eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.3هزار دنبال‌کننده
26.6هزار عکس
19.5هزار ویدیو
764 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @Hamidershad_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
4.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆 منشه امیر، مدیر رادیو اسرائیل: اسرائیل فلج شده است؛ ما نمی‌توانیم به تنهایی به مصاف ایران برویم؛ حکومت نتانیاهو گام به گام به فروپاشی نزدیک می‌شود! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴کارشناس صهیونیست از فشار و ناراحتی لباس خود را در استودیوی شبکه عبری «کان» پاره کرد! 🔹‌این وضعیت اسرائیل است؛ اسرائیل ورشکسته شده؛ چقدر گفتیم و تذکر دادیم که اگر فشار نظامی بیاورید آن‌ها گروگان‌ها را خواهند کشت؟! 🔹‌اکنون ما در شرایطی قرار داریم که اگر مرده یا زنده گروگان‌ها هم برگردند، مشکل اسرائیل حل نخواهد شد! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
13.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه ۲۸صفر 🎥 حکومت ده ساله پیغمبر(ص)؛ الگوی نظام اسلامی 🔻بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) در دهه شصت 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ زیبا زیبا ❤️ 🎙استاد 📜 سوره مبارکه ✍ ترجمه آیات: و پدید آوردن جهان دیگر بر عهده اوست (۴۷) و اوست که شما را توانگر کرد و سرمایه قابل ذخیره بخشید، (۴۸) و او پروردگار [ستاره] شِعری است، (۴۹) 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دانشجو می‌تواند تروریست باشد... تاریخ شهادت می‌دهد. ‌‌‌‌🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 .✨ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
ســـــــــلام ، روز شما بخیر وسرشار از لحظه های ناب🌹 آیه ۷۵ سوره ( صفحه۹۰) وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا ﴿۷۵﴾ و چرا در راه خدا و در راه [آزادسازى‏] مردان و زنان و كودكان مستضعف -كه مى‏گويند پروردگارا ما را از اين شهرى كه اهلش ستمگرند خارج فرما و از سوى خويش براى ما يارى و ياورى بگماركارزار نكنيد؟﴿۷۵نساء﴾ *️⃣ مستضعف: كسى كه در اثر فشار و ظلم و اختناق به ضعف و بيچارگى كشانده شده است. *️⃣ القرية: شهر بزرگ- شهر- قرى در اصل به معنى جمع كردنست، قريه موضعى است كه مردم در آن جمع شوند.. ⏺ در اين آيه شريفه تحريك و تهييجى است براى تمامى مومنين، چه آنهايى كه ايمانشان خالص است و چه آنهايى كه ايمانشان ضعيف و ناخالص است، اما آنهايى كه ايمانشان خالص و دلهايشان پاك است، براى به حركت درآمدنشان به سوى قتال همان ياد خداى عزوجل كافى است، تا براى اقامه حق، و لبيك گفتن به نداى پروردگارشان، و اجابت دعوت داعى او، به پا خيزند، و اما آنهايى كه ايمانشان ناخالص است، آيه شريفه به اين دسته از مردم مى فرمايد اگر ايمان به خدايتان ضعيف است، حداقل غيرت و تعصب داريد، و همين غيرت و تعصب اقتضا مى كند از جاى برخيزيد و شر دشمن را از سر يك مشت زن و بچه و مردان ضعيف كوتاه كنيد. ◀️ ضمنا از اين آيه چند نكته ديگر استفاده مى شود: ▶️ 1️⃣ - جهاد اسلامى براى بدست آوردن مال و مقام و يا منابع طبيعى و مواد خام كشورهاى ديگر نيست ، براى تحصيل بازار مصرف ، و يا تحميل عقيده و سياست نمى باشد، بلكه تنها 👈🏻براى نشر اصول فضيلت و ايمان و دفاع از ستم ديدگان و زنان و مردان بال و پرشكسته و كودكان محروم و ستم ديده است به اين ترتيب جهاد دو هدف جامع دارد كه در آيه فوق به آن اشاره شده يكى👈🏻 (هدف الهى ) و ديگرى👈🏻 (هدف انسانى ) و اين دو در حقيقت از يكديگر جدا نيستند و به يك واقعيت باز مى گردند. 2️⃣- از نظر اسلام محيطى قابل زيست است كه بتوان در آن آزادانه به عقيده صحيح خود عمل نمود، اما محيطى كه خفقان آن را فرا گرفته و حتى انسان آزاد نيست بگويد مسلمانم ، قابل زيست نمى باشد، و افراد با ايمان آرزو مى كنند كه از چنين محيطى خارج شوند، زيرا چنين محيطى مركز فعاليت ستمگران است . 3️⃣- در ذيل آيه فوق چنين مى خوانيم مسلمانانى كه در چنگال دشمن گرفتار بوده اند براى نجات خويش نخست تقاضاى ولى از جانب خداوند كرده اند و سپس نصير پس براى نجات از چنگال ظالمان قبل از هر چيز وجود 👈🏻رهبر و سرپرست لايق و دلسوز 👉🏻لازم است و سپس يار و ياور و نفرات كافى ، بنابراين وجود يار و ياور هر چند فراوان باشد بدون استفاده از يك رهبرى صحيح بى نتيجه است . 4️⃣ - افراد با ايمان همه چيز را از خدا مى خواهند و دست نياز به سوى غير او دراز نمى كنند و حتى اگر تقاضاى ولى و ياور مى نمايند از 👈🏻او 👉🏻مى خواهند.👈🏻«وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا» خداوندا از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔 https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیات ۷۸ و۷۹ سوره ( صفحه ۹۰) أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِكَ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا ﴿۷۸﴾ هر كجا باشيد مرگ شما را مي‏گيرد اگر چه در برجهاي محكم باشيد، و اگر به آنها (منافقان) حسنة (و پيروزي) برسد مي‏گويند از ناحيه خدا است و اگر سيئة (و شكستي) برسد مي‏گويند از ناحيه تو است بگو همه اينها از ناحيه خدا است پس چرا اين جمعيت حاضر نيستند حقايق را درك كنند مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا ﴿۷۹﴾ آنچه از نيكيها به تو مي‏رسد از ناحيه خدا است و آنچه از بدي به تو ميرسد از ناحيه خود تو است و ما تو را بعنوان رسول براي مردم فرستاديم و گواهي خدا در اين باره كافي است. 🔵 مطالعه اين دو آيه كه در قرآن پشت سر هم قرار گرفته است سوالى را در ذهن ترسيم مى كند كه چرا در آيه اول ، همه نيكيها و بديها (حسنات و سيئات ) به خدا نسبت داده شده ، در حالى كه آيه دوم فقط نيكيها را به خدا نسبت مى دهد و بديها و سيئات را به مردم ؟! 🔷 با مطالعه و دقت در مضمون دو آيه به چند نكته برخورد مى كنيم 🔹اگر سيئات و بديها را تجزيه و تحليل كنيم داراى دو جنبه هستند يكى جنبه مثبت ، ديگرى جنبه منفى ، و همين جنبه منفى آن است كه قيافه سيئه به آن مى دهد و به شكل زيان نسبى در مى آورد بنابراين اگر ملاحظه مى كنيم در آيه اول تمام حسنات و سيئات به خداوند نسبت داده شده است به خاطر آن است كه تمام منابع قدرت حتى قدرتهائى كه از آن سوء استفاده مى شود، از ناحيه خدا است و سرچشمه قسمتهاى سازنده و مثبت او است ، و اگر در آيه دوم سيئات به مردم نسبت داده شده است اشاره به همان جنبه هاى منفى قضيه و سوء استفاده از مواهب و قدرتهاى خدادادى است 🔹 به عبارت دیگر در بینش الهى، همه چیز مخلوق خداست👈🏻 «اللّه خالق كلّ شى‏ء»[۶۳ زمر] و خداوند، همه چیز را نیك آفریده است. 👈🏻«احسن كلّ شى‏ء خلقه»[۷سجده] آنچه به خداوند مربوط است، آفرینش است كه از حُسن جدا نیست و ناگوارى‏ ها و گرفتارى‏ هاى ما، اوّلاً فقدان آن كمالات است كه مخلوق خدا نیست، ثانیاً آنچه سبب محرومیّت از خیرات الهى است، كردار فرد یا جامعه است. 🔹 به تعبیر یكى از علما، زمین كه به دور خورشید مى‏گردد، همواره قسمتى كه رو به خورشید است، روشن است و اگر طرف دیگر تاریك است، چون پشت به خورشید كرده وگرنه خورشید، همواره نور مى‏ دهد. بنابراین مى‏ توان به زمین گفت: اى زمین هر كجاى تو روشن است از خورشید است و هر كجاى تو تاریك است از خودت مى‏باشد. در این آیه نیز به انسان خطاب شده كه هر نیكى به تو رسد از خداست و هر بدى به تو رسد از خودت است 🔵 ممكن است آيه شريفه اشاره به مسئله (الامر بين الامرين ) بوده باشد كه در بحث جبر و تفويض به آن اشاره شده است و خلاصه آن اين است كه همه حوادث جهان حتى اعمال و افعال ما خواه حسنه باشد يا سيئه ، خوب باشد يا بد از يك نظر مربوط به خدا است زيرا او است كه به ما قدرت داده و اختيار و آزادى اراده بخشيده است ، بنابراين آنچه ما اختيار مى كنيم و با آزادى اراده ، انتخاب مى نمائيم بر خلاف خواست خدا نيست ولى در عين حال اعمال ما به ما نسبت دارد و از وجود ما سرچشمه مى گيرد زيرا عامل تعيين كننده عمل ، اراده و اختيار ما است و به همين دليل ما در برابر اعمالمان مسئوليم و استناد اعمال ما به خدا آنچنان كه اشاره شد از ما سلب مسئوليت نمى كند و موجب عقيده جبر نيست . 🔷 پس بنا بر این بدى‏ها از آن جهت كه از انسان صادر مى‏ شود به انسان نسبت داده شده و از آن جهت كه خود انسان و اراده او در تحت سیطره الهى است، به خدا نسبت داده مى‏ شود.. 🔹با آن همه ستایش قرآن از رسول اللّه ‏صلى الله علیه وآله، باید گفت: مراد از «من نفسك» 👈🏻نفس انسان است، نه شخص پیامبر. واللّه العالم 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir