امام زمان سلام الله علیه ✨
💠حدیث روز💠 💎نتیجه عدم کنترل زبان ✍امام حسین علیه السلام: 🔻إِنَّ لِسَانَ ابْنِ آدَمَ یُشْرِفُ کُلّ
💠حدیث روز💠
💎دروغ به شوخی
✍امام سجاد علیه السّلام فرمود:
🔻اتَّقُوا الْکَذِبَ الصَّغِیرَ مِنْهُ وَ الْکَبِیرَ فِی کُلِّ جِدٍّ وَ هَزْلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذَا کَذَبَ فِی الصَّغِیرِ اجْتَرَأَ عَلَی الْکَبِیرِ.
❇️از گفتن دروغ، کوچک یا بزرگ و شوخی یا جدّی، خودداری کنید که بی شکّ آدمی چون دروغی کوچک گوید، بر گفتن دروغ بزرگ دلیر شود.
📚بحارالانوار ج ۷۵، ص ۱۳۵، ح ۷
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌راهنمایی به پروردگار 🌷عبد الله دیصانی
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌خداوند، پناه بی پناهان
🌺شخصی محضر امام صادق علیه السلام آمد و درباره وجود خداوند پرسش نمود. حضرت فرمود: ای بنده خدا! تا بحال سوار کشتی شده ای؟ گفت: آری! فرمود: آیا کشتی تو هیچ شکسته است بطوریکه گرفتار امواج خروشان دریا شوی و در آن نزدیکی نه کشتی دیگری باشد که تو را نجات دهد و نه شناگر توانایی که تو را برهاند و امید نجات به رویت، کاملا بسته گردد؟ گفت: آری! چنین صحنه ای برایم پیش آمده است. فرمود: در آن لحظه خطرناک آیا دلت متوجه به چیز حقیقی شد که بتواند تو را از آن ورطه هولناک نجات بخشد؟ گفت: بلی! فرمود: همانا چیز حقیقت خدای قادر است و او آنجا که نجات دهنده ای نیست، تنها نجات دهنده به نظر میآید و پناه بی پناهان است.
📘بحار: ج ۳، ص ۴۱، ج ۶۷، ص ۱۳۷ و ج ۹۲، ص ۲۳۲ و ۲۴ با کمی تفاوت
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
🔰ابتلاء مومنین به بیماری برای طهارت آنان از گناهان است.
💐🌷حضرت سید العابدین امام علی بن حسین سلام الله علیه فرمود:
⭕️ما اختلج عرق و لا صدع مؤمن إلا بذنبه و ما يعفو الله عنه أكثر و كان إذا رأي المريض قد برئ قال ليهنئك الطهر من الذنوب فاستأنف العمل.
💠هيچ مؤمنى دچار ضربان رگ و سردرد نگردد مگر به سبب گناهش، و آنچه خدا مى بخشد بيشتر است. و هر گاه آن حضرت بيمارى را مى ديد كه شفا يافته مى فرمود: پاكى از گناه گوارايت باد، پس عمل خود را از سر بگير (كه گناهان گذشته ات آمرزيده شده است).
📔أمالی المفید، المجلس الخامس، صفحه ۲۹، حدیث ۱
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰اعانت و یاری اهل بیت علیهم السّلام با دست و زبان
❤️💐حضرت امام صادق علیه السّلام نقل می کند که پدر بزرگوارشان حضرت امام باقر علیه السّلام فرمود:
⭕️من أعاننا بلسانه علي عدونا أنطقه الله بحجته يوم موقفه بين يديه عز و جل.
💠هر كس با زبان خود ما را بر عليه دشمنان يارى دهد خداوند زبان او را- در روزى كه در پيشگاه عظمت خداونديش براى حسابرسى بازداشت شود- به حجّت و دليل خود گويا سازد.
📔أمالی المفید، المجلس الرابع، صفحه ۲۸، حدیث ۷
❤️💐حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام فرمود:
⭕️من أحبنا بقلبه ونصرنا بيده ولسانه فهو معنا في الغرفة التي نحن فيها و من أحبنا بقلبه ونصرنا بلسانه فهو دون ذلك بدرجة و من أحبنا بقلبه وكف بيده ولسانه فهو في الجنة.
💠هر آن كس كه ما را در دل دوست بدارد، و با دست و زبانش يارى دهد، روز قيامت در جايگاهى كه ما هستيم با ما خواهد بود. و هر آن كس كه ما را در دل دوست دارد و با زبانش يارى دهد، يك درجه پائين تر از اوست. و هر آن كس كه ما را در دل دوست بدارد ولى دست و زبان خود را از يارى ما باز دارد، نيز در بهشت خواهد بود.
📔أمالی المفید، المجلس الرابع، صفحه ۲۸، حدیث ۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از تأملات طلبگی
❓از برخی عرفا نقل شده که آیت الله خامنه ای(حفظه الله) پرچم انقلاب را به امام زمان (عج) خواهند داد و انقلاب ایران به حکومت امام زمان(عج) متصل خواهد شد. آیا این درست است؟
⚠️این پیشگویی ها نه تنها اعتبار شرعی ندارد بلکه نقل و ترویج آنها بر خلاف روایات منقول از اهل بیت (ع) است و در درازمدت، خطرات متنوعی برای جامعه شیعی دارد.
🔹طبق حدیث ثقلین، باید درباره مسایل دینی فقط پیرو قرآن و اهل بیت (ع) باشیم نه پیرو عارفان یا صوفیانی که در اثر ریاضت یا تمرکز ذهنی یا خودهیپنوتیزم و ... به مکاشفاتِ رحمانی یا توهمات شیطانی مبتلا شده، مطالب درست و نادرستی به صورت آمیخته به هم به دلهایشان الهام و بر زبانشان جاری می شود.
عرفا و صوفیه هرچند که دانا و زاهد و عابد و بزرگ باشند باز هم معصوم نیستند و حتی اگر برخی از پیشگویی هایشان درست باشد برخی دیگر، قطعا نادرست است و اعتماد بیش از حد به این افراد، نارواست اما اگر آن دسته از سخنانشان که به روشنی با عقل و قرآن و احادیث اهل بیت(ع) سازگاری دارد باید پیروی شود زیرا عاقلانه، حکیمانه و توصیه های اخلاقی مطابق با شریعت اسلامی است.
🔸در احادیث منقول از معصومین (ع) مکرراً از تعیین زمان برای قیام قائم آل محمد(عجل الله فرجه) نهی شده و این شامل «تعیین زمانِ تقریبی» نیز می شود.
🔻از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که وقتی از ایشان درباره قیام قائم (عج) پرسش شد فرمودند:
مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ لا يُجَلِّيها لِوَقتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَت فِي السَّماواتِ وَ الأَرضِ لا تَأتِيكُم إِلَّا بَغتَةً.(صدوق، عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 266)
🔻همچنین از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند:
كَذَبَ الوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهلُ بَيتٍ لَا نُوَقِّتُ.(کلینی، الكافي - چاپ المکتبة الإسلامية، ج1، ص: 368 )
🎞پیشگویی ها و مکاشفات درباره نزدیک بودنِ زمانِ ظهور، همگی نوعی توقیت(تعیین وقت برای ظهور) به شمار میآیند و ناشی از اشتیاقِ فراوان یا عجله برخی از علماء و متدینان است.
مقصود از توقیت این نیست که سال و ماه و روز دقیق ظهور را تعیین کنیم بلکه ظاهرا حتی اگر بگوییم امام زمان (عج) طی 30 سالِ آینده یا در زمانِ حیاتِ ما یا در زمانِ حکومتِ فلان شخصیت عالیقدر قيام خواهند کرد، همین نیز نوعی توقیت و بر خلاف توصیه روایات معصومان (ع) است و چه بسا همین شتابزدگی موجب بداء و تأخیر در ظهور گردد زیرا در حدیثی نقل شده که امام صادق(ع) فرمودند:
أَبَى اللَّهُ إِلَّا أَن يُخَالِفَ وَقتَ المُوَقِّتِين.
🔻در حدیث دیگری نقل شده که فرمودند:
إِنَّمَا هَلَكَ النَّاسُ مِنِ استِعجَالِهِم لِهَذَا الأَمرِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَعجَلُ لِعَجَلَةِ العِبَاد.
🔻در حدیث دیگری نقل شده که فرمودند:
كَذَبَ الوَقَّاتُونَ وَ هَلَكَ المُستَعجِلُونَ وَ نَجَا المُسَلِّمُون.
منابع دیگر برای احادیث بالا:
1 - کلینی، الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، صفحات: 368 و 369 - بَابُ كَرَاهِيَةِ التَّوقِيت.
2 - نعمانی، الغيبة، صفحه 288 تا 296
3 - صدوق، کمال الدین، ج 2، صفحات 372 و 373
#کلام
#انقلاب_اسلامی
#عرفان
#جعلیات
#مهدویت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ ⭕️قَالَ علیه السلام لِبَعض
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
☂ #نهجالبلاغه
☀️ #حکمتها
┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄
⭕️و قال علیه السلام: یَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ، فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً، وَ هَاجَرَ طَائِعاً، وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ، وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ، وَ عَاشَ مُجَاهِداً.
💠امام علیه السلام به هنگام ذکر نام «خباب بن ارت» فرمود:خدا رحمت کند خباب بن الارت را او از روی رغبت اسلام آورد و برای اطاعت خداوند هجرت کرد، به زندگی ساده قناعت نمود، از خدا خشنود و در تمام دوران عمرش مجاهد بود.
📒 #حکمت43
┄═❁❈شرح❈❁═┄
✍🏼خباب بن ارتّ که بود؟ «خباب بن ارت»که کنیه او ابو عبداللّه یا ابو محمد یا ابو یحیی بود از سابقین در اسلام و بزرگان صحابه. او از طایفه بنی تمیم بود. در زمان جاهلیت او را اسیر کردند و به مکه آورند و فروختند و سپس آزاد شد. در عصر جاهلیت کار او آهنگری و ساختن شمشیر بود. بعضی میگویند: ششمین نفری است که اسلام را پذیرفت و بعضی معتقدند پس از چند نفری به افتخار اسلام درآمد. در بعضی از تواریخ آمده است که خلیفه دوم در ایام خلافتش از او سؤال کرد: مشرکان مکه با تو چه کردند؟ پشت خودش را نشان داد و گفت: نگاه کن. هنگامی که خلیفه آثار آتشی را که بر پشت او افروخته بودند مشاهده کرد که پس از سالها باقی بود گفت: تا امروز پشت کسی را این چنین ندیده بودم! بعضی گفته اند در جنگ صفین و نهروان در لشکر علی علیه السلام بود در حالی که از بعضی از روایات استفاده میشود هنگامی که امیر مؤمنان از صفین بازگشت قبری را در بیرون دروازه کوفه دید. از صاحب آن پرسید عرض کردند: قبر خباب است. او فرزندی داشت، که در زمان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله متولد شده و حضرت نام «عبداللّه»را بر او نهاد. به این ترتیب او هم جزء صحابه محسوب میشد. او مردی پارسا و از شیعیان مخلص علی علیه السلام بود که خوارج وی و همسرش را به طرز بسیار بی رحمانه ای کشتند؛او را ذبح و شکم همسرش را که باردار بود پاره کردند. امیر مؤمنان هنگامی که جنایات خوارج را برمی شمرد، شهادت عبداللّه را مطرح فرمود و آنها را مسئول خون او دانست. (. 📚استیعاب و أسد الغابه در شرح حال«خباب بن الارت»و 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۱۸، ص ۱۷۱. )
✍🏼امام علیه السلام در این گفتار پرمایه خود تعریف و تمجیدی از یکی از مجاهدان اسلام و مسلمانان راستین به نام«خبّاب بن الارتّ»دارد، اوصافی که میتواند برای همه الگو باشد و از آن پند و اندرز گیرند. امام علیه السلام در اینجا پنج وصف مهم برای خبّاب به دنبال طلب رحمت الهی، برای او ذکر میکند: نخست اسلام وی از روی عشق و علاقه و رغبت است نه از روی ترس و نه از روی طمع و نه به سبب تقلید کورکورانه. آری او اسلام را به خوبی شناخت و به آن عشق ورزید و مسلمان شد و بهترین دلیل برای عشق و علاقه او به اسلام این بود که بارها مشرکان او را شکنجه کردند که دست از اسلام بر دارد، شکنجهها را تحمل کرد و دست از دامان پیامبر نکشید. وصف دوم اینکه او جزء مهاجران بود و مهاجرتش برای اطاعت خدا صورت گرفت. شاید هجرت بعضی از مکه به مدینه برای ترس از مشرکان یا طمع در آینده اسلام بود؛ولی این مرد مجاهد تنها به موجب اطاعت خداوند هجرت کرد و میدانیم هجرت مهاجران فصل جدیدی در تاریخ اسلام گشود، زیرا آنها با انصار مدینه دست به دست هم داده لشکر نیرومندی برای اسلام فراهم شد که در سایه آن توانست در مبارزات خود با دشمنان پیروز گردد و حکومت اسلامی به کمک آنها تحقق یابد.
✍🏼سومین وصف اینکه او مرد قانعی بود و زندگی ساده و زاهدانه ای داشت و میدانیم افراد قانع افرادی عزیز و سربلندند و در برابر ثروتمندان از خدا بی خبر هرگز سر تعظیم فرود نمی آورند. در حقیقت او در این کار از پیغمبر گرامی اسلام الگو میگرفت. در چهارمین جمله خشنودی او را از تقدیرات الهی بیان میکند با این که او دورانهای سخت و طوفانی اسلام را از نزدیک مشاهده کرد و زجر بسیار کشید و تحمل شدائد نمود؛اما با این حال همیشه از خدا راضی بود. در پنجمین و آخرین توصیف میفرماید: او در تمام عمر مجاهد بود؛در مکه جهادی آمیخته با شکنجه داشت. مشرکان آتش افروختند، او را به پشت بر آتش خواباندند به گونه ای که قسمت زیادی از پشت او سوخت؛ولی هرگز از اسلام باز نگشت. در دوران مدینه که دوران جهادهای سخت و سنگین اسلامی بود در تمام میدانهای نبرد حضور داشت و میجنگید و در دوران حکومت امیر مؤمنان علی علیه السلام گفته اند در جنگ صفین و نهروان حضور داشت، هرچند بعضی از مورخان معتقدند او در اواخر عمرش بیمار بود و نتوانست در صفین شرکت کند و پیش از جنگ نهروان از دنیا چشم پوشید.
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•