🔳 به بهانه ایام ارتحال مرحوم آیت الله حاج سید احمد زنجانی(ره)، از پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، از دوستان صمیمی امام راحل و امام جماعت مدرسه فیضیه/ در ۵ آبان ۱۳۵۲ ش
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
💠 مرحوم آیت الله سید احمد زنجانی(ره):
شیخ [ فضل الله نوری(ره)] در مرکز، استخوان علمیش محکم بود. آن روز از جهت ریاست[مذهب]، شخص اول بود. خداوند جزای مسببین را بدهد که در ۱۳ رجب ۱۳۲۷ق که روز عید ولادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) و روز سرور بود، آن مرحوم را به دار زدند./ ک، میراث اسلامی ایران، ر، جعفریان، ۵۹۶/۹
آیت الله زنجانی(ره) از آقای بروجردی نقل می کرد که ما در نجف [طلبه]بودیم و از طرف شیخ فضل الله(ره) نامه ای آمد که:
«مظفرالدین شاه مکرر قرض می گیرد و مسافرت خارج می رود و از کشور به خارجی ها امتیاز می دهد. اگر این قرض دادن ها و مسافرت کردن ها و امتیاز دادن ها ادامه یابد، کشور از آنِ بیگانگان می شود. خوب است که جمعی بر کارهای شاه نظارت داشته باشند.»
در این مورد همه علما موافقت کردند...اصلا ورود آخوند خراسانی به مشروطه، به خاطر شیخ فضل الله(ره) بود. بعد، مرحوم شیخ فضل الله از این مطلب[به دلیل انحراف مشروطه] برگشت. آخوند... اطلاعاتی که داشت در حد اطلاعاتی بود که [از طرف افراد غیر صالح] می رسید، منتهی بعدا" متوجه شد که آن طور که خیال می کرد، نبوده!/ حیات سیاسی... آخوندخراسانی، در گفتگو با آقاسیدموسیشبیریزنجانی(فرزندآقاسیداحمد)، از نوید شاهد(پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت) و ماهنامه فرهنگی شاهد یاران...
#مشروطه
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
استاد الهی:
جایگاه #یاران_خمینی در قیامت
نظر حضرت حجت ارواحنا فداه درباره امام_خمینی رحمهالله علیه
امام خمینی هزار سال ظهور را جلو انداخت
#مهدویت
#ظهور
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
دو توصیه از شهید محراب حضرت آیت الله دستغیب رحمهالله علیه برای آسودگی در دنیا و آخرت
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
.
🔰تا حد امکان نوع تنبیه را طورى انتخاب کنید که با نوع جرم کودک سنخیت داشته باشد؛
🏷 مثلا اگر کیف و لباسش را پخش کرده وادارش نمایید آنها را سرجاى خود بگذارد. به علاوه، اسباب منزل را تمیز و مرتب نماید.
اگر در تهیه غذا به شما کمک نکرده از خوردن انواع غذا محرومش سازید.
اگر در مجلس مهمانى بىادبى و بىانضباطى کرده او را به مهمانى نبرید.
اگر پول توجیبى خود را بیهوده صرف کرده یک مرتبه پول توجیبى به او ندهید.
✍ #آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۱
#خانواده
#تربیت
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شب_جمعه
#کربلا
#لبنان
💠 امام صادق عليه السلام :
🔺من أرادَ اللّه ُ بِهِ الخَيرَ قَذَفَ في قَلبِهِ حُبَّ الحُسَينِ عليه السلام و حُبَّ زيارَتِهِ ؛
🔺اگر خداوند خیر کسی را بخواهد ، محبّت حسين و شوق زيارتش را در دل او مى اندازد.
صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ الحُسَین “علیه السلام”
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
اگر پرده ڪنار برود و به حقایق
واقف شویم بیش از آنڪه خدا
را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت
ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای
دعاهایی ڪه #اجابت نڪرده
شـــــاڪریم!
#الحمدلله🤲
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۶۴ سوره #اسرا ( صفحه ۲۸۸)
وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا
(ای ابلیس)هر كدام از آنها را ميتواني با صداي خودت تحريك كن، و لشكر سواره و پياده ات را بر آنها گسيل دار، و در ثروت و فرزندانشان شركت جوي، و آنها را با وعده ها سرگرم كن ولي شيطان جز فريب و دروغ وعده اي نميدهد.
⚜️«اِستفزاز» به معناى لغزاندن با سرعت و تردستى و هُل دادن است.
💥نکات آیه:
🔱 -ابلیس براى فریب انسان از یك راه وارد نمى شود، بلكه با تبلیغات، وعده ها، آرزوها، وسوسه ها، همراهى و مشاركت، پیاده و سواره، انسان را محاصره مى كند و در این میان عدّه اى همراه او مى شوند.
🔱- قدرت ابلیس محدود است. 👈🏻«مَن استطعت»
🔱- تبلیغات فاسد، در انحراف مردم نقش دارد.👈🏻 «بصوتك»
🔱- تهاجم تبلیغاتى و فرهنگى دشمن، مقدّم بر تهاجم نظامى است. 👈🏻«صوت» قبل از «خیل» آمده است.
🔱- شیطان ابتدا با تبلیغات، انگیزه ى توحیدى انسان را مى گیرد، سپس با تسلیحات و لشكریانش بر او هجوم مى آورد.
🔱- شیوه ى شیطان، در كمین نشستن و جلب و ربودن است. 👈🏻«اجلب»
🔱- بستر نفوذ شیطان، آرزوهاى انسان است كه با وعده هاى خیالى شیطان تقویت مى شود. 👈🏻«عِدهم و مایعدهم الشیطان الاّ غرورا»
🔱- شیطان، علاوه بر فریب، گناه را توجیه مى كند، وعده ى دروغ مى دهد و توبه را به تأخیر مى اندازد. 👈🏻«و ما یعدهم الشیطان الاّ غرورا»
🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#اسرا
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۶۵ سوره إسراء( صفحه۲۸۸)
إِنَّ عِبَادِى لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَنٌ وَكَفَى بِرَبِّكَ وَكِيلاً
قطعاً تو بر بندگان (خالص) من تسلّطى ندارى و حمایت ونگهبانى پروردگارت (براى آنان) كافى است.
🟦 با آنكه همه ى مردم بندگان خدایند، ولى خداوند بعضى را از روى احترام و تكریم به خود نسبت داده است. 👈🏻«عبادى»
🔷 عِباد خدا، در آیه دیگرى با ویژگى هاى #ایمان و #توكّل، معرّفى شده اند كه #شیطان را بر آنان تسلّطى نیست. 👈🏻«اِنّه لیس له سلطانٌ على الّذین آمنوا و على ربّهم یتوكّلون»(۹۹ نحل)
البتّه شیطان وسوسه مى كند و تماس مى گیرد، ولى آنان متذكّر شده و مقاومت مى كنند. 👈🏻«انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم طائف من الشیطان تذكّروا»(۲۰۱ اعراف)
🔹در حدیث آمده است: اذان و نماز، عامل طرد شیطان است.
🔵 پس بندگى خدا، انسان را در برابر تبلیغات و لشكركشى هاى ابلیسى بیمه مى كند. آرى كسى كه به قدرت بى نهایت متّصل شد، نفوذناپذیر مى شود.
🔷و كسى كه #عبد خدا شد، خداوند هم وكیل، حافظ و عهده دار او مى شود. 👈🏻«عبادى... كفى بربّك وكیلاً»🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#اسرا
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
#رعد ۲۸
🍃🌸حقیقت ذكر خدا كه مايه آرامش دلها است ، تنها اين نيست كه نام او را بر زبان آورد و مكرر تسبيح و تهليل و تكبير گويد، بلكه منظور آن است كه با تمام قلب متوجه او و عظمتش و علم و آگاهيش و حاضر و ناظر بودنش گردد، و اين توجه ، مبداء حركت و فعاليت در وجود او به سوى جهاد و تلاش و نيكيها گردد بطوریکه ميان او و گناه سد مستحكمى ايجاد كند.
ياد خدای سبحان براى نفسى كه اسير حوادث است و همواره در جستجوى ركن وثيقى است كه سعادت او را ضمانت كند، مايه انبساط و آرامش است.
و چون متعلق فعل يعنى (بذكر اللّه ) بر خود فعل يعنى (تطمئن ) مقدم آمده ، در نتيجه مى فهماند كه👈🏻 دلها جز به ياد خدا به چيز ديگرى اطمينان نمى يابد.
#تفسیر_قرآن
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۷۰سوره #اسراء ( صفحه ۲۸۹)
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا
و محققا ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم و آنها را (بر مرکب) در برّ و بحر سوار کردیم و از هر غذای لذیذ و پاکیزه آنها را روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری و فضیلت کامل بخشیدیم.
🟥 تکریم انسان به معنی آن است که انسان در ميان ساير موجودات عالم خصوصيتى دارد كه در ديگران نيست ، و آن داشتن نعمت عقل است ، و معناى تفضيل انسان بر ساير موجودات اين است كه در غير عقل از ساير خصوصيات و صفات هم انسان بر ديگران برترى داشته و هر كمالى كه در ساير موجودات هست حد اعلاى آن در انسان وجود دارد.در واقع انسان را به مهمانی مثال می زند که به ضیافت پروردگارش دعوت شده و برای حضور اودر این ضیافت برایش مرکب فرستاده و انواع میوه ها و غذاها را در اختیار اوقرار داده اند و اینها همه از مظاهر #تکریم الهیست . و در آخر می فرماید: ما آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری فراوانی داده ایم و چون با لفظ (من ) که مخصوص صاحبان عقول است به آنها اشاره شده شاید مراد ازآن مخلوقات ، انواع حیوانات دارای شعور و جنیان باشد.
♦️مفسران تفاوت «کرامت و فضیلت»، را چند گونه ذکر کرده اند، مثلاً:
🔺الف: #كرامت، امتيازى است كه در ديگران نيست، امّا #فضيلت، امتيازى است كه در ديگران نيز هست.
🔺ب: كرامت اشاره به نعمتهاى خدادادى در وجود انسان است، بدون تلاش. ولى فضيلت اشاره به نعمتهايى است كه با تلاش خود انسان همراه با توفيق الهى بدست آمده است.
🔺ج: كرامت مربوط به نعمتهاى مادّى است، ولى فضيلت مربوط به نعمتهاى معنوى است.
🔴 در اين آيه چهار ويژگى براى فرزندان آدم ذكر مى كند:
🔺۱ـ فرزندان آدم را كرامت بخشيديم. منظور از اين كرامت، عظمت انسان در داشتن فكر و انديشه و استعدادهاى گوناگونى است كه مى تواند به وسيله آن در طبيعت تصرّف كند و براى خود زندگى بهترى بسازد و نيز انسان، قدرت انتخاب و خود آگاهى دارد.
🔺۲ ـ آنها را در خشكى و دريا بر مركب ها حمل كرديم یعنی ما به انسان توفیقی دادیم که صنایع برّی درست کند نظیر اتومبیل و امثال اتومبیل یا حیوانات را برای او ذلول و نَرم و مطیع قرار دادیم که از این حیوانات استفاده کند.
🔺۳ـ آنان را از چيزهاى پاكيزه روزى داديم. خوراك انسان نيز نسبت به حيوانات ديگر، برترى خاصى دارد و او براى خود خوراك هاى متنوّع و لذيذى مى سازد و از ميوه ها، سبزى ها و گوشت هاى گوناگون بهره مى برد.
🔺۴ـ آنها را بر بسيارى از آفريده هاى خود برترى داديم. اين ويژگى از همه مهم تر است، زيرا مربوط به فضيلت معنوى انسان در رسيدن به كمالات نفسانى و پاداش هاى الهى است. در اين ويژگى، انسان از همه موجودات برترى ندارد، بلكه ممكن است موجوداتى باشند كه از نظر كمالات در مرتبه اى بالاتر از انسان قرار گيرند، چون در آيه شريفه مى فرمايد: انسان را بر بسيارى از موجودات برترى داديم و نه همه موجودات.
♥️ چرا انسان برترین مخلوق خداست؟ پاسخ این سؤال چندان پیچیده نیست، زیرا میدانیم تنها موجودی که از نیروهای مختلف، مادی و معنوی، جسمانی و روحانی تشکیل شده، و در لابلای تضادها میتواند پرورش پیدا کند، و استعداد تکامل و پیشروی نامحدود دارد، انسان است..🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#تدبر
#اسرا
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir