امام زمان سلام الله علیه ✨
─━━━━━━🍂━━━━━━─ 💠حدیث روز💠 💎حرام و فساد محض ✍حضرت امام صادق علیه السّلام فرمود: 🔻وَ ذَلِكَ إنَّم
─━━━━━━🍂━━━━━━─
💠حدیث روز💠
💎نهایت بلاء
✍امیرالمومنین سلام الله علیه فرمود:
🔻جَهْدُ الْبَلَاءِ كَثْرَةُ الْعِيَالِ وَ قِلَّةُ الْمَالِ.
❇️نهایت مشقت و بلا کثرت خانواده و کم بودن مال است.
📚دعائم الإسلام ج ۲ ص ۲۵۵
─━━━━━━🍂━━━━━━─
➖چرا دلهای شیعیان هوادار اهل بیت علیهم السّلام است❓
🔳امام باقر علیه السّلام فرمود:
🔺إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ أَعْلَی عِلِّیِّینَ وَ خَلَقَ قُلُوبَ شِیعَتِنَا مِمَّا خَلَقَنَا مِنْهُ وَ خَلَقَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ دُونِ ذَلِکَ فَقُلُوبُهُمْ تَهْوِی إِلَیْنَا لِأَنَّهَا خُلِقَتْ مِمَّا خُلِقْنَا مِنْهُ.
🔶خداوند ما را از بالاترین مرتبه علیین آفرید و دلهای شیعیان ما را از سرشت ما آفرید اما بدنهای ایشان را از مرتبه ای پائین تر. دلهایشان هوادار ما است چون از سرشت ما آفریده شده است.
📕بحارالانوار ج ۲۴ ص ۵ ح ۱۷
🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️
🌐@mohadesin_marefat_110
➖چرا هر روز اهدنا الصّراط المستقیم❓
🔳حضرت امام حسن عسکری علیه السّلام فرمود:
🔺اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ قَالَ یَقُولُ أَدِمْ لَنَا تَوْفِیقَکَ الَّذِی بِهِ أَطَعْنَاکَ فِی مَاضِی أَیَّامِنَا حَتَّی نُطِیعَکَ کَذَلِکَ فِی مُسْتَقْبَلِ أَعْمَارِنَا.
🔶«اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» -. فاتحه / ۶ - منظور این است که پیوسته ما را نسبت به آنچه در گذشته توفیق داده ای موفق بدار تا از دستور تو در آینده از عمر خود اطاعت کنیم.
📕بحارالانوار ج ۲۴ ص ۹ ح ۱
✍صاحب مجمع البیان طبرسی نیز در مراد از اهدنا الصّراط الستقیم سه وجه گفته است:
▪️پایداری بر دین حق
👈ما را بر دین حق ثابت قدم و پایدار کن و اگر چه خداوند با لطف خود همه مردم را هدایت نموده است ولی گاهی انسان دچار لغزش شده و افکار باطلی بر دل و قلبش خطور میکند بنا بر این بجا است که از خدا بخواهد او را بر دین حق استوار بدارد و روشنی بیشتری باو دهد که سبب استقامت و پایداریش گردد.
▪️پاداش و جزاء
👈بما پاداش راه راست و دین حق را عنایت کن نظیر آیه کریمه «یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمٰانِهِمْ» (خداوند به آنان بسبب ایمانشان پاداش میدهد) بنا بر این معنای «اِهْدِنَا الصِّرٰاطَ الْمُسْتَقِیمَ» این است که ما را به بهشت که پاداش ما است هدایت فرما مؤید این وجه است آیه کریمه «اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی هَدٰانٰا لِهٰذٰا».
▪️برای آینده
👈ما را در آینده عمرمان نیز براه راست هدایت فرما همانطور که در گذشته هدایت فرمودی.
📕مجمع البیان ج ۱، تفسیر سوره فاتحة الکتاب.
🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️
🌐@mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌مراسم خواستگاری حضرت فاطمه سلام الله علیه
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌حضرت فاطمه سلام الله علیها و ارزش تعلیم
☘از امام حسن عسکری علیه السلام زنی خدمت حضرت فاطمه سلام الله علیها رسید وگفت: مادر ناتوانی دارم که در امر نمازش به مسائله ی مشکلی برخورد کرده و مرا خدمت شما فرستاد که سؤال کنم. حضرت فاطمه سلام الله علیها جواب آن مسأله را داد. آن زن همین طور مسأله دیگری طرح کرد تا ده مسأله شد. حضرت همه را جواب داد. سپس آن زن ازکثرت سؤال خجالت کشید و عرض کرد: ای دختر رسول خدا! دیگر مزاحم نمی شوم.
☘حضرت فاطمه فرمود: نگران نباش! باز هم سؤال کن! با کمال میل جواب میدهم، زیرا اگر کسی اجیر شود که بار سنگینی را بر بام حمل کند و در عوض آن، مبلغ صد هزار دینار اجرت بگیرد، آیا از حمل بار خسته میشود؟ زن گفت: نه! خسته نمی شود، زیرا در برابر آن مزد زیادی دریافت می کند. حضرت فرمود: خدا در برابر جواب هر مسأله ای آن قدر به من ثواب میدهد! که بیشتر از اینکه بین زمین و آسمانها پر از مروارید باشد با این حال، آیا باید از جواب دادن به مسأله خسته شوم؟
☘از پدرم شنیدم که فرمود: (علمای شیعه ی من روز قیامت محشور میشوند، و خداوند به اندازه علوم آنان و درجات کوششان در راه هدایت مردم، برایشان ثواب و پاداش در نظر میگیرد و به هر کدامشان تعداد یک میلیون حله از نور عطا میکند. سپس منادی حق تعالی ندا میکند: ای کسانی که یتیمان آل محمد را سرپرستی نمودید، در آن وقت که دستشان به مادرهایشان نمی رسید، ایشان شاگردان و یتیمان آل محمد بودند که در تحت سرپرستی علوم شما به دینداری خویش ادامه دادند وارشاد و هدایت شدند. به اندازه ای که از علوم شما استفاده کرده اند، به شما خلعت میشود! حتی به بعضی آنان صد هزار خلعت داده میدهند. بعد از اینکه خلعتها تقسیم شده دوباره تکمیل کنید، تا به مقدار سابق شود. سپس دستور میرسد دو برابرش کنید همچنین درمورد پیروانش.... )
☘آنگاه حضرت فاطمه به آن زن فرمود:
ای بنده ی خدا! این را بدان که امور دنیوی با کدورت و گرفتاری آلوده است اما نعمتهای اخروی عیب و نقص ندارد.
📚بحار، ج ۲، ص ۳
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَ
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
☂ #نهجالبلاغه
☀️ #حکمتها
┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄
🔸إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ.
🔹هنگامی که مقدمات و نشانه های نعمتها به شما روی آورد ادامه آن را به واسطه کمی شکرگذاری از خود دور نسازید.
📒 #حکمت13
❀•✾●شرح●✾•❀
✍🏼«أطراف»جمع«طَرَف»در اینجا به معنای آغاز هر چیزی است به قرینه«اقْصاها»که در جمله بعد آمده، و به معنای انتهای چیزی است. نعمتها غالباً به صورت تدریجی بر انسان وارد میشود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهی جز شکرگزاری ندارد. هر گاه با آغاز روی آوردن نعمت به شکر قلبی و زبانی و عملی بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان میشود و به تعبیر دیگر به گفته بعضی از شارحان نهج البلاغه، نعمتها مانند گروههای پرندگان است که وقتی تعدادی از آنها بر شاخه درختی نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها میآیند و شاخهها را پر میکنند؛ولی اگر گروه اول صدای ناهنجار و حرکت ناموزونی بشنوند یا ببینند فرار میکنند و بقیه هم به دنبال آنها میروند و صحنه از وجودشان خالی میشود.
✍🏼همچنین بسیاری از نعمتها به صورت تدریجی زوال میپذیرند؛هر گاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبی و زبانی و عملی بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجی آن میشود. این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است که میفرماید: ««وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ»؛ به خاطر بیاورید زمانی که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزاری کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی مجازاتم شدید است». (. ابراهیم، آیه ۷. )
✍🏼قرآن مجید سرگذشت بسیار عبرت آموزی از قوم سبأ نقل میکند که خداوند نعمت بسیار وافری به آنها داد و فرمود: ««کُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّکُمْ وَ اشْکُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ»؛ ازروزی پروردگارتان بخورید و شکر او را به جا آورید؛ شهری پاک و پاکیزه در اختیار شماست و پروردگاری آمرزنده». (. سبأ، آیه ۱۵. ) ولی آنها به کفران پرداختند و سد عظیمی که سبب آبادی کشور آنها شده بود بر اثر سیلاب و عوامل دیگر در هم شکست و تمام آبادی و باغها و مزارع ویران شد به گونه ای که نتوانستند در آنجا بمانند و ناچار در اطراف متفرق شدند. قرآن در اینجا میافزاید: ««ذلِکَ جَزَیْناهُمْ بِما کَفَرُوا وَ هَلْ نُجازِی إِلاَّ الْکَفُورَ»؛ این کیفر را بر اثر کفرانشان به آنها دادیم و آیا جز کفران کننده را کیفر میدهیم». (. سبأ، آیه ۱۷. )
✍🏼امام صادق علیه السلام میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَنْعَمَ عَلَی قَوْمٍ بِالْمَوَاهِبِ فَلَمْ یَشْکُرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ وَبَالاً وَ ابْتَلَی قَوْماً بِالْمَصَائِبِ فَصَبَرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ نِعْمَةً؛ خداوند متعال به گروهی از مردم نعمت داد، اما آنها شکرش را به جا نیاوردند در نتیجه آن متاع مایه وبالشان شد و گروهی از مردم را به مصائبی گرفتار کرد لکن آنها صبر کردند و (شکرگزار بودند) در نتیجه مصیبتها به نعمتها تبدیل شد». (. 📚بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۴۱، ح ۳۱. )
✍🏼در اینجا سوالاتی مطرح است اینکه حقیقت شکر چیست؟ شکر سه مرحله دارد: مرحله قلبی که انسان از نعمتهای خدا خشنود و راضی و سپاسگزار باشد و مرحله زبانی که آنچه را درون قلب اوست بر زبان جاری سازد؛ولی از همه مهم تر مرحله عملی شکر است و آن به طور شفاف این است که از نعمتهای الهی درست بهره برداری کند و اهداف این مواهب را در نظر گیرد و به سوی آن اهداف حرکت کند؛اگر خدا عقلی برای درک نیک و بد به او داده از این عقل در مسیر شیطنت استفاده نکند و اگر او را مشمول موهبت آزادی کرده از این آزادی برای پیشرفت و تکامل بهره گیرد نه در مسیر بی بند و باری و گناه و فساد همچنین در مورد اعضای بدن که هر کدام موهبتی عظیم است و در مورد مال و ثروت و فرزند و همسر. بسیارند کسانی که شکر قلبی و زبانی دارند؛ولی در مرحله شکر عملی مقصرند. اگر در مفهوم شکر به آن گونه که در بالا گفته شد دقت کنیم فلسفه آن نیز روشن میشود، زیرا این مواهب مال ما نیست از سوی دیگری است و آن را برای اهداف خاصی آفریده و اگر در غیر آن اهداف به کار گرفته شود خیانت در آن نعمت است.
💟ادامه دارد💟
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
❀•✾●ادامه شرح●✾•❀
✍🏼سوال دیگر آن که خداوند چه نیازی به شکر ما دارد؟ پاسخ این سوال نیز با دقت در مطالب بالا که گفتیم روشن می شود: از آنچه در بالا گفته شد فهمیدیم که سخن از نیاز خدا در میان نیست؛ سخن از نیاز من است که اگر نعمتها و مواهب الهی را که برای اهداف خاصی است در غیر آن به کار گیرم طبیعی است که از آن محروم خواهم شد، زیرا خداوند حکیم است و حکیم این مواهب را به افراد لایق و وظیفه شناس میدهد.اضافه بر این کسانی که نعمتهای الهی را ضایع میکنند و در غیر اهداف آن مصرف مینمایند در واقع اهانتی به ساحت قدس پروردگار کرده اند و از این جهت درخور عقوبتی هستند.
✍🏼فرموده شده زینت غنی بودن شکر است، خداوند متعال می فرماید: من به فردی را غنی و ثروتمند ساختم تا با دیدن فقیری شکر من کند و فردی را فقیر قرار دادم تا با دیدن غنی و ثروتمند مرا بخواند و از من بخواهد تا به او بدهم. (. 📚کافی ج ۲، ص ۹. ) امام صادق علیه السّلام فرمود: الشّکر زیادة النّعم : که شکر نعمت، موجب فزونی و زیادت نعمت است. (. 📚کافی ج ۲، ص ۹۴ .) در حدیثی دیگر از امام صادق (ع) می خوانیم: تمامیت شکر با گفتن الحمدلله ربّ العالمین است. (. 📚کافی ج ۲، ص ۹۵ .) در حدیثی دیگر می خوانیم خداوند متعال به حضرت موسی علیه السّلام فرمود: همین که دانستی این نعمتی که به تو دادم از من است شکر مرا کردی. (. 📚کافی ج ۲، ص ۹۸ .)
✍🏼در روایات اسلامی وارد شده است که حضرت داوود علیه السّلام به شکرگذاری شهرت دارد و ایوب علیه السّلام به صبر و یوسف علیه السّلام به عفو مشهور است، که اهل بیت علیهم السّلام فرمودند: ما این مکارم اخلاق را از یوسف و داوود و ایوب علیهم السّلام به ارث برده ایم. (. 📚کافی ج ۸، ص ۳۰۸ .) مسأله ای که است و در روایات به آن اشاره شده است " وُجوبُ الشُّکرِ عَلَی الشُّکرِ " می باشد، یعنی انسان وقتی شکر خداوند کرد یک شکر دیگر نیز برای او واجب می شود بخاطر اینکه توفیق پیدا کرده است که خداوند را شکرگذاری کند. امام علی علیه السلام فرمود: کسی که خداوند سبحان را شکر گوید، شکر دومی بر او واجب آید ؛ زیرا خداوند توفیق شکر گزاری از خود را به وی داده است و این است شکر برای شکر. (. 📚ترجمه میزام الحکمه ج ۶، ص ۱۳ .) امام زین العابدین علیه السلام در مناجات با خدا فرمود: چگونه شکر تو توانم کرد وقتی شکرگزاری من از تو خود نیازمند شکرگزاری است؟ هر بار که بگویم: تو را سپاس. به خاطر همین سپاس گویی بر من واجب میآید که [بار دیگر ]بگویم: تو را سپاس. (. 📚ترجمه میزام الحکمه ج ۶، ص ۱۳ .)
✍🏼امام صادق علیه السّلام در کتاب مصباح الشّریعه می فرماید: «در هر نفسى كه مى كشى، يك شكر، بلكه هزاران شكر واجب و لازم است. کم ترین حد و درجه شکر این است که نعمت را فقط از جانب خداوند ببینی! و رضایت به آنچه که خداوند متعال عطاء فرموده، داشته باشی! نعمت او را دست مایه و وسیله معصیت و سرپیچی او قرار ندهی! و با اوامر و نواهی خداوند مخالفت نکنی! پس علی کلّ حال بنده ای شاکر باش. بر کمترین حد شکرگزاری نیز قادر نیستی و از آن عاجزی! توفیق یافتن بر شکر نعمت خداوند خود نیز نعمتی دیگر است که شکر آن نیز واجب می باشد. غرق در نعمات خداوند هستی و از درک غایت شکرش عاجز و قاصری! بنده كجا مى تواند شكر نعمت خداوند را به جاى آورد و كى مى تواند لطفش با لطف خداى بزرگ برابرى كند؟! بنده موجودی ضعیف است هیچ قوت و قدرتی ندارد مگر به مدد خداوند متعال! خداوند سبحان از طاعت و عبادت بنده بی نیاز و غنی است. پس برای خداوند بنده ای شکرگزار باش تا در زندگی خود عجائب و شگفتی هایی را مشاهده نمایی! » (. 📚مصباح الشّریعه صفحه ۲۴ ، باب فی الشّکر .)
✍🏼مسأله دیگر که امام صادق علیه السّلام نیز در مطلب بالا که ارسال نمودیم اشاره فرمودند "شکره علی کلّ حال" است یعنی شکر خداوند را چه در سختی ها چه در فقر چه در شادی ها چه در حال ثروتمند بودن بجا بیاوریم چنانکه در دعای نور حضرت فاطمه(س) می گوییم: علی السّراء والضّراء مشکور : که خداوند سپاسگذاری و شکر می شود چه در شادی ها چه در بد حالی ها. امام صادق (ع) نیز فرمود: سیره رسول خدا اینگونه بود که هر گاه نعمتی داده میشد یا سروری حاصل میشد حضرت می فرمود: " الحَمدُ للّهِ علی هذِهِ النِّعمَةِ " و هر گاهی حزن و سختی پیش می آمد حضرت اینگونه می فرمود: " الحَمدُ للّهِ علی کُلِّ حالٍ ". (. 📚کافی ج ۲، ص ۹۷ .)
🌸❣سر نعمت چه درآید ز درت * میرسد از پس آن بیشترت❣🌸
🌸❣ناسپاسی مکن رم ندهش * بر رگ خویش مزن نیشترت❣🌸
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
امام زمان سلام الله علیه ✨
📝سوالاتی که در پیوی شده است: 1⃣یکی بیاد ازمون برا یکی تحقیق کنه درمورد خانواده ایی. باید راستش بگیم
📝سوالاتی که در پیوی شده است:
1⃣در مورد عدم تحریف قرآن کتابی معرفی کنید.
✍1)در مورد تحریف قرآن، شیخ محمد فاضل لنکرانی کتابی دارند بنام دفاع از حریم قرآن
2)شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی نیز کتابی دارند بنام تحریف ناپذیری قرآن
3)آیت الله خوئی نیز کتابی دارند در مسائل قرآن و رد تحریف بنام البیان که ترجمه هم شده : بیان در مسائل قرآن
4)آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نیز کتابی دارند بنام القول الفاضل فی رد علی مدعی التحریف، که عربی هست که کتاب خیلی خوبی هست بنده فعلا تمام نکردم این کتاب رو.
5)آیت الله سید علی حسینی میلانی نیز یک کتاب فوق العاده ای دارند در رد تحریف قرآن که دلایل عدم تحریف رو جمع کردند به همراه آن نظرات علماء رو آوردن از شیخ صدوق تا سید محمد هادی میلانی. که این کتاب هم عربی هست بنام التحقیق فی نفی التحریف عن القران الشریف. (شاید ترجمه هم داشته باشد بنده عربی شو دارم) ولی خیلی خیلی کامل و عالی هست.
6)سید کمال حیدری نیز کتابی دارد خودش رو شاید می شناسید. این کتابش خوبه در رد تحریف قرآنه و عربی هست بنام صیانه القرآن من التحریف. که ترجمه شده بنام قرآن و مصونیت از تحریف.
2⃣آیا سرمه کشیدن برای زنان در بیرون اشکال داره؟
✍بله اشکال دارد و سرمه زینت محسوب می شود طبق روایات اهل بیت. امام صادق علیه السّلام فرمود: انه زینة. در برخی روایات فرموده شده سرمه سیاه زینت است ان السواد من الزینة. در برخی مطلق سرمه را فرموده شده که زینت است: هو بالنهار زینة. اکثر مراجع نیز جائز نمی دانند، صحیح آن است که زنان در خانه یا در هنگام خواب سرمه بکشند همانطور که فرموده شده در مورد سرمه کشیدن پیامبر: کل لیلة ... عند منامه. (شب هنگام خواب سرمه می کشید) و در روایات دیگر فرموده شده سرمه اساساً شب هنگام خواب خوب و نافع است: الکحل عند النوم. (پس لزومی ندارد زنان در خانه هنگام خواب سرمه نکشند ولی وقتی بیرون در اجتماع بین مردان رفتند سرمه بکشند این بیشتر بنظر حقیر چنین فردی قصد خود نمایی دارد.)
3⃣آیا قتل ناصبی و فحاش به اهل بیت همچون مولوی گرگیج درسته و جائزه؟
✍روایاتی هستند در اینکه امر به قتل کسی که نصب حرب و جنگ با اهل بیت کند یا به ایشان سبّ کند، در مقابل روایاتی نیز هستند که جائز ندانستند و این کار را ترور و ترور را جدا از اسلام دانستند یا روایاتی که اذن قتل نواصب ندادند تا قیام قائم:
🔵از امام صادق ع سوال شد که یکی نصب لکم عدواه. (که با شما دشمنی می کند و ناصبی است در مورد او چه میفرمایید حکم او در حکومت قائم چه خواهد بود؟) امام فرمود:
🔸مَا لِمَنْ خَالَفَنَا فِی دَوْلَتِنَا مِنْ نَصِیبٍ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَلَّ لَنَا دِمَاءَهُمْ عِنْدَ قِیَامِ قَائِمِنَا فَالْیَوْمَ مُحَرَّمٌ عَلَیْنَا وَ عَلَیْکُمْ ذَلِکَ فَلَا یَغُرَّنَّکَ أَحَدٌ إِذَا قَامَ قَائِمُنَا انْتَقَمَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لَنَا أَجْمَعِینَ.
🔹در دولت ما، مخالفین ما دیگر فرصتی برای دشمنی با ما ندارند، زیرا در آن موقع خداوند ریختن خون آنها را برای ما حلال کرده است. امروز کشتن آنها بر ما و شما حرام است، پس کسی تو را مغرور نسازد. وقتی قائم ما قیام کرد، خداوند به وسیله او، انتقام پیغمبرش و ما را از دشمنان ما میگیرد. (. بحارالانوار ج ۵۲، ص ۳۷۶ .)
🔵عن أبي الصباح الكناني قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: إن لنا جارا من همدان يقال له: الجعد ابن عبد الله وهو يجلس إلينا فنذكر عليا أمير المؤمنين عليه السلام وفضله فيقع فيه أفتأذن لي فيه؟ فقال لي: يا أبا الصباح أفكنت فاعلا؟ فقلت: إي والله لئن أذنت لي فيه لأرصدنه فإذا صار فيها اقتحمت عليه بسيفي فخبطته حتى أقتله، قال: فقال: يا أبا الصباح هذا الفتك وقد نهى رسول الله صلى الله عليه وآله عن الفتك يا أبا الصباح إن الاسلام قيد الفتك. {ابو الصباح كنانی گفت: به امام صادق علیه السلام گفتم: همسایهای داريم از اهل همدان كه هنگام یادآوری فضايل امیرالمومنین علیه السلام، ايشان را ناسزا میگوید. به خدا قسم اگر اجازه دهيد در كمين او نشسته و او را با شمشير میکشم. امام صادق علیه السلام فرمودند: ای ابا صباح، اين عمل ترور است. همانا رسول خدا ترور را نهی کرده است. ای ابا صباح، اسلام ترور را منع كرده است. } (. الکافی ج ۷، ص ۳۷۵، ح ۱۶ .)
4⃣حنفیه چه کسانی هستند؟
✍حنفی ها گروهی کثیر از اهل سنت عمر که پیرو ابو حنیفه در فقه هستند. تنها مکتب فقهی اهل سنت که در آن قیاس و رأی بسیار هست مکتب ابو حنیفه هست، بقیه احمد بن حنبل و مالک و شافعی اهل حدیث اند. محمد بن اسماعیل بخاری صاحب کتاب صحیح بخاری نیز قبلا حنفی بود بعد شافعی شد در کتابش نیز در مورد ابو حنیفه می گوید: لعنه الله! روایات در مذمت ابو حنیفه و عقائد او خیلی هست که از امام صادق و امام کاظم نقل شده است.
🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️
🌐@mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
─━━━━━━🍂━━━━━━─ 💠حدیث روز💠 💎نهایت بلاء ✍امیرالمومنین سلام الله علیه فرمود: 🔻جَهْدُ الْبَلَاءِ كَ
─━━━━━━🍂━━━━━━─
💠حدیث روز💠
💎دورترین مردم از خدا
✍رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
🔻أبعدُ الخَلقِ مِن اللّهِ رَجُلانِ: رَجُلٌ یُجالِسُ الاُمَراءَ فما قالوا مِن جَورٍ صَدَّقَهُم علَیهِ، و مُعَلِّمُ الصِّبیانِ لا یُواسی بَینَهُم و لا یُراقِبُ اللّهَ فی الیَتیمِ.
❇️دورترین خلایق از خدا دو نفرند: کسی که با فرمانروایان بنشیند و هر سخن ستمگرانه ای را که گفتند تصدیق کند و آموزگار کودکان که میان آنان همه را به یک چشم نگاه نکند و درباره کودک یتیم، خدا را در نظر نگیرد.
📚ترجمه میزان الحکمه ج ۹، ص ۳۹۰
─━━━━━━🍂━━━━━━─