امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌نامه امام موسی بن جعفر (علیه السلام) به ا
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌فیلسوف و ناسازههای قرآنی!
🍃زمانی اسحاق کندی - از دانشمندان صاحب نام عراق بود - تصمیم گرفت پیرامون به ظاهر ناسازهها و ضد و نقیضهای موجود در آیات قرآنی کتابی بنویسد! برای نگارش چنین کتابی در خانه نشست و مشغول نوشتن گردید. روزی یکی از شاگردان وی محضر امام عسکری (علیه السلام) رسید و جریان را اطلاع داد. حضرت به او فرمود: آیا بین شما مرد هوشمند و رشیدی نیست که استادتان را از نوشتن کتابی که درباره قرآن شروع کرده بازدارد و پشیمان سازد؟ عرض کرد: ما همگی از شاگردان او هستیم. چگونه ممکن است او را از عقیده اش منصرف کنیم؟
🍃امام فرمود: آیا حاضری آنچه را که به تو میآموزم در محضر استادت انجام دهی؟ عرض کرد: بلی! فرمود: پیش او برو! با وی با لطف و گرمی رفتار کن، طوری که نسبت به یکدیگر انس یابید. در کارهایی که میخواهد انجام دهد یاریش نما! هنگامی که کاملا انس گرفتی، بگو برای من سؤالی پیش آمده، اجازه میخواهم بگویم و از شما توقع این اجازه هست. سپس بگو: اگر خالق این قرآن نزد شما بیاید و این مسأله را مطرح کند که ممکن است منظور وی از گفتار خود غیر از آن معانی ای باشد که شما معنی میکنید، چه؟ او در جواب میگوید: این احتمال ممکن است. زیرا که استادت به خوبی میفهمد چه میگویی. وقتی که با سخن تو مجاب شد، به او بگو شما از کجا مقصود قرآن را درک نموده اید؟ شاید مقصود، آن مطالبی نباشد که شما گمان برده اید!
🍃آن مرد نزد فیلسوف کندی رفت و طبق دستور امام، پس از مأنوس شدن با فیلسوف، مطلب را با وی در میان گذاشت. کلام وی چنان مؤثر افتاد که به او گفت: - سخنت را دوباره بگو! مرد دوباره گفت. فیلسوف پس از کمی تأمل اظهار داشت: به اینکه گفتی، به اعتبار لغت، احتمال دارد و از لحاظ دقت نظر نیز پسندیده میباشد. (به روایتی دیگر) فیلسوف به او گفت: تو را سوگند میدهم که بگویی این مطلب را از کجا گرفته ای؟ مرد ابتدا آن را به خود نسبت میدهد و بعد با اصرار فیلسوف حقیقت را میگوید و اظهار میدارد: امام حسن عسکری یادم داد. فیلسوف گفت: حالا حقیقت را گفتی، زیرا که چنین مطلبی خارج نمی شود مگر از این خانه، سپس دستور میدهد همه ی آنچه را که نوشته بود بسوزانند!
📘بحار، ج۵۰، ص۳۱۱
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🔰ملک الموکل و بخشیده شدن خطا های میان اعمال نیک
🌹امام سجاد علیه السّلام فرمود:
⭕️إن الملك الموكل بالعبد يكتب في صحيفته أعماله فأملوا في أولها خيرا و في آخرها خيرا يغفر لكم ما بين ذلك.
💠فرشته موكّل بر هر بنده اى، كردار او را در نامه عملش مى نويسد، پس شما در آغاز و پايان هر روز عمل خوبى انجام دهيد كه فرشتگان بنويسند تا خطاهاى ميان آن دو بر شما بخشوده گردد.
📚📕امالی المفید - صفحه ۱
•• @mohadesin_marefat_110 ••
🔰ولایت اهل بیت را قبول ندارد و بسیار هم اهل عبادت خشوع است❗️
⭕️عن محمد بن مسلم عن أحدهما ع قال قلت له إنا نري الرجل من المخالفين عليكم له عبادة واجتهاد وخشوع فهل ينفعه ذلك شيئا فقال يا محمدإنما مثلنا أهل البيت مثل أهل بيت كانوا في بني إسرائيل و كان لايجتهد أحد منهم أربعين ليلة إلادعا فأجيب و إن رجلا منهم اجتهد أربعين ليلة ثم دعا فلم يستجب له فأتي عيسي ابن مريم ع يشكو إليه ما هو فيه ويسأله الدعاء له فتطهر عيسي وصلي ثم دعا فأوحي الله إليه ياعيسي إن عبدي أتاني من غيرالباب ألذي أوتي منه إنه دعاني و في قلبه شك منك فلو دعاني حتي ينقطع عنقه وتنتثر أنامله ما استجبت له فالتفت عيسي ع فقال تدعو ربك و في قلبك شك من نبيه قال ياروح الله وكلمته قد كان و الله ما قلت فاسأل الله أن يذهب به عني فدعا له عيسي ع فتقبل الله منه وصار في حد أهل بيته كذلك نحن أهل البيت لايقبل الله عمل عبد و هويشك فينا.
💠محمّد بن مسلم گويد: به امام باقر يا امام صادق عليهما السّلام عرض كردم: ما پاره اى از مخالفين شما را مى بينيم كه در عبادت كوشا و داراى خشوع فراوانى هستند، آيا اينها براى ايشان سودى دارد؟فرمود: اى محمّد همانا مثل ما اهل بيت با شما مردم مثل آن خاندان در بنى اسرائيل است كه كسى از آنها نبود كه چهل شب در عبادت بكوشد جز اينكه وقتى دعا مى كرد مستجاب مى شد. يك بار مردى از آنان مدّت چهل شب بعبادت پرداخت و بعد دعا كرد امّا مستجاب نشد، نزد عيسى بن مريم عليه السّلام رفته و از آنچه بر او گذشته بود گلايه كرد و از آن حضرت التماس دعا نمود. عيسى (ع) وضو ساخت و نماز گزارد و دعا كرد. خداوند به او وحى فرستاد كه اى عيسى اين بندهام از غير آن بابى كه بايد نزد من آيند نزد من آمده، او مرا خوانده در حالى كه در نبوّت و پيغمبر بودن تو در شكّ است بنا بر اين اگر باندازه اى مرا بخواند كه گردنش قطع و بندهايش از هم بگسلد من دعايش را مستجاب نخواهم كرد. عيسى (ع) به وى رو كرده فرمود: پروردگارت را مى خوانى و در دل خود به پيامبرش شك دارى؟ گفت: اى روح و كلمه خدا، به خدا سوگند همين طور است كه مى فرمائى، از خداوند بخواه كه اين شك را از دل من بزدايد. عيسى (ع) براى وى دعا كرد و خداوند از وى پذيرفت، و او در حدّ ساير افراد خاندان خويش قرار گرفت. ما خاندان نيز اين چنين هستيم، خداوند عمل بنده اى را كه در باره ما شك دارد قبول نمى فرمايد.
📚📕امالی المفید - صفحه ۲
•• @mohadesin_marefat_110 ••
امام زمان سلام الله علیه ✨
#حرمتلعنوسبّعلنی #لزومرعایتتقیه 🔰مـذمـت لـعـن و سـبّ عـلـنـی در کـلـام امـام جـواد سـلام الله
#حرمتلعنوسبّعلنی
#لزومرعایتتقیه
🔰مـذمـت شدید لـعـن و سـبّ عـلـنـی در کـلـام امـام صـادق سـلام الله عـلـیـه
🔸قِیلَ لِلصَّادِقِ -عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ: یَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ، إِنَّا نَرَی فِی اَلْمَسْجِدِ رَجُلاً یُعْلِنُ بِسَبِّ أَعْدَائِکُمْ وَ یُسَمِّیهِمْ. فَقَالَ: «مَا لَهُ لَعَنَهُ اَللَّهُ یَعْرِضُ بِنَا». و قال اللّه تعالی: وَ لاٰ تَسُبُّوا اَلَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ فَیَسُبُّوا اَللّٰهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ.
🔹به خدمت حضرت امام صادق علیه السّلام عرض شد که: یا ابن رسول اللّٰه ما می بینیم در مسجد مردی را که آشکارا و علناً سبّ دشمنان شما می کند و نامشان میبرد، آن حضرت فرمود: چه مرض دارد خدا لعنتش کند ما را در معرض[اذیت و سبّ مقابله به مثل مخالفین] قرار می دهد.
📚📕اعتقادات شیخ صدوق، باب ۳۹ فی التقیه صفحه ۱۰۷
✍وجه استدلال: مطلب بسیار واضح است و لازم دیدیم چند نکته را عرض کنیم:
1⃣علی الظاهر این مسجد، یا مسجد مخالفین بوده یا مسجدی بوده که مخالفین در آن حضور داشتند.
2⃣فردی که در مسجد مخالفین لعن کرده بوده در لعن خود معلِن(آشکار کننده و علنی لعن کننده) بوده است چنانکه در متن روایت اشاره شده (یُعْلِنُ بِسَبِّ)
3⃣علاوه بر اینکه این مرد در لعن معلن بوده است مثلاً در برابر مخالفین لعن می کرده علاوه بر این در لعن خود اسم نیز می برده است، یکی است بگوییم لعنت خدا بر دشمنان و ظالمین بر حق محمد و آل محمد همانند زیارت عاشورا، یکی است اسم ببریم و بگوییم لعنت خدا بر فلانی که بر اهل بیت ظلم کرد. خود این اعلان در لعن را اهل سنت نیز قبول دارند و خودشان نیز آشکارا دشمنان اهل بیت و صحابه را لعن می کنند ولی اصل چیزی که اشکال دار است تصریح به اسم در برابر مخالفین می باشد. البته این نکته از یاد نرود قاعده ای است که بعضاً الکنایة ابلغ من التصریح. گاهی همین عدم تصریح به اسم و کنایتاً لعن کردن مشکل ایجاد می کند چنانکه مشهور است ماجرای زنی که در زمان امام صادق سلام الله علیه بصورت کنایه لعن کرد و گفت لعن الله ظالمیک یا فاطمه(س) و این زن را حاکم طاغوتی مخالف زمان دستگیر کرد.
4⃣امام صادق(ع) این فردی که لعن کردن او علناً با تصریح به اسم بوده است لعن می کند و می فرماید: یَعْرِضُ بِنَا. در این یعرض بنا بحثی مطرح است اینکه علنی لعن کننده امام معصوم را در معرض چه چیزی قرار می دهد؟! ما هر دو احتمال را در ترجمه نوشتیم که: ۱)ما را در معرض سبّ و لعن مخالفین قرار می دهد. ۲)ما اهل بیت را در معرض آزار و اذیت و طعنه مخالفین قرار می دهد.
5⃣گاهی اشکال می شود که این روایت را شیخ صدوق غفر الله له بدون سلسله روات نقل کرده است، و این روایت قابل استناد و اعتماد نیست! در پاسخ گوییم: ۱)این روایت اولاً مؤید قرآنی(آیه ۱۰۸ سوره انعام) دارد. ۲)مؤید روایی دارد که قبلاً اشاره کردیم به روایات حرمت لعن و سبّ علنی. ۳)همین که شیخ صدوق در اعتقادات به این روایت اعتماد و احتجاج کرده در بحث لزوم رعایت تقیه، بی نیاز از بررسی رجالی است. ۴)علاوه بر شیخ صدوق علماء و فقهائی چون شیخ یوسف بحرانی(📚الأنوار الحيرية ج ۱، ص ۱۸۲) و فیض کاشانی (📚تفسیر الصافی ج ۲، ص ۱۴۸) و علامه محمّد باقر مجلسی در (📚مرآة العقول ج ۱۱، ص ۹۴) و میرزا حبیب الله خوئی در (📚منهاج البراعه ج ۱۳، ص ۹۲) به این روایت استناد و احتجاج کردند.
👌🌹جدا از این مواردی که گفتیم همین که مؤید قرآنی و روایی دارد بی نیاز از بررسی رجالی است و قابل عمل و اعتماد می باشد، چرا که امام صادق سلام الله علیه فرموده است: هر روایتی که از ما به شما رسید چه راوی آن خوب باشد چه بد و فرد فاجری باشد اگر موافق با کتاب الله بود آم روایت را از او اخذ کرده و عمل کنید ولی اگر روایتی رسید که مخالف با کتاب الله بود و راوی هم چه خوب باشد چه فاجر! آن روایت را رها کنید چرا که موافق با قرآن نیست. (📚بحارالانوار ج ۲، ص ۲۴۴، ح ۵۰)
•• @mohadesin_marefat_110 ••