم نبـاشم ندانـم اگـر بـر خـلایق امـامت سلام خدا بـر سجـود و رکوعت درود خـدا بـر قعــود و قیـامت حجر بر در خانه‌ات قطعه سنگی مقـام آورد سـر بـه پای مقامت تو حَجّی صلاتی زکاتی جهادی تو ممدوح بـا نامِ زین العبادی تو در تیرگــی‌ها سـراج المنیری تو همچون پیمبر، بشر را بشیری سمـاوات و عرشند در اختیـارت تـو آزادۀ عالمـی، کـی اسیـری؟ تو در کنـج ویرانه‌ها هـم بهشتی تو در زیــر زنجیرهـا هـم امیری به پای تو سر کرد خم «سربلندی» تو تنها به نزدِ خدا سر به زیری یمِ هشت بحری و درِّ سـه دریا ولـی خداونــد حــیّ قدیـری تو «قدر» و «تبارک» تو «فرقان» و «نوری» تو عیسـی تـو گردون تو موسی تو طوری تو با خطبه‌ات شام را شـام کردی تو همچون علی فتح اسـلام کردی تو از شـام، پیغـام خـون خـدا را به هر عصر و هر نسل، اعلام کردی تو بـر روی دشمـن نمـودی تبسّم تو حتی به «مروان» هم اکرام کردی تو دل پیش زخـم‌ زبان‌هـا گشودی تو دعـوت ز سنـگِ لبِ‌ بـام کردی تو در کوفه یک لحظه دخت علی را بـه اوج خروشیــدن آرام کــردی تو با صبر و با حلم و با استقامت بـه قـرآن بقـا داده‌ای تا قیامت تو زمزم، تو مروه، تو سعـی و صفایی تو فرزنـد کعبـه، تـو خیـف و منایی $تو قرآن، تو احمد، تو حیدر، تو زهرا تـو در حُسـن، آیینـۀ مجتبــایی امامـی و، پیغمبــری از تـو زیبد کــه تنهــا پیــام‌آورِ کــربلایی کلامت بوَد وحیِ صاعد چه گویم تــو از پــای تـا سر کلامِ خدایی دعـا بــر دهـان و لبت بوسه آرد همانــا همانــا تــو روح دعـایی چه بهتر که «میثم» ثنای تو گوید بـرای تـو خوانـد، بـرای تو گوید .
مداحی آنلاین - سلام ای سلام خدا بر سلامت - رسولی.mp3
3.91M
🌸 میلاد #امام_سجاد (ع) 💐سلام ای سلام خدا بر سلامت 💐درود ای کلام الهی کلامت 🎤 #مهدی_رسولی #پنجم_شعبان 👏 #مدیحه_سرایی
💥 سبک: 🎤مداح: 🌷 (ع) ای شهر بانو بانوی شه عروس پیمبر ای شهر بانو ای عروس فاطمه و حیدر ای شهر بانو مادر امام همسر ولی یا ام علی یا علی علی علی علی یا علی ای یار عشق محرم اسرار عشق ای عروس دربار عشق امشب اومد سومین سردار عشق مثه بارون میباره عشق غرق نور خونه حسین رسیده دردونه حسین ساقی پیمونه حسین یا علی ای شهر بانو تو یار دیرینه بهاری ای شهر بانو تو ام آیینه بهاری ای شهر بانو از تو نور عشق میشه منجلی هر نفس میگم یا علی علی علی علی یا علی عین ماه نوزادت پیر راهه پسر تو وجه الله تو اغوشش آروم جون شاه ولیعهد ثار الله پیچیده عطر و بوی خدا رسیده آبروی خدا میبرمون به سوی خدا یا علی ای شهر بانو با حق مشغول راز و نیازی ای شهر بانو تو مادر زینت نمازی ای شهر بانو داره منزلی بین هر دلی زین العابدین یا علی علی علی علی یا علی من دلداده دلبری آقا زاده شب میلاد سجاده امشب دلها از بند غم آزاده مهمون حیدر آباده ای فرزند خلف علی عصاره شرف علی ما رو ببر نجف علی یا علی @emame3vom .
مداحی آنلاین - ای شهر بانو بانوی شهر عروس پیمبر - کریمی.mp3
8.2M
#سرود میلاد #امام_سجاد (ع) ای شهر بانو بانوی شهر عروس پیمبر @emame3vom 🎤 #محمودکریمی
💥 سبک: 🎤مداح: 🌷 (ع) تو عرش آسمون ، بازم غوغا شده خبر پیچیده که ، آی مردم حسین بابا شده هرکی دیده چشماشو به زینب گفته...که روی ماهش...به باباش رفته خدا به عشق حسینش یه علی آفریده میریزه گل زیر پای قدم نو رسیده (علی ابن حسین ابن علی)۳ یاعلی یاعلی دوباره سینه ی ، یه کعبه وا شده تو آغوش حسین ، از امشب علی پیدا شده چشمت روشن آقاجان عجب دلبندی...چه قرص ماهی...عجب لبخندی به خاطر دل ارباب رو زمین دلبر اومد که نور چشم حسین و نوه ی حیدر اومد (علی ابن حسین ابن علی)۳ یاعلی یاعلی میاد اون روزی که ، جهان زیبا شده ظریح و گمبدت ، تو صحن بقیع برپا شده توی شب میلادت تو خدام تو...میریزن گل از...سر بام تو شبای جمعه تو صحنت یه زیارت میخونم فزای صحن قشنگت آقای مهربونم (علی ابن حسین ابن علی)۳ یاعلی یاعلی @emame3vom
مداحی آنلاین - تو عرش آسمون بازم غوغا شده - محمدرضا طاهری.mp3
5.14M
سرود #میلاد امام_سجاد(ع) تو عرش آسمون بازم غوغا شده خبر پیچیده که آی مردم حسین بابا شده @emame3vom 🎤 #محمدرضاطاهری #روز_جانباز گرامی باد
دربارۀ مادر امام سجادع.pdf
235.6K
دربارۀ مادر امام سجاد(علیه السلام) تاریخ ولادت امام سجاد(علیه السلام) از #کتاب باقر شریف قرشی pdf پی دی اف #ولادت_امام_سجاد_ع #پنجم_شعبان با توسل #در_خانه_بمانیم و کرونا را شکست دهیم
ولادت امام زین العابدین.pdf
128.6K
پی دی اف pdf تاریخ ولادت امام سجاد(علیه السلام) از #کتاب باقر شریف قرشی #ولادت_امام_سجاد_ع #پنجم_شعبان
💠 تاج شهیدان همه عالمی 🔹 وقتی سخن از تاج شهیدان همه عالم، ماه بنی‌هاشم علیه‌السلام و مدایح ایشان به میان می‌آید (به‌ویژه در ایام اعیاد شعبانیه) شاید بسیاری از هم‌نسلان من، ناخودآگاه به یاد مثنوی معروف مرحوم (۱۲۹۰-۱۳۶۱ش) می‌افتند. مرحوم ریاضی یزدی در شمارمعروف‌ترین و برجسته‌ترین شاعران انقلابی و ولایی‌سرا در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ بود و مثنوی ایشان، تا همین اواخر دهه ۶۰ به عنوان مناجات پایانی (بحرطویل‌خوانی) مجالس عزاداری خوانده می‌شد. 🔸 پرسش مهمی که ذهن من و هم‌نسلان مرا به خود مشغول داشته، این است که راز مقبولیت این مثنوی، و ماندگاری این مثنوی در ذهن نسل‌‌های بعد چیست؟ سعی دارم با بررسی ابعاد مختلف این مثنوی، به اندازه بضاعت خود به دنبال پاسخ به این سؤال باشم. لازم به ذکر است، از مهم‌ترین نکات در تاثیرگذاری شعر، اولاً شناخت شاعر از نیاز خاص مخاطب(فکری-عاطفی) است؛ و ثانیاً توان شاعر در انتقال مفاهیم به زبان ساده، مطابق ذهن و زبان مردم است. 🔹 به عبارت دیگر، هر شعری در یک دوره زمانی خاص، اگر مطابق اقتضائات(حال و مقام) سروده شود، و در آن به نیازهای فکری و عاطفی مخاطبان توجه شده باشد، و به زبانی ساده اما هنری(سهل ممتنع) ارائه شود، مطمئناً به زبان، ذهن و سپس قلب مردم آن زمان و حتی نسل‌های بعد راه پیدا می‌کند و در دل‌ها ماندگار می‌شود. مثنوی مرحوم ریاضی یزدی به دلیل بهره‌مندی از همین صفات و خصایل است که هنوز طراوت و جذابیت خود را حفظ کرده است. 🔸 دلایل موفقیت این شعر را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: ۱. زبان و بیانِ ساده و طبیعی: (هیچ واژه متکلفانه، ناآشنا و نامأنوس، یا هیچ عبارت ثقیل و غیر قابل فهمی در آن وجود ندارد) ای حرمت قبلۀ حاجات ما یاد تو تسبیح و مناجات ما تاج شهیدان همه عالمی دست علی ماه بنی‌هاشمی عَمّ امام و اَخ و اِبن امام حضرت عباس علیه‌السلام ۲. محتوا‌محور بودن شعر: الف) اشارات مستقیم یا غیرمستقیم تاریخی ب) استنباط‌های شاعرانه از حقایق تاریخی ج) اشارات گسترده به بخش‌های جذاب زندگی حضرت مثلاً: اشاره به داستان رد امان‌نامه که بار حماسی-تاریخی بسیاری دارد و امروزه برخی شاعران از آن غافل‌اند: چون نهم ماه محرم رسید کار بدآنجا که تو دانی کشید از عقب خیمۀ صدر جهان شاه فلک‌جاه ملک‌آشیان شمر به‌آواز تو را زد صدا گفت کجایید بَنُو اُختنا تا برهانند ز هنگامه‌ات داد نشان خط امان‌نامه‌ات رنگ پرید از رخ زیبای تو لرزه بیفتاد بر اعضای تو من به امان باشم و جان جهان، از دم شمشیر و سنان بی‌امان؟! دست تو نگرفت امان‌نامه را تا که شد از پیکر پاکت جدا مزد تو زین سوختن و ساختن دست سپر کردن و سر باختن دست تو شد دسته شه لافتی خط تو شد خط امان خدا ۳. جلوه‌های مضمون گرایانه: کاربرد ترکیبات خاص و بدیع حاویِ بار مضمونی قوی، که باعث جذابیت اثر شده و احتمالاً در آن سال‌ها به نوعی، کشف زبانی به شمار آمده است. «تاج شهیدان» همه عالمی دست علی ماه بنی‌هاشمی همقدم «قافله‌سالار عشق» «ساقی عشاق» و علمدار عشق مکتب تو «مکتب عشق» و وفاست درس الفبای تو صدق و صفاست شمع شده آب شده سوخته «روح ادب» را ادب آموخته .
۴. جلوه‌های موسیقایی: عَمّ امام و اَخ و اِبن امام حضرت عباس علیه‌السلام کاربرد عبارت «حضرت عباس علیه‌السلام» در یک مصراع یا عبارت عربی «یا کاشف کرب الحسین»: ای علم افراشته در عالمین «اکشف یا کاشف کرب الحسین!» از نمونه‌هایی است که در چشم مخاطب، جلوۀ خاصی داشته است. ۵. کاربرد وزن کوتاه و نشاط‌ انگیز وزن کوتاه و سه رکنی «مفتعلن مفتعلن فاعلن» از نظر موسیقایی، طراوت و جذابیت خاصی دارد و شاید در آن دوران، نوع انتخاب وزن، غافلگیرانه بوده و جذابیت خاصی داشته است. گفتنی است، شاعر از ظرفیت‌های حماسی، نشاط‌انگیزی، ایجاز(خلاصه‌گویی) این وزن، به درستی و به خوبی استفاده کرده است. همه می‌دانیم که وقتی شاعر در مصراعی سه رکنی (مثلاً: مفتعلن مفتعلن فاعلن) مطلبی را ارائه کند، لازم است به جای اطناب (زیاده‌گویی، پرگویی و پرورش کلام) به ایجاز (خلاصه‌گویی، بیان تلگرافی ، مختصر و مفید، با محوریت تداعی) روی آورد. هنر مرحوم ریاضی این است که با وجود آن که مخاطب شعرش عموم مردم‌اند و به پرورش کلام و اطناب نیاز است، با محوریت «ایجاز»، مضامین را به صورت تمام و کمال ارائه کرده است. ۶. بیان سهل ممتنع (غیرمستقیم و شاعرانه) اگر مخاطب با ابیات این شعر، ارتباط مفهومی و حسی برقرار می‌کند، به راحتی ابیات را می‌فهمد و از آن لذت می‌برد، به جهت بیان شاعرانه شعر است. به جهت پرهیز از اطاله کلام، صرفاً به دو نکته اشاره می‌شود: الف) بیان شاعرانه با محوریت حسن تعلیل: مطلع شعبان همایون اثر بر ادب توست دلیلی دگر سوم این ماه چو نور امید شعشعۀ صبح حسینی دمید چارم این مه که پر از عطر و بوست نوبت میلاد علمدار اوست شد به هم آمیخته از مشرقین نور ابوالفضل و شعاع حسین ای به فدای سر و جان و تنت وین ادب آمدن و رفتنت وقت ولادت، قدمی پشت سر وقت شهادت، قدمی پیش‌تر! ب) روایت شاعرانه همین جنبه روایت‌گری (وصف با بیان جزئیات) باعث می‌شود که شاعر، زبان صمیمی و روان و عموم‌فهم را برگزیند: چون نهم ماه محرم رسید کار بدآنجا که تو دانی کشید از عقب خیمۀ صدر جهان شاه فلک‌جاه ملک‌آشیان شمر به‌آواز تو را زد صدا گفت کجایید بَنُو اُختنا تا برهانند ز هنگامه‌ات داد نشان خط امان‌نامه‌ات رنگ پرید از رخ زیبای تو لرزه بیفتاد بر اعضای تو... شاید تنها نکته‌ای که می‌توان بر این شعر خرده گرفت، غفلت از شیوه بلاغی در مصراع اول بیت است: تا برهانند ز هنگامه‌ات داد نشان خط امان‌نامه‌ات نکته یکم: جهش ضمیر و کاربرد آن، به شکلی که با زبان شاعر و شیوۀ بلاغی او در این شعر (بیان سهل ممتنع) سازگاری ندارد. نکته دوم: مضمون«رهاندن» در مصراع «تا برهانند ز هنگامه‌ات» انتخاب درست و شایسته‌ای برای این بیت نیست. امید است، بتوانیم به عنوان شکر نعمت، از میراث‌های ماندگار در ادب ولایی، به عنوان الگوهای پیشرفت و تعالی در شعر بیش از همیشه بهره ببریم. 📝 سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی
🔻گاهی خدا با یک بلا یا سلب نعمت، نگاه ما را درست می‌کند 🔻مراقب باش نگاهت خراب نشود؛ گاهی برای درست‌شدنش رنج زیاد لازم است! 🔻 (ج۲)- ۲ 🔸 ابلیس تا آخر عمر روی ما کار می‌کند که طرز نگاه ما را خراب کند. نباید طرز نگاه هرکسی را دریافت کنیم؛ باید بدانیم این کسی که دارد نگاهش را به ما منتقل می‌کند کیست و نگاهش چگونه است؟ 🔸باید مراقب باشیم که نگاه و زاویۀ دید ما را خراب نکنند، اگر نگاه ما خراب شد گاهی برای درست‌کردنش درد فراوان و رنج‌های سنگین لازم است. 🔸گاهی خدا می‌خواهد به بنده‌اش بگوید «فلان مشکلِ تو بزرگ نیست» ولی او قبول نمی‌کند و می‌گوید خیلی بزرگ است! لذا خدا یک مشکل بزرگ برایش پیش می‌آورد تا بفهمد مشکل بزرگ یعنی چه! گاهی با یک بلای سخت، می‌فهمی که نگاهت خراب بوده و باید درستش کنی. 🔸بعضی وقت‌ها، از یک نعمت بزرگ برخوردار هستیم اما قبول نمی‌کنیم که این نعمت بزرگی است. لذا خداوند با سلب آن نعمت، نگاه ما را عوض می‌کند و آن‌وقت می‌فهمیم که واقعاً نعمت بزرگی بوده است. 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه هنر- ۹۶.۷.۷ .
