eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.3هزار دنبال‌کننده
25.7هزار عکس
18.7هزار ویدیو
756 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @Hamidershad_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
11.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏵️🏵️🏵️🏵️تبیین یارامام زمان(عج)قراربگیریم بالفظ باشیم یا نباشیم☘️☘️☘️☘️☘️☘️ 🔰عموپارسا مجری برنامه های شادوخاطرانگیز ✅ سخنران شاد از مهدکودک تا دانشگاه ✅ یک روز شاد و خاطر انگیز برای مردم سرزمینم ✅اجرای جشن تکلیف ویژه پسران و دختران سرزمینم ✅ روایتگری شهدا ✅ آموزش مفاهیم دینی در کلاس ✅ اجرای پرانرژی و شاد همراه با مسابقات مهیج و محتوا ارزشی 😍برنامه های عموپارسا 😍خنده و شادی ، رشد و تعالی پل ارتباطی : 09104628831 🆔@emamsadegh_ir
💠اکثر الخیر فی النساء ✅پیامی جهانی از حسینیه امام خمینی(ره) / نقش و جایگاه زنان در جامعه پردازی و حکمرانی متعالی ✍ دکتر حسن بیارجمندی رهبر معظم انقلاب صبح ۱۴ دی ماه در دیدار صدها تن از زنان فرهیخته و فعال در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی؛ نگاه مترقی و عادلانه اسلام به «زن» در عرصه‌های «جنسیتی و انسانی – حقوقی و تکالیف – مسئولیت پذیری فردی و خانوادگی- و نقش و تکالیف اجتماعی» را تبیین نمودند. در بخشی از این بیانات ترسیم کننده یک نقشه راه ،معظم له می فرمایند : « یکی از آن نقاطی که من میخواهم عرض بکنم، نگاه اسلام به مسئله‌ی زن است که نظر اسلام چیست. من حالا مختصری میگویم، تبیین و تفصیل و تفریع فروعش با شماها است که دنبال کنید، تحقیق کنید، کار کنید.» یکی از این نگاه ها که در سطح یک پیام ادراکی جهانی در بالای سر محل نشستن ایشان در حسینیه امام خمینی (ره) می درخشید و در پوشش تصویری و گزارش های خبری و رسانه ای بصورت جهانی بازتاب داشت؛ حدیثی از امام صادق(ع) که «أکثَرُ الخَیرِ فِی‌ النِّساء بیشتر خیر‌ها در زنان است»بود. سوال اصلی که مطرح می شود این است که خداوند حکیم و علیم در زنان چه خیرهایی را نهاده است؟ آنچه مسلم است این خیر و بیشترین آن را باید در قرآن جستجو نمود. در تفسیر احسن الحدیث؛ خير به معنى دلپسند و مرغوب و در فرهنگ واژگان قرآن در معناي انتخاب آمده است؛بدین معنا که اگر ما چيزي را خير مي ناميم ، بدان جهت است که آنرا با غير آن مقايسه ميکنيم و يکي از آن دو را انتخاب می نماییم و ميگوئيم اين خير است که هدف و مقصد ما را تامين کند بنابراین دو قاعده کلی در خصوص خیر براساس مفاهیم قرآنی همچنانکه صدر المتالهین در اسفار و علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در تفسیر مشهور المیزان بیان داشته اند عبارتند از: الف : همه خواهان آن ‌هستند و به واسطه‌ى آن بخشى از کمالات شایسته‌ى انسانی حاصل مى‌شود. ب : آن را با چیز دیگرى مقایسه مى‌کنند؛ سپس آن را برمى‌گزینند.پس آن را که برگزینند، خیر است.چون برگزیده‌ است. بنابراین هم در تعیین اصل خیرها و هم مصادیق آن می بایست این دو اصل را مدنظر داشت. خداوند در قرآن کریم بطور کلی خیر ها را نام برده است که هر یک از آنها بعنوان یک اصل می تواند در این فهم و درک خیرها از جمله در زنان قابل تطبیق و تفسیر باشد.