eitaa logo
امام زمان سلام الله علیه ✨
483 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
407 ویدیو
59 فایل
💠ترویج معارف اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین ..بیان قران کریم و روایات ..پخش زنده توسط اساتید برجسته در مناسبت های مذهبی و دوشنبه شب ها و جمعه بعدازظهرها به نیت تعجیل در فرج و خشنودی امام زمان سلام الله علیه کپی ازاد خادم کانال @Ya_mahde_adrekni
مشاهده در ایتا
دانلود
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهای‌بحارالانوار 💚 #‌داستان‌امروز 💌سخنرانی عبدالملک مروان در مکه! 🍃عبدالمل
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 💚 💌ازدواج سلیمان(ع) با بلقیس 💐در دوران فرمانروایی حضرت سلیمان در شام، بلقیس ملکه ی سبا در یمن حکومت می‌کرد. هیأتی از جانب سلیمان به یمن رفتند و عظمت و توان قدرت سپاه سلیمان را به ملکه ی سبا گزارش دادند. ملکه ی سبا با فراست دریافت که ناچار باید تسلیم فرمان سلیمان که فرمان حق و توحید است گردد و برای حفظ لشگر و سلامتی خود، هیچ راهی جز پیوستن به امت سلیمان ندارد. 💐بدین جهت، با گروهی از بزرگان و اشراف قوم خود به سوی شام حرکت کردند تا از نزدیک تحقیق بیشتری را انجام دهند. وقتی که سلیمان از آمدن بلقیس و همراهان به طرف شام اطلاع یافت، به حاضران فرمود: کدام یک از شما توانایی دارد، پیش از آنکه آنان به اینجا بیایند، تخت ملکه ی سبا را برای من بیاورد. عفریتی از جن (یکی از گردنکشان جنیان) گفت: من آن را نزد تو می‌آورم، پیش از آنکه از مجلس برخیزی!سلیمان گفت: من می‌خواهم کار از این زودتر انجام گیرد. آصف بن برخیا گفت: من آن تخت را قبل از آن که چشم بر هم زنی، نزد تو خواهم آورد. لحظه ای نگذشت که سلیمان تخت بلقیس را در کنار خود دید و بی درنگ به ستایش و شکر خدا پرداخت. 💐سپس سلیمان دستور داد تا تخت را جا به جا نموده، اندکی تغییر دهند و هنگامی که بلقیس وارد شد از او بپرسند، آیا این تخت او است یا نه؟ ببینید چه جواب می‌دهد. طولی نکشید بلقیس و همراهانش به حضور سلیمان رسیدند. شخصی به تخت او اشاره کرد و به بلقیس گفت: آیا تخت تو این گونه است؟ بلقیس باکمال زیرکی در جواب گفت: گویا خود آن تخت است. بلقیس متوجه شد که تخت خود اوست و از طریق غیرعادی جلوتر از او به آنجا آورده شده، لذا تسلیم حق شد و آیین حضرت سلیمان را پذیرفت. او قبلا نیز نشانه‌هایی از حقانیت نبوت سلیمان را دریافته بود. به هر حال، به آیین سلیمان پیوست و به نقل مشهور با سلیمان ازدواج کرد و هر دو در ارشاد مردم به سوی یکتا پرستی کوشیدند. 📘بحار، ج ۱۴، ص ۱۱۱ ┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰کنوز البرّ در چهار چیز است❗️ 🌸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: 💠چهار چيز از کنوز البرّ(ذخائر نيكی) هاست: پنهان داشتن و کتمان حاجت و نياز خود، و پنهان داشتن و کتمان صدقه دادن، و پنهان داشتن و کتمان بيمارى خود، و پنهان داشتن و کتمان مصيبت و گرفتارى خود. ⭕️قال رسول الله ص أربعة من كنوز البر كتمان الحاجة وكتمان الصدقة و كتمان المرض وكتمان المصيبة. 📔امالی المفید - صفحه ۵ •• @mohadesin_marefat_110 ••
🔰اجر و پاداش دستگیری از مومن 🌷ابو حمزه ثمالى گويد: امام زين العابدين عليه السّلام فرمود: ⭕️من أطعم مؤمنا من جوعة أطعمه الله من ثمار الجنة و من سقي مؤمنا من ظمإ سقاه الله من الرحيق المختوم و من كسا مؤمنا ثوبا كساه الله من الثياب الخضر و لايزال في ضمان الله عز و جل مادام عليه منه سلك. 💠هر كس مؤمن گرسنه اى را طعام دهد خداوند از ميوه هاى بهشتى به او بخوراند. و هر كس مؤمن تشنه اى را سيراب كند خداوند از شراب بكر و سر بمهر بهشتى سيرابش نمايد، و هر كس مؤمنى را بپوشاند خداوند از لباسهاى سبز بهشتى باو بپوشاند، و تا آن زمان كه تار و پودى از آن لباس به تن اوست پيوسته تحت ضمان و مراقبت خدا خواهد بود. 📔امالی المفید - صفحه ۵ •• @mohadesin_marefat_110 ••
🔰نهی از غلو و تقصیر در مقام امیرالمومنین سلام الله علیه 🌸ابو حمزه ثمالى گويد: امام باقر (ع) فرمود: ⭕️يا أباحمزة لاتضعوا عليا دون مارفعه الله و لاترفعوا عليا فوق ماجعله الله كفي عليا أن يقاتل أهل الكرة و أن يزوج أهل الجنة. 💠ابا حمزه! امیرالمومنین على(ع) را پایین تر از آن مقامى كه خدا قرارش داده نياوريد، و او را فراتر و بالا تر از آنجا كه خدايش گذارده ننهيد، همين بس براى على(ع) كه با اهل رجعت (پس از بازگشت به دنیا) می‌جنگد و اهل بهشت را تزویج می‌نماید. 📔امالی المفید - صفحه ۶ •• @mohadesin_marefat_110 ••
🔰چرا نمی توانیم برخی از گناهان را برای همیشه ترک کنیم❓ ⭕️فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَذْکُرُ حَالِی لَکَ قَالَ إِنْ شِئْتَ قَالَ وَ اللَّهِ إِنِّی لَمُقِیمٌ عَلَی ذَنْبٍ مُنْذُ دَهْرٍ أُرِیدُ أَنْ أَتَحَوَّلَ مِنْهُ إِلَی غَیْرِهِ فَمَا أَقْدِرُ عَلَیْهِ قَالَ لَهُ إِنْ تَکُنْ صَادِقاً فَإِنَّ اللَّهَ یُحِبُّکَ وَ مَا یَمْنَعُکَ مِنَ الِانْتِقَالِ عَنْهُ إِلَّا أَنْ تَخَافَهُ. 💠مردی به امام صادق علیه السّلام گفت: فدایتان شوم، حال خود را برایتان بازگو کنم؟ فرمود: اگر چنین می‌خواهی. گفت: دير زمانى است كه من مبتلا به گناهى هستم و هر چه مى خواهم از آن دست بردارم و توبه كنم نمى توانم! امام فرمود: اگر واقعاً راست بگوئى خداوند تو را دوست مى دارد، و از آن رو توفيق توبه بتو نمى دهد و اسباب بازگشت از گناه را برايت فراهم نمى كند كه پيوسته اين خوف در دلت باشد و از وى در بيم و هراس باشى. 📔امالی المفید صفحه ۹، حدیث ۱۲ ⭕️عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَلِمَ أَنَّ الذَّنْبَ خَیْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ مَا ابْتُلِیَ مُؤْمِنٌ بِذَنْبٍ أَبَداً. 💠امام صادق علیه السلام فرمود: همانا خداوند دانست که گناه برای مؤمن از خودبینی و عجب بهتر است و اگر چنین نبود خداوند هرگز مؤمن را مبتلا به گناه نمی کرد. 📔کافی ج ۲، ص ۳۱۲، ح ۱ •• @mohadesin_marefat_110 ••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
🔳تلاش هاى ناكارآمد براى بى اعتبار كردن حديث غدير 3⃣ادّعاى عدم تواتر «حديث غدير» 🔶از راه كارهاى نا
🔳تلاش هاى ناكارآمد براى بى اعتبار كردن حديث غدير 4⃣آيا كلمۀ «مَوْلى» در كلام عرب به معناى «اَوْلى» آمده است؟ 📌اساسى ترين اشكال اهل سنّت بر دلالت «حديث غدير» اين است كه دلالت اين حديث بر مدّعاى شيعه وقتى تمام است كه كلمۀ «مَوْلى» كه در حديث شريف آمده است در استعمالات فصيح عرب به معناى «اَوْلى» آمده باشد. ✅ما با سه روش پاسخ می دهیم: 💢اول اینکه حديث شريف غدير تنها با واژه «مَوْلى» نقل نشده است؛ بلكه با واژگانى هم چون: «ولىّ»، «امير» و مانند اين دو نيز آمده است كه پيش تر به آن‌ها اشاره شد. 💢دوم اینکه پيش تر تذكّر داديم كه الحديثُ يُفَسِّرُ بَعْضُهُ بعضاً؛ برخى از حديث ها، برخى ديگر را تفسير و بيان مى نمايند. بنا بر اين بر فرض اين كه واژۀ «مَوْلى» در «حديث غدير» مبهم باشد، با استفاده از نقل هاى ديگر ابهامى كه آنان مدّعى هستند برطرف شده و در نتيجه، اشكال وارد بر حديث شريف منتفى خواهد شد. 💢سوم: آن چه كه اساس و بنيان اشكال اهل سنّت را فرو مى ريزد اين است كه در قرآن كريم و احاديث صحيحى كه در كتاب هاى اهل تسنّن؛ از جمله صحيح بُخارى و صحيح مسلم موجود است واژه «مَوْلى»، به معناى «اَوْلى» به كار رفته است. 💠گفتنى است كه ورود در اين بحث به طور تفصيلى و در پرتو استدلال به قرآن، روايات، اشعار فصيح عرب و كاربردهاى ادبى زبان عرب به مجال وسيع ترى نياز دارد كه ما در اين مجال فقط به ذكر اسامى عدّه اى از بزرگان تفسير، لغت و ادب اهل تسنّن بسنده مى كنيم كه اينان تصريح كرده اند كه واژۀ «مَوْلى»، در لغت عرب، به معناى «اَوْلى» آمده است: ۱. ابو زيد انصارى، لغوى معروف؛ ۲. ابو عبيده بصرى (معمّر بن مثنّى) ؛ ۳. ابو الحسن اخفش؛ ۴. ابو العبّاس ثعلب؛ ۵. ابو العبّاس مُبرِّد؛ ۶. ابو اسحاق زجّاج؛ ۷. ابو بكر بن انبارى؛ ۸. ابو نصر جوهرى، نويسنده كتاب معروف صِحاح اللّغة؛ ۹. جار اللّه زمخشرى، نويسنده تفسير معروف كشّاف؛ ۱۰. حسين بَغَوى، نويسنده كتاب تفسير مصابيح السنّة؛ ۱۱. ابو الفرج ابن جوزى حنبلى؛ ۱۲. ناصر الدّين بيضاوى، نگارنده كتاب معروف تفسير بيضاوى؛ ۱۳. نَسَفى، نويسنده كتاب معروف تفسير نَسَفى؛ ۱۴. ابو السّعود عمادى، نويسنده تفسير معروف ابو السُّعود؛ ۱۵. شهاب الدّين خفاجى، صاحب حاشيۀ مفصّل بر تفسير بيضاوى؛ 🔶كوتاه سخن اين كه: واژۀ «مولى» در قرآن كريم به كار رفته و به «أولى» تفسير شده است، آن جا كه خداوند متعال مى فرمايد: «هِيَ مَوْلاكُمْ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ»؛ جايگاه شما آتش است و همان شايستۀ شماست و چه بد جايگاهى است. مفسّران در تفسير اين آيه گفته اند: هى أولى بكم و بئس المصير؛ آتش شايسته شماست و چه بد جايگاهى است. 🔺البته در اين زمينه احاديث بسيارى رسيده است و اين مطلب در اشعار عربى فصيح نيز آمده و در واژگان لغويان نيز بيان شده است. براى آگاهى بيشتر از موارد استعمال واژۀ «مَوْلى» به معناى «اَوْلى»، مى توانيد به كتاب: نفحات الأزهار فى خلاصة عبقات الانوار - بخش «حديث غدير» - مراجعه نماييد. 📚📕قسمتی‌از مطالب کتاب گرانقدر "نگاهی به حديث غدير" آیت الله سید علی حسینی میلانی •• @mohadesin_marefat_110 ••
امام زمان سلام الله علیه ✨
#حرمت‌لعن‌و‌سبّ‌علنی #لزوم‌رعایت‌تقیه 🔰مـقـابـلـه بـه مـثـل در سـبّ و لـعـن و طـعـن عـلـنـی 🔸فَقَا
🔰شیوه لعن و سبّ در کلام امام حسن عسکری سلام الله علیه 🔸قُلْتُ لَهُ إِنِّی عَاجِزٌ عَنْ نُصْرَتِکُمْ بِیَدِی وَ لَیْسَ أَمْلِکُ غَیْرَ مُوَالاتِکُمْ وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ اللَّعْنِ لَهُمْ فِی خَلَوَاتِی فَکَیْفَ حَالِی یَا سَیِّدِی فَقَالَ علیه السلام حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ 👈مَنْ ضَعُفَ عَلَی نُصْرَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ لَعَنَ فِی خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا👉 بَلَّغَ اللَّهُ صَوْتَهُ إِلَی جَمِیعِ الْمَلَائِکَهِ فَکُلَّمَا لَعَنَ أَحَدُکُمْ أَعْدَاءَنَا 👈صَاعَدَتْهُ الْمَلَائِکَهُ وَ لَعَنُوا مَنْ لَا یَلْعَنُهُمْ👉 فَإِذَا بَلَغَ صَوْتُهُ إِلَی الْمَلَائِکَهِ اسْتَغْفَرُوا لَهُ وَ أَثْنَوْا عَلَیْهِ وَ قَالُوا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی رُوحِ عَبْدِکَ هَذَا الَّذِی بَذَلَ فِی نُصْرَهِ أَوْلِیَائِهِ جُهْدَهُ وَ لَوْ قَدَرَ عَلَی أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ لَفَعَلَ فَإِذَا النِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ تَعَالَی یَقُولُ یَا مَلَائِکَتِی إِنِّی قَدْ أحببت [أَجَبْتُ] دُعَاءَکُمْ فِی عَبْدِی هَذَا وَ سَمِعْتُ نِدَاءَکُمْ وَ صَلَّیْتُ عَلَی رُوحِهِ مَعَ أَرْوَاحِ الْأَبْرَارِ وَ جَعَلْتُهُ مِنَ الْمُصْطَفَیْنَ الْأَخْیارِ. 🔹علی بن عاصم الکوفی الاعمی گوید: به امام حسن عسکری صلوات الله علیه گفتم: من از یاری و نصرت شما با دستم عاجزم و جز دوستی شما و دشمنی با دشمنان شما و لعن آنان در خلوت خودم نمی توانم کاری بکنم! حال من چگونه است؟ فرمود: پدرم از جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله به من خبر داد که 👈کسی که از یاری ما اهل بیت ضعیف باشد و در خلوت خود دشمنان ما را لعن کند،👉 خدا صدای او را به تمام ملائکه می‌رساند. هر گاه یکی از شما دشمنان ما را لعن کنید، 👈ملائکه آن لعن را بالا می‌برند و کسانی را که دشمنان ما را لعن نمی کنند، لعن می‌کنند.👉 وقتی صدای لعن دشمن ما به ملائکه رسید، برای لعن کننده استغفار می‌کنند و او را ثنا می‌کنند و می‌گویند: خدایا! بر روح این بنده ات که تلاش خود را در راه نصرت اولیائش کرد و اگر بر بیش از این قدرت داشت حتما انجام می‌داد، درود فرست. در این هنگام ندایی از جانب خدای تعالی می‌رسد که می‌فرماید: ای ملائک من! من دعای شما در خصوص این بنده‌ام را مستجاب کردم و ندای شما را شنیدم و بر روح او همراه روح نیکان درود فرستادم و او را از برگزیدگان و خوبان قرار دادم. 📚📕بحارالانوار مجلد ۵۰ صفحه ۳۱۶ ✍ذکر چند نکته: 1⃣امام لعن را مقید می کند به خلواته. چنانکه قبلا عرض کردیم علمایی چون علامه مجلسی رحمهُ الله نیز از قید حیث لا یسمعونکم این برداشت را داشتند که لعن باید در مجالس و مجامع شیعیان باشد. 2⃣ذکر این نکته بسیار مهم است که همه موارد لعن بر می گردد به رعایت حیث لا یسمعونکم. یعنی لعن در جایی نباشد که مخالفین می شنوند. لعن در خلوت خود نیز همانطور است فردی می تواند در مسجد یا در برابر مخالفین نیز لعن کند ولی بصورت خفیّا و سرّا، تا مخالفین نشنوند و اصل رعایت حیث لا یسمعونکم می باشد لعن در هر جا می خواهد باشد ولی باید طوری باشد که مخالفین نشنوند و نفهمند. 3⃣در عبارت دوم امام می فرماید: لَعَنُوا مَنْ لَا یَلْعَنُهُمْ. (اینکه شما در غیر خلوت خود و در جایی که مخالفین می شنوند لعن نکنید به این معنا نیست که دیگر بساط تبری و لعن را بر دارید بلکه هر کسی به عمد و قصد توقف در لعن دشمنان اهل بیت کند ملائکه مقرب الهی او را لعن خواهند کرد.) •• @mohadesin_marefat_110 ••