eitaa logo
حوزه علمیه امام رضا علیه السلام شهرستان شازند
141 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
1.9هزار فایل
کانال رسمی مدرسه علمیۀ امام رضا ع شهرستان شازند @emamreza_Shazand eitaa.com/joinchat/4015456276C9a9ff210b9 شماره کارت حوزه علمیه 💳6037991899942399 شماره حساب حوزه علمیه 💳0107061434004 ☎️ 08638225633 صفحه در فارس https://farsnews.ir/howzeshazand
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷نکاتی پیرامون تدوام ارتباط با نوجوان 👇 حرکت در لبه ی تیغ؛ انس گیری یا محبت؟؟؟ 🔷🔹حد و اندازه ی دوستی در جذب در نحوه ی چگونگی ارتباط با یک نوجوان باید در نظر داشته باشیم که هیچگاه به او پیشنهاد مستقیم جذب را ندهیم. او را باید با احتیاط و مراقبت وارد فضای مجموعه کرد. اما در چگونگی ارتباط با او باید بدانیم نوجوان منتظر سلام ماست ، بهتر بگویم غرور نوجوانی به او اجازه نمی‌دهد که او اول جلو بیاید و گاهی اوقات ممکن است غرور با چاشنی خجالت آمیخته شود و در مجموع یک نوجوان به همین راحتی مهمان یک شبه ی مرکز یا مجموعه باشد. همه چیز در همان دیدار اول رقم خواهد خورد. اگر چهره تان را عبوس و عصبانی نشان دهید او از شما یک آدم عصبانی می سازد و اگر با چهره ای خندان و مهربانانه با او رفتار کنید او از شما یک چهره ی جذاب میسازد. در ارتباط با نوجوان همیشه باید با لبخند سخن گفت و او را با روی خوش همیشه پذیرفت؛ بهتر بگویم باید او را دریابیم. نکته ای مهم در جذب وجود دارد که اکثر مسولین جذب و مربیان از او غافل اند. گاهی فراموش میشود نوجوان باید جذب مرکز یا مجموعه شود نه جذب یک مربی ... این نکته بسیار حائز اهمیت است. اگر کسی جذب مربی یا مسول جذب شد ، دیگر احساسی نسبت به مجموعه ندارد و فقط تمرکز و الگویش میشود مسول جذب. حال اگر فرد ، جذب مربی شد باز جای تامل دارد چرا که او مربی اش است و ممکن است سالیان درازی با او ارتباط داشته باشد و همین هم باید با احتیاط رفتار شود ولی به هیچ عنوان نباید مسول جذب ، نوجوان را مجذوب خود کند. در جذب نوجوان باید دانست که او به شدت دل می بندد و سریع انس میگیرد. انس و حب دو تعریف مجزا دارد. حب در معنای کلمه یعنی ایجاد دوستی کردن است ، مربی و مسول جذب باید نسبت به نوجوان حب داشته باشد. اگر این حب تبدیل به انس شد به سه چیز ضرر وارد خواهد شد. اولین قربانی انس گیری ، نوجوان است. نوجوانی که با احساس رئوف و عاری از هرگونه تظاهر دل می بندد و آنچنان دل باخته میشود که همه چیز را فراموش خواهد کرد. در این ارتباط به هر حال نوجوان به طور طبیعی جدا میشود چرا که مسول جذب یا مربی گروه مشغله های خود را دارند و گاهی از مرکز جدا خواهند شد . حال نوجوان میماند و فراق یارش... جدایی ممکن است ضربه ای به نوجوان وارد کند که او را خانه نشین کند. ضربه ای که درمان روحی اش از یک دوره درمان بیماری جسمی سخت تر است. شخص دوم که آسیب می بیند مسول جذب یا مربی است. به هر حال باید پذیرفت که مربی هم دلبسته ی متربی یا نوجوان خواهد. بستری در مرکز به وجود آمده که این دونفر بهم وابسته و با هم انس گرفته اند. بستری که مانند سنگری میماند در برابر تهمت ها و هر صحبت دیگری ... اما آیا شخصی که انس گرفته است و وابسته شده است فقط به ارتباط در جلسات هفتگی اکتفا میکند؟؟؟ خیر او دوست دارد متربی یا نوجوان را همه جا با خود ببرد و فراموش میکند متربی هم محدودیت دارد ، محدودیت های سنگین تر نسبت به مربی ...و فراموش میکند که او یک محدودیت هایی دارد. محدودیت زمانی و یا حتی مکانی... و حتی مربی وظیفه ی اصلی خود را فراموش خواهد کرد. وظیفه اش انس گیری با یک شخص نبود ، او وظیفه داشت نوجوان را با فضای مرکز آشنا کند و به او بفهماند که مرکز جای امنی است برای دوستی ... اینجاست که یک مربی یا مسول جذب ضربه میخورد. او پیش خود فکر میکند که رفیق یا هم صحبتی برای خود یافته اما غافل از این که متربی یا نوجوان دیر یا زود از پیش او جدا میشود و اینجا هم ضربه ای به مربی یا مسول جذب وارد میشود. و اما سومین جایی که ضربه می خورد برند مرکز یا مجموعه است. واضح تر آن است که یک مجموعه برای ادامه کار در بحث تربیت احتیاج به اعتماد دارد . اگر این اتفاقات بیفتد قطعا مسکوت نخواهد ماند و به بیرون درز خواهد کرد. آن وقت است که صلاحیت و اعتماد مردم به آن مجموعه خدشه دار خواهد شد. ممکن است این لکه برای مدت طولانی بر روی اسم مرکز بماند و یا سریع از بین برود ولی اثر خود را خود به خود بگذارد. پس نتیجه ی بحثمان به آنجا رسید که همیشه حواسمان به ارتباطات باشد . حالا ممکن است این ارتباط و این انس گیری بین دو نوجوان اتفاق بیفتد که در مطالب قبلی کانال توضیح داده شد ‌. بحث تربیت و مخصوصا ارتباط گیری در تربیت شاهرگ حیاتی یک مجموعه است. اگر این شاهرگ بسته شود و یا حتی بریده شود ، به طور قطع در روند مجموعه دچار معضل خواهیم شد. در اینجا مسول جذب و مربی منظور همان دو نفری است که ارتباط مستقیم با متربی یا نوجوان دارند ، و ممکن است در مرکزی این اسامی نباشد و یا با اسم دیگری باشند . مهم یک ارتباط پایدار است ، ارتباطی که بر پایه عقل و منطق پیش برود و نه احساسات... ✍مصطفی کریمی
روش های جذاب سازی جلسه (قسمت اول) برای برگزاری یک جلسه نکاتی هست که مربی و سرگروه (خادم ) باید بدانند: 🔷🔹روحیه و علاقه ی خادم الشهید به علم آموزی و هدایتگری: از جمله این نکات، اجازه بدید نکته ای عرض کنم که به خود شخص سرگروه( خادم الشهید ) بر می گردد. حالا شاید شما تعجب بکنید بگید خوب جلسه ، جلسه ای است که برای نوجوان ها یا جوان ها گرفته می شود و باید شما نکته ای را بگید که فی الواقع مسئله ای را در نوجوان برای ما بازگو بکنه. اما من اولین نکته را از خود سرگروه شروع می کنم چرا که اگر شخص سرگروه فاقد یک سری مزایا باشد جلسه او از جذابیت لازم برخوردار نیست. اولین خصوصیتی که در جذبه جلسه شما کمک می کنه اون روحیه ی شماست و علاقه ی شماست نسبت به علم آموزی و هدایت گری. هر چقدر سر گروه نسبت به علم آموزی و هدایتگری مخاطبین دلسوزتر و عاشقانه تر باشه جلسه او مفید فایده تر است. یک سرگروهی که با خستگی و بی حوصلگی و بی رغبتی میاد مطلب را به مخاطب منتقل می کنه مخاطب را هم بی حوصله می کند. اما اون سرگروهی که با حوصله و با عشق به اون ریزه کاری های مسئله هم دقت می کنه و از هیچ نکته ای برای ارتقای کیفیت جلسه دریغ نمی کنه و غفلت نمی کنه، او می تونه یک سرگروه موفق در اداره جلسه باشه. لذا عشق به علم آموزی و هدایتگری یکی از اون نکاتی است که جلسه شما را جذاب می کنه. 