eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.6هزار عکس
12.6هزار ویدیو
670 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸محتواى این سوره را امور زیر تشکیل مى‏ دهد. 1- بیش از همه بحث از نعمتهاى خداوند در این سوره به میان آمده و آن چنان ریزه کاریهاى آن تشریح گردیده که حسّ شکرگزارى هر انسان آزاده‏ اى را بیدار مى‏ کند. این نعمتها شامل نعمتهاى مربوط به باران، نور آفتاب، انواع گیاهان و میوه‏ ها و مواد غذایى دیگر، و حیواناتى که خدمتگزار انسانها هستند و انواع وسائل زندگى و حتى نعمت فرزند و همسر، و خلاصه شامل «انواع طیّبات» مى‏ گردد. 2- بخش دیگرى از آن، از دلائل توحید و عظمت خلقت خدا، و معاد بحث مى‏ کند. 3- قسمت دیگرى از آن از احکام مختلف اسلامى سخن مى‏ گوید. 4- بخش دیگرى از بدعتهاى مشرکان سخن به میان آورده. 5- و بالاخره در قسمت دیگرى انسانها را از وسوسه‏ هاى شیطان بر حذر مى‏ دارد.🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌸🍃🌸🍃🌸حضرت مریم یک زن یکتاپرست از شهر ناصره جلیلی بود. به روایت مسلمانان دختر عمران، از نسل هارون و از طایفهٔ لاوی بود ولی به روایت مسیحیان وی از لاوی نبود بلکه نسبش به داوود پادشاه می‌رسید و از طایفه یهودا بود. به روایت قرآن، همسر عمران، در هنگام بارداری، آنچه در رحم داشت، برای خدمت در بیت المقدّس نذر کرد. با این که فرزند عمران، دختر بود، او را در خدمتگزاری معبد آزاد گذاشتند. مادرش حنا او را مریم به معنی عبادت کننده نام نهاد. شوهرخاله‌اش زکریا توانست کاهنان را متقاعد کند تا مریم برای خدمتگزاری معبد سلیمان در اورشلیم ساکن شود. به روایت قرآن کاهنان معبد و علمای بنی اسرائیل برای کفالت و سرپرستی مریم با هم نزاع کردند. سرانجام برای قرعه کشی قلم‌های خود را به آب افکندند، همهٔ قلم‌ها به زیر آب فرورفت جز قلم زکریا که روی آب ماند. بنا به روایت قرآن، زکریا کفالت مریم را بر عهده گرفت. معروف است که زکریّا اتاقی در بلندترین نقطهٔ معبد برای مریم بنا کرد و هر چند روز با نردبان از آن بالا می‌رفت و وسایل راحت او را مهیّا می‌ساخت. در قرآن چنین آمده‌است: «هر گاه زکریا در محراب او وارد می‌شد، در نزد او روزی می‌یافت. گفت ای مریم این را از کجا آورده‌ای؟ گفت: این از نزد خداست، خداوند به هر کس که بخواهد بی‌حساب روزی می‌بخشد.» زکریّا با شنیدن این کلمات از مریم، در محراب عبادت، به پروردگار دعا می‌کند تا به او که خودش کهنسال و همسرش نازا بود، فرزندی عطا کند. خداوند او را به یحیی بشارت داد که به تعمیددهنده مشهور است. مریم در بیت المقدّس به روزه و عبادت و نماز می‌پرداخت. بنا به روایت قرآن روح القدس – که از بندگان خاص خداوند می‌باشد – به صورت انسانی بر مریم نازل شد تا به او فرزندی به نام عیسی عنایت کند و مریم بدون این که تا پیش از آن با مردی تماس بگیرد، به عیسی حامله شد.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آداب تدبّر در قرآن ♦️دو ادب دربارة تدبّر مي‌توان بيان کرد: 🔺اولين ادب «تفهّم» است. تفهّم يعني طلب فهم كردن از خداوند؛ يعني از خداوند بخواهيم كه اجازۀ فهم سخنانش را به ما عنايت فرمايد و ما را به مضامين كلامش متوجه و آگاه سازد. 🔺دومين ادب، زدودن موانع تدبّر است. که عبارتند از : 🔻مانع اول وسواس تجويد است، يعني گرچه در هنگام قرائت قرآن بايد قواعد ادبي رعايت شود، نبايد به وسواسِ تجويد دچار شد؛ زيرا گاه، آن‌قدر قاري را به زحمت مي‌اندازد که مانع تدبّر وي در آيات مي‌شود. 🔻مانع دوم آن است که در حوزۀ قرآن، علم و دانش اندکي داشته باشيم. گاه، دانش اندک ، توهّم مقام دانشمندي را در وجود انسان‌های كم‌ظرفيت ايجاد مي‌كند؛ به‌گونه‌اي كه گمان مي‌كنند قادر به دريافت مفهوم تمام قرآن هستند ❗️باور غلطي که موجب مي‌شود انسان به رشد علمي در باب قرآن دست نيابد و از تدبّر در آن بي‌بهره بماند. حتي ممکن است چنين علمي موجب تفسيربه‌رأی شود . 🔻سومين مانع تدبّر قرآن، ارتكاب گناه و اصرار بر آن است. زماني قرآن حقيقت خود را بر ما آشکار مي‌کند كه دارالملك ايمان، يعني قلب انسان از غوغاي كبر، حسد، نفاق، ريا، غرور، جاه‌طلبي، شهوت‌پرستي و... خالي شده باشد و تنها در اين هنگام است كه عروس حضرت قرآن، نقاب خود را برداشته و چهرۀ زيباي خويش را به ما نشان مي‌دهد. به‌تعبير شاعر: عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد كه دارالملك ايمان را مجرد بيند از غوغا عجب نبود گر از قرآن نصيبت نيست جز نقشي كه از خورشيد جز گرمي نبيند چشم نابينا پاکي از گناه بهترين راهِ رسيدن به مقام طهارت است: (إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَریمٌ * فی‏ كِتابٍ مَكْنُونٍ * لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ). به‌راستي که آن قرآن ارجمندي است، در کتابي نهفته [که] جز تطهيرشدگان با آن تماس نمي‌يابند. چنين انساني شايستگي تماس فكري و عملي با حقيقت قرآن را پيدا مي‌كند، قرآن در جان او فروميرود، با قرآن ميزيد و نورانيتِ همنشيني با قرآن در اعمال و افكار او جلوه‌گر مي‌شود و اين حقيقتي است كه: خلوت دل نيست جاي صحبت اضداد ديو چو بيرون رود فرشته در آيد 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۹ سوره # نحل وَعَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبِيلِ وَمِنْهَا جَائِرٌ وَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ و بر خداست كه راه راست را به بندگان نشان دهد، اما بعضي از راهها بيراهه است و اگر خدا بخواهد همه شما را (به اجبار) هدايت مي‏كند (ولي اجبار سودي ندارد). 🌐 خداوند براى راهيابى و وصول انسان به حق وحقيقت همه گونه امكانات را فراهم آورده است و از آن جمله براى رسيدن به حق، راه استوار و مستقيمى را قرار داده و انسان را به سوى آن خوانده است و «راه قرار دادنش » همين است كه انسان و بلكه هر موجودى را به قوا و ادواتى مجهز كرده كه اگر درست به كارش بزند او را به كمال مطلوب و سعادتش ميرساند همچنانكه قرآن كريم فرمود: (الذى اعطى كلشى ء خلقه ثم هدى ) و در خصوص انسان فرمود: (فاقم وجهك للدين حنيفا فطرة الله التى فطر الناس عليها لا تبديل لخلق الله ). 🌐 و اما ، عبارت است از آن تلقين هائى كه از دو ناحيه در بشر القاء نموده ، يكى از ناحيه و يكى از طريق بعث رسل و انزال كتب و تشريع شرايع ، همچنانكه در باره قسمت اول فرموده : 👈🏻(و نفس و ما سويها فالهمها فجورها و تقويها) و در باره قسمت دوم فرمود: 👈🏻(انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا). 🌐 در اين آيه ، خداى سبحان را به خودش نسبت داده ، ولى سبيل جائر را نسبت نداده ، جهتش اين است كه راهى كه خدا جعل كرده راه 👈🏻قصد و هدايت است ، و راه جائر، به معنى 👈🏻انحراف از راه هدايت و نپيمودن آن است ، پس در حقيقت راه نيست بلكه بيراهه است . 🌐و از آنجا كه نعمت و آزادى اراده و انتخاب ، يكى از مهمترين عوامل انسان مى باشد با يك جمله كوتاه به آن اشاره كرده مى گويد:اگر خدا مى خواست همه شما را به اجبار به راه راست هدايت مى كرد به گونه اى كه نتوانيد گامى از آن فراتر بگذاريد👈🏻 (و لو شاء لهداكم اجمعين ). ولى اين كار را نكرد، چرا كه هدايت اجبارى ، نه افتخار است و نه تكامل ، بلكه به شما آزادى داد تا اين راه را با پاى خود بپيمائيد و به بالاترين اوج تكامل برسيد.🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸یُنْبِتُ لَکُمْ بِهِ الزَّرْعَ وَالزَّیْتُونَ وَالنَّخِیلَ وَالْأَعْنَابَ وَمِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَهً لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (۱۱ ) و هم زراعتهای شما را از آن آب باران برویاند و درختان زیتون و خرما و انگور و از هر گونه میوه بپرورد؛ همانا در این کار آیت و نشانه‌ای (از رحمت و قدرت الهی) برای اهل فکرت پدیدار است. در این ایه شریفه  غذاهای اصلی انسان  یا به تعبیری  هرم تغذیه  یا گروه های اصلی غذا ها اشاره شده است : ۱-  گروه  پروتئینها گیاهی :حبوبات و غلات  خصوصا گندم و جو (الزرع) ۲- روغنها و چربیهای طبیعی خصوصا روغن زیتون ۳- قندها و شیرینجات طبیعی خصوصا  خرما و انگور و مشتقات آنها ۴-  ویتامینها و املاح  که بیشتر  در میوه جات موجود می باشد . با این هرم تغذیه همه نیازهای بدن تامین می شود .🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸وَهُوَ الَّذي سَخَّرَ البَحرَ لِتَأكُلوا مِنهُ لَحمًا طَرِيًّا وَتَستَخرِجوا مِنهُ حِليَةً تَلبَسونَها وَتَرَى الفُلكَ مَواخِرَ فيهِ وَلِتَبتَغوا مِن فَضلِهِ وَلَعَلَّكُم تَشكُرونَ هم او خدایی است که دریا را برای شما مسخر کرد تا از گوشت تر و تازه (ماهیان حلال) آن تغذیه کنید و از زیورهای آن (مانند درّ و مرجان) استخراج کرده و تن را بیارایید، و کشتی‌ها را در آن روان بینی که سینه آب را می‌شکافند (تا به تجارت و سفر رفته) و تا از فضل خدا روزی طلبید، و باشد که شکر خدا به جای آرید. (سوره النحل آیه ۱۴)🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸سر تا پاى وجود ما غرق نعمتهاى او است ، در هر نفس كه فرو ميرود و بر مى آيد نه تنها دو نعمت كه هزاران نعمت موجود است و بر هر نعمتى شكرى واجب ، هر دقيقه اى كه از عمر ما مى گذرد حيات و سلامت ما مديون فعاليت مليونها موجود زنده در درون بدنمان و مليونها موجود جاندار و بى جان در بيرون بدنمان است كه بدون فعاليت آنها ادامه حيات حتى يك لحظه ممكن نيست . اصولا ما از وجود همه نعمتها، آگاه نيستيم و هر قدر دامنه علم و دانش بشرى گسترده تر ميشود افقهاى تازه اى از اين نعمتها بر ما گشوده خواهد شد، افقهائى كه كرانه هاى آنها همچنان ناپيدا است ، آيا با اين حال قدرت احصاى نعمتهاى خدا را داريم ؟!هرگز ولی خدا مهربانتر و بزرگوارتر از آنست كه ما را به خاطر عدم توانائى بر شكر نعمتهايش مؤ اخذه يا مجازات كند، همين قدر كه بدانيم سر تا پاى ما غرق نعمت او است و از اداى حق شكرش عاجزيم و عذر تقصير به پيشگاهش بريم، شكر او را انجام داده ايم. ورنه سزاوار خداونديش كس نتواند كه بجا آورد!🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۵ سوره لِيَحْمِلُوا أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلَا سَاءَ مَا يَزِرُونَ سرانجام روز قیامت بار گناهانشان را به طور کامل و بخشی از بار گناهان کسانی که از روی بی دانشی گمراهشان می کنند، به دوش می کشند. آگاه باشید! بد باری است که به دوش می کشند. 🔷 اين آيه در مورد كفر است كه در دنيا با تبليغات دروغين خود سبب گمراهى مردم مى‌شوند، لذا در قيامت، هم تمامى بار گناه خود و هم بخشى از بار گناه آنان را كه گمراه كرده بودند، بر دوش بكشند; و چه بد است بارى كه آنان مى كشند! 🔹از آيات و روايات استفاده مى شود كه اگر كسى بگذارد كه باعث گمراهى ديگران باشد و يا كسانى را گمراه سازد، وزر وبال گمراهى آنان به گردن اوست و هر گناهى كه اين گمراهان در اثر پيروى از او مرتكب مى شوند، در نامه اعمال او هم نوشته مى شود، بدون اين كه از گناه آنان كاسته شود، نظير: وليحملنّ اثقالهم و اثقالا مع اثقالهم و ليسألنّ يوم القيامة عمّا كانوا يفترون (عنكبوت/13) والبته بارهايشان و بارهايى علاوه بر بارهايشان را بر مى دارند و در روز قيامت از آنچه به دروغ گفته اند پرسيده مى شود. 🔷پيروان گمراه دو حالت دارند، گاهى آگاهانه به دنبال اين رهبران منحرف مى افتند كه نظيرش را در طول تاريخ فراوان ديده ايم ، در اين صورت عامل گناه ، هم دستور رهبران است و هم تصميم خودشان ، و در اينجا است كه يك سهم از مسؤليت گناهانشان بر دوش رهبران است (بى آنكه چيزى از گناهان آنها كاسته شود). اما گاه مى شود كه پيروان بدون اينكه مايل باشند اغفال مى شوند و تحت تأثير وسوسه هاى رهبران گمراه قرار مى گيرند كه نمونه آن در ميان مردم عوام در بسيارى از جوامع ديده مى شوند، آنها حتى ممكن است با قصد تقرب الى الله به دنبال چنين برنامه هائى حركت كنند، در اين صورت بار گناهانشان بر دوش پيشوايان گمراه است ، هرچند که خودشان نیز چون در تحقيق كوتاهى کرده اند ، مسؤليت دارند، ولى دسته اول كه با علم و آگاهى تبعيت كرده اند مسلما سر سوزنى از گناهشان كم نمى شود در عين اينكه پيشوايانشان سهمى از مسؤ ليت را بر دوش مى كشند.. ريشه‌ ى بسيارى از انحراف‌ها، جهل است و دشمن از جهل مردم براى انحراف آنها استفاده مى‌ كند. «يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir