امام زمان سلام الله علیه ✨
─━━━━━━🍂━━━━━━─ 💠حدیث روز💠 💎نهایت و اوج نادانی ✍امام علی علیه السّلام: 🔺غایةُ الجَهلِ تَبَجُّحُ ا
─━━━━━━🍂━━━━━━─
💠حدیث روز💠
💎خوف نبی
✍پیامبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله :
🔻إنَّ أخْوَفَ مَا أتَخَوَّفُ عَلَى اُمَّتِي مِنْ بَعْدِي هَذِهِ الْمَكَاسِبُ الْحَرَامُ وَالشَّهْوَةُ الْخَفِيَّةُ وَ الرِّبَا.
❇️بعد از خودم، از جمله ترسناكترين چيزهايی كه (از آنها) برای امّتم ميترسم، اين كسبهای حرام و شهوت پنهان و رباست.
📚كافی ج ۵، ص ۱۲۴ باب المكاسب الحرام، ح۱
─━━━━━━🍂━━━━━━─
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌امام حسن مجتبی علیه السّلام در جنگ جمل
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌پاسخ منفی به خواستگاری معاویه
🍃پس از شهادت امیر مؤمنان علی علیه السلام، معاویه بر اریکه قدرت تکیه زد و حکمران سراسر سرزمینهای اسلامی شد. به مروان که از طرف او فرماندار مدینه گشته بود، در ضمن نامه ای دستور داد دختر عبدالله بن جعفر (برادر زاده علی علیه السلام) را برای پسرش یزید خواستگاری کند و تذکر داده بود که هر اندازه پدرش مهریه خواست، میپذیرم و هر قدر قرض داشته باشد میپردازم، به اضافه اینکه این وصلت، سبب صلح بین بنی هاشم و بنی امیه خواهد شد.
🍃مروان پس از دریافت نامه برای خواستگاری نزد عبدالله بن جعفر آمد. عبدالله گفت: اختیار زنان ما با حسن بن علی علیه السلام است، دخترم را از او خواستگاری کن! مروان به حضور امام حسن علیه السلام رسید و دختر عبدالله را خواستگاری کرد. امام حسن علیه السلام فرمود: هر کسی را در نظر داری دعوت کن تا من نظرم را در آن جمع بگویم. او نیز بزرگان طایفه بنی هاشم و بنی امیه را دعوت کرد و همه حاضر شدند.
🍃مروان در میان جمع برخاست و پس از حمد و ثنای خداوند چنین گفت: معاویه به من فرمان داده تا زینب دختر عبدالله بن جعفر را برای یزید بن معاویه با این شرایط خواستگاری کنم:
۱- هر اندازه پدرش مهریه تعیین کند، میپذیریم.
۲- هر قدر پدرش قرض داشته باشد او را ادا میکنیم.
۳- این وصلت موجب صلح بین دو طایفه بنی امیه و بنی هاشم میگردد.
۴- یزید بن معاویه فردی است که نظیر ندارد! به جانم سوگند، افتخار شما به یزید بیشتر از افتخار یزید به شماست!
۵- یزید کسی است که به برکت سیمای او از ابر طلب باران میشود! آن گاه سکوت نمود و کنار نشست.
🍃امام حسن پس از اینکه حمد و ثنای الهی این گونه سخن آغاز نمود:
۱- اما در مورد مهریه، ما از سنت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در مورد مهریه ی دختران و بستگانشان-که ۸۴۰ درهم است تجاوز نمی کنیم.
۲- و در مورد قرضهای پدرش؛ چه وقت زنهای ما قرضهای پدرانشان را داده اند که چنین مطلبی پیشنهاد شود!
۳- درباره صلح دو طایفه باید بگویم: (فانا عادیناکم لله و فی الله فلا نصالحکم للدنیا) (دشمنی ما با شما، برای خدا و در راه خدا است، بنابراین برای دنیا با شما صلح نمی کنیم. )
۴- در مورد اینکه افتخار ما به وجود یزید بیشتر از افتخار یزید به ما است، اگر مقام خلافت بالاتر از مقام نبوت است، ما باید بر یزید افتخار کنیم و اگر مقام نبوت بالاتر از مقام خلافت است او باید به وجود ما افتخار کند.
۵- اما اینکه گفتی به برکت چهره ی یزید، از ابر طلب باران میشود، این مطلب درست نیست مگر در مورد محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم که از برکت چهره نورانی آنان طلب باران میشود.
🍃نظر ما این است که دختر عبدالله را به ازدواج پسر عمویش قاسم بن محمد بن جعفر درآوریم و من هم اکنون او را به همسری قاسم قرار دادم، و مهریه اش را زمین مزروعی که در مدینه دارم تعیین کردم... همین زمین مزروعی زندگی آنان را تأمین میکند و دیگر نیازی به دیگران نیست. مروان گفت: ای بنی هاشم! آیا این گونه صریح با ما رو به رو میشوید و به سخنان ما پاسخ میدهید؟ امام حسن علیه السلام فرمود: آری! هر یک از این پاسخ ها، در برابر هر یک از موارد سخنان شما است. مروان از گرفتن جواب مثبت، مأیوس شد و ماجرا را در ضمن نامه ای برای معاویه، نوشت.
🍃معاویه گفت: ما از ایشان خواستگاری کردیم، جواب منفی به ما دادند، ولی اگر آنان از ما خواستگاری کنند، جواب مثبت خواهیم داد!
☘نکته: بعضی روایتها نام این دختر را ام کلثوم و به جای امام حسن علیه السلام، امام حسین علیه السلام ذکر کرده اند.
📘بحار، ج ۴۴، ص ۱۱۹، ۱۲۰
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
➖امیرالمومنین "دین و قرآن و ذکر و ایمان و سبیل و صراط" است❗️
🔳حضرت فاروق اعظم امیرالمومنین علی سلام الله علیه فرمود:
🔺فَأَنَا الذِّکْرُ الَّذِی عَنْهُ ضَلَّ وَ السَّبِیلُ الَّذِی عَنْهُ مَالَ وَ الْإِیمَانُ الَّذِی بِهِ کَفَرَ وَ الْقُرْآنُ الَّذِی إِیَّاهُ هَجَرَ وَ الدِّیْنُ الَّذِی بِهِ کَذَّبَ وَ الصِّرَاطُ الَّذِی عَنْهُ نَکَبَ.
🔶من همان ذکری هستم که از آن گمراه شد و راهی که از آن منحرف گردید و ایمانی که نسبت بآن کافر شد و قرآنی که از آن فاصله گرفت و دینی که آن را تکذیب کرد و صراطی که از آن منحرف شد.
📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۲۰، ح ۳۳
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖مغضوبین و ضالین در سوره حمد چه کسانی هستند❓
🔲امام صادق سلام الله علیه فرمود:
🔺الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ النُّصَّابُ وَ الضَّالِّینَ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَی.
🔶«مغضوب علیهم» ناصبیان هستند و «ضالین» یهود و نصاری.
🔲در روایتی دیگر امام صادق علیه السّلام فرمود:
🔺الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ النُّصَّابُ وَ الضَّالِّینَ الشُّکَّاکُ الَّذِینَ لَا یَعْرِفُونَ الْإِمَامَ.
🔶مغضوب علیهم ناصبیان اند و ضالین کسانی هستند که شک در امام دارند و عارف به امام نیستند.
📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۲۰، ح ۳۴ و ۳۵
•• @mohadesin_marefat_110 ••
👌آیا حیا نمی کنید و غیرت نمی ورزيد ؟! ...
▪️قَال الْكُلَيْنِيُّ وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ: أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاؤُكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوجَ
🔸شيخ کلینی گوید : امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود : آیا حیا نمی کنید و غیرت نمی ورزيد که زنان شما به بازار می روند و در ازدحام و انبوه مردان تنومند قرار می گیرند؟!
📚كافی ، ج ۵، ص ۵۳۷
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖آیا آب پاشیدن بر روی #قبر مبنای روائی دارد❓
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :👇
▪️۱_عَنْ مُوسَى بْنِ أُكَيْلٍ النُّمَيْرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِاللّه قَالَ: السُّنَّةُ فِي رَشِّ الْمَاءِ عَلَى الْقَبْرِ أَنْ تَسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةَ وَ تَبْدَأَ مِنْ عِنْدِ الرَّأْسِ إِلَى عِنْدِ الرِّجْلِ ثُمَّ تَدُورَ عَلَى الْقَبْرِ مِنَ الْجَانِبِ الْآخَرِ ثُمَّ يُرَشَّ عَلَى وَسَطِ الْقَبْرِ فَكَذَلِكَ السُّنَّة
🔸امام صادق صلوات الله علیه فرمود : سنت در مورد آب پاشیدن بر قبر این است که رو به قبله کنی و از نزد سر به طرف پاها آغاز کنی سپس به طرف دیگر قبر دور بزنی و سپس وسط قبر آب پاشیده می شود، پس #سنت اینچنین است!
📚 التهذيب ج۱ص۳۲۰
▪️۲_عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه فِي رَشِّ الْمَاءِ عَلَى الْقَبْرِ قَالَ يَتَجَافَى عَنْهُ الْعَذَابُ مَا دَامَ النَّدَى فِي التُّرَاب
🔸امام صادق صلوات الله علیه در مورد پاشیدن آب بر روی قبر فرمود : تا مادامی که رطوبت در خاک باشد عذاب از او دور می شود!
📚 الكافي ج۳ص۲۰۰
▪️۳_عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدالله قَالَ: كَانَ رَشُّ الْقَبْرِ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّه
🔸امام صادق صلوات الله علیه فرمود : آب پاشی بر قبر در زمان رسول اللّه صلی الله علیه و آله بود!
📚 الكافي ج۳ص۲۰۰
▪️۴_عَنْ زُرَارَةَ قَال قَالَ أَبُو عَبْدالله إِذَا فَرَغْتَ مِنَ الْقَبْرِ فَانْضِحْهُ ثُمَّ ضَعْ يَدَكَ عِنْدَ رَأْسِهِ وَ تَغْمِزُ كَفَّكَ عَلَيْهِ بَعْدَ النَّضْح
🔸امام صادق صلوات الله علیه فرمود : وقتی از (امور) قبر فارغ شدی، بر آن آب بپاش سپس بعد از آب پاشی دستت را نزد سر او بگذار و کف دستت را بر آن فشار بده!
📚 الكافي ج۳ص۲۰۰
▪️۵_عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْوَلِيدِ أَنَّ صَاحِبَ الْمَقْبَرَةِ سَأَلَهُ عَنْ قَبْرِ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ- وَ قَالَ مَنْ صَاحِبُ هَذَا الْقَبْرِ فَإِنَّ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا أَوْصَانِي بِهِ وَ أَمَرَنِي أَنْ أَرُشَّ قَبْرَهُ أَرْبَعِينَ شَهْراً أَوْ أَرْبَعِينَ يَوْماً فِي كُلِّ يَوْمٍ مَرَّة
🔸مسئول قبرستان از محمد بن وليد از قبر يونس بن يعقوب سؤال کرد و گفت صاحب این قبر کیست؟ زیرا ابوالحسن علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه در مورد او به من سفارش کرد و به من دستور داد که چهل ماه یا #چهل روز، روزی یکبار قبر او را آب بپاشم!
📚 رجال الكشّيّ ج۲ص۶۸۵
▪️۶_زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَر فِي حَدِيثٍ قَال قَال: فَإِذَا حُثِيَ عَلَيْهِ التُّرَابُ و سُوِّيَ قَبْرُهُ فَضَعْ كَفَّكَ عَلَى قَبْرِهِ عِنْدَ رَأْسِهِ و فَرِّجْ أَصَابِعَكَ و اغْمِزْ كَفَّكَ عَلَيْهِ بَعْدَ مَا يُنْضَحُ بِالْمَاء
🔸امام باقر صلوات الله علیه در حدیثی فرمودند : وقتی بر ميت خاک ریخته شد و قبرش مستوي گردید، بعد از اینکه بر قبر آب پاشیده می شود دستت را در نزد سرش بر قبر بگذار و انگشتانت را از هم فاصله بده و کف دستت را بر آن فشار بده!
📚 التهذيب ج۱ص۴۵۷
▪️۷_عُقْبَةَ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَر قَال: قَال النَّبِيُّ لِعَلِيٍّ يَا عَلِيُّ ادْفِنِّي فِي هَذَا الْمَكَانِ وَ ارْفَعْ قَبْرِي مِنَ الْأَرْضِ أَرْبَعَ أَصَابِعَ وَ رُشَّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَاء
🔸امام باقر صلوات الله علیه فرمود : نبي الله صلی الله علیه و آله به امام علی صلوات الله علیه فرمود : یا علی! مرا در این مکان دفن کن و قبر مرا چهار انگشت از زمین بالا بیاور و آب بر روی آن بپاش!
📚 الكافي ج۱ص۴۵۰
▪️۸_سَالِمِ بْنِ مُكْرَمٍ عَنْ أَبِي عَبْداللَّهِ أَنَّهُ قَال في حديث فَإِذَا سُوِّيَ قَبْرُهُ فَصُبَّ عَلَى قَبْرِهِ الْمَاءَ وَ تَجْعَلُ الْقَبْرَ أَمَامَكَ وَ أَنْتَ مُسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةِ وَ تَبْدَأُ بِصَبِّ الْمَاءِ عِنْدَ رَأْسِهِ وَ تَدُورُ بِهِ عَلَى قَبْرِهِ مِنْ أَرْبَعِ جَوَانِبِهِ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَى الرَّأْسِ مِنْ غَيْرِ أَنْ تَقْطَعَ الْمَاءَ فَإِنْ فَضَلَ مِنَ الْمَاءِ شَيْ ءٌ فَصُبَّهُ عَلَى وَسَطِ الْقَبْرِ ثُمَّ ضَعْ يَدَكَ عَلَى الْقَبْرِ وَ ادْعُ لِلْمَيِّتِ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُ
🔸امام صادق صلوات الله علیه در حدیثی فرمود : وقتی قبر ميت مستوي شد بر روی قبر آب بریز و قبر را در حالیکه رو به قبله هستی مقابل خود قرار بده و برای آب ریختن از نزد سرش آغاز می کنی و چهار طرف قبر دور میزنی تا اینکه به نزد سر بازگردی بدون اینکه آب را قطع کنی، پس اگر چیزی از آب زیاد آمد آن را بر وسط قبر بریز و برای میت دعا کن و برایش استغفار کن!
📚 الفقيه ج۱ص۱۷۲
•• @mohadesin_marefat_110 ••
👌خردمند کیست؟
▪️وَ قَدِمَ الْمَدِینَةَ رَجُلٌ نَصْرَانِیٌّ مِنْ أَهْلِ نَجْرَانَ وَ کَانَ فِیهِ بَیَانٌ وَ لَهُ وَقَارٌ وَ هَیْبَةٌ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَعْقَلَ هَذَا النَّصْرَانِیَّ فَزَجَرَ الْقَائِلَ وَ قَالَ مَهْ إِنَّ الْعَاقِلَ مَنْ وَحَّدَ اللَّهَ وَ عَمِلَ بِطَاعَتِهِ.
🔸مردی از نصرانیان نجران به مدینه آمد. آن مرد بیانی شیوا داشت و باوقار و پرهیبت بود. گفته شد: ای رسول خدا! این نصرانی چقدر خردمنداست! حضرت مانع از کلام گوینده این سخن شد و فرمود: خاموش باش! خردمند و عاقل کسی است که خدا را یکتا بداند و او را اطاعت کند.
📚بحار الأنوار ج ۷۴، ص ۱۵۸
•• @mohadesin_marefat_110 ••
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔺مَا کُلُّ مَفْتُونٍ یُعَاتَبُ.
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
☂ #نهجالبلاغه
☀️ #حکمتها
┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄
🔺تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِیرِ، حَتَّی یَکُونَ الْحَتْفُ فِی التَّدْبِیرِ.
🔶حوادث و امور، تسلیم تقدیرهاست تا آنجا که گاه مرگ انسان در تدبیر است.
📒 #حکمت16
┄═❁❈شرح❈❁═┄
✍🏼امام علیه السلام در اینجا به نکته مهمی اشاره میفرماید و آن این که چنان نیست که همیشه انسانهای مدیر و مدبر پیروز گردند؛گاه تقدیرات همه تدبیرات آنها را برهم میزند. میفرماید: «حوادث و امور، تسلیم تقدیرهاست تا آنجا که گاه مرگ انسان در تدبیر است»
✍🏼هدف از بیان این نکته آن است که گرچه انسان باید در همه امور هوشیارانه و مدبرانه عمل کند؛اما چنین نیست که از لطف خدا بی نیاز باشد. خداوند برای بیدار ساختن انسان و شکستن غرور و غفلت او گهگاه اموری مقدر میکند که بر خلاف تمام تدبیرها و پیش بینیها و مقدمه چینیهای انسان است تا به او بفهماند در پشت این دستگاه، دست نیرومندی است که هیچ کس بی نیاز از لطف و محبت او نیست. در طول تاریخ گذشته و در زندگی خود بسیاری از این صحنهها را دیده ایم که گاه افراد بسیار هوشیار و قوی و صاحب تدبیر ضربههایی از تدبیر و هوشیاری خود خورده اند و دست تقدیر مسیری جز آنچه آنها میخواستند برایشان فراهم ساخته است.
✍🏼تنها مطلبی که در اینجا تذکر آن لازم است این است که هرگز مفهوم این سخن آن نیست که انسان دست از تدبیر و دقت و بررسی لازم در کارها بردارد و همه چیز را به گمان خود به دست تقدیر بسپارد، بلکه شعار ««وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاّ ما سَعی»؛ بهره انسان تنها با سعی و تلاش او ارتباط دارد» (. نجم، آیه ۳۹. ) را نباید هرگز فراموش کند و به تعبیر دیگر انسان نباید از اراده و تقدیرات الهی و این که همه چیز به دست اوست غافل شود و نیز نباید دست از تلاش و کوشش بردارد.
✍🏼روایاتی دیگر که موافقت با این حدیث نورانی در نهج البلاغه دارد:
🔹امام علی علیه السلام: کارها به تقدیر است، نه به تدبیر.
🔹امام علی علیه السلام: چون مقدّرات فرود آیند، تدبیرها باطل و بی اثر میشوند.
🔹امام علی علیه السلام: تقدیر، بر حسابگری چیره و غالب است.
📚(میزان الحکمه باب التَّقدیرُ وَالتَّدبیرُ)
✍🏼در روایات برخی مسائل فرموده شده تحت تقدیر الهی است:
🔹امام علی علیه السلام در پاسخ به مردی که هنگام بازگشت از صفّین، پرسید: آیا این جنگها با قضا و قدر الهی است؟ فرمود: از هیچ تپّه ای بالا نرفتید و به هیچ درّه و سراشیبی ای قدم نگذاشتید، مگر این که با قضا و قدر خداوند بود.
🔹پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: دارو جزو تقدیر است و برای هر کس که [خدا] بخواهد، به هر اندازه که بخواهد، سودمند میافتد.
🔹امام صادق علیه السلام فرمود: امیر المؤمنین، صلوات اللّه علیه، پای دیوار خمیده ای نشسته بود و میان مردم داوری میکرد. یکی از حضار گفت: زیر این دیوار منشین که شکسته است. امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: اجل آدمی نگهبان اوست. چون حضرت از آن جا برخاست، دیوار فرو ریخت. امیر المؤمنین علیه السلام از این گونه کارها میکرد و این است یقین.
🔹امام صادق علیه السلام در پاسخ به این پرسش که: آیا دعا و تعویذ چیزی از تقدیر را دفع میکند؟ فرمود: خودش، از تقدیر است.
📚(میزان الحکمه باب ما هُوَ مِنَ القَدَرِ)
🔹امام علی علیه السلام : بیشتر از روزی حلال مقدّر کسی را نصیبی نیست.
📚(میزان الحکمه باب تَقدیرُ الأرزاقِ مِنَ الحَلالِ)
✍🏼حتی ازدواج نیز به تقدیر الهی است هر کس را که خدا مقدر کند:
🔹پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اگر اسرافیل و جبرئیل و میکائیل و فرشتگان حامل عرش و من همگی با هم برای تو دعا کنیم، جز با زنی که برایت نوشته و مقدّر شده است ازدواج نخواهی کرد.
📚(میزان الحکمه باب القَدَر)
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
امام زمان سلام الله علیه ✨
#بابالفضائل #هدفازخلقتمانشرفضائلاهلبیتاست ✦ #حضرتامامصادقﷻ : 🔺ماکانربّفيالقرآنإلا و
#بابالفضائل
#هدفازخلقتمانشرفضائلاهلبیتاست
✦ #حضرتامامکاظمع :
🔺ظَاهِرُهُمَابَشَرِيَّةٌوَبَاطِنُهُمَالَاهُوتِيَّةٌ ظَهَرَالِلْخَلْقِعَلَىهَيَاكِلِالنَّاسُوتِيَّةِ حَتَّىيُطِيقُوارُؤْيَتَهُمَاوَهُوَقَوْلُهُتَعَالَى
وَ لَلَبَسْناعَلَيْهِمْمايَلْبِسُونَفَهُمَا
مَقَامُ رَبِّالْعَالَمِينَ.
🔶ظاهرآندو (حضرتمحمّد و علیّ
علیهما السلام)بشریوباطنشانلاهوتی
است،درمیانمردمبهشکلمردمان
اینجهانظاهرمیشدندتامردمجهان
تحمّلوطاقتدیدنآندوراداشتهباشند
واینمعنایقولخدایتعالیاستکه"وبر
آنانهمانلباسیکهمردمانمیپوشند
میپوشانیم"پسایندویعنیرسولاکرم
وأمیرالمؤمنینمقامربّالعالمینهستند.
📜تأويلالآياتالظاهرةفيفضائلالعترة
الطاهرة ج ۱، ص ۳۹٤
•• @mohadesin_marefat_110 ••
امام زمان سلام الله علیه ✨
─━━━━━━🍂━━━━━━─ 💠حدیث روز💠 💎خوف نبی ✍پیامبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله : 🔻إنَّ أخْوَفَ مَا أتَخَو
─━━━━━━🍂━━━━━━─
💠حدیث روز💠
💎هر چه به آن مکلف شدیم بر انجام آن قادریم
✍امام صادق علیه السلام فرمود:
🔻ما کَلَّفَ اللّهُ العِبادَ فوقَ ما یُطیقُونَ فَذَکَرَ الفَرائضَ و قالَ: إنّما کَلَّفَهُم صیامَ شهرٍ مِن السَّنَةِ و هُم یُطیقُونَ أکثَرَ مِن ذلکَ.
❇️خداوند، بندگان را بیش از توانشان تکلیف نکرده است. حضرت سپس واجبات را نام برد و فرمود: آنان را به گرفتن یک ماه روزه در سال مکلّف کرده، در حالی که توانایی بیشتر از این را دارند.
📚ترجمه میزان الحکمه، ج ۱۰، ص ۱۷۷
─━━━━━━🍂━━━━━━─