eitaa logo
امام زمان سلام الله علیه ✨
520 دنبال‌کننده
862 عکس
156 ویدیو
34 فایل
💠ترویج معارف اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین ..بیان قران کریم و روایات ..پخش زنده توسط اساتید برجسته در مناسبت های مذهبی و دوشنبه شب ها و جمعه بعدازظهرها به نیت تعجیل در فرج و خشنودی امام زمان سلام الله علیه کپی ازاد خادم کانال @Ya_mahde_adrekni
مشاهده در ایتا
دانلود
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهای‌بحارالانوار 💚 #‌داستان‌امروز 💌خشتی از طلا و خشتی از نقره 🍂رسول خدا صل
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 💚 💌جوان شب زنده دار 🌷روزی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نماز صبح را با مردم در مسجد خواند. در این میان چشمش به جوانی افتاد که از بی خوابی چرت می‌زد و سرش پایین می‌آمد. رنگش زرد شده بود و اندامش باریک و لاغر گشته، چشمانش در کاسه سر فرو رفته بود. رسول خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود: حالت چطور است و چگونه صبح کرده ای؟ عرض کرد: با یقین و ایمان کامل به جهان پس از مرگ، شب را به صبح آوردم و حالتم چنین بود. حضرت با تعجب پرسید: هر یقینی علامتی دارد. علامت یقین تو چیست؟ پاسخ داد: یا رسول الله! این یقین است که مرا افسرده ساخته و شبها خواب را از چشمم ربوده و در روزهای گرم تابستان (به خاطر روزه) مرا به دنیا و آنچه در اوست، بی رغبت کرده است. هم اکنون با چشم بصیرت قیامت را می‌بینم که برای رسیدگی به حساب مردم برپا شده و مردم برای حساب گرد من آمده اند و من در میان آنان هستم. گویا بهشتیان را می‌بینم که از نعمتهای بهشتی برخوردارند و بر تخت‌های بهشتی تکیه کرده اند و با یکدیگر مشغول تعارف و صحبتند و اهل جهنم را می‌بینم که در میان شعله‌های آتش ناله می‌زنند و کمک می‌خواهند. هم اکنون غرش آتش جهنم در گوشم طنین انداز است. 🌷رسول خدا صلی الله علیه و آله به اصحاب فرمود: این جوان بنده ایست که خداوند قلب او را به نور روشن ساخته است. سپس روی به جوان نموده، فرمود: بر همین حال که نیک داری، ثابت باش و آن را از دست مده. عرض کرد: یا رسول الله! از خدا بخواه در راه حق به شهادت برسم. پیامبر صلی الله علیه و آله او را دعا کرد و طولی نکشید، همراه پیغمبر در یکی از جنگها شرکت کرد و دهمین نفری بود که در آن جنگ شهید شد. 📘بحار: ج ۷۰، ص ۱۵۹ ┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰شیعه از مرگ کراهت ندارد چون ائمه علیهم السّلام سر بالین او خواهند آمد. ❤️🌼راوی گوید که از امام صادق سلام الله علیه پرسیدم: آیا مؤمن از مردن کراهت دارد؟ که حضرت پاسخ دادند: ⭕️لَا إِذَا أَتَاهُ مَلَکُ الْمَوْتِ لِقَبْضِ رُوحِهِ جَزِعَ لِذَلِکَ فَیَقُولُ لَهُ مَلَکُ الْمَوْتِ یَا وَلِیَّ اللَّهِ لَا تَجْزَعْ فَوَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ لَأَنَا أَبَرُّ بِکَ وَ أَشْفَقُ عَلَیْکَ مِنَ الْوَالِدِ الْبَرِّ الرَّحِیمِ بِوَلَدِهِ افْتَحْ عَیْنَیْکَ وَ انْظُرْ قَالَ فَیَتَمَثَّلُ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ الْأَئِمَّةُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ فَیَقُولُ هَؤُلَاءِ رُفَقَاؤُکَ فَیَفْتَحُ عَیْنَیْهِ وَ یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ ثُمَّ تُنَادَی نَفْسُهُ یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ إِلَی مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ علیهم السلام ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً بِالْوَلَایَةِ مَرْضِیَّةً بِالثَّوَابِ فَادْخُلِی فِی عِبادِی یَعْنِی محمد (مُحَمَّداً) وَ أَهْلَ بَیْتِهِ وَ ادْخُلِی جَنَّتِی فَمَا مِنْ شَیْ ءٍ أَحَبَّ إِلَیْهِ مِنِ انْسِلَالِ رُوحِهِ وَ اللُّحُوقِ بِالْمُنَادِی. 💠مؤمن از مردن کراهت ندارد، وقتی فرشته مرگ برای قبض روح او می‌آید ناراحت می‌شود، ملک الموت به او می‌گوید، ای دوست خدا! ناراحت نباش. به آن خدایی که محمّد را به حق برانگیخته، من به تو از پدر مهربان مهربانترم. چشم بگشا و نگاه کن. در این موقع پیامبر اکرم و امیر المؤمنین و فاطمه و حسن و حسین و ائمه علیهم السّلام برایش مجسم می‌شوند. می‌گوید اینها رفیق‌های تو هستند. آنها را مشاهده می‌کند، آنگاه به نفس او خطاب می‌شود: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» ای نفسی که اطمینان به محمّد و اهل بیت او داشتی: «ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً» بر ولایت «مرضیة» خوشحال از ثواب: «فَادْخُلِی فِی عِبادِی» محمّد و اهل بیت «وَ ادْخُلِی جَنَّتِی» در آن موقع چیزی برایش بهتر از این نیست که هر چه زودتر روحش خارج شود و به آن صدا برسد. 📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۹۴، حدیث ۷ 🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰منظور از عرشی که حمل می شود، علم الهی است. 💐🌺علی بن ابراهیم قمی رحمة الله علیه در تفسیر آیه «الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ»، {کسانی که عرش را حمل می‌کنند} از حضرت امام باقر سلام الله علیه نقل می کند که: ⭕️یَعْنِی رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ الْأَوْصِیَاءَ مِنْ بَعْدِهِ یَحْمِلُونَ عِلْمَ اللَّهِ. 💠یعنی رسول خدا و اوصیاء بعد از او که حامل علم خداوند هستند. 📔تفسیر القمی، مجلد ۲، صفحه ۲۵۵ 💐🌺شیخ کلینی رحمة الله علیه در کتاب کافی از امیرالمومنین علیه السّلام نقل می کند که حضرت فرمود: ⭕️فَالَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ هُمُ الْعُلَمَاءُ الَّذِینَ حَمَّلَهُمُ اللَّهُ عِلْمَهُ. 💠کسانی که عرش الهی را حمل می‌کنند، آنان علماء هستند که خداوند حمل علم خویش را بر دوش آنان گذاشته است. 📔کافی، مجلد ۱، صفحه ۱۳۰، حدیث ۱ 🌺💐شیخ صدوق رحمة الله علیه در اعتقادات گوید: ⭕️أَمَّا الْعَرْشُ الَّذِی هُوَ الْعِلْمُ فَحَمَلَتْهُ أَرْبَعَةٌ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ أَرْبَعَةٌ مِنَ الْآخِرِینَ فَأَمَّا الْأَرْبَعَةُ مِنَ الْأَوَّلِینَ فَنُوحٌ وَ إِبْرَاهِیمُ وَ مُوسَی وَ عِیسَی عَلَیْهِمُ السَّلَامُ وَ أَمَّا الْأَرْبَعَةُ مِنَ الْآخِرِینَ- فَمُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ هَکَذَا رُوِیَ بِالْأَسَانِیدِ الصَّحِیحَةِ عَنِ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام. 💠اما حاملان عرش که عبارت از علم است از پیشینیان چهار نفر و از دیگران نیز چهار نفرند: از پیشینیان: نوح، ابراهیم، موسی و عیسی علیهم السّلام است؛ اما چهار نفر دیگر: حضرت محمّد و علی و حسن و حسین علیهم السّلام می‌باشند. با سندهای صحیح از ائمه علیهم السّلام چنین روایت شده است. 📔اعتقادات للصدوق، باب الاعتقاد فی العرش، صفحه ۴۶ 💐🌺علامه مجلسی رحمة الله علیه نیز گوید: ⭕️سیأتی الأخبار الکثیرة فی إطلاق العرش علی العلم إن شاء الله تعالی. 💠اخبار و روایات زیادی بر اطلاق عرش بر علم خواهد آمد، ان شاء الله. 📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۹۰ 🆔 @mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
#اعتقادات‌امامیّه #نگاهی‌کوتاه‌ #قسمت‌سوم 📜أن العرب تسمي الشي ء باسم المجازي عليه. 💢شیخ صدوق و شیخ
📜نسبت دادن نسیان به خداوند 💢شیخ صدوق و شیخ مفید علیهما الرّحمة💢 ✍در سوره توبه آیه ۶۷ می خوانیم که: آنان خداوند را فراموش کردند و خداوند نیز آنان را فراموش کرد. "نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ". در پست قبل سخن شیخ صدوق رحمة الله علیه را در تأویل آیاتی که در آن خدعه و مکر و نسیان و استهزاء را به خداوند نسبت می دهد، آوردیم که حق تعالی در حقیقت نسیان یا خدعه یا استهزاء نمی کند بلکه این جزاء اعمال آنان است جزای مخادعه یا جزای نسیان یا جزای سخریه و... 💠شیخ مفید علیه الرحمة استدراک می کند که: ♦️🔸ذكر أبو جعفررحمه الله أن النسيان من الله تعالي يجري مجري المخادعة منه للعصاة و أنه سمي بذلك باسم المجازي عليه. 👈والوجه فيه غير ذلك و هو أن النسيان في اللغة هوالترك والتأخير قال الله تعالي ما نَنسَخ مِن آيَةٍ أَو نُنسِها نَأتِ بِخَيرٍ مِنها أَو مِثلِها يريد ما ننسخ من آية نتركها علي حالها أونؤخرها فالمراد بقوله تعالي نَسُوا اللّهَتركوا إطاعة الله تعالي و قوله فَنَسِيَهُميريد به تركهم من ثوابه و قوله تعالي فَأَنساهُم أَنفُسَهُم أي ألجأهم إلي ترك تعاهدها ومراعاتها بالمصالح بما شغلهم به من العقاب فهذا وجهه و إن كان ذلك أيضا وجها غيرمنكر. ♦️🔹ذكر نموده است ابو جعفر شیخ صدوق رحمه اللّه كه نسيان خداوند جارى مجراى مخادعه و فريب او است عاصيان را و اينكه نام گذارده است خداوند آن را به اسم آنچه جزا داده مى شود بر آن. 👈و وجه در آن غير اين است، و وجه آنست كه نسيان در لغت آن و است فرموده است خداوند ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها قصد نموده است خداوند از اين آيه كه آنچه نسخ ميكنيم از آيه، يا واميگذاريم آن را بر حال خود يا تأخير مياندازيم آن را، پس مراد بقول خداوند تعالى فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ آن است كه ملجا گردانيد ايشان را بسوى ترك تعاهد و مراعات مصالح خود بآنچه مشغول نمود ايشان را بآن از عقاب، پس اينست وجهش و اگر چه آن نيز وجهى است كه منكر نيست. 💠البته محققینی همچون مرحوم آیة الله صافی گلپایگانی، تأویل و تفسیر شیخ صدوق را در مورد نسیان خداوند، بیشتر متبادر به ذهن عرف می دانند: ♦️🔸يمكن أن يقال إن المتبادر إلى ذهن العرف هو تفسير الصدوق. ♦️🔹می توان گفت: متبادر به ذهن عرف، همان تفسير صدوق است. 📗الاعتقادات شیخ صدوق، باب اعتقاد الإمامیة فی التوحید. 📗تصحیح الاعتقاد شیخ مفید، فصل نسبة النسيان إلي الله. 📗بين العلمين الشيخ الصدوق والشيخ المفيد، لطف الله صافی گلپایگانی. 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
💠حدیث روز💠 💎امری که معصیت خدا در آن است ✍امام حسین علیه السلام: 🔻مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیَة
💠حدیث روز💠 💎پری شکم ✍لقمان حکیم علیه السلام: 🔻یَا بُنَیَّ اِذَا امتَلأَتِ المَعِدَةُ نَامَتِ الفِکرَةُ وَ خَرِسَتِ الحِکمَةُ وَ قَعَدَتِ الاَعضَاءُ عَنِ العِبادَةِ؛ ❇️فرزندم هرگاه شکم پر شود، فکر به خواب می‌رود و حکمت، از کار می‌افتد و اعضای بدن از عبادت باز می‌مانند. 📚مجموعه ورام ج ۱، ص ۱۰۲