eitaa logo
امام زمان سلام الله علیه ✨
524 دنبال‌کننده
856 عکس
156 ویدیو
30 فایل
💠ترویج معارف اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین ..بیان قران کریم و روایات ..پخش زنده توسط اساتید برجسته در مناسبت های مذهبی و دوشنبه شب ها و جمعه بعدازظهرها به نیت تعجیل در فرج و خشنودی امام زمان سلام الله علیه کپی ازاد خادم کانال @Ya_mahde_adrekni
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
🏴 #شبهات‌وسوالات‌فاطمیه 🥀 #یافاطمة‌الزهراء 3⃣ #شبهه‌سوم 🛑صحابه حدیث " فاطمة بضعة منی " را از رسول
🏴 🥀 4⃣ 🛑مگر در آن زمان سونوگرافی وجود داشت که فهمیدند جنین داخل شکم حضرت فاطمه پسر است و محسن نام گذاشتند⁉️ ☑️ ⬅️اولاً- هم شیعه و هم مخالفین معتقدند که رسول اکرم(ص و آله) افضل و اشرف الانبیاء والرّسل و خلائق است. ⬅️ثانیاً- به حکم قرآن حضرت عیسی سلام الله علیه از داخل خانه های مردم خبر می داد: ♦️وَ أُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فی‏ بُیُوتِکُم‏. 📜سوره آل عمران آیه ۴۹ 🔹و از آنچه می‏خورید، و در خانه‏ هاى خود ذخیره می‏کنید، به شما خبر مى‏ دهم‏. ⚠️❓آیا سزاوار و عقلانی نیست در جایی که حضرت عیسی از پیامبر ما افضل نیست از داخل خانه های مردم خبر می دهد پیامبر ما که افضل از او می باشد از داخل شکم زنی و جنسیت جنین خبر بدهد❓⚠️ما لکم کیف تحکمون⁉️ ⬅️ثالثاً- علاوه بر علم الهی که پیامبر داشت، در عرب این سنت بود قبل از تولد و فهمیدن جنسیت جنین برای او یک نام پسر و یک نام دختر انتخاب می کردند و رسول اکرم بود که اسم حضرت محسن صلوات الله علیه را انتخاب کرد: 🔳امیرالمومنین فرمودند: 🔻سموا أولادكم قبل أن يولدوا فإن لم تدروا أذكر أوأنثي فسموهم بالأسماء التي تكون للذكر والأنثي فإن أسقاطكم إذالقوكم في القيامة و لم تسموهم يقول السقط لأبيه أ لاسميتني و قدسمي رسول الله ص محسنا قبل أن يولد. 🔶فرزندانتان را پیش از تولّد نام گذاری کنید و اگر نمی دانید پسر یا دختر هستند، اسم آنها را از اسم‌ هایى انتخاب کنید که براى مذکّر و مؤنّث هر دو مى‌ گذارند، پس فرزند سقط شده شما بدون این که نامى برایش گذارده باشید روز قیامت که با شما ملاقات کند مى‌ گوید: آیا براى من نامى نگذاردى، در حالى که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نام محسن(ع) را براى فرزندش قبل از تولّد گذارد. 📚علل الشرائع ج۲ ص۴۶۵ 🔳فيض كاشاني (رحمه الله عليه) گويد:‌ 🔻فأمر عمر قنفذ بن عمر لعنه اللّه أن يضربها بسوطه، فضربها قنفذ بالسّوط على ظهرها و جنبيها إلى أن أنهكها و أثر في جسمها الشريف و كان ذلك الضرب أقوى سبب في إسقاط جنينها و قد كان رسول اللّه سمّاه محسنا. 🔶عمر به قنفذ بن عمران دستور داد تا با تازيانه اي كه در دستش بود، فاطمه (صلوات الله عليها) را بزند ،قنفذ هم آن قدر با تازيانه به پشت و پهلوي مبارك حضرت زد تا اين كه توانست فاطمه(صلوات الله عليها) را از علي(صلوات الله عليه) جدا كند. جاي ضربات تازيانه بر بدن مبارك و شريف فاطمه(صلوات الله عليها) باقي ماند‌، و آن ضربه ها در سقط شدن جنيني كه فاطمه(صلوات الله عليها) حامله بود،بيشترين تأثير را داشت،و پيغمبر(صلي الله عليه و آله) نام او را محسن (صلوات الله عليه)گذاشته بود. 📚نوادر الاخبار فيما يتعلق بأصول الدين ج ۱ ص۱۸۳ 🙏🏼🌿نشر حداکثری🌿🙏🏼
14.mp3
15.25M
● کمال محض شئونات قنبرش باشد... ● فناء برای به جزء اوست، او که می ماند. هووو الباقی❤️🍇 😎علی علی علی علی علی... 🎧 🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️ 🌐@mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
─━━━━━━🍂━━━━━━─ 💠حدیث روز💠 💎در پی ناموس كسان... 🔻عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ أنَّهُ سُئِلَ عَنِ ا
─━━━━━━🍂━━━━━━─ 💠حدیث روز💠 💎ریش و سیبیل ✍حضرت ختمي مرتبت به فرستادگان كسري (پادشاه ايران باستان) كه ريش خود را تراشيده بودند و سبيل را گذاشته بودند فرمود: 🔻وَيْلَكُمَا مَنْ أمَرَكُمَا بِهَذَا؟ قَالَا أمَرَنَا بِهَذَا رَبُّنَا يَعْنِيَانِ كِسْرَى. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ: لَكِنَّ رَبِّي أمَرَنِي بِإعْفَاءِ لِحْيَتِي وَقَصِّ شَارِبِي. ❇️واي برشما! چه كسي شما را به اين كار امر نمود؟ گفتند: ربّ ما يعني كسري، حضرت فرمودند: ليكن پروردگار من مرا به گذاشتن ريش و چيدن و کوتاه کردن سیبیل امر كرده است. 📚مستدرك الوسائل ج ۱ ص ۴۰۷ ─━━━━━━🍂━━━━━━─
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهای‌بحارالانوار 💚 #‌داستان‌امروز 💌علی علیه السلام از عدالت می‌گوید 🍃حضرت
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 💚 💌زبانم لال اگر از رسول خدا صلی الله علیه و آله نشنیده باشم! 🍃ابو مسلم می‌گوید: روزی با حسن بصری و انس بن مالک به در خانه ی‌ام سلمه (همسر رسول گرامی) رفتیم. انس کنار در خانه نشست. من با حسن بصری وارد منزل شدیم. حسن بصری سلام کرد و پاسخ داد. بعد پرسید: تو کیستی فرزندم؟ گفت: من حسن بصری هستم. فرمود: برای چه آمده ای؟ گفت: آمده‌ام حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) درباره ی علی بن ابی طالب علیه السلام برایم بگویی. 🍃ام سلمه فرمود: به خدا قسم حدیثی به تو خواهم گفت که آن را با این دو گوشم از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شنیده ام، کر شوم اگر دروغ بگویم! و با این دو چشمم دیدم، کور شوم اگر ندیده باشم! و قلبم آن را به خاطر سپرد، خداوند مهرش بزند اگر گواهی ندهد! و زبانم لال شود اگر از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نشنیده باشم که ایشان به علی بن ابی طالب (علیه السلام) فرمود: یا علی! هر کس روز قیامت در پیشگاه خداوند حاضر شود و ولایت تو را انکار کند، در صف مشرکان و بت پرستان قرار می‌گیرد. 🍃در این حال، حسن بصری گفت: الله اکبر! شهادت می‌دهم که حقا علی بن ابی طالب (علیه السلام) سرورمن و سرور همه ی مؤمنان است. هنگامی که از منزل ‌ام سلمه بیرون آمدیم، انس بن مالک به او گفت: چرا تکبیرگفتی؟ حسن علت را باز گفت. در این موقع شنیدم که انس بن مالک خادم پیغمبر (صلی الله علیه و آله) خدا اظهار داشت: این حدیث را رسول خدا سه یا چهار بار فرموده است. 📘بحار الانوار ، ج ۴۲، ص ۱۴۲ ┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
امام زمان سلام الله علیه ✨
🏴 #شبهات‌وسوالات‌فاطمیه 🥀 #یافاطمة‌الزهراء 4⃣ #شبهه‌چهارم 🛑مگر در آن زمان سونوگرافی وجود داشت که ف
🏴 🥀 5⃣ 🛑در تقویم جمهوری اسلامی ایران قبل از سال ۱۳۷۱ برای حضرت فاطمه(س) لفظ وفات را بکار میبردند و آخوندا بعداً به دروغ شهادت حضرت فاطمه را در آوردند⁉️ ☑️ ⬅️اولاً- معیار تقویم کشور نیست در تقویم کشور اصلاً بنویسند وفات امام حسین علیه السّلام! با اینکه در به شهادت رسیدن حضرت امام حسین تمام فرق و مذاهب متفق اند، باز موجب تغییر یا تبدیلی در عقائد حقه شیعیان نمی شود. ⬅️ثانیاً- واقعاً جای تعجب است این منطقی که مخالفین دارند و با استناد به تقویم می خواهند شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها را ساخته حکومت و آخوند ها بدانند در زمانی که تقویمی نبود جمهوری اسلامی نبود چندین قرن قبل علماء شیعه رضوان الله علیهم بر این مسأله شهادت حضرت فاطمه(س) اجماع داشتند و معتقد به شهادت ایشان بودند: ♦️شیخ طوسی از علمای قرن چهارم می گوید: 🔹اختلافی بین شیعیان نیست که عمر بن خطاب بر شکم حضرت فاطمه سلام الله عليها زد تا آنکه فرزندش را که محسن نامیده شده بود سقط کرد. روايت در این باره نزد شیعیان مشهور است و كسی نمی‌تواند آن را انكار كند. 📚تلخیص الشافی ج۳ ، ص۱۵۶ ♦️علامه محمد باقر مجلسی از علمای قرن یازدهم انکار شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها را از اسباب کفر دانسته است. 📚مناهج الحق والنجاة، باب ۶ - مِن اسباب الكفر و الارتداد. ♦️از علمای قرن پنچم اهل سنت قاضی عبد الجبار معتزلی می نویسد: 🔹شیعیان در این زمان گریه می کنند و مجال‌ بکاء دارند بر فاطمه و فرزند او محسن که به زعم آنان عمر بن خطاب فاطمه را زد و او محسن به قتل رسید. 📚تثبيت دلائل النبوة ج ۲، ص ۵۹۵ ⬅️ثالثاً- مخالف در معنای کلمه " وفات " دچار تراوشات ذهنی خویش است، او نمی داند که لفظ وفات در لغت عرب عامّ است و هر گونه مرگی را در بر می گیرد و در اصل وفات به معنای " موت " است حال این موت به مرگ طبیعی نیز می تواند باشد و بصورت قتل یا ترور یا همان تعبیر روایی " مات شهیدا " نیز می تواند باشد. 🔳لسان العرب گوید: 🔶وفات به معنای موت و مرگ است، وقتی گفته می شود: توفاه الله یعنی خداوند قبض روح او کرد و جان او را گرفت. 📚لسان العرب ج ۱۵ ص ۴۰۰ 🔳قاموس قرآن گوید: 🔶توفّي: از باب تفعّل بمعني اخذ بطور تمام و كمال است «التَّوفّي: اخذ الشّي ء علي التّمام» توفّي و استيفاء هر دو بيك معني اند. از اينجا است كه بمرگ وفات گفته شده كه انسان از طرف خدا بكلّي اخذ شده و از بين ميرود. 📚قاموس قرآن ج ۷، ص ۲۳۱ ⬅️رابعاً- عمر بن خطاب یا عثمان بن عفان که دو خلیفه اهل سنت اند نیز کشته شده اند و در حالی که این دو کشته شده اند علماء اهل سنت برای عمر بن خطاب و عثمان لفظ "وفات" را بکار بردند: 👳🏽‍♂سیوطی از علمای اهل سنت می نویسد: 🔻وفي آخرها كانت  سيدنا عمر رضي الله عنه. 📚تاريخ الخلفاء(سیوطی) ج ۱،ص ۱۰۷ 👳🏽‍♂طبری از علمای اهل سنت در تاریخ خود می نویسد: 🔻ويقال كان فتح الري قبل عمربن خطاب بسنتين. 📚تاريخ الطبري ج ۲، ص ۵۳۶ 👳🏽‍♂مسلم از علمای اهل سنت در صحیح خود می نویسد: 🔻وأيام الشوري بعد عمر رضي الله عنه لأنهم لم يكونوا تاركين لنصب الخليفة. 📚صحيح مسلم ج ۱۲، ص ۲۰۵ 👳🏽‍♂ابن جوزی از علمای اهل سنت در کتاب خود می نویسد: 🔻ذکر عثمان بن عفان رضی الله عنه. 📚الثبات عند الممات ج ۱، ص ۱۰۱ ⬅️خامساً- اگرچه ثابت شد لفظ وفات به قتیل یا مقتول نیز اطلاق می شود، ولی این موضوع از جنبه فقهی جائز نیست که ما برای حضرت فاطمه سلام الله علیها که کشته و شهید شده اند یا برای ائمه هدی علیهم السّلام از لفظ وفات استفاده کنیم چرا که مفسده دارد، از جهت اینکه چون وفات در عرف مردم ایران و غیر عرب برای شهداء استفاده نمی شود و برای کسی بکار میبرند که به مرگ طبیعی مرده است به همین دلیل اطلاق لفظ وفات به ائمه که شهید شده اند ممکن است در ذهن های مردم عوام که آشنا با کاربرد این کلمه در عرب نیستند شبهه عدم شهادت امامان و حضرت زهراء سلام الله علیهم را ایجاد کند یا امثال جهالی چون مخالفین سوء استفاده کنند. 🙏🏼🌿نشر حداکثری🌿🙏🏼
🌺امام باقر علیه السّلام فرمود: ♥️توسل به محمّد و آل محمّد در دعاهای خود♥️ 🔶🔸إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ مَا تَوَجَّهَ إِلَیَّ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِی أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ دَاعٍ دَعَانِی یَسْأَلُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِه. 🔷🔹خداوند عزیز می‌فرماید، هیچ دعاکننده ای متوجه درگاه من نشده که نزد من محبوبتر باشد از آن کسی که دعا می‌کند و از من به حق محمّد و اهل بیتش کلماتی را درخواست می‌نماید. ♥️آن کلماتی که آدم(ع) بوسیله آن توسل به آل محمد کرد و خدا را خواند♥️ 🔶🔸وَ إِنَّ الْکَلِمَاتِ الَّتِی تَلَقَّاهَا آدَمُ مِنْ رَبِّهِ قَالَ اللَّهُمَّ أَنْتَ وَلِیِّی فِی نِعْمَتِی وَ الْقَادِرُ عَلَی طَلِبَتِی وَ قَدْ تَعْلَمُ حَاجَتِی فَأَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ إِلَّا مَا رَحِمْتَنِی وَ غَفَرْتَ زَلَّتِی. 🔷🔹کلماتی که آدم از خداوندش تلقی نمود این بود: اللَّهُمَّ أَنْتَ وَلِیِّی فِی نِعْمَتِی وَ الْقَادِرُ عَلَی طَلِبَتِی وَ قَدْ تَعْلَمُ حَاجَتِی فَأَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ إِلَّا مَا رَحِمْتَنِی وَ غَفَرْتَ زَلَّتِی. {خدایا! تو ولیّ من در نعمتم هستی و بر برآورده کردن خواسته‌ام توانایی و حاجتم را می‌دانی، پس به حق محمد و آل محمد صلوات الله علیهم تو را سوگند می‌دهم که به من رحم نمایی و لغزشم را ببخشایی} 🔶🔸فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ یَا آدَمُ أَنَا وَلِیُّ نِعْمَتِکَ وَ الْقَادِرُ عَلَی طَلِبَتِکَ وَ قَدْ عَلِمْتُد حَاجَتَکَ فَکَیْفَ سَأَلْتَنِی بِحَقِّ هَؤُلَاءِ فَقَالَ یَا رَبِّ إِنَّکَ لَمَّا نَفَخْتَ فِیَّ الرُّوحَ رَفَعْتُ رَأْسِی إِلَی عَرْشِکَ فَإِذَا حَوْلَهُ مَکْتُوبٌ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ فَعَلِمْتُ أَنَّهُ أَکْرَمُ خَلْقِکَ عَلَیْکَ ثُمَّ عَرَضْتَ عَلَیَّ الْأَسْمَاءَ فَکَانَ مِمَّنْ مَرَّ بِی مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ آلُ مُحَمَّدٍ وَ أَشْیَاعُهُمْ فَعَلِمْتُ أَنَّهُمْ أَقْرَبُ خَلْقِکَ إِلَیْکَ قَالَ صَدَقْتَ یَا آدَمُ. 🔷🔹خداوند به آدم خطاب نمود: آدم! من ولی نعمت تو هستم و قادر بر انجام درخواستت می‌باشم و حاجتت را نیز می‌دانم، اما چه شد که از من به حق محمّد و آل او درخواست نمودی؟ عرض کرد: پروردگارا، وقتی روح در من دمیدی، سر به جانب عرش بلند کردم، دیدم در اطراف عرش نوشته است: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ». فهمیدم محمّد گرامی ترین مخلوق نزد تو است. آنگاه که اسماء بر من عرضه شد، در میان گروهی از اصحاب یمین که از پیش من عبور کردند، آل محمّد و پیروان آنها را مشاهده کردم و فهمیدم آنها مقربترین مردم در نزد تو هستند. فرمود: راست گفتی ای آدم! 📚بحارالانوار ج ۲۴ ص ۲ ح ۳ 🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️ 🌐@mohadesin_marefat_110
🥀شیعیان و مومنین به ولایت امیرالمومنین تعداد‌شان بسیار کم است❗️ ▪️از امام باقر علیه السّلام که از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می‌کند که پیامبر به امیرالمومنین فرمود: 🔺أَنْتَ الَّذِی احْتَجَّ اللَّهُ بِکَ فِی ابْتِدَائِهِ الْخَلْقَ حَیْثُ أَقَامَهُمْ أَشْبَاحاً فَقَالَ لَهُمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی قَالَ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ قَالُوا بَلَی قَالَ وَ عَلِیٌّ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ فَأَبَی الْخَلْقُ کُلُّهُمْ جَمِیعاً إِلَّا اسْتِکْبَاراً وَ عَتَوْا عَنْ وَلَایَتِکَ إِلَّا نَفَرٌ قَلِیلٌ وَ هُمْ أَقَلُّ الْقَلِیلِ وَ هُمْ أَصْحَابُ الْیَمِینِ. 🔻یاعلی! تویی آن کس که خداوند به وسیله تو در ابتدای آفرینش انسانها وقتی که آنها را به صورت شبح در آورد احتجاج کرد و به ایشان فرمود: من پروردگار شما نیستم؟ گفتند چرا هستی. فرمود: محمّد رسول خدا است؟ گفتند: آری گفت علی امیر المؤمنین است؟ تمام خلق از روی تکبر و عناد ولایت تو را رد کردند مگر گروه کمی که بسیار کمند(اقل القلیل اند) و ایشان اصحاب یمین هستند. 📚بحارالانوار ج ۲۴ ص ۲ ح ۴ 🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️ 🌐@mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهج‌البلاغه ☀️ #حکمت‌ها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸خَالِطُوا النّاسَ مُخَالَ
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ ☀️ ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸إِذَا قَدَرتَ عَلَی عَدُوّکَ فَاجعَلِ العَفوَ عَنهُ شُکراً لِلقُدرَةِ عَلَیهِ. 🔹وقتی بر دشمنت غلبه کردی، گذشت و عفو از او را شکرانه پیروزی و غلبه ات بر وی قرار ده. 📒 ❀•✾●شرح●✾•❀ ✍🏼می دانیم هر نعمتی شکری دارد که اگر انجام گیرد موجب بقای نعمت و افزایش آن است و اگر انجام نگیرد نعمت به مخاطره خواهد افتاد؛ ممکن است کم یا نابود شود. نیز روشن است که شکر تنها شکر زبانی نیست، بلکه باید با عمل مناسبی نعمت را شکر گفت؛آن کس که خدا اموال و ثروت فراوانی به او داده شکرش آن است که دیگران را نیز در آن سهیم سازد و آن کس که خدا مقامی به او بخشیده شکرش آن است که به وسیله آن مشکلات نیازمندان را حل کند. ✍🏼در مورد پیروزی و غلبه بر دشمن، بهترین شکر آن عفو و گذشت است همان گونه که امام در اینجا می‌فرماید: «هنگامی که بر دشمنت پیروز و غلبه شدی عفو را شکرانه این پیروزی قرار ده» آری عفو و گذشت سیره کریمان است و انتقام روش لئیمان. ✍🏼در تاریخ زندگی پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و امامان اهل بیت علیهم السلام جلوه‌های فراوانی از این مطلب دیده می‌شود. در جریان فتح مکه هنگامی که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بر دشمنانی که یک عمر خون به دل او کرده بودند و یارانش را کشته و مثله کرده بودند پیروز شد جمله تاریخی«اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاءُ» (📚کافی، ج ۳، ص ۵۱۲، ح ۲) را فرمود و همه جنایتکاران را مورد عفو قرار داد و شعار «الْیَوْمُ یَوْمُ الْمَرْحَمَةِ؛ امروز روز بخشش است»در مکه طنین انداز شد. ✍🏼توصیه‌های امام امیرالمؤمنین علیه السلام درباره قاتلش«عبد الرحمان بن ملجم مرادی علیه اللعنة والعذاب» نشانی از گذشت کریمانه آن حضرت است و همچنین در جریان جنگ صفین بعد از آن که یارانش بر شریعه فرات مسلط شدند اجازه نداد به عنوان انتقام آب را به روی آنها ببندند، بلکه آب را برای همه آزاد ساخت. همچنین در مورد فرزندان آن حضرت و امامان معصوم. ✍🏼اضافه بر این، تبدیل انتقام به عفو اثر مهم اجتماعی دارد و آن این است که انتقام به صورت تصاعدی پیش می‌رود و دائما قتل و کشتار و ناامنی می‌آفریند و هرگز اجازه نمی دهد صلح و صفا و آرامشی در جامعه پدید آید در حالی که عفو و گذشت به خشونت‌ها پایان می‌دهد و سبب آرامش جامعه است. بنابراین افزون بر این که عفو فضیلتی اخلاقی و مهم است، تدبیر پر ارزش اجتماعی است. ✍🏼لذا در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: «أَلَا أُخْبِرُکُمْ بِخَیْرِ خَلَائِقِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ؟ الْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَکَ وَ تَصِلُ مَنْ قَطَعَکَ وَ الْإِحْسَانُ إِلَی مَنْ أَسَاءَ إِلَیْکَ وَ إِعْطَاءُ مَنْ حَرَمَکَ؛ آیا شما را از بهترین اخلاق دنیا و آخرت خبر ندهم؛عفو و گذشت از کسی که به تو ستم کرده و پیوند محبت با کسی که از تو بریده و نیکی به کسی که با تو بدی کرده و بخشیدن کسی که تو را محروم کرده است (اینها باارزش ترین اخلاق است) ». (📚کافی، ج ۲، ص ۱۰۷، ح ۱) ✍🏼از آثار و برکات مهم عفو از دشمنان و خطاکاران آن است که در بسیاری از موارد ناگهان منقلب می‌شوند و عداوت آنها تبدیل به دوستی صمیمانه ای می‌شود که تاریخ نمونه‌های فراوانی از آن به یاد دارد. در حدیث دیگری از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌خوانیم: «تَعافُوا تَسْقُطُ الضَّغائِنُ بَیْنَکُمْ؛ یکدیگر را عفو کنید تا کینه‌ها برچیده شود». (📚میزان الحکمه ج ۶، ص ۷۹) البته این دستور یک استثنای مهم دارد و آن اینکه در آنجا که دشمن عفو را نشانه ضعف ببیند یا سبب جسارت و ادامه خصومت او شود، عفو کردن غلط و شبیه ترحم بر پلنگ تیزدندان است. در این گونه موارد هیچ کس عفو را فضیلت نمی شمرد، بلکه نوعی بی تدبیری و رضایت به ادامه خشونت محسوب می‌شود. 🦋چه قدرت بدشمن تو را داده شد🦋 🦋به بخشش تو را شکرش آماده شد🦋 •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•