بیشترین این خیرها که براساس دو قاعده کلی صدرالاشاره می توان در این وجیزه از آنها یاد نمود عبارتند از : ۱_ نیازهای اساسی زندگی ؛ آنجا که خداوند به نقل از حضرت موسی (ع)می فرماید: رب إني لما أنزلت إلي من خير فقير . پروردگارا! من نیازمند هر آن چیزی هستم که برایم روزی فرمایی.و خداوند اینگونه فورا آنچه که در او بیشترین خیرها(نیازهای اساسی زندگی)است را اجابت کرد. قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ [شعيب] گفت من مى‏ خواهم يكى از اين دو دختر خود را [كه مشاهده مى ‏كنى] به نكاح تو در آورم. ۲_ قدرت و توان ؛همچنانکه در آیه أَهُمْ خَيْرٌ أَمْ قَوْمُ تُبَّعٍ (آیا اینان نیرومندتر یا پادشاهان یمن) از قدرت و توان به خیر یاد شده است و آمادگي روحي برای پذيرش هدايت : «...َ وَلَوْ عَلِمَ اللّهُ فِيهِمْ خَيْراً لَأَسْمَعَهُمْ» زن با خصوصیات نهادی توان و قدرت مخصوص خویش یعنی روحی و روانی، عاطفی، شناختی و اجتماعی و... مکمل و متمم مرد است و هر یک در کمال خود نیازمند دیگری است و این مفهوم در جامعه پردازی و حکمرانی متعالی و ایجاد تمدن با مشارکت دادن زنان در امور اجتماعی تبلور و کارآمدی خویش را نشان می دهد. ۳_ وضع صلاح و پسندیده در زندگی دنیوی؛ همچنانکه حضرت شعیب (ع) فرمودند: إني أراكم بخير که شامل صلاح و تمام خوبی های زندگانی دنیوی است. با توجه به دو قاعده کلی و سه اصل یاد شده و مصادیق گسترده آن که بیشترین خیرها را در وجود زن تداعی می کند؛ به حکم آیات إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكِينَ فِي نارِ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها أُولئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ زنان با وجود این بیشترین خیرها با انتخاب خود جايگاه خود را تعيين مى‌كنند، يا شرّ البريّه يا خير البريّه . كَفَرُوا ... شَرُّ الْبَرِيَّةِ ... آمَنُوا ... خَيْرُ الْبَرِيَّةِ و این سقوط(کفر) و رشد(ایمان) او بی نهایت است؛ در اثر ايمان و عمل صالح مى‌تواند حتى از فرشتگان برتر باشد و این در گرو ايمان همراه با عمل صالح و سبقت است«فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ». مقام معظم رهبری در همین دیدار دو الگوی قرانی با دو انتخاب متفاوت را مورد اشاره قرار می دهند : « ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ کَفَرُوا امرَأَتَ نُوحٍ وَ امرَأَتَ لوط» و همچنین« وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَون» و «وَ مَریَمَ ابنَتَ عِمرَان». 🆔@emamsadegh_ir
🌐 بهائیت و سازمان‌ ملل ✍️ بهائیت چندین سال پیش از تأسیس ، دفتر بین‌المللی بهائی را در شهر ژنو تأسیس کرده بود. همزمان با تشکیل سازمان ملل، با اینکه هیچ کشوری از آن خود ندارد و فقط فرقه‌ای تشکیلاتی است، اقدام به ورود به این سازمان تشکیلاتی نمود. بعد از سه سال نفوذ و شرکت در انواع نشست‌های بین‌المللی، جامعه بین‌المللی بهائی، تحت عنوان سازمانی در سازمان ملل،ثبت و دارای نماینده ارشد می‌شود. 🔺 پس از آن، بهائیان با پذیرفتن نقش‌های متعدد جهانی و نفوذ به زیرمجموعه‌های مختلف سازمان‌ ملل همچون سازمان ، سازمان ملل متحد، و...، توانستند نمایندگان خود را در نشست‌های مختلف بین‌المللی به مأموریت بفرستند. ضمن اینکه، طرف بخش‌های مختلف این سازمان واقع شده و به بهانه فعالیت‌های بین‌المللی، به و گسترش بهائیت در کشورها و مناطق مختلف جهان می‌پردازند. 🔊 اینجاست که میدانی وسیع و اثرگذار روبروی تشکیلات بهائیت گسترده می‌شود تا بتوانند به قول خودشان، نفوذ معنوی خویش را در حیات جامعه انسانی به کار برند. ⚠️ با وجود اهمیت و تأثیر قابل‌ توجه سازمان ملل متحد در امور بین‌المللی و بالای تشکیلات بهائی در سازمان ملل، بهائیان همواره سعی در سنگ‌اندازی در مسائل ایران در امور بین‌المللی دارند. 🆔@emamsadegh_ir
🌹از اینکه با ما همراه هستید متشکریم🙏 از همراهان و اعضای محترم کانال حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام تقاضا می شود جهت پویایی و رشد این کانال در نظر سنجی،شرکت نمایید. باتشکر🙏 لینک زیر جهت شرکت در نظر سنجی👇 https://EitaaBot.ir/poll/ct0f6?eitaafly 🆔@emamsadegh_ir
11.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️هر چه دارم از نماز اول وقت و امام حسین(ع) دارم. تا حالا نشده چیزی رو دوبار به امام حسین بگم..!!!! نوجوان ۱۳ ساله‌ای که حرف و عملش عقلای جهان را مات و مبهوت خود کرده... @emamsadegh_ir
2.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سفیر: 🎥 این وعده‌ی تضمین‌شده‌ی خداوند است: قطعا خورشید طلوع خواهد کرد 🆔@emamsadegh_ir
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂دنبال احکام و قوانین غیرخدایی نباشید🍂 🔸أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْماً لِقَوْم يُوقِنُونَ. (/۵۰) ⚡️ ترجمه : آيا آنان حكم جاهليّت را مى طلبند؟ براى اهل ايمان و يقين، حکم چه كسى از خدا بهتر است؟ 🔴 در كتاب «كافى» از امير مؤمنان على(عليه السلام) نقل شده كه فرمود: 🍃اَلْحُكْمُ حُكْمانِ: حُكْمُ اللّهِ وَ حُكْمُ الْجاهِلِيَّةِ فَمَنْ أَخْطَأَ حُكْمَ اللّهِ حَكَمَ بِحُكْمِ الْجاهِلِيَّةِ. «حكم، دو گونه بيشتر نيست: يا حكم خدا است، يا حكم جاهليت. و هر كس حكم خدا را رها كند به حكم جاهليت تن در داده است» 💫از اينجا روشن مى شود، افرادى كه با داشتن احكام آسمانى به دنبال قوانين ساختگى ملل ديگرى افتاده اند، در حقيقت در مسير جاهليت گام نهاده اند. 🆔@emamsadegh_ir
🔺توسعه نفوذ آقاخانیه در افریقا ▫️نامگذاری خیابانی در تانزانیا به نام «آقاخان» ⚠️دولت به مناسبت هشتاد و هشتمین سالگرد تولد ، رئیس شاخه آقاخانیه ، اقدام به نامگذاری خیابانی در پایتخت خود به نام «خیابان آقاخان: AGA KHAN STREET» کرد. ↙️مراسم رونمایی از تابلوهای خیابان آقاخان در آستانه سال ۲۰۲۳ انجام شد. 📌آقاخانیه به واسطه شبکه گسترده اقتصادی و اجتماعی خود با عنوان بنیاد AKDN و وابسته به ثروت کریم آقاخان، مجموعه اقدامات تبلیغی در اقصی نقاط دنیا به خصوص مناطق فقیر _مادی و فرهنگی_ در شرق و غرب نموده و با راه اندازی مراکز خیریه آموزشی، درمانی، عمرانی و ...، سعی در توسعه نفوذ خود و جلب پیروان بیشتر دارد. 🏨ساخت ، پل عابر پیاده و... در تانزانیا نیز در همین راستا صورت گرفته و اینک دولت آن کشور اقدام به نامگذاری خیابانی به نام نموده است. ✴️بنیاد آقاخان در تانزانیا بیمارستان ۹۰ ساله آقاخان دارالسلام، یک مرکز پزشکی در موانزا(Mwanza) ۲۴ مرکز بهداشتی در ۱۴ منطقه محروم دارد و بیمارستان مرکزی یک مرکز فوق مدرن ۱۷۰ تختخوابی است. ⭕️به واقع «شبکه توسعه آقاخان»، پوششی است برای اقدامات تبلیغی این که قرائتی متفاوت از اسلام داشته و ضمن مبانی اعتقادی خاص در باب ، با تاکید بر تکثرگرایی، مرام خویش را با ارزش‌های هماهنگ ساخته و از ، آداب شرعی و دیگر اصول سنتی اسلام، فاصله‌ای زیاد دارد. 💢این فرقه به واسطه همین قرائت مدرنگرا و ثروت هنگفت آقاخان، مورد توجه و حمایت غرب است. 🆔 @emamsadegh_ir
آیت‌الله اعرافی با محکوم نمودن اقدام وقیحانه نشریه فرانسوی: ⭕️اقدام وقیحانه نشریه فرانسوی نقشه شوم دین زدایی و یورش به بنیان‌های هویت توحیدی و اسلامی است ⭕️ ضرورت برخورد دولت‌های اسلامی، مستقل و آزاده با نشریه هتاک 🔹 حوزه‌های علمیه ایران و جهان این حرکت ضدانسانی، ضدایمانی، نفرت‌پراکنانه، خشونت طلبانه و بغض آفرین را تعرض به امت اسلام، مرجعیت شیعه، ملت شریف ایران و اسلام عزیز و فراتر از یک اقدام محدود و خودسرانه ارزیابی کرده، با صدایی بلند و فریادی روشن گرانه آن محکوم می‌کند. 🆔 @emamsadegh_ir
حاج‌قاسمِ لیبرال!؟ 🖊 مهدی جمشیدی ۱. واقعیّت این است پاره‌ای از نخبگان انقلابی به جانب «اسلام رحمانی» شتافته‌اند؛ همان اسلامی که به تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای، نشأت‌گرفتۀ از «معارف لیبرالیستی» است. اسلام رحمانی، تعبیر برآمده از خطّ فکریِ روشنفکریِ سکولار است که در جریان اصلاحات، صورت عینی یافت. چندی پس از اینان، جریان اعتدال‌گرا نیز چون احساس کرد که این رویکرد، «رأی‌ساز» و «مقبولیّت‌آفرین» است، همین منطق را در پیش گرفت. دراین‌میان، برخی گروه‌ها و نیروهای فکری و سیاسی در جریان انقلاب نیز که با وجود ظواهرِ موجّه، سودای قدرت داشتند و می‌خواستند خویش را برآیندِ آرمانیِ ذائقۀ عمومی نشان دهند، به همین ورطه فروافتادند و به «سایه‌نشینانِ انگارۀ اسلامِ رحمانی» تبدیل شدند. بیش از همه، قالی‌باف و یاران و مشاورانش این جهت‌گیری را برگزیدند. ۲. اینک به‌روشنی می‌دانیم که قالی‌باف، یک نیروی سیاسیِ «موقعیّت‌زده» و «اقتضامدار» است و وفاداری ایدئولوژیکش در لحظه‌های حسّاس، شکننده است. کافی‌ست احساس کند که افکار عمومی یا بخشی از آن، متمایل به سویی است؛ دراین‌حال، او سر از پا نخواهد شناخت و بی‌محاسبه و شتابزده، خواهد کوشید که خود را هم‌داستان با آن «تمایل اجتماعی» نشان بدهد. این تمایل، ممکن است «برجام» باشد، یا «کنار نهادنِ طرح تنظیم‌گری فضای مجازی» یا «بی‌عملی نسبت به حجاب». بی‌جهت نبود که آیت‌الله خامنه‌ای در آخرین دیدار خویش با مجلس، تعبیر «تعارض منافع» را به‌کار برد. ۳. این‌بار، او و دیگران از «حاج‌قاسم» برای روایت «اسلامِ رحمانی» بهره گرفته‌اند و در جهت «چهره‌پردازیِ لیبرال» از حاج‌قاسم کوشیده‌اند. امّا واقعیّت تفکّر حاج‌قاسم، آن چند جملۀ بریده‌شده از صدر و ذیلش نیست. اجازه دهید فارغ از این مطامع سیاسی و غرض‌ورزانه، تأمّل کنیم که حاج‌قاسم چه گفته است. یک ضلع از منطق او این است که جریان انقلابی و حزب‌اللهی، هرگز نباید دچار «بریدگی از توده‌ها» و «گسستگی از خُرده‌فرهنگ‌های متفاوت» شود، بلکه باید بکوشد با آنها «ارتباط» برقرار کند تا در اثر این ارتباط، سخن انقلاب را به آنها منتقل کند: «باید با مردم گفتگو کنیم... نباید فقط به قشر مذهبیِ نزدیکِ خودمان بسنده کنیم... باید مردم را حفظ کنیم... اینان مردم ما هستند... همه مثل هم نیستند... نباید مردم را از دین برانیم... اگر بگوییم فلانی باحجاب و فلانی بی‌حجاب است دیگر چه کسی را می‌خواهیم حفظ کنیم... آن دختر بدحجاب هم دختر ما و جزو جامعۀ ماست... باید به آنها توجّه کنیم و با آنها رابطۀ صمیمی برقرار کنیم... رابطۀ حزب‌اللهی با کسی‌که دینش ضعیف‌تر است موضوعیّت دارد... این‌که فقط رابطۀ حزب‌اللهی با حزب‌اللهی را در پیش بگیریم خطاست... باید برای جذب‌کردن به میان مردم برویم.» این گفته‌های او به معنی آن است که نیروهای فکری و فرهنگیِ جبهۀ انقلاب نباید «خویش‌بسنده» و «حصارنشین» باشند، بلکه به قصد «هدایت» و «روشنگری» و «جذب»، از جماعت‌های خویش بیرون بیایند و به سراغ «دیگری‌های فرهنگی» بروند. این دیگری‌ها، دچار «ضعف در دین‌داری» هستند، امّا باید به آنها نزدیک شد و منطق انقلاب را به آنها عرضه کرد. روشن است که در این بیان، هیچ اثری از اسلام رحمانی نیست؛ چراکه حاج‌قاسم، «نسبی‌اندیشانه» قضاوت نمی‌کنند و نمی‌گوید باید این بخش از جامعه را به حال خویش «رها» کرد، بلکه برعکس، دعوت به «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» می‌کند. ۴. حاج‌قاسم در جای دیگری می‌گوید: «نباید به‌عنوان مسئول و به بهانۀ رقابت‌های انتخاباتی، بر محفوظ‌ماندن دختر خودمان حریص باشیم، امّا بر ولنگاریِ جامعه، بی‌توجّه؛ چنان‌که کسی جرأت نکند در جامعه، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کند، بلکه مسئول باید همانند کشاورز، علف‌های هرز را هرس کند تا مزرعه از بین نرود.» حاج‌قاسم در اینجا نیز برخلاف منطقِ اسلامِ رحمانی: اوّلا، با تعبیر ولنگاریِ اجتماعی نشان می‌دهد که دچار «نسبی‌گرایی ارزشی» و فروکاهیدنِ ارزش‌ها‌ی شرعی به سلایق‌ فرهنگی نیست؛ ثانیاً، ارزش‌ها - و از جمله حجاب - را جزو «مسأله‌های اصلی» می‌شمارد که آشکارا به وضع دختران اشاره می‌کند و آن را مبنای قضاوت صریح خویش قرار می‌دهد؛ ثالثاً، به «مداخلۀ مستقیمِ حاکمیّتی» در زمینۀ ارزش‌ها باور دارد، چون می‌گوید کارگزاران نباید مجال بدهند که آسیب‌های اجتماعی – یا همان «علف‌های هرز» – جامعه را آلوده کنند. رابعاً، معتقد به مشروعیّت استفاده از «سازوکارهای سلبی» است؛ هرچند آن را مقدّم نمی‌شمارد. خامساً، بر این باور است که باید امکان «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» فراهم باشد و جامعه دچار «فردگرایی» و «خصوصی‌انگاریِ کنش‌های عمومی» نشود. بنابراین، روایت قالیباف از منطق حاج‌قاسم، آغشته به تحریف است. 🆔@emamsadegh_ir