eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
2.1هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
82 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 *«بازاندیشی» ۲۴* 🔆 *«نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ»* 🔆 *«زنان شما کشتزار شمایند، پس (برای کشت فرزند صالح) بدانها نزدیک شوید هرگاه (مباشرت آنان) خواهید، و چیزی برای خود پیش فرستید و خدا ترس باشید و بدانید که محققا نزد خدا خواهید رفت. و (ای رسول) اهل ایمان را بشارت ده.»* 📗 سوره بقره، آیه ۲۲۳ ⬅️ هر چه پیش بفرستید نزد خدا مصون و محفوظ می‌ماند. در یک بازنگری هر کدام دقت کنیم که چه چیزی برای آخرت می‌فرستیم؟ 🔷 *هر کار خیری می‌کنیم فقط برای خود کرده‌ایم. منًتی بر کسی نداریم؛ چون ذخیرۀ قبر و قیامت ما خواهد شد.* ⁉️ *توجه کنیم چقدر برای آخرت آماده‌ایم؟* 🔷 بایستی همۀ کارهایمان را به‌گونه‌ای انجام دهیم که برای آن طرف خط مفید باشد. پس از فرستادن هم آن را کافی ندانیم. ⁉️ *ما یک ابدیتی در پیش داریم. میزان سرمایه‌گذاری ما برای عالم دیگر به چه میزان باشد که ثمر بدهد؟* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
۲۰ 🔷🔹 *برای ایجاد عادت خوب شنیدن نیاز است گام‌هایی را برداریم.* 🔹 *گام هفتم: آسان کردن کار* ✅ برای ایجاد عادات صحیح، کار مثبت را آسان کنیم. *کار را بزرگ نکنیم و از کاه کُوه نسازیم!* نگوییم: نمازشب؟! نه! اصلاً نمی‌توانیم! ✍🏼 عبید فَرّار یکی از افراد خلاف‌کار نجف بود، به گونه‌ای که از هر طرف می‌رفت، دیگران طرف دیگر راه می‌رفتند؛ چون می‌ترسیدند شَرّش به آن‌ها برسد! ◻️ روزی یکی از عُلمای بزرگ نجف، او را دید و سؤال کرد:نامت چیست؟ گفت:عبید فرّار! گفت:«از چه کسی فرار می‌کنی؟ از خدا یا پیغمبر؟ از امشب نمازشب بخوان!» ✅ در نگاه آن عالِم، نماز شب خواندن امری آسان است و این امر سخت را برای عبید هم آسان می‌کند. ⬅️ *مهم این است که برای ایجاد عادت شایسته، آن کار را در نظر خود آسان کنیم. کافی است به مغزمان فرمان بدهیم.* ✅ از خدای سبحان می‌خواهیم به حول و قوۀ او این عادت در زندگی ما انجام شود؛ برای قوّه الهی ایجاد عادت شایسته در چرخۀ زندگی ما امر عجیبی نیست؛ چون خدا می‌فرماید: 🔆 *«إِنَّما أَمْرُهُ‏ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُون‏»* 🔆 *«جز اين نيست كه فرمان او هنگامى كه چيزى را بخواهد اين است كه به آن چيز بگويد:باش، بى‌درنگ موجود مى‌شود.»* 📗 سوره یس، آیه ۸۲ 🔷*پس هم خودمان عادت‌ها را برای خود آسان کنیم و سریع انجام دهیم و هم با اطرافیانی ارتباط برقرار کنیم که کار را سریع انجام می‌دهند.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
۲۴ 🔆 *«اَمَتَّ وَ اَحْييتَ»* 🔆 *«خدایا تو می‌میرانی و تو زنده می‌کنی.»* 🔷 نکتۀ بسیار جالبی است؛ قانوناً باید ابتدا بحث حیات باشد، سپس به مرگ اشاره کند؛ اما اول مرگ است بعد حیات چنانچه در سورۀ مبارکه تبارک هم همین امر را ملاحظه می‌کنیم: 🔆 *«الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»* 🔆 *«خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر است و او مقتدر و بسیار آمرزنده است.»* 📗 سوره ملک ، آیه ۲ ⁉️ علت چیست؟ 🔷🔹 در یک پاسخ می‌گوییم: 🔹 خدای سبحان قبل از اینکه این زندگی ظاهری را به ما بدهد، یک زندگی ملکوتی و باطنی برای ما قرار داد که نام آن موت به معنی تسلیم محض بوده است. ابتدا ما را تسلیم خود می‌کند، سپس زندگی ظاهری به ما می‌بخشد، در ان صورت عبودیت در پیشانی ما ثبت شده است؛ چون وارد نشئۀ ملکوتی و باطنی و عبودیت محض شده‌ایم و با این پیشینه قوی حیات ظاهری هم نصیبمان شده است. 🔷🔹 و در پاسخی دیگر: 🔹 به خدای سبحان عرض می‌کنیم: خدایا! ممیت و محیی تو هستی، اماتۀ تو اماتۀ نفسانیات است و احیاء تو حیات طیبه‌ای است که به من اعطا می‌کنی. ✨ *تو بمیر ای خواجه قبل از مردنت تا نبینی سختی جان کندنت* ⬅️ طبق این معنای دوم «وَ اَمَتَّ» یعنی هوای نفس مرا از قدیم میراندی. «وَاَحْييتَ» یعنی به من یک حیات طیب دادی که بعد از مردنِ هوای نفس، زندگی پاکی داشته باشم که شیطنتی در آن راه نداشته باشد. ✅ در کنار سفرۀ دعا، انسان خودش را می‌شناسد. از خدای سبحان می‌خواهیم ما را به اصل خویش برگرداند؛ زیرا در وضعیت کنونی هوای نفس بروز کرده است و حیات طیب خود را تخریب کرده‌ایم. ✅ *گویا خداوند در این عبارات به ما متذکر می‌شود که می‌توانی به اصل خود رجوع کنی و این قابلیت تغییر در تو وجود دارد.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *دعای صبحگاهی روز یکشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت فرمایید: 🌐 https://emamraoof.com/?p=34991
🏴 *«آیین بزرگداشت محرم نزد ملل گوناگون»۵* 🔲 در بخش‌هایی از جنوب شرقی آسیا نیز مسلمانان هرساله به سوگواری می‌پردازند. یکی از این کشورها اندونزی است که مردم آن در ماه‌های محرم و صفر از جشن عروسی و ازدواج خودداری می‌کنند و معتقدند که ازدواج در این دو ماه نحس و موجب زیان است. 🍃 در جزیرۀ سوماترای اندونزی به عزای حسینی «تابوت»، در جاوه ماه محرم «سورا=عاشورا»، در آچه «ماه حسن و حسین» و در غرب سوماترا مردم پادانگ آن را ماه«تابوئیک» می‌نامند. 🔲 در «پاری مان» در روز هفتم محرم نمادی از دست امام حسین علیه‌السلام که در گلدانی نهاده شده در معابر و خیابان‌ها گردانده می‌شود و مردم به یاد وقایع جانسوز کربلا اشک می‌ریزند و صبح روز نهم محرم عمامه‌ای سفیدرنگ که «توربان» نامیده می‌شود به نشانۀ عمامۀ امام حسین علیه‌السلام تهیه شده و در مراسمی، خاطراتی از فداکاری‌های سرور شهیدان بیان می‌شود. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
۷۷ 💢 *«انفاقِ مال ناپاک، مصداق ناشکری»* 🔆 *«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَیبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِیهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِیهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ»* 🔆 *«اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! از پاكیزه‌ترین چیزهایى كه بدست آورده‌اید و از آنچه ما براى شما از زمین رویانیده‌ایم، انفاق كنید وبراى انفاق به سراغ قسمت‌هاى ناپاك (وپست) نروید، در حالى كه خود شما هم حاضر نیستید آنها را بپذیرید مگر از روى اغماض (وناچارى) و بدانید خداوند بى‌نیاز وستوده است.»* 📗 سوره بقره، آیه ۲۶۷ ✅ مؤمن از طیبات یعنی آنچه برای او لذت‌بخش و خوشایند است، انفاق می‌کند و به انفاق اشیاء و لوازم مازاد و مستعمل که به آنها علاقه ندارد، اکتفا ندارد. 🔷 همانگونه که خود مایل به دریافت هدایای کهنه، مستعمل و بی‌فایده نیست، برای دیگران نیز مطابق سلیقۀ خود انفاق می‌کند؛ زیرا معتقد است در انفاق، با خدا معامله می‌کند. در حقیقت خدا دستِ گیرنده است؛ بنابراین لازم است بهترین‌ها در این دست قرار گیرد. 🔷 *رمز انفاق صحیح این است که کیفیت و جذابیت وسیلۀ انفاق‌شده در نظر گرفته شود.* در انفاق پاکیزگی، نظم، ترتیب، کارایی، قابل استفاده بودن اجناس و... درخور توجه است؛ زیرا در انفاق، انسان نه با خلق، که با خدا معامله می‌کند و لازم است متوجه باشد که خدا محتاج انفاق او نیست؛ بلکه برترین‌ها شایستۀ اوست. 💢 ناشکری این است که انسان با وجود داشتن «طَیِّب» از «خَبیث» انفاق ‌کند. ناشکری نعمت، انفاق از اموری است که طرف مقابل با اغماض و اکراه می‌پذیرد و باید چشم خود را ببندد تا بتواند آن را دریافت کند، یعنی حتی قابل نگاه کردن هم نیست و ارزش ندارد. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام