eitaa logo
امام زمان سلام الله علیه ✨
483 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
409 ویدیو
60 فایل
💠ترویج معارف اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین ..بیان قران کریم و روایات ..پخش زنده توسط اساتید برجسته در مناسبت های مذهبی و دوشنبه شب ها و جمعه بعدازظهرها به نیت تعجیل در فرج و خشنودی امام زمان سلام الله علیه کپی ازاد خادم کانال @Ya_mahde_adrekni
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چند روش را باید از خداوند و پیامبر و امام یاد گرفت❗️ 🔺عَنْ مُبَارَکٍ مَوْلَی الرِّضَا عَنِ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ قَالَ: لَا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّی یَکُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمَانُ سِرِّهِ قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُدَارَاةُ النَّاسِ فَقَالَ خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ یَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ. 🔶مبارک غلام حضرت رضا علیه السّلام نقل کرد که آن جناب فرمود: مؤمن به درجه کمال ایمان نمی رسد مگر اینکه در او سه خصلت باشد: یک خصلت از پروردگارش و یکی از پیامبر و دیگری از امامش. اما روشی که از خدا باید داشته باشد، کتمان سرّ و راز پوشیدن است. خداوند در این آیه می‌فرماید: «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً * إِلَّا مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ» -. جن / ۲۶ و ۲۷ -، {دانای نهان است و کسی را بر غیب خود آگاه نمی کند جز پیامبری را که از او خشنود باشد. } روش پیامبر مدارا کردن با مردم است، فرموده: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ»، -. اعراف / ۱۹۹ - {گذشت پیشه کن و به [کار] پسندیده فرمان ده و از نادانان رخ برتاب. } اما روش امام شکیبایی در گرفتاریها و ناراحتی‌ها است، خداوند می‌فرماید: «وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هم المتقون»، -. بقره / ۱۷۷ - {و در سختی و زیان و به هنگام جنگ شکیبایانند؛ آنانند کسانی که راست گفته اند و آنان همان پرهیزگارانند. } 📚📕بحارالانوار ج ۲۴ ص ۳۹ ح ۱۶ •• @mohadesin_marefat_110 ••
معنی و تأویل آیه قدم صدق عند ربّهم❗️ ♦️وَبَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبِّهِمْ. 📜سوره یونس / آیه ۲ 🔹و به کسانی که ایمان آورده اند بشارت ده که برای آنها، سابقه نیک نزد پروردگارشان است. 🔰تأویل و تفسیر آیه 🔲حضرت امام صادق سلام الله علیه فرمود: 🔶قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ قَالَ هُوَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ الْأَئِمَّةُ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ. 🔺منظور از آیه «قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ»، پیامبر اکرم و ائمه علیهم السلام هستند. 🔲حضرت در حدیثی دیگر امام صادق سلام الله علیه فرمود: 🔶وَ بَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ قَالَ وَلَایَةُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ. 🔺منظور از آیه «وَ بَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ» ولایت امیر المؤمنین علیه السّلام است. 🔲فخر الشیعه علامه مجلسی قدس الله روحه فرمود: 🔶لعل المراد ولایتهم أو شفاعتهم أو المراد بالقدم المتقدم فی العز و الشرف و یؤید الأول. 🔺شاید منظور ولایت ائمه علیهم السلام یا شفاعت آنها باشد یا معنی قدم، کسی که از نظر عزت و شرافت مقدم است که تأیید همان معنی اول است. 🔲صاحب مجمع البیان طبرسی گوید: 🔶وَ قِیلَ هُوَ شَفَاعَةُ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله فِی الْقِیَامَةِ- وَ هُوَ الْمَرْوِیُّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام. 🔺بعضی گفته اند، منظور از آیه«أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ» شفاعت حضرت محمّد صلی اللَّه علیه و آله است در قیامت و همین از حضرت امام صادق علیه السّلام روایت شده است. 📚📕بحارالأنوار ج ۲۴، ص ۴۰، باب ۲۷ •• @mohadesin_marefat_110 ••
بهترین زن از دیدگاه حضرت زهرا سلام الله علیها❗️ 🔺وَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَهَا أَيُّ شَيْءٍ خَيْرٌ لِلْمَرْأَةِ قَالَتْ أَنْ لاَ تَرَى رَجُلاً وَ لاَ يَرَاهَا رَجُلٌ فَضَمَّهَا إِلَيْهِ وَ قَالَ: ذُرِّيَّةً بَعْضُهٰا مِنْ بَعْضٍ. 🔶رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم به حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمودند: چه چيزى براى زن بهتر و نيكوتر است‌؟ فاطمه گفت:اينكه او مردى را نبيند،و مردى نيز او را نبيند. پيامبر خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم از اين پاسخ خشنود گرديد و او را در آغوش گرفته ، فرمود : «خاندانى كه برخى از آن ها از بعض ديگرند». 📚📕بحار الأنوار ج ۴۳، ص ۸۴ •• @mohadesin_marefat_110 ••
جنگیدن (قتال) در رکاب و کنار غیر از امام معصوم مفروض الطاعة مانند خوردن مردار و خون و گوشت خوک حرام می‌باشد❗️ 🔶محَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الطَّاطَرِيُّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ سُوَيْدٍ الْقَلَانِسِيِّ عَنْ بَشِيرٍ الدَّهَّانِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنِّي رَأَيْتُ فِي الْمَنَامِ أَنِّي قُلْتُ لَكَ إِنَّ الْقِتَالَ مَعَ غَيْرِ الْإِمَامِ الْمَفْرُوضِ طَاعَتُهُ حَرَامٌ مِثْلَ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ فَقُلْتَ لِي هُوَ كَذَلِكَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هُوَ كَذَلِكَ هُوَ كَذَلِكَ. 🔺به امام جعفر صادق سلام الله علیه عرض کردم : من خواب دیدم که به شما می‌گویم : جنگیدن کنار (در رکاب) غیر امام معصومی که اطاعتش واجب است، حرام است؛ مثل خوردن مردار و خون و گوشت خوک، و شما به من فرمودید: بلی همین طور است. امام صادق صلوات الله علیه‌ فرمودند: همین طور است، همین طور است. 📚📕اصول کافی، ط_دارالکتب الاسلامیة، جلد ۵، باب الجهاد الواجب مع من يكون، حدیث ۳، صفحه ۲۳ 📚📕تهذیب الاحکام جلد ۶، باب اشتراط وجوب الجهاد بامر الإمام و إذنه، و تحریم الجهاد مع غیر الإمام العادل، صفحه ۱۳۴ •• @mohadesin_marefat_110 ••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ ☂ #نهج‌البلاغه ☀️ #حکمت‌ها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔺لَنَا حَقٌّ، فَإِنْ أُعْطِینَا
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ ☀️ ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔺مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ یُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ. 🔶کسی که عملش او را (از پیمودن مدارج کمال) کُند سازد نَسَبش به او سرعت نخواهد بخشید. 📒 ┄═❁❈شرح❈❁═┄ ✍قرآن مجید و روایات اسلامی در جای جای خود بر فرهنگ عمل تکیه کرده است و آن را مقدم بر هر چیز می‌شمرد و این آیه شریفه قرآنی که به صورت شعار برای مسلمانان در آمده شاهد این گفتار است: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاکُمْ» درست است که نسب عالی یکی از مزایای اجتماعی افراد محسوب می‌شود ولی در واقع جنبه تشریفاتی دارد؛آنچه به حقیقت و واقعیت مقرون است اعمال خود انسان است و بسیار دیده ایم افرادی که از خانواده‌های پایین بودند به سبب جد و جهد و تلاش و کوشش به مقامات عالی رسیده اند در حالی که افراد دیگری با نسب‌های عالی بر اثر سستی و تنبلی خوار و بی مقدار شدند. به چند روایت اشاره می کنیم در اینکه تقوی و عمل است که موجب شرافت و فضیلت انسان می باشد: 🌹👌پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمودند: 🔹برای عرب فضیلتی بر عجم نیست و برای سفید پوست فضیلتی بر سیاه پوست نیست مگر در تقوی و عمل. 🔹احدی از عرب ها بر عجم یا فارس ها برتری ندارند مگر در تقوای الهی. هر کسی از عجم یا فارس تقوای الهی پیشه کند برتر از عرب ها است. (. 📚بحارالانوار ج ۲۲، باب ۱۰ فضائل سلمان .) ✍امام سجاد علیه السّلام فرمودند: «هَیْهاتَ هَیْهاتَ خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ وَ أَحْسَنَ وَ لَوْ کَانَ عَبْداً حَبَشِیّاً وَ خَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَ لَوْ کَانَ وَلَداً قُرَشِیّاً؛هیهات هیهات خداوند بهشت را برای مطیعان و نیکوکاران آفریده، هرچند غلام حبشی باشد و دوزخ را برای عاصیان خلق کرده، هرچند فرد بزرگی از قریش باشد مگر این سخن خدا را نشنیده ای که می‌فرماید: هنگامی که در صور دمیده شود و قیامت برپا گردد نسب‌ها به درد نمی خورد و کسی از آن سؤال نمی کند». (. 📚بحر المحبة غزالی، ص ۴۱-۴۴ .) ✍در اینجا این سؤال پیش می‌آید که ما در روایات اسلامی درباره فضیلت سادات و فرزندان پیامبر مطالب زیادی داریم و در نامه مالک اشتر، علی علیه السلام به او توصیه می‌کند که فرماندهان لشکرش را از خانواده‌های اصیل برگزیند (ثُمَّ الْصِقْ بِذَوِی الْأحْسابِ... ) و در دستورات مربوط به انتخاب همسر نیز آمده است که همسران خود را از خانواده‌های اصیل برگزینید و اینها نشان می‌دهد که نسب و اصالت خانوادگی نیز مؤثر است. 👌🌹پاسخ این سؤال با توجه به یک نکته روشن می‌شود و آن این که منظور امام از نسب، نسب‌های تشریفاتی دنیوی است که فلان کس شاهزاده است یا پدرانش از مالکان بزرگ و ثروتمندان معروف شهر بوده اند؛و اما نسب‌های معنوی که بر اساس ارزش‌های والای اخلاقی و انسانی بنا شده به یقین مؤثر و در عین حال باز هم اصالت با عمل است و این گونه نسب‌ها نیز در درجات بعد قرار دارد. به همین دلیل افرادی از خانواده‌های اصیل بوده اند، همچون فرزند نوح و جعفر کذاب که بر اثر سوء عمل به اشقیا پیوستند و برعکس افرادی از خانواده‌های فاسد بودند که بر اثر حسن عمل در صف سعدا جای گرفتند. در حدیثی در حالات«سعد بن عبد الملک»که از خاندان بنی امیه بود آمده است که نزد امام باقر علیه السلام آمد و همچون زنان مصیبت زده گریه و ناله می‌کرد. امام علیه السلام فرمود: چرا گریه می‌کنی؟ عرض کرد: چگونه نگریم در حالی که من از همان طایفه ای هستم که به عنوان شجره ملعونه در قرآن از آنها نام برده شده! امام علیه السلام فرمود: تو از آنها نیستی؛گرچه از بنی امیه ای؛ولی از ما اهل بیتی. آیا این آیه را نشنیدی که خداوند از زبان ابراهیم در قرآن فرموده: ««فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی»؛ آن کس که از من پیروی کند او از من (و از خانواده من) است». (از این رو سعد را به موجب اعمال نیکش سعد الخیر می‌نامیدند). (. 📚بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۳۳۷، ح ۲۵. ) ✍سخن آخر اینست که ابن ابی الحدید از شارحین نهج البلاغه عمل را در کلام امام به معنای عبادت می داند که این خلاف ظاهر روایت و بسیار بعید است و مضافاً عبادت و نماز و روزه جزئی از اعمال نیک هستند و به یقین منظور امام علیه السّلام تمام اعمال نیک بوده نه جزئی از آن یعنی نماز یا عبادات و... ابن ابی الحدید در شرح کلام امام می گوید: هذا الکلام حث و حض و تحریض علی العبادة. (این سخن تشویق بر عبادت است.) •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
#باب‌الفضائل #هدف‌از‌خلقت‌مانشرفضائل‌اهل‌بیت‌است ۞﴿سۅگند‌خداۅند‌مټعاݪ﴾۞ ✦ #حضرت‌‌الله‌سبحانه‌و‌تع
۞﴿یاأم‌اݪزّهࢪاء‌خدیجہ‌علیهاالسّلام﴾۞ : 🔺فَإِنَّ‌اللَّهَ‌عَزَّ‌وَ‌جَلَّ‌لَیُبَاهِی ‌بِکِ‌کِرَامَ‌مَلَائِکَتِهِ‌کُلَّ‌یَوْمٍ‌مِرَاراً 🔶اے‌خدیجہ!‌ھمانا‌خداۅند‌ټباࢪك‌ و‌ټعالى‌ࢪوزے‌چندین‌‌مࢪټبہ‌بہ‌ۅجۅد ‌تۅ‌بࢪ‌فࢪشټگان‌بزࢪگواࢪ‌خۅد‌مباهاټ مے‌ڪند. 📜📜اݪقطره‌من‌بحاࢪ‌مناقب‌اݪنبےّ‌و‌اݪعټره‌ ݪلسیّد‌احمد‌اݪمسټنبط، ج ۱، ص۲۷٦ •• @mohadesin_marefat_110 ••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا