eitaa logo
امام زمان سلام الله علیه ✨
523 دنبال‌کننده
856 عکس
156 ویدیو
30 فایل
💠ترویج معارف اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین ..بیان قران کریم و روایات ..پخش زنده توسط اساتید برجسته در مناسبت های مذهبی و دوشنبه شب ها و جمعه بعدازظهرها به نیت تعجیل در فرج و خشنودی امام زمان سلام الله علیه کپی ازاد خادم کانال @Ya_mahde_adrekni
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
💠حدیث روز💠 💎ترس و امید صحیح ✍امام صادق (ع): 🔻ارجُ اللهَ رَجاءً لایُجَرّئُکَ عَلَی مَعاصیهِ وَ خَف
💠حدیث روز💠 💎لغزش های زبان ✍امام علی علیه السلام: 🔻مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِه ❇️هیچ کس چیزی را در دل پنهان نداشت، جز این که در لغزش‌های زبان و خطوط چهره او آشکار شد. 📚نهج البلاغه (صبحی صالح) ص ۴۷۲، ح ۲۶
امام زمان سلام الله علیه ✨
🌸 #سعادت‌و‌نحوست‌ایام‌هفته‌و‌ماه 🌺 #فرمایشات‌ائمه‌هدی‌علیهم‌السلام 🔸روز بیست و هشتم: ✍نیک است برای
🌸 🌺 🔸روز بیست و نهم: ✍برای جمیع کارها خوب است، و فرزندی که در این روز به وجود آید بردبار باشد، و هر که سفر کند مال بسیار یابد، و هر که بیمار شود زود صحت یابد، و در این روز وصیت نامه ننویسید. و به روایت دیگر: برای همه کس خوب است مگر برای کاتبان که باید متوجه کاری نشوند، و گریخته این روز زود برگردد، و گم شده این روز زود به دست آید. و در روایت دیگر: شایسته است برای همه کار، خصوصا ملاقات پادشاهان، و دیدن برادران و دوستان. و به روایت سلمان: خوابی که در این روز دیده شود همین روز اثرش ظاهر گردد 🔸روز پنچ شنبه: ✍روز مبارکی است، و برای جمیع کارها خوب است، خصوصا حجامت کردن. موافق احادیث بسیار بهتر آن است که پیش از زوال واقع شود، و برای ناخن گرفتن خوب است، و بهتر آن است که یک ناخن را برای جمعه بگذارد. و در روایتی وارد شده است که حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله چون هوا گرم می‌شد و به بیرون نقل می‌فرمودند در روز پنج شنبه می‌کردند. و در حدیث وارد است که هر که در پنج شنبه آخر ماه در اول روز حجامت کند درد از بدنش می‌کشد. و در روایت وارد است که روز پنج شنبه روز داخل شدن بر امرا و بر آوردن حاجتها است. و بدان که سفر کردن و تزویج کردن در قمر در عقرب کراهتی دارد. و روزهائی که در ماه مذکور شد که نحوستی دارد، اگر در ماه فرس قدیم هم آنها را رعایت نمایند بهتر است، زیرا که ظاهر بعضی احادیث بر آن دلالتی دارد. و اگر روزهای ماه و روزهای هفته در سعادت و نحوست با یک دیگر معارض شوند و ضرور باشد اختیار کردن نیکی و بدی ایام هفته اولا است، زیرا که احادیث آنها معتبر است، و اللّه یعلم. 📘رساله اختیارات ایّام، تألیف علامه محمد باقر مجلسی رحمة الله علیه. 🆔 @mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ 🌹 #داستانهای‌بحارالانوار 💚 #‌داستان‌امروز 💌امام زین العابدین علیه السلام از عبادت
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ 🌹 💚 💌ازدواج امام صادق علیه السلام 🍃ابن عکاشه به محضر امام باقر علیه السلام آمد و عرض کرد: چرا زمینه ازدواج امام صادق علیه السلام را فراهم نمی سازید، با آنکه زمان این کار فرا رسیده؟ (موقع ازدواج اوست). در مقابل امام باقر علیه السلام کیسه مهر شده ای بود. فرمود: به زودی برده فروشی از اهل بربر می‌آید و در سرای میمون منزل می‌کند و با این کیسه پول از او دختری برای ابو عبدالله امام صادق می‌خریم. مدتی گذشت. روزی خدمت امام باقر علیه السلام رفتیم. فرمود: آن برده فروشی که گفته بودم آمده، اکنون این کیسه پول را بردارید و بروید از او دختری را خریداری کنید. 🍃ابن عکاشه می‌گوید: ما نزد آن برده فروش رفتیم و درخواست نمودیم یکی از کنیزان را به ما بفروشد. او گفت: هر چه کنیز داشتم فروختم. فقط دو کنیز مانده که هر دو مریض هستند، ولی حال یکی از آنها رو به بهبودی است. گفتم: آنها را بیاور تا ببینم و او هر دو کنیز را آورد. گفتیم این کنیز حالش بهتر است. چند می‌فروشی؟ گفت: به هفتاد دینار. گفتم: تخفیف بده. گفت: از هفتاد دینار کمتر نمی فروشم. گفتیم: ما او را به همین کیسه پول می‌خریم. هر چه بود بی آن که بدانیم در کیسه چقدر پول است. نزد برده فروش شخصی محاسن سفید بود. به ما گفت: سر کیسه را باز کنید و پولهایش را بشمارید. برده فروش گفت: نه! باز نکنید. اگر مقدار خیلی کمتری از هفتاد دینار هم کمتر باشد، نمی فروشم. پیرمرد گفت: نزدیک بیایید. ما نزدیکش رفتیم و سر کیسه را باز کردیم و شمردیم. دیدیم درست هفتاد دینار است. پولها را دادیم و آن کنیز را خریدیم و به خدمت امام باقر علیه السلام آوردیم و امام صادق علیه السلام در کنارش ایستاده بود. 🍃جریان خرید کنیز را برای امام محمد باقر علیه السلام عرض کردیم. امام شکر خدا را به جا آورد. سپس به کنیز فرمود: اسمت چیست؟ گفت: اسمم حمیده است. فرمود: ستوده باشی در دنیا و پسندیده باشی در آخرت. سپس امام علیه السلام از او پرسش هایی کرد و او جواب داد. آن گاه امام باقر علیه السلام به فرزندش امام صادق علیه السلام رو کرد و گفت: این کنیز را با خود ببر. و بدین ترتیب حمیده همسر امام صادق علیه السلام گردید و بهترین انسانها، حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از او متولد شد. 📘بحار: ج ۴۸، ص ۵ ┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
🔰اسلام و سلم یعنی دخول و جنوح در ولایت مطلقه آل الله علیهم السّلام 💐🌷قال الله الحکیم فی کتابه الکریم: ♦️🔸یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ. 📜سوره بقره/ آیه ۲۰۸ ♦️🔹ای کسانی که ایمان آورده اید. همگی داخل در سلم(یعنی طاعت و ولایت اهل بیت علیهم السّلام) شوید! و از خطوات شیطان(ولایت غیر ایشان)، پیروی نکنید. ♦️🔸وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها. 📜سوره انفال/ آیه ۶۱ ♦️🔹اگر منافقین در ظاهر اظهار دخول در سلم یعنی ولایت علی علیه السّلام را نمودند از آنها بپذیر [گرچه می‌دانی ایشان منافق هستند.] ✍سلم به معنای اسلام است، مفسرین در مراد از دخول در سلم نظراتی مختلف دارند: ۱)برخی سلم را همان معنای لغوی آن اسلام و صلح می دانند. ۲)برخی سلم را طاعت خداوند می دانند. ۳)برخی مراد از سلم را دین اسلام و احکام آن می دانند. ۴)برخی سلم را به معنای ولایت اهل بیت و خطوات در مقابل آن را ولایت طواغیت و ائمه ضلال می دانند که این نظر در بسیاری از روایات فرموده شده است. جنوح به معنای میل است و مشهور نظر مفسرین مراد از جنوح به سلم یعنی میل به مصالحه و ترک حرب. امّا بنابر تفسیر و تأویل اهل بیت علیهم السّلام مراد از جنوح به سلم یعنی میل به پذیرش ولایت امیرالمومنین علیه السّلام است. البته ظاهر آیه که نظر مفسرین است با باطن آیه که اهل بیت تفسیر به ولایت کردند قابل جمع است و اشکالی ندارد که بگوییم منظور هر دو می باشد. 📔تفسیر مجمع البیان، طبرسی رحمهُ الله. 🔶تفسیر اهل بیت علیهم السّلام: 💚🌹حضرت امام حسن عسکری علیه السّلام فرمود: 💠مراد از دخول در سلم یعنی همه جمعاً برای اطاعت و انقیاد خداوند به تمام دین اسلام وارد شوید و آن را بپذیرید و برای خداوند کار کنید و همچون کسانی که بعضی از فرامین اسلام را پذیرفته و بدان عمل می‌کنند و از پذیرش برخی دیگر از آن، ابا داشته و آن را ترک می‌کنند، نباشید. پذیرش ولایت علی علیه السلام همچون پذیرش نبوّت محمّد صلی الله علیه و آله، جزء اسلام است. کسی‌که بگوید: «محمّد صلی الله علیه و آله رسول خداست» و به نبوّت او اعتراف کند ولی به اینکه علی علیه السلام وصی، جانشین و برگزیده‌ی امّتش می‌باشد، اعتراف نکند، مسلمان نیست. 📔بحارالانوار، مجلد ۳۶، صفحه ۱۱۰، حدیث ۵۹ 💚🌹حضرت امام صادق علیه السّلام فرمود: 💠مراد از سلم و اسلام دخول در ولایت علی و ائمه و جانشینان بعد از اوست. 📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۵۹، حدیث ۱ 💚🌹حضرت امام باقر علیه السّلام فرمود: 💠سلم آل محمّدند و مردم مأمورند داخل در ولایت آنها شوند. 📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۵۹، حدیث ۳ 💚🌹در حدیثی دیگر حضرت امام صادق علیه السّلام و حضرت امام باقر علیه السّلام فرمودند: 💠دخول در سلم و اسلام یعنی دخول در ولایت ما اهل بیت علیهم السّلام 📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۵۹، حدیث ۴ و ۶ 📔الکافی، مجلد ۱، صفحه ۴۱۷، حدیث ۲۹ 💚🌹مردی از حضرت امام صادق علیه السّلام در مورد جنوح به سلم سوال کرد که حضرت فرمود: 💠مراد از جنوح به سلم، دخول در امری است که تو اعتقاد داری یعنی امر امامت و ولایت. 📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۵۹، حدیث ۵ 💚🌹حلبی گوید: از امام صادق علیه السّلام از معنای جنوح به سلم سوال کردم و گفتم سلم چیست؟! حضرت در پاسخ فرمود: 💠سلم ولایت ما اهل بیت است جنوح به سلم یعنی دخول در امر ما اهل بیت. 📔الکافی، مجلد ۱، صفحه ۴۱۵، حدیث ۱۶ 🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از رهجو
🔸نگاه مثبت به فضای روایی شیعی باعث می شود که در برخورد روایات با اندک استبعاد و ناهمخوانی ادله، روایات را طرد و جعلی نخوانیم. 🔹براى مثال در كتاب لله ثم للتاريخ نويسنده به رواياتى از كتب شيعى اشاره مى‌كند و مى‌كوشد تا اثبات كند كه اين روايات در مقام ذمّ و نكوهش حضرت امير (ع) هستند و هدف اصلى وى، ترديد در عصمت آن حضرت است. نكته‌اى كه ما به دنبال آن هستيم، كيفيت نقد مطالب وى از سوى علامه عسكرى (ره) است. ايشان در برخوردى منفعل، پيش از بررسى دقيق محتواى روايات، به سراغ سند آنها مى‌رود و گويا نويسنده را در فهم غلط روايات تأييد مى‌كند. @rahjoo_213
هدایت شده از رهجو
🔸اما اگر نگاه ما بدبینانه باشد، با کوچکترین ایرادی روایت را از حجیت ساقط می کنیم حال این ایراد در مولف کتاب یا نسخه آن باشد یا در سند و محتوا و .... 🔹فقط بخش کوچکی از این برخورد را ببینید: 1️⃣ بر اساس ارزیابی سندی و متنی یکی از حدیث شناسان معاصر(محمّد باقر بهبودی در صحیح الکافی) از 2833 روایت اصول کافی تنها 593 حدیث صحیح شناخته شده است(یعنی 21 درصد)، و از 1015 روایت کتاب الحجّة کافی تنها 101 حدیث (یعنی 10 درصد) به عنوان صحیح یا معتبر تلقی شده است(کمتر از یک سوم ارزیابی ). 2️⃣ ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و شكايتها في مرضها الى شهادتها فيه اكثر من خمسين رواية، والمعتبرة منها ما ذكرت بارقام 14، 22 و 24.(تنها 3 روایت معتبر است🤔) 3️⃣ و اما شدة حزنها و جزعها و بكائها على رسول الله (ص) كما في روايات، ففيها بحث لضعف اسناد تلك الروايات أولا و منافاتها للصبر الجميل ثانيا، لا يقال انها لم تجزع على ابيها بل على فوت رسول الله (ص) و قطع الوحي. فانه يقال مضافا الى عدم ملائمته لبعض الروايات ان عليا (ع) افضل منها (س) والحال انه لم يجزع و لم يبك مثلها. 4️⃣ و اما ان مريم - سلام الله عليها - سيدة نساء عالمها و فاطمة - سلام الله عليها - سيدة نساء العالمين من الاولين والآخرين، فالكلام في حق الزهراء لا يحتاج الى بحث و اما مريم فتقييد سيادتها بعالمها غير ثابت بدليل معتبر، و قضية اطلاق قوله تعالى: إِنَّ اللّٰهَ اصْطَفٰاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفٰاكِ عَلىٰ نِسٰاءِ الْعٰالَمِينَ (آل عمران/ 42) انها (ع) سيدة نساء العالمين مطلقاً، والروايات الضعيفة غير حجة في حد نفسها فضلاً عن نهوضها تقييداً لكلام الله تعالى...على ان تقييد العالمين بعالمها ربما ينافي سياق الآية المادحة و مقام مريم (ع) فان نساء عصرها في الكثير الغالب كافرات، والمؤمنات منهن قليلات جداً، والسيادة على هذا العدد القليل لعلها غير مختصة بمريم، بل هي حاصلة لمؤمنات غيرها في ذلك الازمنة يقل فيها الايمان، والله اعلم بحقيقة الحال. @rahjoo_213
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا