امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مبارکه هود ،آیه ۱۱۴و۱۱۵ جزء دوازده تفسیر نور @emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
سوره هود (آیات ۱۱۴-۱۱۵)
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ (١١٤)وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (١١٥)
ترجمه استاد حسین انصاریان
نماز را در دو طرف روز و ساعات نخستین شب برپا دار، كه یقیناً نیكیها بدیها را از میان میبرند، این برای یادكنندگان تذكّر است. (۱۱۴)
و شكیبایی كن كه یقیناً خدا پاداش نیكوكاران را تباه نمیكند. (۱۱۵)
تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
نكتهها:
در روایات، مراد از دو طرف روز، صبح و مغرب، و مراد از اوایل شب، نماز عشا بیان شده است. # تفسیر كنزالدقائق.$ البتّه این آیه در مقام بیان تمام نمازهای روزانه نیست.
شخصی از اعمال زشت خویش ناراحت بود، لذا پس از نماز در مسجد از پیامبر صلی الله علیه و آله خواست تا او را حدّ بزند، حضرت به او فرمود: چون بعد از آن عمل خلاف، در نماز جماعت شركت كردهای، خداوند تو را بخشید. # تفسیر مجمعالبیان.$
از امام صادق علیه السلام سؤال شد كه شخصی از طریق طاغوت درآمدهایی را بدست آورده وبا امید به آیهی «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ» به فقرا كمك میكند وبه حج میرود؟ حضرت فرمود: «انّ الخطیئة لا تكفر الخطیئة» گناه را نمیتوان با گناه پوشاند. # تفسیر كنزالدقائق.$ آنچه را بدست آورده مالِ مردم است وتصرّف در مال مردم به هر شكل حرام است.
امید بخشترین آیهی قرآن
حضرت علی علیه السلام بر جمعی وارد شده و از آنها سؤال فرمودند: آیا میدانید امیدبخشترین آیهی قرآن كدام است؟! هر كس به فراخور حال خویش آیهای را عنوان كرد:
* بعضی گفتند: آیهی «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ» # نساء، 48.$ یعنی خداوند جز شرك، گناهان دیگر را میبخشد.
* بعض دیگر بر آن بودند كه این آیه است؛ «وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِیماً» # نساء، 110.$ یعنی هر كس خلافكار و ظالم باشد ولی استغفار كند، خداوند را بخشنده و مهربان خواهد یافت.
* عدّهای اظهار داشتند آیهی «یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً» # زمر، 53.$ یعنی ای بندگان من كه در حقّ خود اسراف كردهاید! از رحمت خدا مأیوس نشوید، زیرا او همهی گناهان را میبخشد.
* تعدادی هم نظر به این آیه داشتند؛ «وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ» # آلعمران، 134.$ یعنی كسانی كه اگر كار زشتی انجام دادند و به خودشان ظلم كردند، یاد خداوند میكنند و برای گناهان خویش استغفار مینمایند، و كیست جز خداوند كه گناهان را ببخشد.
بعد از اینكه حضرت نظرات آنان را شنید، فرمودند: از حبیبم رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم كه فرمود: امیدبخشترین آیه در قرآن این آیه است: «أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ»
سپس پیامبر صلی الله علیه و آله ادامه دادند: یا علی! سوگند به خداوندی كه مرا بشیر و نذیر به سوی مردم مبعوث كرد، وقتی كه انسان برای نماز وضو بگیرد، گناهانش ریخته میشود، و زمانی كه رو به قبله كند، پاك میشود. یا علی! مثال اقامه كنندهی نمازهای روزانه، مثل كسی است كه هر روز پنج مرتبه در نهر آبی كه جلوی منزل اوست خود را شستشو كند. # تفاسیر مجمعالبیان و كنزالدقائق.$
پیامها:
1- رهبر باید الگوی مردم باشد. فَاسْتَقِمْ ... أَقِمِ ...
2- نماز را باید با شرایط و آداب كامل بجای آورد. در كلمهی «اقامه»، معنای كمال و تمام نهفته است. «أَقِمِ الصَّلاةَ»
3- نماز، قوّت قلب مؤمنان است. چون در آیات گذشته، فرمان به استقامت و عدم اعتماد به ظالمان مطرح شد و این امور نیاز به روحیّهی بالا دارد، لذا در این آیه، خداوند امر به تقویت روح با اهرم نماز میفرماید. فَاسْتَقِمْ ... وَ أَقِمِ الصَّلاةَ
4- نمازها را باید در وقت مقرّر انجام داد. «طَرَفَیِ النَّهارِ»
5- نماز، روشنترین نمونهی كار نیك است. أَقِمِ ... إِنَّ الْحَسَناتِ ...
6- اعمال انسان در یكدیگر تأثیر دارند. «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ»
7- دستور به نماز، روشنترین پند خداست. «ذلِكَ ذِكْری» (نماز، ذكر الهی است)
8- همهی افراد از تذكّرات الهی، بهرهمند نمیشوند. «ذِكْری لِلذَّاكِرِینَ»
9- برپایی واقامهی نماز، پشتكار وحوصله میخواهد. # در آیهای دیگر میفرماید: «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها» طه، 132.$ «أَقِمِ الصَّلاةَ، وَ اصْبِرْ»
@emameraouf
011114.mp3
970.2K
#هر_روز_با_قرآن_کریم
سوره هودآیه ۱۱۴
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ(۱۱۴)
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️مفاهیم قرآن ،جزء دوازده، صفحه ۲۳۴
سوره مبارکه هود آیات ۱۰۹تا۱۱۷
@emameraouf
#حدیث_روز
🟢قالَ الاْمامُ عَلی بنُ الْحسَین، زَیْنُ الْعابدین عَلَیْهِ السَّلامُ:
🔻حدیث از امام سجاد در مورد قضا و قدر
الرِّضا بِمَكْرُوهِ الْقَضا، مِنْ أعْلی دَرَجاتِ الْیَقینِ.
راضی بودن به سختترین مقدّرات الهی از عالیترین مراتب ایمان و یقین خواهد بود.
مستدرك الوسائل: ج ۲، ص ۴۱۳، ح ۱۶
#همه_خادم_الرضائیم
#خدمتکریمانه_همدلی_امیدآفرینی
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
پای ما را نبُر زِ خانه خویش
خوش؛ دل ما به رفت و آمد هاست
با اجازه زِ صحن شاه نجف
گنبدت شاه کُلّ گنبدهاست
@emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما گره گشا داریم
دافع البلا داریم
@emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اطلاع_ࢪسانے
#اعلام_برنامه
▫️مراسم بزرگداشت و هفتمین روز خاکسپاری
سردار رشید و اندیشمند سرلشکر پاسدار #شهید_حاج_عباس_نیلفروشان
🗓پنج شنبه ۳ آبان ماه
⏱ساعت ۱۵ الی ۱۷
🔻سالن گلستان شهدا اصفهان
#ࢪوابط_عمومۍ
#مدیریت_کانونهاے_خدمت_رضوے_اُسـتان_اصفھان
#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️جزء دوازده، صفحه ۲۳۵
سوره مبارکه هود آیات ۱۱۸تا۱۲۳
سوره مبارکه یوسف آیات ۱تا۴
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️ترجمه ،جزء دوازده، صفحه ۲۳۵
سوره مبارکه هود آیات ۱۱۸تا۱۲۳
سوره مبارکه یوسف آیات ۱تا۴
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
تفسیر سوره مبارکه یوسف ،آیات ۱و۲
جزء دوازده
تفسیر نور
@emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مبارکه یوسف ،آیات ۱و۲ جزء دوازده تفسیر نور @emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
سوره یوسف (آیات ۱-۲)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الٓر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ (١)إِنَّآ أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (٢)
تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
سیمای سوره یوسف
سوره یوسف از سورههای مكّی و دارای یكصد ویازده آیه است. نام حضرت یوسف، 27 مرتبه در قرآن آمده كه 25 مرتبه آن در همین سوره است. آیات این سوره، به هم پیوسته و در چند بخش جذاب و فشرده، داستان زندگی یوسف را از كودكی تا رسیدن او به مقام خزانهداری كشور مصر، عفت و پاكدامنی او، خنثی شدن توطئههای مختلف علیه او و جلوههایی از قدرت الهی را مطرح میكند.
داستان حضرت یوسف علیه السلام فقط در همین سوره از قرآن آمده، در حالی كه داستان پیامبران دیگر در سورههای متعدّد نقل شده است. داستان حضرت آدم و نوح هر كدام در دوازده سوره، داستان حضرت ابراهیم در هیجده سوره، داستان حضرت صالح در یازده سوره، داستان حضرت داوود در پنج سوره، داستان حضرت هود و سلیمان هر كدام در چهار سوره و داستان حضرت عیسی و زكریّا هر كدام در سه سوره ذكر شده است. # تفسیر حدائق.$
داستان حضرت یوسف در تورات، سِفر پیدایش از فصل 37 تا 50 نیز نقل شده است، امّا در مقایسه با آنچه در قرآن آمده، به خوبی اصالت قرآن و تحریف تورات معلوم میگردد. در میان آثار ادبی نیز داستان یوسف و زلیخا، دلداری جایگاهی برگزیده است كه از آن جمله میتوان منظومه یوسف و زلیخا، از نظامی گنجوی و یوسف و زلیخا منسوب به فردوسی را نام برد.
قرآن در داستان یوسف علیه السلام بیشتر به شخصیّت خود او در گذر از كوران حوادث میپردازد، در حالی كه در داستان پیامبران دیگر، بیشتر به سرنوشت مخالفان و لجاجت و هلاكت آنان اشاره نموده است.
در برخی روایات، از آموزش سوره یوسف به زنان و دختران نهی شده است، ولی به نظر برخی صاحب نظران، این روایات اسناد قابل اعتمادی ندارند. # تفسیر نمونه.$ و از طرفی آنچه استناد این نهی است، طرح عشق از سوی زلیخا همسر عزیز مصر است كه با بیان قرآنی، نقطه منفی در آن وجود ندارد.
نكتهها:
درباره حروف مقطّعه نظرات مختلفی بیان شده است، از جمله:
1. قرآن، این معجزه الهی از همین حروف الفبا تألیف یافته كه در اختیار همگان است.
2. نام سورهای است كه با آن حروف آغاز شده است.
3. نوعی سوگند و قسم الهی است.
4. اسرار و رموزی بین خدا و پیامبر است.
امّا با توجّه به اینكه از میان 29 سورهای كه با حروف مقطّعه آغاز شده، در بیست و چهار مورد پس از آن، سخن از قرآن و معجزه بودن آن است، شاید بهترین وجه، همان نظر اوّل باشد.
قرآن به هر زبانی كه نازل میشد، دیگران باید با آن زبان آشنا میشدند. امّا نزول قرآن به زبان عربی دارای مزایایی است، از جمله:
الف: زبان عربی دارای چنان گستردگی لغات و استواری قواعد دستوری است كه در زبانهای دیگر یافت نمیشود.
ب: طبق روایات زبان اهل بهشت، عربی است.
ج: مردم منطقهای كه قرآن در آن نازل شد، عرب زبان بودند و امكان نداشت كه كتابِ آسمانی آنها به زبان دیگری باشد.
خداوند در مورد قرآن و باران، هر دو تعبیر به «نزول» نموده است، بین این دو مشابهتهایی است كه ذكر میكنیم:
الف: هر دو از آسمان نازل میشوند. «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً» # مؤمنون، 18.$
ب: هر دو طاهر و مطهّرند. «یُنَزِّلُ عَلَیْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَكُمْ» # انفال، 11.$، رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا ... یُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یُزَكِّیهِمْ # بقره، 129.$
ج: هر دو وسیلهی حیاتند. «دَعاكُمْ لِما یُحْیِیكُمْ» # انفال، 24.$، «لِنُحْیِیَ بِهِ بَلْدَةً مَیْتاً» # فرقان، 49.$
د: هر دو مبارك و مایهی بركتاند. «وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ» # انعام 92.$، «وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَكاً» # ق 9.$
ه: قرآن چون باران، قطره قطره و آیه آیه نازل شده است. (نزول تدریجی)
شاید تأكید بر عربی بودن قرآن، ردّ كسانی باشد كه گفتند: قرآن را فردی عجمی به پیامبر آموخته است .... أَنَّهُمْ یَقُولُونَ إِنَّما یُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِسانُ الَّذِی یُلْحِدُونَ إِلَیْهِ أَعْجَمِیٌّ وَ هذا لِسانٌ عَرَبِیٌّ مُبِینٌ # نحل، 103.$
پیامها:
1- قرآن، از همین حروف الفبا (الف، لام، را، ...)، تألیف یافته است. اگر میتوانید شما هم از همین حروف، كتابی مثل قرآن بیاورید. «الر»
2- قرآن، دارای مقامی بس والا است. «تِلْكَ»
3- قرآن، مخاطب و خواننده را در آغاز، نسبت به استحكام آیات خود واقف ساخته، سپس به بیان مطالب دیگر میپردازد. «آیاتُ الْكِتابِ الْمُبِینِ»*
@emameraouf
012001-002.mp3
1.63M
#هر_روز_با_قرآن_کریم
سوره یوسف آیه ۱و ۲
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الٓر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ(۱)
إِنَّآ أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (٢)
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️مفاهیم قرآن ،جزء دوازده، صفحه ۲۳۵
سوره مبارکه هود آیات ۱۱۸تا۱۲۳
سوره مبارکه یوسف آیات ۱تا۴
@emameraouf
#حدیث_روز
🟢 امام رضاعلیه السلام
عقل شخص مسلمان تمام نیست ، مگر این که ده خصلت را دارا باشد : از اوامید خیر باشد ، از بدى او در امان باشند ، خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد ، خیر بسیار خود را اندک شمارد ، هرچه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود ، در عمر خود از دانشطلبى خسته نشود ، فقر در راه خدایش از توانگرى محبوبتر باشد ، خوارى در راه خدایش از عزت با دشمنش محبوبتر باشد ، گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد . سپس فرمود : دهمى چیست و چیست دهمى ! به او گفته شد : چیست ؟ فرمود : احدى را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزگارتر است
(تحف العقول ، ص ۴۶۷)
#همه_خادم_الرضائیم
#خدمتکریمانه_همدلی_امیدآفرینی
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری | روز امام رضا علیهالسلام
همیشه قبل هر حرفی برایت شعر میخوانم
قبولم کن من آداب زیارت را نمیدانم
نمیدانم چرا این قدر با من مهربانی تو
نمیدانم کنارت میزبانم یا که مهمانم...
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
@emameraouf
سلام مولای مهربانم
چهانتظارعجیبی!چهانتظارعجیبی!؟
توبینمنتظرانهم،عزیزمنچهغریبی
.یا صاحب الزمان عجل الله 💚
تو بيا عزيز زهرا که تو سيد جهاني
که تو هم بهار مردم که تو هم بهار جاني
تو بيا که چشم مردم به ره عنايت توست
که تو هم طبيب دلها که تو نور دیدگانی
اللهم_عجل_لولیک_الفرج
صبحتون امام زمانی💚
@emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید صدرزاده:
وقتی کار فرهنگی را شروع میکنیم اولین چیزی را که باید با آن بجنگیم خودمان است
🆔 @Clad_girls | دختران چادری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
موضوع: «#فضایل_فراموش_شده!»
فضیلت اول: «#دینداری ٢»
https://eitaa.com/ROOZBARG
#گزارش
خادمیاران و یاوران کانون تخصصی خدمت رضوی قرآن و عترت روضات القرآن به همراه گروه تشریفات آستان قدس رضوی اصفهان ، در دبستان پسرانه مهاد ناحیه ۴ حضور و حال و هوای امام رضایی و برنامه های متنوعی برگزار کردند.
✨✨✨✨✨✨✨
#کانون_خبر_و_فضای_مجازی
#شهرستان_اصفهان
#مدیࢪیت_کانونهاے_خدمت_رضوے_اُسـتان_اصفھان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزارش_تصویری
خادمیاران ویاوران کانون تخصصی خدمت رضوی قرآن و عترت روضات القرآن به همراه گروه تشریفات آستان قدس رضوی اصفهان با حضور رابط آموزش وپرورش در دبستان پسرانه مهاد ناحیه ۴،چهارشنبه امام رضایی تاریخ ۱۴۰۳/۸/۲ فضای به مدرسه حال وهوای امام رضایی بخشیدند.
شروع این مراسم معنوی با تلاوت قرآن و صلوات خاصه ، توسط گروه پرچم وهمچنین توزیع نمک متبرک بین کادر دفترمدرسه و دعای فرج به پایان رسید.
#همه_خادم_الرضائیم
#خدمتکریمانه_همدلی_امیدآفرینی
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
#گزارش
خادمیاران ویاوران کانون تخصصی خدمت رضوی قرآن و عترت روضات القرآن به همراه گروه تشریفات آستان قدس رضوی اصفهان با حضور رابط آموزش وپرورش در دبستان پسرانه مهاد ناحیه ۴،چهارشنبه امام رضایی تاریخ ۱۴۰۳/۸/۲ فضای به مدرسه حال وهوای امام رضایی بخشیدند.
شروع این مراسم معنوی با تلاوت قرآن و صلوات خاصه ، توسط گروه پرچم وهمچنین توزیع نمک متبرک بین کادر دفترمدرسه و دعای فرج به پایان رسید.
#همه_خادم_الرضائیم
#خدمتکریمانه_همدلی_امیدآفرینی
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf