eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
19.1هزار عکس
13هزار ویدیو
680 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
📖حوادث بعد از واقعه عاشورا ✍موضوع: خروج سر ها از کربلا راوی می گوید: عصر عاشورا، ابن سعد سر شریف و مبارک امام حسین علیه السلام را به خولی و حمید ابن مسلم ازدی داد تا آن را نزد عبید الله ابن زیاد ببرند، سپس فرمانی صادر کرد که بقیه سر ها را که متعلق به اصحاب و خاندان حسین علیه السلام بود را بشویند سپس آن ها را همراه شمر و قیس ابن اشعث و عمرابن حجاج به کوفه فرستاد، آن ها سر ها را برداشته و به سمت کوفه حرکت کردند. ابن سعد روز عاشورا و روز یازدهم محرم نیز در کربلا بود. سپس کسانی که از خاندان و عیال امام حسین علیه السلام باقی مانده بودند را برداشت و از کربلا خارج شد.(۱) هنگامی که ابن سعد به اتفاق اسیران به طرف کوفه کوچ کردند گروهی از بنی اسد که در منطقه غاضریه سکونت کرده بودند به قتلگاه شهیدان آمده بر اجساد پاک آنها نماز خواندند و امام حسین علیه السلام را در محلی که اکنون مرقد شریف آن حضرت است دفن کردند و علی اکبر را در پایین پای مبارک دفن کردند و نیز در پایین پای مبارک قبری حفر کردند و اجساد پاک شهیدان را که در راه یاری حسین علیه السلام سر از بدنشان جدا و آنان را آماج تیرها و نیزه ها کرده بودند، در آن دفن کردند و بدن پاک حضرت قمربنی هاشم علیه السلام در محلی که کمر حسین علیه السلام شکسته و دل رسول خدا صلی الله علیه و آله را داغدار ساخته و سر راه غاضریه قرار گرفته و هم اکنون محل طواف فرشتگان است دفن کردند.(۲) به محض خروج عمرسعد از کربلا عده ای از قبیله ی بنی اسد آمدند بر آن اجساد مطهر نماز خواندند. سپس آن ها را به همین صورت که الآن می باشد دفن نمودند.(۳) طبری و شیخ ابن نما روایت کرده اند از نوار، زوجه خولی که گفت: آن ملعون سر آن حضرت را به خانه آورد و در زیر رختشوی خانه جای داد و به طرف رختخواب خویش رفت. من از او پرسیدم چه خبری داری؟ بگو! گفت: سر حسین را آوردم، گفتم وای بر تو، مردم طلا و نقره می آورند تو سر حسین علیه السلام فرزند پیغمبر صلی الله علیه و آله را می آوری؟ به خدا سوگند که سر من و تو در یک بالین جمع نخواهد شد، این جمله را گفتم و از رختخواب خارج شدم.(۴) و در نزد آن رختشوی خانه رفتم که سر مطهر در زیر آن بود و نشستم، پس سوگند به خدا که پیوسته می دیدم که نوری مثل عمود از آنجا تا به آسمان کشیده شده بود، و مرغان سفید را می دیدم که در اطراف آن سر پرواز می کردند تا آنکه صبح شد و آن سر مطهر را خولی به نزد ابن زیاد برد. چون عمر سعد سر امام علیه السلام را به خولی سپرد دستور داد تا دیگر سر ها را که هفتاد و دو تن به شمار می رفت از خاک و خون پاک کردند و به همراهی شمر و قیس ابن اشعث و عمر ابن حجاج برای ابن زیاد فرستاد. به قولی سر ها را در میان قبائل کنده و هوازن و بنی تمیم و بنی اسد و مردم مذحج و سایر قبائل تقسیم کرد، تا به نزد ابن زیاد ببرند و به این وسیله به دربار او نزدیک شوند و خود آن ملعون بقیه آن روز و شب را آنجا بود و روز یازدهم را تا وقت ظهر در کربلا اقامت کرد و بر کشتگان سپاه خویش نماز خواند و همگی را به خاک سپرد و چون روز از نیمه گذشت، [عمر سعد دستور داد که دختران پیغمبرصلی الله علیه و آله را با چهره های نمایان، بی مقنعه و بدون معجر بر شتران بدون جهاز سوار کنند. بر گردن حضرت سجاد علیه السلام غل و زنجیر سنگینی زدند و ایشان را مانند اسیران ترک و روم بردند.](۵) هنگام عبور از قتلگاه زن ها با نظر به بدن مبارک امام حسین علیه السلام و شهدا به صورت های خود لطمه زدند و با صدای صیحه مانند ندبه کردند. شیخ ابن قولویه با سند معتبر از حضرت سجاد علیه السلام روایت کرده که به رائده فرمود: هنگامی که روز عاشورا فرارسید مصیبت های بزرگی بر ما وارد شد. پدرم، برادران و سایر اهل بیت او کشته شدند، سپس حرم محترم زنان مکرمه آن حضرت را بر جهاز شتران سوار کردند تا به کوفه بفرستند، پس به سوی پدر و سایر اهل بیت او که در خاک و خون آغشته گشته و بدنهای پاک و مطهر آنها بر روی زمین افتاده بود نظر کردم و این در حالی بود که کسی متوجه دفن ایشان نشده بود؛ این امر آنقدر برای من ناگوار بود که احساس کردم سینه ام تنگ شده و نزدیک بود جان از بدن من خارج شود. 📚منابع: ۱. لهوف با ویرایش، صفحه ۱۹۵، ترجمه کامل نفس المهموم صفحه ۱۷۸، مقتل الحسین(عبدالرزّاق الموسوی المقرّّم)، صفحه ۳۹۱ ۲. ارشاد شیخ مفید، صفحه ۴۷۱، همین مطلب در منتهی الآمال صفحه ۷۴۶ آمده است ۳. لهوف صفحه ۱۹۳، مشابه همین مطلب در کتاب اولین تاریخ کربلا صفحه ۳۹۸، ترجمه کامل نفس المهموم صفحه ۱۸۲ ۴. ترجمه کامل نفس المهموم صفحه ۱۷۸، مقتل الحسین(المقرّم) صفحه ۳۹۱ ۵. مشابه مطلب در کتاب لهوف صفحه ۱۹۵ آمده، ترجمه کامل نفس المهموم صفحه ۱۸۰، مقتل الحسین(المقرّم) صفحه۳۹۱ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
📖حوادث بعد از واقعه عاشورا ✍موضوع: خروج سر ها از کربلا راوی می گوید: عصر عاشورا، ابن سعد سر شریف و
📖حوادث بعد از واقعه عاشورا ✍️موضوع: خروج سر ها از کربلا ۲ عمه ام زینب سلام الله علیها وقتی مرا در این حال دید پرسید: که این چه حالتی است که در تو می بینم ای یادگار پدر و مادر و برادران من، گویی می خواهی جان تسلیم کنی؟! گفتم ای عمه! چگونه جزع و اضطراب نکنم در حالی که می بینم سید و آقای خود و برادران و عموها و عموزادگان و اهل بیت خود را با تنی آغشته به خون در این بیابان افتاده اند و تن ایشان عریان و بی کفن است و هیچ کس متوجه دفن آن ها نیست و مثل اینکه ایشان را از مسلمانان نمی دانند. عمه ام گفت: «از آنچه می بینی دل نگران مباش جزع مکن! به خدا قسم که این عهدی بود از رسول خدا صلی الله علیه و آله به سوی جد و پدر و عموی تو و رسول خدا صلی الله علیه و آله مصائب هر یک را به ایشان خبر داده! به درستی که حق تعالی در این امت از جماعتی پیمان گرفته که فراعنه ی زمین ایشان را نمی شناسند، لکن نزد آسمان ها معروفند که ایشان اعضای از هم جدا و اجساد در خون طپیده شهدا را دفن می کنند و در زمین طفّ بر قبر پدرت سیدالشهدا علیه السلام علامتی نصب می کنند که اثر آن هرگز از بین نمی رود و به مرور ایام و لیالی محو و نابود نمی گردد، یعنی مردم از اطراف و اکناف به زیارت قبر مطهرش بیایند و او را زیارت نمایند، هرچند که سلاطین کفر و ستمگران در محو آثار آن سعی و کوشش نمایند ظهور آن قبر زیادتر می گردد و رفعت و علوّش بالاتر خواهد رفت»(۶) بعضی عبارات سید ابن طاووس در آتش زدن خیمه ها و آمدن اهل بیت علیهم السلام در روز عاشورا به قتلگاه را در روز یازدهم نقل کرده اند؛ ذکر آن مناسب است. چون عمر سعد(ملعون) خواست زن ها را به سوی کوفه حرکت دهد امر کرد آنها را از خیمه بیرون کنند و خیام محترم را آتش زنند، پس خیمه های اهل بیت علیهم السلام را آتش زدند. شعله آتش بالا گرفت؛ فرزندان پیغمبر صلی الله علیه و آله وحشت زده با سرو پای برهنه از خیمه ها بیرون دویدند و لشکر را قسم دادند که ما را از قتلگاه امام حسین علیه السلام گذر دهید. پس به طرف قتلگاه حرکت کردند، چون نگاه ایشان به اجساد پاک شهیدان افتاد، فریاد و شیون کردند و سر و روی را با مشت و سیلی خراشیدند. راوی می گوید به خدا سوگند فراموش نمی کنم زینب دختر علی علیهماالسلام را که برای برادر خویش گریه می کرد و با صوتی حزین و قلبی مجروح ندا می داد که: این حسین توست که با اعضای پاره در خون خویش آغشته است. اینها دختران تو اند که ایشان را اسیر کرده اند . یا محمداه! این حسین توست که قتیل اولاد زنا گشته و بدن مطهرش بر روی خاک افتاده و باد صبا بر او خاک و غبار می پاشد واحزناه! واکرباه! امروز مانند روزی است که جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله وفات کرد. ای اصحاب محمد صلی الله علیه و آله! اینک ذریه پیغمبران شما را مانند اسیران می برند(۷) موافق روایت دیگری می فرماید: یا محمداه! این حسین توست که سرش را از قفا بریده اند و عمّامه و رداء او را غارت کرده اند. پدرم فدای آن کسی که سراپرده اش را از هم گسیختند، پدرم فدای آن کسی که که لشکرش را در روز دوشنبه غارت کردند، پدرم فدای آن کسی که با غم و غصّه از دنیا رفت، پدرم فدای آن کسی که با لب تشنه شهید شد، پدرم فدای آن کسی که ریشش خون آلود است و خون از او می چکد، پدرم فدای آن کسی که جدّش محمد مصطفی صلی الله علیه و آله است، پدرم فدای آن کسی که به سفری نرفت که امیدش برگشتنش باشد و مجروحی نیست که جراحتش معالجه شود. حضرت زینب سلام الله علیها از این نوع جملات را برای برادر، ناله کنان بیان می کرد، تا آن که دوست و دشمن از ناله ی او نالیدند، و سکینه بدن پاره پاره ی پدر را در آغوش گرفت و شیون و ناله ای کرد که در دل سنگ سخت را پاره می کرد. می گریست و ناله می کرد. روایت شده است که آن زن پاک دامن بدن پدر را رها نمی کرد، تا آنکه جماعتی از اعراب جمع شدند و او را از بدن پدر جدا کردند. در مصباح کفعمی آمده است، که سکینه گفت: «که چون پدرم کشته شد آن بدن نازنین را در آغوش گرفتم. حالت اغماء و بیهوشی برای من روی داد، در آن حال شنیدم پدرم می فرمود: شیعیان من! اگر آب گوارا نوشیدید، پس مرا یاد کنید و زمانی که از غریبی یا شهیدی شنیدید، برای من گریه کنید.» سپس اهل بیت علیهم السلام را از قتلگاه دور کردند و آنها را بر شتران برهنه به تفصیلی که گذشت سوار کردند و به طرف کوفه روانه کردند.(۸) 📚منابع: ۶. مقتل الحسین(المقرّم) صفحه ۳۹۸- ۳۹۹ ۷. در کتاب اولین تاریخ کربلا صفحه ۳۹۷-۳۹۸ مطالب با کمی تغییر آمده است. ۸. منتهی الآمال با کمی ویرایش، صفحات ۷۳۸-۷۴۵، مقتل الحسین (المقرّم) صفحه ۳۹۶ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📖حوادث بعد از واقعه عاشورا ✍️موضوع: به‌سوی کوفه فرمانده سپاه اموی، روز عاشورا و فردای آن روز را در کربلا ماند و دستور داد سر‌های‌ دیگر شهیدان راه حق را مانند سالارشان حسین علیه السلام از پیکر ها جدا کردند. آنگاه هفتاد و دو سر را [در لهوف هفتاد و هشت سر نقل شده] به وسیله فرمانده‌های سپاه همچون: شمر، قیس ابن اشعث، عمر ابن حجاج، عزره ابن قیس به سوی کوفه روانه کرد و آنان، آن سرها را نزد ابن زیاد بردند. آنگاه به حمید احمری دستور داد: ندای کوچ سر دهد و دختران و خواهران حسین علیه السلام و کودکانی را که به همراه آنان بودند، همه را به همراه سید الساجدین علیه السلام که در بستر بیماری بود، با خود به سوی کوفه حرکت دهند. قره ابن قیس تمیمی می‌گوید: من هرگز لحظات عبور زینب سلام‌الله‌علیها از کنار قتلگاه را فراموش نخواهم کرد، به ویژه آن موقعی که دختر فرزانه فاطمه سلام الله علیها بر پیکر به خون خفته برادرش حسین علیه‌السلام عبور کرد. 📚منابع: اولین تاریخ کربلا با ویرایش، ص۳۹۷ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
. 💠 فرق عاشورا و عاشورا از نگاه امام حسین (ع) 🚩 امام (ع) در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر . 🔹 امام در شبِ عاشورا ، سخن از « نمی‌خواهم ، احتیاج ندارم ، بروید ، را برداشتم » گفت . 🔸 ولی روزِ عاشورا می‌گوید: « بیائید به من کمک کنید ، آیا و مددکاری هست؟ هَل مِن ناصِرٍ یَنصُرُنی؟ » 🌌 شب صحبت می‌کند تا مبادا خبیثی در بین طیّب‌ها باشد و 🌕 روز سخن می‌گوید تا مبادا طیّبی در بین خبیث‌ها مانده باشد . ✅ شب ، غربال می‌کند تا فقط « » بمانند و روز ، غربال می‌کند تا فقط « » در مقابل او ایستاده باشند . ✍ آیت الله حائری شیرازی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴نرخ بیکاری در ۲۶ استان تک رقمی شد ♦️وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت:نرخ بیکاری در ۲۶ استان تک رقمی شد. ♦️نرخ بیکاری سایر استان‌ها هم کاهش قابل توجهی داشته و هدفگذاری ما تا پایان سال رساندن نرخ بیکاری به عدد ۶.۹ درصد بوده است. ♦️رکوردشکنی نرخ بیکاری در فصل بهار صورت گرفته و نرخ بیکاری به عدد ۷.۷ درصد رسیده که بانک جهانی این نرخ را ۶.۶ درصد اعلام کرده است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📸 کدام اسب زین کرده؟ بشمار ‏🔹 تورم نقطه به نقطه ٣٠(کمترین میزان از سال ٩٩) ‏🔹 تورم سالانه ٣۶(کمترین میزان از سال ٩٩) ‏🔹 تورم‌ مواد غذایی ٢٢(کمترین میزان از سال ٩٩) ‏🔹 تورم تولید ٢٩(کمترین میزان از سال ٩٨) ‏🔹 تورم مسکن ٩.٧(کمترین میزان از سال ٩۵) ‏🔹 رشد نقدینگی ٢۵(کمترین میزان از سال ٩٧) 🔹 نرخ بیکاری ٧.٧(کمترین میزان از سال ۶٨) ‏ 🔹 رشد اقتصادی ۵.١(دومین کشور در سال٢٠٢٣، چشم انداز مثبت) ‏ 🔹 نرخ فقر با معیار میانی ٠.٨(کمترین میزان از سال٩٨، چشم انداز مثبت) ‏ 🔹 نرخ فقر با معیار پایین ٠.١(کمترین میزان از سال٩٨، چشم انداز مثبت) ‏ 🔹 ضریب جینی ٠.٣٨(کمترین میزان از سال ٩٢، چشم انداز مثبت) 🔹 فروش نفت حدود ٢ میلیون بشکه(بیشترین مقدار از سال ٩٧) ‏ 🔹 تولید نفت ٣.٣ میلیون بشکه(بیشترین مقدار از سال ٩٧) ضمنا: ‏🔹 خزانه بدهکار نیست ‏🔹 وضعیت انبار کالاهای اساسی مطلوبه ‏🔹 مشکل گندم و روغن و نهاده و دام مولد نداریم ‏🔹 مشکلی در پرداخت حقوق کارگران و کارمندان نداریم 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴توضیح دانشگاه الزهرا درباره قطع همکاری با «زهرا موسوی» ♦️پیرو انتشار برخی مطالب در فضای مجازی از سوی خانم زهرا موسوی خامنه عضو هیات علمی سابق دانشگاه الزهرا(س) به اطلاع می‌رساند که فرآیند بررسی صلاحیت ایشان در تبدیل وضعیت استخدامی به رسمی قطعی از سنوات پیش در دستور کار بوده و نهایتا مخالفت با تبدیل وضعیت نامبرده در مهرماه ۱۳۹۹ در دولت دوازدهم به دانشگاه اعلام شده است. ♦️ با توجه به لزوم اجرای حکم قانونی مذکور، قطع همکاری ایشان ابلاغ گردید. ♦️این فرآیند ارتباطی با رای انضباطی منتشره نداشته است. ♦️چنانچه انتشار اخبار کذب از سوی نامبرده ادامه یابد این دانشگاه حق اقدام قانونی و انتشار اطلاعات مربوط به تخلفات و ابهامات استخدامی، آموزشی و پژوهشی ایشان را برای خود محفوظ می‌داند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔰 مقبولیت و مشروعیت 📝 در اسلام مردم يك ركن مشروعيتند، نه همه‌ى پايه‌ى مشروعيت. ▪️ در اسلام علاوه بر رأى و خواست مردم، بر پايه‌ى اساسىِ ديگرى هم كه تقوا و عدالت ناميده مى‌شود، استوار است. ▪️اگر كسى كه براى حكومت انتخاب مى‌شود، از و برخوردار نبود، همه‌ى مردم هم كه بر او اتّفاق كنند، از نظر اسلام اين حكومت، حكومت نامشروعى است؛ اكثريت كه هيچ. ▪️وقتى امام حسين عليه‌السّلام را در نامه‌اى كه جزوِ سندهاى ماندگار تاريخ اسلام است به كوفه دعوت كردند، اين‌طور مى‌نويسند: «و لعمرى ما الامام الا الحاكم بالقسط»؛ حاكم در جامعه‌ى اسلامى و حكومت در جامعه‌ى اسلامى نيست، مگر آنكه عاملِ به قسط باشد؛ حكم به قسط و عدالت كند. 🗓۱۳۸۲٫۰۹٫۲۶ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
12.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
• • 🏴 «عزاداری طویریج» چیست و چگونه برگزار می‌شود؟ عزاداری طویریج از بزرگ‌ترین گردهم‌آیی‌های بشری در جهان است که سالانه در روز عاشورا به مناسبت سالروز شهادت امام حسین (علیه السلام) برگزار می‌شود. میلیون‌ها زائر شیعه از سراسر جهان برای شرکت در این عزاداری، در منطقه قنطرة السلام در روستای طویریج تجمع می‌کنند و سپس هروله‌کنان به سمت مرقد مطهر سالار شهیدن (علیه السلام) به راه می‌افتند. این مسیر حدود ۲ کیلومتر است و عزاداران در طول مسیر فریاد «لبیک یا حسین» سرمی‌دهند؛ پاسخی نمادین به ندای امام حسین (ع) در روز عاشورا که فریاد زد: «هل من ناصر ینصرنا». در دوران رژیم بعث برگزاری این مراسم مانند بسیاری از دیگر عزاداری‌های امام حسین(ع) ممنوع بود و بسیاری به صورت فردی و پراکنده آن را انجام می‌دادند. مورخان گفته‌اند که این عزاداری بار اول در سال ۱۸۵۵ یا ۱۸۷۲ میلادی برگزار شد و متولی برگزاری آن فردی به نام بود که در دهه اول محرم در خانه مسکونی خود در منطقه هندیه یا همان طویریج مراسم عزاداری برپا می‌کرد و روز عاشورا عزاداران از خانه او به سمت مرقد مطهر به راه می‌افتند. بر اساس سنتی که از همان زمان تأسیس برپا شد، عزاداران از منطقه هندیه یا به راه می‌افتند و در منطقه قنطرة السلام که دروازه طویریج بوده نماز ظهر و عصر را اقامه می‌کنند و سپس به سمت مرقد مطهر حرکت می‌کنند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
علیه‌السلام از دیدگاه اندیشمندان جهان موسیو «ماربین» مورخ آلمانی: شهادت حسین (ع) در تاریخ بشریت نظیر ندارد. این دانشمند بزرگ مسیحی پس از تمجید و ستایش شکوه و عظمت روز عاشورا چنین می‌گوید: • «حسین (علیه‌السلام) برای شرف و ناموس و اجرای احکام اسلام و از بین بردن ظلم و ستم و جلوگیری از حیف و میل مسلمین و حمایت از مستضعفین و بی‌نوایان و به خاطر خدا از جان و مال و فرزند گذشت؛ امّا زیر بار استعمار نرفت؛ پس بیایید ما نیز شیوه او را سرمشق خود قرار داده، از زیردست استعمارگران خلاصی یابیم و مرگ با عزّت را بر زندگی با ذلت ترجیح دهیم؛ زیرا مرگ با عزّت بهتر از زندگی همراه با ذلت است».  📚 منبع: کتاب سیاست اسلامی، مسیو ماربین، ۱۹۰۹ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir