امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌خرید نان به نرخ روز 🌺امام صادق علیه الس
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌ارشاد و اصلاح دشمن با بذل مال!
🍄مدتی بود که شخصی دایم نزد امام کاظم علیه السلام میآمد و فحش و ناسزا میگفت. بعضی از نزدیکان حضرت که قضیه را چنین دیدند، به ایشان عرض کردند: اجازه بدهید ما این فاسق را بکشیم!
🍄حضرت اجازه ندادند و از مکان و مزرعه ی او پرسیدند و سپس سوار بر مرکبی به مزرعه وی رفتند. آن مرد صدا زد: از میان زراعت من نیایید! حاصل مرا پایمال میکنید! حضرت آمدند نزدیک ایشان پیاده شدند.
🍄با لبخندی در کنارش نشستند و سپس فرمودند: چقدر برای زراعت خرج کرده ای؟ گفت: صد دینار. امام فرمود: چقدر امید دخل داری؟ گفت: دویست دینار. امام فرمود: این سیصد دینار را بگیر و مزرعه هم مال خودت باشد. خداوند آنچه را که امید داری به تو مرحمت میکند.
🍄مرد پول را گرفت و خوشحال شده و پیشانی حضرت امام را بوسید. حضرت تبسم کرده، برگشت. فردا که امام علیه السلام مسجد آمدند، آن مرد نشسته بود. وقتی که حضرت را دید گفت: الله اعلم حیث یجعل رسالته [خداوند داناتر است به اینکه رسالتش را در کدام خانواده قرار دهد.]
🍄اصحاب حضرت از وی پرسیدند دیروز چه میگفت، امروز چه میگوید؟حضرت امام به اصحاب فرمودند: شما گفتید اجازه بده ما این مرد را بکشیم و لکن من با مبلغی پول او را اصلاح کردم!
📘بحار، ج ۲۸، ص ۱۰۳
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
➖منکر حضرت حیدر(ع) منکر خدا و پیامبر است❗️
🔳حضرت رسول اکرم(ص و آله) به امیرالمومنین سلام الله علیه فرمود:
🔶الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً مَا آمَنَ بِی مَنْ أَنْکَرَکَ وَ لَا أَقَرَّ بِی مَنْ جَحَدَکَ وَ لَا آمَنَ بِاللَّهِ مَنْ کَفَرَ بِکَ.
🔺قسم به آن خدایی که مرا به نبوت مبعوث نموده است، به من ایمان نیاورده کسی که منکر تو باشد و اقرار به نبوتم ندارد کسی که مخالف تو باشد و کافر به تو به خدا نیز ایمان ندارد.
📚📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۶۴، ح ۵۰
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖بوسیله امیرالمومنین خداوند عبادت شده و معالم دین الهی شناخته می گردد❗️
🔳پیامبر اکرم(ص و آله) به امیرالمومنین سلام الله علیه فرمود:
🔺وَ اللَّهِ یَا عَلِیُّ مَا خُلِقْتَ إِلَّا لِیُعْبَدَ بِکَ وَ لِتُعْرَفَ بِکَ مَعَالِمُ الدِّینِ وَ یُصْلَحَ بِکَ دَارِسُ السَّبِیلِ.
🔶به خدا سوگند یا علی، آفریده نشده ای مگر برای راهنمایی مردم به پرستش و عبادت خدا و آشنایی آنها به مسائل و معالم دینی و مذهبی و هموار نمودن راه فرسوده و نابسامان زندگی مردم گمراه.
📚📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۶۴، ح ۵۰
•• @mohadesin_marefat_110 ••
امام زمان سلام الله علیه ✨
#حرمتلعنوسبّعلنی #لزومرعایتتقیه 🔰نـهـی از سـبّ و لـعـن در جـایـی کـه مـخـالـفـیـن هـسـتـنـد و
#حرمتلعنوسبّعلنی
#لزومرعایتتقیه
🔰مـذمـت لـعـن و سـبّ عـلـنـی در کـلـام امـام جـواد سـلام الله عـلـیـه
🔸قِیلَ لِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الرِّضَا علیه السلام إِنَّ فُلَاناً نَقَبَ فِی جِوَارِهِ عَلَی قَوْمٍ فَأَخَذُوهُ بِالتُّهَمَةِ وَ ضَرَبُوهُ خَمْسَمِائَةِ سَوْطٍ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ علیه السلام ذَلِکَ أَسْهَلُ مِنْ مِائَةِ أَلْفِ أَلْفِ سَوْطٍ مِنَ النَّارِ نُبِّهَ عَلَی التَّوْبَةِ حَتَّی یُکَفِّرَ ذَلِکَ قِیلَ وَ کَیْفَ ذَلِکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ إِنَّهُ فِی غَدَاةِ یَوْمِهِ الَّذِی أَصَابَهُ مَا أَصَابَهُ ضَیَّعَ حَقَّ أَخٍ مُؤْمِنٍ وَ 👈🏾جَهَرَ بِشَتْمِ أَبِی الْفَصِیلِ وَ أَبِی الدَّوَاهِی وَ أَبِی الشُّرُورِ وَ أَبِی الْمَلَاهِی وَ تَرَکَ التَّقِیَّةَ👉🏾وَ 👈🏾لَمْ یَسْتُرْ عَلَی إِخْوَانِهِ وَ مُخَالِفِیهِ فَاتَّهَمَهُمْ عِنْدَ الْمُخَالِفِینَ وَ عَرَضَهُمْ لِلَعْنِهِمْ وَ سَبِّهِمْ وَ مَکْرُوهِهِمْ👉🏾
🔹به امام جواد علیه السلام گفتند: در کنار فلانی بر قومی شبیخون زدند و او را به تهمت دستگیر کردند و پانصد تازیانه زدند. آن حضرت فرمود: این آسان تر است از صد هزارهزار تازیانه آتشین. او را برای توبه آگاه کردند تا کفاره آن خلافش باشد. گفتند: چطور باشد یا ابن رسول الله؟ 👈🏾فرمود: در بامداد روزی که آن ماجرا برایش اتفاق افتاد، حق یک برادر مؤمن را ضایع کرد و ابی الفصیل و ابو دواهی و ابوالشرور و ابوالملاهی را بلند و آشکار سبّ و شتم کرد و تقیه نکرد.👉🏾👈🏾او نه از برادرانش پرده پوشی کرد و نه از مخالفانش. آنان را نزد مخالفان بدنام ساخت و به لعن و دشنام و بدکاری آنان دچار کرد.👉🏾
📚📕بحارالانوار جلد ۷۲ صفحه ۴۱۷ حدیث ۶۸
✍وجه استدلال:
1⃣بنابر فرموده علماء همچون علامه مجلسی اعلی الله مقامه منظور از ابی الفصیل و ابو دواهی و ابوالشرور و ابوالملاهی چهار خلیفه یعنی ابابکر و عمر و عثمان و معاویه اند.
2⃣شاهد سخن ما این فرموده امام است که : جهر بشتم. جهر به معنای آشکار کردن است که بر دو قسم است یا جهر قولی یا بلند کردن و آشکار کردن صدا یا جهر فعلی. (📚قاموس قرآن ج ۲، ص ۷۹)جهر چیزی یعنی علنی انجام دادن آن که گویند: اجهره اعلنه. و وقتی در مورد چیزی که قولی باشد بکار رود مثل لعن و سبّ، به معنای علنی اظهار لعن و سبّ است چنانکه گویند: اجهار الکلام: اعلانه. و به کسی که علنی و آشکارا گناه کند می گویند مجاهر است. (📚لسان العرب ج ۴، ماده جهر) شتم نیز در لغت به معنای قذف و سبّ است. (📚لسان العرب ج ۱۲، ماده شتم) در این کلام نورانی امام سلام الله علیه، آشکار کردن لعن و سبّ ائمه ضلال را خلاف تقیه دانستند و نهی فرمودند، ایضاً از این کلام استفاده می شود که لعن و سبّ یا باید جهراً در مکانی خصوصی و در خلوت خود باشد، یا باید خفیاً و سرّاً در دل حتی اگر مکان عمومی یا حتی مسجد اهل سنت است مهم این است که ائمه فرمودن حیث لا یسمعونکم: جایی لعن کنید یا طوری لعن کنید که آنان نشنوند.
3⃣نکته آخر: امام جواد علیه السّلام مذمت می کند کسی را که برادر شیعه خود را در معرض لعن و سبّ و اذیت های مخالفین قرار می دهد با ترک تقیه و لعن و شتم آشکارا و علنی. (عَرَضَهُمْ لِلَعْنِهِمْ وَ سَبِّهِمْ وَ مَکْرُوهِهِم) 👌🌹از این نکته ناب دو نکته هم استخراج و استفاده می شود: الف)در جایی که امام کراهت دارد از اینکه شیعه ای با لعن علنی برادر دینی خود را در معرض لعن و اذیت مخالفین قرار دهد چطور ما جسارت می کنیم با لعن و سبّ علنی خود، امام معصوم را در معرض فحاشی وهابیت قرار می دهیم؟! فتأمل🙂 ب)رد می شود توهمات و تراوشات ذهنی افرادی که می گویند تقیه فقط برای حفظ جان خود است و ما لعن و سبّ علنی در امنیت خود می کنیم و مهم نیست شیعه ای در بلادی که حاکمیت سنی است در معرض اذیت آنان قرار گیرد.
•• @mohadesin_marefat_110 ••