💜 🌸 مردم ایران مبارک ، فخر ایران آمده در تمام حُسن، وصف ذات یزدان آمده سالکان و عارفان، دریای عرفان آمده در مسیر حق پرستی،شرط ایمان آمده بر روی لب های حیدر وا گل لبخند شد باز ارباب دو عالم صاحب فرزند شد آمده دوّم علی ،دوّم مسیحای حسین چارمین خورشید احمد،ماه شب های حسین اوست گویا آینه بر روی زیبای حسین در جبین اوست پیدا نور سیمای حسین @emame3vom سوّمین نوروز شعبان، عید هر صاحب دلی ست روز میلاد علی بن حسین بن علی ست آمد و از زهد و تقوا حضرت سجّاد شد قلب شیعه با قدوم او علی آباد شد یک صحیفه از دم عیسایی اش ایجاد شد شیعه با یک جمله اش از غُصّه ها آزاد شد او ششم گوهر شد و دریا برای هشت دُر هر که دربش را زده برگشته با دستان پُر شد برای شیعیان مأوا علی بن الحسین بعد بابا بر همه مولا علی بن الحسین هم شده دنیا و هم عقبا علی بن الحسین ذکر ما شد یا حسین و یا علی بن الحسین
💠 تاج شهیدان همه عالمی 🔹 وقتی سخن از تاج شهیدان همه عالم، ماه بنی‌هاشم علیه‌السلام و مدایح ایشان به میان می‌آید (به‌ویژه در ایام اعیاد شعبانیه) شاید بسیاری از هم‌نسلان من، ناخودآگاه به یاد مثنوی معروف مرحوم (۱۲۹۰-۱۳۶۱ش) می‌افتند. مرحوم ریاضی یزدی در شمارمعروف‌ترین و برجسته‌ترین شاعران انقلابی و ولایی‌سرا در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ بود و مثنوی ایشان، تا همین اواخر دهه ۶۰ به عنوان مناجات پایانی (بحرطویل‌خوانی) مجالس عزاداری خوانده می‌شد. 🔸 پرسش مهمی که ذهن من و هم‌نسلان مرا به خود مشغول داشته، این است که راز مقبولیت این مثنوی، و ماندگاری این مثنوی در ذهن نسل‌‌های بعد چیست؟ سعی دارم با بررسی ابعاد مختلف این مثنوی، به اندازه بضاعت خود به دنبال پاسخ به این سؤال باشم. لازم به ذکر است، از مهم‌ترین نکات در تاثیرگذاری شعر، اولاً شناخت شاعر از نیاز خاص مخاطب(فکری-عاطفی) است؛ و ثانیاً توان شاعر در انتقال مفاهیم به زبان ساده، مطابق ذهن و زبان مردم است. 🔹 به عبارت دیگر، هر شعری در یک دوره زمانی خاص، اگر مطابق اقتضائات(حال و مقام) سروده شود، و در آن به نیازهای فکری و عاطفی مخاطبان توجه شده باشد، و به زبانی ساده اما هنری(سهل ممتنع) ارائه شود، مطمئناً به زبان، ذهن و سپس قلب مردم آن زمان و حتی نسل‌های بعد راه پیدا می‌کند و در دل‌ها ماندگار می‌شود. مثنوی مرحوم ریاضی یزدی به دلیل بهره‌مندی از همین صفات و خصایل است که هنوز طراوت و جذابیت خود را حفظ کرده است. 🔸 دلایل موفقیت این شعر را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: ۱. زبان و بیانِ ساده و طبیعی: (هیچ واژه متکلفانه، ناآشنا و نامأنوس، یا هیچ عبارت ثقیل و غیر قابل فهمی در آن وجود ندارد) ای حرمت قبلۀ حاجات ما یاد تو تسبیح و مناجات ما تاج شهیدان همه عالمی دست علی ماه بنی‌هاشمی عَمّ امام و اَخ و اِبن امام حضرت عباس علیه‌السلام ۲. محتوا‌محور بودن شعر: الف) اشارات مستقیم یا غیرمستقیم تاریخی ب) استنباط‌های شاعرانه از حقایق تاریخی ج) اشارات گسترده به بخش‌های جذاب زندگی حضرت مثلاً: اشاره به داستان رد امان‌نامه که بار حماسی-تاریخی بسیاری دارد و امروزه برخی شاعران از آن غافل‌اند: چون نهم ماه محرم رسید کار بدآنجا که تو دانی کشید از عقب خیمۀ صدر جهان شاه فلک‌جاه ملک‌آشیان شمر به‌آواز تو را زد صدا گفت کجایید بَنُو اُختنا تا برهانند ز هنگامه‌ات داد نشان خط امان‌نامه‌ات رنگ پرید از رخ زیبای تو لرزه بیفتاد بر اعضای تو من به امان باشم و جان جهان، از دم شمشیر و سنان بی‌امان؟! دست تو نگرفت امان‌نامه را تا که شد از پیکر پاکت جدا مزد تو زین سوختن و ساختن دست سپر کردن و سر باختن دست تو شد دسته شه لافتی خط تو شد خط امان خدا ۳. جلوه‌های مضمون گرایانه: کاربرد ترکیبات خاص و بدیع حاویِ بار مضمونی قوی، که باعث جذابیت اثر شده و احتمالاً در آن سال‌ها به نوعی، کشف زبانی به شمار آمده است. «تاج شهیدان» همه عالمی دست علی ماه بنی‌هاشمی همقدم «قافله‌سالار عشق» «ساقی عشاق» و علمدار عشق مکتب تو «مکتب عشق» و وفاست درس الفبای تو صدق و صفاست شمع شده آب شده سوخته «روح ادب» را ادب آموخته .
۴. جلوه‌های موسیقایی: عَمّ امام و اَخ و اِبن امام حضرت عباس علیه‌السلام کاربرد عبارت «حضرت عباس علیه‌السلام» در یک مصراع یا عبارت عربی «یا کاشف کرب الحسین»: ای علم افراشته در عالمین «اکشف یا کاشف کرب الحسین!» از نمونه‌هایی است که در چشم مخاطب، جلوۀ خاصی داشته است. ۵. کاربرد وزن کوتاه و نشاط‌ انگیز وزن کوتاه و سه رکنی «مفتعلن مفتعلن فاعلن» از نظر موسیقایی، طراوت و جذابیت خاصی دارد و شاید در آن دوران، نوع انتخاب وزن، غافلگیرانه بوده و جذابیت خاصی داشته است. گفتنی است، شاعر از ظرفیت‌های حماسی، نشاط‌انگیزی، ایجاز(خلاصه‌گویی) این وزن، به درستی و به خوبی استفاده کرده است. همه می‌دانیم که وقتی شاعر در مصراعی سه رکنی (مثلاً: مفتعلن مفتعلن فاعلن) مطلبی را ارائه کند، لازم است به جای اطناب (زیاده‌گویی، پرگویی و پرورش کلام) به ایجاز (خلاصه‌گویی، بیان تلگرافی ، مختصر و مفید، با محوریت تداعی) روی آورد. هنر مرحوم ریاضی این است که با وجود آن که مخاطب شعرش عموم مردم‌اند و به پرورش کلام و اطناب نیاز است، با محوریت «ایجاز»، مضامین را به صورت تمام و کمال ارائه کرده است. ۶. بیان سهل ممتنع (غیرمستقیم و شاعرانه) اگر مخاطب با ابیات این شعر، ارتباط مفهومی و حسی برقرار می‌کند، به راحتی ابیات را می‌فهمد و از آن لذت می‌برد، به جهت بیان شاعرانه شعر است. به جهت پرهیز از اطاله کلام، صرفاً به دو نکته اشاره می‌شود: الف) بیان شاعرانه با محوریت حسن تعلیل: مطلع شعبان همایون اثر بر ادب توست دلیلی دگر سوم این ماه چو نور امید شعشعۀ صبح حسینی دمید چارم این مه که پر از عطر و بوست نوبت میلاد علمدار اوست شد به هم آمیخته از مشرقین نور ابوالفضل و شعاع حسین ای به فدای سر و جان و تنت وین ادب آمدن و رفتنت وقت ولادت، قدمی پشت سر وقت شهادت، قدمی پیش‌تر! ب) روایت شاعرانه همین جنبه روایت‌گری (وصف با بیان جزئیات) باعث می‌شود که شاعر، زبان صمیمی و روان و عموم‌فهم را برگزیند: چون نهم ماه محرم رسید کار بدآنجا که تو دانی کشید از عقب خیمۀ صدر جهان شاه فلک‌جاه ملک‌آشیان شمر به‌آواز تو را زد صدا گفت کجایید بَنُو اُختنا تا برهانند ز هنگامه‌ات داد نشان خط امان‌نامه‌ات رنگ پرید از رخ زیبای تو لرزه بیفتاد بر اعضای تو... شاید تنها نکته‌ای که می‌توان بر این شعر خرده گرفت، غفلت از شیوه بلاغی در مصراع اول بیت است: تا برهانند ز هنگامه‌ات داد نشان خط امان‌نامه‌ات نکته یکم: جهش ضمیر و کاربرد آن، به شکلی که با زبان شاعر و شیوۀ بلاغی او در این شعر (بیان سهل ممتنع) سازگاری ندارد. نکته دوم: مضمون«رهاندن» در مصراع «تا برهانند ز هنگامه‌ات» انتخاب درست و شایسته‌ای برای این بیت نیست. امید است، بتوانیم به عنوان شکر نعمت، از میراث‌های ماندگار در ادب ولایی، به عنوان الگوهای پیشرفت و تعالی در شعر بیش از همیشه بهره ببریم. 📝 سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی
سرود؛ صحیفه هدایت.mp3
1.28M
#امام_سجاد علیه‌السلام #سرود 🔹صحیفه هدایت🔹 حسرت آسمونا امشب رو زمینه اون یه گلی که باش بهار میاد همینه می‌شنوی انگار یه منادی داره می‌گه تولد حضرت زین العابدینه فکر کن مدینه‌ای، دلو بیدار کن این یاعلی رو بعد من تکرار کن نسیم رحمت یاعلی، عشق تو نعمت یاعلی راه تو روشن یاعلی، راه تو عزت یاعلی «تولد امام مهربان مبارک میلاد جد صاحب الزمان مبارک» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هلهله می‌کنن ملائک با دلی شاد غصه‌ها کوهم اگه باشه می‌ره از یاد خنده رو لب‌های تمام عاشقانش گل کرده از پاقدم حضرت سجاد محبتت رو دوباره اظهار کن این یاعلی رو بعد من تکرار کن هستی ارباب یاعلی، دلارو دریاب یاعلی تو شب غم‌ها یاعلی، مهر تو مهتاب یاعلی «تولد امام مهربان مبارک میلاد جد صاحب الزمان مبارک» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خوب اونیه که باشه دل‌بخواه مولا خوشبخته هرکس که باشه تو راه مولا گم نمی‌شه تو راه دنیا دل عاشق صحیفۀ هدایته نگاه مولا بگو علی لحظه‌هاتو پربار کن این یاعلی رو بعد من تکرار کن عشقت عبادت یاعلی، مهرت سعادت یاعلی قسمتمون کن یاعلی، بیایم زیارت یاعلی «تولد امام مهربان مبارک میلاد جد صاحب الزمان مبارک» شاعر و نغمه‌پرداز: #محمدجواد_الهی_پور #پنجم_شعبان
4_6037309719805166509.mp3
4.4M
📻 بشنوید | #نغمه_ماندگار 🎤 حاج محمد فراهانی 🕌 حسینیه قتلگاه 🗓 جشن #میلاد_حضرت_ابوالفضل _ع #سال۹۷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذاکرین و زندگی حرفه ای ۵ شناخت پرهیزها و مقوم ها رفتارهای غلط "خواب و استراحت" استاد محمد جواهری فکور #آموزش_مداحی
. . السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَوَّلَ قَتِیلٍ مِنْ نَسْلِ خَیْرِ سَلِیلٍ مِنْ سُلَالَهِ اِبراهیم الخَلیل باز در شهر مدینه ،نور زهرا آمده هم علی هم احمد دیگر به دنیا آمده بس که دورش حور از دنیای بالا آمده گوئیا روی زمین، عرش معلّی' آمده ای حسینیون مبارک! ماه لیلا آمده آسمان ِعرش شد از روی ماهش منجلی آمده دنیا علی بن حسین بن علی در طواف روی او روح الامین پروانه وار ابروان دلکشش داده به هر قلبی قرار خنده ی روی لبان اوست بهتر از بهار بعد خلق او خدا بنموده بر خود افتخار چون هزاران حُسن را در خَلق او بسته به کار منطقاً ،خُلقاً و خَلقاً او سراپا احمد است هرکه او را دیده گفته: او علی یا احمد است؟ در میان بحر ِ یزدان،گوهری پیدا شده آمده آن که برای عرشیان مأوا شده هر ملک بر طرّه ی گیسوی او شیدا شده دشتی از گلبوسه روی دست وپایش وا شده کربلایی ها ،حسین بن علی بابا شده بر لب اهل ولا زیبا تبسّم آمده اولین دسته گل خورشید سوّم آمده شرحه شرحه وصف او،وصف کمال مصطفی' ست او تماماً وارث خوی و خصال مصطفی' ست خطّ و خالش آینه بر خطّ وخال مصطفی' ست بس که در سیمای او پیدا جمال مصطفی' ست حق دهیدش او اگر معشوق آل مصطفی' ست آمده تا که شود یادآور روی نبی آمده تا ذکر او باشد انیس هر لبی روی دست امّ لیلا باغی از یاس آمده عالمی از گوهر و یاقوت و الماس آمده معدن جود و کرم،دریای احساس آمده بر حسین بن علی یک اشجَعُ النّاس آمده یک علمدار دگر ، ثانیّ عبّاس آمده آمده در خانه ی مولا دوباره حیدری پس علی باید بسازد ذوالفقار دیگری وای از آن لحظه ای که دارد او چین برجبین روی سربندش کند حک یا امیرالمؤمنین محشری برپا کند او در یسار و در یمین می کند سرها جدا با ضربه های آتشین وقت رزمش حضرت عبّاس گوید آفرین‌ می کند دشمن فرار از غرّش و هوهوی او گلّه ای از شیر گردد یک خم ابروی او هم برای دوست هم دشمن شده او سفره دار چون عمویش مجتبی' او شد کریم کردگار دارد او با کربلایش بین عالم اعتبار در جلالش بس که زیر قبّه دارد او مزار زائر او می شود در هر دو دنیا رستگار هر که شایسته برای رحمت ارباب شد زائر پایین پای حضرت ارباب شد آمد و ارباب عالم کرد بر ماهش نگاه زیر لب حرفی زد و قدری کشید از سینه آه می رود روزی گلم تنها میان یک سپاه زیر تیغ و نیزه می ماند تن او بی پناه می شود کشته علیّ اکبر ِ من بی گناه می شود رأسش شکسته مثل جدّ اطهرش زخمی از تیغ جفا و نیزه کلّ پیکرش بر تمام پیکرش گل زخم ها وا می شود در میان پهلویش سرنیزه ای جا می شود مصطفای لشکر من ارباً اربا می شود قامت من در کنار پیکرش تا می شود چون شکاف رأس او این دیده دریا می شود می شود مویم حنا از خون رأس اطهرش یک عبای کهنه تابوتی شود بر پیکرش @emame3vom ✍علی مهدوی نسب(عبدالمحسن) .
. السلام علیک یا صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه والشریف ای پناه قلب ما آقا نمی آیی چرا آخرین نور خدا آقا نمی آیی چرا هر کجا را با امید دیدن تو گشته ام در کجا جویم تو را آقا نمی آیی چرا کی گدای دیدن یک لحظه خال هاشمیت می شود حاجت روا آقا نمی آیی چرا سامرایی، کاظمینی، در بقیعی یا نجف یا که در کرب وبلا آقا نمی آیی چرا منتظر مانده میان کوچه با روی کبود مادرت خیرالنسا آقا نمی آیی چرا پشت درب خانه ی حیدر هنوزم مانده است ناله ی( مهدی بیا) آقا نمی آیی چرا بین محراب عبادت در میان سجده اش فرق حیدر شد دو تا آقا نمی آیی چرا زیر سقف خانه ی خود از جفای همسرش خون جگر شد مجتبی' آقا نمی آیی چرا رأس جدّ اطهرت در مقتل کربوبلا شد شکسته با عصا آقا نمی آیی چرا یک هزار و نهصد و پنجاه زخم کینه ها با تنش شد آشنا آقا نمی آیی چرا ارباً اربا پیکرش از پستی ده بی حیا زیر مرکب شد رها آقا نمی آیی چرا شد برای پاره پاره پیکر جدّت کفن قطعه ای از بوریا آقا نمی آیی چرا عمّه ی مظلومه ات همراه شمر و حرمله رفته تا شام بلا آقا نمی آیی چرا شد جواب ناله های دختران جدّ تو تازیانه از جفا آقا نمی آیی چرا خیزرانی شد لبش در غربت بزم شراب بر روی تشت طلا آقا نمی آیی چرا @emame3vom ✍علی مهدوی نسب(عبدالمحسن) .
. السلام علیک یا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باز عالم شد مصفّا از بهار دیگری آمده در عرش اعلا لاله زار دیگری هم برای قلب عالم یک نگار دیگری هم برای شیعه صاحب اختیار دیگری کرسی عرش خدا را شهریار دیگری اهل عالم آخرین خورشید احمد آمده زیور دوم حسن،چارم محمّد آمده باز شد در کلّ عالم مجلس شادی به پا گوئیا شد بانی هر محفلی شخص خدا باز پیچیده میان آسمان ها این ندا بر صراط مستقیم ِ حق رسیده رهنما آمده دنیا یگانه منجی آل عبا اولیا را ،انبیا را ، آمده بهتر ز جان شیعیان تبریک! آمد حضرت صاحب زمان بر روی دستان نرجس روح تقوا آمده آخرین دسته گل زیبای زهرا آمده شیعیان را سرور و آقا و مولا آمده هر دل بشکسته را روح مداوا آمده علّت پیدایش دنیا و عقبا آمده آمده بر سیزده دریای ایزد گوهری بر تمام اولیا و سروران تاج سری نیمه ی شعبان شد و ماه علی کامل شده آمده آن که جهان بر روی او سائل شده قبله ی دل های شیعه سوی او مایل شده یک نگاه رحمت او حلّ هر مشکل شده هر عمل ولله که بی حبّ او باطل شده باز شد بر روی کلّ شیعیان باب نجات آمده آن که شود مقبول با مِهرش صلات آمد و شد اختری در آسمان سامرا سوّمین فرمانروای مهربان سامرا معدن جود وسخای بی کران سامرا بعد بابایش حسن روح و روان سامرا دلبر یکتای قلب عاشقان سامرا هر که دیده روی چون ماهش شده دلبسته اش خلقت کلّ خلائق شد به حق وابسته اش اوست زینت بر تمام خلق،طاووس جنان تالی قرآن، امامُ الْاِنس، بر عالم امان صاحب دلهای شیعه،مالک مُلک جهان سایه اش در روز محشر بر سر ما سایه بان جنت الماوأی ایزد خاک پای مهدی است این سر وجان،هرچه دارم من برای مهدی است اوست نور سیزده معصوم هستی بر زمین ذوالفقار آخر مولا امیرالمؤمنين شیعیان را یک نخ قنداقه اش حبل المتین خادم پیوسته اش شد حضرت روح الامین خُلقاً و خَلقاً شده ثانیّ ِختم المرسلین او تماماً مظهر خُلق و خصال احمد است او امام شیعیان ،مهدیّ آل احمد است ای که هستی بر تمام خلق رهبر العجل ای قرار دیده ی بی تاب حیدر العجل مادرت خوانده تو را با دیده ی تر العجل شیعه در فقدان تو گردیده مضطر العجل طالب خون خواهی آل پیمبر العجل منتظر در راه تو مانده ببین پیر و جوان الامان والامان ای حضرت صاحب الزمان مادر غم پرورت در پشت در می خوانَدَت بر روی سرنیزه ها رأس قمر می خوانَدَت حنجر بُبْریده با تیر سه پر می خوانَدَت عمّه ی مظلومه ات بین گذر می خوانَدَت یک لب پاره میان تشت زر می خوانَدَت عمّه ات در بزم نامحرم تو را خوانده بیا الامان والامان ای آخرین صاحب لوا @emame3vom ✍علی مهدوی نسب(عبدالمحسن) .
. السلام علیک یا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه والشریف ای قرار ِقلب شیدا در کجا جویم تو را ای بهشت آرزوها در کجا جویم تو را جمعه ای دیگر رسیده زخم هجرت تازه شد ای به زخم دل مداوا در کجا جویم تو را روز وشب‌ هستی تو ناظر بر گناهانم ببخش رحمت باری تعالی' در کجا جویم تو را شیعه مظلوم است بی تو،ای معزّالمؤمنين ای همه دارایی ما در کجا جویم تو را حسرت دیدارت آقا برده از دیده قرار کی کنم رویت تماشا در کجا جویم تو را در میان نوکرانت ،من نبینم بی کسی ای بیابان گرد تنها! در کجا جویم تو را محرم مسمار در شد، سینه ی یار علی ای جواب آه زهرا در کجا جویم تو را بین محراب عبادت،از سر بغض عدو شد شکسته رأس مولا،در کجا جویم تو را از جفای قوم ظالم،کشته شد جدّت حسین تشنه در بین دو دریا،در کجا جویم تو را شد کنار مقتل او روبه روی زینبین بر سر عمّامه دعوا در کجا جویم تو را بسته شد دستان زینب،همسفر شد با عدو شد کتک جای تسلّی' در کجا جویم تو را @emame3vom ✍علی مهدوی نسب(عبدالمحسن) .
. السلام علیک یا بنت الحسین رقیه علیهاالسلام امّ اسحاق ای وجودت بحر، گوهر زاده ای یک به یک هر حُسن ایزد را تو مظهر زاده ای آسمان عرش را خورشید انور زاده ای بر حسین بن علی گویی که مادر زاده ای خُلقاً و خَلقاً شبیه حضرت زهراست او هم علی هم مجتبی' هم زینب کبراست او باز بر روی زمین عرشی فراهم آمده در میان صدهزاران حور ،مریم آمده گوئیا در ماه شعبان دخت خاتم آمده حضرت زهرای ارباب ِدو عالم آمده باز در بیت علی دردانه ای دیگر رسید بر مجانین حسین بن علی سرور رسید بر روی بال ملائک او قدم بگذاشته از دل ارباب، صدها بار غم برداشته هرملک بر پای او یک دشت بوسه کاشته گوئیا او از ازل در قلب ها جا داشته در زمانی که خدا آب و گِل ما را سرشت بر دل ما نوکران نام رقیه را نوشت شد برای خاندان فاطمه نور دو عین جذبه ی زهرایی او برده دل از زینبین نیست بابایی تر از او در تمام عالمین شد شبیه اکبر وعبّاس او باب الحسین گر حسین بن علی باب الَّه دنیا شده او شده باب حسین و بر همه مأوا شده آمده آن که جهان بر درگهش سائل شده دست های کوچکش حلال هر مشکل شده در حقیقت هر که مجنونش شود عاقل شده با وجود او قیام کربلا کامل شده آمد و بر آل حیدر معدن احساس شد مأمن او شانه های حضرت عبّاس شد مادحش از وصف خُلق احسنش درمانده است عاجز از مدحش شده ،در سطر اول مانده است نام خود را نوکرش کلب الرقیه خوانده است غیر از او هر عشق دیگر را ز قلبش رانده است از شروط اصلی شیعه شدن شد حبّ او می دهد بر شیعیان، نام نکویش آبرو هر کسی از او مدد بگرفت او شد ناصرش حق دهیدش گر که شد قاصر ز وصفش شاعرش می شود مشمول رحمت هرکه گردد زائرش نطفه اش ناپاک بوده هر که باشد منکرش لعن بر هر کس که باشد منکرش جایز شده چون که کفر منکران او به حق بارز شده می شود او کوه صبری روبه روی هر جفا حاصل عزمش شود ویرانی شام بلا می دهد جان تا بماند نهضت کرب وبلا زیر دِین ِ لطف و ایثارش رود دین خدا اشک هایش می شود در شام و کوفه لشکرش می شود پیروز ِ هر میدان ،حیای معجرش در میان شادی ِمیلاد او غم آمده بر نگاه نوکرانش اشک ماتم آمده باز گویا سوّم ماه محرم آمده مقدم او مجلس روضه فراهم آمده وای از روزی که مهمانش سر بابا شود از جراحت های سر،چشمان او دریا شود چشم هایش خیره بر رگ های حنجر می شود دست های او انیس جای خنجر می شود زخم لب های پدر با اشک او تر می شود آخرش از داغ روی داغ پرپر می شود می زند او بوسه بر زخم عمیق خیزران می شود او هم شبیه باغبان ِخود خزان @emame3vom ✍علی مهدوی نسب(عبدالمحسن) .