🔷🔹خلاقیت و ابتکار سرگروه: نکته دیگر خلاقیت و ابتکار عمل سرگروه است. سرگروه قبل از جلسه بایستی جلسه، جلسه، برگزاری جلسه را طوری تنظیم بکنه که حالت یکنواختی و بی حوصلگی برای مخاطب را بوجود نیاره. البته این نکته نکته خوبی است، که شما اگر در مسجد جلساتتون را تشکیل می دید یک جایی را مشخص بکنید ویژه گروه خودتون، بگونه ای که وقتی نیرو وارد مسجد می شه چشمش خود به خود به اون سمت بچرخه  ناخودآگاه، چون همیشه شما اونجا جلسه را تشکیل می دید. خوب این از  نظر روانی تأثیر خوبی را می تونه در نیروی شما بگذاره که پابند جلسات شما بشه. اما این مسئله هم در کنار این موضوع قابل تأمل است، که شما از باب تنوع می توانید جلساتتون را حتی در مکانهای دیگر برگزار بکنید، در یک امامزاده ای، در مزار شهدا، حالا بستگی به اون موضوعی داره که شما مطرح می کنید. یک وقت موضوع شما موضوع آشنایی با سیره شهداست، خوب چقدر زیباست که شما این جلسه را در کنار مزار شهدا برگزار کنید. یا یک وقت موضوع شما موضوعِ توسل است، چه نیکوست این جلسه را در کنار امامزاده ای یا حرم امامی حتی برگزار بکنید. تنوع در مکان اینگونه خلاقیت ها باعث بالا رفتن جذبه کلاس می شه. البته خلاقیتها، محدودیت نداره. سرگروهی ممکنه حتی با استفاده از نقاشی، استفاده از بعضی تصاویر، استفاده از بعضی از فیلمها و خیلی مسائل دیگه جذابیت کلاسش را بالا ببره. این خلاقیت سرگروه، در جذابیت کلاس بسیار مؤثر است. 🔷🔹نکته دیگر که جذابیت کلاس را بالا می بره استفاده از وسایل کمک آموزشی است، مثل تخته، مثل اسلاید، مثل ویدئو پروژکشن، مثل بعضی مسائل دیگر که می تونه براحتی بعضی موضوعات را به تصویر بکشه برای مخاطب و ملموس او بکنه و در حافظه مخاطب انها را ماندگارتر بکنه.
روش های جذاب سازی جلسه (قسمت دوم) 🔷🔹استفاده از فنون فن بیان  غفلت از این مسئله هم نداشته باشیم که بیان و فن بیان سرگروه در جذابیت جلسه بسیار مؤثر است. لذا ان شاءالله فرصتی هم باشه در این موضوع فن بیان کنکاش و تحقیق و پژوهش صورت بگیره. سرگروه با استفاده از فنونی که در فن بیان موجوده و قابل استفاده است اون جذابیت کلاس را بالا ببره. از جمله نکاتی که در این مسئله فن بیان اساتید بیان می کنند این است که شما هیچ وقت مستقیم و اول کار، اول جلسه موضوعتون را رو نکنید، اجازه بدید مخاطب درگیر بشه با اون موضوع و خودش به موضوع جلسه پی ببره. بعنوان مثال خدمت شما عرض بکنم؛ مثلا شما می خواهید شخصیتی را به مخاطب معرفی بکنید. می تونید از همون اول بگید که بچه ها من می خواهم شخصیت شهید بهشتی را به شما معرفی بکنم. می تونید اسم شهید بهشتی را نیاورید. از جمله مسائلی که در فن بیان مطرح می شه همین است. شما می تونید اینگونه بیان کنید که بچه ها من می خواهم شخصیتی را به شما معرفی بکنم که در سن 12 سالگی برای مردم روستا سخنرانی می کرد. در سن نوجوانی آنقدر مردم او را قبول داشتند بعنوان عالم و شخص عاقل که حتی به او اجازه دادند کدخدای روستا را عوض بکند. من شخصی را می خواهم به شما معرفی کنم که هم تحصیلات دانشگاهی داشت  هم تحصیلات حوزوی، شخصی را به شما معرفی بکنم که به چند زبان زنده دنیا مسلط بود و خصوصیات دیگر، بعد بگید این شخصیت شهید بهشتی بود. وقتی شما این مقدمه چینی را می کنید خود به خود ذهن مخاطب بیشتر درگیر موضوع می شه که البته خوب این فنون در مسئله فن بیان بسیارند که سرگروه با استفاده از این فنون می تونه براحتی جذبه کلاس را بالا ببرد. (خادم)
هنرِ تربیت مربی و بکارگیری هنر تربیت بخش اول: عمل در میدان‌های جدید این که ما در معرض تهاجم دشمنیم، از بدیهی‌ترین نکات است. هدف در این هجوم هم، در عرصه‌های فرهنگی، جوانان و نوجوانان ما هستند؛ چرا که در حال فراگیری دانش و فرهنگ و شکل‌ گیری باورها و رفتارها هستند و الگو‌پذیری‌ شان قوی است. از این رو در میدان «تهاجم فرهنگی»، آسیب‌پذیرترند. بنابراین، یک آگاه و در صحنه باید هم مرزهای آسیب‌ پذیری و میدان‌های هجوم و اشکال گوناگون را بشناسد، و هم فنون در این عرصه را بداند، تا بتواند نسل آینده‌ساز را که در معرض این شبیخون قرار دارد، نجات دهد و از گردنه‌های صعب‌العبور، عبور دهد. گرچه شیوه‌های کار به صورت سنتی را نفی نمی‌کنیم، ولی تلاش و حضور و اثر‌گذاری در میدان‌های جدیدتر و اثرگذارتر مورد انتظار است و برای این کار، «شناخت زمان» لازم است، تا به تناسب این شناخت، آمادگی برای اقدام مناسب هم وجود داشته باشد. امیرمؤمنان: می‌فرماید: «مَنْ عَرَفَ الْأَيَّامَ لَمْ يَغْفُلْ عَنِ الِاسْتِعْدَاد» هرکس زمان‌شناس باشد، از آمادگی غافل نمی‌شود.  غرر الحکم، ح ۸۹۴۲ (چاپ دانشگاه تهران)
هنرِ تربیت مربی و بکارگیری هنر تربیت بخش دوم: در نقش تک‌تیرانداز در جبهه نظامی گاهی یک تک‌تیرانداز، در هدف‌گیری یک دشمن قوی یا از کار انداختن یک سلاح کشنده و خاموش کردن آتش تیربار دشمن، در حدّ یک گردان یا بیشتر می‌تواند اثرگذار باشد. سپاه مدافع، هم نیروهای رزمنده عادی می‌خواهد، هم تک تیرانداز و آرپی‌جی‌زن و تخریب‌چی و… . یک مربی می‌تواند نقش تک‌تیرانداز را هم ایفا کند. تک‌تیرانداز، هم باید خودش مسلح باشد، هم مهارت به کارگیری سلاح را داشته باشد، هم از تمرین و ورزیدگی لازم برخوردار باشد، هم جبهة مخالف و محل حضور و نوع سلاح و محل تیراندازی و تهاجم را بشناسد و هم افزون بر همة این‌ها، دقیق و زمان‌شناس باشد. تا در لحظة حساس، با هدف‌گیری دقیق، بتواند دشمن را از پای درآورد و خودی را مصونیت بخشد. مربی تک‌تیرانداز هم، باید مجهز به روش‌های تأثیرگذاری بر نیروهای تحت تربیت و خنثی‌سازی نقش تخریبی دشمن باشد و مرزهای رخنه و هجوم را بشناسد. مربی زمان‌شناس، با ارزیابی موقعیت مناسب، اقدام لازم را انجام می‌دهد، تا کارش بیشترین اثر را داشته باشد. ➕عملِ فرهنگی پیش از موعد، هدر می‌رود. ➕عمل و پس از گذشت فرصت مناسب هم، بی‌اثر است. آن چه بعضی در مورد «عمل صالح» گفته‌اند (عملی خوب و اثرگذار، به موقع و مناسب با نیاز)، در کار تربیتی یک مربی هم مصداق می‌یابد و اگر گاهی بهترین دفاع، «هجوم به موقع» است، مربی هم باید از این شیوه بتواند استفاده کند. 👈مرّبی، کمتر از یک هنرمند نیست.
هنرِ تربیت مربی و بکارگیری هنر تربیت بخش سوم: شیوه‌های ابتکاری در یک تقسیم‌بندی، می‌توان انسان‌ها، از جمله مربیان را به سه قسمت تقسیم کرد: الف: عقب‌تر از زمان ب: معاصر زمان ج: جلوتر از زمان ➕ افراد عقب‌تر از زمان، هم از درک نیازها، شاخصه‌ها و تحولات عصر خویش غافل و عقب هستند، هم روش‌های عملی آنان، متناسب با اعصار و قرون گذشته است؛ نه امروزی. از این رو تأثیر آنان بر جامعه و مخاطبان در امور فرهنگی و تبلیغی اندک است. ➕ افراد معاصر با زمان، آنان‌اند که شرایط عصر خویش را می‌شناسد و متناسب با آن عمل می‌کنند. در روایات است کسی که زمان‌شناس باشد، مورد هجوم شبهات و امور گمراه کننده قرار نمی‌گیرد. عالم به زمان بودن، یا به تعبیر دیگر، «فرزند زمان خویش» بودن، نشانة خود آگاهی اجتماعی انسان است و او را از فریب‌ها و غفلت‌ها و عقب‌ماندگی‌ها حفظ می‌کند. ➕ افراد جلوتر از زمان، آنان‌اند که با نبوغ و فهم قوی و آینده‌نگری که دارند، فراتر از زمان خودشان را هم درک می‌کنند، برای آینده فکر می‌کنند و برنامه می‌ریزند، نیرو تربیت می‌کنند و کادر می‌سازند. وقتی این پیشگامی و فراتر از زمان حاضر بودن، در دشمنان و نقشه‌های آنان است، چرا در خودی و نیروهای متعهد و مربیان نباشد که نیروهای شایسته برای زمان آینده تربیت کنند؟ شیوه‌های ابتکاری در تعلیم و تربیت، از کسانی برمی‌آید که زمان‌شناس باشند، حتی جلوتر از عصر خویش باشند و آینده را هم ببینند و به جای حالتِ تدافعی نسبت به آسیب‌ها و خطرها، حالت تهاجمی داشته باشند و میدان را در اختیار بگیرند. نه آن که همیشه تدافعی و عکس‌العملی  کار کنند. 👈مرّبی، کمتر از یک هنرمند نیست.
🌺پرونده لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بسته شد ♦️با توجه به پایان مهلت قانونی یک ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مصوبه مجلس درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT، پرونده بررسی این لایحه مشابه پرونده بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو در مجمع بسته شد. ♦️بر این اساس و با توجه به عدم اظهار نظر مجمع درباره لوایح CFT و پالرمو، مصوبات مجلس درباره این لوایح، دیگر اعتباری ندارد و نظر شورای نگهبان محکم و معتبر خواهد بود. ♦️چنانچه دولت همچنان به دنبال تصویب لوایح مذکور است، باید دوباره به مجلس لایحه بدهد و فرآیند قانونی تصویب آن مجددا طی شود. @tmersad313
11.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 طنز 🔺 «من بلد نیستم، بلدم نیستم» 🔺 گروه طنز امید ومجید @HowzehEnghelabi
. ♻️ اطلاع‌رسانی شبکه‌های مجازی حجت‌الاسلام حمید رسایی 🔻لطفا برای دوستان‌تان ارسال کنید و آنها را برای عضویت در این صفحات دعوت کنید کانال تلگرام @www_rasaee_ir کانال ایتا @rasaee صفحه اینستاگرام instagram.com/rasaee.ir صفحه توییتر twitter.com/hamidrasaee?s=09
جلسه اخلاق و ذکر روضه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها باحضور استاداوحدی مدرسه علمیه امام رضا علیه السلام شازند سه شنبه اول بهمن۹۸