eitaa logo
امام حسین ع
17هزار دنبال‌کننده
389 عکس
1.9هزار ویدیو
1.9هزار فایل
کانال مداحی و شعر و سبک https://eitaa.com/emame3vom
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ . |⇦•غریب آقام ابن الرضا.. به نفس سید رضا نریمانی ●━━━━━━─────── غربیم و دلم گرفته از همه آخه قاتلم مَحرم تو خونمه به کی بگم خستم، کسی کنارم نیست به کی بگم خونه‌م، جای نامحرم نیست گریه‌م گرفته، کسی نیستم همدمم تو گریه ها گریه‌م گرفته، چرا بهم میخندی بی حیا گریه‌م گرفته، میبینی این زهر با من چه کرده ای خدا «غریب آقام ابن الرضا ..» رویِ خاک حجره دارم دست میکشم ولی اینا کِل میکشن جلو چشم به ناله های من، محل نمیذارن حتی یه جرعه آب، واسم نمیارن دارم میسوزم، یکی بیاد به دادم برسه دارم میسوزم، بابا ببین جوادت بی کسِ دارم میسوزم، دارم میمیرم آزار و اذیت بسه «غریب آقام ابن الرضا ..» همه برا عذابِ من همدستنُ پشت بوم خونه رو آزین بستنُ این جماعت انگار باهم قرار دارن سه روز زیر آفتاب منو نگهدارن یادم میوفته، روضه هایی که رو که گفتن به من یادم میوفته، همه جده غریبم بی کفن یادم میوفته، رحمی نکردن حتی به کهنه پیروهن «غریب آقام ابن الرضا ..» ــــــــــــــــــ ┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅ 👇
shahadat-emamJAVAD-narimani.mp3
1.31M
|⇦•غریب آقام ابن الرضا.. و توسل به حضرت جوادالائمه علیه السلام به نفس سید رضا نریمانی ●━━━━━━─────── امام صادق(علیه‌السلام): ما صابرانيم‌ و شيعيان‌ ‌ما صبورتر و بردبارتر ‌از‌ ‌ما هستند زيرا ‌ما صبر می‌كنيم‌ ‌بر‌ آنچه‌ ‌که‌ می‌دانيم‌ ولي‌ شيعيان‌ ‌ما صبر و شكيبائی ‌در‌ اموری می‌نمايند ‌که‌ ‌از‌ ‌آن‌ بی‌خبر هستند.. تفسیر جامع ج ۵ ص ۱۸۰
. 🔸 صوتهای مراسم 📆 زمان: 👈 جمعه ۳ تیر ماه ۱۴۰۱ 🔷 با مداحی: 👈 کربلایی ____ 🔊 بخش اول و | اول از نور رخت آینه را حیران کن 🔊 بخش دوم ادامه | یا أوّلَ الاوّلین و یا آخر الآخرین 🔊 بخش سوم و l دل این بنده انگشت نما را نشکن 🔊 بخش چهارم ادامه l و رِقَّةَ جٍلدی و دٍقَّةَ عَظْمِی 🔊 بخش پنجم و ادامه l همچین که صداش بلند شد یا غیاث المستغیثین 🔊 بخش ششم و ادامه l تا درستم نکنی دست از این در نکشم 🔊 روضه پایانی l نفس توی سینه به آخر رسید... 🔊 l بهم ریخته صحرا 👇👇👇👇👇
4_5886379281918987552.mp3
2.4M
کربلایی سیدرضا نریمانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نفس توی سینه به آخر رسید داره لحظه‌ی واهمه میرسه صدای بُنیَّ بُنیَّ میاد داره مادرت فاطمه میرسه غم رفتنت آتیشم میزنه برادر گلوتو نشونم نده گلایه نمیکردم اما داداش خودت میدونی که جدایی بده تو هیچ وقت اجازه ندادی داداش برنجونه هیچکی دلِ زینب‌و تو وقتی بری کی میتونه آخه حفاظت کنه محمل زینب‌و یه کابوسی دیدم که این آخرا داره ذهن من رو غمش میخوره دیدم افتادی گوشه‌ی قتلگاه سرت رو یکی از قفا میبره دیدم گرگا دارن تو رو میبَرن یکی هم به موی تو چنگ میزنه یکی سمت خیمه‌ت میاد و یکی برادر به جسم تو سنگ میزنه یکی اسبشو داره زین میکنه یکی با غضب سمت گودال رفت زمین و زمان تیره و تار شد به اینجا رسید مادر از حال رفت همه ترسم اینه که پیش رباب سرِ تو برادر به نیزه نره تو از اون طرف دلشوره داری و یه وقتی سنان سمت خیمه نره یه روضه واسه‌ت تا ابد میمونه به دست اونایی که خیلی بدن تنت له میشه ارباً اربا میشه آخه اسبا رو نعل تازه زدن مثل بچگی واسه راه رفتنم باید دستمو تو بگیری برم منی که اسیر تو بودم حسین کجا باید حالا اسیری برم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ .
4_5886379281918987548.mp3
5.7M
دل این بندهء انگشت نما را نَشِکن با فراقت به سرم جام بلا را نَشِکن آبرویم برود، آبروی تو رفته... جلوی چشم همه ظرف گدا را نَشِکن دم شش گوشه فقط توبهء ما را بپذیر جان آقای خراسان دل ما را نَشِکن به همه گفته ام ارباب، خریدار من است حُرمت سینه زنِ کرببلا را نَشِکن مادرش گفت؛ که صد نیزه شکسته به تنش تو دگر بر بدنش، چوبِ عصا را نَشِکن
4_5886379281918987545.mp3
8.09M
. اول از نور رخت آینه را حیران کن هر چه خواهی پس از آن چهره ز ما پنهان کن نتوانستم اگر بوسه به دستت بزنم بلدم پات بیُفتم به من اطمینان کن میزبان همه خلق ، سر سجاده منِ محتاجِ دعا را ، به دعا مهمان کن دم ز عشق تو زدم ، بازدم از عشق دگر نَفْسِ یاغیِ نَفَسهای مرا همخوان کن من که در راه رسیدن به تو پایم لنگ است تو قدم رنجه کن و فاصله را جبران کن روزیِّ گریه‌ ما قطع شده بیکاریم اسم رزّاق خدا ، آجرمان را نان کن ای شمایی که خلائق اثر صنع شماست لطف کن قصر بدی های مرا ویران کن شده ام مثل کشاورز بدون محصول رحم بر مزرعه ای که شده بی باران کن هر کجا صحبت آزردن عاشقها بود پشت در ماندن و فریاد مرا عنوان کن فعل تو واجب عینی ست فدایت بشوم صبح‌ و شب مثل خودت چشم مرا گریان کن شمر دستور گرفت از پسر مرجانه بر تنش اسب بتاز و بدنش عریان‌ کن .
4_5886379281918987551.mp3
3.88M
✍ در سحر چشم که گریان بشود خوب تر است سائلت پاره گریبان بشود خوب تر است گرچه موسی ست مناجاتی طور تو ولی گر خدا همدم چوپان بشود خوب تر است روسیاهی که به همراهی خوبان برود بر در کهف نگهبان بشود خوب تر است ابر رحمت توئی و از همه من تشنه ترم تشنه گر خرج بیابان بشود خوب تر است اندکی نیز مرا هم بنشان پیش خودت میزبان همدم مهمان بشود خوب تر است به طبیبان دگر نسخه ی ما را مسپار درد با دست تو درمان بشود خوب تر است تا درستم نکنی دست از این در نکشم این گدا دست به دامان بشود خوب تر است بعد هر معصیت از خوف به هم میریزم عبد اگر زود پیشمان بشود خوب تر است آنقدر سینه زنم تا که نجاتم بدهی آتش اینگونه گلستان بشود خوب تر است گر بنا هست کسی واسطه ی ما بشود ضامنم شاه خراسان بشود خوب تر است اشک خوب است که با مرثیه آغشته شود فیض وقتی که دو چندان بشود خوب تر است دوست دارم دم افطار کمی تشنه شوم نوکر شاه که عطشان بشود خوب تر است نام ارباب خودش مظهر اسماء خداست ذکر العفو حسین جان بشود خوب تر است
zamine_roze_8.mp3
2.91M
‍ . به هم ریخته صحرا به هم ریخته زینب به هم ریخته زهرا به هم ریخته موهات به هم ریخته مقتل به هم ریخته اوضاع غروبه حسین بلند شو بگو حال و روز تو خوبه حسین بگو شمر دیگه پا رو سینه ت نکوبه حسین غروبه حسین اذونه حسین چرا پیکرت زخمی و نیمه جونه حسین چه جور زینبت بی تو زنده بمونه حسین اذونه حسین پناهی نداری یکی نیست بگه تو گناهی نداری سپاهی نداری نزن دست و پا دیگه راهی نداری نگاهم میکنی داری با رگای بریده صدام میکنی دم آخری توی گودال دعام میکنی نگاهم میکنی نگاهت میکنم دارم با صدای گرفته ام صدات میکنم یه فکری برا زخم روی لبات میکنم نگاهت میکنم دلم بی قراره یکی شمرو از قتلگاه در بیاره یه نامرد دوباره میخواهد از تنت رد شه اما سواره سرت جنگه و دیدم دامن پیرمردا پر از سنگه و توی قتلگاه جا برا مادرم تنگه و سرت جنگه و غرورم شکست سرم وقتی خواستن کنن از تو دورم شکست تو گودال دل غصه دار و صبورم شکست غرورم شکست
. . ✍ شده عید الله اکبر امروز روز شادی پیمبر امروز رهبر و منجی عالم گشته بعدِ ختم رسول حیدر امروز عجب غوغایی شده در عالم علی مولا گردیده به دست خاتم همه عالم شد به پیش او خم ولای او کرده دین حق را محکم علی یا حیدر علی یا حیدر علی یا حیدر علی علی یا حیدر(۲) لطف حق گشته به عالم شامل به پیمبر شده آیه نازل دین اسلام و محمد امروز با ولای مرتضی شد کامل هر آنکس را که منم مولایش پس از پیغمبر علی بود مولایش بودحرف من چنین معنایش بود فرمان ازسوی حی یکتایش علی یا حیدر علی یا حیدر علی یا حیدر علی علی یا حیدر(۲) همه جا غرق سرور است امروز شیعه در شادی و شور است امروز از دل شیعه ی پاک حیدر غم و اندوه بدور است امروز به شیعه روز غدیر است امروز که این فرمان از حی قدیر است امروز علی بر احمد وزیر است امروز به کل عالم علی امیر است امروز علی یا حیدر علی یا حیدر علی یا حیدر علی علی یا حیدر(۲) شادمان فاطمه و طاها شد علی تا روز جزا مولا شد از ازل تا صف محشر یاران هر که آمد سوی او آقا شد خداوندا من هر آنچه هستم زطفلی بر او و آل او دل بستم ز لطف یزدان ز عشقش مستم شدم مهمانش تاکه بگیرد دستم علی یا حیدر علی یا حیدر علی یا حیدر علی علی یا حیدر(۲) تو گل گلشن آل اللهی همه ی هست رسول اللهی بعد پیغمبر اکرم مولا تو فقط علی ولی اللهی تو آگه از هر ضمیری مولا خدا داند بر همه امیری مولا تو دستگیر هر فقیری مولا تو کل دنیا تو بی نظیری مولا علی یا حیدر علی یا حیدر علی یا حیدر علی علی یا حیدر با تو من اهل یقینم حیدر که تویی حبل متینم حیدر اهل عالم بدونن تا محشر شد ولایت تو دینم حیدر به جسم شیعه تو جانی حیدر ولایت باشد گنج نهانی حیدر به شیعه کهفُ الامانی حیدر زبس آقایی و مهربانی حیدر علی یا حیدر علی یا حیدر علی یا حیدر علی علی یا حیدر(۲) یا علی تو کعبه ی دلهایی تا ابد بر همگان مولایی ای که حب تو تمام دین است تو امید همه ی دنیایی تو هستی نور شب تار من که کسب نور از شما بود کار من منم خار تو تویی یار من همیشه هستی مولا مدد کار من علی یا حیدر علی یا حیدر علی یا حیدر علی علی یا حیدر(۲) تویی تو روح نمازم حیدر همیشه محرم رازم حیدر ای صفابخش دل من مولا تا ابد به تو مینازم حیدر ز جامِ عشقت همیشه نوشم علی جان مهرت به عالمی نفروشم به راه عشقت علی جان کوشم به درگاهت من غلام حلقه گوشم علی یا حیدر علی یا حیدر علی یا حیدر علی علی یا حیدر(۲) بر غریبان تو حبیبی حیدر درد شیعه را طبیبی حیدر ماهمه ذره و تو خورشیدی در کرامت تو عجیبی حیدر منم خار و تو گل شادابم منم عبد درمانده تویی اربابم من امشب مولا نگر بی تابم خجالت مولا از تو نموده آبم علی یا حیدر علی یا حیدر علی یا حیدر علی علی یا حیدر باز من از کرم و احسانت شده ام روز غدیر مهمانت بنگر آمده دست خالی یا علی دست من و دامانت خدایم باشد گواهم حیدر که داده حق با تو عزو جاهم حیدر به تو یا مولا پناهم حیدر به حق زهرا نما نگاهم حیدر علی یا حیدر علی یا حیدر علی یا حیدر علی علی یا حیدر(۲) 👇
. علیهاالسلام کوثر ِ کوثر ِ داداری زینب تو قلب ما حکومت داری زینب واسه گفتن از فضلت این بس زینب که ماه حیدر کراری.... تو نور ِ عرش اعلایی عزیز قلب طاهایی به خُلق و خلقتت احسنت تماماً خود زهرایی تویی زینب گل حیدر واسه دنیایی کوثری دیگر تویی زینب مه ِ عصمت تویی مظهر حیا و عفّت یامولاتی یا زینب.... 🌸🌸🌸🌸🌸 در ذات ِتو جَمعه هر خوبی زینب در قلب عرشیان محبوبی زینب ثابت کردی در کربوبلا زینب الگوی صبر هر ایّوبی..... تو شامو کربلا کردی نفاقو برملا کردی برای یاری اسلام به مادر اقتدا کردی تویی زینب دُر ِ نایاب شده منصبت نائب ارباب تویی نور ِ عَلَی الدَّوام تویی ذوالفقار کوفه و شام بی بی جانم مولاتی یا زینب.... 🌸🌸🌸🌸🌸 زیور خلقت یزدانی زینب عمّه ی صاحبَ الزّمانی زینب به گلوی شامیان پست زینب با خطبه هات تیغ بُرّانی..... شده دین،با تو زیبنده با صبرت، تا ابد زنده غلام تو به جایی جز حریمت ،دل نمی بنده بده اذنم که دلخونم منو تو حرمت کن مهمونم توی صحنت بشم من پاک منو تو درگاه حرم کن خاک یامولاتی یا زینب.... ✍علی مهدوی نسب(عبدالمحسن) .👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. بی علی حج نمی دهد معنا از طواف انصراف باید داد مثل کعبه که سینه چاک علیست سینه ها را شکاف باید داد هر کسی مرد از فراق نجف دم ایوان طواف باید داد بهر درک خدا صفاتی او تن به صد اعتکاف باید داد با علی می‌شود خدا را دید پس بهایی گزاف باید داد وصف او در بیان نمیگنجد نه بیان در دهان نمیگنجد... ✍محمد حبیب زاده ۴۰۱/۴/۵ .
قصة عشق_۲۰۲۱_۰۸_۱۲_۲۱_۳۸_۳۸_۱۴۳.mp3
7.95M
لاعشق الا،ابی عبدالله... حب الحسین یجمعنا قصه عشق و عاشقی شیرینه قرارمونه بیقرارت باشم هرجای دنیا هم باشم میدونی باید که اربعین کنارت باشم یا حسین حسینه از بهترین عبادت ها، چی میمونه غیر این روضه و زیارتها گفتی اربعین بیا سمعا و طاعتا، خرج اربعینمه پای امام رضا تو حرم سلام میدم جای امام رضا عشقم فقط تویی، با معرفت تویی دنبال کار من تا آخرت تویی لا عشق الا ابی عبدالله https://eitaa.com/emame3vom/63506
‍ ‍ . ‍ . میون روضه ها تو رو قسم میدیم همه به حق خون حنجر حسین فاطمه به دستای بریده ی امیر علقمه از غصه ی دوری تو بر لب رسیده جان عجل علی ظهورک یا صاحب الزمان تورو به اشک خواهری که مونده بی پناه به ناله های دختری که شد تنش سیاه به گریه های مادرت کنار قتلگاه میون گریه ها میگیم الغوث و الامان عجل علی ظهورک یا صاحب الزمان قسم به غصه و غم/ دل ابوتراب به اون محاسنی که شد/ از خون سر خضاب به دستایی که از جفا /شد بسته با طناب ای وارث غریبی/ امیرمومنان عجل علی ظهورک /یا صاحب الزمان مرتضی کربلایی✍ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ http://media.bakieh.ir/nava/monajat_ba_khod_1401/shab22/shab22_ramazan_1401%20%284%29.mp3 .👇
4. افتاده بود.mp3
12.17M
افتاده بود تشنه لب و آه می کشید فریاد بی کسیش به جایی نمی رسید او رحمت رحیم جواد الائمه بود می داد از کرامت خود بر همه امید هرکس که رفت محضر او دیده میشود در سایه عنایت او درد ناپدید من درک کرده ام خودم این نکته را که هست نام جواد بر همه ی قفل ها کلید دریای جود و عاطفه و ناجی غریب قبله ی مراد شهره به مِهر است و من مرید وقتی جواد قافیه شد با مراد ما ما را برای خویش مریدانه آفرید برشانه داشت بار غم غربتی قدیم روی لبش ترانه ی یاحی و یاشهید مجموعه ای ز مقتلِ اولاد فاطمه است پس روضه هاش می طلبد گریه شدید باید به پای روضه ی این سرور صبور سر را شکست گریبان ز غم درید کف می زدند با نفس آتشین او چندین کنیز پستِ زنا زاده ی پلید شرمنده ام ز حضرت زهرا از این کلام آنقدر ناله زد ز عطش تا نفس برید سر را گذاشت گوشه ی حجره به روی خاک گریان به سمت قبله غریبانه پا کشید نه دیده ملائکه نه دیده فلک از این غریب تر به خدا محتضر ندید ...
. 🔸زبان حال مقدمه : اهمّیت بحث زبان حال یکی از موضوعاتی که در سرایش شعر آیینی ، بسیار مورد استفاده شاعران آیینی قرار میگیرد مساله زبان حال است. یعنی شاعر با ذوق و خیال پردازی های خودش از یک واقعه یا رفتار امام علیه السلام گفتاری را میسازد . این کار هم بسیار لازم و جذاب هست و هم اگر دچار انحراف شود بسیار مضر و خطرناک است. شاید شخصی بگوید اصلا پرداختن به این بحث چه فایده ای دارد ، ما در جواب عرض میکنیم که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم افراد زیادی از جامعه شناخت و معرفتشان از دین و اولیاء دین به صورت مستقیم از مطالعه کتاب حاصل نمیشود ، بلکه اکثر اطلاعاتی که مردم متدین از اولیاء دین دارند کانالیزه است و از طریق منبرها و اشعاری که در مراثی و مدح اهل بیت علیهم السلام میشنوند حاصل میشود برایشان . خب شما فرض کنید هر مطلب سخیف و غیر عقلانی را به عنوان زبان حال در روضه ها و اشعار و مراثی آورده شود ، نتیجه اش این میشود ذهن مستمعین بر اساس این زبان حال هایی که میشنود تصوری غیر واقعی از اهل بیت علیهم السلام میسازد. خصوصا اینکه متاسفانه آنقدر زبان حال بدون ضابطه گسترش پیدا کرده است که خیلی از مردم نمیدانند این ها زبان حال است بلکه فکر میکنند واقعا چنین مطالبی را اهل بیت علیهم السلام بیان فرموده اند. ما ابتدا تعریف زبان حال و سپس چند ضابطه زبان حال که باید رعایت شود را مطرح میکنیم و در نهایت بعضی از زبان حال هایی که در بعضی از سروده ها وجود دارد و متاسفانه این ضوابط در آن ها رعایت نشده است را ذکر خواهیم کرد نکته : هدف از این نوشتار صرفا افزایش دقت در موضوع شعر آیینی ست تا انشالله بتوانیم به بهترین وجه گسترش دهنده چهره واقعی اهل بیت علیهم السلام باشیم و اینکه از شعر شاعری مثال آورده می شود به معنای تنقیص و جسارت به آن شاعر بزرگوار و ندیدن نقاط برجسته و اشعار عالی او نیست. .
. اگر گفتی چنین گفتی 🔸زبان حال تعریف زبان حال و ضابطه های آن در مطلب قبل به ضرورت بحث اشاره کردیم و در این قسمت میخواهیم به تعریف و شاخصه های آن بپردازیم. دو تعریف از زبان حال را که تعاریف دقیقی هستند و میشود از آن ها ضابطه استخراج کرد را ذکر می کنیم : 1.دهخدا در تعریف زبان حال اینگونه میگوید :زبان حال: [ زَ ن ِ ] ( ترکیب اضافی ، اِمرکب ) ناسرایش یعنی آنچه را که بیان میکند وضع شخص و یا حالت شخص و یا شئونات شخص را. ( ناظم الاطباء ). آنچه را که منسوب الیه نگفته و شاعر و یا نویسنده از حال او چنان بیند که اگر گفتی چنین گفتی. 2.همچنین در تعریف لسان الحال به نقل از کتاب اقرب الموارد می گوید : لسان . [ ل ِ نُل ْ ] ( ع اِ مرکب ) زبان حال. مادل علی حالة الشی او کیفیته من ظواهر امره فکانه قام مقام کلام یعبر به عن حاله فلم یفتقر معه الی کلام یقولون نطقت لسان الحال بکذا(اقرب الموارد) از دقت و بررسی این دو تعریف که یکی توسط لغوی فارس زبان و دیگری توسط لغوی عرب زبان ارائه شده است میتوان برای زبان حال چند معیار مشخص کرد : الف:آنچه که بیان میکند وضع شخص و حالت شخص باشد طبق این معیار اگر توصیفی را داشته باشیم که اصلا وضع شخص و حالت شخص نیست ، این زبان حال نیست بلکه کذب است. مثلا اگر در مورد شخصی که خوشحال هست ، شاعر از زبان حال او بگوید که من ناراحت هستم (یا لوازم ناراحتی) این اصلا زبان حال نیست.چون حال او شادی بود و شاعر اصلا حال او را توصیف نکرده است. مثال دیگر : مثلا در مقاتل آمده است که وجود مقدس امام حسین علیه السلام در قتلگاه در آن لحظات آخر خطاب به خداوند فرموده اند : الهی رضا برضاک و .... این جملات یعنی حال قلبی حضرت نسبت به قضای الهی حال رضایت است ، اگر شاعری بیاید از زبان حال امام حسین علیه السلام شعری بسراید که در آن اعتراض به خداوند باشد ، این قطعا زبان حال امام حسین علیه السلام را نسروده بلکه دروغ نسبت داده است به امام حسین علیه السلام ب: آنچه که بیان کند شئونات شخص را طبق این معیار اگر شاعر میخواهد زبان حال اهل بیت علیهم السلام را در شعر بیاورد باید زبان حالی را بسراید که با شئونات اهل بیت علیهم السلام سازگار باشد مثلا بداند اهل بیت علیهم السلام ، معصوم هستند و زبان حالی را نگوید که با عصمت اهل بیت علیهم السلام منافات داشته باشد ج:اگر گفتی ، چنین گفتی این خیلی معیار دقیقی ست ، در حقیقت زبان حال یعنی همین با توجه به شخصیت آن شخص فکر کنیم ببینیم اگر شخصی که ما در مورد او زبان حال میگوییم ، خودش میخواست صحبت کند چه میگفت ؟ همان میشود زبان حال آن شخص قیود تعرف اقرب الموارد هم همین سه قید تعریف اول را میگوید به بیان دیگر. مثلا این که گفته : (فکانه قائم مقام کلام یعبر به عن حاله) در حقیقت همان قید سوم است که اگر گفتی چنین گفتی با توجه به این دو تعریف پس شاخصه های زبان حال هم مشخص شد فقط به نظر میرسد علاوه بر سه شاخصه بالا باید به یک نکته دیگر هم اشاره کرد ، آن هم این است که وقتی ما زبان حالی را میگوییم اگر در آن موضوع زبان قال در تاریخ آمده ، نباید زبان حالی که ما میگوییم مناقض آن زبان قالی باشد که در تاریخ نقل شده. مثلا همان مثالی که ذکر کردیم که وقتی تاریخ جملات امام حسین علیه السلام خطاب به خداوند در قتلگاه را ذکر کرده که تماما تسلیم و رضایت در مقابل قضای الهی هست ، ما اجازه نداریم که زبان حالی بگوییم که در آن اعتراض امام حسین علیه السلام به خداوند است. .
. 🔸زبان حال بررسی چند نمونه در قسمت های قبلی به تعریف زبان حال پرداختیم و چند شاخصه برای زبان حال به دست آوردیم : ۱.آنچه که بیان کننده وضع و حالت شخص باشد ۲.مناسب با شئونات شخصی باشد که زبان حالش را میگوییم ۳.زبان حال به گونه ای باشد که اگر خود آن شخص میخواست صحبت کند همین زبان حال را میگفت ۴.زبان‌حال نباید مناقض زبان قالی باشد که از شخص صادر شده است حالا به بررسی چند نمونه از اشعار آیینی که زبان حال اهل بیت علیهم السلام را سروده اند و به این ضوابط دقت نشده میپردازیم (ذکر این اشعار اصلا به معنای جسارت به شاعرش و ندیدن اشعار خوب و موفقی دیگری که دارد نیست بلکه فقط جنبه آموزش و حساسیت نسبت به این موضوع را دارد) ۱. مرحوم وصال شیرازی در شعری که به استقبال از محشتم کاشانی سروده است که بند یازدهم آن در این مورد است که وقتی یزید ملعون قصد کشتن امام سجاد علیه السلام را کرد حضرت زینب مانع شدند و وصال شیرازی در این ده بیت زبان حالی از حضرت زینب سلام الله علیها خطاب به یزید سروده است : این غم رسیده را به من مبتلا ببخش  بر ما نگه مکن به رسول خدا ببخش بر ما ستمکشان به جز این محرمی نماند  محرومیش ببین و به حرمان ما ببخش خونی در او نمانده که ریزی به تیغ کین  ما را بریز خون و به این مبتلا ببخش بسیار خون ناحق ازین قوم ریختی  او را به خون ناحق ما خونبها ببخش ما را کشتیّ و دعوی اسلام می‌کنی؟  یکتن به صدق خویش بر این مدعا ببخش بیمار و نوجوان و پدر کشته و اسیر  بر حرف او نظر مکن و ماجرا ببخش خُرد است اگر درشتی ازو رفت در پذیر  زار است، بر ستیزه این بینوا ببخش هر چند دل ز سنگ بود سخت‌تر، تو را  ای سنگدل! به این دل مجروح ما ببخش دانی که ما نبیره سالار محشریم  ما را، زبیم پرسش روز جزا ببخش چندان نیاز کرد که که بگذشت از انتقام  اذن مدینه داد به آن بیکسان ز شام این شعر متاسفانه هیچکدام از ضابطه های یک زبان حال صحیح را ندارد ، هم کاملا مخالف وضع و حالت حضرت زینب و امام سجاد است ، هم مخالف شان حضرات و هم کاملا مناقض با گفتاری هست که از حضرت زینب نقل شده و هم اصل داستان کلا اشتباه نقل شده ۱.یکی از بدترین مشکلات این بند ، انتخاب ردیف "ببخش" هست آن هم از زبان حضرت زینب سلام الله علیها ، یعنی ۹ بار التماس بخشش (نعوذ بالله) از یزید که حتی یک بار آن هم در تاریخ نقل نشده است (این نشان‌میدهد مساله انتخاب ردیف برای شعری که قرار است زبان حال حضرات معصومین باشد چقدر خطیر و دقیق است) ۲.تعابیر ذلیلانه ای که برای اهل حرم استفاده شده است (ستم کش ، مبتلایان ، محرومان ، دل مجروح ، بی کس) ۳. تعابیر بسیار زشتی که برای امام سجاد علیه السلام ذکر شده (محروم ، خونی در او نمانده ، بیمار و پدر کشته و اسیر ، بینوا ) ۴.از ذکر مصراع اول بیت هفتم به محضر امام زمان عجل الله عذرخواهی میکنیم ۵.چندان نیاز کرد که بگذشت ز انتقام.... فقط میشود سکوت کرد و رد شد آنقدر این مصراع خلاف شان حضرت زینب سلام الله علیهاست. جالب این است که اصلا جریان‌مربوط به مجلس عبیدالله بن زیاد ملعون در کوفه بوده نه مجلس یزید ، وقتی امام سجاد با شجاعت جواب عبیدالله را داد او دستور داد امام سجاد را بکشتند که حضرت زینب امام سجاد علیه السلام را در آغوش گرفت و به ابن زیاد فرمود: "ای ابن زیاد هر چه خوب از ما ریختی بس است والله از او جدا نمیشوم مگر اینکه اگر او را بکشی مرا نیز با او بکشی" . ابن زیاد گفت :عجبا للرحم (خویشاوندی عجیب کارها که نمیکند . این حرکت حماسی و جمله باعزت حضرت زینب سلام الله علیها کجا و این زبان حال ذلیلانه کجا؟! حضرت زینب در مجلس یزید ملعون هم اینگونه با حماسه صحبت فرموده اند "انّی لاستصغر قدرک و استعظم تقریعک : من ارزش و قدر تو را بسیار پست میدانم و سرزنش های بزرگی به تو دارم . ان شالله در قسمت های آینده به نمونه های از اشعار شاعران معاصر اشاره خواهیم کرد. .
‍ . علیه السلام به سبک: اول فداییه راه ولایت بند اول : جواد ابن الرضا گردیده مسموم افتاده در حجره غریب و مظلوم او میدهد جان با کام عطشان یا صاحب الزمان آجرک الله بند دوم: در وقت جان دادن چشم انتظارست زهرا کنار او دل بیقرارست میگوید گریان بابا رضاجان یا صاحب الزمان آجرک الله بند سوم: تنها در حجره و در را می بندند به آه و ناله و اشکش می خندند در شهر بغداد لب تشنه جان داد یا صاحب الزمان آجرک الله بند چهارم : جسمش بالای بام سه روز رها شد اما جدش کفن در بوریا شد شد اربا اربا آه و واویلا بند پنجم: شکر خدا نرفت بر نی سر او نبردند انگشت و انگشتر او جدش غریب است شیب الخضیب است یا صاحب الزمان آجرک الله مرتضی کربلایی✍ .