eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.3هزار دنبال‌کننده
26.7هزار عکس
19.6هزار ویدیو
764 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @Hamidershad_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ انسان نمی‌تواند بگوید می‌خواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا و امام زمان(عج) کاری ندارم. ⚡️اين یک شوخی است که کسی خيال کند بیرون از انقلاب اسلامي، یا با تضعیف محورِ نظام اسلامی (يعنی ولايت فقيه)، عدالت محقق می‌شود. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «نظام سیاسیِ تحقق عدالت، نظام خلافت الهي بر محور معصوم است. اصلي‌ترين رکن اين عدالت در مقیاس کل تاریخ، خود معصوم است؛ خود او، کلمۀ عدل است. در مقیاس نظام اجتماعي، نظام سياسيِ عادلانه در مقابل تمدن جور، نظام ولايت فقيه است. رکن اصلي در این نظام، خود فقيه عادل جامع‌الشرايط است. لذا اگر کسي خيال کند دنبال عدالت است، ولی بخواهد خارج از دایرۀ ولایت امام زمان(عج) اقدام کند، همۀ اقداماتش جائرانه است؛ کمااینکه انسان نمی‌تواند بگوید مي‌خواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا کاری ندارم؛ این انسان حتماً ظلم مي‌کند؛ عدالت بدون توحید، ممکن نيست. وقتي انسان از مدار بندگي بیرون رفت، خودش يک ابليس می‌شود. تحقق عدالت در مقياس تاريخ و جامعه، قواعدي دارد؛ کمااينکه دستگاه شيطان، وقتی يک تمدن جائرانه ایجاد مي‌کند و به‌دنبال طرح توسعۀ پايدار در مقياس جامعه جهاني است، همه الزامات آن را هم ايجاد مي‌کند و براي همۀ جامعۀ جهاني، طرح دارد، اَسناد بين‌المللي تصويب مي‌کند و بعد اِعمال مي‌کند. بنابراین، يک ساختار جهانيِ هماهنگ وجود دارد که مبتني بر یک ايدئولوژي جائرانه شکل گرفته و فلسفه‌ها و دانش‌هایش هم جائرانه است. در مقابل چنین نظامی، چه اقدامی باید انجام بدهیم؟ اقدام ما باید بزرگ باشد؛ انقلاب اسلامی، اقدام بزرگ جامعۀ مؤمنين در عصر غیبت است که بر محور امام زمان (عج) شکل گرفته تا مقدمۀ ظهور باشد. امتي بر محور وليّ فقيه و نيابت عامۀ امام زمان (عج) قيام کرده و اين قيام به يک نظام تبدیل شده و در مرحلۀ بعد، اين نظام باید به تبدیل شود. بنابراين عدالت‌خواهي يعني تلاش براي تحقق مراحل بعدیِ انقلاب اسلامي. اين یک شوخی است که کسی خيال کند بیرون از انقلاب اسلامي، یا با تضعیف محور نظام اسلامي ـ يعني ولايت فقيه ـ عدالت محقق مي‌شود؛ عدالت، تعریف دارد و ساختار کلان می‌خواهد. کمااینکه در يک قدم بالاتر، کسي نمی‌تواند بگويد با امام زمان(عج) کاری ندارم اما می‌خواهم عدالت را محقق کنم! جواب او این است که عِرض خود مي‌بري و زحمت ما مي‌داري. این نگاه، انسان را در دام شيطان می‌اندازد و او را جزو قواي شيطان قرار می‌دهد، تا آنجا که شيطان به‌وسيلۀ او، جور خودش را محقق مي‌کند؛ این یک توهم است که انسان خيال کند من به امام کار ندارم و خودم محور عدالت در عالم هستم. عدالتِ نازل شده در حيات تاريخي و اجتماعي انسان‌ها، بر محور انسان عادل شکل مي‌گيرد؛ کمااینکه کسی نمی‌تواند عدالت را در عرض توحيد قرار دهد، چون عدالت از صفات فعل حضرت حق است. اگر جهان بر مدار عدل مي‌چرخد، به این دلیل است که اله عالم، عادل است. پس عدالت در عرض توحید نیست و‌ در عرض خلیفة‌الله هم نیست، بلکه خليفة الله ـ که مقام عصمت دارد و محل مشيت الهی است ـ خودش کلمۀ عدل است؛ لذا آیۀ شریفۀ ««وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً»، به امام تأويل مي‌شود. لذا همان‌طور که عبوديت در عالم، با امام محقق مي‌شود (بِنَا عُبِدَ اللَّهُ‏ وَ بِنَا عُرِفَ‏ اللَّهُ‏)، عدالت هم با امام محقق مي‌شود و اگر ما منتظر عدالت هستيم، منتظر ظهور فعل امام هستيم. اگرچه عدالت به‌وسيله حضرت حق محقق مي‌شود، و منتظر عدالت، در انتظار ظهور فعل الهي است و مي‌خواهد خداي متعال عالم را پر از عدل کند (اللَّهُمَّ امْلَأْ بِهِ‏ الْأَرْضَ‏ عَدْلًا وَ قِسْطاً)، اما آن دست الهی که حضرت حق، عدالت را با آن محقق مي‌کند، خود امام است. عدالت، جداي از امام نیست، بلکه ظهور فعل خود امام است؛ لذا ما دنبال تجلیِ خود امام هستيم؛ حتی عادل شدن انسان، بر محور امام ممکن است. گاهي در فلسفه اخلاق مي‌گويند عدالت، حاکميت قوۀ عاقله بر قواي ديگر است؛ اين تعريف، ناقص است. عدالت یعنی انسان بر محور معصوم حرکت کند. اگر تمام قواي انسان، ذيل معصوم بود و ارادۀ معصوم در قوای انسان ظاهر شد، انسان، عادل است؛ مثلاً سلمان، انسان عادل است. اما اگر انسان بر مدار نفس خودش حرکت کرد، جائر است. حرکت کردن بر مدار خدا، به حرکت بر مدار امام بر مي‌گردد؛ یعنی پرستش خدا، که پايگاه اساسي عدل است، بر محور تولي به امام واقع مي‌شود. امام همان عبد حقيقی است که با او، هم عبادت در عالم جاري مي‌شود و هم عدالت». 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚫️ شهادت امام سجاد علیه‌السلام تسلیت ‌باد. 🔻استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: عموم مسلمانان وابستگی عاطفی شدید و دوستی روحانی ژرفی با این امام والا علیه‌السلام داشتند و پایگاه‌های مردمی ایشان در هر جایی از جهان اسلام دامنه یافته بود. جایگاه والای ایشان در نظر حاجیان خانه خدا به این مطلب اشاره دارد؛ وقتی هشام بن عبدالملک حج گزارد و طواف کرد، خواست دست به حَجَر بساید. اما از انبوهیِ جمعیت نتوانست دست به حجرالاسود برساند. بنابراین منبری برایش گذاشتند و او به انتظار نشست. آن‌گاه حضرت زین العابدین علیه‌السلام آمد و آغاز به طواف کرد. چون به جایگاه حجر رسید، ناگهان انبوهه مردم شکافت و همه کنار کشیدند تا ایشان به حجر دست کشد. این به‌خاطر معرفت عمیق و محبتی بود که نسبت به ایشان داشتند، گرچه از سرزمین‌ها و خاندان‌های گوناگون بودند. فرزدق این صحنه را در قصیده دل‌انگیز و پُرآوازه خود ثبت کرده است. 🔸 امامان اهل بیت علیهم‌السلام؛ مرزبانان حریم اسلام، ص ۵۷۰. 🆔 @shahidsadr
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
🎥 ، این بار در کوفه!! 🔺واکنش سلبریتی های کوفه به اعدام های مختار با هشتگ های😐👇: 🆘 @JEDALL | جـــــدال
شهید کلاهدوز: 🔻 (ع) روضه امام حسین (ع) قدرت لکه گیری اش بسیار زیاد است. هر چیزی که نمیتوان لکه اش را با آب خالی یا با حلال‌های قوی‌تر شست، چاره‌اش روضه امام حسین (ع) است. قدرت روضه امام حسین (ع) خیلی زیاد است و لکه‌های دل را برطرف می‌کند.(آیت الله حائری شیرازی - ره) 🔸 خانواده هایی که علاقمندند در منزلشان روضه اهل بیت (ع) برگزار کنند میتوانند تقاضای خود را به شماره 09119004014_09382531416 اعلام نمایند. ✔️ برگزاری مراسم حتی برای خانواده های 2 نفره 🔺با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی 🔹 تمام هزینه های مرتبط با اعزام مداح و سخنران توسط گروه فرهنگی جهادی محراب تأمین خواهد شد. شورای معارف اسلامی 🏴 گروه فرهنگی جهادی محراب 📡 @fjmehrab
⚡️بني‌اميه جلوی معرفی را گرفتند تا بتوانند شرک را به اسم به مردم تحمیل کنند. ⚡️ اگر انسان، دستگاه را نشناسد، نمی‌تواند را به پا کند؛ چون ممکن است جور را با عدل اشتباه بگیرد. ⚡️ و _ اگر در ذیل اندیشه اسلامی انجام شود، نه ذیل ادبیات مارکسیستی و غربی _ به تحقق عدالت کمک می‌کند. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «ما که مي‌خواهيم عدالت به پا کنيم، بايد بفهميم جور و ظلم چيست؟ اگر ظلم و جور را نشناسيم، نمي‌توانيم دنبال عدالت باشيم. امام صادق(ع) در روایتی فرمودند بني‌اميه مانع معرفي توحيد نشدند، بلکه جلوی معرفي شرک را گرفتند تا مردم شرک را نشاسند. نظامي که بنی‌امیه به پا مي‌کند، مشرکانه است و خودش محور شرک است؛ این نظام را به اسم توحيد، به مردم قالب می‌کنند. اگر انسان، جور را نشناسد، نمی‌تواند عدل را به پا کند. اگر کسي خيال کرد عدالت سوسياليستي، عدالت است، ديگر چه ظلمي بدتر از اين مي‌تواند انجام بدهد؟ یا اگر کسي خيال کند می‌تواند ذيل نظريۀ اجتماعي غرب و ذیل نظریۀ بازار، عدالت ایجاد کند و بعد بخواهد با ایجاد شفافيت ذیل این نظریات، عدالت درست کند، مبتلا به ظلم می‌شود. مقصود این نیست که شفافيت را دنبال نکنيم؛ شفافيت به عدالت کمک مي‌کند؛ اما شفافيتی که در دستگاه نبي‌اکرم (ص) واقع می‌شود، اقتضائات و مناسک و شريعت خودش را دارد. برخی خيال مي‌کنند صرف نقد به عدالت منتهی می‌شود؛ البته در ادبيات مارکسيستي این‌گونه است، کسی که نقد می‌کند، آنتي‌تزي است که جبراً به يک سنتز مي‌رسد، یعنی نقد، به تحقق سنتز کمک مي‌کند. ولي در دستگاه نبي‌اکرم (ص) که این‌چنین نیست؛ اگر جهت‌گيري انسان در نقد، جهت‌گيري حقی نباشد، يعني اگر انسان در جهت پرستش خدای متعال نقد نکند، خودش به عامل ضد عدالت تبدیل می‌شود. الگوهاي توسعۀ مدرن، محور جور در عالم هستند و عالم را از جور پر کرده‌اند ـ «كَمَا مُلِئَتْ‏ ظُلْماً وَ جَوْراً» ـ به‌خصوص که این الگوها در شکل اخير، توسعۀ پايدار را در مقياس جهاني دنبال می‌کنند و باز به‌خصوص که نظام سلطه در حال تبدیل توسعه به حکمراني مجازي است. لذا اين توسعه، ضد عدالت است. ساختارهايي که ذيل این توسعه برای تحقق عدالت شکل گرفته‌اند، اصل در جور هستند و جور را محقق می‌‌کنند، چون ساختارهای تکامل نفسانيت هستند؛ يعني ترازوها، جائرانه هستند. در این نظام، آن نفس‌هايي که غليظ‌ترند، بقيه را تحت سلطۀ خودشان درمي‌آورند؛ کمااينکه این اتفاق افتاده است و مردم را این‌گونه فریب داده‌اند که نظام سلطه، نظام طولي بود، اما نظام بازار، نظام عرضي است؛ در حالی که در نظام بازار، تسلط نفوس خبيثه از نظام سلطۀ قديم بیشتر است؛ يعني برده‌داري مدرن پيچيده‌تر از برده‌داري قديم است. امروزه تسلط نظام سلطه و نفوس خبیثه ـ از ثروتمندان و قدرتمندان بزرگ روي صحنه تا ثروتمندان و امپراطوري‌هاي بزرگ پشت صحنه ـ سلطه‌شان بر جهان بيشتر از برده‌دارهاي قديم است و بيش از گذشته مردم را مي‌دوشند! اينها دارايي‌هاي انسان را به فعلیت رسانده و آن را تبدیل به ثروت کرده و مصادره مي‌کنند؛ حتی عواطف انسان یا جاذبه‌هاي وجودی بانوان را به فعليت رسانده، و به اسم کرامت، عدالت و آزادي، مصادره می‌کنند. بنابراین ما برای برپایی عدالت، بايد جور را بشناسيم، به‌خصوص جورِ تاريخي و اجتماعي. جور، يک نظام تاريخي دارد که بر محور اولياء طاغوت و مستکبرين است. اين فراعنه، يک نظام تاريخيِ استکبار برپا کرده‌اند. ما باید این نظام جائرانۀ تاريخي را بشناسيم. همچنین باید نظام اجتماعي جور و اضلاع مختلفش را در مقياس جهاني بشناسيم. اين نظام جائرانۀ جهانی، هم بُعد فرهنگي دارد، هم بُعد اقتصادي و هم بُعد سياسي. همۀ این ابعاد، جائرانه است. محور این ظلم، استکبار بر خداي متعال است؛ هروقت استکبار بر خداي متعال شکل گرفت، ظلم به مخلوقات هم شکل مي‌گيرد. نمی‌توان بر خدا استکبار کرد و در عین حال به مخلوق او، محبت کرد؛ کسي که زير بار خدا نمي‌رود، زير بار مخلوقات هم نمي‌رود؛ کسي که حاضر نيست ذيل خدای متعال که واجد همۀ اسماء حسناست، قرار بگيرد، ذيل مخلوق هم قرار نمی‌گیرد؛ این یک توهم است که گمان کنیم انسانی که بر خدا استکبار می‌کند، به دیگران فکر می‌کند. ما باید اين جورِ گسترده را که يک دستگاه جهانی است و شکل جديد آن، شامل کل تمدن جديد غرب می‌شود، بشناسیم. جور يعني عدل و ظلمِ به هم آميخته؛ و همين آمیختگی، کار را سخت مي‌کند؛ «فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ‏ الْحَقِ‏ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ‏»؛ اگر باطل از آميختگي با حق جدا شود و شفاف عرضه شود، کساني که دنبال حق هستند ترديد نمي‌کنند. وقتي حق و باطل آمیخته مي‌شود، کار، دشوار مي‌شود. اين نظام جائرانۀ جهانی، اصلي‌ترين حجاب عدالت است؛ بنابراین بايد آن را کنار بزنيم.» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از 🇮🇷 کشکول 🇮🇷
خر مشهدی رجب را شبانه دزدیدند. صبح شد و داد مشهدی رجب بالا رفت. اهالی روستا جمع شدند. یکی گفت : تقصیر معمار است که دیوار را کوتاه ساخته، دزد براحتی اومده داخل. یکی گفت : تقصیر نجار است، درب طویله را محکم نساخته. یکی گفت : تقصیر قفل‌ساز است، قفل ضعیفی ساخته. یکی گفت : تقصیر خود الاغ است که سر وصدا نکرده تا مشهدی رجب بفهمه. یکی گفت : تقصیر خود مشهدی رجب است که شب‌ها می‌رفته راحت می‌خوابیده، اون باید روزها می‌خوابید و شب‌ها کنار الاغش می‌نشست. خلاصه همه مقصر بودند، به جز شخص دزد. کانال 🇮🇷 کشکول 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4271177777C6eae3b2c3b
هدایت شده از ریحانه
📛 پله پله تا سقوط 🔹رهبر انقلاب: سوق دادن به تجمل و آرایش های بیهوده و مخارج سنگین و تبدیل شدن به یک وسیله ‏ی مصرف، ستمِ بزرگی بر زن است. شاید هیچ ظلمی بالاتر از این نباشد؛ چون او را از آرمان‏ها و اهداف تکاملی خودش غافل و منصرف می‏ کند و به چیزهای کوچک و حقیر سرگرم می ‏نماید. ۱۳۶۹/۱۰/۱۶ ❣️️ @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از ریحانه
📗 | او 👨‍👩‍👧‍👦 کتاب‌های خوب برای کودکان 🎭 این کتاب راه خداشناسی را به خوبی و در قالبی جذاب به کودکان نشان می‌دهد و برای مخاطب گروه سنی «ب» مناسب است. در این کتاب، نویسنده برای اثبات وجود خداوند، از باد، جاذبه، هوا، فکر، جان یا روح مثال می‌زند. 📍ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 📝 نویسنده: محسن چینی‌فروشان 🛍 خرید از فروشگاه‌های اینترنتی فروش کتاب ❣️ @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از میراث علمی گلستان
حضرت آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی (دام ظله) به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه، نظام آموزشی حوزه های علمیه را در حد کلی قابل قبول و برخی از برنامه ها را نیز دارای نواقص و ضعف دانسته و گفتند: اهداف نظام آموزشی حوزه های علمیه در دراز مدت قابل دسترس است، ان شاء الله تعالی. ایشان با اشاره به بیماری کرونا، این دست مسائل را نه تنها مانع بلکه فرصت ارزیابی کرده و افزودند: کرونا برای اهل تحقیق حوزه های علمیه فرصت است و در آینده شاهد ظهور کتاب های متعدد و جدیدی خواهیم بود. این نشان از این است که بیماری کرونا مانع تعلیم و پژوهش نیست. این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم؛ برنامه ریزی برای سال تحصیلی با وجود بیماری کرونا را نیازمند واکاوی بیشتر بیان کرده و با تأکید بر اینکه حضور در درس بسیار اهمیت دارد خاطر نشان کردند: ارائه دروس در فضای مجازی کافی نیست، لیکن همه گیری بیماری کرونا و مسائل بهداشتی هماکنون موجب سرگردانی طلاب شده است. مدیر محترم حوزه های علمیه گفته اند اصل بر برگزاری دروس به صورت حضوری است و کلاس ها با تعداد کم و فاصله اجتماعی برگزار شود و نیز کلاس هایی در فضای مجازی برگزار شود اما هنوز نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد. وی تعدد نظر در آموزش و پرورش را ناشی از این نگرانی ها خواند و گفت: در بخش های دیگر نیز این نگرانی ها هست. برای نمونه اساتیدی که سالخورده هستند از گروه های پر خطر محسوب می شوند و نمی توانند با استفاده از حمل و نقل عمومی در محل درس حضور یابند و از طرفی با ماشین شخصی نیز اجازه داده نمی شود تا نزدیک محل درس بروند. بدین جهت مسؤولان باید برنامه ریزی های لازم را انجام دهند تا امنیت بهداشتی برای دانش پژوهان تأمین شود. حضرت آیت الله حسینی گرگانی ادامه یافتن این شرایط را در آینده مشکل آفرین دانست و افزود: این شیوه برای دروس خارج مقدور است اما باید پرسید آیا برای سطوح عالی و مقدمات نیز این شیوه مناسب است؟ امروزه برخی از طلاب شهرستانی ساکن قم به دنبال انبار هستند تا اثاث خود را آنجا گذاشته و خود به شهرستان بروند. امتداد این شرایط باعث ضربه به طلاب می شود و طلاب از فرصت بهره‌گیری اخلاقی و حضور در درس و فهم و نقد بحث و... محروم می شوند؛ این مسائل باید مورد ارزیابی مدیران و مسئولان حوزه علمیه قرار بگیرد. تلگرام @nebras_alhoda 🆔 ایتا https://eitaa.com/hgorgani 🆔 سروش http://sapp.ir/hgorgani 🆔 اینستاگرام https://instagram.com/hgorgani.ir 🆔