➖مقربین چه کسانی هستند❓
🔳امام باقر علیه السّلام در مورد آیه «فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ» فرمود:
🔻ذَاکَ مَنْ کَانَتْ لَهُ مَنْزِلَةٌ عِنْدَ الْإِمَامِ.
🔶این آیه "مقربین" کسانی هستند که در نزد امام منزلت و مقامی دارند.
📕بحارالانوار ج ۲۴ ص ۴ ح ۱۵
✍ملائکه "مقربین" نامیده شدند چون توانستند جایگاه و منزلتی در نزد امیرالمؤمنین علي سلام الله علیه و اولاد مطهر ایشان پیدا کنند.
🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️
🌐@mohadesin_marefat_110
#مطاعنخلفاء
#درقرآنکریم
#کلامحضرتامامباقرع
🔳از حضرت امام باقر صلوات الله علیه که فرمود:
➖اولی و ثانی روز جزاء و حساب را تکذیب کردند❗️
🔻الَّذِینَ یُکَذِّبُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ الْأَوَّلُ وَ الثَّانِی.
🔶«الَّذِینَ یُکَذِّبُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ» -. مطففین / ۱۱ -، {آنان که روز جزاء را دروغ میپندارند. } مراد اولی و دومی است.
➖اولی و ثانی رسالت و نبوت پیامبر اکرم را نیز تکذیب کردند❗️
🔻وَ ما یُکَذِّبُ بِهِ إِلَّا کُلُّ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ إِذا تُتْلی عَلَیْهِ آیاتُنا قالَ أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ وَ هُوَ الْأَوَّلُ وَ الثَّانِی کَانَا یُکَذِّبَانِ رَسُولَ اللَّهِ.
🔶«وَ ما یُکَذِّبُ بِهِ إِلَّا کُلُّ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ * إِذا تُتْلی عَلَیْهِ آیاتُنا قالَ أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ» -. مطففین / ۱۲ و ۱۳ -، {و جز هر تجاوزپیشه گناهکاری، آن را به دروغ نمی گیرد [همان که] چون آیات ما بر او خوانده شود گوید، [اینها] افسانههای پیشینیان است. } منظور اولی و دومی هستند که پیامبر صلی اللَّه علیه و آله را تکذیب میکردند.
✍نکته ادبی: کانا یکذبان رسول الله، " کان " طبق ادبیات عرب دلالت بر استمرار فعل دارد و این نشان می دهد که اولی و دومی لحظه ای نیز ایمان نیاوردند و تکذیب پیامبر خدا و رسالت او و انکار ولایت مطلقه امیر عوالم علی علیه السّلام کار همیشگی و مستمر اینان بود، همانطور که در حدیث است اولی و دومی هیچ نصیبی و بهره ای از اسلام و مسلمانی نبردند.
📕بحارالانوار ج ۲۴ ص ۴ ح ۱۶
🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️
🌐@mohadesin_marefat_110
🔳معرفی کانال هایی که تحت اداره کانال " معرفة الحجه " است:
🔶کانال محسنیه🔶
🔺احادیث و روایات و مطالبی که در مورد حضرت محسن بن علی سلام الله علیهما و ایّام محسنیه است در این کانال قرار داده ایم.
⬅️لینک کانال:
🌐https://eitaa.com/joinchat/1741947019C4d41a81033
🔶کانال اثبات طهارت و عدم نجاست خون و بول ائمه هدی علیهم السّلام🔶
🔺در این کانال روایاتی که در اثبات طهارت و قداست خون و بول ائمه اطهار سلام الله علیهم است قرار دادیم و در ضمن به شبهات مخالفین در مورد این مسأله نیز پاسخ دادیم.
⬅️لینک کانال:
🌐https://eitaa.com/joinchat/3489464474Cd82f631010
🔶نقد اساسی فلسفه صدرائی و عرفان ابن عربی🔶
🔺در این کانال در مورد نظرات آخوند ملاصدرا نقد هایی نوشتیم از کتب او علی الخصوص اسفار الاربعه، نیز اشکالات برخی از فلاسفه همچون ابن سینا را نیز متذکر شدیم و بصورت تخصصی مطالبی را در نقد ممیت الدین ابن عربی علیه اللعنة والعذاب در سه بخش نوشتیم که قرار بود چهار بخش باشد که متاسفانه توفیق نشد برای نوشتن ادامه نقد ها.
⬅️لینک کانال:
🌐https://eitaa.com/joinchat/1218838654C5a28133fe9
🔶کانال همسرانه🔶
🔺احادیثی در مورد همسرداری و زندگی مشترک در این کانال قرار دادیم.
⬅️لینک کانال:
🌐https://eitaa.com/joinchat/678756486Ce9067b5574
🔶نقد دجال احمد الحسن مدعی یمانی و مهدویت🔶
🔺نظرات و چرندیات احمدالحسن لعنة الله علیه را در کتب او بررسی کردیم و نقد هایی و ردیه هایی در مورد ادعای او(وصیت پیامبر و دیگر ادعا هایش) نوشتیم. {در مورد منصور هاشمی خراسانی ملعون نیز که ادعای نیابت از امام مهدی سلام الله علیه را دارد نیز نقد هایی نوشته و فساد عقیدتی او را اثبات کرده بودیم که متاسفانه مطالب و نقد ها در دسترس نیست ان شاءالله سر فرصت جمع کرده و کانالی مخصوص نیز برای این کذاب و ملعون ایجاد خواهیم کرد.}
⬅️لینک کانال:
🌐https://eitaa.com/joinchat/3250192508C1396e310fc
🔶تفسیر قرآن و بیان تأویل صحیح آیات🔶
🔺در این کانال تفسیر روایی و ادبی سوره های #ناس و #توحید و #نصر #کوثر #قریش #فیل #تکاثر #عادیات #بینه #علق #انشراح #لیل #بلد ارائه دادیم، و نیز به شبهاتی که در آیات قرآن در مورد عصمت پیامبران است و گناه و خطاء را به پیامبران نسبت می دهد بحث کردیم.
⬅️لینک کانال:
🌐https://eitaa.com/joinchat/1891434618C94a33497f5
🔶توحید مفضل🔶
🔺توحید مفضل کتابی است که امام صادق سلام الله علیه عجائب و عظمت آفرینش جهان و حیوانات و انسان را برای شاگرد خود حضرت مفضل بن عمر رضوان الله علیه بیان کردند و ایشان نیز املاء نمودند، متاسفانه تا صفحه ۸۰ این کتاب از ترجمه علامه مجلسی ره را توانستیم در این کانال قرار بدهیم و ناقص ماند.
⬅️لینک کانال:
🌐https://eitaa.com/joinchat/4223533180C35a3b5fc01
🔶پاسخ به شبهات فاطمیه🔶
🔺در این کانال به پنچ شبهه اهل سنت در مورد ماجرای هجوم به بیت وحی و شهادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها پاسخ دادیم که مخالفین در کانال خود این پنچ شبهه را مطرح کرده بودند.
⬅️لینک کانال:
🌐https://eitaa.com/joinchat/168820894C91ea616c27
🔶ولادت حضرت امام العصر سلام الله علیه🔶
🔺سال قبل یکی از دوستان گفتند که اهل سنت گروهی در رد ولادت حضرت امام زمان ساختند و می گویند یک حدیث صحیح السند رجالی در ولادت امام زمان شیعیان نیست، ما نیز قرار بر این شد که به شبهات این جماعت پاسخ دهیم و روایات صحیح السند را که بیشتر از ۱۰ تا است در این کانال قرار دادیم.
⬅️لینک کانال:
🌐https://eitaa.com/joinchat/953745567C42ba8eb47e
امام زمان سلام الله علیه ✨
─━━━━━━🍂━━━━━━─ 💠حدیث روز💠 💎حرام و فساد محض ✍حضرت امام صادق علیه السّلام فرمود: 🔻وَ ذَلِكَ إنَّم
─━━━━━━🍂━━━━━━─
💠حدیث روز💠
💎نهایت بلاء
✍امیرالمومنین سلام الله علیه فرمود:
🔻جَهْدُ الْبَلَاءِ كَثْرَةُ الْعِيَالِ وَ قِلَّةُ الْمَالِ.
❇️نهایت مشقت و بلا کثرت خانواده و کم بودن مال است.
📚دعائم الإسلام ج ۲ ص ۲۵۵
─━━━━━━🍂━━━━━━─
➖چرا دلهای شیعیان هوادار اهل بیت علیهم السّلام است❓
🔳امام باقر علیه السّلام فرمود:
🔺إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ أَعْلَی عِلِّیِّینَ وَ خَلَقَ قُلُوبَ شِیعَتِنَا مِمَّا خَلَقَنَا مِنْهُ وَ خَلَقَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ دُونِ ذَلِکَ فَقُلُوبُهُمْ تَهْوِی إِلَیْنَا لِأَنَّهَا خُلِقَتْ مِمَّا خُلِقْنَا مِنْهُ.
🔶خداوند ما را از بالاترین مرتبه علیین آفرید و دلهای شیعیان ما را از سرشت ما آفرید اما بدنهای ایشان را از مرتبه ای پائین تر. دلهایشان هوادار ما است چون از سرشت ما آفریده شده است.
📕بحارالانوار ج ۲۴ ص ۵ ح ۱۷
🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️
🌐@mohadesin_marefat_110
➖چرا هر روز اهدنا الصّراط المستقیم❓
🔳حضرت امام حسن عسکری علیه السّلام فرمود:
🔺اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ قَالَ یَقُولُ أَدِمْ لَنَا تَوْفِیقَکَ الَّذِی بِهِ أَطَعْنَاکَ فِی مَاضِی أَیَّامِنَا حَتَّی نُطِیعَکَ کَذَلِکَ فِی مُسْتَقْبَلِ أَعْمَارِنَا.
🔶«اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» -. فاتحه / ۶ - منظور این است که پیوسته ما را نسبت به آنچه در گذشته توفیق داده ای موفق بدار تا از دستور تو در آینده از عمر خود اطاعت کنیم.
📕بحارالانوار ج ۲۴ ص ۹ ح ۱
✍صاحب مجمع البیان طبرسی نیز در مراد از اهدنا الصّراط الستقیم سه وجه گفته است:
▪️پایداری بر دین حق
👈ما را بر دین حق ثابت قدم و پایدار کن و اگر چه خداوند با لطف خود همه مردم را هدایت نموده است ولی گاهی انسان دچار لغزش شده و افکار باطلی بر دل و قلبش خطور میکند بنا بر این بجا است که از خدا بخواهد او را بر دین حق استوار بدارد و روشنی بیشتری باو دهد که سبب استقامت و پایداریش گردد.
▪️پاداش و جزاء
👈بما پاداش راه راست و دین حق را عنایت کن نظیر آیه کریمه «یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمٰانِهِمْ» (خداوند به آنان بسبب ایمانشان پاداش میدهد) بنا بر این معنای «اِهْدِنَا الصِّرٰاطَ الْمُسْتَقِیمَ» این است که ما را به بهشت که پاداش ما است هدایت فرما مؤید این وجه است آیه کریمه «اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی هَدٰانٰا لِهٰذٰا».
▪️برای آینده
👈ما را در آینده عمرمان نیز براه راست هدایت فرما همانطور که در گذشته هدایت فرمودی.
📕مجمع البیان ج ۱، تفسیر سوره فاتحة الکتاب.
🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️
🌐@mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌مراسم خواستگاری حضرت فاطمه سلام الله علیه
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌حضرت فاطمه سلام الله علیها و ارزش تعلیم
☘از امام حسن عسکری علیه السلام زنی خدمت حضرت فاطمه سلام الله علیها رسید وگفت: مادر ناتوانی دارم که در امر نمازش به مسائله ی مشکلی برخورد کرده و مرا خدمت شما فرستاد که سؤال کنم. حضرت فاطمه سلام الله علیها جواب آن مسأله را داد. آن زن همین طور مسأله دیگری طرح کرد تا ده مسأله شد. حضرت همه را جواب داد. سپس آن زن ازکثرت سؤال خجالت کشید و عرض کرد: ای دختر رسول خدا! دیگر مزاحم نمی شوم.
☘حضرت فاطمه فرمود: نگران نباش! باز هم سؤال کن! با کمال میل جواب میدهم، زیرا اگر کسی اجیر شود که بار سنگینی را بر بام حمل کند و در عوض آن، مبلغ صد هزار دینار اجرت بگیرد، آیا از حمل بار خسته میشود؟ زن گفت: نه! خسته نمی شود، زیرا در برابر آن مزد زیادی دریافت می کند. حضرت فرمود: خدا در برابر جواب هر مسأله ای آن قدر به من ثواب میدهد! که بیشتر از اینکه بین زمین و آسمانها پر از مروارید باشد با این حال، آیا باید از جواب دادن به مسأله خسته شوم؟
☘از پدرم شنیدم که فرمود: (علمای شیعه ی من روز قیامت محشور میشوند، و خداوند به اندازه علوم آنان و درجات کوششان در راه هدایت مردم، برایشان ثواب و پاداش در نظر میگیرد و به هر کدامشان تعداد یک میلیون حله از نور عطا میکند. سپس منادی حق تعالی ندا میکند: ای کسانی که یتیمان آل محمد را سرپرستی نمودید، در آن وقت که دستشان به مادرهایشان نمی رسید، ایشان شاگردان و یتیمان آل محمد بودند که در تحت سرپرستی علوم شما به دینداری خویش ادامه دادند وارشاد و هدایت شدند. به اندازه ای که از علوم شما استفاده کرده اند، به شما خلعت میشود! حتی به بعضی آنان صد هزار خلعت داده میدهند. بعد از اینکه خلعتها تقسیم شده دوباره تکمیل کنید، تا به مقدار سابق شود. سپس دستور میرسد دو برابرش کنید همچنین درمورد پیروانش.... )
☘آنگاه حضرت فاطمه به آن زن فرمود:
ای بنده ی خدا! این را بدان که امور دنیوی با کدورت و گرفتاری آلوده است اما نعمتهای اخروی عیب و نقص ندارد.
📚بحار، ج ۲، ص ۳
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَ
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
☂ #نهجالبلاغه
☀️ #حکمتها
┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄
🔸إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ.
🔹هنگامی که مقدمات و نشانه های نعمتها به شما روی آورد ادامه آن را به واسطه کمی شکرگذاری از خود دور نسازید.
📒 #حکمت13
❀•✾●شرح●✾•❀
✍🏼«أطراف»جمع«طَرَف»در اینجا به معنای آغاز هر چیزی است به قرینه«اقْصاها»که در جمله بعد آمده، و به معنای انتهای چیزی است. نعمتها غالباً به صورت تدریجی بر انسان وارد میشود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهی جز شکرگزاری ندارد. هر گاه با آغاز روی آوردن نعمت به شکر قلبی و زبانی و عملی بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان میشود و به تعبیر دیگر به گفته بعضی از شارحان نهج البلاغه، نعمتها مانند گروههای پرندگان است که وقتی تعدادی از آنها بر شاخه درختی نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها میآیند و شاخهها را پر میکنند؛ولی اگر گروه اول صدای ناهنجار و حرکت ناموزونی بشنوند یا ببینند فرار میکنند و بقیه هم به دنبال آنها میروند و صحنه از وجودشان خالی میشود.
✍🏼همچنین بسیاری از نعمتها به صورت تدریجی زوال میپذیرند؛هر گاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبی و زبانی و عملی بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجی آن میشود. این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است که میفرماید: ««وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ»؛ به خاطر بیاورید زمانی که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزاری کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی مجازاتم شدید است». (. ابراهیم، آیه ۷. )
✍🏼قرآن مجید سرگذشت بسیار عبرت آموزی از قوم سبأ نقل میکند که خداوند نعمت بسیار وافری به آنها داد و فرمود: ««کُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّکُمْ وَ اشْکُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ»؛ ازروزی پروردگارتان بخورید و شکر او را به جا آورید؛ شهری پاک و پاکیزه در اختیار شماست و پروردگاری آمرزنده». (. سبأ، آیه ۱۵. ) ولی آنها به کفران پرداختند و سد عظیمی که سبب آبادی کشور آنها شده بود بر اثر سیلاب و عوامل دیگر در هم شکست و تمام آبادی و باغها و مزارع ویران شد به گونه ای که نتوانستند در آنجا بمانند و ناچار در اطراف متفرق شدند. قرآن در اینجا میافزاید: ««ذلِکَ جَزَیْناهُمْ بِما کَفَرُوا وَ هَلْ نُجازِی إِلاَّ الْکَفُورَ»؛ این کیفر را بر اثر کفرانشان به آنها دادیم و آیا جز کفران کننده را کیفر میدهیم». (. سبأ، آیه ۱۷. )
✍🏼امام صادق علیه السلام میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَنْعَمَ عَلَی قَوْمٍ بِالْمَوَاهِبِ فَلَمْ یَشْکُرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ وَبَالاً وَ ابْتَلَی قَوْماً بِالْمَصَائِبِ فَصَبَرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ نِعْمَةً؛ خداوند متعال به گروهی از مردم نعمت داد، اما آنها شکرش را به جا نیاوردند در نتیجه آن متاع مایه وبالشان شد و گروهی از مردم را به مصائبی گرفتار کرد لکن آنها صبر کردند و (شکرگزار بودند) در نتیجه مصیبتها به نعمتها تبدیل شد». (. 📚بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۴۱، ح ۳۱. )
✍🏼در اینجا سوالاتی مطرح است اینکه حقیقت شکر چیست؟ شکر سه مرحله دارد: مرحله قلبی که انسان از نعمتهای خدا خشنود و راضی و سپاسگزار باشد و مرحله زبانی که آنچه را درون قلب اوست بر زبان جاری سازد؛ولی از همه مهم تر مرحله عملی شکر است و آن به طور شفاف این است که از نعمتهای الهی درست بهره برداری کند و اهداف این مواهب را در نظر گیرد و به سوی آن اهداف حرکت کند؛اگر خدا عقلی برای درک نیک و بد به او داده از این عقل در مسیر شیطنت استفاده نکند و اگر او را مشمول موهبت آزادی کرده از این آزادی برای پیشرفت و تکامل بهره گیرد نه در مسیر بی بند و باری و گناه و فساد همچنین در مورد اعضای بدن که هر کدام موهبتی عظیم است و در مورد مال و ثروت و فرزند و همسر. بسیارند کسانی که شکر قلبی و زبانی دارند؛ولی در مرحله شکر عملی مقصرند. اگر در مفهوم شکر به آن گونه که در بالا گفته شد دقت کنیم فلسفه آن نیز روشن میشود، زیرا این مواهب مال ما نیست از سوی دیگری است و آن را برای اهداف خاصی آفریده و اگر در غیر آن اهداف به کار گرفته شود خیانت در آن نعمت است.
💟ادامه دارد💟
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
❀•✾●ادامه شرح●✾•❀
✍🏼سوال دیگر آن که خداوند چه نیازی به شکر ما دارد؟ پاسخ این سوال نیز با دقت در مطالب بالا که گفتیم روشن می شود: از آنچه در بالا گفته شد فهمیدیم که سخن از نیاز خدا در میان نیست؛ سخن از نیاز من است که اگر نعمتها و مواهب الهی را که برای اهداف خاصی است در غیر آن به کار گیرم طبیعی است که از آن محروم خواهم شد، زیرا خداوند حکیم است و حکیم این مواهب را به افراد لایق و وظیفه شناس میدهد.اضافه بر این کسانی که نعمتهای الهی را ضایع میکنند و در غیر اهداف آن مصرف مینمایند در واقع اهانتی به ساحت قدس پروردگار کرده اند و از این جهت درخور عقوبتی هستند.
✍🏼فرموده شده زینت غنی بودن شکر است، خداوند متعال می فرماید: من به فردی را غنی و ثروتمند ساختم تا با دیدن فقیری شکر من کند و فردی را فقیر قرار دادم تا با دیدن غنی و ثروتمند مرا بخواند و از من بخواهد تا به او بدهم. (. 📚کافی ج ۲، ص ۹. ) امام صادق علیه السّلام فرمود: الشّکر زیادة النّعم : که شکر نعمت، موجب فزونی و زیادت نعمت است. (. 📚کافی ج ۲، ص ۹۴ .) در حدیثی دیگر از امام صادق (ع) می خوانیم: تمامیت شکر با گفتن الحمدلله ربّ العالمین است. (. 📚کافی ج ۲، ص ۹۵ .) در حدیثی دیگر می خوانیم خداوند متعال به حضرت موسی علیه السّلام فرمود: همین که دانستی این نعمتی که به تو دادم از من است شکر مرا کردی. (. 📚کافی ج ۲، ص ۹۸ .)
✍🏼در روایات اسلامی وارد شده است که حضرت داوود علیه السّلام به شکرگذاری شهرت دارد و ایوب علیه السّلام به صبر و یوسف علیه السّلام به عفو مشهور است، که اهل بیت علیهم السّلام فرمودند: ما این مکارم اخلاق را از یوسف و داوود و ایوب علیهم السّلام به ارث برده ایم. (. 📚کافی ج ۸، ص ۳۰۸ .) مسأله ای که است و در روایات به آن اشاره شده است " وُجوبُ الشُّکرِ عَلَی الشُّکرِ " می باشد، یعنی انسان وقتی شکر خداوند کرد یک شکر دیگر نیز برای او واجب می شود بخاطر اینکه توفیق پیدا کرده است که خداوند را شکرگذاری کند. امام علی علیه السلام فرمود: کسی که خداوند سبحان را شکر گوید، شکر دومی بر او واجب آید ؛ زیرا خداوند توفیق شکر گزاری از خود را به وی داده است و این است شکر برای شکر. (. 📚ترجمه میزام الحکمه ج ۶، ص ۱۳ .) امام زین العابدین علیه السلام در مناجات با خدا فرمود: چگونه شکر تو توانم کرد وقتی شکرگزاری من از تو خود نیازمند شکرگزاری است؟ هر بار که بگویم: تو را سپاس. به خاطر همین سپاس گویی بر من واجب میآید که [بار دیگر ]بگویم: تو را سپاس. (. 📚ترجمه میزام الحکمه ج ۶، ص ۱۳ .)
✍🏼امام صادق علیه السّلام در کتاب مصباح الشّریعه می فرماید: «در هر نفسى كه مى كشى، يك شكر، بلكه هزاران شكر واجب و لازم است. کم ترین حد و درجه شکر این است که نعمت را فقط از جانب خداوند ببینی! و رضایت به آنچه که خداوند متعال عطاء فرموده، داشته باشی! نعمت او را دست مایه و وسیله معصیت و سرپیچی او قرار ندهی! و با اوامر و نواهی خداوند مخالفت نکنی! پس علی کلّ حال بنده ای شاکر باش. بر کمترین حد شکرگزاری نیز قادر نیستی و از آن عاجزی! توفیق یافتن بر شکر نعمت خداوند خود نیز نعمتی دیگر است که شکر آن نیز واجب می باشد. غرق در نعمات خداوند هستی و از درک غایت شکرش عاجز و قاصری! بنده كجا مى تواند شكر نعمت خداوند را به جاى آورد و كى مى تواند لطفش با لطف خداى بزرگ برابرى كند؟! بنده موجودی ضعیف است هیچ قوت و قدرتی ندارد مگر به مدد خداوند متعال! خداوند سبحان از طاعت و عبادت بنده بی نیاز و غنی است. پس برای خداوند بنده ای شکرگزار باش تا در زندگی خود عجائب و شگفتی هایی را مشاهده نمایی! » (. 📚مصباح الشّریعه صفحه ۲۴ ، باب فی الشّکر .)
✍🏼مسأله دیگر که امام صادق علیه السّلام نیز در مطلب بالا که ارسال نمودیم اشاره فرمودند "شکره علی کلّ حال" است یعنی شکر خداوند را چه در سختی ها چه در فقر چه در شادی ها چه در حال ثروتمند بودن بجا بیاوریم چنانکه در دعای نور حضرت فاطمه(س) می گوییم: علی السّراء والضّراء مشکور : که خداوند سپاسگذاری و شکر می شود چه در شادی ها چه در بد حالی ها. امام صادق (ع) نیز فرمود: سیره رسول خدا اینگونه بود که هر گاه نعمتی داده میشد یا سروری حاصل میشد حضرت می فرمود: " الحَمدُ للّهِ علی هذِهِ النِّعمَةِ " و هر گاهی حزن و سختی پیش می آمد حضرت اینگونه می فرمود: " الحَمدُ للّهِ علی کُلِّ حالٍ ". (. 📚کافی ج ۲، ص ۹۷ .)
🌸❣سر نعمت چه درآید ز درت * میرسد از پس آن بیشترت❣🌸
🌸❣ناسپاسی مکن رم ندهش * بر رگ خویش مزن نیشترت❣🌸
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•