امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔺مَنْ ضَیَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُت
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
☂ #نهجالبلاغه
☀️ #حکمتها
┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄
🔺مَا کُلُّ مَفْتُونٍ یُعَاتَبُ.
🔶هر شخص گرفتاری را نمی توان سرزنش کرد (چه بسا بی تقصیر باشد).
📒 #حکمت15
┄═❁❈شرح❈❁═┄
✍🏼سرچشمه گرفتاریها و مشکلات و مصائبی که دامن گیر انسان میشود کاملاً مختلف است؛گاه نتیجه مستقیم اعمال انسان است که بر اثر ندانم کاری ها، سستی ها، تنبلیها و استفاده نکردن به موقع از فرصتها دامان او را گرفته است. به یقین چنین شخصی درخور سرزنش است؛ولی گاه میشود که این مشکلات کفاره گناهان انسان است و خداوند میخواهد او را به این وسیله در دنیا پاک کند. چنین کسی گرچه به سبب گناهش درخور سرزنش است ولی چون مشمول لطف الهی شده سزاوار ملامت نیست و گاه سرچشمه آن آزمایشهای الهی است که خدا میخواهد با آن مشکل و گرفتاری بنده خود را پرورش دهد که همچون فولاد آبدیده در کوره حوادث مقاوم سازد و یا همچون طلای ناخالصی را که به کوره میبرند تا خالص گردد او را خالص سازد در اینجا نیز جای سرزنش نیست، بنابراین همه گرفتاران و بلا دیدگان را نمی توان سرزنش کرد و حتی در آنجایی که انسان خود سرچشمه آن گرفتاری باشد باز گاهی جاهل قاصر است و گاه مقصر؛تنها اگر مقصر باشد در خور سرزنش است.
✍🏼این سخن تفسیر دیگری نیز دارد و آن این که«مفتون»از ماده«فتن»و«فتنه» در اصل به معنای آزمایش کردن است؛مثلا هنگامی که میخواهند طلا را آزمایش کنند آن را به کوره میبرند تا وضع آن روشن شود و به همین جهت هر نوع فشار و گرفتاری و مشکلات و گمراهی به عنوان فتنه از آن یاد میشود و مفتون در عبارت بالا به معنای فریب خورده باشد؛همان گونه که درباره شخص گرفتار اشاره شد این حالت گاهی بر اثر تقصیر و گاه بر اثر قصور و گاه بدون اختیار دامان انسان را میگیرد به همین منظور امام میفرماید: تمام کسانی که مفتون هستند سزاوار سرزنش نیستند.
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
🔳فوق تواتر حدیث غدیر
🔶آیة الله سید علی میلانی(ثبتهالله فی ولایة أمیرالمؤمنین):
📌حديثغدير با سندهاىبسيارى
نقلشده و فراتر از حدّ تواتر است.
عدّهاى از نگارندگان بزرگاهل
تسنّن، با جمعآورى احاديث متواتر
كتابهايى در اين زمينهتأليف
كردهاند كه «حديث غدير» نيز در
بسيارى از آن تأليفات، به عنوان
حديثى متواتر ذكر شدهاست.
💠جلالالدینسیوطیازعلماءقرننهم
ودهماهلسنت،کهچند کتابجداگانهایدر
احادیثمتواترهتالیفنموده، درآن حدیث
غدیر را نیز آوردهاست.
📜نظم المتناثر من الحديث المتواتر
📜النصائح الكافيه
📜نفحات الأزهار
✳️علاوهبراین،عدّۀ زيادىاز محدّثان
و حافظان بزرگاهلتسنن بهتواتر
حديث غدير تصريح نموده اند
كهبراى نمونه به ذكر نام سهنفر از
آنان اكتفا مى شود:
👳🏾♂شمس الدين ذهبى، با تعصّب
شديدى كه بهعقايد اهلتسنّن دارد
مىگويد: حديث غدير متواتر است
و منيقين دارم كه رسول خدا
صلىاللّهعليه و آله اين سخنرا
فرمودهاست.
📜سير اعلام النبلاء
👳🏾♂ابنكثير دمشقى نيز در
كتاب البداية و النّهايه به
تواتر «حديث غدير» اعتراف
مى كند.
📜البداية و النهاية
👳🏾♂حافظكبير شمسالدينجَزَرى
نيز در كتاب اسنى المطالب
فى مناقب علىّ بن ابى طالب
عليهما السلام، به تواتر «حديث
غدير» اعتراف مى نمايد.
📜أسنى المطالب فى مناقب على بن ابى طالب عليهما السلام
📚📕قسمتیاز مطالب کتاب گرانقدر "نگاهی به حديث غدير"
•• @mohadesin_marefat_110 ••
#بابالفضائل
#هدفازخلقتمانشرفضائلاهلبیتاست
✦ #حضرتامامصادقﷻ :
🔺ماکانربّفيالقرآنإلا و هوعلي
و ماکانوصفللهتعالیفيالقرآن
إلا و هوالعلي.
🔶هیچلفظ "ربّی" درقرآننیستمگر
آنکهمنظورازآنربّأمیرالمؤمنینعليﷻ
است و هیچوصفیبرایخداوند
متعالدرقرآننیستمگرآنکهبرای
أمیرالمؤمنینعليﷻاست.
📜ڪتاب الواحده محمد بن حسن بن جمهور از اصحاب حضرت امام رضا صلوات الله علیه.
•• @mohadesin_marefat_110 ••
امام زمان سلام الله علیه ✨
─━━━━━━🍂━━━━━━─ 💠حدیث روز💠 💎نهایت و اوج نادانی ✍امام علی علیه السّلام: 🔺غایةُ الجَهلِ تَبَجُّحُ ا
─━━━━━━🍂━━━━━━─
💠حدیث روز💠
💎خوف نبی
✍پیامبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله :
🔻إنَّ أخْوَفَ مَا أتَخَوَّفُ عَلَى اُمَّتِي مِنْ بَعْدِي هَذِهِ الْمَكَاسِبُ الْحَرَامُ وَالشَّهْوَةُ الْخَفِيَّةُ وَ الرِّبَا.
❇️بعد از خودم، از جمله ترسناكترين چيزهايی كه (از آنها) برای امّتم ميترسم، اين كسبهای حرام و شهوت پنهان و رباست.
📚كافی ج ۵، ص ۱۲۴ باب المكاسب الحرام، ح۱
─━━━━━━🍂━━━━━━─
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌امام حسن مجتبی علیه السّلام در جنگ جمل
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌پاسخ منفی به خواستگاری معاویه
🍃پس از شهادت امیر مؤمنان علی علیه السلام، معاویه بر اریکه قدرت تکیه زد و حکمران سراسر سرزمینهای اسلامی شد. به مروان که از طرف او فرماندار مدینه گشته بود، در ضمن نامه ای دستور داد دختر عبدالله بن جعفر (برادر زاده علی علیه السلام) را برای پسرش یزید خواستگاری کند و تذکر داده بود که هر اندازه پدرش مهریه خواست، میپذیرم و هر قدر قرض داشته باشد میپردازم، به اضافه اینکه این وصلت، سبب صلح بین بنی هاشم و بنی امیه خواهد شد.
🍃مروان پس از دریافت نامه برای خواستگاری نزد عبدالله بن جعفر آمد. عبدالله گفت: اختیار زنان ما با حسن بن علی علیه السلام است، دخترم را از او خواستگاری کن! مروان به حضور امام حسن علیه السلام رسید و دختر عبدالله را خواستگاری کرد. امام حسن علیه السلام فرمود: هر کسی را در نظر داری دعوت کن تا من نظرم را در آن جمع بگویم. او نیز بزرگان طایفه بنی هاشم و بنی امیه را دعوت کرد و همه حاضر شدند.
🍃مروان در میان جمع برخاست و پس از حمد و ثنای خداوند چنین گفت: معاویه به من فرمان داده تا زینب دختر عبدالله بن جعفر را برای یزید بن معاویه با این شرایط خواستگاری کنم:
۱- هر اندازه پدرش مهریه تعیین کند، میپذیریم.
۲- هر قدر پدرش قرض داشته باشد او را ادا میکنیم.
۳- این وصلت موجب صلح بین دو طایفه بنی امیه و بنی هاشم میگردد.
۴- یزید بن معاویه فردی است که نظیر ندارد! به جانم سوگند، افتخار شما به یزید بیشتر از افتخار یزید به شماست!
۵- یزید کسی است که به برکت سیمای او از ابر طلب باران میشود! آن گاه سکوت نمود و کنار نشست.
🍃امام حسن پس از اینکه حمد و ثنای الهی این گونه سخن آغاز نمود:
۱- اما در مورد مهریه، ما از سنت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در مورد مهریه ی دختران و بستگانشان-که ۸۴۰ درهم است تجاوز نمی کنیم.
۲- و در مورد قرضهای پدرش؛ چه وقت زنهای ما قرضهای پدرانشان را داده اند که چنین مطلبی پیشنهاد شود!
۳- درباره صلح دو طایفه باید بگویم: (فانا عادیناکم لله و فی الله فلا نصالحکم للدنیا) (دشمنی ما با شما، برای خدا و در راه خدا است، بنابراین برای دنیا با شما صلح نمی کنیم. )
۴- در مورد اینکه افتخار ما به وجود یزید بیشتر از افتخار یزید به ما است، اگر مقام خلافت بالاتر از مقام نبوت است، ما باید بر یزید افتخار کنیم و اگر مقام نبوت بالاتر از مقام خلافت است او باید به وجود ما افتخار کند.
۵- اما اینکه گفتی به برکت چهره ی یزید، از ابر طلب باران میشود، این مطلب درست نیست مگر در مورد محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم که از برکت چهره نورانی آنان طلب باران میشود.
🍃نظر ما این است که دختر عبدالله را به ازدواج پسر عمویش قاسم بن محمد بن جعفر درآوریم و من هم اکنون او را به همسری قاسم قرار دادم، و مهریه اش را زمین مزروعی که در مدینه دارم تعیین کردم... همین زمین مزروعی زندگی آنان را تأمین میکند و دیگر نیازی به دیگران نیست. مروان گفت: ای بنی هاشم! آیا این گونه صریح با ما رو به رو میشوید و به سخنان ما پاسخ میدهید؟ امام حسن علیه السلام فرمود: آری! هر یک از این پاسخ ها، در برابر هر یک از موارد سخنان شما است. مروان از گرفتن جواب مثبت، مأیوس شد و ماجرا را در ضمن نامه ای برای معاویه، نوشت.
🍃معاویه گفت: ما از ایشان خواستگاری کردیم، جواب منفی به ما دادند، ولی اگر آنان از ما خواستگاری کنند، جواب مثبت خواهیم داد!
☘نکته: بعضی روایتها نام این دختر را ام کلثوم و به جای امام حسن علیه السلام، امام حسین علیه السلام ذکر کرده اند.
📘بحار، ج ۴۴، ص ۱۱۹، ۱۲۰
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
➖امیرالمومنین "دین و قرآن و ذکر و ایمان و سبیل و صراط" است❗️
🔳حضرت فاروق اعظم امیرالمومنین علی سلام الله علیه فرمود:
🔺فَأَنَا الذِّکْرُ الَّذِی عَنْهُ ضَلَّ وَ السَّبِیلُ الَّذِی عَنْهُ مَالَ وَ الْإِیمَانُ الَّذِی بِهِ کَفَرَ وَ الْقُرْآنُ الَّذِی إِیَّاهُ هَجَرَ وَ الدِّیْنُ الَّذِی بِهِ کَذَّبَ وَ الصِّرَاطُ الَّذِی عَنْهُ نَکَبَ.
🔶من همان ذکری هستم که از آن گمراه شد و راهی که از آن منحرف گردید و ایمانی که نسبت بآن کافر شد و قرآنی که از آن فاصله گرفت و دینی که آن را تکذیب کرد و صراطی که از آن منحرف شد.
📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۲۰، ح ۳۳
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖مغضوبین و ضالین در سوره حمد چه کسانی هستند❓
🔲امام صادق سلام الله علیه فرمود:
🔺الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ النُّصَّابُ وَ الضَّالِّینَ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَی.
🔶«مغضوب علیهم» ناصبیان هستند و «ضالین» یهود و نصاری.
🔲در روایتی دیگر امام صادق علیه السّلام فرمود:
🔺الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ النُّصَّابُ وَ الضَّالِّینَ الشُّکَّاکُ الَّذِینَ لَا یَعْرِفُونَ الْإِمَامَ.
🔶مغضوب علیهم ناصبیان اند و ضالین کسانی هستند که شک در امام دارند و عارف به امام نیستند.
📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۲۰، ح ۳۴ و ۳۵
•• @mohadesin_marefat_110 ••
👌آیا حیا نمی کنید و غیرت نمی ورزيد ؟! ...
▪️قَال الْكُلَيْنِيُّ وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ: أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاؤُكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوجَ
🔸شيخ کلینی گوید : امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود : آیا حیا نمی کنید و غیرت نمی ورزيد که زنان شما به بازار می روند و در ازدحام و انبوه مردان تنومند قرار می گیرند؟!
📚كافی ، ج ۵، ص ۵۳۷
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖آیا آب پاشیدن بر روی #قبر مبنای روائی دارد❓
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :👇
▪️۱_عَنْ مُوسَى بْنِ أُكَيْلٍ النُّمَيْرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِاللّه قَالَ: السُّنَّةُ فِي رَشِّ الْمَاءِ عَلَى الْقَبْرِ أَنْ تَسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةَ وَ تَبْدَأَ مِنْ عِنْدِ الرَّأْسِ إِلَى عِنْدِ الرِّجْلِ ثُمَّ تَدُورَ عَلَى الْقَبْرِ مِنَ الْجَانِبِ الْآخَرِ ثُمَّ يُرَشَّ عَلَى وَسَطِ الْقَبْرِ فَكَذَلِكَ السُّنَّة
🔸امام صادق صلوات الله علیه فرمود : سنت در مورد آب پاشیدن بر قبر این است که رو به قبله کنی و از نزد سر به طرف پاها آغاز کنی سپس به طرف دیگر قبر دور بزنی و سپس وسط قبر آب پاشیده می شود، پس #سنت اینچنین است!
📚 التهذيب ج۱ص۳۲۰
▪️۲_عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه فِي رَشِّ الْمَاءِ عَلَى الْقَبْرِ قَالَ يَتَجَافَى عَنْهُ الْعَذَابُ مَا دَامَ النَّدَى فِي التُّرَاب
🔸امام صادق صلوات الله علیه در مورد پاشیدن آب بر روی قبر فرمود : تا مادامی که رطوبت در خاک باشد عذاب از او دور می شود!
📚 الكافي ج۳ص۲۰۰
▪️۳_عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدالله قَالَ: كَانَ رَشُّ الْقَبْرِ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّه
🔸امام صادق صلوات الله علیه فرمود : آب پاشی بر قبر در زمان رسول اللّه صلی الله علیه و آله بود!
📚 الكافي ج۳ص۲۰۰
▪️۴_عَنْ زُرَارَةَ قَال قَالَ أَبُو عَبْدالله إِذَا فَرَغْتَ مِنَ الْقَبْرِ فَانْضِحْهُ ثُمَّ ضَعْ يَدَكَ عِنْدَ رَأْسِهِ وَ تَغْمِزُ كَفَّكَ عَلَيْهِ بَعْدَ النَّضْح
🔸امام صادق صلوات الله علیه فرمود : وقتی از (امور) قبر فارغ شدی، بر آن آب بپاش سپس بعد از آب پاشی دستت را نزد سر او بگذار و کف دستت را بر آن فشار بده!
📚 الكافي ج۳ص۲۰۰
▪️۵_عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْوَلِيدِ أَنَّ صَاحِبَ الْمَقْبَرَةِ سَأَلَهُ عَنْ قَبْرِ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ- وَ قَالَ مَنْ صَاحِبُ هَذَا الْقَبْرِ فَإِنَّ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا أَوْصَانِي بِهِ وَ أَمَرَنِي أَنْ أَرُشَّ قَبْرَهُ أَرْبَعِينَ شَهْراً أَوْ أَرْبَعِينَ يَوْماً فِي كُلِّ يَوْمٍ مَرَّة
🔸مسئول قبرستان از محمد بن وليد از قبر يونس بن يعقوب سؤال کرد و گفت صاحب این قبر کیست؟ زیرا ابوالحسن علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه در مورد او به من سفارش کرد و به من دستور داد که چهل ماه یا #چهل روز، روزی یکبار قبر او را آب بپاشم!
📚 رجال الكشّيّ ج۲ص۶۸۵
▪️۶_زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَر فِي حَدِيثٍ قَال قَال: فَإِذَا حُثِيَ عَلَيْهِ التُّرَابُ و سُوِّيَ قَبْرُهُ فَضَعْ كَفَّكَ عَلَى قَبْرِهِ عِنْدَ رَأْسِهِ و فَرِّجْ أَصَابِعَكَ و اغْمِزْ كَفَّكَ عَلَيْهِ بَعْدَ مَا يُنْضَحُ بِالْمَاء
🔸امام باقر صلوات الله علیه در حدیثی فرمودند : وقتی بر ميت خاک ریخته شد و قبرش مستوي گردید، بعد از اینکه بر قبر آب پاشیده می شود دستت را در نزد سرش بر قبر بگذار و انگشتانت را از هم فاصله بده و کف دستت را بر آن فشار بده!
📚 التهذيب ج۱ص۴۵۷
▪️۷_عُقْبَةَ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَر قَال: قَال النَّبِيُّ لِعَلِيٍّ يَا عَلِيُّ ادْفِنِّي فِي هَذَا الْمَكَانِ وَ ارْفَعْ قَبْرِي مِنَ الْأَرْضِ أَرْبَعَ أَصَابِعَ وَ رُشَّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَاء
🔸امام باقر صلوات الله علیه فرمود : نبي الله صلی الله علیه و آله به امام علی صلوات الله علیه فرمود : یا علی! مرا در این مکان دفن کن و قبر مرا چهار انگشت از زمین بالا بیاور و آب بر روی آن بپاش!
📚 الكافي ج۱ص۴۵۰
▪️۸_سَالِمِ بْنِ مُكْرَمٍ عَنْ أَبِي عَبْداللَّهِ أَنَّهُ قَال في حديث فَإِذَا سُوِّيَ قَبْرُهُ فَصُبَّ عَلَى قَبْرِهِ الْمَاءَ وَ تَجْعَلُ الْقَبْرَ أَمَامَكَ وَ أَنْتَ مُسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةِ وَ تَبْدَأُ بِصَبِّ الْمَاءِ عِنْدَ رَأْسِهِ وَ تَدُورُ بِهِ عَلَى قَبْرِهِ مِنْ أَرْبَعِ جَوَانِبِهِ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَى الرَّأْسِ مِنْ غَيْرِ أَنْ تَقْطَعَ الْمَاءَ فَإِنْ فَضَلَ مِنَ الْمَاءِ شَيْ ءٌ فَصُبَّهُ عَلَى وَسَطِ الْقَبْرِ ثُمَّ ضَعْ يَدَكَ عَلَى الْقَبْرِ وَ ادْعُ لِلْمَيِّتِ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُ
🔸امام صادق صلوات الله علیه در حدیثی فرمود : وقتی قبر ميت مستوي شد بر روی قبر آب بریز و قبر را در حالیکه رو به قبله هستی مقابل خود قرار بده و برای آب ریختن از نزد سرش آغاز می کنی و چهار طرف قبر دور میزنی تا اینکه به نزد سر بازگردی بدون اینکه آب را قطع کنی، پس اگر چیزی از آب زیاد آمد آن را بر وسط قبر بریز و برای میت دعا کن و برایش استغفار کن!
📚 الفقيه ج۱ص۱۷۲
•• @mohadesin_marefat_110 ••